آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---

تب‌های اولیه

27 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آسیب های هیئت های عزاداری---اشعار مداحان---

با سلام
عرض تسلیت ایام سوگوری آقا اباعبدالله (ع) خدمت اسک دینی های عزیز

به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع) در این تایپک به آسیب هایی که هیئت های عزاداری را تهدید می نماید خواهیم پرداخت
مسئله مهمی که با ورود دشمنان اسلام در چند سال اخیر شکل تازه ای به خود گرفته است

با تربیت شدن مداحان و ایت الله های مرتبط با عناصر بیگانه و ترویج برخی خرافات و حمایت از برخی مولفه ها چون قمه زنی و .....هیئت های عزاداری که زمانی نکته قوتی برای تشیع به حساب می امد الان با آسیب های جدی مواجه شده است

موضوعاتی که یک به یک بدان خواهیم پرداخت

فلسفه هیئت های عزاداری
برگزاری مراسم عزاداری
شعر
مداحی
نوع عزاداری
سخنران

منتظر نظرات ارزنده دوستان هستیم

[=arial]

محراب;741540 نوشت:
فلسفه هیئت های عزاداری

با سلام
عرض ادب و احترام
بحث را با فلسفه تشکیل هیئت های عزاداری شروع می کنیم
ابتدا به تاریخچه مختصری از ان اشاره می کنم تا به بحث اصلی خود بریسم
تحقیق بنده در مورد هیئت های عزاداری به اینجا می رسد:

كلمة‌ «هيات» در لغت به معناي «صورت، شكل، حالت هر چيز» آمده است.(1) و منظور از هيات هاي عزاداري، نوعي تشكل مذهبي، بر محور عزاداري براي سيد الشهداء و ائمه ـ عليهم السّلام ـ است.
«مجموعه هايي از مردم هر محله، در شهرها يا روستاها، كه براي سوگواري و روضه خواني نسبت به امام حسين ـ عليه السّلام ـ بويژه در ايام عاشورا تشكيل مي يابد.»(2)

مهمترين گروهها و فعاليت هاي گروهي هر محله كه هنوز هم پابرجا مانده است، همين هيات هاي عزاداري مي باشد. اين هيات ها داراي تمام خصوصيات يك گروه اجتماعي كامل هستند.
[=arial]البته نظم و تفكيك كار در هيات ها از همان بدو پيدايش نبوده است بلكه به تدريج و به مرور زمان به صورت منسجم درآمده است كه ما شاهد عيني آن به صورت هيات هاي عزاداري امروزي مي باشيم.

[=arial] پيدايش عزاداري رسمي و علني بر امام حسين (ع)از زمان آل بويه شكل گرفته است. آل بويه شيعه اثني عشري بودند و خلفاي عباسي كه بغداد مقر آنان بود، سني مذهب بودند.
اوج قدرت آل بويه در زمان معزالدوله بود در حالي كه در اين زمان خلفاي عباسي در ضعف كامل به سر مي بردند. «معزالدوله در سال 352 هـ . ق دستور داد كه مردم در روز عاشورا گرد يكديگر برآيند و اظهار حزن (و عزاداري نسبت به امام حسين (ع) ) كنند. در اين روز بازارها بسته شد، خريد و فروش موقوف گرديد، قصابان گوسفند ذبح نكردند، هريسه پزها، هريسه (حليم يا آبگوشت) نپختند، مردم آب ننوشيدند، در بازارها خيمه برپا كردند و بر آنها پلاس آويختند، زنان بر سر و روي خود مي زدند و بر حسين ـ عليه السّلام ـ ندبه مي كردند، در اين روز نوحه گري و ماتم به پا گرديد.... »(3)

از تاریخچه ان که بگذریم

قطعا می توان تاسس هیئت های عزاداری را در راستای برپایی نام حسین بن علی(ع) که گشته راه دین در کربلا بود دانست
این هیئت ها رفته رفته شکل و قالب های دیکری غیر از عزاداری را به خود می گیرد
علما در این مجالس به سخنرانی می پردازند و در کنار شور حسینی شعور حسینی که دربرگیرنده معارف اهل بیت(ع) می باشد نیزبدان افزوده می شود که در معرفت بخشی اعتقادات دینی جامعه سهم بسزایی دارد

اموزش قران نیز بعدها بدان اضافه می شود تا جوانان شیعه ای که در این مجالس شرکت می کنند با قران هم در زمینه روخوانی و هم معارف ان آشنا شوند
مداحان اشعار شعرا را در این مجلس می خوانند این اشعار در برگیرنده مضامین عالی از حماسه و معرفت است ماجرای کربلا و اتفاقات ان و همچنین دیکر مصیبت های اهل بیت(ع) به صورت عالی در اشعار حماسی همراه با معرفت های دینی در هیئت ها بیان می شود

[=arial]عزاداری در قالب های مختلفی تنوع های جالبی را به مرور زمان با توجه به فرهنک های مختاف روستایی و شهری به خود گرفته است و چون مشکلی با اصل عزاداری نداشت و از منظر شرع نیز مخالف موازین شرع نبوده است علما مخالفتی با آن نداشتند (((این مساله را لااقل در نوع عزاداری هایی که به دست ما رسیده است می توان بیان کرد))))
[=arial]
قالب هیئت هایی که تا زمان ما ادامه داشته و ما در زمان خود با انها اشنا شدیم
دربرگیرنده اموزش قران
سخنرانی علما
مداحی که همان ذکر مصیبت
وعزاداری

ادامه دارد.....

پی نوشت:
[=arial]1-دهخدا، علي اكبر، لغت نامة‌ دهخدا ج 49، ص 351.[=arial]
2- محدثي، جواد، فرهنگ عاشورا،ص 472.
[=arial]
3-فقيهي، علي اصغر، آل بويه،ص 459.

[="Times New Roman"][="Black"]سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد محراب عزیز و بقیه دوستان.

ایام عزاداری امام حسین علیه السلام رو تسلیت عرض میکنم.

برای این مطلبی که می خوام بگم می خواستم تاپیک جدا بزنم ولی خوب واسه اینکه سر استاد محراب رو هم شلوغ نکنیم همینجا میگم.

چند سال پیش یه سخنرانی از شیخ مهدی دانشمند شنیدم که هرچی ازش یادمه نصفه و نیمه واستون می نویسم.

میگفت چرا مردم فقط دهه اول محرم رو عزاداری میکنن و بعدش همه چیز تمام میشه.

از روز یازدهم تازه مصیبت های حضرت زینب شروع میشه ، تازه از روز باید عزاداری شروع بشه ولی مردم همه چیزو جمع میکنن و همه چی برمیگرده سرجای اولش.

پارسال بعد از شام غریبان رفتم خونه ؛ صبح رفتم توی بازار همون چیزی رو که آقای دانشمند گفته بود دیدم ، غم بسیااااااار سنگینی توی دلم نشست.

همه مشکی هارو در آورده بودن ؛ تکیه ها رو جمع کرده بودن فقط میله هاش مونده بود ؛ کاست فروش توی بازار دیگه مداحی نمیزاشت و آهنگ گذاشته بود.

نه اینکه من آدم حسابی باشم ، خودم انواع اقسام آهنگهارو گوش میدم ، ولی محرم واقعا حسابش جداست.

خیلی از خودم بدم اومد , حس کردم من همونی هستم که تنهاش گذاشتم ؛ همونی ام که مثل نامردها خودمو زدم به اون راه و چیزی به روی خودم نمیااارم تا مبادا زیر فریاد های وجدانم له بشم.

خدا می دونه که چقدر خجالت کشیدم ، چه زنده موندن خفت باری ، چه نفس کشیدن ننگینی.

الانم که صدای تبل ها رو شنیدم داشتم به صبح یازدهم فکر می کردم ، که قراره چه اتفاقی بیفته.

من خودم زیاد اهل شرکت در مراسم و روضه و اینها نیستم ، ولی در حد توانم سعی میکنم به بقیه بفهمونم که الان ماه محرمه.

خواهشا زود همه چیز رو فراموش نکنید ،

در حد توانتون تذکر بدید که باید بعد از شام غریبان شب های بعد مراسم ها با شکوه تر برگزار بشه.[/]

به نام حق

با سلام و عرض ادب

مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام مصداق تعظیم شعائر الهی و به نوعی ترویج فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع)

و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

امّا به نظر می رسد بعضی سهوا و از روی نادانی و برخی عمدا و با طرح و نقشه ایی حساب شده،لطمه های فراوانی به این جریان

مبارک زده و چهره شیعه را چهره ای خرافی و بدعت گزار و خشن معرفی کرده اند.

حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در این باره می فرمایند:

باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت‌ها را حفظ کنید

البته اگر چنانچه ناروایی بوده است سابق و دست اشخاصی بی اطلاع از مسائل اسلام بوده،

آنها یک قدری تصفیه شود لکن عزاداری به همان قوت خودش باقی بماند.

آیت الله فاضل لنکرانی رحمة الله علیه نیز در همین باب به صراحت فرموده بودند:

"اگر این آسیب‌هایی که در برخی مجالس عزاداری هست ادامه یابد من بر اصل کیان تشیع احساس خطر می کنم."

آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی:

"اگر این روند ادامه یابد، بیم آن می رود که روند مجالس عزاداری به دست کسانی بیفتد که اصلاً اهلیت ندارند."

