انجیل های کشف شده در ناگ حمادی تا چه میزان اعتبار دارند؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انجیل های کشف شده در ناگ حمادی تا چه میزان اعتبار دارند؟

کشف دست نوشته ها

مدت کوتاهی قبل از آنکه محمد علی السمان و برادرانش در یک دعوای خانوادگی خونین انتقام قتل پدرشان را بگیرند و دست و پای دشمنانشان را قطع کنند.به وسیله شترهایشان به کوه جبل الطریف در نزدیکی روستای ناگ حمادی رفتند تا به دنبال سباخ (خاک نرمی که به عنوان کود از آن استفاده می کردند) بگردند.کوه جبل الطریف به علت وجود غارها مانند لانه ی زنبور بود و برخی از آنها بیش از چهار هزار سال به عنوان آرامگاه مورد استفاده قرار گرفته بود.در حین اینکه آنها مشغول کندن زمین دور یک صخره ی بزرگ بودند به یک کوزه ی بزرگ قرمز رنگ سفالین از نوع "علی بابا" که ارتفاع آن دو یا سه فوت بود برخورد کردند.این ظرف به صورت دقیقی مهر و موم شده بود.
در ابتدا آنها فکر می کردند که یکی از کوزه هایی را که حضرت سلیمان و یا جادوگران دیگر در دورانهای قدیم جهت زندانی کردن جنها از آن استفاده می کردند کشف کرده اند.
ترس و وحشت آنها از آزاد سازی چنین موجودی بسیار واقعی و حقیقی بود و تنها با این فکر که این کوزه ممکن است پر از طلا باشد از میان رفت.محمد که آدم دلیر و با جراتی بود کلنگ خود را بالا برد و آن کوزه را خرد کرد.شما ناراحتی و سرخوردگی آنها را تصور کنید زمانی که 13 متن پاپیروسی که در چرم پیچیده شده بود به بیرون افتاد.
آن برادر ها پاپیروسها را به خانه ی خود برده و آنها را کنار تنور انداختند. مادر محمد مقدار زیادی از پاپیروسها را به همراه حصیر در تنور سوزاند تا خانه را گرم کند.این خانواده باقیمانده ی دست نوشته ها را به قیمت اندکی فروختند در حالی که نمی دانستند در دستان آنها یکی از عظیم ترین زرادخانه های دینامیتهای روحی که جهان از زمان پیدایش مسیحیت تا کنون آن را مشاهده کرده قرار گرفته بوده است.

محتوای دست نوشته ها

در ماه دسامبر سال 1945 در نزدیکی شهر ناگ حمادی در مصر علیا کتابهایی که حاوی تعداد زیادی از اسرار و رموز دین مسیحیت می باشد به دست محمد علی السمان که یک روستایی عرب می باشد کشف گردید.

