جمع بندی انسان پس از قیامت

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انسان پس از قیامت

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مشکور

مخاطب;977471 نوشت:
پس ازقیامت دوباره انسان خلق می شود؟

سلام و ادب@};-

از دیرباز این قبیل پرسشها ذهن بشر را مشغول داشته كه آیا خداوند بعد از این دنیا و تحقق قیامت، موجودات دیگری را خلق خواهد كرد؟ آیا دوباره حضرت آدمی آفریده می شود و جهان دیگری برپا خواهد شد؟ و ...

در پاسخ به این قبیل پرسشها گفتنی است: در برخي روايات به تکرار این فرایند خلقت اشاره شده است که به دو نمونه بسنده می کنیم:

1. ابوخالد قماط می‌گوید به امام صادق ـ علیه السّلام ـ عرض كردم: زمانی كه بهشتیان وارد بهشت و اهل دوزخ وارد جهنم شدند چه می‌شود؟ حضرت فرمود: اگر خداوند بخواهد موجوداتی را بیافریند و برای آنها دنیایی را ایجاد كند، این كار را انجام می‌دهد.(1)

2. محمدبن مسلم از امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت كرده كه حضرت فرمود: خداوند از روزی كه در زمین بنای آفرینش را نهاد هفت عالم فرید كه آنها از فرزندان آدم به حساب نمی‌آمدند، آنها را از زمین آفرید و پی در پی بر آن ساكن شدند و سرانجام منقرض شدند. پس آدم ابوالبشر (پدر بزرگ نسل حاضر) را آفرید و فرزندان او را از نسل او خلق كرد، به خدا سوگند هیچ‌گاه بهشت از ارواح مؤمنان خالی نبوده و آتش از ارواح كافران و گنهكاران خالی نمانده است. شاید این گونه می‌پنداری كه چون قیامت برپا گردد و خداوند بدن‌های اهل بهشت را با ارواح آنها همراه گرداند و بدن‌های اهل دوزخ را همراه ارواح‌شان در جهنم یكی سازد، دیگر او در شهرها مورد پرستش قرار نمی‌گیرد و خلقی نمی آ‌فریند تا او را بپرستند و به یكتایی و بزرگی او بپردازند؟ چنین نیست به خدا سوگند آفرینشی خواهد داشت، كه بدون نر و ماده پدید آمده و او را بندگی كنند، بزرگش شمارند. او زمینی می‌فریند كه نان را حمل كند و سمانی بیافریند كه در سایه‌اش باشند. یا نمی‌بینی خداوند می‌فرماید: «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ»(2) یعنی در آن روز، این زمین به زمین دیگر، و آسمان ها به آسمان های دیگر تبدیل می‌شود. و می‌فرماید: «أَفَعَیینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ»(3) یعنی آیا ما از آفرینش نخستین عاجز و ناتوان ماندیم كه آنان درآ فرینش جدید شک و شبهه داشته باشند.(4)

بنابراین از آیه استفاده می‌شود كه اگر خداوند این عالم و همه موجودات در آن را آفریده و آن را به بهترین نظامی تدبیر كرده، با قدرت و علم او بوده و همین قدرت و علم هنوز هم باقی بوده و چیزی از آن كم نشده، پس خداوند از خلقتی جدید و اینكه خلقت دنیایی عالم را به خلقتی دیگر تبدیل كند، عاجز نیست، البته گرچه از اين حديث معلوم مي شود كه روند خلقت و آفرينش بعد از قيامت نيز ادامه دارد، ولي چنان كه در خود روايت تصريح شده آن عالم وضعیتی تقریبا متفاوت از جهان کنونی خواهد داشت.(5) ضمناً عقل و نقل و متكلمان اسلامی چنین چیزی را نفی نمی‌كنند.

علامه طباطبایی در ذیل یة «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ» می‌فرماید: معنای تبدیل آن است كه حقیقت آسمان و زمین و آنچه بین آنهاست، همان آسمان و زمین است، جز اینكه نظام جاری در آنها غیر از نظام جاری در دنیاست، بنابراین اوصاف زمین و آسمان تبدیل می‌شود نه خود آنها.(6) زیرا تبدیل غیر از معدوم كردن است و بعید نیست از همین ماده و عناصری كه اكنون در بنای آسمان و زمین به كار رفته است نظامی تازه ساخته و موجودات تازه‌ای آفریده شود.

