آيا به نظر شما حجاب بايد اجباري باشد؟

تب‌های اولیه

1001 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

برای این جواب به روزنامه هایی که از قول بزرگان در آن روزها چاپ شده و آنجا اشاره کرده اند که اجباری نیست و نخواهد بود هم نگاهی بندازید !!!

سرباز اسلام;59502 نوشت:
به نام حق

جناب منصف گرامی

کسی نگفت که بستر آلوده فراهم شود خلط مبحث نشود. جامعه روال عادی و عرفی خود را پیش می برد و ما نباید به هیچ وجه امری را حال صحیح یا غلط - درست یا نادرست - به زور و اجبار به جامعه تحمیل کنیم.

میزان تاثیرات منفی ازادی زوری حجاب رضاخان شاید با میزان حجاب اجباری نظام کنونی برابری نکند ولی مطمئنا فاصله ی کمی دارند.

تحمیل با زور و چماق و زندان و اجبار نه تنها فرهنگ نمی سازد بلکه اصولا فرهنگ را به زوال می کشد.

درباره ی مسئله ی کشتی هم اگر بحث بنده را با جناب صدیق دنبال می کردید توضیحات بنده را راجع به چنین مثالی مطالعه می نمودید ، برای راحتی شما دوباره آن را اینجا کپی می کنم

درباره ی مثال کشتی با اینکه مثال ناقصی است و این را خودتان هم بطور ضمنی اذعان دارید ولی باید عرض کنم که اگر در مثلا آن کشتی مذکور هم کیش و هم ایین های ما - شنا نمی دانند یا نمی توانند جلوی غرق شدن را بگیرند ، مقصر سوراخ کننده نیست که مقصر ما هستیم که کم کاری نمودیم و انها را از نظر فکری و فلسفی مستحکم نکرده و اموزش ندادیم

اگر در جامعه ی ما یک زن مسلمان با حجاب با هر تندباد پر زرق و برق غربی ، پایه های لانه ی عنکبوتی عقایدش بلرزد و به انها روی بیاورد اشکال از انها نیست که تبلیغ می کنند ، انها کاری را می کنند که همیشه کرده و می کنند و خواهند کرد ، اصالتشان همین است

ما هیچگاه و در هیچ صورتی از شر تبلیغات و هجوم انها و ( سوراخ کردن های انها بقول شما ) در امان نیستیم این را هم شما و هم همگی می دانیم. آنها کارشان سوراخ کردن است.

اشکال از ماست که وقت اموزش حجاب یا هیچ به او نگفتیم و از سر عادت و رسم خانوادگی یا از سر زور و چماق ما بی انکه بداند چیست و یا از سر استدلال های ادبیاتی و احساسی کم شعور ، به حجاب کشیده شده است

و حالا لانه ی عقایدش به تعبیر قرآن کریم از لانه ی عنکبوتی سست تر است و بعد ما همه را گردن دشمنی می اندازیم که جز این کاری ندارد و یا به گردن دختر و زن نگون بختی که دستپخت اشتباهات بی کران ماست

دریغ از انکه مشکل کار از ماست و خانه از پای بست ویران است

از مایی که نهی از منکرمان ( امر به معروف که یادمان رفته ) با چماق است و زندان و زور و بی ابرو کردن طرف ، نه با شمشیر برنده و مستحکم دلیل و برهان و منطق

از کی تا بحال مفهوم امر به معروف و نهی از منکر شده گشت ارشاد و کمیته و ..... ؟؟؟

مشکل اینجاست اقای صدیق بزرگوار که همه ی ما یک هدف داریم ولی ابزارمان بیدترین ابزار ممکن است و تیشه به ریشه ی اسلام می زند تا دشمن

انها زنان مان را با هزار رنگ و زیبایی و جذابیت در بهترین نحو ممکن دعوت به خود پلیدشان می کنند و ما با چماق و زور و اجبار و بعد انتظار تمکین هم داریم

می خواهیم اشکال کم کاریمان را زیر جامه ی زور پنهان کنیم و این جفایی است به اسلام ناب محمدی (ص )

حالا همان کشتی را در نظر بگیرید با مارک فرانسه و غرب !!!

آنها می خواهند کشتی ایدلوژی های خاص خود اعم از امپریالیست و لیبرالیست و ... را به ساحل مدینه ی فاضله شان رهنمون کنند

در این بین چند نفر محدود از زنان ساکن کشتی آنها ، حجاب را بعنوان پوشش برگزیده و بسر می کنند .

و آنها هم این عمل را در حکم سوراخ شدن کشتی شان می دانند توسط انتخاب و بسر کشیدن حجاب ان چند زن

پس همان می کنند که می بینیم

انها هم با قدغن کردن حجاب در کشتی و مملکتشان ، دقیقا به استدلال مشابه ما دارند خود و جامعه و ارزو هاشان را نجات می دهند

و دوست ندارند غرق شوند

درست است ؟؟؟

پس چرا ما اعتراض می کنیم ؟؟؟؟

سرباز اسلام;59502 نوشت:
امیدوارم اتفاقی برای جناب صدیق نیفتاده باشد

دوستان اگر از ایشان خبری دارند بنده را هم در جریان بگذارند

یا حق


با سلام:Gol:

دوست عزیز جناب سرباز اسلام

- با کمال احترام باید عرض کنم پاسخ سؤالات شما و آ

قای متحیر، در پست های قبلی بنده و دیگر کارشناسان محترم و در پست های شماره 74، 75 و 76 صفحۀ 8 تایپیک، بصورت کامل و دقیق داده شده، تنها کافی است با دقت و انصاف مطالعه کنید.

