جمع بندی آیا روح از نطفه مرد، و جسم از نطفه زن تولید می‌شود؟

تب‌های اولیه

27 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا روح از نطفه مرد، و جسم از نطفه زن تولید می‌شود؟

باسلام طاعات و عبادات قبول

یه متنی تو یکی از تایپکها دیدم اگه امکانش هست لطفا بررسی بشه آیا از نظر منابع دینی هم این موضوع سندیت دارد؟

نقل قول:
ابو علی سینا: سازنده خونی که از او منی و از منی فرزند تولید می‌شود، کبد یا قلب است و سازنده منی جایگاه و ظروف آن می‌باشند؛ پس منی مرد، نطفه زن را به حرکت در می‌آورد که ابتدا به سوی ساختن مبدأ و سپس از عضو اول قوه‌ای بر می‌خیزد که مبدأ برای ساخت بقیه اعضا به ترتیب می‌باشد و نطفه بسته شده با نفوذ نیروی مذکر در آن صاحب نفس می‌شود و چنین به نظر می‌آید که روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود.

باتشکر
یاحق

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

اللیل والنهار;1023316 نوشت:
یه متنی تو یکی از تایپکها دیدم اگه امکانش هست لطفا بررسی بشه آیا از نظر منابع دینی هم این موضوع سندیت دارد؟

ابو علی سینا: سازنده خونی که از او منی و از منی فرزند تولید می‌شود، کبد یا قلب است و سازنده منی جایگاه و ظروف آن می‌باشند؛ پس منی مرد، نطفه زن را به حرکت در می‌آورد که ابتدا به سوی ساختن مبدأ و سپس از عضو اول قوه‌ای بر می‌خیزد که مبدأ برای ساخت بقیه اعضا به ترتیب می‌باشد و نطفه بسته شده با نفوذ نیروی مذکر در آن صاحب نفس می‌شود و چنین به نظر می‌آید که روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود.

بنده با اندک جستجویی که کردم نتوانستم سند این سخن از ابن سینا را بیابم تا بتوانیم بدون دخالت ترجمه و مستقیما از متن عربی بفهمیم سخن ابن سینا در این خصوص چه بوده است؟ آیا اصلا چنین سخنی را گفته است، و یا خیر، و اگر چنین سخنی دارد منظورش چه بوده است.

اما فارغ از این انتساب این سخن با این معنا صحیح به نظر نمی رسد، چرا که:
آفرینش روح پس از شکل گیری و کامل شدن بُعد مادی انسان و بعد از پیدایش جنین است، همان طور که قرآن کریم می فرماید: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ»؛ آن گاه آن نطفه را علقه گردانديم، پس آن علقه را به صورت پاره ‏گوشتى درآورديم، پس آن پاره‏ گوشت را استخوان‏هايى ساختيم و بر استخوان‏ها گوشت پوشانديم، سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم‏.(مومنون:14)

طبق روایات مراد از «أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» که بعد از مراحل پیشین تکامل جنین آورده شده است، همان دمیده شدن روح است.(تفسیر قمی، ج2، ص91)

بنابراین زمانی روح به جنسنی تعلق می گیرد که نطفه زن و مرد ترکیب شده و طبق روایات چهارماه از تکامل ان گذشته باشد، همان طور که اباشِبْل‏ از امام صادق(ع) نقل می کند که: «قُلْتُ فَإِنْ رَكَزَهَا فَسَقَطَ الصَّبِيُّ- لَا يُدْرَى أَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً، قَالَ: هَيْهَاتَ يَا أَبَا شِبْلٍ‏ إِذَا بَلَغَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ فَقَدْ صَارَتْ فِيهِ الْحَيَاةُ- وَ قَدِ اسْتَوْجَبَ الدِّيَة»؛ از امام(ع) در مورد دیه جنین سقط شده با لگد که معلوم نیست در رحم مادرش زنده بوده یا مرده سوال کردم؛ امام(ع) فرمود: هرگز ای ابا شبل، جنین که به چهارماهگی رسید دارای حیات است، و (سقط او) مستوجب دیه است(.(همان، ج2، ص90

بنابراین نمیتوان گفت خلقت روح از نطفه مرد است! حدوث نفس در بدن حاصل رشد تکاملی آن است(ملاصدرا، العرشیه، ص235) و روشن است که این رشد و تکامل در گرو ترکیب نطفه زن و مرد است، نه نطفه مرد به تنهایی. بنابراین قطعا این سخن که روح از نطفه مرد است و جسم از نطفه زن اشتباه است، بلکه هم بدن و هم روح از ترکیب نطفه زن و مرد و سپس تکامل آن پدید می آید.