نتیجه آنکه پس از برپایی قیامت، بساط آفرینش برچیده نمی‌شود گرچه خداوند، گسترة آسمانها را طومار گونه درهم می‌پیچد. نسل كنونی انسان ساكن بر روی كرة خاك كه فرزندان حضرت آدم و حوا به شمار می‌روند نخستین سلسله بشر نیستند بلكه در رتبه و پایه‌های بعدی قرار گرفته و پیش از آن چندین نسل منقرض شده‌اند و پس از انقراض این نسل، دگربار آفریده دیگری بدون پدر و مادر در زمینی جدید آفریده می‌شود و این گونه گزاره‌ها نشان دهنده دوام فیض خداست.(7)؛(8)

موفق باشید ...@};-

پی نوشت ها______________________________________________
1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ج8، ص376، ح18.
2. ابراهیم/ 48.
3. ق/ 15.
4. بحرانی، سیدهاشم، تفسیر برهان، ‌تهران، انتشارات فتاب، ج4، ص219، ‌ذیل یه 15 سوره ق.
5. بنقل از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، آیا بعد از قیامت جهان دیگری برپا می شود؟
6. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، چاپ چهارم، تهران، بنیاد علامه طباطبایی، 1370، ج12، ص91ـ93.
7. جوادی ‌آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن كریم، قم، مركز نشر اسراء، چاپ اول، 1381، ج5، ص534 ـ 538.
8. برگرفته از سایت تبیان، سرنوشت دنیا پس از قیامت، با کمی تصرف.

مشکور;977930 نوشت:
سلام و ادب@};- نتیجه آنکه پس از برپایی قیامت، بساط آفرینش برچیده نمی‌شود گرچه خداوند، گسترة آسمانها را طومار گونه درهم می‌پیچد. نسل كنونی انسان ساكن بر روی كرة خاك كه فرزندان حضرت آدم و حوا به شمار می‌روند نخستین سلسله بشر نیستند بلكه در رتبه و پایه‌های بعدی قرار گرفته و پیش از آن چندین نسل منقرض شده‌اند و پس از انقراض این نسل، دگربار آفریده دیگری بدون پدر و مادر در زمینی جدید آفریده می‌شود و این گونه گزاره‌ها نشان دهنده دوام فیض خداست.(7)؛(8)

با سلام استاد مشکور....
من هم یک سوال دارم...الان دانشمندان ناسا که بیشترشون فیلسوف و مرتاض هستن و با شهود به سلسله چهان های موازی اگاهی پیدا کردن یا جهان های تار عنکبوتی خلقت که لانکریا گمونم اسمش و گذاشتن (که با شهود و نه فقط با ابزار به وجودش اگاهی پیدا کردند)... الان انها هم به همین نتیجه قران رسیدن که جهان بعد قیامت تموم نمیشه و باز دوباره خلقت جدید بوجود میاد...سوال اینه که بذر حضرت ادم فقط در زمین ما رشد کرد یا نه همزمان ممکنه در میلیارد سیاره دیگه کهکشان های دیگه هم حالا با فواصل زمانی قرار داده شده باشه که خلق بشن و تکثیر بشن؟....

دوم اینکه فقط قیامت در کره زمین بوجود میاد یا کهکشان ما فقط؟...یعنی کهکشان های دیگه که فاصلشون مثل دو تا اجر در بین دو شهر دور از هم هست اونها که بهم ربطی ندارن ایا قیامت در انها هم همزمان هست یا ممکنه در بعضی از نژاد های کهکشان های دور و ته جهان قیامت بر قرار شده باشه و انها رفته باشن به دنیای دیگه و نوبت ما هنوز نرسیده داریم زندگی می کنیم ....مثلا اون انفجار ابر اخترهایی که گهگاه توی اخبار میگه ایا می تونی مربوط به بر پایی قیامت در اون منظومه کهکشان دور دست جهان باشه که عمرش حالا یا ناگهان یا طبیعی تموم شد و ترکید و همین چیزایی که خدا در قران برای ما می نویسه برای اونا هم نوشته باشه و حالا راستی گفتار پیامبرانش ون و دیده باشن همه حیرت زده از انفجار خورشیدشون فرار کنن بریزن توی کوه کمر قبر ها زیر رو بشه قیامتشون آغاز بشه و اینا؟