خاطره و استدلال قرآنی آقای قرائتی برای متقاعد کردن مردم یکی از شهرهای کشور برای خاتمه دادن به قمه زنی؛
در یکی از شهرها با وجود توصیه‏های مبلغین بزرگوار مبنی بر پرهیز از قمه‎زنی، مردم به خاطر اعتقادات خود دست ‏برنمی‏داشتند. به ما گفتند به آنجا برویم و آنها را از این کار باز داریم . ایام ماه محرم بود و چون اعلام کرده بودند فلانی می‏آید و مردم ما را در تلویزیون دیده بودند، در مسجد جمع شدند.

وقتی وارد شدم گفتند: آقای قرائتی آمده‏ای برای قمه‎زنی بگویی. گفتم: شغل من چیست؟ گفتند: تو معلم قرآن هستی. گفتم: به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟ گفتند: بله قبولت داریم ولی حرف قمه نزنی، فقط قرآن بگو . من روی تخته نوشتم: «بسم الله الرحمن الرحیم - یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» (۱)؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! "راعنا" نگویید، بلکه بگویید: "انظرنا".» و بعد توضیح دادم که: «یا ایها الذین آمنوا» یعنی: ای مؤمنین . «لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا» یعنی: راعنا نگویید بلکه انظرنا بگویید. راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه‏ای دارد و قصه‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرام‎تر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .

این کلمه راعنا مثل کوکو است که هم می‏شود آن را با سیب زمینی درست کرد و هم با سبزی. «راعنا» را هم می‏شود از ریشه «رعی‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏». اگر از «رعی‏» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن‏» است، ولی اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت ‏به معنای خر کردن است و «راعنا» یعنی «خرمان کن.»

وقتی که مسلمانان می‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن‏» را اراده می‏کردند، ولی یهودی‎ها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمان‎ها به پیغمبرشان می‏گویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.» یعنی کلمه‏ای را که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند به کار نبرید .

بعد از این که این آیه را تفسیر کردم، گفتم: شما که قمه می‏زنید هدفتان مقدس است و به عشق امام حسین علیه السلام این کار را می‏کنید، ولی تلویزیون کشورهای اروپایی این کار شما را دوازده مرتبه نشان داده و گفته است که شیعه‏ها دچار مرض خودآزاری هستند. دشمن از این کار شما چنین سوء استفاده می‏کند . این کار امروز شما مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده می‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏ به مسلمانان آن روز و امروز هشدار می‏دهد که از هر کاری که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند پرهیز کنید. پس چون امروز دشمنان از قمه‏زنی شما سوء استفاده می‏کنند، شما دیگر قمه نزنید. گفتند: حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمی‏زنیم .

پس از این جلسه به تهران رفتیم و آن سال در آن شهر جز چند نفر کسی قمه نزد .

محراب;741540 نوشت:
با سلام
عرض تسلیت ایام سوگوری آقا اباعبدالله (ع) خدمت اسک دینی های عزیز

به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع) در این تایپک به آسیب هایی که هیئت های عزاداری را تهدید می نماید خواهیم پرداخت
مسئله مهمی که با ورود دشمنان اسلام در چند سال اخیر شکل تازه ای به خود گرفته است

با تربیت شدن مداحان و ایت الله های مرتبط با عناصر بیگانه و ترویج برخی خرافات و حمایت از برخی مولفه ها چون قمه زنی و .....هیئت های عزاداری که زمانی نکته قوتی برای تشیع به حساب می امد الان با آسیب های جدی مواجه شده است

موضوعاتی که یک به یک بدان خواهیم پرداخت

فلسفه هیئت های عزاداری
برگزاری مراسم عزاداری
شعر
مداحی
نوع عزاداری
سخنران

منتظر نظرات ارزنده دوستان هستیم


سلام
به نظر من اولین ایراد خود افراط در تعداد عزاهاست
ایام صادقیه و کاظمیه و... نمیدونم تازه هست یا نه ولی من تازه شنیدم ایام مسلمیه!!!!!! واقعا چرا ی عده گیر دادن مردم رو بگریونن!
کلا با چه منطقی همش عزاداری ؟تازه ایامی هم که عزا نیست مجلس میگیرن پنج شنبه ها !!!! به جای این کارا چهارتا کرسی آزاد اندیشی درست و حسابی بین خود حوزویا باشه بهتر نیست؟

نکته دوم اینه که برخی روحانیون بدون مطالعه ی کافی میان سخنرانی میکنن و ی مشت کلی گویی تحویل مردم میدن من به چشم دیدم جوونا وقتی روحانی سخنرانی میکنه میرن بیرون مسجد و برای سینه زنی مبان تو!!!
نکته سوم: شعر برخی مداح ها رسما دروریه رفته ریتم شعر خواننده زن اون ور آبی رو تقلید کرده!! بعضی هاشون هم که مسائل حزبی رو وارد عزا میکنند!
و ...

[=arial]

محراب;741540 نوشت:
فلسفه هیئت های عزاداری

با سلام
ادامه مطالب پست 2

کنارگذاشتن قران در هیئت های عزاداری

گذشت که هیئت های عزاداری محلی بود برای آموزش معارف دینی که توسط سخنرانان انجام می گرفت و البته اموزش روخوانی قران که مجالس ابتدا با تلاوت قران توسط اکثر حاضرین شروع می شد که استاد قران به تلاوت حاضرین نظارت می کرد و اشتباهات ایشان را متذکر می شد

تلفیق اموزش قران و عزاداری برای اهل بیت(ع) در هیئت ها مصداق بارز عمل به حدیث ثقلین در بین شیعیان بود

متاسفانه آسیب جدی که از این منظر متوجه هیئت های عزاداری امروزی است تعطیلی تلاوت قران و یا اموزش قران در هیئت های امروزی است
به طوری که یا اصلا قران تلاوت نمی شود یا تلاوت قران به صورت نمادین است انکار اغار مراسمی است

در هیئت های امروزی عزاداران برای اموزش قران اقدامی نمی کنند یا قران را تلاوت نمی کنند
از فواید تلاوت قران در ابتدای هیئت حضور با وضو و طهارت معزاها بود
از فواید آموزش قران آشنا شدن جوانها و نسل های بعدی با قران بود
ترجمه ایات و اشنایی با معارف قرانی جواب بسیاری از شبهات وارده بر دین را پاسخ می داد
ولی در هیئت های امروزی خبری از اموزش و تلاوت و تفسیر قران به روش قبلی نیست و این یکی ازمهمترین اسیب های هیئت های امروزی می باشد.

جوانان و نسل های امروزی هیئت رابا قرن نمی شناسند و به هیئت به عنوان مکانی برای گریه کردن و عزاداری یاد می کنند در صورتی که قبل هیئت ها چنین مکانی نبود
هیئت مکانی بود که مسایل شرعی پاسخ داده می شود قران اموزش داده می شود معرفت دینی افزایش می یافت و در کنار معارف دینی اهلبیت (ع) عزداری هم برای امام حسین(ع) انجام می گرفت و عزاداری که همراه با معرفت دینی باشد یا اسیب ندارد و یا اسیب اش کمتر است


ادامه دارد....

سلام ...
به نظر من شکل عزاداری های الان خیلیاش اشکال داره یکیش همین طبل ها در اندازه های مختلف و سایر ادوات عزاداریا واقعا در اون حد لازم نیست!
الانو نمیدونم هست یانه ولی یه زمانی هر هیئتی طبل بزرگتر یا وسایل بیشترو ...داشت از بقیه بهتر بود و فضای رقابتی بین هیئت ها از این جهت به وجود امده بود و این چیزا شده بود مایه فخر فروشی و ملاک فخر فروشی فقط تغییر کرده بود!!!
مراسم عزاداری خالصانه دیگه ادا دراوردن نمیخواد همینکه ذکر مصیبتی بشه و دستی برسینه به نشانه ادب زده بشه و قطره اشکی از سر سوز دل ریخته بشه کافیه ولی اینکه یه عده لباس دربیارن و حرکاتی انجام بدن که مناسب شخصیت عزاداران امام حسین (ع) نباشه یا با استفاده از وسایل باعث آزار و اذیت دیگران بشن یا برای مجلس گرم کردن حاضر به انجام هر حرکتی بشن اینا به نظرمن عزاداری رو میبره زیر سوال!

یه چیز دیگه م حضور خانمهاست به نظرمن! نباید محل عزاداری ها مختلط باشه ....
جاهای دیگه رو نمیدونم ولی شهر ما اینجوریه که روز عاشورا همه جایی مشهور به قتلگاه جمع میشن که مختلطه جمعیت و هیچ چیزی مانع نیست بینشون و همه در هم هستن .... اقایون عزاداری میکنن و خانمها نگاه میکنن حالا قدیم که واقعا مردم عزاداریاشون بااخلاص بیشتری بود مشکل ایجاد نمیکرد ولی الان واقعا ادم تاسف میخوره که بعضیا حتی اینجور جاهام دنبال چه چیزایی هستن!! من خودم از دبیرستان دیگه نمیرم و عاشورا توی خونه می مونم بااینکه شهر خلوت میشه و تمام جمعیتش تقریبا اونجان چون رسمه!![SPOILER]ولی الان شکلی شده که شب عاشورا آرایشگاههای زنونه شلوغ ترین شب سال هستن و ظهر عاشورا همه با یه وضعیتی اونجا حاضرمیشن که جای تاسف داره و خب از اونورم آقایون .......
به نظر من لااقل باید کاری بشه تو این روزها شاهد این چیزا نباشیم،نه اینکه فجیع ترین آرایش ها زننده ترین لباس هاشونو بزارن واسه ظهر عاشورا [/SPOILER]

یکی دیگه ش خود مداح ها هستن! من پارسال توی سایت معتبری خوندم روایت هایی که خیلیم رایج هست دراصل اشتباهه ولی مداحین حتی اطلاعی ندارن و همونجوری به خورد مردم میدن!!!

