جمع بندی تطبیق «کلیات خمس» در مورد الله

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تطبیق «کلیات خمس» در مورد الله

به نام خدا

سلام، میخواستم بدونم کلیات خمس در مورد الله چیا هستن ؟

نوع

نوع، در منطق مفهومی کلی است که بر تمام اجزای مشترک و مختص ذات و ماهیت افرادی مشتمل باشد که بین آن‌ها اختلاف ذاتی وجود ندارد و تفاوت آن‌ها تنها در امور عرضی است. مانند «چنار»، «بید»، «نارون» و «مو» هر یک نوع هستند، زیرا اختلاف ذاتی بین آن‌ها نیست و اختلاف در اوصاف عرضی است که باعث بازشناختن آن‌ها از یک‌دیگر می‌شود.

فصل

در منطق آن کلی ذاتی است که موجب امتیاز یک نوع از انواع دیگر یا موجب امتیاز یک ماهیت از ماهیات دیگر می‌شود. مانند «ناطق» که فصل انسان است، «سه ضلع داشتن» که فصل مثلث است، «حساس» که فصل حیوان است، «نامی» که فصل موجود زنده است و... فصل بر دو قسم است: فصل قریب و فصل بعید.
عَرَض عَرَض (به انگلیسی: Accident) یکی از اصطلاحات منطق و فلسفه است و در برابر ذات قرار دارد. هر محمولی که از ذات و حقیقت موضوع خارج باشد، عرضی نامیده می‌شود؛ همهٔ محمولات خارج از ذات، محمولات عرضی هستند. مانند «سیاه» برای انسان؛ زیرا بسیارند انسان‌هایی که سیاه نیستند. همچنین «شور بودن» یا «گرم بودن» برای آب عرضی است؛ زیرا آب بدون این خصوصیات نیز می‌تواند در خارج وجود داشته باشد یا در ذهن قابل تصور باشد.

جنس

جنس در منطق یکی از کلیات خمس، به معنی مفهومی کلی است که عام‌تر از ذات افراد خود است. مثال مشهور آن مفهوم جنس حیوان است که اعم از نوع انسان یا نوع اسب است.

لطفا توضیح بدید با تشکر گل

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد صدیق

[=microsoft sans serif]

به من بیاموز;928247 نوشت:
سلام، میخواستم بدونم کلیات خمس در مورد الله چیا هستن ؟

باسلام و عرض ادب
کلیات خمس بر خداوند صدق نمیکند.
زیرا
م1. کلیات خمس، مفاهیمی هستند که بر اجزای داخل یا خارج ماهیت دلالت دارد: جنس، فصل، نوع، عرض عامه و عرض خاصه.
م2. هر موجودی که ماهیت دارد، کلیات خمس نیز بر آن صدق میکند.
م3. هر موجودی که دارای ماهیت نباشد، کلیات خمس نیز بر آن صدق نمیکند.
م4. خداوند، موجودی است که ماهیت ندارد.
نتیجه: برخداوند کلیات خمس صدق نمیکند.

موضوع قفل شده است