جمع بندی احساس میکنم به عنوان یک زن به من ظلم شده!

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احساس میکنم به عنوان یک زن به من ظلم شده!

سلام علیکم

مدتی هست که عضو گروههای احکام و اعتقادی شدم

 ولی متاسفانه هر چه بیشتر از اینها بدونم احساس میکنم یه احساس خشم و .. می کنم

احساس می کنم از اینکه زن افریده شده ام خدا بهم استغفرالله ظلم کرده  چون بیشتر احکام دین طرف اقایونه

من حتی رفتم علت تک تک حکم ها رو تا جایی که در دسترس بودن خوندم و سوال کردم ولی متاسفانه انگار یه حالت خشم و .. در من هست که هنوز لاینحل مونده

اینکه اقایون حدی و حدودی براشون در ازدواج موقت وجود نداره لابد میگید که این میل در اقایون متفاوت و .. ولی خب خدا چرا اونا رو انقد شهوتی  افرید  نمی شود جوری خلق می شدن که اینطور نبودن تا خانمها احساس نکنن مورد ظلم قرار گرفتن

لطفا در این مورد توضیح بدین ایا من گناه میکنم بخاطر این طرز تفکرم؟؟

 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

مدتی هست که عضو گروههای احکام و اعتقادی شدم

 ولی متاسفانه هر چه بیشتر از اینها بدونم احساس میکنم یه احساس خشم و .. می کنم

احساس می کنم از اینکه زن افریده شده ام خدا بهم استغفرالله ظلم کرده  چون بیشتر احکام دین طرف اقایونه

من حتی رفتم علت تک تک حکم ها رو تا جایی که در دسترس بودن خوندم و سوال کردم ولی متاسفانه انگار یه حالت خشم و .. در من هست که هنوز لاینحل مونده

اینکه اقایون حدی و حدودی براشون در ازدواج موقت وجود نداره لابد میگید که این میل در اقایون متفاوت و .. ولی خب خدا چرا اونا رو انقد شهوتی  افرید  نمی شود جوری خلق می شدن که اینطور نبودن تا خانمها احساس نکنن مورد ظلم قرار گرفتن

لطفا در این مورد توضیح بدین ایا من گناه میکنم بخاطر این طرز تفکرم؟؟

در این خصوص باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

اینکه حتی از سوال کردن، و احساسی که به خاطر این احکام نسبت به خداوند پیدا کرده اید می ترسید گنهکار باشید نشان دهنده ضمیر و باطن پاک شما دارد. قطعا به خاطر این مسئله گناهی مرتکب نشده اید و از این بابت عذاب وجدان نداشته باشید. سوال کردن از حکام الهی اصلا مذموم نیست، اما سعی کنید در حصول نتیجه احساساتتان را کنترل کنید تا به پاسخ سوالتان برسید و از خداوند دلگیر نباشید. من در خلال دو نکته بعدی سعی می کنم به سوال شما پاسخ بدهم.

 

نکته دوم:

اینکه چرا شهوت در مرد قوی آفریده شده است حداقل دو دلیل آن برای ما روشن است، اگرچه ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد که فعلا بر ما پوشیده است:

اول: زندگی مشترک یک محدودیت رفتاری، و یک مسئولیت پذیری سنگین اقتصادی و اجتماعی است، بنابراین انگیزه ورود به آن باید به قدری قوی باشد که بتواند انسان را برای تحمل آن مسئولیت ها و محدودیت ها قانع سازد. برای قضاوت درست خیلی مهم است که به این مسئولیت ها از نگاه یک مرد نگاه کنید، الان شما ببینید با این نیاز قوی باز هم خیلی ها زیر بار ازدواج نمی روند.

دوم: فلسفه ورود انسان به این دنیای مادی که علل و عوامل با هم تضاد و تزاحم دارند رشد و تکامل درونی است، و رشد حاصل یک تنازع درونی است. یعنی انسان باید تمایلات متضاد در درونش باشد تا با زیر پا گذاشتن یکی بر دیگری به سمت مثبت یا منفی رشد و تکامل یابد.

همانطور که قرآن کریم هم می فرماید: «ان مع العسر یسرا؛ با هر سختی ای آسانی است». بنابراین از آنجا که انسان باید با پا گذاشتن روی تمایلاتش رشد کند، طبیعتا هر چه این تمایلات شدیدتر باشد، مرتبه رشد انسان بیشتر خواهد بود.

 

نکته سوم:

نکته سوم اینکه نمی توان گفت شهوت در زنان ضعیف تر است، بلکه نوع تحریک و سرعت آن در میان زنان و مردان متفاوت است. تحریک شهوت در مردان دفعی، و کم فروغ است، اما در زنان به آرامی اتفاق می افتد و دوام بیشتری دارد. و این تفاوت هم البته بسیار حکیمانه است که از انجا که نیاز به تفصیل دارد و مستقیما به بحث ما ارتباطی ندارد و در جای خود باید از آن بحث کرد.