ارزش دست نوشته هایی که در نزدیکی شهر ناگ حمادی کشف شدند و از زمان مخفی کردنشان که تقریبا دوهزار سال قبل بود دست نخورده باقی مانده بود به اندازه ی ارزش "تومارهای دریای مرده" بود.این متون و نوشته جات نسبتا سالم و از میان نرفته دوره های زمانی ماقبل و مابعد حیات حضرت مسیح را دربر می گیرند.
مسئله ای که شاید غیرطبیعی می باشد مدت زمان تاخیری است که محققان صرف آن کردند تا این دو مجموعه بسیار مهم از اسناد(یکی تومارهای دریای مرده و دیگری دست نوشته های ناگ حمادی) در انگلستان در دسترس عموم قرار گیرد.نخستین ترجمه ی این نوشته جات به زبان انگلیسی تا سال 1977 عزضه نگردید.ویراستاری که مسئولیت این پروژه بر عهده ی وی بود بیان داشت که برای انتشار مقالات و نوشته ها با یکسری از موانع سیاسی و علمی روبرو شده است.در نتیجه علیرغم آن که از کشف راله های ناگ حمادی حدود سی و دو سال می گذرد اما هنوز هم این متون به صورت کاملی به هریک از زبانهای مدرن در دسترس قرار نگرفته است.
از میان 13 نسخه خطی که باقی مانده است.جمعا 53 متن مجزا شناسایی شده اند و این نوشته جات بر روی بیش از هزار قطعه پاپیروس نوشته شده اند.ما فقط می توانیم حدس بزنیم که اگر مادر محمد آن پاپیروسها را به عنوان هیزم استفاده نمی کرد در آن صورت چه حجم بیشتری از اطلاعات امکان آن را داشت تا در دسترس ما قرار بگیرد.
در میان این 53 نوشته تعدادی از اناجیل اولیه وجود دارد از جمله انجیل های محرمانه ای که در کتاب عهد جدید وارد نگردیده است.و نیز فلسفه ومتون یونانی از جمله بخشهایی از کتاب جمهوریت افلاطون-فلسفه ی عالم هستی-اشعار-تمرینات صوفی گرایانه-تکنیکهای جنسی جادویی-مرکابای یهودیت(عرابه ی اسرار آمیز)-نوشته جاتی غیر قابلفهم و کمتر از پنج کتاب مکاشفات مستقل.
کتاب مکاشفات پولس خلاصه ای است از عروج این حواری به آسمان و آنچه که بر او گشوده شد به همراهی دستوراتی برای سایر ارواح در زمینه ی این که در خلال داوری (منظور قیامت است) چگونه رفتار مند.
اولین مکاشفه ی یعقوب دربرگیرنده ی آموزشهای محرمانه ی حضرت عیسی می باشد که از سوی مسیح به یعقوب عادل ارائه گردید.در این مکاشفه یعقوب از عیسی مسیح به عنوان "رب" به معنای آموزگار و نه خداوند یاد می کند.عیسی (ع) به یعقوب هشدار می دهد که اورشلیم را ترک کند زیرا که این شهر محل زندگی تعدادی از افسران(فرشته های رانده شده یا شیطانی) می باشد.
از اورشلیم به عنوان شهری یاد می شود که "همواره جام تلخی و ناراحتی را به پسران نور و روشنایی می دهد" عیسی (ع) به یعقوب تعلیم می دهد که هنگامی که به وسیله ی ماموران آسمان مورد بازجویی قرار می گیرد چه باید بگوید تا از دروازه های آسمان عبور کند_به یاد داشته باشید که این متن قبل از آنکه ماموریت به پطرس سپرده شود نوشته شده بود!
کتاب مکاشفه ی بعدی اپوکالیپس دوم یعقوب و مکاشفه ی آدم می باشد .
اپوکالیپس پولس اثر ثبت شده ای از رویای پولس مقدس می باشد که در طی آن پولس با روح حضرت عیسی سخن می گوید.در این نوشته به پولس به صورت آشکار و روشن به عنوان رهروی حقیقی حضرت عیسی و پایه گذار گروه عرفا نگریسته می شود.پولس در عالم رویا در ابتدا کاهنان عصبانی را می بیند که به نظر می رسد می خواهند او و حضرت عیسی را به قصد کشت سنگسار کنند.
در ادامه پولس مصلوب شدن حضرت عیسی را به یاد می آورد که در طی آن عیسی (ع) در کنار او ایستاده و با او صحبت می کند.پولس می پرسد:"فردی که خوشحال است و بر بالای درخت (صلیب) می خندد چه کسی است؟ و آیا فرد دیگری است که دستها و پاهای وی توسط آنها مورد حمله قرار می گیرد؟
عیسی (ع) پاسخ می دهد: آن کسی که تو او را بالای درخت (صلیب) می بینی و شاد و خندان می باشد.عیسای زنده و جاوید است.اما کسی که آنها (احتمالا منظور کاهنان است) ناخنهای خود را در گوشت دستها و پاهای او فرومی کنند بدلی است تا باعث خجل شدن و شرمندگی آنها شود و کسی است که شبیه او شده است.اما به او و به من نگاه کن.