بعضی اشعارم که به ترانه بیشتر شبیه ن تا مرثیه!!!
و اینکه اصلا چرا فقط دهه اوله عزاداری؟؟؟
البته تاحدی میدونم
[SPOILER] اينكه چرا مراسم عزاداري براي اباعبدالله(ع) از اول دهۀ محرم آغاز مي‌شود، دلائل مختلفي مي‌تواند داشته باشد:
شايد به اعتبار فرمايش امام رضا(ع) است كه مي‌فرمايد از اول دهۀ محرم حزن و اندوه در چهرۀ پدرم ديده مي‌شد و حالت عزادار به خود مي‌گرفتند. در روايت آمده است كه امام رضا(ع) فرمودند: هنگامي كه ماه محرم شروع مي‌شد، ديگر كسي پدرم را خندان نمي‌ديد و هر روز ناراحتي او بيشتر مي‌شد تا روز دهم محرم. پس وقتي روز دهم مي‌رسيد، آن روز روز مصيبت و اندوه و گريۀ او بود.(كَانَ أَبِي ع إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ... امالي صدوق/128) در روايت مشهور ديگري وقتي پسر شبيب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت براي او ذكر مصيبت شهادت و اسارت اهلبيت(ع) را كردند.(دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. امالي صدوق/130)

شايد به اين دليل باشد كه عزاداران قبل از عاشورا با ده شب عزاداري بتوانند خود را براي حضور در غم بزرگ عاشورا آماده كنند. چرا كه پس از يك هفته عزاداري، حضور در ذكر مصيبت هولناك عاشورا قابل تحمل‌تر خواهد بود. تمام عزاداران مي‌دانند كه اگر عزاداري از روز عاشورا شروع مي‌شد چقدر ذكر مصيبت‌ها در عاشورا دردناك‌تر و غيرقابل تحمل‌تر مي‌شد. اينكه پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»(مستدرك الوسائل/10/318) اين حرارت را هر كسي حس كرده باشد، مي‌داند بي‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن بسيار دشوار است.

از طرف ديگر ممكن است يك دهه عزاداري قبل از عاشورا براي بعضي‌ها كسب توجه و آمادگي براي ايجاد سوز در روز دهم باشد. كساني كه دل غافلي دارند يا در اثر توجه به تعلقات دنيا احساس محبتشان به امام حسين(ع) كم شده باشد ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداري با شنيدن مواعظ و معارف ديني آمادگي لازم را كسب نمايند تا مبادا در روز مصيبت بزرگ اباعبدالله الحسين(ع) بي‌احساس و بي‌توجه حضور پيدا كنند.

و شايد حكمت آن اين باشد كه در واقع اين عزاداري دهۀ اول محرم يك نوع اعلام آمادگي براي نصرت است تا صرف سوگواري، و گويي عزاداران به قصد ياري اباعبدالله الحسين(ع) از همان ابتداي محرم به خيمۀ اباعبدالله الحسين(ع) مي‌روند كه مولايشان را غريب نگذارند. به همين دليل عزاداري دهۀ عاشورا رنگ و بوي حماسي دارد و دسته‌هاي عزا با علائم دسته‌هاي رزمي در ميادين ديده مي‌شوند. در حالي كه عزاداري از عصر عاشورا و شام غريبان به بعد تنها رنگ و بوي غم به خود مي‌گيرد و حتي رسم شده است از ظهر عاشورا به بعد بيرق‌ها را به علامت شهادت اباعبدالله الحسين(ع) مي‌خوابانند و ديگر برافراشته نگه نمي‌دارند. [/SPOILER]
ولی چرا لااقل مجالس سخنرانی رو تا اربعین ادامه نمیدن؟؟؟

یه جایی م حرفایی از استاد ازغدی شنیدم جالبه ...

[SPOILER] استاد رحیم پور ازغدی
قلاده ميبندند به گردنشان و صداى سگ در مياورند و در كنار اسم اباعبدلله ، پارس ميكنند. همين امسال عاشورا، در مشهد ما اين كار شد. قلاده بستند و آن مداحى كه بالا ايستاده بود گفت، " كنم عو عو ، دهم دست ولايت"، ... جمعيت يكمرتبه همه با هم صداى سگ! به مدت دو دقيقه....بعد ميگويد ، " يك تكه استخوان امشب بس است ما را آقا!" ، ذكر اباعبدالله قاطى عوعو سگ!؟

ما بايد از ساحت اباعبدلله دفاع كنيم ، ما بايد يك عاشوراى فرهنگى درست كنيم و از فرهنگ عاشورا دفاع كنيم.

هيئت راه انداخته اند، همه لخت ، بعد شروع ميكنند اداى مست ها را در مياورند و تلو تلو ميخورند، فيلم اش هست، برويد ببينيد، طفلك بچه هاى ناآگاه شيعه اند كه خيال ميكنند اين كارها باعث تقرب به اباعبدالله است. تلو تلو ميخورند و اداى مست ها را در مياورند، بعد مداحشان داد ميزند كه " ما گر زسر بريده ميترسيديم، در محفل عشاق نميرقصيديم" ، نامرد! محفل عشاق اينجا نيست، محفل عشاق زير بمباران شيميايى در شرق دجله بود، آنجا بايد ميامدى حسين حسين ميگفتى و ميرقصيدى ، ما آنجا رقص بچه ها را زير باران آتش و خون ديديم ، تو رقاصى!؟ ،ميگويد "رقاصم و رقاصم ، رقاصه عباسم" ، عباسى كه دستش قطع ميشود، ميگويد "والله ان قطعتموا يمينى ، انى احامى ابداً عن دينى" ، شما پيرو مكتب اين عباس هستيد؟ شماها اصلاً به مكتب كارى نداريد.

بعد هم ميگويد بگذار مسخره مان كنند، ما سگ خانگى شاهيم، بعد داد ميزند، " خرابم و مستم ، مست و خرابم، من سگ خانگى بى بى ربابم" ، بعد دوباره صداى سگ ....، بعد ميگويد " والله صد قدح بشكست ، حضرت شراب،حسين!!!" ، به سيدالشهداء ميگويد حضرت شراب!!! اين محبت و عزاى اهل بيت است؟! البته اينها كمتر از ده درصد هيئت ها هستند اما فيلم اينها را وهابى ها برداشته اند و در شبكه هايشان پخش كرده اند كه سى دى اش را براى من آورده بودند. مرتيكه وهابى بعد از پخش فيلم ميگويد، خب! شما بينندگان بگوييد كه آيا حسين عاقل تر بود ، يا يزيد؟!!!
تو دارى آش وهابى ها را هم ميزنى، تو دارى هيزم ميگذارى زير ديگ آنها ...
اللهم عجل لولیک الفرج [/SPOILER]

سپاس مطالب قشنگی بود آگاه شدم

[=arial]ادامه پست 8

محراب;741540 نوشت:
برگزاری مراسم عزاداری

با سلام
هیئات مذهبی مراسم خاصی است که برگزارکننده کان ان معمولا از بین ریش سفیدان و بزرگان محل و منطقه انتخاب می شوند و البته بین ایشان جوانانی برای امورا اجرایی هستند
این عده هیئت امنای هیئات مذهبی اند و اجرای مراسم عزاداری را برعهده دارند
انتخاب زمان و مکان هیئت و سخنران ومداح و همچنین مسایل مالی و خرید برخی لوازم صوتی و نذری و ...بر عهده این عده است
از انجایی که در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژِی همه امورات گذشته به کلی دگرکون شده است اجرای مراسمات مذهبی در عصر حاضر مدیریت خاصی را می طلبد
اگر در گذشته اجرای مراسمات مذهبی به راحتی صورت می گرفت الان مسایل دست به دست هم می دهند که اجرای این مراسمات نیازمند تدبیر و مدیریت خاصی است که به برخی از این مسایل اشاره می شود

زمان و مکان اجرای مراسمات:
در ماه محرم و ده روز اول برگزاری عزاداری در خیابانهای شهر برگزار می شود این عمل هرچند ثمرات خوبی به همراه دارد ولی مجریان مراسم باید دقت نمایند تا :
خیابانها را بند نیاورند

و صدای سیستم صوتی را به اندازه بلند نباشد که مردم در خانه های خود اذیت شوند

مراسمات تا دیروقت طول نکشد و باعث اذیت و ازار همسایکان نشود که در میان ایشان بیمار و پیر مرد وپیر زن و کارمند و محصل است

هیئت ها اکر در منازل برگزار می شود مواظبت نمایند تا صدای بلند سیستم صوتی همسایکان را اذیت ننماید متاسفانه بعضا مشاهده می شود در اپارتمانهایی که منازل 80و90متری قرار دارد از سیستم های صوتی قوی با چند باند و بلندگو استفاده می نمایند و چند بلندگو را در بالکن و راه پله قرار می دهند و اگر مخالفتی از سوی هماسیکان شود متاسفانه ان را مخالفت با امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) قلمداد می کنند

مساله بعدی بعد از اتمام هیئت است که با صدای و هیاهوی عجیب در خیابان ها همراه است
مسئولین هیئات باید متوجه باشند و زمان هیئات را تا دیروقت ادامه ندهند

و به جوانان متذکر شوند که رعایت حق الناس واجب اولویت بر عزاداری مستحب ایشان دارد
و اگر همسایکان از این سر و صدا اذیت شوند گناهی نابخشودنی مرتکب شده اند.