- بعلاوه وقت و فرصت بنده و دیگر کارشناسان محترم سایت، تعلق به همۀ کاربران محترم سایت دارد، نه مورد تأیید عقل است و نه قرار ما در سایت، که برای تک تک، سؤالات تکراری شما و دیگر کاربران محترم که با ادبیات جدید، طرح می شود وقت بگذاریم. سؤالاتی که پیشتر، توسط کارشناسان، همکاران علمی و کاربران محترم پاسخ داده شده اند.

- پاسخگوئی به تایپیک ها و موضوعات مختلف سایت، متوقف بر مدیر انجمن یا کارشناس مشخصی نیست، لذا با ارسال پست های دعوتنامه ای برای کارشناس خاصی اقدام به حاشیه سازی نکنید.

- مستحضرید با توجه به گستردگی سؤالات و شبهات در انجمن ها و موضوعات مختلف سایت، امکان توقف و حضور مستمر بنده (بعنوان مدیر انجمن کلام و دیگر کارشناسان محترم،) در صرفاً یک موضوع و پیگیری یک تایپیک، عملاً غیر ممکن و انتظاری غیر معقول است. از اینرو سعی کنید بدون جنجال آفرینی، و پرهیز از ارسال

سؤالات تکراری و پست های حاشیه ای، مباحث را با طرح سؤالات جدید، پیگیری کنید، مطمئن باشید کارشناسان ما در حداقل زمان ممکن، پاسخ سؤالات شما را خواهند داد.

- در صورتیکه تمایل دارید، کارشناسی را به حضور در بحث خودتان دعوت کنید، و در این اقدامتان صادق هستید، بصورت پیام خصوصی یا در صفحۀ اطلاعات شخصی کارشناس، پیامی را با درج آدرس تایپیک بگذارید.

باز هم اگر نکته ای هست بفرمایید بنده و دیگر کارشناسان در خدمتیم.:Gol::Sham:

موفق باشید ...:Gol:

عاشورايي;16332 نوشت:

اولاً دمكراسي باسخكَوي مناسبي براي بسياري از مسائل نيست ،

سلام علیکم.
ببخشید دوستان که بدون اجازه میام وسط بحثتون!
جنابان:رضا و کاوه عزیز! خواهشمندم اگر میشود تایپیکی ایجاد بفرمایید
تا زوایا,خفایا,وبلایای احتمالی مقوله ای به نام دموکراسی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
همینجا از عاشورایی گرام دعوت میگردد تا به دفاع از عقیده نسبتا نادرست خویش بپردازند.
با عرض پوزش,شما را به تماشای ادامه تایپیک دعوت مینمایم!!!

متحیر;59806 نوشت:
سلام
جناب سرباز اسلام و سایر دنبال کنندگان این مقال
در این تاپیک به اشارت جناب صدیق در پاسخ پستهای اینجانب به بحث اصلی علت گرم شدن بازار این مقال اشارت کردند که بنده هم با اشارت مرقوم در پاسخهای ایشان از ادامه بحث در این تاپیک بازماندم
ولی ذهن های کنجکاو و جسورتر و فکورتر و دلسوزانه تر این مقال را از سر صداقت پی میگیرند
بناچار اینجانب به عنوان نظاره گر منتظر پاسخهای جناب صدیق و یاران محترمشان هستم
و فقط با ذکر صلوات حضور خود را اعلام میداریم
گرچه که فکر میکنم این انتظار ما در این بحث همانند انتظار من در این تاپیک
http://www.askdin.com/showthread.php?t=8341&page=5 به درازا بکشد
ولی بشارت بر شما باد که خداوند با صابرین است

با سلام جناب متحیر:Gol:

اگر چه عادی نیست اما موجب خرسندی است که دوستان، در بین اینهمه کارشناسان خبره و دقیق تر سایت، به بندۀ کمترین لطف دارند.

در پست قبلی جناب سرباز اسلام را به پرهیزکاری توصیه کردم و اشارت داشتم که اینگونه پست ها، خارج از مدار بحث علمی و صرفاً نوعی حاشیه سازی اهل جدل است، که الحمدلله کاربران فرهیخته سایت با این شیوه ها آشنایند.

لذا دوست عزیز جناب متحیر، با کمال احترام، خودم و شما بزرگوار را به پرهیزکاری در گفتگو دعوت می کنم.

البته این گفتگوهای دوستانۀ ما و نکاتی که در خلال پاسخ ها ذکر می شود، بطور صد در صد خطاب به طرف مقابل نیست، گاهاً بار معنائی کلی و عمومی دارد و نباید موجب رنجش دوستان گردد تا حدی که از دخالت در بحث ها کناره گرفته و از طرح نظرات شان در خلال بحث ها بطور کلی صرفنظر کنند.

اما ...

ناگفته نماند، پست شماره 19 شما که اینقدر اینطرف و آنطرف می زنید و همه جا با لینک کردن آن پست، برجسته اش می کنید، توسط جناب طاها در پست های شماره 20 و پس از آن پاسخ داده شده و نیز بخشی از ادعاهای شما در بحث تعدد زوجات در پست شماره 35 بنده و پست شماره 37 کارشناس محترم زمزم پاسخ داده شد.

خطاب این بخش به شخص و فرد خاصی نیست، هر کس که این خطاب را بر خود حمل کند، بداند که بر چنین خصلتی است، زیرا "آنرا که حساب پاک است/ از اینگونه خطاب ها چه باک است"

بنظر مشکل، از آنجا ناشی می شود که چنانکه پیشتر گفته ام: در پی یک گمان اشتباه مبنی بر اینکه مدیران انجمن ها و کارشناسان سایت بیکار نشسته اند، برخی انتظار دارند کارشناسان محترم، تمام انرژی شان را صرف تایپیک ها و موضوعات مطروحۀ ایشان کنند و یا به سؤالات تکراری ایشان که تنها رنگ و قالب شان تغییر کرده و استبعادی ندارد که بارها و بارها رنگ و قالب جدیدتری به خود بگیرد، هر بار جداگانه پاسخ بدهند.