این تفسیر از مصلوب شدن عیسی (ع) برای کلیسایی که نظریات آن در مورد رویداد اصلی مسیحیت به نحو قابل ملاحظه ای در طی قرون متمادی تغییر یافته است مشخصا ناراحت کننده می باشد.بنابراین چندان تعجب آور نیست کهحتی در این دوران آزادی نسبی برای آنکه رازشان برای مدت بیشتری پوشیده بماند فشارهایی وارد شده باشد.
از آنجا که پولس این گونه می نویسد:"سپس این چیز ها که تو آن را دیدی برای آنانی که از نژاد دیگر بوده و در این عصر وجود ندارند آشکار خواهد شد" به نظر می رسد وی متوجه شده است که مدت زمان زیادی سپری خواهد شد که کتاب او خوانده شده و مفهوم آن درک گردد.

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مبشر

با سلام خدمت دوستان گرامی
فرارسیدن نوروز بر همگان مبارکباد
این کتابها در اصل در منطقه ای به نام "نجع حمادی" پیدا شدند که به نظر می رسد محتوی کتابهای یک کتابخانه در موضوعات مختلف هستند مثلا فلسفه و منطق مانند کتب دانشمندان یونان و یا دینی مانند برخی کتب مذهبی یعنی در اصل یک کتابخانه قدیمی پیدا شد .
اما درباره نسخه های مسیحی یافت شده در جهان مسیحیت یک اصل وجود دارد :
کتابهای مقدس دینی که ایمان به آنها لازم است همان کتابهایی هستند که امروزه تحت عنوان عهد جدید در جهان مسیحیت رواج دارند و کلیسا آنها را به رسمیت شناخته است .
اما درباره نسخه های خطی دیگر مانند کتابهای نجع حمادی که از جمله آنها انجیل توما است یا طومارهای بحرالمیت که محتوی برخی از متون مذهبی هستند گرچه از لحاظ علمی دارای اهمیت هستند اما توسط کلیسا هیچگاه به عنوان کتاب مقدس عاری از خطا پذیرفته نمی شوند و در مسائل ایمانی مسیحیت از اعتبار برخوردار نیستند.
اما اهمیت این کتب در حداقل دو نکته است :
1. اول نمایانگر اعتقادات مختلف جهان مسیحیت است و حتی کتب مقدس دارای یک نسخه واحد نبودند .
2. نشان می دهد در دنیای مسیحیت باورهای مختلفی وجود داشتند و بر خلاف گمان رایج تمام مسیحیان در طول تاریخ به عقاید فعلی کلیسا معتقد نبودند.

مبشر;653545 نوشت:
اما درباره نسخه های خطی دیگر مانند کتابهای نجع حمادی که از جمله آنها انجیل توما است یا طومارهای بحرالمیت که محتوی برخی از متون مذهبی هستند گرچه از لحاظ علمی دارای اهمیت هستند اما توسط کلیسا هیچگاه به عنوان کتاب مقدس عاری از خطا پذیرفته نمی شوند و در مسائل ایمانی مسیحیت از اعتبار برخوردار نیستند.
اما اهمیت این کتب در حداقل دو نکته است :
1. اول نمایانگر اعتقادات مختلف جهان مسیحیت است و حتی کتب مقدس دارای یک نسخه واحد نبودند .
2. نشان می دهد در دنیای مسیحیت باورهای مختلفی وجود داشتند و بر خلاف گمان رایج تمام مسیحیان در طول تاریخ به عقاید فعلی کلیسا معتقد نبودند.

با سلام
اینکه معلوم است که کلیسا چیزی که به نفعش نباشد را قبول نمی کند. اما مطالب ذکر شده در انجیل پولس مقدس درباره ی مصلوب نشدن حضرت عیسی کاملا با نظر قرآن تطابق دارد.