ادامه دارد.....

عرض سلام و ادب خدمت تمامی عزیزان و نیز تسلیت بابت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین ع
یکی از مواردی که بعضا شخص بنده رو اذیت میکنه اینه که مداحی ها خیلی طولانی شده واقعا نیم ساعت به بالا سینه زنندگان رو اذیت میکنه هم اینکه اون شور اولیه از بین میره من بارها و بارها توی مجالس مختلف دیدم که ملت دیگه خسته شدن از مرثیه خونیه مداح و یه عده نشستن یه عده دیگه سینه نمیزنن و فقط یه عده که جلو هستند کار رو دارن ادامه میدند.
معتقدم هرچیزی باید تناسب داشته باشه

محراب;741540 نوشت:
هیئت های عزاداری که زمانی نکته قوتی برای تشیع به حساب می امد الان با آسیب های جدی مواجه شده است

در آن مجلس که شورِ ، بی ، شعور است
چراغ معرفت ها سوت و کور است

سلام
به نظر من ریشه مشکل رو نه فقط در هیأت های عزاداری ، که باید در جای دیگری هم جستجو کرد. وقتی که یکی مثل من ، داد میزنه که همش داره به پوستهء دین پرداخته میشه ، یا گوشی برای شنیدن نیست یا پاسخ ها صرفاً در حد یک همدردی هستن:
بله شما درست میگید. این مشکلات هست به هر حال. انشاالله امام زمان میان مشکلات رو حل میکنن......
همین؟! دست رو دست بذاریم تا امام زمان(عج) بیان مشکلات رو حل کنن؟!!! راهکار؟ عمل؟

اشاره خواهرمون کاملاً بجا بود. البته کل متن ایشون رو نقل قول نکردم:

♥♥♥ تــــــــرگل ♥♥♥;741794 نوشت:
یه جایی م حرفایی از استاد ازغدی شنیدم جالبه

اینکه این موضوعات که در صحبت های استاد رحیم پور که خواهرمون نوشتن وجود دارن ، یه بحثه
اینکه چرا این موضوعات هست ، یه بحث دیگه

باید از خودمون بپرسیم ، چرا جوان ما بعد از عمری سینه زنی در عزای امام حسین(ع) ، هنوز به این حد از بلوغ دینی نرسیده که بتونه حرکات غیرمعقول و غیردینی رو از عزاداری صحیح تشخیص بده؟ چرا هنوز اینقدر از نظر دینی و درونی پخته نشده که به راحتی بازیچه یک مداح نما نشه؟ مهمتر از اون ، مداح های عامد رو که کنار بذاریم ، چرا در اون مداح های حقیقی هم بعضاً می بینیم که به قول سرکار خانم "ترگل" ، حکایات و روایاتی رو در مداحی استفاده میکنن که هیچ سند تاریخی نداره؟ برخی مداح های ما بخوام خودمونی بگم خودشون یه پا روحانی هستن. خب چرا سایر مداح ها این راه رو نرفتن که با علم ، دانش ، شناخت ، بلوغ دینی و شخصیتی و حتی با داشتن علم روانشناسی(در حد خودشون) وارد میدون بشن؟

من برای تمام این چراها ، فقط یک پاسخ به ذهنم میرسه:
شور زیاده ، اما شعور کم. اگر از سینه زنان بپرسی چه چیزی شما رو داغون کرده ، معمولاً پاسخشون اینه که تشنگی حسین. صد البته که این موضوع جگر سوزه ، اما اگر معرفت و شناخت عمیق بود ، شاید این مورد در مرحلهء چندم به ذهن میومد

و برای پاسخ به اینکه چرا شور زیاد است و شعور کم ، فقط یک پاسخ به ذهنم میرسه:
چون از ابتدا به ظواهر دین خیلی بیشتر توجه کردیم تا عمق و ریشهء دین. ملاک و خط کش ما برای شناخت افراد ، لباس بود و زمان طول کشیدن سجده ها ، و همین رو هم به نسل های بعد منتقل کردیم. اینجا هم عرض میکنم که منظور این نیست که ظاهر مهم نیست. اما ما شورش رو درمورد ظاهر درآوردیم ، از اون طرف یک دهمش هم به باطن نپرداختیم. نتیجه اینکه الان جوان ما بجای اینکه نگاه کنه ببینه کدوم مجلس معرفت بیشتری بهش میده ، میگرده ببینه کدوم مجلس سروصدای بیشتری داره ، یا اگر بخوام کمی بی تعارف بگم ، میگرده ببینه کدوم مجلس هیجانش بیشتره!

اگر کسی از دوستان مطلب دیگه ای به ذهنش میرسه ، با کمال میل میشنوم :Gol:

یه مطلبی رو هم خواستم به آقایون گوشزد کنم .

در طول تاریخ هیچ دختری نگفته فلان پسر چقدر خوب طبل میزنه ... بریم زنش بشیم ...
لدفا زعایت کنین مردم مریض دارن .
با تشکر .

[=arial]ادامه پست11

محراب;741540 نوشت:
برگزاری مراسم عزاداری

باسلام
عرض ادب و احترام
نکته دیکری که در مورد برگزاری مراسم عزاداری است به مراسم روضه زنان مربوط می شود
مساله ای که در دهه های گذشته ثمرات خوبی برای زنان و دختران این سرزمین داشته است
بیان احکام بانوان و افزایش معرفت دینی زنان و دختران جامعه در دهه های گذشته که معمولا سطح علمی جامعه نسبت به حال کمتر بود
همه اینها از برکات مجالس روضه برای خانم هاست که معمولا در طول سال برگزار می شد و اوج ان در محرم و صفر است

این هم عرض نمایم که این مراسمات با حضور عالم دینی برگزار می شود و این عالم به بیان معارف دینی می پرداختند و در خیلی از موارد پربار هم بود
ولی این مساله هم متاسفانه از اسیب هایی این عصر به دور نمانده است

با بیشتر شدن این مجالس در سطح کشور متاسفانه علما توان پاسخگویی به این مجالس را ندارند و با کمبود عالم دینی در سطح جامعه و به نسبت افزایش مجالس روضه بانوان جا برای افراد و مداح های شخصی بی سواد و یا زنان بی سواد باز شده است
اکثر اقایان و یا بانوانی که در این مجالس به جای عالم دینی مجلس گردان شده اند از سواد دینی کافی برخوردار نیستند و اگر بکوییم بی سواداند سخنی به گزافه نگفته ایم

بیان خرافات و احکام اشتباهی و روایات دروغین از ماجرای کربلا و.....بخشی از کارهای این افراد در مجلس و روضه های زنانه است
با این توضیحات توجه به چند نکته ضروری می نماید

-خانواده های مذهبی که به اسم امام حسین(ع) و اهلبیت ایشان مجالس برپا می کنند باید در انتخاب سخنران و مداح و ....دقت بیشتری داشته باشند تا معاونت بر گناه در ترویج اعمال خرافه این افراد نکنند
وقتی که فضا و افراد را صاحب خانه دعوت می کند بر صاحب مجلس واجب است که بر مطالب ارائه شده هم نظارت نماید.

- صاحب خانه که بانی مجلس روضه است برای سخنرانی و مداحی باید از افراد عالم استفاده نماید واکر شناخت لازم بر افراد عالم ندارد و یا از سطح دانش دینی بالایی برخوردار نیست حتما از مراکز حوزوی و معتبر درخواست عالم دینی نمایند
معمولا حوزه های علمیه خواهران در این زمنیه پای کارند و می توان از بانوان طلبه که چندین سال با معارف اهل بیت(ع) اشنا شده اند بهره مند شد.

- این مجالس می تواند به صورت تخصصی و علمی هم برکزار شود و بانی این مجالس می تواند جلساتی در زمان های مشخص 10یا 5یا ....روزه را برای افراد هم سن و سال مثل دختران دم بخت، نوعروسان، زنانی که صاحب بچه شده اند و....... مهارتهای دینی را به صورت تخصصی به ایشان بیاموزند و سیره رفتار اهل بیت(ع) در حوزه های مختلف شوهرداری و خانواده داری و تربیت فرزند و.....به بانون و دختران گفته شود این مساله علاوه بر بالا بردن سطح دینی جامعه می تواند مجالس روضه را پربارتر نماید

در هر حال بانی این مجالس باید احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه نمایند تا این مجالس که می تواند فرصتی برای افزایش سطح دینی زنان و دختران این سرزمین باشد تبدیل به راه نفوذی برای فرق منحرف و ضاله نشود تا از فرصتی که به نام امام حسین(ع) فراهم می شود جاهلان و معاندان استفاده ننمایند

ادامه دارد.....