و در صورتیکه به سؤالات تکراری پاسخی داده نشود، جنجال آفرینی محترمانه را در دستور کار قرار می دهند.

امیدوارم خداوند چشم و گوش حقیقت بین و حقیقت شنو ما را بر روی حقایق نورانی دین، بینا و شنوا سازد و قلب و دل ما را به سمت و سوی درک معارف نورانی اسلام حقیقی هدایت فرماید و از آن جمله نباشیم که به تعبیر قرآن "با گوش و چشم و دلشان نه می شنوند، نه می بینند و نه می فهمند، ایشان چون چارپایان اند بلکه پست تر و پایین تر.

موفق باشید ...:Gol:

حق

جناب منصف گرامی :



شما از بنده آمار خواستید بنده بر مبنای آمار صحبت نکردم زیرا متاسفانه مرجع آماری در مباحث علوم انسانی موجودیت ندارد و اگر هم پیدا شود مطمئنا وقتی آمار های سیاسی و اقتصادی مان ان قدر با واقعیت جامعه متناقض است و انهمه مصلحت !!! در آن رعایت شده دیگر از مسائل پیچیده و غیر ملموسی نظیر این مطلب چه ادعایی می توان داشت؟؟؟


میزان تاثیرات منفی را شما در بد حجابی ها به وضوح مشاهده می نمایید و می بینیم که وقتی بر سر یک زن که هیچ اعتقادی به اسلام ندارد بزور حجاب می کشیم او هم چگونه این پوشش را به تن می کند و چطور در پوسته و عمقش تغییر ایجاد کرده و از آن برای اهداف خود سود می برد.



درباره ی سوالتان درباره ی لطمه به افراد سالم جامعه ، خودتان پاسخ را در ابتدای سوال فرمودید ، بی شک تنها راه همان فرهنگ سازی از پایه و مدارس است تا به بالا. شما چون مسلمان هستید قیاس دو طرفه خودتان را به نفع مسلمانان بر میگردانید و به نفع خود قضاوت را به پایان می برید و این قضاوت صحیحی نیست


خوشبختانه اکنون تجربه ای سی ساله از حجاب اجباری داریم و می توان به راحتی اثارش را در جامعه لمس کرد .شما گمان می فرمایید حالا که سی سال است حجاب اجباری را اجرا کردیم در حال حاضر در این جامعه افراد سالم با دیدن بدحجابی ها و... لطمه نمی بینند؟؟؟


آیا باعث شده وضعیت بهتر شود؟؟؟ آیا این طور نیست که تنها رویش پوششی ریا کارانه کشیدیم و تنها مخفی اش کردیم؟؟؟


شما گمان می فرمایید وضعیت بهتر شده است؟ آیا واقعا چنین چیزی از بطن جامعه از هر نوع طیفش چه فقیر و چه غنی ، برداشته می شود که با تجربه ی سی ساله مان وضعیت بهتر شده است و جوانان کمتر لطمه می بینند و کمتر سکس و مسائل جنسی ذهنشان را پر کرده است؟؟




بنده فکر می کنم ما خودمان را در این سی سال گول زده ایم چیزی که عیان است اینکه تغییر عظیم و بزرگی را نمی بینیم بلکه تنها روی زباله ی مضر جامعه ، درپوشی ریایی گذاشتیم ، همین و زباله هنوز به خودی خود باقی ست.




در حجم کوچک ترش این مسئله شبیه همان مسئله ی ماهواره است و شکسی بزرگ که ناشی از استراتژی بسیار اشتباه ما بود. حالا دست ها را چه تلخ بالا بردیم و هیچ کارش هم نمی توان کرد. بنده اینده ی حجاب در جامعه را دور از این تلخی تصور نمی کنم.



یا حق

حق


جناب نان شب گرامی

بنده در پست قبل درباره ی این صحبت کردم که احتمال چنین امری در ایران و با توجه به عرفش و شرایطی که ذکر کردم بسیار اندک بود و تقریبا محال . ولی متاسفانه چنین فرصت طلایی از دست رفت و حالا و با شرایط امروزی باید عرض کنم که :

موضوع اصلی اینجاست که مبنای مقبولیت و اعتبار حکم در نظام ما چیست یا قرار بوده چه باشد؟؟

معیار اعتبار-بنظر اینجانب- بطور کلی سه قسم می باشد :

یک : حکم شخصی یا گروهی خاص که حاکم هستند

دو : حکمی که صریحا در قانون اساسی اورده شده و مردم در یک همه پرسی به ان رای دهند

سه : حکمی که بر اساس دین اسلام لازم الجرا ست و بنابراین نه از حاکم و نه از مردم اعتبار نمی گیرد بلکه اعتبارش به حکم الهی است و بس

مشکل دقیقا اینجاست که ما ادعا می کنیم که حجاب اجباری حکم الهی است درحالی که درحال حاضر بنده معتقد هستم که چنین نیست و اصولا مخاطب حجاب خداوند در قرآن زنان مومن هستند

نه مسلمان و غیر مسلمان ، تنها مومن و آن هم نه با زور و چماق که با استدلال. درباره ی سایرین هم نظر اسلام را در سیره ی حکومتی پیامبر و حضرت علی مشاهده می کنیم.

همانطور که در زمان این بزرگان حکم حجاب اجباری نبوده است و اظهاراتی نظیر انچه جناب رضا در پست های شماره 2و3و4 همین تایپیک اوردند بهانه هایی بیش نیستند که از نظر منطقی بسیار ضعیفند و بیش از یک استدلال منطقی به این می ماند که بخواهیم به هر ترتیبی شب را روز نشان دهیم.