سوم اینکه جهانی متفاوت که شما میگین منظور اینه که افتاب ما میترکه و بخار ش به صورت سحابی در اسمون پخش میشه و یک ابر سواماتی درست میکنه و سپس طبق فرایند خود نطم طبیعت که بلد هست دوباره انها رو جمع میکنه ازشون عنصر های جدید و سیستم حیات جدید درست میکنه با یک سیاره جدید تر که ممکنه رنگش سبز باشه یا به جای اکسیژن یک گاز دیگه عنصر جیاتی موجودات باشه و ...(این سوال رو من برای این پرسیدم که یه جایی خوندم امام حسین (ع) بدنیا اومد جبرییل(ع) گفت سه هزار سال بود که تولد امام حسین رو در هیچ سیاره ای در کهکشان ها ندیده بودم!)...این یعنی اینکه ممکنه ان نژاد الان منقرض شده باشن؟[/]

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

مخاطب;977471 نوشت:
پس ازقیامت دوباره انسان خلق می شود؟

سلام
در این مورد دو دیدگاه کلی وجود دارد
یک. انسانها برای قیامت دوباره از خاک آفریده می شوند
دو. انسانها برای قیامت به مرتبه ای والاتر و بالاتر از وجود که جنبه فرامادی دارد نائل می شوند
اولی را فی الجمله معاد جسمانی روحانی و دومی را روحانی می نامند. برای هردو نظریه دلایلی وجود دارد.
یا علیم[/][/][/]

اتمقلی;978007 نوشت:
با سلام استاد مشکور....
من هم یک سوال دارم...الان دانشمندان ناسا که بیشترشون فیلسوف و مرتاض هستن و با شهود به سلسله چهان های موازی اگاهی پیدا کردن یا جهان های تار عنکبوتی خلقت که لانکریا گمونم اسمش و گذاشتن (که با شهود و نه فقط با ابزار به وجودش اگاهی پیدا کردند)... الان انها هم به همین نتیجه قران رسیدن که جهان بعد قیامت تموم نمیشه و باز دوباره خلقت جدید بوجود میاد...سوال اینه که بذر حضرت ادم فقط در زمین ما رشد کرد یا نه همزمان ممکنه در میلیارد سیاره دیگه کهکشان های دیگه هم حالا با فواصل زمانی قرار داده شده باشه که خلق بشن و تکثیر بشن؟....

دوم اینکه فقط قیامت در کره زمین بوجود میاد یا کهکشان ما فقط؟...یعنی کهکشان های دیگه که فاصلشون مثل دو تا اجر در بین دو شهر دور از هم هست اونها که بهم ربطی ندارن ایا قیامت در انها هم همزمان هست یا ممکنه در بعضی از نژاد های کهکشان های دور و ته جهان قیامت بر قرار شده باشه و انها رفته باشن به دنیای دیگه و نوبت ما هنوز نرسیده داریم زندگی می کنیم ....مثلا اون انفجار ابر اخترهایی که گهگاه توی اخبار میگه ایا می تونی مربوط به بر پایی قیامت در اون منظومه کهکشان دور دست جهان باشه که عمرش حالا یا ناگهان یا طبیعی تموم شد و ترکید و همین چیزایی که خدا در قران برای ما می نویسه برای اونا هم نوشته باشه و حالا راستی گفتار پیامبرانش ون و دیده باشن همه حیرت زده از انفجار خورشیدشون فرار کنن بریزن توی کوه کمر قبر ها زیر رو بشه قیامتشون آغاز بشه و اینا؟

