درس اخلاق اسک دینی ها برای یکدیگر (کاربردی)

تب‌های اولیه

1832 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال





آن که در احوال والدین نسبت به اولاد تأمّل کند می بیند آن چه که از پدر و مادر در حقّ فرزند است رحمت است، و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نا فرمانی اوست. از اینجا به معنی «یا من سبقت رحمته غضبه» پی برد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنّت و طاری بودن جهنّم آگاه شود.

گنجینه_گوهر_روان/ص۳۱

حضرت علامه حسن زاده آملي


فواید دائم الوضو بودن
☜ رزق و روزیت فراوان مےگردد از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد...
☜ امام صادق (علیه السلام) فرمودند : كسى كه وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک كند، یك حسنه براى او نوشته مى شود و كسى كه وضو بگیرد و صبر كند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود...
☜ عمرت زیاد می شود رسول خدا
(صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید....

☜ خواب با وضو، عبادت است
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود....

☜ مرگ با وضو، شهادت است
رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود...

☜ در قیامت نورانی می شوی پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه‌ ی امّت‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی‌ دارند...
منابع:
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج۱ ص۳۵۶
بحارالأنوار: ج۸۰، ص۳۱۴، روایت۲، باب۵
بحارالأنوار: ج۸۰، ص۳۱۴، روایت۳، باب۵
وسایل الشیعه: ج۱، ص ۲۹۷
ثواب الاعمال، شیخ صدوق




باسمه النافع الضارّ

عرض سلام و ادب خدمت شما خواهر بزرگوار

smart star;915602 نوشت:
پوزش میخوام استاد.
متوجه ی منظورتون نشده م.
امکان داره بیشتر توضیح بفرمایید؟؟

با اجازه و امر استاد گرامی اگر قابل بدانید به قدر بضاعت ناچیز علمی و فهم قاصر خویش، پاسخِ کوتاهی عرض می کنم:

در استناد حوادث و بلایای طبیعی و نیز سلب نعمتها، به نتیجه و عقوبت دنیایی سوء عمل انسان و گناهان او از یک سو و نیز خواست و مشیت و اراده ی حق تعالی

از سوی دیگر باید با مفهوم توحید افعالی که جناب استاد بزرگوار نیز بدان اشاره فرمودند آشنا باشیم.

توحید افعالی یعنی اینکه هیچ چیز، هیچ اثری جز به خواست و اراده ی حق ندارد،از این جهت وقتی بنده ای با اختیار خویش کاری انجام می دهد

از آنجایی که قدرت اختیارش فرعِ بر وجودی است که خداوند به او عطا کرده و آن وجود و هستی قائم به حق است و هیچ استقلالی

از خود ندارد می توان آن فعل و آثار مترتب به آن را هم به خود انسان نسبت داد و هم به خدا.

لذا نزول بلایای طبیعی هم می شود اثر تکوینی معصیت خود انسان(در بعضی موارد)و هم می شود خواست و حکم و مشیت الهی

که البته جنبه ی ابتلاء و امتحان و رحمتی از سوی خداست تا بنده ی خاطی به خودش بیاید و نیز هشداری است برای سایرین.

آیه:"فلو لا إذ جائهم بأسنا تضرعوا..."انعام/43

پس چرا وقتی بلای ما به آنها رسید تضرع و زاری نکردند؟



حبیبه;920683 نوشت:
لذا نزول بلایای طبیعی هم می شود اثر تکوینی معصیت خود انسان

[=#800000]
با سلام
من با این قضیه که حاصل افعال بد خود ماست مشکلی ندارم
اما آیاچندسال باید جور یه گناه رو کشید
امکان داره انسانی در جوانی مرتکب گناهی بشه
آیا تا آخر عمر باید جواب پس بده؟[-o

باسمه الجلیل

با سلام و احترام

بزرگواران برای پاسخ به سؤالات پستهای 1214 و 1215 می توانید تاپیکی جدید ایجاد کرده و سؤالات را در آن مطرح بفرمائید

اساتید و کارشناسان گرامی پاسخگو خواهند بود.(ان شاالله)

باسمه الموجود

چه دلیلی بر اثبات وجود خداوند بهتر از آنکه:

"بهترین خلق او را می پرستند و بدترین خلق،حضرتش را انکار می کنند"






[="DarkOrchid"]هو

طریق عرفان، طريق اميرمؤالمنين عليه ‏السلام است، آنچه كه ما از معارف سلوكي مي ‏خواهيم نزد اميرالمومنين عليه ‏السلام است.

شیخ جعفر ناصری[/]






وَ اِذَا سَئَلَكَ عِبادى عَنّي فَإِنّي قَريبٌ اُجيبُ دَعْوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ...

و چون بندگانم از من بپرسند، پس من به آنها نزديكم؛ هر كه مرا بخواند دعاى او را اجابت كنم...


(سوره مبارکه بقره، 186)





باسمه الواحد

حکیمی از طبیبی سؤال کرد: دارویی هست که درمان همه ی دردها باشد؟

طبیب اندکی تأمل کرده گفت:چنین چیزی ممکن نیست دردها علل گوناگون دارند

دارو را باید متناسب با علت درد تجویز نمود!

حکیم فرمود:امّا دردهای روحی و معنوی یک علت بیش ندارند

و آن خودبینی است و این درد تنها یک دارو دارد:"خدا بینی"

توحید درمان همه ی آلام روحی،انحرافات فکری و رذائل اخلاقی است.






[="DarkOrchid"]خادم مولا امیرالمومنین کربلایی احمد تهرانی:

هرگاه یک یا علی از سر اخلاص بگوییم ؛ و ذکر مولا را عاشقانه سر دهیم ، به واسطه همان ذکر ، فرشته ای خلق میشود که تا ابدالدهر خدا را عبادت می کند و ثواب آن عبادت را به پای من و توی یا علی گو میریزند.

رند عالم سوز[/]