پاسخ حامد نوعی گرامی را در پست شماره ی 10 نیز برای فهم بیشتر مسئله کمک می کند در ضمن پیشنهاد می کنم به این دو لینک هم سری بزنید


http://alef.ir/1388/content/view/71192/
http://www.hawzah.net/Hawzah/Questions/QuestionView.aspx?QuestionID=9739&LanguageID=1

حجاب درباره ی سایرین اجبار نیست از نظر اسلام بلکه عرف است که حاکم است

ولی اگر بخواهیم اسلام را کنار بگذاریم و توضیح بدهیم مسلما گزینه ی دوم پاسخ گوی چه باید کرد شماست

منتها سعی می کنیم از بحث خارج نشویم بحث اصلی در این جاست که طرفداران حجاب اجباری نه ایات قرآن را قبول می کنند نه سیره ی معصومین را و نه منطق اجتماعی و جامعه شناسی را

انها می گویند حکم حجاب حکم اصلی و لازم الجرای اسلام است پس ما در ایران اسلامی اجرایش می کنیم

اگر توضیحی بود در خدمتم


یا حق

حق

جناب صدیق گرامی

با عرض سلام و خسته نباشید باید عرض کنم که از تشریف فرمایی مجدد شما بشدت استقبال کرده و خوشحالم
امیدوارم بمانید تا پرونده این پست را با کمک شما و سایر دوستان ببندیم

و اما بعد :

یک : در باره ی پاسخ هایی که ذکر کردید باید عرض کنم شما اصلا به پست شماره ی 72 بنده هیچ التفاتی نکردید و سبب ناراحتی و زدن پست های مکرر بعدی از جناب عالی برای پاسخ گویی نیز به همین شماره 72 باز می گردد.


در آنجا بنده از جنابعالی خواستم بحث را با تکیه بر آیه ی شریفه ی مذکور و سایر ایات شریفه ی قرآنی و سپس سیره ی اهل بیت جلو ببریم و از شما خواستم دلایل و مدارکتان را در باب آیه و سیره ، مبنی بر اجباری بودن و واجب الاجرا بودن حکم حجاب بفرمایید که شما کوچکترین اشارتی نفرمودید نه در پست هایی که ذکر کردید و نه بعد آن

پس ادعای اشتباه و نا صحیح شما مردود است زیرا اصلا شما به سوالات بنده التفات نیز نفرمودید چه رسد به پاسخ و اعلان نظر

بار دیگر پست 72 را مطالعه نمایید

دو : بنده درباره ی سیره جوابهای کوتاه و در سطح پایینی از منطق را از جناب رضا مطالعه کردم و لیک قانع نشدم

ولی درباره ی ایات شریفه و تاکیدی که روی " زنان مومن " داشتم و تعبیری که به تبع ان انجام شد هیچگونه جوابی مشاهده نکردم

آیا حق دوباره پرسیدن سوالی که پاسخ شما قانعم نکرده یا سوال تازه ای را ندارم؟؟؟ آیا این با شعار سایت که بیایید پرسش گری را تجربه کنیم – متناقض نیست جناب صدیق؟؟؟؟

خواهش می کنم نظیر جناب رضا ، بحث را نیمه کاره رها سازید

درباره ی ادعاهای شما نظیر حاشیه سازی و جنجال افرینی و... تنها اظهار تاسف می کنم از نوع برخوردی که انجام دادید

والعاقبه للمتقین


یا حق

,

سرباز اسلام;61383 نوشت:


[=arial]دو : بنده درباره ی سیره جوابهای کوتاه و در سطح پایینی از منطق را از جناب رضا مطالعه کردم و لیک قانع نشدم

[=arial]ولی درباره ی ایات شریفه و تاکیدی که روی " زنان مومن " داشتم و تعبیری که به تبع ان انجام شد هیچگونه جوابی مشاهده نکردم

[=arial]آیا حق دوباره پرسیدن سوالی که پاسخ شما قانعم نکرده یا سوال تازه ای را ندارم؟؟؟ آیا این با شعار سایت که بیایید پرسش گری را تجربه کنیم – متناقض نیست جناب صدیق؟؟؟؟

[=arial]خواهش می کنم نظیر جناب رضا ، بحث را نیمه کاره رها سازید

[=arial]درباره ی ادعاهای شما نظیر حاشیه سازی و جنجال افرینی و... تنها اظهار تاسف می کنم از نوع برخوردی که انجام دادید

[=arial]والعاقبه للمتقین

[=arial]یا حق
و اما درباره ی سوره صحبت کنیم و بحث به حاشیه نرود

اولین کلمه بعد از قل ، مخاطب آیه را مشخص می کند که بسیار حیاتی و مهم است و شما بدان توجه نکردید دوست گرامی

سخن از زنان مومن رفته است نه از تمام زنان

یعنی مرحله ی اول و در واقع کلید ورود به این حکم این است که شما پیش فرض را رعایت کنید یعنی مومن بودن را

حتما شما بهتر از بنده می دانید که در تعبیر قرآن مومن با مسلمان تفاوتی عظیم دارد

پس این حکم برای مومنان است نه حتی مسلمانان ، سایر زنان هم که دیگر هیچ

بسیار مایلم اگر خواستید درباره ی شرایط به ایمان قرآنی رسیدن ، باهم گفتگو کنیم ولی فی الحال به جهت اینکه سخنی مهمتر در میان است و خطر انحراف از اصل وجود دارد ، از کنارش با همین تک اشاره می گذریم

و درباره ی ادامه ی متن آیه ی شریفه همه ی دوستان و مخصوصا شما دقت کنید و ببینید نوع لحن و نوع دستوری که خداوند داده است ، چیست و نوع تحکمی که بارها در این گروه و در بین آمران به معروف و آقایان مجری طرح عفاف و حجاب دیدیم چه