باسلام خداقوت

علت اینکه این سوال برام پیش اومد این بود که قبلا یه متنی رو خوندم که متاسفانه گشتم این چند روز پیدا نکردم یا بالای صفحه یه تقویم خوندم که گاهی حدیث اینا چاپ میشه روشون یا تو یه کتابی دقیق یادم نیست

چیزی که تو ذهنم مونده از اون متن فقط اینکه که اگر خیری یا عمل نیکی در خودتان دیدید این رو از پدرتان بدانید یه همچین چیزی

با دیدن این متن تایپک هم این به ذهنم رسید که نکنه این بین چیزی هست که توجه نکردم یعنی نقش پدر و در انتقال مسائل اینچنینی از طریق پدر باشه

البته حسابی با سرکار یارب بحث کردیم که باز بنده قانع نشدم و خواستم که سوال دوباره ارجاع داده بشه

چون همزمان این سوال برام پیش اومد چرا زن را کشتزار گفته یعنی تو این لحظه ذهنم رفت به متن پست تایپک که اشاره کرده بود بدن از نطفه زن تولید میشود

مثال میزنم

مثلا یک زمین رو در نظر بگیرید و دانه ای که درون این زمین کاشته میشه در اینجا تو بحث با سرکار یارب به اینجا رسیدیم که این دانه چیزی تشکیل شده از موادی که از طریق زمین دریافت کرده آب و املاح که در درون این زمین بوده پس این دانه چیزی در درونش داره که بخشی از ان به زمین مربوط میشه

به اینجا رسیدم اصلا زمین (زن ) و دانه (مرد) آیا این تمثیل درست است ؟

تا اینجا چیزیهایی که گفتم اگه اشکالی برش وارد هست ممنون میشم بفرمایید تا ادامه بحث رو عرض کنم

با سلام و احترام

اللیل والنهار;1023622 نوشت:
چیزی که تو ذهنم مونده از اون متن فقط اینکه که اگر خیری یا عمل نیکی در خودتان دیدید این رو از پدرتان بدانید یه همچین چیزی

حتی اگر چنین چیزی هم باشد ناظر به نقش پدر است، نه اینکه بخواهد نقش مادر را انکار کند
نقش مادر هم در جای خودش نقش بسیار پررنگی است

شما پسران امیرالمومنین(ع) را ببینید که از ناحیه پدر هر سه به یک پدر و یک انسان کامل و معصوم میرسند اما تفاوت آنها از ناحیه مادر موجب چه تفاوت عمیقی بین آنها شده است:
یکی مادرش فاطمه است میشود امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)
یکی مادرش ام البنین است میشود حضرت عباس(ع)
یکی مادرش خوله است میشود محمد حنفیه

اللیل والنهار;1023622 نوشت:
همزمان این سوال برام پیش اومد چرا زن را کشتزار گفته یعنی تو این لحظه ذهنم رفت به متن پست تایپک که اشاره کرده بود بدن از نطفه زن تولید میشود
مثال میزنم
مثلا یک زمین رو در نظر بگیرید و دانه ای که درون این زمین کاشته میشه در اینجا تو بحث با سرکار یارب به اینجا رسیدیم که این دانه چیزی تشکیل شده از موادی که از طریق زمین دریافت کرده آب و املاح که در درون این زمین بوده پس این دانه چیزی در درونش داره که بخشی از ان به زمین مربوط میشه


مثال کاشتن نطفه به کاشتن دانه از با تشبیه در خود همین کاشتن است، چرا که اسپرم ماند دانه ای در درون تخمک کاشته میشود و آن را بارور میسازد، نه از این باب که محل کشت بی تاثیر است و اصل همان دانه است.