سوم اینکه جهانی متفاوت که شما میگین منظور اینه که افتاب ما میترکه و بخار ش به صورت سحابی در اسمون پخش میشه و یک ابر سواماتی درست میکنه و سپس طبق فرایند خود نطم طبیعت که بلد هست دوباره انها رو جمع میکنه ازشون عنصر های جدید و سیستم حیات جدید درست میکنه با یک سیاره جدید تر که ممکنه رنگش سبز باشه یا به جای اکسیژن یک گاز دیگه عنصر جیاتی موجودات باشه و ...(این سوال رو من برای این پرسیدم که یه جایی خوندم امام حسین (ع) بدنیا اومد جبرییل(ع) گفت سه هزار سال بود که تولد امام حسین رو در هیچ سیاره ای در کهکشان ها ندیده بودم!)...این یعنی اینکه ممکنه ان نژاد الان منقرض شده باشن؟


سلام و ادب@};-

در پاسخ به سؤالات شما نکاتی را تقدیم می کنیم:

در پاسخ به سؤال اول گفتنی است: وسعت و عظمت جهان آفرینش به قدری است که همه دانشمندان در برابر آن انگشت حیرت به دندان دارند و با این که از بزرگی و وسعت و تعداد کهکشان‏ها و ستارگان و کرات، اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی لازم بذکر است تنها در کهکشان ما، 150000 میلیون ستاره ثابت شمرده شده که میان آن‏ها تعداد قابل توجهی شبیه خورشید وجود دارد. بنابراین با در نظر گرفتن عظمت عالم آفرینش ظاهراً بعید به نظر میرسد که حیات و زیست، فقط مخصوص کره ما باشد و کرات دیگر از موجودات زنده حتی مانند انسان، بی بهره باشند. هر چند به عقیده دانشمندان نجومی، احتمال وجود حیات در دیگر سیارات محدود منظومه شمسی بسیار ضعیف است، زیرا عطارد و زهره بسیار سوزان و خفه کننده و مریخ سرد و مشتری و زحل در "امونیک" و "متان" غوطه‏ ورند، ولی این نوع داوریها درباره کرات منظومه شمسی نیز چندان منطقی نیست، زیرا اگر خود را در یکی از این سیارات قرار دهیم، درباره زمین میگوییم: زمین از گاز کشنده، اکسیژن احاطه شده است و نمیتوانیم بفهمیم که چگونه ساختمان بدن انسان با اکسیژن سازگاری دارد.

از نظر فرد موحد و خداشناس که آفرینش جهان را از روی حکمت خداوند میداند، بعید به نظر میرسد که در میلیاردها ستاره هیچ کدام جز کره زمین مسکونی نباشد و همه حکم بیابان‏های خشک و خالی و خاموش را داشته باشند و موجود زنده‏ای، مطلقاً در هیچ یک دیده نشود. قرآن مجید با بیانی روشن به موجودات زنده در آسمان‏ها تصریح میکند و در توصیف قدرت خدا میفرماید: "و از آیات او است آفرینش آسمان‏ها و زمین و آن چه از جنبندگان در آن‏ها نموّ کرده است". (1) در آیه‏ ای دیگر بیان شده است: "تمام کسانی که در آسمان‏ها و زمین‏ ها میباشند، بنده او هستند".(2) هم چنین خداوند فرموده است: "خداوند همه آن‏ها را شمارش کرده و به دقت شمرده است".(3) در هر حال از نظر علمی نمیتوان در مورد وجود موجودات زنده در آسمان‏ها و کرات دیگر نظر قطعی و یقینی اظهار نمود، در حالی که دانش‏های بشری در حال پیشرفت و تغییر و تکامل دائمی است. از متون دینی و آیات قرآن میتوان استنباط کرد که موجودات دیگر در آسمان‏ها و چه بسا در کرات دیگر وجود دارند، اما این که همانند انسان‏ها باشند و یا حتی موجوداتی دارای شعور باشند، به قطعی ثابت نمیشود، جز آن که در آیات قرآن از موجوداتی به نام جن نام برده میشود که وجود آنها از نظر دینی قطعی است و نظریات علمی نمیتواند آن را نفی کند. این موجودات میتوانند در آسمان‏ها و در برخی از کرات آسمانی زندگی کنند و در عین حال در زمین باشند و به واسطه جنسی (آتش) که از آن آفریده شده‏ اند، این قابلیت را دارند که در کرات مختلف (اگر شرایط زندگی برای آنها فراهم باشد) زندگی کنند. این موجودات دارای شعور و ادراک بوده و همانند انسان‏ها دارای تکلیف‏ اند.(4)

