اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟

تب‌های اولیه

28 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟

سلام

شیخیه معتقد به یک نوع معاد روحانی به نام هورقلیایی هستند
هور قلیایی به چه معناست و چه ویژگیهایی دارد ؟

متشکرم

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد صادق

دل ارام;482799 نوشت:
سلام

شیخیه معتقد به یک نوع معاد روحانی به نام هورقلیایی هستند
هور قلیایی به چه معناست و چه ویژگیهایی دارد ؟

متشکرم


در ابتدا باید اشاره شود که در نگاه آنها معاد جسمانى وجود ندارد.بعد از انحلال جسم، عنصرى که باقى مى‏ماند جسم لطیفى است که به اصطلاح ایشان جسم هورقلیایى است.(1)
شيخ احمد احسائي تفسيري از جسم كرده است كه عالمان شيعي آن را نمي پذيرند. از نظر آنان، معاد جسماني، بازگشت انسان به دنيا در روز رستاخيز با همين بدن عنصري دنيايي، بي هيچ تفاوتي است، ولي نظر احسائي درباره معاد جسماني چنين نيست او معتقید است :
انسان داراي دو جسد است: يك قسم آن محصول عناصر زماني است و از اين عناصر كوچك ترين تماسي(ارتباطي) با بدن انسان ندارد، مانند لباس است كه به بدن پوشيده شده و از بدن كنده مي شود. لذت و عذاب مربوط به اين بدن نيست. در واقع، اين جسد نسبت به انسان مانند رنگ نسبت به لباس است كه حقيقت لباس همان تار و پود است و اين رنگ در حقيقت دخالتي در ماهيت لباس ندارد.
جسد دوم:
اين جسد باقي و هميشگي است و اين جسد همان طينت است كه انسان از آن آفريده شده [است]. وقتي كه زمين جسد عنصري را [به] خاك [تبديل] كرد و بين اعضاي آن جدايي افكند، هر جزء آن به جايگاه خود برمي گردد؛ هوا ملحق مي شود به هوا و آب ملحق مي شود به آب، خاك ملحق مي گردد به خاك و آن بدن اصلي باقي مي ماند و روز قيامت همين جسد خارج خواهد شد و به بهشت يا جهنم خواهد رفت. اين جسد از عالم هور قليا مي باشد و در عالم قبر قابل رؤيت و ديدن نيست. كسي ايراد نگيرد كه اين بر خلاف عقيده مسلمانان است؛ براي آنكه عقيده همه مسلمين همين است و غير از آن چيزي نمي گويند.(2)
توضيح روشن تر كلام شيخ اين است كه جسد اول، جسد اصلي انسان نيست. اين جسد پس از مرگ از بين مي رود و در حيات آخرتي همراه انسان نيست. جسد دوم عبارت است از طينت انسان كه از عالم «هور قليا»ست. عالم هور قليا، همان عالم برزخ است كه حد وسط ميان عالم مُلك (عالم مادي) و عالم ملكوت (عالم مجرد) است و بدان، عالم مثال هم مي گويند. جسد دوم، جسد اصلي انسان است و در قبر باقي مي ماند و پس از دميدن اسرافيل در صور (نفخه دوم يا نفخه بعث)، روح وارد همين جسد مي شود و براي محاكمه و جزا فراخوانده مي شود. بدين ترتيب، هنگام مرگ روح از هر دو جسم جدا مي شود، ولي در معاد با جسد دوم همراه مي گردد.
اين مطلب در صورتي عنوان مي شود كه بنا بر اعتقاد شيعيان اماميه، همين بدن عنصري در روز قيامت برانگيخته مي شود. حتي بنا بر نصّ قرآن، خطوط ريز انگشتان در قيامت همانند دنيا خواهد بود.

[/HR] 1. فرهنگ فرق اسلامى، ص 266.
2. احمد خدايي، تحليلي بر تاريخ و عقايد فرقه شيخيه، قم، اميرالعلم، 1382، چ2، ص 143، به نقل از: شيخ احمد احسائي، شرح الزياره، ص 360.

