جمع بندی خانمی که مجبور است شبها در خانه تنها بخوابد

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خانمی که مجبور است شبها در خانه تنها بخوابد

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

سلام علیکم

باعرض ادب

سوالی از کارشناس محترم داشتم

خانمی مجبور است به دلیل یک سری شرایط پیش آمده برای مدتی در خانه تنها باشد و مجبور است شبهارا تنها در خانه بخوابد و والدین محترمش برای یک مدتی نمیتوانند شبهارا کنار او باشند

حال سوال این است
1- از نظر اسلام آیا شبها تنها ماندن در خانه اشکالی ندارد؟

2- این خانم به شدت ازاینکه شبهارا در خانه تنها باشد میترسید،به لطف خدا آدم ترسویی نیست یعنی از سوسک و موش و از این چیزها نمیترسد،از اینکه از صبح تا قسمتی از شب را هم تنهادر خانه باشد نمیترسد(البته چونکه شاغل است صبح ها در خانه نیست) ،اما از اینکه آخر شب به بعد تنها در خانه بماند وبخوابد خیلی خیلی میترسد و وحشت دارد
ازطرفی نه برایش مقدور است هرشب مزاحم اقوام شود،نه برایش مقدور است که هرشب یک نفر (خواهرش،برادرش،خواهر زاده هایش ) را اسیر کند که بیایند پیش او که تنها نباشد!
معلوم هم نیست دقیقا تاکی مجبور باشد تنها باشد،یک ماه ،دوماه ،چند ماه یا بیشتر!!!
تنها ماندن در خانه هم برایش الزامی است! (نمیتواند جای دیگری برود)
اینگونه درنظر بگیرید به دلیل یک کاری که پیش آمده والدین محترم این خانم نمیتوانند برای یک مدت طولانی منزل باشند
حال لطفا راهکار هایی که میشود در این خصوص داد را بیان کنید(چه راه هایی وجود دارد که این خانم شبهایی که در خانه تنها است بتواند برترسش غلبه کند و بتواند بدون ترس شب را سپری کرده و بخوابد)

باتشکر

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید


با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نشاط

با سلام
دستور اسلام این است که افراد تنها نخوابند و این کار مکروه است, البته کار حرامی نیست ولی بهتر است که شخص طوری تدبیر کند که تنهایی نخوابد.
برای شما خواهر محترم که چنین شرایطی پیش آمده دو تا راهکار می توان ارائه داد:
1. تغییرمکان
با اجازه خانواده برای همین مدت معدود و معین, شبها هنگام خواب به خانه بستگان نزدیک بروید( خصوصا خانه برادر یا خواهر) یا یکی از نزدیکان که ترجیحا هم جنس شماست شبها هنگام خواب درخواست کنید که پیش شما بیایند.
تنهایی خوابیدن اصلا سفارش نمی شود. و تاکید می کنم به خاطر آرامش و سلامت روحی و روانی خودتان نسبت به این موضوع تلاش کنید و لوکه مقداری به سختی می افتید.
2. قبول کردن شرایط حاضر و تحمل سختیها
اگر در صورتی که به هر نحوی برای شما امکان قبول و تحمل شرایط حاضر مقدور نیست, بهتر است خودتان را قانع کنید که این شرایط یک شرایط خاصی است و بزودی تمام می شود و ترسیدن اصلا معنایی ندارد و این برنامه را رعایت کنید:
1. ظهرها وقتی از سر کار می آیید اصلا استراحت نکنید تا شب به خاطر خستگی خوابیدن سریع اتفاق بیافتد.
2. داشتن برنامه
برنامه تلاوت قرآن که خیلی موثر است, خصوصا اگر قبل از خواب به مدت نیم ساعت اجرا کنید برای آرامش روح و روان شما خیلی موثر واقع می شود, هنگام خوابیدن وضوء و گفتن ذکر صلوات و کنترل افکار از خیالات و وهمیات و ذکریاد خدا می تواند در ایجاد آرامش روان شما و جلوگیری از افکار موهوم بسیار موثر واقع شود.
خواندن کتابهای مورد علاقه هم بی تاثیر نیست.
3. تلقین جملات مثبت و پرانرژی (مثل: باخود تکرار کنید من نمی ترسم و خدا حافظم است و من به او پناه می برم, پس ترس داشتن بی معنی است)
4. تحلیل ترس
از خودتان بپرسید برای چی من بترسم, اصلا چه لزومی دارد که من ترس داشته باشم, ریشه ترس را با توکل به خدا از بین ببرید.( البته اگر در خیال شماست که دزدی خواهد آمد, یقیننا بدانید که چنین اتفاقاتی احتمالش خیلی کم خواهد بود, واگر خدا عنایتی داشته باشد حتی چنین مساله ای پیش نخواهد آمد, پس ایجاد دلهره و ترس برای یک مساله ای که احتمالش خیلی کم و نادر است و هنوز اتفاق نیافتده صحیح و منطقی نیست)
درضمن می توانید از پدر و مادرتون درخواست کنید که تحمل چنین شرایطی برای شما سخت است و خودشان یک تدبیری بکنند.

