فتوای مخالفت با بمب هسته ای بر اساس کدام آیه قرآن است؟
تبهای اولیه
با سلام و ابراز دعای خیر برای تمامی روسا
میخواستم بدانم فتوای رهبری در رابطه با مخالفت با ساخت بمب هسته ای براساس کدام ایه قران است؟؟؟
چون مدتی پیش در نماز عید فطر شنیدم ایشان صحبت از مخالفت قرانی با بمب هسته ای و بمب های کشتار جمعی داشتند.
[=arial]با سلام و ادب
اگر بخواهید مبانی فقهی رهبر رو دقیقا بدونید باید از سایت سوال کنید اما اونچه که از آیات در رابطه با این موضوع فهمیده می شود به سه آیه اشاره میکنم:
1. آیه شریفه 190 سوره مبارکه بقره :
" وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَتَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبِّ الْمُعْتَدِينَ"
" و در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزندجهاد کنید، لکن ازحد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد."
این آیه یکی از مصادیق ممنوعیت تولید و استفاده ازبمب اتمی درقرآن کریم به شمار می رود که درعرصه قوانین جنگی غیرقابل تغییربین مسلمانان وغیرمسلمانان فرموده است:
این آیه شریفه با وجود ایجاز واختصار درعبارت، دارای آنچنان مفاهیم بلند و برخورداری از اطلاق وعموم می باشد که می توان مصادیق وموضوعات مختلف و نوپیدا را با آن تطبیق نمود. بر همین اساس فقها ومفسران درتفسیر و تبیین کلمه " اعتداء" درآیه شریفه فوق، آن را شامل تعـدّی وتجاوز از حدود وفرمان الهی درجنگ دانسته اند " وپرواضح است که استفاده از سلاح های کشتارجمعی نظیربمب اتم که نظامیان وغیرنظامیان وهرآنچه درشعاع انفجاری- تشعشعی آن است را ازبین می برد، مصداق کامل تجاوز ازحددستورات الهی است واز دستورکارنظام اسلامی خارج.
2. آیه شریفه 8 سوره مبارکه مائده :
"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ" "ای کسانی که ایمان آورده اید،(در هرکار فردی واجتماعی) قیام کننده استوار و دائم برای خدا و گواهان به عدل و قسط باشید و هرگز دشمنی با گروهی شما را برآن ندارد که عدالت نکنید، عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتراست، وتقوا پیشه کنید که همانا خداوند به آنچه می کنید آگاه است".
مفاد این آیه شریفه نیز نشان می دهد کاربرد هرگونه سلاح وابزار جنگی نظیرسلاح های کشتارجمعی علیه دشمنان، مجاز نبوده ورزمندگان اسلام از 14 قرن قبل نسبت به این قبیل قوانین بین المللی اسلام ناب ومحدودیت های جنگی اسلام ناب که درمیدان جنگ هم اصل اعتدال وعدالت را تجویز نموده است آشنا وبه آن عمل نموده و خواهند نمود.
3. آیه شریفه ٣٢، سوره مبارکه مائده :
در رابطه با منع آدم کشی جز در قبال قتل نفس یا فساد در روی زمین فرموده :" مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ.به خاطر همين ماجرا بود كه ما به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه هركس يك انسان را بكشد بدون اينكه اوكسى را كشته باشد ويا فسادى در زمين كرده باشد، مثل اين است كه همه مردم را كشته، (چون انسانيت را مورد حمله قرار داده كه در همه يكى است )، و هركس يك انسان را از مرگ نجات دهد مثل اين است كه همه را از مرگ نجات داده و با اينكه رسولان ما براى بنى اسرائيل معجزاتى روشن آوردند. با اين حال بسيارى از ايشان بعد از آن همه پيامبر (كه برايشان بيامد) در زمين زياده روى مى كنند.مفاد این آیه شریفه به نحو روشن تری حدود قتال بادشمن درمیدان جنگ را نشان می دهد که فرموده، حق ندارید کسی را بکشید بدون این که آن فرد، كسى را كشته باشد ويا فسادى در زمين كرده باشد. بنابراین کاربرد سلاح های کشتارجمعی که درصورت انفجار بیش از نظامیان، مردم عادی شهرها ومناطق جمعیتی را نابود خواهد کرد، به طریق بالاتری مجاز نبوده ورزمندگان اسلام همچنان به این دستورات توجه نمودهو از آن عدول نخواهند نمود.