صادق;483150 نوشت:
در ابتدا باید اشاره شود که در نگاه آنها معاد جسمانى وجود ندارد

سلام و عرض ادب

از طرفی فرمودید از نظر انها معاد جسمانی وجود ندارد

و از طرف دیگر فرمودید

صادق;483150 نوشت:
عد از انحلال جسم، عنصرى که باقى مى‏ماند جسم لطیفى است که به اصطلاح ایشان جسم هورقلیایى است.(

صادق;483150 نوشت:
جسد دوم، جسد اصلي انسان است و در قبر باقي مي ماند و پس از دميدن اسرافيل در صور (نفخه دوم يا نفخه بعث)، روح وارد همين جسد مي شود و براي محاكمه و جزا فراخوانده مي شود. بدين ترتيب، هنگام مرگ روح از هر دو جسم جدا مي شود، ولي در معاد با جسد دوم همراه مي گردد.

به نظر می رسد معتقد به معاد جسمانی هستند ولی با جسدی دیگر نه همین جسد دنیایی

ایا منظورتان همین بود ؟

صادق;483150 نوشت:
شيخ احمد احسائي تفسيري از جسم كرده است كه عالمان شيعي آن را نمي پذيرند. از نظر آنان، معاد جسماني، بازگشت انسان به دنيا در روز رستاخيز با همين بدن عنصري دنيايي، بي هيچ تفاوتي است،

سلام و عرض ادب

سوالی داشتم راجع به این عقیده عالمان شیعه

فرمودید عالمان شیعه معتقد به معاد جسمانی دقیقا با همین بدن دنیوی هستند

اگر قرار باشد میلیاردها انسان در روز قیامت با همین بدن دنیوی از قبرها برانگیخته شوند
می دانیم این بدن دنیوی نیاز به غذا و بهداشت و ....
دارد
چگونه می توان تصور کرد خداوند نیازهای غذایی و بهداشتی میلیاردها میلیارد انسان را در روز قیامت
تامین کند ؟

از طرف دیگر با بیماریها چه می کند این بدن انسان ؟

موفق باشید

استاد صادق گرامی

منتظر پاسخ به سوالات دو پست بالایی هستم

با تشکر

دل ارام;486874 نوشت:

سلام و عرض ادب

از طرفی فرمودید از نظر انها معاد جسمانی وجود ندارد

و از طرف دیگر فرمودید

به نظر می رسد معتقد به معاد جسمانی هستند ولی با جسدی دیگر نه همین جسد دنیایی

ایا منظورتان همین بود ؟


با سلام وتقدیر از حضور پر بحث شما در همه زمینه ها .
معاد در نگاه شیعی جسمانی است یعنی انسان با همین جسم محشور می گردد ولی آنها این باور را ندارد

دل ارام;486878 نوشت:
سلام و عرض ادب
سوالی داشتم راجع به این عقیده عالمان شیعه
فرمودید عالمان شیعه معتقد به معاد جسمانی دقیقا با همین بدن دنیوی هستند
اگر قرار باشد میلیاردها انسان در روز قیامت با همین بدن دنیوی از قبرها برانگیخته شوند
می دانیم این بدن دنیوی نیاز به غذا و بهداشت و ....
دارد
چگونه می توان تصور کرد خداوند نیازهای غذایی و بهداشتی میلیاردها میلیارد انسان را در روز قیامت
تامین کند ؟
از طرف دیگر با بیماریها چه می کند این بدن انسان ؟
موفق باشید

باسلام وتشکر از شما.
خدای که در دنیای به این محدودی آن گونه امور را تامین می کند . ودر آخرت که به اندازه همه عالم وسیع است این مشکل پیش نمی آید جای نگرانی نیست

صادق;488682 نوشت:
باسلام وتشکر از شما.
خدای که در دنیای به این محدودی آن گونه امور را تامین می کند . ودر آخرت که به اندازه همه عالم وسیع است این مشکل پیش نمی آید جای نگرانی نیست

سلام بر جناب صادق

استاد گرامی در این دنیا همه چیز به مرور زمان یا شیوه تکامل فرا هم و اماده می شود البته با گذشت میلیونها سال

و این با وضعیتی که در روز قیامت اتفاق می افتد زمین تا اسمون فرق دارد

در قیامت ان طور که در قران امده در صور دمیده می شود و همه انسانها از نخستین تا اخرین به یکباره سر از قبر ها در می اورند
این مساله اگر با توجه به عقیده شیعه با همین بدن جسمانی باشد
همه این انسانها بالغ بر میلیارها نفر چند ساعت بعد نیاز به غذا و سرویس بهداشتی و لباس و ....
خواهند داشت

