جمع بندی نظر ادیان مختلف از داستان خلقت آدم و حوا

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نظر ادیان مختلف از داستان خلقت آدم و حوا

[="DarkSlateBlue"]بنام او..
باعرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم تاریخ انبیا..

سوال:

{جسارتا میخواستم نظر ادیان و اعتقادات و مذاهب مختلف مردم جهان ار داستان خلقت و مخصوصا داستان خلقت انسان و همچنین داستان حضرت آدم{ع} و حضرت حوا{س} را {البته بصورت تفکیکی و جداگانه} جویا شده و بفرمایید که هریک از آنان یا معتقدین،چه برداشت یا اعتقادی نسبت به این داستانها یا جریانات داشته و دارند ..؟؟} البته اگرامکانش میباشد نظر و اعتقاد سایر مردم جهان که دارای دین و مرامی غیر الهی اند نیز بیان بفرمایید که نظر کلی آنان {مثلا بودائیان یا زرتشتیان یا هندوهان یا ..} از این مسئله چه بوده یا چه میباشد..؟؟}



پیشاپیش نیز ممنون و سپاسگذار ازاین لطف و محبت و زحمتی که احتمالا برای پاسخ متحمل شده یا خواهید شد..

:Gol::Gol:

{باسپاس}

[/]

[=impact]

با نام الله



[=impact]


کارشناس بحث: استاد مقداد

آینده;487900 نوشت:
نظر ادیان و اعتقادات و مذاهب مختلف مردم جهان ار داستان خلقت و مخصوصا داستان خلقت انسان و همچنین داستان حضرت آدم{ع} و حضرت حوا{س}

با عرض سلام و ادب

برای مطالعه در این رابطه با لینک زیر مراجعه فرمایید:

http://nayestan.com/index.php/4-khelqate-adam-abol-bashar.html

http://www.tahoordanesh.com/page.php?pid=12852

[="DarkSlateBlue"]باسلام..

مقداد;498036 نوشت:
با عرض سلام و ادب

برای مطالعه در این رابطه با لینک زیر مراجعه فرمایید:

http://nayestan.com/index.php/4-khelqate-adam-abol-bashar.html

http://www.tahoordanesh.com/page.php?pid=12852
ویرایش توسط مقداد : یک هفته پیش در ساعت 05:43 PM

ممنون ارآدرسها و انشاا...که صبوری نمایید تا حقیر مطالب فوق را خوانده و ادامه مطلب را پی بگیریم ..

{باسپاس}[/]

[="DarkSlateBlue"]باسلام..

آدرسها ومطالب را بازدید نمودم و از مطالب مفید آنها هم تاحدودی بهره بردم
.ممنون ..

و اما نکته قابل تامل درهمه آنها که بنوعی نقطه ضعف همه آنها هم محسوب میشود ازجمله دردین زرتشت یا اسلام و یهود این بوده و میباشد که اولا گویی همه آنها بنوعی از دین زرتشت تقلید نموده و انگار ادیان بعدی یا حتی قبلی با اتکا به باور زرتشتیت یا باورهای ایرانی داستان خلقت موجودات و انسان را بیان نموده اند {اینکه عرض نمودم حتی ادیان قبلی از حمله یهودیت به این دلیل بود که تحریف و دست بردن در این دین را اکثریت ما قبول کرده ایم و این مورد هم شاید استثنا نباشد که احتمالا بواقعیت هم نزدیکتراست که بعد از جای گرفتن داستان خلقت در دل متون و دین یهود که بنوعی گویی بقیه مذاهب نیز از آن تقلید نموده اند باید دو احتمال را داد یا ..
یا دین زرتشت نیز خارج از تایید نظرخداوندو آفریدگار نبوده که با این احتمال تقلید همه آنها مورد تایید قرار خواهندگرفت که همه ریشه از وحی خداوندی دارند و ..؟؟
و یا اینکه با رد زرتشتیت بعنوان یک دین الهی ، بقیه ادیان را یا خرافی فرض نمود یا این قسمت از داستان خلقت را تحریف شده قلمداد نمود که احتمالا تایید احتمال اول بهتر از قبول سایر احتمالات خواهد بود اما ..؟؟