 

نکته چهارم:

اما در مورد ازدواج موقت باید توجه کنید که اسلام هرگز خواهان گسترش این امر نیست، نگاه اسلام به ازدواج موقت به عنوان یک ضرورت است، نه به عنوان یک توصیه و سفارش.

ببینید خدا از یک طرف شهوت قوی در مرد را ضروری می داند، و از طرف دیگر می داند که مرد اگر تحریک شود اما ارضا نشود جامعه برای زنان ناامن خواهد شد، نمیشود چنین مردی را با ممنوعیت های شرعی و محدودیت های قانونی کنترل کرد. شما ببینید موارد تجاوز به عنف را که هر روز در صفحه حوادث می خوانیم که علی رغم اینکه مرد می داند حکمش اعدام است اما باز هم مرتکب می شود.

بنابراین اسلام معتقد است به جای کنترل مرد بعد از تحریک شدن، می بایست راه های تحریک او را بست. به همین خاطر نهایت توصیه و تأکید را نسبت به حفظ فضای عفاف و حجاب در جامعه، و از آن طرف نهایت تأکید برای ارضا و تخلیه جنسی در خانواده را پیش گرفته است. نسخه اسلام تحریک حداکثری در چارچوب خانواده، و تحریک خداقلی در فضای جامعه است. این موجب میشود خود مردان به سمت ازدواج موقت نروند.

بنابراین بازگذاشتن راه صیغه موقت برای مردان از نظر اسلام یک منفذ و سوپاپ اطمینان است، اگر توصیه های اسلام رعایت شود نیازی به مسائلی چون ازدواج موقت پیش نخواهد آمد، اما اگر خود جامعه سایر پازل های اسلام را رعایت نکند، این ازدواج موقت به عنوان یک سوپاپ اطمینان ضرورت دارد، چون اگر چنین جوازی نبود تنها ثمره اش بالارفتن آمار تجاوز و قتل علیه زنان می بود.

 

سلام و ادب

شاید آنچه میگویم درباره شما صدق نکند.

مثلا اگر در حوزه اقتصادی وضعیت ما خوب بود، خیلی کمتر به این فکر می کردیم که فلان مسئول دزدی کرده یا نه؟

در زمینه ازدواج و مسائل زن و مرد نیز این مسئله صادق است.

مثلا اگر شما شوهر خوبی داشتید و طعم عشق و زندگی را درک می کردید احتمالا به این مسائل فکر نمی کردید و احساس مظلوم واقع شدن نداشتید.

این احساس شما بیشتر به خاطر یک شکستی است که از طرف مرد یا مردانی به شما وارد آمده است.

البته نمیخواهم منکر شوم که به خاطر چیز دیگر نیست.

اما یکی از دلایلش میتواند باشد.

تقریبا هر آنچه باعث احساس ظلم در شما شده است بیشتر به خاطر سوء استفاده یا بد بودن مردها بوده نه بد بودن قوانین شرعی.

مگر در یک مورد :

و آن، تعدد زوجات دائم یا صیغه است.

که دخترها عموما نمیتوانند دختر دیگری را تحمل کنند.

اما در سایر موارد عموما به خاطر بد بودن مردها است نه بد بودن قوانین.

قوانین متفاوت بین زن و مرد وجود دارد

مثلا قوانین ارث یا حجاب یا تعدد زوجات یا مهریه و نفقه یا شهادت در دادگاه یا جهاد و غیره

اما حکمی که بیشتر از همه باعث جریحه دار شدن احساسات خانم ها میشود مسئله تعدد زوجات است.

و پیش از همه اینها مسئله ی مهم تر، نداشتن شوهری که با اخلاق و مرد باشد. و این بزرگترین امری است که باعث میشود احساس بدی در زنها ایجاد شود.

جمع بندی

پرسش:

احساس می کنم از اینکه زن آفریده شده ام خدا به من (استغفرالله) ظلم کرده چون بیشتر احکام دین طرف آقایان است. چرا حد و حدودی برای ازدواج موقت آقایان وجود ندار؟ اگر پاسخ این است که این میل در آقایان متفاوت است، خب خدا چرا آنها را متفاوت آفرید؟ چرا به گونه دیگری خلق نشدند تا خانمها احساس نکنند مورد ظلم قرار گرفته اند؟

لطفا در این مورد نیز توضیح بدهید که آیا من به خاطر این طرز تفکرم گنهکارم؟؟

پاسخ:

در این خصوص باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

اینکه حتی از سوال کردن، و احساسی که به خاطر این احکام نسبت به خداوند پیدا کرده اید می ترسید گنهکار باشید نشان دهنده ضمیر و باطن پاک شما می باشد. قطعا به خاطر این مسئله گناهی مرتکب نشده اید و از این بابت عذاب وجدان نداشته باشید. سوال کردن از احکام الهی اصلا مذموم نیست، اما سعی کنید در حصول نتیجه، احساساتتان را کنترل کنید تا به پاسخ سوالتان برسید و از خداوند بی خودی دلگیر نباشید. من در خلال نکات بعدی سعی می کنم به سوال شما پاسخ بدهم.