این سوال ایجاد می شود که تدارک این امور در ان لحظه بدست فرشتگان است ؟
ایا هزاران اشپز خانه که بدست فرشتگان اداره می شود در حال کار هستند ؟:khandeh!:

این بدنی که سریع مریض می شود با مریضیها چه می کند ؟
ایا وظایف دکترها بدست فرشتگان می افتد ؟

خلاصه این همه تدارکات از کجا می اید ؟

علمای شیعه که قائل به معاد جسمانی با همین بدن هستند
نظرشان درباره این امور چیست ؟

موفق باشید

http://www.askdin.com/thread36882.html
جمع بندی
سوال : اعتقاد به معاد روحانی هورقلیایی به چه معناست ؟

پاسخ :
در ابتدا باید اشاره شود که در نگاه آنها معاد جسمانى وجود ندارد.بعد از انحلال جسم، عنصرى که باقى مى‏ماند جسم لطیفى است که به اصطلاح ایشان جسم هورقلیایى است.(1)شيخ احمد احسائي تفسيري از جسم كرده است كه عالمان شيعي آن را نمي پذيرند. از نظر آنان، معاد جسماني، بازگشت انسان به دنيا در روز رستاخيز با همين بدن عنصري دنيايي، بي هيچ تفاوتي است، ولي نظر احسائي درباره معاد جسماني چنين نيست او معتقید است :
انسان داراي دو جسد است: يك قسم آن محصول عناصر زماني است و از اين عناصر كوچك ترين تماسي(ارتباطي) با بدن انسان ندارد، مانند لباس است كه به بدن پوشيده شده و از بدن كنده مي شود. لذت و عذاب مربوط به اين بدن نيست. در واقع، اين جسد نسبت به انسان مانند رنگ نسبت به لباس است كه حقيقت لباس همان تار و پود است و اين رنگ در حقيقت دخالتي در ماهيت لباس ندارد.
جسد دوم:
اين جسد باقي و هميشگي است و اين جسد همان طينت است كه انسان از آن آفريده شده [است]. وقتي كه زمين جسد عنصري را [به] خاك [تبديل] كرد و بين اعضاي آن جدايي افكند، هر جزء آن به جايگاه خود برمي گردد؛ هوا ملحق مي شود به هوا و آب ملحق مي شود به آب، خاك ملحق مي گردد به خاك و آن بدن اصلي باقي مي ماند و روز قيامت همين جسد خارج خواهد شد و به بهشت يا جهنم خواهد رفت. اين جسد از عالم هور قليا مي باشد و در عالم قبر قابل رؤيت و ديدن نيست. كسي ايراد نگيرد كه اين بر خلاف عقيده مسلمانان است؛ براي آنكه عقيده همه مسلمين همين است و غير از آن چيزي نمي گويند.(2)
توضيح روشن تر كلام شيخ اين است كه جسد اول، جسد اصلي انسان نيست. اين جسد پس از مرگ از بين مي رود و در حيات آخرتي همراه انسان نيست. جسد دوم عبارت است از طينت انسان كه از عالم «هور قليا»ست. عالم هور قليا، همان عالم برزخ است كه حد وسط ميان عالم مُلك (عالم مادي) و عالم ملكوت (عالم مجرد) است و بدان، عالم مثال هم مي گويند. جسد دوم، جسد اصلي انسان است و در قبر باقي مي ماند و پس از دميدن اسرافيل در صور (نفخه دوم يا نفخه بعث)، روح وارد همين جسد مي شود و براي محاكمه و جزا فراخوانده مي شود. بدين ترتيب، هنگام مرگ روح از هر دو جسم جدا مي شود، ولي در معاد با جسد دوم همراه مي گردد.
اين مطلب در صورتي عنوان مي شود كه بنا بر اعتقاد شيعيان اماميه، همين بدن عنصري در روز قيامت برانگيخته مي شود. حتي بنا بر نصّ قرآن، خطوط ريز انگشتان در قيامت همانند دنيا خواهد بود.


[/HR] 1. فرهنگ فرق اسلامى، ص 266.
2. احمد خدايي، تحليلي بر تاريخ و عقايد فرقه شيخيه، قم، اميرالعلم، 1382، چ2، ص 143، به نقل از: شيخ احمد احسائي، شرح الزياره، ص 360.