واقعا قابل قیاس نیست ... ذکر کنم که حاضرم در این رابطه هم با شما بحث بیشتری انجام دهم که ببینیم که از نظر روان شناسی خداوند چه شاهکاری به خرج داده و اقایان چه تفاوت نجومی با نوع لحن و بیان و برخورد خدا و نوع دعوت خدا دارند
[=arial]

[=Century Gothic]با سلام
جناب سرباز اسلام اینکه بعد از سخنان صدیق عزیز باز دست به نوشتارهای جدل پسند میزنید عجیب است!!
آخه دوست گرامی اینکه شما به دل خواه تفسیری از قرآن میکنید و دوست دارید بصورت دلخواه نتیجه بگیرید که آیه در مورد همه زنان نیست!!
که دال بر بی منطقی کسی نیست!!
کمی دقت کنید!!
؟
شاید مشکل جای دیگری باشد!
در انجمن قرآن, تفسیری را که از آیه گذاشتید با انجام یک تاپیک مجزا بگذارد تا پاسخی بر برداشت اشتباه شما از آیه داده شود!تا متوجه شوید !!
و در آخر در جواب بعضی از الفاظ شما!چند ایه قرار میدهم باشد که همگی به راه راست هدایت شویم!:Sham:


[=Century Gothic]بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ

[=Century Gothic]به نام خداوند بخشنده مهربان

[=Century Gothic]قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ 1

[=Century Gothic]به راستى كه مؤمنان رستگار شدند

[=Century Gothic]الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ 2

[=Century Gothic]همانان كه در نمازشان فروتنند

[=Century Gothic]وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ 3

[=Century Gothic]و آنان كه از بيهوده رويگردانند :Sham:


..

یابنده;60105 نوشت:
"اقا حجاب عجباری خبر نداشتین بدون "

لطفا یکی اینو ترجمه کنه
من که نفهمیدم

عجباری همان اجباری است اما غلیظش یعنی تاکید شدید بر اینکه اقا خیلی اجباریه! همینه که هست نمیدونستین بدونین:Cheshmak:

شرمنده اگر ترجمم کامل نبوده و حق مطلب رو ادا نکرده

حق چاپ محفوظ است!

یا حق

سلام به همه!
"سرباز اسلام" عزیز من همه حرفها و سوالهای شما رو خوندم و البته همه جوابهای کارشناسها و صاحب نظرهای محترم رو. و برام عجیبه که چرا حرفهای شما تعبیر به ایجاد جدل و جنجال شده!!! به هر حال در کنار حرفهای بقیه من هم میخوام حرفهامو بگم.
من همون طور که قبلا هم گفتم معتقدم حجاب باید اختیاری باشه. البته نه فقط حجاب بلکه کلیه اصول و قواعد دینی و نه فقط تو ایران بلکه تو همه جای دنیا. من معتقد بودم و هستم که همه انسانها با هر عقیده ای که دارن باید بتونن کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشن و کسی نتونه و اصلا نخواد عقایدش رو به زور به دیگری تحمیل کنه و بگه تو باید مثل من باشی.
اما این وسط چیزی به اسم قانون مطرح میشه. ببین بعضی کارها تو همه جای دنیا قانون شکنی به حساب میاد و مجازات داره و با زور چوب و چماق و زندان و اعدام و... مردم رو از اون کارها دور میکنن مثل دزدی, مثل قتل و... و بعضی کشورها علاوه بر این قوانین کلی که همه جا مشترکه و همه بهش اعتقاد دارن یه سری قوانین خاص دیگه ای هم دارن از جمله کشور ما که یک کشور اسلامیه علاوه بر قوانین عام قوانین خاصی هم داره که فقط در سطح همون دینه و مسلما کشورهای دیگه چون اسلام ندارن قوانین دین اسلام رو هم ندارن.
همون طور که قتل در محدوده قانون اساسی هر کشوری جرم محسوب میشه و مجازات داره بی حجابی هم در محدوده قانون اسلامی ما جرم محسوب میشه و حتی اگه مجازاتی هم برای اون در نظر گرفته بشه جای اعتراضی وجود نداره چون در واقع قانون شکنیه (البته کاری با درست و غلط بودن این قانون ندارم). این قانونیه که تو جامعه وجود داره و به هیچ شکلی هم نمیشه باهاش مقابله کرد و اگه چیزی هم بگی محکوم به اغتشاش و جدل و جنجال میشه. من خودمو این جوری قانع کردم.
یا مثلا در مورد دانشگاه:
قانون دانشگاه اینه که مانتوی دختر باید تا زیر زانو باشه این به این معنی نیست که اگه مانتو بیاد تا بالای زانو یعنی بی حجابی ولی قانونیه که وجود داره و مسلما هر کسی میتونه تا سردر دانشگاه یه مانتوی کوتاه بپوشه ولی اگه خواست وارد دانشگاه بشه ماتوشو عوض کنه یا چادر سرش کنه چون تو هر محیطی باید مطابق قانون همون محیط رفتار کرد. و هیچ ایرادی هم نباید به این کارش گرفت.
من به این نتیجه رسیدم که هر کسی تو خونه خودش میتونه هرطوری که عقیده داره رفتار کنه اما وقتی وارد جامعه میشه باید مطابق قانون جامعه رفتار کنه(باز هم کاری با درستی و غلطی این رفتارها ندارم). مثلا من به عنوان یه دختر میتونم تو خونه با نامحرم(که البته باز هم کاری با درستی و غلطی مبحث محرم و نامحرم که از بچگی تو گوشمون خوندن ندارم) حتی دست هم بدم یا روبوسی هم بکنم ولی وقتی تو جامعه قرار میگیرم مثلا وقتی تو تاکسی کنار یه پسر نشستم باید خودمو خوب جمع و جور کنم که به اون نزدیک نشم چون این قانون جامعه ست. جامعه ای که ما داریم توش زندگی میکنیم قراره تو همین جامعه کار کنیم همسر انتخاب کنیم بچه بزرگ کنیم و بچه هامون هم قراره تو همین جامعه زندگی کنن و... پس باید بین مردم این جامعه یک چهره خوب داشته باشیم.
هرچند این با اعتقادات من در زمینه "زندگی مسالمت آمیز همه عقاید کنار هم" کاملا متضاده ولی خب همینه که هست!!! مجبورم این جوری خودمو قانع کنم دیگه!!
خیلی ها نتونستن در مورد اجبارهایی که تو جامعه ما وجود داره مثل من خودشونو قانع کنن. من کسهایی رو میشناسم که قبل از انقلاب آدمهای شدیداً مذهبی بودن حتی تو نمازهای جمعه شرکت میکردن اما بعد از انقلاب کلاً نماز خوندن رو گذاشتن کنار و حتی دیگران رو هم نهی میکنن و کدورتهای شدیدی که بین اونها و جامعه شون بوجود اومده که جای گفتنش نیست.

