جمع بندی تفاوت رفتن به روضه با گوش دادن به آن در خانه

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت رفتن به روضه با گوش دادن به آن در خانه
سلام. آیا فرقی بین این هست که من حتما از خانه ی خودم خارج بشم و به روضه برم با اینکه تو خونه بمونم و روضه از تلویزیون گوش کنم یا دانلود کنم؟   چه فرقی دارن؟ درهرصورت آدم داره به روضه گوش میده و غصه میخوره دیگه:-"
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
Savora said in تفاوت رفتن به روضه با گوش دادن به آن در خانه
سلام. آیا فرقی بین این هست که من حتما از خانه ی خودم خارج بشم و به روضه برم با اینکه تو خونه بمونم و روضه از تلویزیون گوش کنم یا دانلود کنم؟ چه فرقی دارن؟ درهرصورت آدم داره به روضه گوش میده و غصه میخوره دیگه:-"
با سلام و احترام عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) عبادتی است که میتواند به صورت فردی و یا جمعی برگزار شود. اما در روایات دینی فضیلت زیادی برای شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) و اقامه آن به صورت جمعی بیان شده است. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْيُوهُ؛ به زيارت و ديدار يكديگر برويد. با هم به سخن و مذاكره بنشينيد و امر ما را زنده كنيد.»(1) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ:«تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ، فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا؛ امام صادق (ع) از فُضیل پرسید: آیا (دورهم) می‌نشینید و حدیث و سخن می‌گویید؟ گفت: آری. فرمود: این‌گونه مجالس را دوست دارم، پس امر (امامت) ما را زنده بدارید. خدا رحمت کند کسی را که امر و راه ما را احیا کند».(2) پی نوشت ها: 1. الكافی، ج‏2، ص175.  2. قرب الإسناد،ص 36.  
برخی از آثار ویژه شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) عبارت است از: برخورداری از معنویت محیط و یا افراد صاحب نفسی که در مجلس حضور دارند. تعظیم شعائر و رونق دهی به مجالس مذهبی با این وجود در برخی از موارد ممکن است ماندن در خانه و شنیدن روضه از رسانه های دیداری یا شنیداری ارجحیت و اولویت پیدا کند. مثلا: بی نظمی و همهمه مجلس اجازه بهره بردن از مراسم و حضور قلب را ندهد. بیرون رفتن از خانه با حفظ حجاب و حیا در تعارض قرار گیرد.
جمع بندی پرسش: آیا تفاوتی میان گوش کردن روضه در خانه و یا شرکت در مجالس عزاداری خارج از خانه وجود دارد؟ پاسخ: عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) عبادتی است که میتواند به صورت فردی و یا جمعی برگزار شود. اما در روایات دینی فضیلت زیادی برای شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) و اقامه آن به صورت جمعی بیان شده است. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْيُوهُ؛ به زيارت و ديدار يكديگر برويد. با هم به سخن و مذاكره بنشينيد و امر ما را زنده كنيد.»(1) «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ:«تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ، فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا؛ امام صادق (ع) از فُضیل پرسید: آیا (دورهم) می‌نشینید و حدیث و سخن می‌گویید؟ گفت: آری. فرمود: این‌گونه مجالس را دوست دارم، پس امر (امامت) ما را زنده بدارید. خدا رحمت کند کسی را که امر و راه ما را احیا کند».(2) برخی از آثار ویژه شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) عبارت است از: برخورداری از معنویت محیط و یا افراد صاحب نفسی که در مجلس حضور دارند. تعظیم شعائر و رونق دهی به مجالس مذهبی با این وجود در برخی از موارد ممکن است ماندن در خانه و شنیدن روضه از رسانه های دیداری یا شنیداری ارجحیت و اولویت پیدا کند. مثلا: بی نظمی و همهمه مجلس اجازه بهره بردن از مراسم و حضور قلب را ندهد. بیرون رفتن از خانه با حفظ حجاب و حیا در تعارض قرار گیرد. پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏2، ص175.  2. حميرى، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، موسسه آل البیت(علیهم السلام)، قم، ص 36.
موضوع قفل شده است