در پاسخ به سؤال دوم: طبق آیات و روایات دینی برپایی قیامت کبری که در آیات زیادی از آن یاد شده منطقه ای نیست که گمان کنیم هر سیاره و یا هر منظومه شمسی قیامت مخصوص به خود را داشته و در موعد خاصی اتفاق می افتد و بر آن اساس انفجارهایی که در برخی سیارات اتفاق می افتد را حمل بر تحقق قیامت آن سیاره یا منظومه کنیم. بلکه تحقق قیامت کبری که در آیات قرآن بدان اشاره شده به همه عوالم هستی و جمیع آسمانها و زمین اختصاص دارد. چنانکه سوره های تکویر، انفطار، طور و الرحمن درباره وضع آسمان و ستارگان اشاره دارند که وضع آسمان دگرگون مي شود و ستارگان از جاي كنده مي شوند، آسمان دچار نوعي تموج و حركت پاره پاره و شكافته مي شود و مانند گل سرخ و روغن و فلز مذاب روان نمايان مي گردد و سرانجام به شكل دود درآمده، در هم پيچيده مي شود. نور، خورشيد و ماه به خاموشي مي گرايد. نظم آنها به هم مي خورد و به سوي زمين پرتاب مي گردند. همچنین در سوره زمر آيه 68 درباره نفع صور مي فرمايد؛ و در صور دميده مي شود، پس همه كساني كه در آسمان ها و زمين هستند مي ميرند مگر آنان كه خدا بخواهد. سپس بار ديگر در صور دميده مي شود، ناگهان همگي به پا مي خيزند و در انتظار حساب و جزا مي مانند.

پاسخ سؤال سوم در پاسخ دوم نهفته است: وقتی طبق آیات و روایات در زمان برپایی قیامت در عالم هستی دگرگونی اتفاق می افتد و همه آسمانها و زمین دچار دگرگونی و انقلاب عظیم می شوند به این معنا نیست که پس از انفجار قیامت جهان به ابری مبدل شده و مجدداً در سیر طبیعی خود نظم و ساختار طبیعی جدیدی شکل می گیرد بلکه آنچه مسلم است پس از آن انقلاب عظیم (در پی نفخ صور اول) به اراده خدا و پس از نفخ صور دوم جهان آخرت و محشر کبری برپا شده و همه موجودات در صحرای محشور حضور خواهند یافت و تمام قواعد طبیعی و عادی و نظم تدریجی حاکم بر جهان جای خود را به قدرت و ملک و فرمانروایی و حاکمیت مطلق خدا می دهند.

در پاسخ به سؤال فراز آخرتان گفتنی است: البته بهتر بود سند روایتی که از قول جبرییل (ع) به تولد امام حسین (ع) نسبت دادید را هم ذکر می کردید با این حال بر اساس روایات، آفرینش موجودات فقط به ابناء بشر و موجودات زمینی محدود نمی شود بلکه خداوند هزاران عالم قبل از آدم و حوا را آفریده که نسلشان منقرض شده است. چنانکه در روایت امام باقر (ع) آمده: "... شما خیال می ‎ کنید که خدا بشری غیر از شما یعنی نسل آدم ابوالبشر نیاورده است؟ بله به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم خلق کرده است ...".(5)

موفق باشید ...@};-

پی نوشتها______________________________
1. شوری، آیه 29.
2. مریم آیه 93.
3. همان، آیه 94.
4. برگرفته از سایت اسک قرآن، آیا جهانهای دیگری هم وجود دارد؟ با کمی تغییر.
5. شیخ صدوق، خصال، ج 2، 652، جامعه مدرسین، قم، 1403ق؛ فیض کاشانی، محسن، تفسیرالصافی، ج 5، ص 60.