[=arial]

محراب;741540 نوشت:
شعر

با سلام
عرض ادب و احترام
گذشت که یکی از مهمترین مولفه های هیئات دینی شعر است
مساله ای که در گذشته هم جنبه معرفت بخشی داشت و هم جنبه حماسی واشعار در مدح اهل بیت(ع) و در رثای ایشان سروده می شد
و وقایع شهادت و ظلم هایی که به ایشان شده بود به صورت شعر بیان ماوقع می شد

اشعار علاوه بر افزایش دانش دینی معزاها و انتقال معارف اهل بیت(ع) به بیان سیره وسنت رفتاری ایشان من جمله شجاعت،اخلاص،رفتار با دشمن در وقایع مختلف،ابراز محبت به خانواده،تحمل و صبر در برابر مصیبت و....می پرداخت

و لذا مخاطبین همراه با عزاداری می آموختند که محبین اهلبیت(ع) با چنین ویژگیهایی داشته باشند و این معارف در مجالس عزا به معزاها منتقل می شد.

ولی در عصر حاضر اشعار محتوای پزنغز خود را از دست داده اند و از بیان معارف و سیره و سنت اهلبیت(ع) به بیان چشم و ابرو و هیکل و جنک آوری و در برخی موارد به سک بودن صدای سک درآوردن و دیوانه خواندن خویش و.....تنزل یافته است

مقام معظم رهبی در این باره می فرمایند:
فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل(ع) صحبت مى‌شود؛ بنا کنند از چشم و ابروى آن بزرگوار تعریف کردن؛ مثلاً قربون چشمت بشم! مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشم‌هاى قشنگش بوده؟! اصلاً شما مگر اباالفضل را دیده‌اید و مى‌دانید چشمش چگونه بوده؟! این‌ها سطح معارف دینى ما را پایین مى‌آورد.

از جمله آسیب های که عزاداری اباعبدالله (ع) را تهدید می کند پایین بودن معرفت دینی در اشعار مداحان و توجه به هیکل قیافه و صورت و شمشیر وجنک و.... به جای مباحث عالی معرفت دینی است و
لذا این مساله غنا بخشیدن به اشعار سروده شده و بیان مدح هایی با مضامین عالی را ضروری می نماید تا اشعار سروده شده علاوه بر افزایش سطح معرفت جامعه احساسات مخاطبین را نیز تحریک نماید و همراه شعور حسینی شور حسینی را نیز به مخاطبین منتقل نماید.

ادامه دارددددد

[="Times New Roman"][="Black"]سلام مجدد و تشکر از استاد محراب عزیز بابت پستهای بسیار مفیدشون.

یه مسئله ای هست که به نظر من آسیب میاد و نمی دونم دیدگاه اسلام چیه. اگر ایرادی هست خوشحال میشم نظرتونو بدونم.

بیشتر عزاداری هایی که تلویزیون نشون میده مداح و مردم ادای گریه کردنو در میارن. و این آسیب از مداح به مردم سرایت میکنه.

من خیلی بدم از فیلم بازی کردن و ادا در آوردن میاد . واقعا متنفرم.

مثلا اینجوری که اینا ادای گریه در میارن اگر من واقعا اینجوری گریه کنم در خوشبینانه ترین حالت ده دقیقه طول میکشه تا روحم و چهره ام به حالت عادی برگرده.

ولی اینا ده ثانیه زار و ناله میکنن و بعد خیلی جدی به بقیه روضه گوش میدن. گناه کسی رو گردن نمی گیرم ولی خیلی به نظرم تابلو هست دارن ادا در میارن.

فاصله ی بین گریه ی شدید تا حالت عادی رو در عرض چند ثانیه طی میکنن . این یه مقدار غیر طبیعی هست.

خوب وقتی گریه ات نمیاد برو شناختت رو بیشتر کن . چرا زور الکی میزنی. مردم دیوانه شدن . :Gig:[/]

Im_Masoud.Freeman;742620 نوشت:
یه مسئله ای هست که به نظر من آسیب میاد و نمی دونم دیدگاه اسلام چیه. اگر ایرادی هست خوشحال میشم نظرتونو بدونم.

بیشتر عزاداری هایی که تلویزیون نشون میده مداح و مردم ادای گریه کردنو در میارن. و این آسیب از مداح به مردم سرایت میکنه.

به نام حق

با سلام

"تباکی" یا به عبارتی خود را گریان و متاثر نشان دادن در عزای ابا عبدالله الحسین علیه السلام سفارش

معصومین(ع) است، وجه آن شاید تاثیر ظاهر در باطن باشد.

امام صادق علیه السلام:"من انشد فی الحسین شعرا فتباکی فله الجنة"

کسی که در مرثیه حسین علیه السلام شعری خوانده و خود را شبیه گریه کنندگان در آورد بهشت برای اوست.

رسول خدا صلی الله علیه و اله به ابوذر فرمود:"هر که می تواند گریه کند پس بگرید و هر که نتواند پس در دل خویش

حزن قرار دهد و تباکی کند همانا قلبِ قساوت گرفته از خدا دور است"

بیانات مرحوم شیخ جعفر شوشتری در مورد تباکی برای امام حسین علیه السلام:

مرحوم شیخ جعفر شوشتری در بحث فضیلت گریه برای امام حسین ـ علیه‌السلام ـ دربارۀ تباکی می‌گوید: «این از شگفتی‌هاست که گریه بر حسین ـ علیه‌السلام ـ اگر صورت ظاهر پیدا نکند و تشبه به آن حاصل شود، ثواب آن نصیب شخص می‌گردد؛ یعنی اگر گریه تحقق پیدا نکند و تباکی صورت گیرد؛ یعنی شخص حالت خود را شبیه کسی کند که گریه می‌نماید و سرش را پایین اندازد و صدای گریه درآورد و علایم رقت و تأثر در او ظاهر شود، ثواب گریه برای او مقدر می‌شود؛ به این معنا که برای خدا تباکی کند، نه برای تظاهر به مردم؛ زیرا تباکی عملی است که اخلاص شرط آن است.
همچنین در جایی دیگر می‌گوید: «هرچند اعمال صالح را از
نماز و روزه و غیر از آنها نسبت به خود، به جهت عدم اجتماع شرایط قبول مسلوب یافتم (نمی‌توان بر بیشتر آنها نام واقعی عمل را اطلاق کرد)، ولیکن دیدم که گریه بر آن جناب حقیقت گریه است و همچنین گریانیدن و لااقل تباکی که کرده‌ام، یقیناً صحت سلب ندارد،(=حداقل اگر تباکی حاصل گردد، به‌راستی که تباکی است). پس داخل حدیث "هر کس بگرید یا بگریاند و یا خود را به گریه وادارد، بهشت برای او واجب گردد"، خواهم بود»

در کل می توان گفت در خوبیها خود را شبیه خوبان کردن (البته با نیت خالص نه برای ریاکاری)

توصیه بزرگان دین است.

چرا که ظاهر به تدریج در باطن تاثیر می گذارد و این در حکم تمرین و ممارست برای تخلق به فضایل

اخلاقی و اعمال صالح است.حضرت علی علیه السلام:

"إن لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّم فَإِنَّهُ قَلَّ مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ إِلاّ أَوشَكَ أَن يَكونَ مِنهُم"

اگر بردبار نیستی خود را بردبار نشان ده چرا که کسی خود را شبیه قومی نشان دهد به زودی

از آنان شود.

پ.ن

با سلام و عرض ادب خدمت استاد محراب گرامی

بابت پیش دستی در پاسخ عذرخواهم،بعد از تایپ

مطالب متوجه شدم نظر حضرتعالی خواسته شده است.