آیات بسیاری از نکوهش چنین جنایاتی وپرهیزدادن مسلمانان از کاربرد آن همراه با آیات فراوانی که از رعایت عدل وپرهیزاز ظلم به انسان ها، پرهیز از ظلم به غیرمسلمانان سخن رانده است وبالاتر از آن حتی در رعایت انصاف وخوشرفتاری نسبت به حیوانات، جانوران وگیاهان درآیات و روایات اسلامی کم نیست
[=arial]روایات و سیره معصومین هم موید این آیات می باشد :
1. پیامبر(ص) برای مقابله با دشمن هر راهی را جایز نمی دانستند. و سلاح های غیر متعارفی در زمان ایشان وجود داشت که پیامبر (ص) از استفاده آن ها نهی کرده بودند. نظیر استفاده از سم که می تواند مانند سلاح هسته ای، کشتار جمعی به وجود بیاورد.
على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مسلمانان را نهى مىكرد، كه (به هنگام جنگ، براى كشتار دشمن) سمّ در شهرهاى مشركان بریزند.(1)
2. دستوراتی از سوی پیامبر (ص) به جهادگران داده می شد که مرزهایی در مقابله با دشمن برای آن ها تعیین می کند و هر نوع سرکوبی را برای کفار جایز نمی دانست:
امام صادق علیه السلام مى فرماید: هر موقع که رسول خدا مى خواست لشگرى اعزام کند، آنها را در مقابل خود مى نشاند فرمانده و سپاه را به تقوا و پرهیزکارى امر مى نمود و مى فرمود: «... هیچ مقتولى را «مثله» (یعنى گوش و بینى و سایر اعضاى آنان را نبرید) و پیمانهاى خود را نشکنید، پیرمردان و پیرزنان و کودکان را نکشید و هیچ درختى را قطع نکنید مگر این که ناچار باشید و هر کس از مسلمانان اگرچه یک فرد عادى باشد، به یکى از کفار براى استماع کلام خدا امان داد، امان او را محترم شمارید، اگر اسلام را پذیرفت برادر دینى شماست و گرنه او را به محل خود باز گردانید و از خداوند طلب یارى کنید.(2)
3. در جنگ صفین علیرغم اینکه ابتدا سپاه معاویه آب را بر روی سپاه حضرت علی(ع) بسته بودند، و بعد از پس گرفتن شریعه و در اختیار داشتن آب، مسلمانان می توانستند با بستن آب سپاه معاویه را به شدت تضعیف کنند، اما حضرت علی(ع) اجازه چنین کاری نداند:
على(ع) ما را به مقابله آنها فرستاد كه تیراندازى كردیم و نیزه بكار بردیم آنگاه شمشیرها به كار افتاد و بر آنها فیروز شدیم و آب به دست ما افتاد و گفتیم «به خدا آب به آنها نخواهیم داد.» اما على(ع) كس پیش ما فرستاد كه به قدر احتیاجتان آب بگیرید و به اردوگاهتان بازگردید و مانع آنها مشوید.(3)
لا تُقاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَؤُوكُمْ، فَإِنَّكُمْ- بِحَمْدِ اللَّهِ-عَلى حُجَّةٍ، وَ تَرْكُكُمْ إِيّاهُمْ حَتَّى يَبْدَؤُوكُمْ حُجَّةٌ اءُخْرى لَكُمْ عَلَيْهِمْ.فَإِذا كانَتِ الْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اللّهِ فَلا تَقْتُلُوا مُدْبِرا، وَلا تُصِيبُوا مُعْوِرا، وَ لا تُجْهِزُوا عَلى جَرِيحٍ، وَ لا تَهِيجُوا النِّساءَ بِاءَذىً،...، با آنان مجنگيد تا آنان جنگ را بياغازند. سپاس خدا را، كه حجت با شماست. و اگر واگذاريد تا آنان جنگ را آغاز كنند، اين هم حجتى ديگر است به سود شما و زيان ايشان . هرگاه ، به اذن خدا، روى به هزيمت نهادند، كسى را كه پشت كرده و مى گريزد، مكشيد و آن را كه از پاى افتاده است ، آسيب مرسانيد و مجروح را زخم مزنيد و زنان را ميازاريد...
