امر به نماز

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امر به نماز

با سلام
اینکه در قرآن به پیامبر ( ص ) گفته شده خانواده ات را به نماز امر کن ( وامر اهلک بالصلوه) این امر به چه معنی است آیا به معنای دعوت است یا امر و اجبار؟
لطفا مسئله از نظر احادیث و جنبه های اخلاقی و روانشناسی مورد بررسی قرار گیرید تا یک معیار به دست آید که اصرار به نماز و مجاب کردن اعضای خانواده به نماز چه حد و مرزی دارد.

با تشکر

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]
با سلام و ادب
خدای متعال در این آیه می فرماید:
وَأمُر أَهلَكَ بِالصَّلاةِ وَاصطَبِر عَلَيها ۖ لا نَسأَلُكَ رِزقًا ۖ نَحنُ نَرزُقُكَ ۗ وَالعاقِبَةُ لِلتَّقوىٰ

[=arial]خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!

در اینجای منظور از امر همان دستور دادن و فرمان دادن به امر نماز است.
در اینجا توجه شما رو به سخنان شهید مطهری جلب می کنم که می فرماید:
[=arial]خیلی دلم می خواهد ما به اهمیت نماز که عمود الدین است پی برده باشیم. هیچ می دانید که ما مسؤول نماز خواندن خاندان خودمان، یعنی زن و فرزند خودمان هستیم یا نه؟ هر فردی از ما هم مسئول نماز خودش است و هم مسؤول نماز اهلش یعنی زن وبچه اش. خطاب به پیامبر اکرم (ص) است که: «و امر اهلک بالصلوة و اصطبر علیها» (طه/آیه 132)؛ «ای پیامبر! خاندان خودت را به نماز امر کن و خودت هم بر نماز صابر باش». این اختصاص به پیامبر ندارد، همه ما به این امر موظف هستیم. بچه ها را چه باید کرد؟ بچه ها را از کوچکی باید به نماز تمرین داد. دستور رسیده است که به بچه از هفت سالگی نماز تمرینی یاد بدهید. البته بچه هفت ساله نمی تواند نماز صحیح بخواند ولی صورت نماز را می تواند بخواند. از هفت سالگی می تواند به نماز عادت کند، چه پسر و چه دختر. یعنی همان اولی که بچه به دبستان می رود، باید نماز را در دبستان به او یاد بدهند، در خانواده هم باید به او یاد بدهند ولی این را توجه داشته باشید که یاد دادن و وادار کردن با زور نتیجه ای ندارد، کوشش کنید که بچه تان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به این کار تشویق بشود. به هر شکلی که می توانید موجبات تشویق بچه تان را فراهم کنید که با ذوق و شوق نماز بخواند، زیاد به او بارک الله بگوئید، جایزه بدهید، اظهار محبت کنید که بفهمد وقتی نماز می خواند، بر محبت شما نسبت به او افزوده می شود. دیگر اینکه بچه را باید در محیط مشوق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمی شود، چون اصلا حضور در جمع مشوق انسان است. آدم بزرگ هم وقتی خودش را در جمع اهل عبادت می بیند، روح عبادت بیشتری پیدا می کند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متاسفانه کم رفتن ما به مسجد و معابد و مجالس دینی و اینکه بچه ها کمتر در مجالس مذهبی شرکت می کنند، سبب می شود که این ها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند ولی این برای شما وظیفه است.
[=arial]

[=arial]اما اسلام که می گوید بچه ات را وادار به نماز خواندن کن، نمی گوید تشر بزن، دعوایش کن. نه، از هر وسیله ای که می دانید بهتر می شود برای تشویق او به عبادت و نماز خواندن استفاده کرد، شما باید استفاده بکنید. باید ما با بچه های خودمان برنامه مسجد رفتن داشته باشیم تا آنها با مساجد و معابد آشنا بشوند. ما خودمان که از بچگی با مساجد و معابد آشنا بودیم در این اوضاع و احوال امروز چقدر به مسجد می رویم که بچه های ما که هفت ساله شده اند به دبستان رفته اند و بعد به دبیرستان و بعد به دانشگاه ولی اصلا پایشان به مساجد نرسیده است، بروند. خوب، این ها قهرا از مساجد فراری می شوند، حالا ممکن است بگوئید وضع مساجد خراب است، کثیف است، یا مثلا یک روضه خوان می آید و حرف چنین و چنان می زند. آنها را هم وظیفه داریم که درست بکنیم، وظیفه که در یک جا تمام نمی شود، وضع مساجد خودمان را هم باید اصلاح بکنیم. پس این را هم هرگز فراموش نکنید که ما وظیفه داریم نماز بخوانیم و وظیفه داریم که خاندان خودمان را هم نماز خوان بکنیم به شکلی که به نماز راغب و تشویق بشوند، فوائد و خاصیت نماز خواندن و در حدودی که می توانیم فلسفه نماز خواندن را برای بچه ها بگوئیم.
[=arial]مرتضی مطهری- آزادی معنوی- صفحه 151-150