باسلام خدمت کارشناسان محترم
یه سؤال برام پیش آمده ، اینکه افرادی که خدا رو قبول دارن ولی پیامبر(ص):Gol: رو قبول ندارند یا کسانیکه امام زمان (عج) :Gol:قبول دارن ولی نائب ایشان را قبول ندارند چطور میشوند؟ آیا مرتد هستند؟

AA-GH;653576 نوشت:
باسلام خدمت کارشناسان محترم
یه سؤال برام پیش آمده ، اینکه افرادی که خدا رو قبول دارن ولی پیامبر(ص) رو قبول ندارند یا کسانیکه امام زمان (عج) قبول دارن ولی نائب ایشان را قبول ندارند چطور میشوند؟ آیا مرتد هستند؟

البته من کارشناس نیستم ولی اینکه از اساتید شنیدیم کسی آگاهانه یکی از امور ضروری دین را انکار کند کافر است و یکی از امور ضروری دین هم مرجعیت است.البته نه این که تا شخصی حرفی زد کافر است باید دانست که این حرف را از روی آگاهی و علم می زند یا این که از روی بی سوادی یا کج فهمی یا از نا آگاهی به خاطر نداشتن علم.

باسلام خدمت دوست عزیزم رهرو ولایت
دوباره ملاحظه بفرمائید سؤال حقیر اساساً این که شما فرمودید نبود!
سؤال حقیر برآمده از شبهه ای که دوستان دانشگاهی یک جوان (که مدتی با روشهای مختلف تغییر مسیر داده تا حدی که از توابین شده و در پایگاه بسیج برای هم سن و سالهای خود آیات قرآن و ترجمه و تفسیر آن را روخوانی ولی بسیار روان میخواند و بصورت ناگهانی از قدیمی ترهای خود سبقت گرفته است) در ذهن او ایجاد کرده اند و حقیر با مدتها وقت گذاشتن برای مطالعه در سایتهای مختلف و تماس تلفنی و پیامک توانستم تا حدودی او را قانع کنم ولی باز هم تأکیدش کردم به 09640 زنگ بزند که گفت نتونستم(احتمالا بخاطر ترافیک بالای خط بوده که خودم هم مواجه شدم و از طرفی هم وضع مالی خوبی نداشت که بخواد شارژ زیادی استفاده کنه) و اتفاقا ارادت خاصی به حضرت آقا داشت و داره ولی نائب امام زمان (عج) بودن ایشان رو بخاطر شبهاتی که طولانی هست و در ذهن ایشان ایجاد کرده بودن منکر میشد!!!
اخیراً هم یکی از بستگان که دارای سمت بالایی هستند ازشون خواسته بودند و ایشون هم از حقیر خواستن که جواب مطمئن و متقنی براشون پیدا کنم که به این سایت که مدتها دنبال عضو شدن درش بودم ولی توفیقش حاصل نمیشد مراجعه کردم،لذا باکمال احترام به همه دوستان خواهش دارم اجازه بدید کارشناسان محترم پاسخی با اشاره به مستندات بفرمایند تا حقیر که واسطه قابل اعتمادی شناخته شدم ،بتونم برای تبلیغ این سایت که تبلیغ دین هست اعتمادسازی کنم انشاءالله
در پایان
: سالی فاطمی تر از سالهای گذشته ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پرتو الطاف پروردگار متعال برای همه ملت ایران خاصه دوستان کاربر این سایت و کارشناسان و مسئولین اجرائی آن از رب العالمین مسئلت دارم.:Gol:
یا صاحب الزمان(عج) و یا قائدنا آجرکم الله:Sham:

با سلام

گنوسی های مسیحی گرایشی بودند که مسیحیت قرن دوم و سوم را به شدت تحت تأثیر قرار دادند. تا قبل از قرن حاضر همه اطلاعات درباره آنان منحصر به ردیه هایی بود که آبای اولیه کلیسا در رد آنان نگاشته بودند.
در سال 1945 در مصر علیا در منطقه ای به نام نجع حمادی مجموعه ای عظیم کشف شد که بسیاری از امور را روشن کرد.
این مجموعه مشتمل بر سیزده کتاب است که هر یک از این کتاب ها شمار زیادی از نوشته ها را در بردارد.
این نوشته ها که از یونانی به قبطی ترجمه شده، در سده های سوم و چهارم گردآوری و برگردان شده است، اما اصل آنها به سده های قبل مربوط است.
این مجموعه به لحاظ محتوایی بسیار گوناگون است، اما بخش عمده آن شبیه مجموعه عهد جدید رسمی است و عنوان انجیل، رساله، مکاشفه و... را دارد.
در این مجموعه چندین نوشته وجود دارد که عنوان انجیل را دارند.