اما نقطه ضعف بزرگ همه آنها ..
نقطه ضعف بزرگ همه آنها از جمله زرتشت این میباشد که هیچکدام از این ادیان و مذاهب به تعدد نژادها و اینکه چه نژادی درابتدا خلقت یافته یا خلق شده و چرا یا به چه دلیل اشاره ای نکرده اند و این امر مجددا و احتمالا نشان از دو علت خواهدداشت ..
1 یا اینکه مجددا این قسمت {داستان خلقت انسان و جهان} را حریف شده و ساخته و پرداخته ذهن انسان قلمداد نمود و یا اینکه ..؟؟
2 و یا اینکه آنرا جزو اسرار الهی فرض نماییم که گویی خداوند خاسته این قسمت پازل بزرگ خلقت را خود انسان و اشرف مخلوقاتش حل و رفع نماید که بنوعی پاسخ دهد اولین انسان دارای چه رنگ و تیره و نژادی بوده و دومین انسان و بقیه نژادها ازکجا و چگونه پدید آمده اند ..؟؟ که اصل تاپیک نیز بنوعی قصد داشته و دارد به این شبه و سوال پرداخته و پاسخ را پیدا نماید {حتی در حد حدس و گمان و احتمال}

بنابراین و واقعا اولین انسان که گفته شده است مرد بوده و از جنس قوی تر هم بوده {که البته همین نیز میتواند مورد شک و تردید هم قرارگیرد چون بنوعی اعتقاد به این اعتقاد ، خواهی نخواهی ارزشهایی را از مرد سلب نموده یا خواهندنمود} {و البته با درنظر گرفتن اعتقاد خود حقیر به سلسله مراتب خلقت از کم به بیش و از بد به خوبی و از ضعف به قدرت و از ابلیس به خدا و ..} {و البته این نوع احتمال قصد توهین به هیچ رنگ و نژاد و نوع انسانی مرد و زن نداشته و نخواهدداشت بلکه در صدد یافتن حقایقی ست که احتمالا در دل کج فهمی های نوع بشر که مدعی اشرف مخلوقات بوده و هست برای هزاران سال پنهان مانده اند لذا هیچیک ازاین کلمات و جملات و حدس و گمانها باعث رنجش و درگیری ذهنی برای کدورت خاطر نگردند..انشاا...}

بنابراین ..
1 اولین انسان دارای چه رنگ و نژادی بوده است و ..؟؟
2 و دوم اینکه علت اینهمه پیدایش و پراکندگی نژادها چه و چگونه و به چه دلیل و علت بوده است ..؟؟

{باسپاس}

ادامه دارد ..[/]

آینده;505970 نوشت:
علت اینهمه پیدایش و پراکندگی نژادها چه و چگونه و به چه دلیل و علت بوده است ..؟؟

با عرض سلام و ادب

مردم کشورهای مختلف و مناطق گوناگون جهان از لحاظ رنگ پوست، مو و چشم، جمجمه و طول قد و غیره از یکدیگر متمایز می گردند.از لحاظ علمی: دانشمندان وجود رنگ دانه های قهوه ای در بدن را که در افراد مختلف بروز و نمودی مختلف دارد، علت این تمایزات می دانند. در این رابطه «هانری والوا» می نویسد: «در بین صفات نژادی مهم تر از همه رنگ پوست است و روی همین پایه، قدیمی ترین تقسیم بندیها که مصریهای قدیم نیز بدان اشاره کرده اند به همین ویژگی مربوط می شد. رنگ بدن مربوط به وجود دانه هایی است به نام دانه های رنگین که رنگ آنها قهوه ای زرد رنگ بوده و در طبقات عمیق بدن وجود دارد و تعداد آنها متغیر می باشد، اگر تعداد رنگ دانه ها زیاد باشد، پوست تیره شده و رنگ بدن قهوه ای یا سیاه خواهد بود مثل سیاهان و اگر دانه ها کم باشد، رنگ بدن زرد قهوه ای یا زرد روشن خواهد بود. مثل بیشتر مردم قاره آسیا و اگر اساساً این رنگ دانه ها وجود نداشته باشد یا فوق العاده کم باشد، پوست بدن، رنگ سفید مایل به قرمز خواهد داشت مثل مردمان اروپای شمالی»(1) در همین رابطه «میخائیل نستورخ، نیز می نویسد: «شدت رنگ پوست به مقدار و اندازة رنگ دانه های قهوه ای رنگ است که در بدن به شکل متبلور و محلول وجود دارد. سیاه های آفریقایی و استرالیایی رنگ دانه های زیادتری دارند»(2) همین نویسنده سپس ذکر می کند که: «شرایط جغرافیایی، عوامل اجتماعی و وضع بهداشت در رنگ پوست تأثیر فوق العاده ای می گذارند.»(3)

از دیدگاه دین و آموزه های دینی نیز مطالبی وجود دارد که به آنها اشاره می شود.

