جمع بندی احادیث فضائل و مناقب امیرالمومنین علیه السلام در کتب ابن عربی

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیث فضائل و مناقب امیرالمومنین علیه السلام در کتب ابن عربی

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمامی دوستان عزیز و کارشناسان محترم سایت

سوال بنده این بود که در کتب ابن عربی بالخصوص فتوحات و فصوص با وجود اینکه تعریف و تمجید های فراوانی از خلفای سه گانه مخالفین وجود دارد و ابن عربی از احادیث جعلی و ساختگی عامه که در کتب سته آنها موجود است برای فضیلت تراشی برای خلفا استفاده کرده ( جایی با استفاده از یک حدیث که در
صحاح عامه وجود دارد عصمت عمر را ثابت کرده است !! )

آیا فضیلتی از امیرالمومنین علی علیه السلام هم در کتب خویش مخصوصا فتوحات و فصوص ذکر کرده است ؟ (( البته نه اینکه فضیلتی بعد از خلفا و یا اینکه در فضیلت حضرت امیر خلفای غاصب هم شریک باشند !! ))

و آیا حدیثی از فضائل امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام در کتب ابن عربی موجود است ؟ (( ولو به نقل از کتب مخالفین ))

سپاس ... :Rose:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد سمیع

پرسش:
سوال بنده این بود که در کتب ابن عربی بالخصوص فتوحات و فصوص با وجود اینکه تعریف و تمجید های فراوانی از خلفای سه گانه مخالفین وجود دارد و ابن عربی از احادیث جعلی و ساختگی عامه که در کتب سته آنها موجود است برای فضیلت تراشی برای خلفا استفاده کرده (جایی با استفاده از یک حدیث که در صحاح عامه وجود دارد عصمت عمر را ثابت کرده است!)
آیا حدیثی از فضائل امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام در کتب ابن عربی موجود است ؟ (ولو به نقل از کتب مخالفین)

پاسخ:
در این زمینه بیانات متعددی از ابن عربی وجود دارد که به چند نمونه آن اشاره می‌شود:

الف: ابن عربی در ذیل آیه شریفه تطهیر«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ‏ عَنْكُمُ‏ الرِّجْسَ‏.اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» می‌فرماید: «قال رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم): «أنزلت هذه الآية فينا أهل البيت أنا و علي و فاطمة و الحسن و الحسين»؛ پیامبر فرمود: این درباه اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده است، یعنی من و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام)»

ب: حدیث شریف نبوی «انا مدینه العم و علی بابها، هذا علي بن أبي طالب (كرم اللّه وجهه) باب مدينة العلم‏ النبوي و صاحب الأسرار و إمامها»(2)

ج: «روينا بالسند الصحيح عن ضرار بن ضمرة الكندي قال أشهد باللّه لقد رأيت عليا في بعض مواقفه و قد أرخى الليل سدوله و غارت نجومه يتمثل في محرابه قابضا على لحيته يتململ تململ السليم و يبكي بكاء الحزين فكأني أسمعه الآن و هو يقول: «يا ربنا- يتضرع إليه- ثم يقول للدنيا إلى تفررت إلى تشوقت هيهات هيهات غري غيري قد بتتك ثلاثا فعمرك قصير و مجلسك حقير و خطرك كثير أواه من قلة الزاد و بعد السفر و وحشة الطريق»
ابن عربی می‌گوید: با سند صحیح روایت شده که «ضراربن ضمرة کندی» گفت: خدا را گواه می‌گیرم که خودم دیدم آن حضرت علی (علیه السلام) را در نیمه‌های شب که ستارگان غروب کرده بودند، در یکی از نبردگاه‌ها به عبادت ایستاده و دست بر محاسن خود گرفته و مانند مارگزیده به خود می‌پیچید و اندوهناک می‌گریست. گویی اکنون می‌شنوم که با تضرع با خدا، سخن می‌گفت: سپس خطاب به دنیا می‌فرمود: آیا به من تمایل نموده و به سوی من آمده‌ای؟! تو هرگز نمی‌توانی به من دسترسی پیدا کنی، برو دیگری را بفریب، که من تو را سه طلاقه کرده‌ام. عمر تو کوتاه و ارزش تو اندک و خطرت بسیار است. آه از کمی توشه و دوری سفر آخرت و تنهایی در راه.(3)

د: ابن عربی در رابطه با امام زمان (علیه السلام) و عصمت آن حضرت به این حدیث استناد می‌کند: «قال رسول اللَّه صلی الله علیه و اله وسلم في صفة المهدي يقفو أثري‏لايخطئ‏، فعرفنا أنه متبع لا متبوع و أنه معصوم و لا معنى للمعصوم في الحكم إلا أنه لا يخطئ‏»(4)

ه: محيى الدين عربى در كتاب الدر المكنون‏ و الجوهر المصون فى علم الحروف گويد: «اعلم ان الجفر هو التكسير الكبير الذى ليس فوقه شى‏ء و لم يهتد الى وضعه من لدن آدم عليه السلام الى الاسلام غير الامام على عليه السلام كل ببركة خير الانام و مصباح الظلام عليه افضل الصلوة و اتم السلام.» و در همان كتاب گويد: «الامام على (رضى الله تعالى عنه) ورث علم الحروف من سيدنا رسول الله (صلی الله علیه و آله) و اليه الاشاره بقوله: انا مدينة العلم و على بابها فمن أراد العلم فعليه بالباب. و قد ورث علم الاولين و الاخرين و ما رأيت فيما اجتمعت بهم اعلم منه‏»(5)

و: رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در دار الخيزران بين اصحاب خود عقد برادری خواند و خود دست علی را گرفت و فرمود: اين برادر من است.(6)

ز: حدیثی را از حضرت علی (علیه السلام) نقل می‌کند که: «اگر پرده كنار رود، به يقين من افزوده نمي گردد.»(7)

ح: حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: «منشأ غيب گويی های من، فهم از قرآن است كه خداوند به عده ای از بندگانش عنايت می كند.»(8)

ط: از امام صادق (عليه السلام) روايت شده است كه آن حضرت در هنگام نماز مدهوش شد، از ايشان سؤال كردند كه سبب مدهوشی چه بود؟ فرمود: «چندين بار آيه را تكرار كردم تا اين كه از متكلم آن شنيدم.»(9)

ی:ابن عربی در جاي ديگر نوشته است: «پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: علي آگاه ترين شما به قضاوت است.»(10)

____________
(1) محيى الدين بن عربى، مجموعه رسائل ابن عربى‏،ج1 ص331دار المحجة البيضاء،بيروت‏،1421 ق‏،چاپ اول.
(2) همان،ج1ص128.
(3) همان.
(4) فتوحات المکیه ج3 ص332
(5) حسن زاده آملی،حسن, نکته 821
(6) فتوحات،
ج5، ص195.
(7)
همان، ج5، ص194 و 331.
(8) همان،ج1 ص423.
(9)
تجليات الالهيه، ص416.
(10) فتوحات ج3،ص435
.
[=Traditional Arabic]

موضوع قفل شده است