علاوه بر اینکه در همین تمثیل هم کاشتن بهترین دانه در زمین شورزار نتیجه مطلوبی نخواهد داد. پس یک محصول خوب نتیجه یک دانه و نطفه خوب در یک بستر نیک است، همانطور که پیامبر(ص) می فرمایند: «اخْتَارُوا لِنُطَفِكُمْ‏ فَإِنَّ الْخَالَ أَحَدُ الضَّجِيعَيْن‏»؛ براى نطفه هاى خود جایگاه مناسبی اختیار کنید که دائی در خصوصیات فرزند موثر است همان طوری که دو همخوابه در خصوصیات فرزندانشان موثرند(کلینی، الکافی، ج5، ص332)

ابو علی سینا: سازنده خونی که از او منی و از منی فرزند تولید می‌شود، کبد یا قلب است و سازنده منی جایگاه و ظروف آن می‌باشند؛

پس منی [مرد]‌ نطفه زن را به حرکت در می‌آورد که ابتدا به سوی ساختن مبدأ و سپس از عضو اول قوه‌ای بر می‌خیزد که مبدأ برای ساخت بقیه اعضا به ترتیب می‌باشد

و نطفه بسته شده با نفوذ نیروی مذکر در آن صاحب نفس می‌شود و چنین به نظر می‌آید که روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود.

وقتی منی صاحب نفس شد، نفس به سمت تکمیل اعضا حرکت می‌کند؛ نفس در این مرحله «غاذیه» است؛ چون کار دیگری انجام نمی‌دهد؛ گر چه توان و قوه غیر آن در او هست؛ سپس وقتی قوه غاذیه در او استقرار یافت آماده پذیرش قوه حس می‌شود.

منبع : ابن سینا، شفا، فصل اول، مقاله شانزدهم، فن هشتم طبیعیات؛ طبیعیات شفاء ج 3، ص 401 و 402؛ عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون‏، ص 259 - 260.

با سلام

بنظر بنده اسپرم که تخمک را باور میکند یعنی روح نباتی همراه اسپرم مرد بر روح نباتی تخمک زن غالب آمده و مراحل نطفه تا جنین و... را پیش میبرد.

در مورد جمله "روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود" احتمالا منظور اینست که تخمک، وظیفه تکاملِ نطفه بسته شده را زیر نظر روحانیت اسپرم دارد! بالاخره باید روحانیتی باشد تا این تکامل را دقیق و مرتب و قدم به قدم و با نظم خاصی پیش رود!!!

خود این روحانیت (نفس نباتی) که اشاره شد بستر را برای ولوج روح آماده می سازد! تا زمان ولوج روح آیا میشود ماده ای بدون روحانیت، خودش به طور خودکار تغذیه کند و رشد کند و...؟!!!

در ضمن گفته شده به نظر میرسد روحانیت مذکور از مرد باشد نه اینکه حتما اینطور باشد! لذا نمیتوان گفت روحانیت یا همان نفس نباتی آن فرزند حتما همان روحانیت منتقل شده از پدر است و میتواند از هر دو باشد. چون اسپرم و تخمک هر دو روحانیت(نفس نباتی) دارند! ولی در تکامل فرزند، روحانیت مرد غالب و هدایتگر است!

حضرت امیرالمؤمنین على(ع) مى فرمایند: «اى کمیل! در آدمى چهار نفس است: نفس نامى نباتى، نفس حسى حیوانى، نفس ناطقه قدسى و نفس کلى الهى.

«نفس نامى نباتى»، داراى قواى پنجگانه است:ماسکه، جاذبه، هاضمه، دافعه و مربیّه و دو خاصیت آن خاصیت افزایش و کاهش است. این نفس از کبد برانگیخته مى شود و شبیه ترین چیزها به نفس حیوانى است.

مسلم;1023633 نوشت:
اصل همان دانه است.

باسلام خب همین نکته رو در نظر بگیرید

گفته میشه تخمک چیزی که به ذهن بنده میرسه چیزی شبیه تخم یعنی پوسته که تو خالی هست و شکل و شمایل دارد ولی درون مایع ندارد.