مفاد این فرمان نهج البلاغه نیز که ممنوعیت آزار به زنان، ممنوعیت کشتن دشمن را درحین فرار، ممنوعیت آسیب رساندن به دشمنی که ازپا افتاده است را صادرفرموده اند به روشنی نمایانگراین حقیقت دینی است که پیروان آن حضرت از جمله نظام اسلامی ایران،این دستورات حضرت را نصب العین خود قرارداده و خواهند داد.
4. نامه 12 نهج البلاغه امیرالمؤمنین( ع ) به معقل بن قيس رياحى آنگاه كه او را به سه هزار سپاهى برمقدمه به شام مى فرستادندفرمودند:اتَّقِ اللَّهَ الَّذِي لا بُدَّ لَكَ مِنْ لِقائِهِ، وَ لا مُنْتَهَى لَكَ دُونَهُ، وَ لا تُقاتِلَنَّ إِلا مَنْ قاتَلَكَ.از خدايى كه بناچار، روزى با او ديدارخواهى كرد و جز درگاه او پايانى ندارى ، بترس. جنگ مكن مگر با آنكه با تو بجنگد. مفاد این فرمان نهج البلاغه نشان می دهد که از نص قرآن کریم اخذ شده و مقررات جنگی سپاهیان اسلام با دشمنان درمیدان جنگ را نشان می دهد که فرموده، حق ندارید باکسیکه با شما جنگ نمی کند، بجنــگیـــد.
1. النوادر للراوندی، ص: ۳۲.
2. تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة،ج۱۵ ،ص ۵۸.
3. تاریخ الطبری/ترجمه، ج۶، ص:۲۵۱۳.
[="Arial Narrow"][="DarkSlateGray"]با سلام و ادب
اگر بخواهید مبانی فقهی رهبر رو دقیقا بدونید باید از سایت سوال کنید اما اونچه که از آیات در رابطه با این موضوع فهمیده می شود به سه آیه اشاره میکنم:
رییس میشود زحمتی که انداختم گردنتون را کامل کنید و از سایت ایشان سوال را بپرسیدو اگر نیازی دیدید به صلاح خودتون به سوال اضافه کنید و در اینجا در دید عموم قرار دهید؟؟؟
رییس میشود زحمتی که انداختم گردنتون را کامل کنید و از سایت ایشان سوال را بپرسیدو اگر نیازی دیدید به صلاح خودتون به سوال اضافه کنید و در اینجا در دید عموم قرار دهید؟؟؟
[=arial]با سلام
خواهش میکنم دوست عزیز اما چون بحث فقهی است باید از کارشناسان فقه بخواید اینکار رو انجام بدند و شاید هم اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.
موفق باشید
[="Arial Narrow"][="DarkSlateGray"]با سلام
خواهش میکنم دوست عزیز اما چون بحث فقهی است باید از کارشناسان فقه بخواید اینکار رو انجام بدند و شاید هم اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.
موفق باشید
خوب دیگه همه این زحمت ها با شما .
کارشناس فقه اوردن به تاپیک گرفته تا پرسش از سایت و یا دفتر رهبری.
1. آیه شریفه 190 سوره مبارکه بقره :
" وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَتَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبِّ الْمُعْتَدِينَ"
" و در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزندجهاد کنید، لکن ازحد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد."