سلام. به نظر من حجاب کاملا باید اختیاری باشد ولی هر کشوری قانون های خاصی دارد که احترام به این قانون ها لازمه مثل کشور ما به جای اینکه بیان حجاب رو مخصوصا چادر رو در بیشتر اداره ها اجباری کنن وارزش اون رو پائین بیارن ،فلسفه حجاب رو نشون مردم بدن ،نه فقط ظاهر گرا باشن متاسفانه ما همه مسلمان شناسنامه وپیروی کردن از دین پدری هستیم

علیه;61637 نوشت:
سلام. به نظر من حجاب کاملا باید اختیاری باشد ولی هر کشوری قانون های خاصی دارد که احترام به این قانون ها لازمه مثل کشور ما به جای اینکه بیان حجاب رو مخصوصا چادر رو در بیشتر اداره ها اجباری کنن وارزش اون رو پائین بیارن ،فلسفه حجاب رو نشون مردم بدن ،نه فقط ظاهر گرا باشن متاسفانه ما همه مسلمان شناسنامه وپیروی کردن از دین پدری هستیم

سلام به دوست جدید جناب -- علیه

بله شما درست میفرمایین منظورم( مسلمان زاده)
باور بفرمایید دیگه خیلی طول میکشه شخصی که با یه فرهنگی بار بیاد و به این اسونی عوض بشه . نشدنی نیست یه دوره بیست ساله میخواد ! اما کسانی که نماز نمی خونن و حاظرم نیستن
فلسفه نماز رو بدونن افکارشونو بدنبال فلسفه حجاب درگیر میکنن؟ اقا کار از
بیخ خرابه ادم از خونواده پا میگیره و الگو برداری میکنه یه چوب خشک شده با فرایندی خاص شکل میگیره طول میکشه .:Labkhand: حالا اختیاری بودن حجاب باید ببینیم چه قسمت از ان باید اختیاری باشه -چادر-روسری - مانتو .....
چادر بینوا همونطور که میبینید داره رخت سفر میبنده؟
مانتو بدون روسری که جور در نمییاد پس حجاب برای خانمها همون
رفتن روسری و دامنه!! ازاد باشه شیر تو شیر میشه:Khandidan!:

و اما حجاب اقایون! اون اقایونی که هی میگن خانوما باید اینطور باشن اون طور باشن فکر کردن حجاب فقط مال زنه ! یه اقایی که یه شلوار تنگ و نازک
پاش میکنه که وقتی نگاه ........ این بی حجابی نیست یا دکمه های پیرهنش
تا پایین ...... بازه این بی حجابی نیست ؟ ایا میتونن بگن جنس مخالف تحت
تاثیر قرار نمی گیره ایها المسلمون؟

مسودی;61643 نوشت:
اون اقایونی که هی میگن خانوما باید اینطور باشن اون طور باشن فکر کردن حجاب فقط مال زنه

بزرگترین مشکل من اینه که هنوز نفهمیدم که موی زن باعث چه تحریکی میشه که نباید دیدش.
اگر یک دختر یا یک زن، زیبا باشه چه با حجاب و چه بدون حجاب زیباست. اگه قرار باشه که عملیات تحریکی انجام بشه همون چهره برای وقوع جرم کافیه.
اگر کسی هم زیبا نباشه، هی موهاشو افشان کنه و انواع و اقسام آرایش ها رو انجام بده بازم دیدنی نمیشه.
به عنوان یک فرد عادی جامعه تا بحال برام پیش نیومده که مثلا با دوستانم باشم و راجع مانتو یا چادر یا آرایش یا موی دخترها بشینیم صحبت کنیم.
اصلا هیچ پسری به نظرم راجع به این مسائل فکر هم نمیکنه چه برسه صحبت کنه.
که مثلا بگه بچه ها بنظرتون مارک اون مانتویی که دختره پوشیده بود چیه
یا مثلا اگه بجای خط چشم آبی از خط چشم قهوه ای استفاده میکرد بهتر بود

متاسفانه مراجع دینی خیلی با مردم عادی فاصله دارند و از حقایق واقعی جامعه دور هستند.
در آخر اگر که موی زن در اسلام تحریک کننده هست پس باید اینترنت و تلویزیون و تمامی روزنامه ها و مجله های کشور تعطیل بشن.
اگر اینها قراره که باشن پس حجاب نیز باید اختیاری باشه.