یا به تعبیری دیگر اینکه این اصل در درون یک چیز قرار گیرد نیاز به کاسه هست نمیدونم می تونم منظورم رو برسونم یا نه

که بنده هم به این موضوع که ایشون هم اشاره کردند رسیدم اصلا منظور اون روح که دمیده میشود نیست مثل اینکه این مراحل طی میشود و برای اینکه ان روح در جان این تخم ( که با ترکیب تخمک و اسپرم تکمیل شده) قرار گیرد. مثل اینکه یک چیزی چیزی دیگری را در خود حل کند نیاز به حلال باشد

یحبّونه;1023642 نوشت:
در مورد جمله "روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود" احتمالا منظور اینست که تخمک، وظیفه تکاملِ نطفه بسته شده را زیر نظر روحانیت اسپرم دارد! بالاخره باید روحانیتی باشد تا این تکامل را دقیق و مرتب و قدم به قدم و با نظم خاصی پیش رود!!!

گویا این اصل برای نمود نیاز به یک کاسه و ظرفی دارد که با وجود این کاسه می تونه هویدا بشه یه همچین چیزی کلمات و جملات رو نمی تونم پیدا کنم Smile تا منظورمو برسونم

و نقش مادر وقتی پر رنگ میشه که این کاسه مناسب رو پیدا کردیم و مثلا این شیر رو درونش قرار دادیم باید در محلی قرار بگیره که فاصد نشود و اون نگهداری و محیط نگهداری دمای مورد نیاز کلا رسیدگی به این ماده خیلی مهمه که مادر نقشش رو بر عهده داره یعنی با طی همه این مراحل برای رسیدن به نتیجه نیازمند این مراقبت هاست (منظور قرار گرفتن تخمک تکمیل شده که مشه بهش گفت دانه یا تخم در رحم مادر )

خب ببینیم تا اینجا چی گفتیم، درسته درست نیست که بعد توضیح بدم چی شد این موضوع رو تو اون تایپک مطرح کردم Smile

مسلم;1023620 نوشت:
بنده با اندک جستجویی که کردم نتوانستم سند این سخن از ابن سینا را بیابم تا بتوانیم بدون دخالت ترجمه و مستقیما از متن عربی بفهمیم سخن ابن سینا در این خصوص چه بوده است؟ آیا اصلا چنین سخنی را گفته است، و یا خیر، و اگر چنین سخنی دارد منظورش چه بوده است.

سلام

سخن ابن سینا نادرست است.

این طور که متوجه شدم ابن سینا گفته منی در کبد یا قلب ساخته میشود(بالخره کدامیک؟) در صورتیکه حتی اگر زیست شناسی هم نخوانیم واضحه منی در غدد بنام بیضه ها ساخته میشه.

عجیب است فردی بنام ابن سینا که اینقدر در بین مسلمانان از نظر علم ابرومند بوده همچین حرفی زده!!

بی ادعا;1023651 نوشت:
سلام

سخن ابن سینا نادرست است.

این طور که متوجه شدم ابن سینا گفته منی در کبد یا قلب ساخته میشود(بالخره کدامیک؟) در صورتیکه حتی اگر زیست شناسی هم نخوانیم واضحه منی در غدد بنام بیضه ها ساخته میشه.

عجیب است فردی بنام ابن سینا که اینقدر در بین مسلمانان از نظر علم ابرومند بوده همچین حرفی زده!!

باسلام متشکرم از مشارکت شما ولی موضوع بحث تایپک این موضوع نیست
باتشکر
یاحق

اللیل والنهار;1023652 نوشت:
باسلام متشکرم از مشارکت شما ولی موضوع بحث تایپک این موضوع نیست
باتشکر

سلام

بله میدانم موضوع این نیست
ولی خواستم عرض کنم وقتی اساس سخن ابن سینا نادرست باشد دیگر جایی برای بررسی سوالات متعددی که در اغاز تاپیک مطرح کردید نباید بماند.

بی ادعا;1023651 نوشت:
سلام

سخن ابن سینا نادرست است.

این طور که متوجه شدم ابن سینا گفته منی در کبد یا قلب ساخته میشود(بالخره کدامیک؟) در صورتیکه حتی اگر زیست شناسی هم نخوانیم واضحه منی در غدد بنام بیضه ها ساخته میشه.

عجیب است فردی بنام ابن سینا که اینقدر در بین مسلمانان از نظر علم ابرومند بوده همچین حرفی زده!!


جمله را درست نخواندی گفته سازنده ی اون خونی که از آن خون منی تولید میشود قلب یا کبد است نگفته خود منی.منی که واضحه در بیضه ها ساخته میشه.
موضوع قفل شده است