این آیه یکی از مصادیق ممنوعیت تولید و استفاده ازبمب اتمی درقرآن کریم به شمار می رود که درعرصه قوانین جنگی غیرقابل تغییربین مسلمانان وغیرمسلمانان فرموده است:
این آیه شریفه با وجود ایجاز واختصار درعبارت، دارای آنچنان مفاهیم بلند و برخورداری از اطلاق وعموم می باشد که می توان مصادیق وموضوعات مختلف و نوپیدا را با آن تطبیق نمود. بر همین اساس فقها ومفسران درتفسیر و تبیین کلمه " اعتداء" درآیه شریفه فوق، آن را شامل تعـدّی وتجاوز از حدود وفرمان الهی درجنگ دانسته اند " وپرواضح است که استفاده از سلاح های کشتارجمعی نظیربمب اتم که نظامیان وغیرنظامیان وهرآنچه درشعاع انفجاری- تشعشعی آن است را ازبین می برد، مصداق کامل تجاوز ازحددستورات الهی است واز دستورکارنظام اسلامی خارج.
اینگونه تفسیر کردن ها از شما تعجب آور است
در کجای این آیه بمب هسته ای و غیره ذکر شده است
کی گفته تجاوز از حد یعنی بمب اتمی
قرآن را دست کاری نکنید
2. آیه شریفه 8 سوره مبارکه مائده :
"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ" "ای کسانی که ایمان آورده اید،(در هرکار فردی واجتماعی) قیام کننده استوار و دائم برای خدا و گواهان به عدل و قسط باشید و هرگز دشمنی با گروهی شما را برآن ندارد که عدالت نکنید، عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتراست، وتقوا پیشه کنید که همانا خداوند به آنچه می کنید آگاه است".
مفاد این آیه شریفه نیز نشان می دهد کاربرد هرگونه سلاح وابزار جنگی نظیرسلاح های کشتارجمعی علیه دشمنان، مجاز نبوده ورزمندگان اسلام از 14 قرن قبل نسبت به این قبیل قوانین بین المللی اسلام ناب ومحدودیت های جنگی اسلام ناب که درمیدان جنگ هم اصل اعتدال وعدالت را تجویز نموده است آشنا وبه آن عمل نموده و خواهند نمود.
عدالت و ارتباط آن با بمب هسته ای چیست
آیا بمباران مناطق جنگی و غیر جنگی با بمب های معمولی عدالت است و فقط هسته ای عادلانه نیست
کشتار جمعی با بمباران و موشک باران هم محقق می شود
3. آیه شریفه ٣٢، سوره مبارکه مائده :
در رابطه با منع آدم کشی جز در قبال قتل نفس یا فساد در روی زمین فرموده :" مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ.به خاطر همين ماجرا بود كه ما به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه هركس يك انسان را بكشد بدون اينكه اوكسى را كشته باشد ويا فسادى در زمين كرده باشد، مثل اين است كه همه مردم را كشته، (چون انسانيت را مورد حمله قرار داده كه در همه يكى است )، و هركس يك انسان را از مرگ نجات دهد مثل اين است كه همه را از مرگ نجات داده و با اينكه رسولان ما براى بنى اسرائيل معجزاتى روشن آوردند. با اين حال بسيارى از ايشان بعد از آن همه پيامبر (كه برايشان بيامد) در زمين زياده روى مى كنند.مفاد این آیه شریفه به نحو روشن تری حدود قتال بادشمن درمیدان جنگ را نشان می دهد که فرموده، حق ندارید کسی را بکشید بدون این که آن فرد، كسى را كشته باشد ويا فسادى در زمين كرده باشد. بنابراین کاربرد سلاح های کشتارجمعی که درصورت انفجار بیش از نظامیان، مردم عادی شهرها ومناطق جمعیتی را نابود خواهد کرد، به طریق بالاتری مجاز نبوده ورزمندگان اسلام همچنان به این دستورات توجه نمودهو از آن عدول نخواهند نمود.آیات بسیاری از نکوهش چنین جنایاتی وپرهیزدادن مسلمانان از کاربرد آن همراه با آیات فراوانی که از رعایت عدل وپرهیزاز ظلم به انسان ها، پرهیز از ظلم به غیرمسلمانان سخن رانده است وبالاتر از آن حتی در رعایت انصاف وخوشرفتاری نسبت به حیوانات، جانوران وگیاهان درآیات و روایات اسلامی کم نیست
استفاده از این آیه برای حرام بودن بمب اتمی یا هسته ای واقعا جوک خنده داری است
یه علت غیر مستقم برای تحریم استفاده ازبمب اتم:
طبق ایین ما کشتن زنان و کودکان در جنگ حرامه بخاطر همین طبیعیه که استفاده از لوازم این کشتار هم حرام باشه.