از جناب Im_Masoud.Freeman هم عذرخواهم.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
مردم ایران را در هرچیز آزاد بگذاریم یا راه افراط را پیش میگرند یا راه تفریط را درست است که یکسری از مداحان و روحانیون گماشته و مزدور دشمن اند اما خیلی از این بدعت گذاری ها هم توسط مردم نا آگاه انجام میشود این علم های آهنی چند تیغه و این تبل و آلات لهو که امروزه برای عزاداری از آنها استفاده میشود همه و همه ریشه در جهل این مردم دارند . هیئت ها افتاده اند دست لات ها و الوات ها خیلی از اینهایی که محرم ها می آیند در هیئت ها تبل میزنند و علم میکشند جزو کثیف ترین و گناهکار ترین افراد هر محله اند . حتی در هنگام عزاداری هم به فکر دختر بازی و خود نمایی هستند . محرم برای مردم شده مثل یک فستیوال دختر های بی حجاب و هرزه با پسرهای جلف و ازخدا بی خبر دور هم جمع میشوند و به بهانه ی عزاداری برای امام حسین هزارجور گندکاری میکنند. علاوه بر اینها آسایش مردم را هم سلب میکنند اینقدر سر و صدای نامتعارف بپا میکنند که آدم دیوانه میشود . قمه زنی هم که جای خود داره . احمق ها میخواهند برای امام حسین عزاداری کنند اما نمیدانند که دارند با این کارها به امام حسین دهن کجی میکنند. امام حسین (ع) قیام کرد که نماز را زنده نگه دارد اما خیلی از اینهایی که در هیئت ها عزاداری میکنند نه تنها نماز نمیخوانند بلکه نمازخوان ها را استهزاء هم میکنند . امام حسین (ع) قیام کرد تا مبانی قرآنی را زنده نگه دارد و یکی از فرامین قرآن این است که آسیب رساندن به بدن حرام است اما این مردم در محرم ها قمه میزنند . قرآن گفته تبرج حرام است اما این مردم محرم ها برای تبرج علم میکشند . قرآن گفته به نواهای لهو گوش ندهید اما محرم ها بسیاری از مداحی های ما به آهنگ های پاپ و رپ بیشتر شباهت دارد تا مداحی.
به خدا آدم اگر درخانه بنشیند و یک زیارت عاشورایی بخواند و خودش چند تا نوحه ی خوب دانلود کند و گوش دهد و سینه بزند شرف دارد به رفتن به این هیئت ها . این ها همه بدعت است و خداوند هم هیچ عملی را از بدعت گذاران نمیپذیرد . این مردم نادان فکرمیکنند دارندثواب میکنند اما به خدا دارند گناه میکنند آن هم چه گناهان بزرگی . من که دیگه از این هیئت ها زده شده ام . لعنت خدا بر بدعت گذاران و لعنت خدا برکسانی که دربرابر این بدعت ها سکوت میکنند.
والسلام علی من اتبع الهدی

[="Times New Roman"][="Black"]سلام مجدد خدمت استاد محراب عزیز و بقیه دوستان.

می خواستم نظرتونو درباره غذاهای نذری بدونم.

به نظر شما اشکالی داره آدم واسه غذای نذریش وقت بزاره و یه غذای خوشمزه و با کیفیت درست کنه و خورشتش رو پر نکنه از گوشت با پوست و استخوان؟

اشکالی داره همون ارزشی که برای غذای عروسی پسرش قائل میشه برای غذای نذری قائل بشه؟

من چندین ساله غذای نذری نمی گیرم. پارسال یه جا غذای خوب می دادن رفتم یه پرس بگیرم بقدری جمعیت زیاد بود ترجیح دادم برگردم خونه و نون و پنیر بخورم تا اینکه زیر دست و پا له بشم.

جالب این بود که طرف دو پرس زده بود زیر بغلش خونشم جفت مسجد بود ، می پرید بالا دو تا دیگه بگیره.

خو لامصب مگه تو معدت چقدر جا داره یا چقدرش جذب بدنت میشه ، بزار بقیش رو یه مسلمونی دیگه ببره.

اصلا بحث غذا و شکم نیست که بگیم چرا غذای خوب نمیدن ما بخوریم ، انگار فقط دنبال رفع تکلیف هستن.

من که نظرم اینه که نذرشون رو بدن به یه آدمی که مستحقه ، نه مایی که یخچالامون از گوشت و مرغ جا نداره و له له میزنیم واسه یه قاشق برنج مفت.

ولی اگر قرار باشه نذری به مردم عادی بدم ، ترجیح میدم ده پرس کوبیده درجه یک با مخلفات به ده نفر بدم ، تا صد تا غذای نپخته و خام به صد نفر.

این فیلم ها رو هم فقط سر محرم در میاریم. مگه قراره قحطی بیاد. اگر دنبال برکت و آثار معنوی نذری هستید با دو قاشق هم اثرش رو میزاره.

انگار هرچی بیشتر بخوری آثار معنویش بیشتر میشه.

ای بازیگر گریه نکن

ما هممون مثل همیم.

صبح ها که از خواب پا میشیم

نقاب به صورت می زنیم.[/]

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته اول ) به نظرم ما درست هست ظاهر قضیه رو میبینیم و قضاوت مکنیم . . .

ولی خب کسی که میاد هیئت و سینه میزنه طرف حسابش امام حسین هست

اینکه اسیب یابی می کنیم تا مراسم به نحو احسن برگزار بشود بهتر هست

ولی این حق رو ما نداریم که بگیم بر فرض فلانی به خاطر خودنمایی یا ریا و یا ... میاد سینه میزنه

نکته دوم ) شناخت کامل داشته باشیم و معرفت کامل به امام حسین ع و واقعه عاشورا .

این باعث میشه ما رفتارمون رو بر اساس اون معیارهای عاشورا و امام حسین تطبیق بدیم

این باعث حرکت درست ما میشه

نکته سوم ) همیشه اصلاح رو از خودمان شروع کنیم .

[="Arial"][="Blue"]سلام بر دوستان و به امید قبولی عزاداریهای شما .
فرهنگ شیعه در ابعاد مختلف برای دشمنان دین و دشمنان عدالت و آزادگی و شهامت و ... هر چه فعل حسنه است ، همیشه یک سد راه بوده و در طول تاریخ به دنبال این بوده اند تا آن را کم رنگ کنند و از غلظت آن بکاهند . تنها از این طریق است تا از یک انسان شیعی فردی پوچ و تهی بسازند که فعالیت دینی او و نگاه به زندگی و شئونات و برهه های گوناگون او یک نگرش بی خطر برای عوامل چپاول و سلطه باشد . و همیشه از طریق به انحراف کشاندن شعایر مذهبی بخصوص عزاداری سالار شهیدان سعی داشتند تا بجای از میان برداشتن آنها ( که جواب نداده است ) از طریق خرافه و تحریف و رواج این گونه رفتارهایی که با عقلانیت و شعور پیشرفته بشری ناسازگار باشد وارد شوند .
باید شعور مداح را بالا برد ( اگر مغرضانه اقدام نگرده باشد و بابت آن هزینه ای دریافت نکرده باشد) تا همیشه در جهت اعلام حماسی قیام ابا عبدالله اقدام نماید نه در جهت ذلت آن خاندان وارسته .
باید سازمانهایی عهده دار جهت دهی به این موضوع باشند و دائم هم و غمشان را بگذارند بر این مسئله که هیئتها و مداح ها را در این مسیر نگهدارند و از انحرافات عمدی و سهوی دور کنند .
اگر جهت دهی به برخی مداحان و مسئولین هیئتها عمد و کار دشمن باشد و هزینه های هنگفت برای این کار از سوی دشمن صرف شود چه ؟
[/]

[=arial]

navid;744068 نوشت:
مردم ایران را در هرچیز آزاد بگذاریم یا راه افراط را پیش میگرند یا راه تفریط را درست است که یکسری از مداحان و روحانیون گماشته و مزدور دشمن اند اما خیلی از این بدعت گذاری ها هم توسط مردم نا آگاه انجام میشود این علم های آهنی چند تیغه و این تبل و آلات لهو که امروزه برای عزاداری از آنها استفاده میشود همه و همه ریشه در جهل این مردم دارند . هیئت ها افتاده اند دست لات ها و الوات ها خیلی از اینهایی که محرم ها می آیند در هیئت ها تبل میزنند و علم میکشند جزو کثیف ترین و گناهکار ترین افراد هر محله اند . حتی در هنگام عزاداری هم به فکر دختر بازی و خود نمایی هستند . محرم برای مردم شده مثل یک فستیوال دختر های بی حجاب و هرزه با پسرهای جلف و ازخدا بی خبر دور هم جمع میشوند و به بهانه ی عزاداری برای امام حسین هزارجور گندکاری میکنند. علاوه بر اینها آسایش مردم را هم سلب میکنند اینقدر سر و صدای نامتعارف بپا میکنند که آدم دیوانه میشود . قمه زنی هم که جای خود داره . احمق ها میخواهند برای امام حسین عزاداری کنند اما نمیدانند که دارند با این کارها به امام حسین دهن کجی میکنند. امام حسین (ع) قیام کرد که نماز را زنده نگه دارد اما خیلی از اینهایی که در هیئت ها عزاداری میکنند نه تنها نماز نمیخوانند بلکه نمازخوان ها را استهزاء هم میکنند . امام حسین (ع) قیام کرد تا مبانی قرآنی را زنده نگه دارد و یکی از فرامین قرآن این است که آسیب رساندن به بدن حرام است اما این مردم در محرم ها قمه میزنند . قرآن گفته تبرج حرام است اما این مردم محرم ها برای تبرج علم میکشند . قرآن گفته به نواهای لهو گوش ندهید اما محرم ها بسیاری از مداحی های ما به آهنگ های پاپ و رپ بیشتر شباهت دارد تا مداحی.
به خدا آدم اگر درخانه بنشیند و یک زیارت عاشورایی بخواند و خودش چند تا نوحه ی خوب دانلود کند و گوش دهد و سینه بزند شرف دارد به رفتن به این هیئت ها . این ها همه بدعت است و خداوند هم هیچ عملی را از بدعت گذاران نمیپذیرد . این مردم نادان فکرمیکنند دارندثواب میکنند اما به خدا دارند گناه میکنند آن هم چه گناهان بزرگی . من که دیگه از این هیئت ها زده شده ام . لعنت خدا بر بدعت گذاران و لعنت خدا برکسانی که دربرابر این بدعت ها سکوت میکنند.