سلام علیکم

یابنده;61650 نوشت:
بزرگترین مشکل من اینه که هنوز نفهمیدم که موی زن باعث چه تحریکی میشه که نباید دیدش.
اگر یک دختر یا یک زن، زیبا باشه چه با حجاب و چه بدون حجاب زیباست. اگه قرار باشه که عملیات تحریکی انجام بشه همون چهره برای وقوع جرم کافیه.
اگر کسی هم زیبا نباشه، هی موهاشو افشان کنه و انواع و اقسام آرایش ها رو انجام بده بازم دیدنی نمیشه.
به عنوان یک فرد عادی جامعه تا بحال برام پیش نیومده که مثلا با دوستانم باشم و راجع مانتو یا چادر یا آرایش یا موی دخترها بشینیم صحبت کنیم.
اصلا هیچ پسری به نظرم راجع به این مسائل فکر هم نمیکنه چه برسه صحبت کنه.
که مثلا بگه بچه ها بنظرتون مارک اون مانتویی که دختره پوشیده بود چیه
یا مثلا اگه بجای خط چشم آبی از خط چشم قهوه ای استفاده میکرد بهتر بود

متاسفانه مراجع دینی خیلی با مردم عادی فاصله دارند و از حقایق واقعی جامعه دور هستند.
در آخر اگر که موی زن در اسلام تحریک کننده هست پس باید اینترنت و تلویزیون و تمامی روزنامه ها و مجله های کشور تعطیل بشن.
اگر اینها قراره که باشن پس حجاب نیز باید اختیاری باشه.


قبل از هر چیزی نکته هایی که باید خدمتتون عرض کنم اینه که:
1.فقط خودتون رو در نظر نگیرید
2.مو بر زیبایی افراد می افزاید اگه نمی افزاید بگید همه اونایی که با شما موفقند و مخصوصا خود شما برید کچل کنید
3.وقتی کسی پوشیده باشد یعنی اینکه برای خود حریمی قائل شده هر چند که زیبا باشد همان کار او باعث میشود که دیگران از این افکار خود به خود بیرون آیند
4.مارک مانتو و رنگ خط چشم معلومه برا یه پسر مهم نیست
(البته برا بعضی ها نه)لطفا خلط مبحث نکنید اینی که مهمه تحریک کننده بودن کار و نوع پوشش فرد است و اینکه فرد واقعا با این مسائل مشکلی داره یا نه و اینو با نوع پوششش و اینکه می خواد یا نه که جلب توجه کنه مشخص میشه ولی اینو همیشه در نظر داشته باشید ***از کوزه همان برون تراود که در اوست *** شاید بگید بعضی ها زیر چادر این کارها رو انجام میدن جواب اینه که فکر اونا اینه که با چادر یا ظاهر سازی کنن یا اصلا مجبور به انداختن اونن که بازهم یک نوع ظاهر سازی است که اینها هم مثل را تایید می کنن
5.ان شاء الله شما از این نوع افراد نباشید (اصل بر برائته)ولی خیلی از افراد که بسیاری از اونا رو حضورا می شناسم وقتی پای عمله عکس همون قواعدی که خودشون میگن که تحریک آمیز نیست تحریک میشن و کار خودشونو می کنن ولی سر بحث که میرسه خودشونو از همه چیز مبرا می دونن البته این نظر نظر بسیاری از روانشناسانه
6.اتفاقا مراجع ما به مردم خیلی خیلی نزدیکن مشکل اینه که ما خودمونو از اونا دور میدونیم و چون دیدی خلاف ما دارن ما این فکر رو درباره اونا می کنیم نشون دهنده اینکه مراجع خیلی به ما نزدیکن اینه که ما حرف اونا رو عمل نکردیم حالا به چه وضعی افتادیم چقدر فساد داریم ما از حال خودمون خبر نداریم چون تو بعضی گناه ها غرق شدیم و کسافت اونا جلوی چشم ما (البته ما نه شما)رو گرفته کسی می تونه به ما کمک کنه که مثل ما نباشه و بدون هیچ تعلقی فکر کنه
7.مشکل ما هم همین نظارت الکی روی ارگانهایی است که شما میگید:Narahat: البته اینو باید بهتون بگم چون در فیلم و عکس شما هیچ اختیاری در زاویه دید دور یا نزدیک بودن و سه بعدی نبودن اون ندارید و **نمی توانید با آن مثل دیدار رو در رو کارهایی رو انجام بدید مثلا:به دنبال آدرس فرد بروید ، به او شماره بدهیدووووو.....**مشکلی ندارد ولی در همون عکسها یا فیلم ها هم اگر احساس کردید شما رو داره تحریک می کنه باید از دیدن اونا اجتناب کنید پس دیدید که غیاث مع الغیر کردید:Gig:
8.حجاب که فقط روسری نیست که شما فقط مثال روسری رو زدید
9.ما نمی تونیم همه چیز رو برای کاری فراهم کنیم مسائل سوق دهنده اش هم که وجود داره بعد انتظار داشته باشیم کسی کاری هم نکنه لطفا یه خورده واقع بین باشید مثل اینکه خودتون از مردم بیشتر از مراجع فاصله دارید
:Cheshmak:

با سلام

architect;61563 نوشت:

من همون طور که قبلا هم گفتم معتقدم حجاب باید اختیاری باشه. البته نه فقط حجاب بلکه کلیه اصول و قواعد دینی و نه فقط تو ایران بلکه تو همه جای دنیا.


دوست عزیز الآن هم مطلب، به همین صورت است؛ در حوزه فردی رعایت همۀ احکام و دستورات دین اختیاری است، روزه خواری، ارتکاب به گناه و حرام، بی حجابی در حضور نامحرمان فامیل (که متأسفانه روح حیا و عفت را لگدمال می کند) و حتی ارتداد از دین مادامیکه امری فردی بماند و به اجتماع کشیده نشود و تبعات اجتماعی نداشته باشد جرم محسوب نمی شود اگر چه عقوبت اخروی آن محفوظ و باید در پیشگاه عدل الهی پاسخگو باشد.

architect;61563 نوشت:
من معتقد بودم و هستم که همه انسانها با هر عقیده ای که دارن باید بتونن کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشن و کسی نتونه و اصلا نخواد عقایدش رو به زور به دیگری تحمیل کنه و بگه تو باید مثل من باشی.