[=arial]پیام های این عبارت از آیه:
1- امر به معروف از كسانى اثر بیشترى دارد كه خود جذب مادّیات نشده باشند. «لا تمدّن... وامر اهلك»
2- رهبر جامعه‏ى اسلامى نباید از خانواده خود غافل باشد. «وامر اهلك بالصلوة»
3- مرد نسبت به سرنوشت فكرى و دینى خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّى آنان كافى نیست. «وأمر اهلك»
4- یكى از مهم‏ترین زمینه‏هاى امر به معروف، خانواده ونزدیكان انسان است. «وأمر اهلك...» (دایره‏ى اهل، به زن و فرزند منحصر نیست، بلكه همه‏ى افراد خاندان را شامل مى‏شود.)
5 - مبلّغ باید در مرحله‏ى اوّل به تبلیغ خانواده خود بپردازد. «وأمر اهلك»
6- اوّلین مرحله‏ى تربیت، كانون خانواده است. «وأمر اهلك»
7- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضاى خانواده است. «وأمر اهلك بالصلوة»
8 - براى عدم وابستگى به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. «لا تمدّن... وامر اهلك بالصلوة»
9- یكى از مصادیق روشن و بلند معروف، نماز است. «وأمر اهلك بالصلوة»
10- موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار كنند.(164) «وأمر اهلك بالصلوة واصطبر علیها»

تفسیر نور . آقای قرائتی . ذیل آیه 132 سوره طه.

با سلام از جوابهایی که دادید
من به شخصه از جوابها اینطور استنباط کردم که آیه فوق منظورش تشویق و ترغیب به نماز است نه امر به نماز . حال سوال من این است که اگر منظور خدا تشویق به نماز بوده نمیتوانسته از کلمه تشویق استفاده کنه؟ پس چرا از کلمه امر استفاده کرده؟ لطفا در سیره ائمه اگر جایی ذکر شده که اهلشان را به نماز امر میکردند ذکر کنید تا ببینیم ایشان چطور این کار را انجام میدادند.
با تشکر فراوان

[=arial]با سلام
نه خیر تشویق تنها نیست و جواب مشخص است. امری بوده که همراه اجبار و زور نیست.
در روايتي پيامبراكرم(ص) مي‌فرمايد: «نماز را در هفت سالگي به فرزندانتان تعليم دهيد».1
نظير همين روايت از امام علي(ع) نقل شده است كه حضرت مي‌فرمايد: «از هفت سالگي فرزندانتان را به نماز امر كنيد».2
[=arial]
امام باقر(ع) مي‌فرمايد:

[=arial][=arial]ما اهل بيت، هنگامي كه كودكانمان به پنج سالگي رسيدند دستور مي‌دهيم نماز بخوانند؛ ولي شما از هفت سالگي آنان را به نماز خواندن امر كنيد، و ما در هفت سالگي امر مي‌كنيم به اندازة توانايي‌شان نصف روز و يا بيشتر و يا كمتر روزه بگيرند و دستور مي‌دهيم هنگامي كه تشنگي و گرسنگي بر آنان غالب شد، افطار كنند. اين عمل براي آن است كه به روزه گرفتن عادت كنند. پس شما كودكان خود را در نُه سالگي به اندازة توانايي‌شان امر به روزه گرفتن كنيد و چون تشنگي و گرسنگي بر آنان غالب گرديد، افطار كنند.3
[=arial]
همسر امام خميني(ره) نقل مي‌كند كه امام از هفت سالگي در تربيت ديني دقّت داشتند و مي‌گفتند:
«بچه‌ها از هفت سالگي نماز بخوانند. بچه‌ها را وادار به نماز كن، تا وقتي نه ساله شدند، عادت كرده باشند».