قرآن را دست کاری نکنیداینگونه تفسیر کردن ها از شما تعجب آور است
در کجای این آیه بمب هسته ای و غیره ذکر شده است
کی گفته تجاوز از حد یعنی بمب اتمی
در برابر استدلال ، استدلال بیاورید با بزرگ کردن فونت متن نمیتوانید به این سخنان بی محتوا ، محتوا ببخشید
واقعا انتظار دارید در قرآن حرفی از بمب زده باشه ؟
در آیه به صراحت گفته در جنگ با دشمنانتان از حد تجاوز نکنید . این حد هرچیزی میتونه باشه منجمله قتل عام کردن
عدالت و ارتباط آن با بمب هسته ای چیست
آیا بمباران مناطق جنگی و غیر جنگی با بمب های معمولی عدالت است و فقط هسته ای عادلانه نیست
کشتار جمعی با بمباران و موشک باران هم محقق می شود
شما احتمالا فرق بمب اتمی با سایر بمب هارو نمیدونید .
اولا ایران کلا مخالف کشتار جمعی است چه با بمباران توسط بمب های عادی چه اتمی
بمب های غیر اتمی کاملا کنترل شده هستند یعنی مشخص است کجارا میزنند و چه کسانی میمیرند .
در بمب غیر اتمی اگر یک پایگاه نظامی حتی در شهر هدف قرار بگیره فقط به همون محل برخورد بمب خسارت وارد میشه
ولی در بمب اتمی نقطه برخورد خیلی مهم نیست و تا شعاع بسیار گسترده ای تلفات خواهد داشت
به عنوان مثال در بمباران هیروشیما و ناکازاکی فقط و فقط 2 بمب پرتاب شد که در پی اون 220 هزار کشته روی دست ژاپن گذاشت و تا سالها اثرات زیست محیطی اون باعث تولد انسان های عجیب الخلقه میشد
این چنین تاثیری در هیچ بمب غیر اتمی قابل مشاهده نیست
استفاده از این آیه برای حرام بودن بمب اتمی یا هسته ای واقعا جوک خنده داری است
تو پروفایلتون دیدم نوشتید از سال 83 مشغول پاسخ گویی به سوالات قرآن و مذاهب هستید
وای به حال کسانی که شما با این ادبیات فاخر و این استدلال قوی بهشون پاسخ دادید
حتما به راه راست هدایت شدند
در این آیه به صراحت گفته کسانی که کسی را نکشتند را نکشید که اگر یک نفر را بکشید که گناهی نکرده انگار همه مردم را کشتید
در بمب اتمی طبق پست قبلی فقط با 2 بمب 220 هزار نفر کشته شدند . تازه اینها قوی ترین بمب ها نیستند .
کاملا طبیعی هست که در بین این 220 هزار نفر بسیاری کودک در آنها بوده که کاملا معصوم بودند
که کاملا مصداق همین آیه است .
سلام
اول بعنوان یک برادر بزرگتر توصیه میکنم بهتر از این با هم باشید .
از کارشناس معزز میخوام توضیح کامل و مستندی بفرمایند در خصوص :
آیا در اسلام مقابله به مثل مذموم و حرام است ؟
دوم : اگر مصالح مسلمین و اسلام ایجاب کند چه باید کرد ؟
مثلاً :
اگر دشمنان اسلام روزی در بن بست قرار بگیرند و آنقدر ممات خود را نزدیک بدانند که در اقدامی مذبوحانه ناچار شوند برای نابودی قلب اینهمه خطرات بر علیه خودشان ( ایران بعنوان امّ القرا) از کلاهک هسته ای بهره ببرند ، چه باید کرد ؟ آیا مقابله با آنان در چنین شرایطی حرام است ؟ چون در صورت عدم مقابله مساوی است با نابودی این هسته مرکزی برای هدایت ، تداوم و استمرار یا حتی حفظ حیات اسلام .