در برخی از روایات، وجود اختلاف در رنگ گِل ها که حضرت آدم و حوا از آنها آفریده شدند، علّت اختلاف رنگ و نژاد انسانها معرفی شده است. به عنوان نمونه در شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع نقل می کند که از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ پرسیدند: ... آیا آدم از همه گِل ها آفریده شد یا از گِل واحد؟ حضرت فرمود: از همه گِل ها، و اگر از گل واحد آفریده شده بود مردم برخی، برخی دیگر را نمی شناختند ( یعنی همه شبیه هم می شدند)... در خاک سفیدی و سبزی و قرمزی و ... وجود دارد. برخی خاک ها نرم و برخی خشن هستند و لذا برخی از مردم سفید، برخی زرد و برخی قرمز و یا سیاه هستند. این اختلاف رنگها طبق رنگ خاک هاست.»(4)
حدیثی از امام علی ـ علیه السّلام ـ در علت تفاوت میان انسان ها آمده است: «علّت تفاوت میان مردم گوناگونی سرشت آنان است. زیرا آدمیان از آغاز ترکیبی از خاک شور و شیرین، سخت و نرم بودند ... یکی زیبا روی و کم خرد و دیگری بلند قامت و کم همت و یکی زشت و نیکوکار و دیگری کوتاه قامت و خوش فکر و یکی پاک سرشت و بد اخلاق ... »(5)

در برخی از احادیث دعای حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ را موجب اختلاف نژادها و رنگ ها معرفی می کنند. در تفسیر نورالثقلین از حضرت «عبدالظیم حسنی» روایت می کند: که از علی بن محمد عسگری ـ علیهما السّلام ـ شنیدم که می فرماید: به واسطه کار ناشایستی که فرزندان نوح «حام» و «یافث» انجام دادند حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ در حق آنها دعا کرد و فرمود:‌ «خدایا آب صلب آنها را تغییر بده که جز فرزندان سیاه از صلب آنها متولد نشوند ...»(6)

اما از دیدگاه قرآنی اراده و خواست خداوند متعال بر این قرار گرفته است که انسانها از لحاظ رنگ و نژاد و شکل متفاوت باشند. خداوندی که قادر است از گِل بی جان، آدم را بیافریند می تواند جهت مصالح فردی و اجتماعی او برخی از فرزندان آدم را سیاه و برخی را سفید و ... قرار دهد. در سوره حجرات آمده است: «ای مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را تیره های بزرگ و تیره های کوچک قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.»(7)
در تفسیر المیزان ذیل آیه 13 سوره حجرات آمده است: ‌« مراد از جمله «من ذَکر اَو اُنثی» آدم و حوا خواهد بود و معنای آیه چنین می شود: ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و همة شما از آن دو تن منتشر شده اید چه سفیدتان و چه سیاهتان، چه عربتان و چه عجمتان و ما شما را به صورت شعبه ها و قبیله های مختلف قرار دادیم، برای اینکه یکدیگر را بشناسید و امر اجتماعتان و مواصلات و معاملاتتان بهتر انجام گیرد ....»(8)

و در تفسیر کشف الحقایق آمده است: «اختلاف زبان و نژاد بین مردم جهانِ خلقت، که از عدم به وجود آمده، نمودار قدرت کامله خدای تعالی می باشد.»(9)
و در آیه 22 سوره روم خداوند متعال اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه های قدرت خویش بیان می کند.

نتیجه گیری: از لحاظ علمی وجود رنگ دانه ها در بدن انسان موجب اختلاف رنگ پوست انسانها شده است و قطعاً عوامل جغرافیایی و اجتماعی و ... در بروز یا عدم بروز این رنگ دانه ها تأثیر داشته اند. و از لحاظ آموزه های دینی دعای حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ و خواست خداوند و حکمت الهی سبب حدوث و بروز رنگ ها و نژادهای مختلف در انسان ها شده است.