1. انجیل توماس
این نوشته، که با انجیل کودکی توماس متفاوت است، بر خلاف آن نه حوادث زندگی عیسی، بلکه سخنان و تعالیم او را در بردارد. در ابتدای این نوشته آمده است: «این است سخنان سری عیسای زنده که و یهودا توماس همزاد آن را نوشت.» در برخی از کلیساها توماس را، که یکی از حواریان عیسی است، برادر دوقلوی عیسی می دانسته اند. از خود این نوشته بر می آید که توماس از نظر مقام و معرفت بالاتر از دیگر حواریان، حتی پطرس، بوده است و عیسی تعالیمی سری را به او سپرد که دیگران تحمل شنیدن آنها را نداشتند. پس این نوشته همان طور که از ابتدایش پیداست، نوشته ای سری و باطنی است و در واقع گنوسی ها به چنین تعالیمی قائل بودند. این نوشته در نیمه دوم قرن دوم، یا اندکی قبل از آن، به زبان یونانی و احتمالا در سوریه نوشته شده و در قرن سوم به قبطی ترجمه شده است.
انجیل توماس مشتمل بر 114 سخن از حضرت عیسی است که 40 عدد از آنها جدید است و مابقی به گونه ای در اناجیل همنوا و دیگر نوشته ها آمده است. گویا نویسنده از منابع مختلف قبلی جمع آوری کرده و به آنها شکل و ادبیات گنوسی داده است. این که رابطه این نوشته با اناجیل همنوا به لحاظ منبع شناختی چیست، دانشمندان در پاسخ به آن به جواب روشنی نرسیده اند.


2. انجیل فیلپس
این نوشته در واقع تعالیم گنوسی ها، یعنی شاخه والنتینوسی آنها، را در بردارد. والنتینوس بزرگ ترین متفکر گنوسی قرن دوم بود که در اواسط قرن دوم مدارسی را در مصر و قبرس ایجاد کرد که تا قرن چهارم دایر بود و مکتب مشهوری را در شهر رم بنا نهاد. به هر حال، تعالیم والنتینوس باطنی بود و ایرنئوس قدیس کتاب معروفش به نام علیه بدعت ها را بیشتر در رد اندیشه های والنتینوسی اختصاص داد. نوشته موسوم به انجیل فیلپس، که در آن از میان حواریان عیسی تنها نام او آمده و احتمالا به همین جهت بعدا این نوشته به او منسوب شده، مشتمل بر 127 بند است. محتوای این کتاب، بیان سری و باطنی از شعائر مسیحیت و نیز بیان تعالیم دیگر والنتینیوسی گنوسی است. این نوشته در اصل به زبان یونانی در قرن دوم و احتمالا به قلم والنتینوس نوشته شده است. نسخه فعلی، ترجمه قبطی از یونانی است که احتمالا در نیمه دوم قرن سوم انجام گرفته است. در سده های نخست اپیفانوس به انجیل فیلپس که گنوسی های مصر مورد استفاده قرار می داده اند، اشاره می کند و از آن نقل می کند; اما آنچه او نقل کرده در نوشته فعلی یافت نمی شود.