سوم : اگر زمانی از سوی کارشناسان نظامی اعلام شود که استفاده از برخی کلاهکهای محدود باعث مسدود کردن اقدامات آنها میشود و به جمع هیچ صدمه ای نمیزند (موجب کشتار جمع نمیشود ) آیا آنوقت استفاده از آنها حلال است ؟
سپاس از شما .
استفاده از این آیه برای حرام بودن بمب اتمی یا هسته ای واقعا جوک خنده داری است
تو پروفایلتون دیدم نوشتید از سال 83 مشغول پاسخ گویی به سوالات قرآن و مذاهب هستید
وای به حال کسانی که شما با این ادبیات فاخر و این استدلال قوی بهشون پاسخ دادید
حتما به راه راست هدایت شدند
دوست عزیز آن آقا بی راه نمیگوید مثل این که شما هر سوالی بپرسی به جای این همه کتب مفصل و بحثهای مفصل فقهی، در جواب همه علما بگن به دلیل خیر الامور اوسطها (بهترین کارها میانه روی است).
این که قرآن گفته در جنگ از حد تجاوز نکنید خودش در جاهای دیگر حدود را مشخص میکند اگر قرار بود به انسانها بسپارد اصلا نیازی به تشریع نبود.
حالا این حدود ممکنه حلال بودن یا حرام بودن بمب اتمی باشه.
جواب خوب مثل این هست:
طبق ایین ما کشتن زنان و کودکان در جنگ حرامه بخاطر همین طبیعیه که استفاده از لوازم این کشتار هم حرام باشه.
[="Navy"] جواب خوب مثل این هست:دوست عزیز آن آقا بی راه نمیگوید مثل این که شما هر سوالی بپرسی به جای این همه کتب مفصل و بحثهای مفصل فقهی، در جواب همه علما بگن به دلیل خیر الامور اوسطها (بهترین کارها میانه روی است).
این که قرآن گفته در جنگ از حد تجاوز نکنید خودش در جاهای دیگر حدود را مشخص میکند اگر قرار بود به انسانها بسپارد اصلا نیازی به تشریع نبود.
حالا این حدود ممکنه حلال بودن یا حرام بودن بمب اتمی باشه.
خب فقها تفقه کردن از جمله رهبر
به استناد به همین آیات و رسیدن به حرمت بمب اتم . اونوقت ایشون اومدن گفتن جک خنده داره . منم خیلی ساده نتیجه گرفتم
ضمنا قرار نیست حتما قرآن خودش توضیح داده باشه یک حدیث در همین زمینه هست که در قرآن همه مسائا ریز بیان نشده . استنتاج از آیات بر عهده فقها بر اساس روایات معصومین هست[/]
[=Arial Narrow]دوستان من یک حرفی اضافه کنم بد نیست.
رهبری سالها پیش در دیدار با دانشجویان
هر گونه نظر کارشناسی مخالف با نظر خود را مخالفت با ولی فقیه و نظام ندانسته اند.
خوب حواسمان باشد اولا که ان نظر باید لزوما کارشناسی باشد نه هر نظری.
پس اگر کسی نظر کارشناسی شده مخالف با نظر رهبری داد مخالف رهبر محسوب نمیشود.
با این حساب دعوت میکنم اگر چیزی را جک میدانید کارشناسی شده جک بدانید و همینطوری بدون کارشناسی نکردن صرفا جک حساب نکنید.
و دعوت دیگرم این است که شاید برخورد هر کسی با کسی دیگر اخرین برخوردش باشد و باعث طردش شود و ان برخورد را بجای اینکه پای یک نفر حساب کند پای جمعیتی حساب کند.
مثلا بگوید کلا بسیجی ها اینطوری هستند اما ممکنه فقط یک بسیجی با او چنین برخوردی کرده باشد.
در زیر هم نظر رهبری در مورد نظر کارشناسی مخالف خود را قرار داده ام بخوانید.