پاورقی:

1. هانری والوا، نژادهای انسانی، ترجمه احمد تاجبخش، تهران، 1338، ص9.
2. میخائیل نستورخ، مبدأ نژادهای انسان، ترجمه فرامرز نعیم، تهران: نشر اندیشه، 1338، ص10.
3. همان، ص10.
4. شیخ صدوق، علل الشرایع، نجف: مطبعه حیدریه، 1386ه،ج2، ص471 و حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تهران: مطبعه علمیه، چاپ دوم، (بی تا)، ج4، ص177.
5. نهج البلاغه، خطبه 234.
6. حویزی، پیشین، ج4، ص177، و جزایری، نعمت الله، قصص الانبیاء، قم: نشر شریف رضی، چاپ دوم، 1374، ص69.
7. حجرات:13.
8. علامه طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1363، ج18، ص488.
9. علوی حسینی، محمدکریم، تفسیر کشف الحقایق، تهران: نشر حاج عبدالحمید، چاپ سوم، 1396ه‍ ، ج2، ص808.

پرسش:
نظر ادیان و مردم مختلف جهان از داستان خلقت بخصوص خلقت آدم و حوا چیست؟

پاسخ:
با عرض سلام و ادب
برای مطالعه در این رابطه با لینک زیر مراجعه فرمایید:

http://nayestan.com/index.php/4-khelqate-adam-abol-bashar.html

پرسش:
اولین انسان دارای چه رنگ و نژادی بوده است و علت پیدایش و پراکندگی نژادها چگونه و به چه دلیل بوده؟

پاسخ:

با عرض سلام و ادب

مردم کشورهای مختلف و مناطق گوناگون جهان از لحاظ رنگ پوست، مو و چشم، جمجمه و طول قد و غیره از یکدیگر متمایز می گردند.از لحاظ علمی: دانشمندان وجود رنگ دانه های قهوه ای در بدن را که در افراد مختلف بروز و نمودی مختلف دارد، علت این تمایزات می دانند. در این رابطه «هانری والوا» می نویسد: «در بین صفات نژادی مهم تر از همه رنگ پوست است و روی همین پایه، قدیمی ترین تقسیم بندیها که مصریهای قدیم نیز بدان اشاره کرده اند به همین ویژگی مربوط می شد. رنگ بدن مربوط به وجود دانه هایی است به نام دانه های رنگین که رنگ آنها قهوه ای زرد رنگ بوده و در طبقات عمیق بدن وجود دارد و تعداد آنها متغیر می باشد، اگر تعداد رنگ دانه ها زیاد باشد، پوست تیره شده و رنگ بدن قهوه ای یا سیاه خواهد بود مثل سیاهان و اگر دانه ها کم باشد، رنگ بدن زرد قهوه ای یا زرد روشن خواهد بود. مثل بیشتر مردم قاره آسیا و اگر اساساً این رنگ دانه ها وجود نداشته باشد یا فوق العاده کم باشد، پوست بدن، رنگ سفید مایل به قرمز خواهد داشت مثل مردمان اروپای شمالی»(1) در همین رابطه «میخائیل نستورخ، نیز می نویسد: «شدت رنگ پوست به مقدار و اندازة رنگ دانه های قهوه ای رنگ است که در بدن به شکل متبلور و محلول وجود دارد. سیاه های آفریقایی و استرالیایی رنگ دانه های زیادتری دارند»(2) همین نویسنده سپس ذکر می کند که: «شرایط جغرافیایی، عوامل اجتماعی و وضع بهداشت در رنگ پوست تأثیر فوق العاده ای می گذارند.»(3)

از دیدگاه دین و آموزه های دینی نیز مطالبی وجود دارد که به آنها اشاره می شود.

