آیا اگر کسی یک آیه یا حدیث را منکر شود، کافر است؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا اگر کسی یک آیه یا حدیث را منکر شود، کافر است؟

با سلام

لطفا چند آیه و حدیث صحیح السند در موضوع اینکه اگر کسی یک آیه یا حدیث را منکر شود کافر است را بگذارید . ممنون :Gol:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

سلام البته بحث کفر وایمان شخص در انکار ضروریات دین است برای مثال اگر آیه ای که دلالت بر وجود خدا را انکار کند کفر او اثبات می شود .
برای مطالعه بیشتر به این آدرس که قبلا به این بحث پرداخته مراجعه بفرمایید.
http://www.pasokhgoo.ir/node/2128

پیام;722162 نوشت:
برای مثال اگر آیه ای که دلالت بر وجود خدا را انکار کند کفر او اثبات می شود
سلام

1 - بطور کلی ، آیا در این زمینه تفاوتی بین آیه و روایت وجود داره؟ مثلاً اینطور که نوع روایت بستگی داره ، اما آیات قرآن انکار هر کدومشون مساوی با کفره

2 - اگر آیه یا روایت ، در مرود ضروریات دین نباشه چی؟ مثلاً درمورد یه کار مستحب باشه

3 - اگر درمورد ضروریات دین باشه ، اما اصلِ مطلب انکار نشه ، بلکه چگونگی اون انکار بشه. مثلاً کسی بگه من احترام به والدین رو قبول دارم ، اما نه جوری که در فلان روایت اومده

تشکر

Reza-D;722227 نوشت:
سلام

1 - بطور کلی ، آیا در این زمینه تفاوتی بین آیه و روایت وجود داره؟ مثلاً اینطور که نوع روایت بستگی داره ، اما آیات قرآن انکار هر کدومشون مساوی با کفره

2 - اگر آیه یا روایت ، در مرود ضروریات دین نباشه چی؟ مثلاً درمورد یه کار مستحب باشه

3 - اگر درمورد ضروریات دین باشه ، اما اصلِ مطلب انکار نشه ، بلکه چگونگی اون انکار بشه. مثلاً کسی بگه من احترام به والدین رو قبول دارم ، اما نه جوری که در فلان روایت اومده

تشکر


همانطور که استاد فرمودند این موارد موجب کفر نمی شود .

سلام" مخالفت با آیات قرآن دودسته است:

1- در قرآن مسئله انکار آیات یعنی مخالفت با پیامبران وهدف آنان (که اختصاص به کافران دارد)ومخالفت با یک آیه منظور نیست چنانکه قرآن می فرماید:
وَ تِلْكَ عادٌ جَحَدُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنيدٍ (59هود)
اينان قوم عاد بودند كه آيات پروردگارشان را انكار كردند و پيامبرانش را نافرمانى كردند و به فرمان هر جبار كينه‏توزى گردن نهادند
جبار" به كسى مى‏گويند كه از روى خشم و غضب مى‏زند و مى‏كشد و نابود مى‏كند، و پيرو فرمان عقل نيست و به تعبير ديگر جبار كسى است كه ديگرى را مجبور به پيروى خود مى‏كند و يا مى‏خواهد نقص خود را با ادعاى عظمت و تكبر ظاهرا بر طرف سازد، و" عنيد" كسى است كه با حق و حقيقت، فوق العاده مخالف است و هيچگاه زير بار حق نمى‏رود.
چه گناهى از اين گناهان بالاتر، ترك ايمان، مخالفت پيامبران و گردن نهادن به فرمان جباران عنيد.تفسير نمونه، ج‏9، ص: 144
2- این بحث ارتباط تنگاتنگی با ارتداد دارد وکسی که مسلمان شده وبه انکار آیه ای از قرآن می پردازد .ودر گذشته بیان شد اگر انکار مسلمات دین باشد از موجبات کفر است واین کفر بسبب ارتداد است.

پیام;722162 نوشت:
سلام البته بحث کفر وایمان شخص در انکار ضروریات دین است برای مثال اگر آیه ای که دلالت بر وجود خدا را انکار کند کفر او اثبات می شود .
برای مطالعه بیشتر به این آدرس که قبلا به این بحث پرداخته مراجعه بفرمایید.
http://www.pasokhgoo.ir/node/2128

با سلام. بحث حدیث یک بحث دیگری هست که خب بحث اعتبار حدیث و این مباحث هم مطرح می شود، ولی در مورد آیات قرآن، خود قرآن بدون اشاره به بحث دلالت آیه، می فرماید هر کس که آیات خدا را تکذیب کند، ظالمترین است: من أظلم ممن افتری علی الله أو کذّب بآیاته.

حال آیا ممکن است کسی ظالمترین باشد، ولی همچنان کافر محسوب نگردد؟

سلام" برای پاسخ به پرسش شما بیان تفسیر آین آیه و تفاوت دو گروه ،نقل تفسیر آن خالی از لطف نیست.
(وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ).
در حقيقت جمله اول اشاره به انكار توحيد است، و جمله دوم اشاره به انكار نبوت، و به راستى ظلمى از اين بالاتر نمى‏شود كه انسان جماد بى ارزش و يا انسان ناتوانى را همتاى وجود نامحدودى قرار دهد كه بر سراسر جهان هستى حكومت مى‏كند، اين كار از سه جهت ظلم محسوب مى‏شود: ظلم نسبت به ذات پاك او كه شريكى براى او قائل شده، و ظلم بر خويشتن كه شخصيت و ارزش وجود خود را تا سر حد پرستش يك قطعه سنگ و چوب پائين آورده، و ظلم بر اجتماع كه بر اثر شرك گرفتار تفرقه و پراكندگى و دور شدن از روح وحدت و يگانگى شده است.
تفسير نمونه، ج‏5، ص: 184
از این تفسیر معلوم می گردد که هردو کافر محسوب می گردند زیرا منکر خدا وپیامبر(ص) شده اند.

موضوع قفل شده است