آیا انسان هنگام جان دادن جنب می شود؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا انسان هنگام جان دادن جنب می شود؟

سلام علیکم

وقت بخیر

ایا این درسته که انسان  هنگام جان دادن جنب می شود ؟

و علت اینکه میت رو با سدر  کافور غسل میدن چیه؟

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

ایا این درسته که انسان  هنگام جان دادن جنب می شود ؟

و علت اینکه میت رو با سدر  کافور غسل میدن چیه؟

در برخی روایات سخن از جنب شدن میت آمده است، در وسائل الشیعه ج2، ص486 بابی وارد شده است که غسل میت مانند حکم غسل جنابت است، اما با دقت در متن روایات روشن میشود منظور این نیست که منی خود شخص از مجرای منی خارج شود، بلکه در روایات متعدد می فرمایند منی که بدن آن شخص را شکل داده از او خارج میشود. این نشان دهنده یک بیرون ریزی از درون شخص است که منشأ آلودگی میشود. به عنوان نمونه در روایتی از امام صادق(ع) اینگونه نقل شده است: «سُئِلَ الصَّادِقُ ع لِأَيِّ عِلَّةٍ يُغَسَّلُ الْمَيِّتُ قَالَ تَخْرُجُ مِنْهُ النُّطْفَةُ الَّتِي خُلِقَ مِنْهَا تَخْرُجُ مِنْ عَيْنَيْه‏»؛ از امام صادق(ع) سوال شد به چه خاطر میت غسل داده میشود؟ امام فرمود: چون نطفه ای که از آن خلق شده از چشمانش خارج می شود.(وسائل، ج2، ص488)

قرائن دیگری نیز بر این امر دلالت می کند که منظور خروج نطفه خود مرد نیست، از جمله اینکه مثلا اگر حاکم شرع کسی را به اعدام محکوم کند، فرد می تواند پیش از اعدام، خودش غسل میت را انجام دهد و در این صورت لازم نیست او را مجددا غسل دهند. بنابراین احتضار نمی تواند به معنای خروج منی بوده و غسل نمی تواند از این جهت واجب باشد.

جنب در لغت به معنای کناره است، و از آنجا که شخص جنب از نماز کناره می گیرد به او جنب می گویند.(مفردات راغب، ج1، ص206) چرا که موجب آلودگی درونی و بیرونی تمام بدن میشود، و  شاید مرگ هم از این بابت جنابت دانسته شده است که منشأ آلودگی بدن و روح می شود و نیاز به این طهارت درونی و بیرونی است.

اگرچه در برخی روایات در خصوص فلسفه غسل فقط سخن از پاکیزگی جسم به میان آمده مانند فرمایش امام رضا(ع) که می فرمایند: «دلیل غسل دادن به مردگان این است که هم از انواع مرض ها و آلودگی های قبل از مرگ نظیف شوند و هم ملاقات با ملائکه و اهل آخرت بدون نظافت و طهارت سزاوار نیست. (وسائل‏ الشیعه، ج‏2، ص 679)­ . نقش سدر و کافور هم در این خصوص موید مطلب است،  اما هر غسل و وضویی طهارت باطنی محسوب شده و موجب طهارت روح نیز میشود و شاید ملاقات با ملائکه هم در روایت ناظر به همین طهارت درونی باشد.