در برخی از روایات، وجود اختلاف در رنگ گِل ها که حضرت آدم و حوا از آنها آفریده شدند، علّت اختلاف رنگ و نژاد انسانها معرفی شده است. به عنوان نمونه در شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع نقل می کند که از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ پرسیدند: ... آیا آدم از همه گِل ها آفریده شد یا از گِل واحد؟ حضرت فرمود: از همه گِل ها، و اگر از گل واحد آفریده شده بود مردم برخی، برخی دیگر را نمی شناختند ( یعنی همه شبیه هم می شدند)... در خاک سفیدی و سبزی و قرمزی و ... وجود دارد. برخی خاک ها نرم و برخی خشن هستند و لذا برخی از مردم سفید، برخی زرد و برخی قرمز و یا سیاه هستند. این اختلاف رنگها طبق رنگ خاک هاست.»(4)
حدیثی از امام علی ـ علیه السّلام ـ در علت تفاوت میان انسان ها آمده است: «علّت تفاوت میان مردم گوناگونی سرشت آنان است. زیرا آدمیان از آغاز ترکیبی از خاک شور و شیرین، سخت و نرم بودند ... یکی زیبا روی و کم خرد و دیگری بلند قامت و کم همت و یکی زشت و نیکوکار و دیگری کوتاه قامت و خوش فکر و یکی پاک سرشت و بد اخلاق ... »(5)

در برخی از احادیث دعای حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ را موجب اختلاف نژادها و رنگ ها معرفی می کنند. در تفسیر نورالثقلین از حضرت «عبدالظیم حسنی» روایت می کند: که از علی بن محمد عسگری ـ علیهما السّلام ـ شنیدم که می فرماید: به واسطه کار ناشایستی که فرزندان نوح «حام» و «یافث» انجام دادند حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ در حق آنها دعا کرد و فرمود:‌ «خدایا آب صلب آنها را تغییر بده که جز فرزندان سیاه از صلب آنها متولد نشوند ...»(6)

اما از دیدگاه قرآنی اراده و خواست خداوند متعال بر این قرار گرفته است که انسانها از لحاظ رنگ و نژاد و شکل متفاوت باشند. خداوندی که قادر است از گِل بی جان، آدم را بیافریند می تواند جهت مصالح فردی و اجتماعی او برخی از فرزندان آدم را سیاه و برخی را سفید و ... قرار دهد. در سوره حجرات آمده است: «ای مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را تیره های بزرگ و تیره های کوچک قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.»(7)
در تفسیر المیزان ذیل آیه 13 سوره حجرات آمده است: ‌« مراد از جمله «من ذَکر اَو اُنثی» آدم و حوا خواهد بود و معنای آیه چنین می شود: ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و همة شما از آن دو تن منتشر شده اید چه سفیدتان و چه سیاهتان، چه عربتان و چه عجمتان و ما شما را به صورت شعبه ها و قبیله های مختلف قرار دادیم، برای اینکه یکدیگر را بشناسید و امر اجتماعتان و مواصلات و معاملاتتان بهتر انجام گیرد ....»(8)

و در تفسیر کشف الحقایق آمده است: «اختلاف زبان و نژاد بین مردم جهانِ خلقت، که از عدم به وجود آمده، نمودار قدرت کامله خدای تعالی می باشد.»(9)
و در آیه 22 سوره روم خداوند متعال اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه های قدرت خویش بیان می کند.

نتیجه گیری: از لحاظ علمی وجود رنگ دانه ها در بدن انسان موجب اختلاف رنگ پوست انسانها شده است و قطعاً عوامل جغرافیایی و اجتماعی و ... در بروز یا عدم بروز این رنگ دانه ها تأثیر داشته اند. و از لحاظ آموزه های دینی دعای حضرت نوح ـ علیه السّلام ـ و خواست خداوند و حکمت الهی سبب حدوث و بروز رنگ ها و نژادهای مختلف در انسان ها شده است.

پی نوشتها:
1. هانری والوا، نژادهای انسانی، ترجمه احمد تاجبخش، تهران، 1338، ص9.
2. میخائیل نستورخ، مبدأ نژادهای انسان، ترجمه فرامرز نعیم، تهران: نشر اندیشه، 1338، ص10.
3. همان، ص10.
4. شیخ صدوق، علل الشرایع، نجف: مطبعه حیدریه، 1386ه،ج2، ص471 و حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تهران: مطبعه علمیه، چاپ دوم، (بی تا)، ج4، ص177.
5. نهج البلاغه، خطبه 234.
6. حویزی، پیشین، ج4، ص177، و جزایری، نعمت الله، قصص الانبیاء، قم: نشر شریف رضی، چاپ دوم، 1374، ص69.
7. حجرات:13.
8. علامه طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1363، ج18، ص488.
9. علوی حسینی، محمدکریم، تفسیر کشف الحقایق، تهران: نشر حاج عبدالحمید، چاپ سوم، 1396ه‍ ، ج2، ص808.

موضوع قفل شده است