[=arial]
1. علاء‌الدين حسام‌الدين هندي، کنز العمّال، ج 16، ص 441، ح45330.
[=arial]2. محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج16، ص288.
[=arial]3. محمدبن يعقوب كليني، اصول کافي، ترجمة سيدجواد مصطفوي، ج 3،ح 1، ص 409
4. سيد‌روح‌الله خميني، امام در سنگر نماز، دفتر 7، ص 104.

class: tborder width: 100% align: center

[TD="class: alt1"] نماز زیباترین رابطه انسان نیازمند با خا لق زیبای بی نیاز

[/HR] بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمين وصلي الله علي نبينا محمد وآله الطيبين الطاهرين لاسيما بقيه الله الأعظم حجة بن الحسن المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ولعنة الله علي اعدائهم اجمعين لا سيما الجبت و الطاغو ت واللات و العزي و ا بنتيهما ومحبيهما بعدد ما احاط به علمه و بعدد فضائل امیر المومنین علیه السلام .
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن المهدی صلواتک علیه وعلی آبایه فیهذه الساعة
وفی کلّ الساعة ولیّاً وحافظا وقائدا وناصرا و دلیلا وعینا حتیتسکنه ارضک طوعا وتمتعه فیها طویلا
قال الله تبارك و تعالي : و اقم الصلاة ان الصلاة تنهی عن الفحشاء والمنکر
خداوند تبارک وتعالی فرمود اقامه نماز کن بدرستیکه نماز انسان را از فحشاء ومنکر باز می دارد .
نماز رابطه انسان است با خدا .
فرمودند : نماز ستون دین است .
فرمودند : اولین چیزی که فرادی قیامت به او نگاه می شود نماز است اگرصحیح بود در بقیه اعمال نگاه می شود واگر نادرست بود بقیه اعمال بررسی نمی شود .
فرمودند : اگر نماز قبول شد بقیه اعمال قبول است واگر قبول نیست بقیه اعمال هم قبول نسیت .
فرمودند : هر گاه خواستی با کسی دوست شوی واو را به عنوان برادر انتخاب کنی ببین اگر دو خصلت درا و هست او را به برادری انتخاب کن 1- محافظت بر نماز 2- مواساة همدردی با برادان دینی . واگر این دو صفت در او نیست از او دور شو از او دور شو .
فرمودند : شیعه ما دو نشانه دارد 1- محافظت بر نماز 2- مواساة با برادران دینی .
فرمود ند: نیست بین ایمان وکفر چیزی الا ترک نماز متعمدا .
فرمودند نزدیکترین حالت بنده به خدا در نماز در حال سجده است .
{{{واستحباب موکد دارد سجده بر تربت سید الشهداء حسین بن علی علیهما السلام وتربت کربلا طبق روایات کثیره از پنج فرسخ در پنج فرسخ در روایات شریفه امده و 4فرسخ در 4فرسخ تا 1فرسخ در 1فرسخ . وتربت تربت شد بخاطر اثر سم ذوالجناح حسین علیه السلام .}}}
در سجده مصلی سبحان ربی الأعلی وبحمده می گوید . هرکس به اندازه ای که أدنی بودن خودش را می فهمد بهمان اندازه أعلی بودن حق تبارک وتعالی را می چشد وبلعکس .
سوال شد از ائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین که چرا شما به شارب خمر ، زنا کار و... کافر نمی فرما ئید اما به کسی که عمد ا نماز نمی خواند می فرما ئید کافر است ؟
صادق آل محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمود ند : چون شارب خمر وزنا کار به خاطر غلبه شهوت اینکا ررا می کند وبه زعم خود لذتی می برد اما تارک صلوة متعمدا چه لذتی از ترک نماز می برد جز استخفاف دین واین کفر است .
روایات در بحث نماز بسیار است که انشاء الله این بحث ادامه دارد طالبین رجوع فرمایند به تفاسیر ذیل ایات شریفه نماز . کافی وافی وسا ئل الشیعه روضة المتقین وبحار و...باب صلوة .
شما اگر از حالا تا روز قیامت وبعد از ان فکر کنی محال است بتوانی به چیزی اشاره کنی وادعا کنی که او محتاج بشر است همه اشیاء عالم هستی از بشر بی نیازند و بشر محتاج همه ممکنات ومخلوقات الهی است .حتی ملیادرها ذرات تشکیل دهنده جسم ما . ما محتاج به همه آنها هستیم و تمامی انها بی نیاز از من وتواست .
لذا ما محتاج نماز هستیم و محتاج تمامی اعمال عبادی .
فرمودند در آیات متعدده اقامه نماز؛ نفرمودند خواندن نماز ،
چون بسیار فرق است بین اقامه نماز و بین خواندن نماز . لذا مولی الموحدین امیر المومنین علیه السلام فرمودند : چه بسا افرادی که از نماز خواندن فقط خم وراست شدنی نصیبشان میشود واز روزه گرسنگی وتشنگی .
اقامه نماز یعنی نماز را در خود پیاده کردن و عامل به نماز بودن و انسان به هرمقدار که عامل به نماز بود بهمان میزان از فحشاء ومنکر باز داشته می شود .
نماز مراتبی دارد و همینطور فحشاء ومنکر . اقل مرتبه فحشاء ومنکر محرمات الهی است که نماز انسان را از انها دور میکند .
اما مراتب بالاتر ان توجه به دنیا ودلبستگی به ان است که نماز مبدء میل انسانی را عوض نموده و انسان توجه به ما وراء پیدا می کند .
مرتبه بعد این است که فحشاء ومنکر توجه به غیر خدا و خیال غیر او جل جلاله است ، که نماز انسان را ازاو باز می دارد و مراتب دیگر که باید رفت وچشید ودید یا علی .
نماز ،روزه ،تلاوت قران و...بقیه اعمال عبادی ظاهری دارد که معلوم است وباطنی .
برای اینکه انسان بفهمد به چه مقدار از باطن نماز وروزه و...رسیده ببیند اینها چه مقدار در باطن او اثر گذاشته اند.
وحقیقت نماز وسر نماز ولایت ومراتب وشؤنات ولایت امیر ما سوی علیه السلام است .لذا فرمودند : انا صلوة المومن ؛ انا حی علی الصلاة انا حی علی الفلاح ، انا حی علی خیر العمل و...
لذا در تولی هر چه انسان جلوتر باشد طاعت و بندگیش بیشتر ودر برائت هرچه جلوتر باشد ترک گناه ومعصیتش بیشتر .
وفحشاء ومنکردشمنان آن وجود مقدس : الاول والثانی لعنةالله علیهما است که نماز وسر ان انسان را از این دو ....دور می کند .
یاعلي مددي ۱۰۰۱اللهم عجل لوليك الفرج .
اللهم العن الجبت والطاغوت وابنيتهما ومحبيهما بعدد ما احاط به علم الله وبعدد فضائل امير المومنين عليه السلام