 نکته دوم:

اینکه چرا شهوت در مرد قوی آفریده شده است حداقل دو دلیل آن برای ما روشن است، اگرچه ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد که فعلا بر ما پوشیده است:

اول: زندگی مشترک یک محدودیت رفتاری و یک مسئولیت پذیری سنگین اقتصادی و اجتماعی است، بنابراین انگیزه ورود به آن باید به قدری قوی باشد که بتواند انسان را برای تحمل آن مسئولیت ها و محدودیت ها قانع سازد. برای قضاوت درست خیلی مهم است که به این مسئولیت ها از نگاه یک مرد نگاه کنید، الان شما ببینید با این نیاز قوی باز هم خیلی ها زیر بار ازدواج نمی روند.

دوم: فلسفه ورود انسان به این دنیای مادی که علل و عوامل با هم تضاد و تزاحم دارند رشد و تکامل درونی است، و رشد حاصل یک تنازع درونی است. یعنی انسان باید تمایلات متضاد در درونش باشد تا با زیر پا گذاشتن یکی از این تمایلات به سمت مثبت یا منفی رشد و تکامل یابد.

همانطور که قرآن کریم هم می فرماید: «ان مع العسر یسرا؛ با هر سختی ای آسانی است»(1). بنابراین از آنجا که رشد در سایه غلبه بر تمایلات است، طبیعتا هر چه این تمایلات شدیدتر باشد، رشد حاصل از خویشتنداری بیشتر خواهد بود.

نکته سوم:

نکته سوم اینکه نمی توان گفت شهوت در زنان ضعیف تر است، بلکه نوع تحریک و سرعت آن در میان زنان و مردان متفاوت است. تحریک شهوت در مردان دفعی و کم فروغ است، اما در زنان به آرامی اتفاق می افتد و دوام بیشتری دارد. و این تفاوت هم البته بسیار حکیمانه است که نیاز به تفصیل دارد و مستقیما به بحث ما ارتباطی ندارد و در جای خود باید از آن بحث کرد.

همچنین باید توجه داشت که ازدواج موقت، همچون ازدواج دائم یک عقد دو طرفه است، یعنی بدون رضایت زنان چنین ازدواجی رقم نخواهد خورد. بنابراین اگر تمامی زنان مثل شما احساس ظلم کنند و با این حکم مخالف باشند هرگز ازدواج موقتی رخ نخواهد داد. اما رواج آن بین زنان و مردان در نگاه کلان نشان میدهد چندان هم ظالمانه پنداشته نمی شود.

نکته چهارم:

اما در مورد ازدواج موقت باید توجه کنید که اسلام هرگز خواهان گسترش این امر نیست، نگاه اسلام به ازدواج موقت به عنوان یک ضرورت است، نه به عنوان یک توصیه و سفارش.

ببینید خدا از یک طرف شهوت قوی در مرد را ضروری می داند و از طرف دیگر می داند که مرد اگر تحریک شود اما ارضا نشود جامعه برای زنان ناامن خواهد شد، نمیشود چنین مردی را با ممنوعیت های شرعی و محدودیت های قانونی کنترل کرد. شما ببینید موارد تجاوز به عنف را که هر روز در صفحه حوادث می خوانیم که علی رغم اینکه مرد متجاوز، می داند حکمش اعدام است اما باز هم مرتکب این جرم می شود.

بنابراین اسلام معتقد است به جای کنترل مرد بعد از تحریک شدن، می بایست راه های تحریک او را بست. به همین خاطر نهایت توصیه و تأکید را نسبت به حفظ فضای عفاف و حجاب در جامعه، و از آن طرف نهایت تأکید برای ارضا و تخلیه جنسی در خانواده را پیش گرفته است. نسخه اسلام تحریک حداکثری در چارچوب خانواده، و تحریک حداقلی در فضای جامعه است. این اصل اگر رعایت شود رفتن مردان به سمت ازدواج موقت خود به خود به حداقل خواهد رسید.

بنابراین بازگذاشتن راه صیغه موقت برای مردان از نظر اسلام یک منفذ و سوپاپ اطمینان است، اگر توصیه های اسلام رعایت شود نیازی به مسائلی چون ازدواج موقت پیش نخواهد آمد، اما اگر خود جامعه سایر پازل های اسلام را رعایت نکند، این ازدواج موقت به عنوان یک سوپاپ اطمینان ضرورت دارد، چون اگر چنین جوازی نبود تنها ثمره اش بالا رفتن آمار تجاوز و قتل علیه زنان می بود.

پی نوشت :

1. شرح:94/ 5و6.

 

موضوع قفل شده است