اعلام نظر کارشناسی متفاوت با رهبری، مخالفت با رهبری به حساب نیاید
[=arial]با سلام و ادب
بنده آیات و روایاتی که می تواند دلیل بر این حرمت باشد را عرض کردم و توضیح هم دادم. و عرض کردن استدلال فقها و مبانی اونها هم چیزی نیست که در تخصص بنده باشد یا از جزئیات اون مطلع باشم تا خدمت شما عرض کنم.
من توصیه می کنم تا ورود کارشناسان فقه کمی تأمل کنید و کامل در جریان مبانی فقهی و نوع استدلال باشید.
[="Tahoma"][="Black"] میخواستم بدانم فتوای رهبری در رابطه با مخالفت با ساخت بمب هسته ای براساس کدام ایه قران است؟؟؟ چون مدتی پیش در نماز عید فطر شنیدم ایشان صحبت از مخالفت قرانی با بمب هسته ای و بمب های کشتار جمعی داشتند.با سلام و ابراز دعای خیر برای تمامی روسا
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما و پاسخ استاد گرامی
رهبر معظم انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای در موارد متعددی به حرمت استفاده از بمب هسته ای اشاره داشته اند از جمله:
این حرف تکراریِ از دهن افتادهی مهملی که راجع به ساخت سلاح اتمی به جمهوری اسلامی نسبت میدهند، نشاندهندهی نهایت ناتوانی اینها حتّی در زمینهی تبلیغات است. جمهوری اسلامی هیچ اصراری هم ندارد که در دفاع خودش در این قضیه خیلی احساسات به خرج بدهد؛ نه، ما اعتقاد به بمب اتم نداریم، به سلاح اتمی نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانی اعتقادی ما، مبانی دینی ما، به کار بردن اینگونه وسائل کشتار جمعی اصلاً ممنوع است، حرام است؛ این، ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده(۱)؛ ما دنبال این نمیرویم. ما دنبال آن چیزی میرویم که قدرتهای سلطهگر حقیقتاً از آن باید بترسند، و من اعتقادم این است الان هم از همان میترسند و آن، بیدار کردن روح حماسه و عزت اسلامی است در همهی امت اسلام. ما این کار را خواهیم کرد؛ این را بدانند.۱۳۸۸/۱۱/۳۰
و آیه ای هم که در این فراز بدان اشاره کرده اند آیه زیر است:
وَ إِذا تَوَلّىٰ سَعىٰ فِي الأَرضِ لِيُفسِدَ فيها وَ يُهلِكَ الحَرثَ وَ النَّسلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الفَسادَ ﴿بقره:۲۰۵﴾
برای آشنایی با شیوه فقهی استدلال به این آیه و مستندات دیگر برای حکم مذکور ، می توانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:
ویژگی فقه شیعه این است که در قبال اندیشههای فطری، فراگیر و بدیهی بشر، بی هر وسوسه یا تردید و بهدور از هرگونه نگاه دشواربین یا سرگشته در پیچ و خمها، فتوایی هماهنگ و همراه ارائه میکند. فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم سلاحهای اتمی از همین دست است.
در فضای عبور قدرتهای جهانی از منطق واضح بشری در خصوص سلاحهای کشتار جمعی و نادیده گرفتن انگارههای فطری در این زمینه، این فتوا به محض صدور، صبغهی تاریخی به خود گرفت و به مجرد عرضه شدن، به درون لایههای مرتکز و مستقر انسانها راه برد. دلائل فقهی نهفته در ورای این فتوا اگرچه بسیار است، ولی در یک نگاه گذرا میتوان به سه قاعدهی زیر اشاره کرد:
قاعدهی وزر
مطابق قاعدهی وزر «و لا تَزِرُ وازرةٌ وزرَ أُخری1» دامنهی مجازات نباید به بیش از فراسوی کسانی کشیده شود که استحقاق آن را دارند. به عبارت دیگر، هیچ کس نباید دچار عواقب وزر و وبالی گردد که سبب آن از ناحیهی دیگران ارتکاب یافته است. بهکارگیری سلاحهای هستهای، نفی و نقض این قاعده را بهصورتی تکرارشونده و انبوه در پی دارد؛ از آن جهت که بهشیوهای گسترده و فارغ از تمایزگذاری، مجموعهای وسیع از انسانها را هدف قرار میدهد. بلکه حتی فراتر از نسلهای فعلی بشر، حملات مرگبار سلاحهای هستهای متوجه نسلهای آینده هم خواهد شد و تباهی آنها بهصورت زایشی برای مجموعهی گستردهای از انسانها در ابعادی فرانسلی پایدار خواهد ماند.
