جمع بندی تناقض میان «لاتنفعها شفاعة» و شفاعت

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تناقض میان «لاتنفعها شفاعة» و شفاعت

درقرآن تعبیر"لاتنفعها شفاعه"آمده است بااین حساب توسل وشفاعت رامعنا کنید

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عمار

[TD][/TD]

[=arial]با سلام و ادب
وَٱتَّقُوا۟ يَوْمًۭا لَّا تَجْزِى نَفْسٌ عَن نَّفْسٍۢ شَيْـًۭٔا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌۭ وَلَا تَنفَعُهَا شَفَٰعَةٌۭ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ (123 بقره)
از روزی بترسید که هیچ کس از دیگری دفاع نمی‌کند؛ و هیچ‌گونه عوضی از او قبول نمی‌شود؛ و هيچ شفاعتى (جز به اذن پروردگار) او را سود ندهد؛ و (از هیچ سوئی) یاری نمی‌شوند!
آیة 123 سورة مبارکه بقره شفاعت را نفی نمی‌کند، به دو دليل:
1. به گواهی ماقبل و مابعد آن، آیه ناظر به شفاعتی است که جامعة یهود و فرزندان اسرائیل در حق خویش معتقد بودند و تصور می‌کردند که در آن جهان نیز بسان این دنیا در پرتو پیوند دوستی از عذاب الهی نجات خواهند یافت.(1){يا بنی اسرائيل اذکروا نعمتی التی انعمت عليکم و انی فضلتکم علی العالمين}(2)؛ ای بنی اسرائیل! نعمت مرا، که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید [و نیز به خاطر آورید] که من شما را بر جهانیان برتری بخشیدم. لذا جملة «واتقوا» در اين آیه، خطاب به بنی‌اسرائیل است. آیة ما قبل آن این است.
2. این آیة شریفه، شفاعت را از غیر خداوند، آن هم به صورت استقلالی و بدون اذن الهی نفي مي‌کند. بنابراین آیة مبارکه نمی‌تواند دلیل بر نفی شفاعتِ مقبول از گناه‌کاران باشد.

1. محمد حسین طباطبایی؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص155.
2. بقره، آية 122.

عمار;1024369 نوشت:
[=arial]
2. این آیة شریفه، شفاعت را از غیر خداوند، آن هم به صورت استقلالی و بدون اذن الهی نفي مي‌کند. بنابراین آیة مبارکه نمی‌تواند دلیل بر نفی شفاعتِ مقبول از گناه‌کاران باشد.

1. محمد حسین طباطبایی؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص155.
2. بقره، آية 122.


سلام
یعنی یهود معتقد به شفاعت بدون اذن خدا بوده اند؟

افراد گنه کارهم اهل بیت رادوست دارند تفاوت بابنی اسرائیل درچیست؟

[=arial]

فروردین;1024376 نوشت:
یعنی یهود معتقد به شفاعت بدون اذن خدا بوده اند؟

سلام
بله معتقد به شفاعت طبق پیوند دوستی و خویشاوندی بودند بدون دخالت خدای متعال و چنین فضیلتی را برای خود قائل بودند.

صادقیه;1024405 نوشت:
افراد گنه کارهم اهل بیت رادوست دارند تفاوت بابنی اسرائیل درچیست؟

ما شیعیان معتقد هستیم که اهل بیت با واسطه الهی انسان ها رو مورد شفاعت خود قرار می دهند و اینطور نیست که مستقل و بدون اذن الهی باشد ولی بنی اسرائیل چنین اعتقادی نداشتند.
جمع بندی: پرسش: با توجه به "لاتنفعها شفاعه"که در قرآن آمده است توسل و شفاعت را معنا کنید؟   پاسخ: وَٱتَّقُوا۟ يَوْمًۭا لَّا تَجْزِى نَفْسٌ عَن نَّفْسٍۢ شَيْـًۭٔا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌۭ وَلَا تَنفَعُهَا شَفَٰعَةٌۭ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ (123 بقره) از روزی بترسید که هیچ کس از دیگری دفاع نمی‌کند؛ و هیچ‌گونه عوضی از او قبول نمی‌شود؛ و هيچ شفاعتى (جز به اذن پروردگار) او را سود ندهد؛ و (از هیچ سوئی) یاری نمی‌شوند! آیة 123 سورة مبارکه بقره شفاعت را نفی نمی‌کند، به دو دليل: 1. به گواهی ماقبل و مابعد آن، آیه ناظر به شفاعتی است که جامعة یهود و فرزندان اسرائیل در حق خویش معتقد بودند و تصور می‌کردند که در آن جهان نیز بسان این دنیا در پرتو پیوند دوستی از عذاب الهی نجات خواهند یافت.(1){يا بنی اسرائيل اذکروا نعمتی التی انعمت عليکم و انی فضلتکم علی العالمين}(2)؛ ای بنی اسرائیل! نعمت مرا، که به شما ارزانی داشتم به یاد آورید [و نیز به خاطر آورید] که من شما را بر جهانیان برتری بخشیدم. لذا جملة «واتقوا» در اين آیه، خطاب به بنی‌اسرائیل است. آیة ما قبل آن این است. 2. این آیة شریفه، شفاعت را از غیر خداوند، آن هم به صورت استقلالی و بدون اذن الهی نفي مي‌کند. بنابراین آیة مبارکه نمی‌تواند دلیل بر نفی شفاعتِ مقبول از گناه‌کاران باشد. پی نوشت ها: 1. المیزان فی تفسیر القرآن موسسة الاعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، بیروت، 1973م ؛ ج1، ص155. 2. بقره، آية 122.