پرسش:
الف- آیا خداوند بعد از این دنیا و تحقق قیامت، موجودات دیگری را خلق خواهد كرد؟ آیا دوباره انسانهای دیگری آفریده می شود و جهان دیگری برپا خواهد شد؟
ب- آیا قیامت کبری مخصوص کره زمین و یا هر منظومه شمسی است و یا به همه عالم هستی اختصاص دارد؟ آیا انفجارهایی که در برخی کرات و سیاره ها اتفاق می افتد به منزله قیامت آن سیاره است؟ آیا پس از برپایی قیامت، در شکل گیری مجدد جهان و آفرینش جهان و موجودات همین نظم طبیعی موجود در عالم، دخالت دارد؟

پاسخ:

در پاسخ به این قبیل پرسشها گفتنی است:

الف- تکرار آفرینش پس از برپایی قیامت
در برخي روايات به تکرار این فرایند خلقت اشاره شده است که به دو نمونه بسنده می کنیم:

1. ابوخالد قماط می‌گوید به امام صادق ـ علیه السّلام ـ عرض كردم: زمانی كه بهشتیان وارد بهشت و اهل دوزخ وارد جهنم شدند چه می‌شود؟ حضرت فرمود: اگر خداوند بخواهد موجوداتی را بیافریند و برای آنها دنیایی را ایجاد كند، این كار را انجام می‌دهد.(1)

2. محمدبن مسلم از امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت كرده كه حضرت فرمود: خداوند از روزی كه در زمین بنای آفرینش را نهاد هفت عالم آفرید كه آنها از فرزندان آدم به حساب نمی‌آمدند، آنها را از زمین آفرید و پی در پی بر آن ساكن شدند و سرانجام منقرض شدند. پس آدم ابوالبشر (پدر بزرگ نسل حاضر) را آفرید و فرزندان او را از نسل او خلق كرد، به خدا سوگند هیچ‌گاه بهشت از ارواح مؤمنان خالی نبوده و آتش از ارواح كافران و گنهكاران خالی نمانده است. شاید این گونه می‌پنداری كه چون قیامت برپا گردد و خداوند بدن‌های اهل بهشت را با ارواح آنها همراه گرداند و بدن‌های اهل دوزخ را همراه ارواح‌شان در جهنم یكی سازد، دیگر او در شهرها مورد پرستش قرار نمی‌گیرد و خلقی نمی آ‌فریند تا او را بپرستند و به یكتایی و بزرگی او بپردازند؟ چنین نیست به خدا سوگند آفرینشی خواهد داشت، كه بدون نر و ماده پدید آمده و او را بندگی كنند، بزرگش شمارند. او زمینی می‌فریند كه نان را حمل كند و آسمانی بیافریند كه در سایه‌اش باشند. یا نمی‌بینی خداوند می‌فرماید: «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ»(2) یعنی در آن روز، این زمین به زمین دیگر، و آسمان ها به آسمان های دیگر تبدیل می‌شود. و می‌فرماید: «أَفَعَیینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ»(3) یعنی آیا ما از آفرینش نخستین عاجز و ناتوان ماندیم كه آنان درآ فرینش جدید شک و شبهه داشته باشند.(4)

بنابراین از آیه استفاده می‌شود كه اگر خداوند این عالم و همه موجودات در آن را آفریده و آن را به بهترین نظامی تدبیر كرده، با قدرت و علم او بوده و همین قدرت و علم هنوز هم باقی بوده و چیزی از آن كم نشده، پس خداوند از خلقتی جدید و اینكه خلقت دنیایی عالم را به خلقتی دیگر تبدیل كند، عاجز نیست، البته گرچه از اين حديث معلوم مي شود كه روند خلقت و آفرينش بعد از قيامت نيز ادامه دارد، ولي چنان كه در خود روايت تصريح شده آن عالم وضعیتی تقریبا متفاوت از جهان کنونی خواهد داشت.(5) ضمناً عقل و نقل و متكلمان اسلامی چنین چیزی را نفی نمی‌كنند. علامه طباطبایی در ذیل آیه ی شریفه «یوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ» می‌فرماید: معنای تبدیل آن است كه حقیقت آسمان و زمین و آنچه بین آنهاست، همان آسمان و زمین است، جز اینكه نظام جاری در آنها غیر از نظام جاری در دنیاست، بنابراین اوصاف زمین و آسمان تبدیل می‌شود نه خود آنها.(6) زیرا تبدیل غیر از معدوم كردن است و بعید نیست از همین ماده و عناصری كه اكنون در بنای آسمان و زمین به كار رفته است نظامی تازه ساخته و موجودات تازه‌ای آفریده شود.

