جمع بندی آیا انسان های قبل از خلقت آدم و حوا با انسانهای بعد از خلقت، هر دو در قیامت محشور می شوند؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا انسان های قبل از خلقت آدم و حوا با انسانهای بعد از خلقت، هر دو در قیامت محشور می شوند؟

سوالی در مورد انسان های قبل از خلقت آدم و حوا مطرح کرده بودم
http://www.askdin.com/showthread.php?t=61245
که کارشناس پحث
این قسمت از سوال را به کارشناسان اعتقادی و کلام ارجاع دادند
@@
آیا انسان های قبل از خلقت آدم و حوا
با انسانهای بعد خلقت آدم
در قیامت محشور می‌شوند یا نه
به طور دقیق تر آیا برای انسان های قبلی هم قیامتی برپا شده
و آن ها به جزای کارهای خود رسیده اند یا فقط در جهان یک قیامت برپا می شود
و آن هم که هنوز فرا نرسیده
و اینکه آیا پیامبر اسلام را به دلیل یکی از دلایل خلقت بودن ایشان (به اعتقاد شیعه)
می شناختند یا نه
[

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Book Antiqua"][="Navy"]

بسم الله الرحمن الرحیم



با سلام
با توجه به آیاتی که در مورد برپایی قیامت در قرآن ذکر شده است، نظام عالم هستی دگرگون خواهد شد، تا جایی که کوهها متلاشی شده(1) زلزله های عظیم رخ می دهد(2) خورشید، ماه و ستارگان خاموش و تاریک می شوند(3) آسمانها شکافته شده(4) و در صور دمیده خواهد شد.(5) بنابراین وقوع قیامت، مساوی با تغییرات عظیم در عالم هستی و تغییر و تبدیل زمین است: يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ؛ روزى كه زمين به غير اين زمين، و آسمانها [به غير اين آسمانها] مبدل گردد، و [مردم‏] در برابر خداى يگانه قهار ظاهر شوند.(6) از سوی دیگر عمر انسان در این کره خاکی با توجه به فسیلهای یافت شده نهایتا بالغ بر سه چهار میلیون سال است و همگی بر روی زمین زیسته اند. لذا با توجه به اینکه علامات مربوط به قیامت کبری که در ابتدای بحث مطرح شد، قیامت انسانهای متقدم بر حضرت آدم(علیه السلام) واقع نشده و همه نسل آدم با یک قیامت کلی به صحنه محشر خواهند آمد.

البته با توجه به روایاتی مانند: فَإِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ‏ قِيَامَتُهُ‏ يَرَى مَا لَهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَر(7) انسان پس از مرگ قیامتش(صغری) برپا شده و اعمال خیر و شر خود را مشاهده خواهد کرد. اما این قیامت که به قیامت صغری مشهور است، شخصی است، در حالی که قیامت مشهور و کلی، همگانی است و فعلا محقق نشده است.

اما در مورد علیت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) نسبت به عالم هستی که از روایاتی مانند: لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ‏ الْأَفْلَاك(8)‏ گرفته شده اند، علاوه بر شیعه، برخی از اهل سنت خصوصا عرفا قائل به این نظریه اند.(9) اما اینکه آیا آن افراد به ایشان علم داشته اند یا نه، بنده در روایات چیزی در این رابطه نیافتم. از نظر تاریخی هم که از این افراد چیز مکتوبی در دست نیست تا از این طریق بتوان نظری در این رابطه داد. بنابراین نفیا و اثباتا نمی توان در این رابطه نظری داد.


[/HR]1. مزمل: 14؛ قارعه: 5؛ واقعه: 5و6.
2. حج: 1و2؛ زلزال: 1و2.
3. شمس: 1و2؛ انفطار: 2؛ مرسلات: 8.
4. انشقاق: 1؛ حاقه: 16؛ انفطار: 1.
5. زمر: 68؛ نمل: 87.
6. ابراهیم: 48.
7. إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص18.
8. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏1 ؛ ص217.
9.
رک: تمهيدات؛ ص43؛ كشف الأسرار و عدة الأبرار؛ ج‏10 ؛ ص538؛ منارات السائرين الى حضرة الله و مقامات الطائرين؛ ص13.
[/]

[="Book Antiqua"][="Navy"]

بسم الله الرحمن الرحیم


سوال:
آیا قیامت برای انسانهای اولیه اتفاق افتاده یا تمام نسل بشر یک قیامت خواهند داشت؟

پاسخ:
با توجه به آیاتی که در مورد برپایی قیامت در قرآن ذکر شده است، نظام عالم هستی دگرگون خواهد شد، تا جایی که کوهها متلاشی شده(1) زلزله های عظیم رخ می دهد(2) خورشید، ماه و ستارگان خاموش و تاریک می شوند(3) آسمانها شکافته شده(4) و در صور دمیده خواهد شد.(5) بنابراین وقوع قیامت، مساوی با تغییرات عظیم در عالم هستی و تغییر و تبدیل زمین است: يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ؛ روزى كه زمين به غير اين زمين، و آسمانها [به غير اين آسمانها] مبدل گردد، و [مردم‏] در برابر خداى يگانه قهار ظاهر شوند.(6) از سوی دیگر عمر انسان در این کره خاکی با توجه به فسیلهای یافت شده نهایتا بالغ بر سه چهار میلیون سال است و همگی بر روی زمین زیسته اند. لذا با توجه به اینکه علامات مربوط به قیامت کبری که در ابتدای بحث مطرح شد، قیامت انسانهای متقدم بر حضرت آدم(علیه السلام) واقع نشده و همه نسل آدم با یک قیامت کلی به صحنه محشر خواهند آمد.

البته با توجه به روایاتی مانند: فَإِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ‏ قِيَامَتُهُ‏ يَرَى مَا لَهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَر(7) انسان پس از مرگ قیامتش(صغری) برپا شده و اعمال خیر و شر خود را مشاهده خواهد کرد. اما این قیامت که به قیامت صغری مشهور است، شخصی است، در حالی که قیامت مشهور و کلی، همگانی است و فعلا محقق نشده است.

اما در مورد علیت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) نسبت به عالم هستی که از روایاتی مانند: لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ‏ الْأَفْلَاك(8)‏ گرفته شده اند، علاوه بر شیعه، برخی از اهل سنت خصوصا عرفا قائل به این نظریه اند.(9) اما اینکه آیا آن افراد به ایشان علم داشته اند یا نه، در روایات چیزی در این رابطه یافت نشد. از نظر تاریخی هم که از این افراد چیز مکتوبی در دست نیست تا از این طریق بتوان نظری در این رابطه داد. بنابراین نفیا و اثباتا نمی توان در این رابطه نظری داد.


[/HR]1. مزمل: 14؛ قارعه: 5؛ واقعه: 5و6.
2. حج: 1و2؛ زلزال: 1و2.
3. شمس: 1و2؛ انفطار: 2؛ مرسلات: 8.
4. انشقاق: 1؛ حاقه: 16؛ انفطار: 1.
5. زمر: 68؛ نمل: 87.
6. ابراهیم: 48.
7. إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص18.
8. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏1 ؛ ص217.
9.
رک: تمهيدات؛ ص43؛ كشف الأسرار و عدة الأبرار؛ ج‏10 ؛ ص538؛ منارات السائرين الى حضرة الله و مقامات الطائرين؛ ص13.