دل ارام;489269 نوشت:
سلام بر جناب صادق

استاد گرامی در این دنیا همه چیز به مرور زمان یا شیوه تکامل فرا هم و اماده می شود البته با گذشت میلیونها سال

و این با وضعیتی که در روز قیامت اتفاق می افتد زمین تا اسمون فرق دارد

در قیامت ان طور که در قران امده در صور دمیده می شود و همه انسانها از نخستین تا اخرین به یکباره سر از قبر ها در می اورند
این مساله اگر با توجه به عقیده شیعه با همین بدن جسمانی باشد
همه این انسانها بالغ بر میلیارها نفر چند ساعت بعد نیاز به غذا و سرویس بهداشتی و لباس و ....
خواهند داشت

این سوال ایجاد می شود که تدارک این امور در ان لحظه بدست فرشتگان است ؟
ایا هزاران اشپز خانه که بدست فرشتگان اداره می شود در حال کار هستند ؟:khandeh!:

این بدنی که سریع مریض می شود با مریضیها چه می کند ؟
ایا وظایف دکترها بدست فرشتگان می افتد ؟

خلاصه این همه تدارکات از کجا می اید ؟

علمای شیعه که قائل به معاد جسمانی با همین بدن هستند
نظرشان درباره این امور چیست ؟

موفق باشید

جناب دل آرام این چیزهایی که شما پرسیدیدکه مشکلی نیست! خدا میتواند کاری کند که این بدن جسمانی در قیامت بیمار نشود و نیاز به سرویس بهداشتی پیدا نکنند و ... اما به لحاظ گرسنگی و تشنگی و آلودگی تا آنجا که من فهمیده ام تمام انسانها بقدری آلوده و گرسنه و تشنه می شوند که به حد مرگ می رسند اما دریغ از مرگ! شنیده اید که می گویند تشنگی و گرسنگی ماه رمضان شما را به یاد تشنگی و گرسنگی قیامت بیندازد! یا این که : کسانی که به بهشت وارد می شوند اول در آب چشمه کوثر شستشو می کنند و از آب زمزم می نوشند؟ و ... .

به نظرم بهتر است این سؤال را مطرح کنید که اگر این همه انسان به طور دفعی در قیامت با جسم مادی برگردند این کره خاکی مگر چقدر خاک دارد که تمام انسانها از ابتدای خلقت تا قیامت جسمشان از این خاک باز سازی شود و اصلا چطور امکان دارد این موضوع اتفاق بیفتد در حالیکه الان بدن ما از عناصر بدن مردگان هزاران سال قبل از ما ساخته شده!!!

یک سؤال دیگر این که این جسم هورقلیایی که به قولی جسد دوم و باقی و همیشگی است چه فرقی با روح دارد؟ چرا خدا باید دو چیز همزمان برای انسان خلق کند روح و بدن هورقلیایی؛ تا در دنیا جسد مادی را ضمیمه این بدن کند و در آخرت جسد دوم را، که روح در آن حلول کند؟ نمیشد این را در همان عالم خلق نماید؟ اصلا چه نیازی به آن است؟

یک چیز جالب دیگر هم که توجه مرا جلب کرد این بود که طبق نظر احسائی بعد از مرگ جسد دوم (هورقلیایی) هم همراه جسد اول در قبر دفن می شود ولی برخلاف این بدن مادی باقی می ماند و ازبین نمی رود! در حالی که روح از آن جدا شده!! یعنی در نبش قبر از مردگان باید این جسد دوم وجود داشته باشد!!! آنوقت روح کجاست؟! مگر نه اینکه عالم برزخ واسطه میان عالم ماده و قیامت است؟ و فردی که مرده هم در آن عالم است؟ پس چرا جسد دوم که از همان عالم است در قبر است و از روح جداست؟!!

در ضمن یک نکته دیگر اینکه برخلاف نظر جناب کارشناس بسیاری از علمای شیعی جسد عنصری را قبول دارند و بعث با این جسد عنصری در قیامت را نیز معتقدند؛ حالا شاید با این توصیفات عجیب جناب احسائی یکی نباشد (جسد عنصری غیر از جسد هورقلیایی باشد)!!
پیروز باشید

موضوع قفل شده است