نتیجه آنکه پس از برپایی قیامت، بساط آفرینش برچیده نمی‌شود گرچه خداوند، گستره آسمانها را طومار گونه درهم می‌پیچد. نسل كنونی انسان ساكن بر روی كره ی خاك كه فرزندان حضرت آدم و حوا به شمار می‌روند نخستین سلسله بشر نیستند بلكه در رتبه و پایه‌های بعدی قرار گرفته و پیش از آن چندین نسل منقرض شده‌اند و پس از انقراض این نسل، دگربار آفریده دیگری بدون پدر و مادر در زمینی جدید آفریده می‌شود و این گونه گزاره‌ها نشان دهنده دوام فیض خداست.(7)؛(8)

ب- گستره قیامت کبری
در پاسخ به پرسشهای این بخش گفتنی است: طبق آیات و روایات دینی برپایی قیامت کبری که در آیات زیادی از آن یاد شده منطقه ای نیست که گمان کنیم هر سیاره و یا هر منظومه شمسی قیامت مخصوص به خود را داشته و در موعد خاصی اتفاق می افتد و بر آن اساس انفجارهایی که در برخی سیارات اتفاق می افتد را حمل بر تحقق قیامت آن سیاره یا منظومه کنیم. بلکه تحقق قیامت کبری که در آیات قرآن بدان اشاره شده به همه عوالم هستی و جمیع آسمانها و زمین اختصاص دارد. چنانکه سوره های تکویر، انفطار، طور و الرحمن درباره وضع آسمان و ستارگان اشاره دارند که؛ «وضع آسمان دگرگون مي شود و ستارگان از جاي كنده مي شوند، آسمان دچار نوعي تموج و حركت پاره پاره و شكافته مي شود و مانند گل سرخ و روغن و فلز مذاب روان نمايان مي گردد و سرانجام به شكل دود درآمده، در هم پيچيده مي شود و نور خورشيد و ماه به خاموشي مي گرايد.» نظم آنها به هم مي خورد و به سوي زمين پرتاب مي گردند. همچنین در سوره زمر درباره نفخ صور مي فرمايد: «و در صور دميده مي شود، پس همه كساني كه در آسمان ها و زمين هستند مي ميرند مگر آنان كه خدا بخواهد. سپس بار ديگر در صور دميده مي شود، ناگهان همگي به پا مي خيزند و در انتظار حساب و جزا مي مانند.»(9)

وقتی طبق آیات و روایات، در زمان برپایی قیامت در عالم هستی دگرگونی اتفاق می افتد و همه آسمانها و زمین دچار دگرگونی و انقلاب عظیم می شوند به تبع آن، هر نظم و نظام و قاعده و قانونی هم که بر جهان حاکم بوده دچار دگرگونی و انقلاب می شود نه اینکه گمان شود؛ پس از انفجار قیامت، جهان به ابری مبدل شده و مجدداً در سیر طبیعی خود نظم و ساختار طبیعی جدیدی شکل می گیرد. آنچه مسلم است پس از آن انقلاب عظیم (در پی نفخ صور اول و دوم) به اراده خدا، جهان آخرت و محشر کبری برپا شده و همه موجودات در صحرای محشر حضور خواهند یافت و تمام قواعد طبیعی و عادی و نظم تدریجی حاکم بر جهان جای خود را به قدرت و مُلک و فرمانروایی و حاکمیت مطلق خدا می دهند.

پی نوشت ها:
1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ج8، ص376، ح18.
2. ابراهیم/ 48.
3. ق/ 15.
4. بحرانی، سیدهاشم، تفسیر برهان، ‌تهران، انتشارات آفتاب، بی تا، ج4، ص219، ‌ذیل یه 15 سوره ق.
5. بنقل از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، آیا بعد از قیامت جهان دیگری برپا می شود؟
6. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، چاپ چهارم، تهران، بنیاد علامه طباطبایی، 1370، ج12، ص91ـ93.
7. جوادی ‌آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن كریم، قم، مركز نشر اسراء، چاپ اول، 1381، ج5، ص534 ـ 538.
8. برگرفته از سایت تبیان، سرنوشت دنیا پس از قیامت، با کمی تصرف.
9. زمر/آيه 68.

موضوع قفل شده است