قاعدهی سعی بر فساد
آیهی شریفهی «و إذا تولّی سَعی فِی الأرضِ لِیفْسدَ فیها و یهْلکَ الْحَرْثَ و النَّسْلَ2» منشأ این قاعده است. در پیش گرفتن هر مسیری که درنهایت به فساد بر روی زمین ختم گردد، مصداق سعی بر فساد و موضوع این قاعده است و در نتیجه محکوم به حرمت خواهد بود. مطالعات استراتژیک نشان میدهد که انباشت سلاحهای هستهای، گامی به سوی بهرهگیری از آنها است. همین مطالعات بیانگر آن است که به محض نخستین بهرهگیری از این سلاحها، بهرهگیریهای بعدی بهگونهای پیوسته و در قالبی کنترلناپذیر سبب شعلهور شدن آتش جنگی میگردد که نتیجهی آن تحقق فسادی بسیار پردامنه در زمین است. بدینسان و طبق قاعدهی «حرمت سعی بر فساد در زمین» گام زدن در وادی تولید و مسابقهی تسلیحاتی به دلیل عواقبی که دارد، ناصحیح و از نظر فقهی مردود است.
جالب اینکه قرآن شریف در این آیه سخن از «سعی منتهی به فساد در حرث و نسل» به میان آورده است. به تعبیر دیگر، حرمت را بر روی این عنوان برده است بدون نظر به اینکه این سعی آیا به فساد عملاً و مآلاً نیز منتهی میگردد یا نه.
قاعدهی إثم
مطابق این قاعده اگر إثم -یعنی گناه و زشتی و پلشتی- در عملی از نفع و سود آن عمل بیشتر و بزرگتر باشد، تحریم میگردد. سلاحهای هستهای مصداق إثم این قاعده است. این سلاحها بهوضوح، إثمی بزرگتر از نفع دارند. تصور درگیر شدن بشر در نبرد هستهای آنچنان دهشتانگیز است که جایی برای تشکیک در کاربرد قاعدهی مورد اشاره باقی نمیگذارد. تشخیص پلشتی و زشتی بهرهگیری از سلاحهای هستهای به حکم عاقلان و خوردن مهر تأیید از سوی وجدان آدمی مسلم است.
گسترش سلاحهای هستهای نیز حکمی مشابه دارد، زیرا افزایش این سلاحها بهتدریج فرایندی تصاعدی خواهد یافت و به شیوهای پیوسته به تکرار این وضعیت خواهد انجامید. این مسابقهی خطرناک که منطقی تصاعدی بر آن حکم میراند، إثمی را سبب میشود که بی هر سخنی، بیشتر از منافع احتمالی برخورداری از این سلاحها است.
آیهی «إثمُهُما اَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما3» اگرچه در ارتباط با «خمر و میسر» وارد شده، ولی درواقع یک قاعده است و قابل تطبیق در هر مورد که بزرگتر بودن إثم در آن احراز شود. در ارتباط با خمر و میسر، شارع مقدس خود بزرگتر بودن اثم را اعلام نموده، ولی در ارتباط با سلاح اتمی، تمام عقلای جهان بر نهفتگی فساد بزرگ در آن اتفاق نظر دارند. بهواقع همه معتقدند که فساد نهفته در سلاح اتمی، فسادی ذاتی و حداکثری است و از این رهگذر احراز موضوع قاعده شکل میگیرد.
پینوشت:
1. إسراء، آیه 15
2. بقره، آیه 205
3. بقره، آیه 219
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=9222[/]