http://iranclubs.org/forums/showthread.php?t=3495[/TD]
[TD="class: alt2"] [/TD]
[TD="class: alt1 align: left"][/TD]

ج: ***نماز زیباترین رابطه انسان نیازمند با خا لق زیبای بی نیاز ***


[/HR] الصلاه عمود الدین . . . . . . السلام علیک یاعمادالدین

بله من در امر کردن بحثی ندارم می دونم باید در ابتدا تشویق کرد و در مرحله بعد امر کرد ولی مسئله اینجاست اگر امر زبانی کردی و توجهی نشد چه؟یا میدانی به دروغ میگوید خواندم چه؟
بنا را بر این بگذارید که همه مراتب تربیت قرآنی و اسلامی انجام شده( از کودکی : تشویق زبانی - توجیه عقلی و قرآنی و روایی- تعیین و دادن جایزه برای خواندن کتاب فضائل نماز- نصب احادیث مهم در باره نماز در اتاق فرزند -تعریف داستانهای نماز به مناسبت های مختلف- برپایی نماز در خانه که کودک با نماز خواندن بزرگترها آشنا شده و. . . و همه اینها با زبان خوش ) ولی حالا به این مرحله رسیده ایم یعنی گوش ندادن یا به دروغ بگوید خوانده ام.قدم بعد چیست؟ واقعا من به عنوان پدر آیا باید کار دیگری بکنم؟

hosain.nor;665738 نوشت:
بله من در امر کردن بحثی ندارم می دونم باید در ابتدا تشویق کرد و در مرحله بعد امر کرد ولی مسئله اینجاست اگر امر زبانی کردی و توجهی نشد چه؟یا میدانی به دروغ میگوید خواندم چه؟
بنا را بر این بگذارید که همه مراتب تربیت قرآنی و اسلامی انجام شده( از کودکی : تشویق زبانی - توجیه عقلی و قرآنی و روایی- تعیین و دادن جایزه برای خواندن کتاب فضائل نماز- نصب احادیث مهم در باره نماز در اتاق فرزند -تعریف داستانهای نماز به مناسبت های مختلف- برپایی نماز در خانه که کودک با نماز خواندن بزرگترها آشنا شده و. . . و همه اینها با زبان خوش ) ولی حالا به این مرحله رسیده ایم یعنی گوش ندادن یا به دروغ بگوید خوانده ام.قدم بعد چیست؟ واقعا من به عنوان پدر آیا باید کار دیگری بکنم؟

[=arial]با سلام
سوال خوبی است اما بهتره از این مرحله به بعد رو مشاوران عزیز که پاسخ دینی هم می دهند اظهار نظر کنند.
شما همین سوال رو جدیدا در تاپیکی مطرح کنید تا مشاوران پاسخ دهند.
با تشکر
موضوع قفل شده است