3. انجیل حقیقت
یکی از آثاری که در مجموعه ای قرار دارد که در نجع حمادی کشف شد، نوشته ای است به نام «انجیل حقیقت». ایرنئوس در کتاب علیه بدعت ها که به ربع آخر قرن دوم متعلق است، می گوید: «اما آنان پیرو والنتینوسند... به این مباهات می کنند که غیر از اناجیل موجود اناجیل دیگری در اختیار دارند. در واقع، آنان جسارت را به حدی رسانده اند که نوشته ای را که از تألیف آن، زمان چندی نگذشته "انجیل حقیقت" می نامند، هر چند به هیچ وجه موافق اناجیل شاگردان مسیح نیست.»
برخی از فقراتی که ایرنئوس نقل کرده و در «انجیل حقیقت» موجود نیز یافت می شود، حاکی از آن است که ایرنئوس به همین کتاب اشاره کرد است. به هر حال، نویسنده این کتاب از پیروان والنتینوس یا شخص او بوده است. این کتاب شباهت زیادی به شکل و صورت اناجیل موجود ندارد و به همین سبب برخی حتی نام گذاری را نادرست شمرده اند. این نوشته نیز محتوی تعالیم گنوسی والنتینوس است و تعالیم زیادی را درباره مسیح شناسی خاص این گروه در بردارد. این کتاب در قرن دوم در اسکندریه به زبان یونانی نوشته و بعدا به قبطی برگردانده شده است.


4. انجیل مصریان
نوشته دیگری که در مجموعه نجع حمادی وجود دارد و حاوی تعالیم گنوسی است، «کتاب مقدس روح بزرگ نادیدنی» نام دارد و انجیل مصریان نیز خوانده می شود. باید توجه داشت این نوشته با نوشته دیگری که با همین عنوان انجیل مصریان در اختیار پدران اولیه کلیسا بوده و از آن نقل کرده اند (و در بخش بعد به آن خواهیم پرداخت)، کاملا متفاوت است. به هر حال، این نوشته اثری قبطی است و در واقع کتابی اعتقادی است و برخی روا ندانسته اند که تحت عنوان «انجیل» بدان اهمیت زیادی دهند. با این حال، نوشته مذکور به لحاظ مطالعه اندیشه های گنوسی سده های نخست، می تواند قابل توجه باشد. برای نمونه، در این نوشته این اندیشه گنوسی توضیح داده شده که چگونه از خدای پدر توصیف ناشدنی سه قدرت پدر، مادر و پسر به ظهور می رسد و همین طور سلسله قوای پایین تر از اینها ناشی می شود.


5. انجیل یوحنای دروغین
نوشته دیگری که در مجموعه نجع حمادی قرار دارد، انجیل یوحنای دروغین است. این اثر در ابتدای قرن دوم نوشته شده و بعدا به قبطی ترجمه شده است. از خود نوشته بر می آید که آن را مسیح در بالای کوه زیتون به یوحنا وحی کرده است. در این اثر تلاش شده که تعالیم گنوسی در قالب تفسیر سفر پیدایش ارائه شود.


منـابـع


عبدالرحیم سلیمانى- مقاله اناجیل غیررسمى- فصلنامه هفت آسمان- شماره 34
انجیل برنابا- ترجمه حیدرقلى سردار کابلى- تهران- نشر نیایش- 1379
اف. ئى پیترز- یهودیت، مسیحیت و اسلام- ترجمه حسین توفیقى- قم مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب- 1384
ارل کرنز- سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ- ترجمه آرمان رشدى- آموزشگاه کتاب مقدس 1994
جوان أگریدى- مسیحیت و بدعت ها- ترجمه عبدالرحیم سلیمانى- مؤسسه فرهنگى طه 1377
محمدباقر مجلسى- بحارالانوار- بیروت- دار احیاء التراث العربى- 1403ه.
توماس میشل- کلام مسیحى- ترجمه حسین توفیقى- مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب- 1377

بسم الله الرحمن الرحیم.
قابل توجه دوستان اینکه بسیاری از این هایی که پیدا میشه در واقع برنامه ریزی شدست.
مثل مقبره ی (معبد) گم شده ی مسیح که خودشون ساختن و خودشون کشف کردن و توهین بسیار زشتی به حضرت عیسی کردند وفیلمش هم ساختن که البته فیلمش به شکل مستند ساخته شده بود.
بهتره زیاد به چیزهایی که پیدا میشه در این موارد توجه نشه.
اللهم عجل لولیک الفرج

موضوع قفل شده است