با سلام
عرض ادب و احترام
بزرگوار
و در مورد مطالب شما چند نکته قابل ذکر است
1- این مطالبی که فرمودین کلیت ندارد و این گونه نیست که همه عزادارن و یا بگوییم بیشتر عزادارن نمی دانم بدترین ادم ها هستند واحمق اند و.... و گفتن اینهادرست نیست.
2-انسان بد همه جا حضور دارند چه مداح و چه روحانی و چه معزا و...... پس با چند نفر ادم بد -که البته بد بودنش در طول سال ادامه دارد ولی اگر همین ادم بد توبه بکند و پشیمان شود باید نظر ما هم نسبت به او درست شود- نمی شود کل عزاداری را زیر سوال برد.
3-ورود برخی از خرافات در عزاداری ها را همه قبول داریم و می توان منشا برخی را جهل معزاها دانست و البته راهکارهایی دارد که بارها بیان شده است و در همین تایپک هم بیان می شود.
4-بیان این جملات هم که هیئات ها دست .......افتاده اند بازهم زیبنده شما و عزاداران امام حسین(ع) نیست و بهتر است با کلمات و جملات بهتری صحبت نماییم عرض کردم بالا که انسان بد همه جا است
5-این که در برخی عزداریها دختر و پسر باهم اند و رعایت حرمت مجلس اباعبدالله را نمی کنند را هم قبول دارم و یکی از وظایف مسئولین برگزاری هیئت ها رسیدکی به این مسایل است و البته تذکرات مداحان وسخنرانها هم باید این مسایل باشد که به جای خود بحث خواهیم کرد.
6-سرو صدا و ازار و اذیت را بحث کردم و البته رعایت حق الناس یکی از وظایف معزاهاست که باید رعایت نمایند
7-بحث قمه زنی و انجام اعمالی که موجب وهن شیعه می شود را همه قبول داریم که نباید انجام شود.
8- انچه مهم است انجام اصل عزاداری است ان هم به صورت گروهی نه تک و تنها که در مورد ان بحث می کنیم.

[=arial]

Im_Masoud.Freeman;744080 نوشت:
می خواستم نظرتونو درباره غذاهای نذری بدونم.

به نظر شما اشکالی داره آدم واسه غذای نذریش وقت بزاره و یه غذای خوشمزه و با کیفیت درست کنه و خورشتش رو پر نکنه از گوشت با پوست و استخوان؟

اشکالی داره همون ارزشی که برای غذای عروسی پسرش قائل میشه برای غذای نذری قائل بشه؟

من چندین ساله غذای نذری نمی گیرم. پارسال یه جا غذای خوب می دادن رفتم یه پرس بگیرم بقدری جمعیت زیاد بود ترجیح دادم برگردم خونه و نون و پنیر بخورم تا اینکه زیر دست و پا له بشم.

جالب این بود که طرف دو پرس زده بود زیر بغلش خونشم جفت مسجد بود ، می پرید بالا دو تا دیگه بگیره.

خو لامصب مگه تو معدت چقدر جا داره یا چقدرش جذب بدنت میشه ، بزار بقیش رو یه مسلمونی دیگه ببره.

اصلا بحث غذا و شکم نیست که بگیم چرا غذای خوب نمیدن ما بخوریم ، انگار فقط دنبال رفع تکلیف هستن.

من که نظرم اینه که نذرشون رو بدن به یه آدمی که مستحقه ، نه مایی که یخچالامون از گوشت و مرغ جا نداره و له له میزنیم واسه یه قاشق برنج مفت.

ولی اگر قرار باشه نذری به مردم عادی بدم ، ترجیح میدم ده پرس کوبیده درجه یک با مخلفات به ده نفر بدم ، تا صد تا غذای نپخته و خام به صد نفر.

این فیلم ها رو هم فقط سر محرم در میاریم. مگه قراره قحطی بیاد. اگر دنبال برکت و آثار معنوی نذری هستید با دو قاشق هم اثرش رو میزاره.

انگار هرچی بیشتر بخوری آثار معنویش بیشتر میشه.

ای بازیگر گریه نکن

ما هممون مثل همیم.

صبح ها که از خواب پا میشیم

نقاب به صورت می زنیم.

با سلام
عرض ادب و احترام
اقا مسعود عزیز چند نکته نسبت به این مطالب حضرتعالی عرض نمایم

1-نذری دادن مساله ای فقهی است که انسان نذری می کند و با براورده شدن حاجات خود نذری می دهد احسان دادن اما بحث اش فرق می کند که مثلا در مورد مساله ای از مال خودش بین مردم غذا و......پخش می کند
2- این که عده ای رعایت حال مردم را نمی کنند باز به فرهنک ضعیف ما بر می گردد که به خاطر ضعف فرهنکی در بیشتر مسایل متاسفانه شاهد این گونه مسایل در قضایای مختلف هستیم چند سال پیش یادمان نرفته سبد کالا چه ابروریزی در همین پایتخت شد
اگر بخواهیم رسانه ای صحبت نماییم و مسئولانه صحبت بکنیم و بخواهیم رای جمع بکنیم بله از مردم تعریف و تمجید می کنیم و نمی دانم فلان اند و بهمان اند ولی بخواهیم طبق واقعیت های جامعه صحبت نماییم همه مان می دانیم که ما در خیلی مسایل ضعف فرهنکی داریم و حتی زباله غذاهایی را که خودمان خورده ایم را هم حاضر نیستیم جمع بکنیم متاسفانه این عمل زشت را در پخش نذری ها هم می بینیم وبه جرات می توان گفت که انهایی که محتاج این غذا هستند و شاید در خانه شان غذا هم ندارند هیچ کاه سرو کله برای یک پرس غذا نمی شکنند.
اینها همانهای هستند که وقتی از صف غذا بیرون آمد واو را بکشی کنار وبا او از فرهنک اروپا صحبت بکنی خواهد گفت بله در اروپا صف می ایستند و چنان و چنان می کنند به هر حال ما ضعف فرهنکی در خیلی جاها داریم و باید چاره ای اندیشید

3- بیشتر مردم غذای نذری را بیشتر به خاطر برکت و اثرات معنوی ان تهیه می کنند و حتی همین عده هم اگر رعایت دست وپا و حرمت عزداران و حق الناس را هم نکنند باز خطا می کنند
4- این که چه کسی چگونه نذری می دهد هم به خود فرد بستگی دارد و نذری که می کند در مورد ان نمی توان صحبت کرد نهایت امر این است که بگوییم در ادای نذر باید موازین شرعی را رعایت نماید یا هنکام نذر بکگوید که به کسانی نذر دهد که مستحق اند مثل فقرا و مساکین

[=arial]ادامه پست 16

[=arial]

محراب;741540 نوشت:
نوع عزاداری

با سلام
عرض ادب و تسلیت ایام سوگواری

شیعیان به عنوان پیروان واقعی اهلبیت(ع) با شهادت امام حسین(ع) به عزاداری پرداختند و با وارد شدن عاشورا به فرهنک های مختلف شیعیان در نقاط مختلف جهان هر قوم و قبیله ای بسته به نوع فرهنک خود و با سبک های مختلف به عزاداری برای امام حسین(ع) پرداختند

اصل مهم و مشترک بین همه سبک عزاداریها در فرهنک های مختلف عزاداری زنده نگهداشتان یاد و نام اباعبدالله(ع) است و البته به طبع آن زنده ماند اسلام

هرکدام از قبایل و اقوام و ملل برای عزیزان خود عزاداریهای خاصی داشتند و این نوع عزاداریها را برای شهدای عاشورا هم برپا می کردند

ولذاست که با ورود ماه محرم هر قوم وقبیله ای با فرهنکی مختلف و متفاوت به عزاداری می پردازند و به نوعی ارادت خود به اهلبیت(ع) را نشان می دهند

ولی انچه این وسط باید مد نظر قرار گیرد تطبیق این عزاداریها با موازین شرع و رعایت اصول شرع در این عزاداریهاست و بدین سان پیراسته بودن عزاداریها از خرافه هاست.

عزادارها این دغدغه را داشتند که اکر برای امام عزیز خود عزاداری می کنند این عزاداریها همراه با خلاف شرع و حرمت ها نباشد و این مطالب توسط واعظین و مداحان و خود معزاها با حساسیت های بیشتری دنبال می شد.
در عصرما اما این دغدغه به فراموشی سپرده شده است و معزاها برخی موازین شرع را رعایت نمی کنند این مساله باعث شده است تا برخی غیر اخلاقی ها و و خلاف شرعها وارد این عزاداریها شده است و البته دشمن از این نوع خرافه ها چه سوء استفاده ها که نمی کند

لخت شدن در مجالس عزاداری و با تیغ به خود زدن و روی تیغ و اتش راه رفتن و مجلس گرمی های الکی با داد و فریاد بی خود و عدم رعایت حق الناس با بلند کردن صدای بلندگو و ....
معزاها باید این مساله را مد نظر داشته باشند که یاد و نام حسین(ع) همواره با دین اسلام همراه بوده است.