سوال:
دختر خانمی هستم که مجبورم شبها تنها بخوابم، البته این برنامه تا زمانی که پدر و مادرم از مسافرت برگردند، باید تحمل کنم، من صبح ها سر کار هستم منتها شبها خیلی اذیت می شوم، لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ:
دستور اسلام این است که افراد تنها نخوابند و این کار مکروه است، البته کار حرامی نیست ولی بهتر است که شخص طوری تدبیر کند که به تنهایی نخوابد.
برای شما خواهر محترم که چنین شرایطی پیش آمده دو تا راهکار می توان ارائه داد:
1. تغییرمکان
با اجازه خانواده برای همین مدت معدود و معین، شبها هنگام خواب به خانه بستگان نزدیک بروید (خصوصا خانه برادر یا خواهر) یا یکی از نزدیکان که ترجیحا هم جنس شماست شبها هنگام خواب درخواست کنید که پیش شما بیایند.
تنهایی خوابیدن اصلا سفارش نمی شود. و تاکید می کنم به خاطر آرامش و سلامت روحی و روانی خودتان نسبت به این موضوع تلاش کنید و لو که مقداری به سختی می افتید.
2. قبول کردن شرایط حاضر و تحمل سختیها
اگر در صورتی که به هر نحوی برای شما امکان قبول و تحمل شرایط حاضر مقدور نیست، بهتر است خودتان را قانع کنید که این موقعیت، یک شرایط خاصی است و بزودی تمام می شود و ترسیدن اصلا معنایی ندارد و این برنامه را رعایت کنید:
1. ظهرها وقتی از سر کار می آیید اصلا استراحت نکنید تا شب به خاطر خستگی، خوابیدن سریع اتفاق بیافتد.
2. داشتن برنامه
برنامه مطالعه کتابهای مورد نظر و یا تلاوت قرآن که خیلی موثر است، خصوصا اگر قبل از خواب به مدت نیم ساعت اجرا کنید برای آرامش روح و روان شما خیلی موثر واقع می شود، هنگام خوابیدن وضوء و گفتن ذکر صلوات و کنترل افکار از خیالات و وهمیات و ذکر یاد خدا می تواند در ایجاد آرامش روان شما و جلوگیری از افکار موهوم بسیار موثر واقع شود.
3. تلقین جملات مثبت و پرانرژی (مثلا: با خود تکرار کنید من نمی ترسم و خدا حافظم است و من به او پناه می برم، پس ترس داشتن بی معنی است)
4. تحلیل ترس
از خودتان بپرسید برای چه منظوری من بترسم، اصلا چه لزومی دارد که من ترس داشته باشم، ریشه ترس را با توکل به خدا از بین ببرید.( البته اگر در خیال شماست که دزدی خواهد آمد، یقیننا بدانید که چنین اتفاقاتی احتمال وقوعش خیلی خیلی کم خواهد بود، و اگر خدا عنایتی داشته باشد حتی چنین مساله ای پیش نخواهد آمد، پس ایجاد دلهره و ترس برای یک مساله ای که احتمالش خیلی کم و نادر است و هنوز اتفاق نیافتده صحیح و منطقی نیست)
درضمن می توانید از پدر و مادرتون درخواست کنید که تحمل چنین شرایطی برای شما سخت است و خودشان یک تدبیری بکنند.[1]
پی نوشت:
[1]. سايت انجمن گفتگوي ديني، انجمن مشاوره، كارشناس: نشاط‌ : تاریخ:95/2/20

موضوع قفل شده است