اسلام عزای حسینی را که در ان مسایل شرعی رعایت نشود قبول ندارد
اسلام عزای حسینی را که در ان حق الناس رعایت نشود را قبول ندارد
اسلام عزای حسینی را که در حلال و حرام رعایت نمی شود را قبول ندارد

عزادارباید بداند عزای امام حسین(ع) اگر به ما رسیده است به خاطر پیراسته بودن از حرمت ها و همراه بودن با موازین شرع است و اگر بخواهیم این امانت الهی را به نسل های بعدی انتقال بدهیم باید عزاداریها را جدا از حرام ها برگزار نماییم
نباید اجازه بدهیم تا نسل های بعدی با امام حسینی اشنا شوند که در عزایش حق الناس رعایت نمی شود و در عزایش دختر و پسر نامحرم با هم رابطه برقرار می کنند و بلندگوها مردم را اذیت می کنند و دسته های عزاداری راه بندان ایجاد می کنند و بیماران و پیرمرد و پیرزن از صدای عزاداری اذیت می شوند و.....

اگر خدای ناکرده این نسل با چنین امام حسینی اشنا شوند و شما فردا از عدالت و ایثار و شجاعت و دینداری و رعایت حق الناس امام حسین به او بگویید این فرد قبول نخواهد کرد
زیرا او با امام حسینی بزرک شده است که رعایت موازین شرع و اخلاق را نمی کند و حرام مرتکب می شود و حق الناس را رعایت نمی کند

در هر حال
ما معزاها موظف به رعایت شرع و موازین دین در عزداریها هستیم تا عزداری واقعی را به نسل های بعدی معرفی نماییم و این امانت الهی را به نسل بعدی بسپاریم.

بسم الله الرحمن الرحیم

محراب;745064 نوشت:
با سلام

وعلیکم السلام

محراب;745064 نوشت:
1- این مطالبی که فرمودین کلیت ندارد و این گونه نیست که همه عزادارن و یا بگوییم بیشتر عزادارن نمی دانم بدترین ادم ها هستند واحمق اند و.... و گفتن اینهادرست نیست.

در تهران خودمان که درمورد تعداد زیادی از هیات ها بخصوص هیئت هایی که در این چند سال اخیر تاسیس شده اند این امر صدق میکند. درضمن بنده احمق بودن را درمورد قمه زن ها بکار بردم نه عموم عزاداران لطفا بار دیگر به متن بنده توجه کنید.
محراب;745064 نوشت:
2-انسان بد همه جا حضور دارند چه مداح و چه روحانی و چه معزا و...... پس با چند نفر ادم بد -که البته بد بودنش در طول سال ادامه دارد ولی اگر همین ادم بد توبه بکند و پشیمان شود باید نظر ما هم نسبت به او درست شود- نمی شود کل عزاداری را زیر سوال برد.

بله درست است انسان بد همه جا حضور دارد اما باید توجه داشت که یک میوه ی گندیده یک انبار میوه را خراب میکند امروزه به دلیل غفلت مسئولین و سهل انگاری امثال من و شما این دانه های گندیده آنقدر زیاد شده اند که سال به سال دارند یکسری خرافات و بدعت ها را به مراسم عزاداری حسینی وارد میکنند و هیچ کس هم جلودارشان نیست.
محراب;745064 نوشت:
3-ورود برخی از خرافات در عزاداری ها را همه قبول داریم و می توان منشا برخی را جهل معزاها دانست و البته راهکارهایی دارد که بارها بیان شده است و در همین تایپک هم بیان می شود

راهکارش خیلی سخت نیست در این مملکت اگر یک نفر دست فروش گوشه ی خیابان بساط کند و این کار به مذاق شهرداری خوش نیاید 2 ساعته بند و بساطش را جمع میکنند حال من نمیدانم چطوری در این مملکت هر سال سرهر کوچه دارد یک هیئت سبز میشود که معلوم نیست متولی آن کیست و چه میکند و اصلا یکی نیست بیاید بگوید آقا خرت به چند مردم کاملا به حال خود رها شده اند طبیعی است که با توجه به شرایط زمانه اگر حکومت در این مسائل دخالتی نکند روز به روز اوضاع بدتر میشود.
محراب;745064 نوشت:
4-بیان این جملات هم که هیئات ها دست .......افتاده اند بازهم زیبنده شما و عزاداران امام حسین(ع) نیست و بهتر است با کلمات و جملات بهتری صحبت نماییم عرض کردم بالا که انسان بد همه جا است

بله حق باشماست اما کلمات بهتری برای انگشت نماهای محل پیدا نکردم
محراب;745064 نوشت:
5-این که در برخی عزداریها دختر و پسر باهم اند و رعایت حرمت مجلس اباعبدالله را نمی کنند را هم قبول دارم و یکی از وظایف مسئولین برگزاری هیئت ها رسیدکی به این مسایل است و البته تذکرات مداحان وسخنرانها هم باید این مسایل باشد که به جای خود بحث خواهیم کرد.

بله مشکل اینجاست که اکثر مسئولین هیئت ها هم خودشان از عوام اند و به این مسائل زیاد اهمیت نمیدهند . سعی خیلی از آنها فقط برگزار شدن مراسم عزاداری به خوبی و خوشی و بدون دردسر است و اصلا به این چیزها کاری ندارند . مسئولین هم که خیلی وقت است درخواب خرگوشی به سر میبرند.
محراب;745064 نوشت:
6-سرو صدا و ازار و اذیت را بحث کردم و البته رعایت حق الناس یکی از وظایف معزاهاست که باید رعایت نمایند

بله اما وظیفه ای که در 90 درصد مواقع رعایت نمیشود .
محراب;745064 نوشت:
7-بحث قمه زنی و انجام اعمالی که موجب وهن شیعه می شود را همه قبول داریم که نباید انجام شود.

بعضی از مراجع واقعا در این امر سستی کرده اند نمونه اش آیت الله وحید خراسانی که قمه زنی در روز عاشورا راجایز میدانند اگر موجب وهن دین و صدمه زدن به بدن نشود. خب چرا این آقایان نمی آیند و به صراحت این کار را حرام اعلام نمیکنند تا بساطش برچیده شود ؟ مگر میشود کسی قمه بزند و به بدنش اسیب نرسد . مگر میشود در شرایط کنونی کسی قمه بزند و موجب وهن مذهب نشود . سستی این مرجع تقلید که این کار را با قیودی جایز دانسته اند واقعا قابل انکار نیست
محراب;745064 نوشت:
8- انچه مهم است انجام اصل عزاداری است ان هم به صورت گروهی نه تک و تنها که در مورد آن بحث می کنیم.

بله اما باید توجه داشت هیچ بدعتی از بدعت گذاران قبول نمیشود ما همانطور که انجام کارهایی مثل خواندن نماز تراویح توسط اهل سنت را بدعت میدانیم باید اینگونه کارها را هم بدعت بدانیم . اگر قرار باشد هرکسی که از راه رسید بدعتی بگذارد و بقیه هم درزیر علم او دنباله روش باشند که چند صباح دیگر همانطور که گفتم محرم دیگر میشود یک فستیوال نه یک عزاداری مذهبی . وقتی قرار است عزاداری درغالب بدعت ها صورت گیرد همان بهتر که صورت نگیرد . البته هنوز هم میتوان تعداد قابل توجهی از هیئت ها را یافت که از این بدعت ها دنباله روی نمیکنند و نیز اکثر مساجد ما هم امروزه با شیوه ای صحیح و متعارف عزاداری میکنند که مامیتوانیم برای عزاداری به این مکان ها برویم و روی صحبت بنده با هیئت هایی است که بدعت گذار اند و البته هرساله دارند مثل قارچ رشد میکنند.
والسلام علی من اتبع الهدی

[=arial]

محراب;741540 نوشت:
سخنران

با سلام
مسله بعدی در آسیب های هیئت های عزاداری
بحث سخنران است
مساله ای مهم که عمده بحث هیئت ها بدان وابسته است و بخش معرفت افزایی عزاداری اباعبدالله(ص) و بیان معارف اسلامی وابسته به سخنران است

مساله ای که مغفول مانده است این مساله باید از طرف روحانیت جدی گرفته شود و حوزه علمیه و مراکز علمی سخنران هایی عالی و خطبایی عالم تربیت نماید و البته چنین کارهایی را می کند و در این بحثی نیست

ولی مساله اینجاست که کثرت هیئت های مذهبی از تعداد روحانیت کل کشور پیشی گرفته است و در شهرهایی کوچکی که تعداد روحانیت اش به تعداد انگشتان دست نیست چند صد هیئت دارد و این یعنی به هم خوردن عرضه و تقاضا در مساله سخنرانی در هیئت های مذهبی.
این مساله باعث شده است یا هیئت های مذهبی سخنران نداشته باشند و یا از هر فردی که اندکی اطلاعات دینی دارد به عنوان سخنران استفاده نمایند و این مجال برای عده ای فراهم شده است تا هر مطلبی را به نام دین به خورد مردم بدهند و کسی هم سراغی از این مسایل نمی گیرد.

و این مساله یعنی انحراف در معرفت های دینی
این مساله یعنی پخش شبهات بین مردم
این مساله یعنی مشکل پشت مشکل
البته سوء تفاهم نشود برخی از افراد هستند که سخنرانان خوبی هستند ولی خب این عده در اقلیت اند و کم.

در هر حال سخنران هیئت ها مساله مهمی است که باید از طرف برگزار کننده گان هیئت ها جدی گرفته شود تا بحث معرفت افزایی در هیئت های عزاداری رونق بگیرد و معارف اسلام عزیز به طور صحیحی بیان شود و از طرفی مانع از انحراف در مسایل دینی شود.