احسنت، به نکتۀ خوبی اشاره کردید، ما هم بر این مطلب تأکید داریم، کما اینکه هم اکنون در کل جهان شاهد آن هستیم که ادیان مختلف در این جهان پهناور، (البته بعد از جنگهای صلیبی و امثال آن، که خونهای زیادی ریخته شد،) تا حدود زیادی به این مهم توفیق یافته اند و مرزهای بسیاری را در امر زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف، در کنار یکدیگر، یکی پس از دیگری در هم شکافته اند، گفتگوی بین ادیان، نیز برای تقریب اندیشه ها و تغلیظ و تحکیم این زندگی مسالمت امیز است.

یک گام پیش تر، پیروان ادیان مختلف داخل یک کشور، حتی داخل یک ایالت و شهر، نیز بطور مسالمت امیز با هم زندگی می کنند. و هر کسی در چارچوب عقاید مذهبی و آداب و رسوم دینی خود در محافل دینی اختصاصی شان آزادند.

پس تا حدود زیادی زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب در بین ملت ها و کشورها حل شده است.

ادامه مطلب را در پاسخ مطالب بعدی تان ذکر می کنم.

..

architect;61563 نوشت:
اما این وسط چیزی به اسم قانون مطرح میشه. ببین بعضی کارها تو همه جای دنیا قانون شکنی به حساب میاد و مجازات داره و با زور چوب و چماق و زندان و اعدام و... مردم رو از اون کارها دور میکنن مثل دزدی, مثل قتل و... و بعضی کشورها علاوه بر این قوانین کلی که همه جا مشترکه و همه بهش اعتقاد دارن یه سری قوانین خاص دیگه ای هم دارن از جمله کشور ما که یک کشور اسلامیه علاوه بر قوانین عام قوانین خاصی هم داره که فقط در سطح همون دینه و مسلما کشورهای دیگه چون اسلام ندارن قوانین دین اسلام رو هم ندارن.
همون طور که قتل در محدوده قانون اساسی هر کشوری جرم محسوب میشه و مجازات داره بی حجابی هم در محدوده قانون اسلامی ما جرم محسوب میشه و حتی اگه مجازاتی هم برای اون در نظر گرفته بشه جای اعتراضی وجود نداره چون در واقع قانون شکنیه (البته کاری با درست و غلط بودن این قانون ندارم). این قانونیه که تو جامعه وجود داره و به هیچ شکلی هم نمیشه باهاش مقابله کرد و اگه چیزی هم بگی محکوم به اغتشاش و جدل و جنجال میشه. من خودمو این جوری قانع کردم.
یا مثلا در مورد دانشگاه:
قانون دانشگاه اینه که مانتوی دختر باید تا زیر زانو باشه این به این معنی نیست که اگه مانتو بیاد تا بالای زانو یعنی بی حجابی ولی قانونیه که وجود داره و مسلما هر کسی میتونه تا سردر دانشگاه یه مانتوی کوتاه بپوشه ولی اگه خواست وارد دانشگاه بشه ماتوشو عوض کنه یا چادر سرش کنه چون تو هر محیطی باید مطابق قانون همون محیط رفتار کرد. و هیچ ایرادی هم نباید به این کارش گرفت.
من به این نتیجه رسیدم که هر کسی تو خونه خودش میتونه هرطوری که عقیده داره رفتار کنه اما وقتی وارد جامعه میشه باید مطابق قانون جامعه رفتار کنه(باز هم کاری با درستی و غلطی این رفتارها ندارم). مثلا من به عنوان یه دختر میتونم تو خونه با نامحرم(که البته باز هم کاری با درستی و غلطی مبحث محرم و نامحرم که از بچگی تو گوشمون خوندن ندارم) حتی دست هم بدم یا روبوسی هم بکنم ولی وقتی تو جامعه قرار میگیرم مثلا وقتی تو تاکسی کنار یه پسر نشستم باید خودمو خوب جمع و جور کنم که به اون نزدیک نشم چون این قانون جامعه ست. جامعه ای که ما داریم توش زندگی میکنیم قراره تو همین جامعه کار کنیم همسر انتخاب کنیم بچه بزرگ کنیم و بچه هامون هم قراره تو همین جامعه زندگی کنن و... پس باید بین مردم این جامعه یک چهره خوب داشته باشیم.
هرچند این با اعتقادات من در زمینه "زندگی مسالمت آمیز همه عقاید کنار هم" کاملا متضاده ولی خب همینه که هست!!! مجبورم این جوری خودمو قانع کنم دیگه!!
خیلی ها نتونستن در مورد اجبارهایی که تو جامعه ما وجود داره مثل من خودشونو قانع کنن. من کسهایی رو میشناسم که قبل از انقلاب آدمهای شدیداً مذهبی بودن حتی تو نمازهای جمعه شرکت میکردن اما بعد از انقلاب کلاً نماز خوندن رو گذاشتن کنار و حتی دیگران رو هم نهی میکنن و کدورتهای شدیدی که بین اونها و جامعه شون بوجود اومده که جای گفتنش نیست.

دوست عزیز

آنچه باقی می ماند، مسألۀ رفتارها و احکام عملی هر دینی در عرصۀ اجتماع است، که آنجا دولت مردان و حکومتها برای سامان بخشی نظام اجتماع و جلوگیری از برخوردها (در مواردی به اتکاء مبانی و ساختارهای عقیدتی خود و در مواردی نیز خلاف مبانی و عقیده شان، و صرفاً بطور مصلحتی) خود را دخالت می دهد.

پیشتر گفتیم که در جامعۀ اسلامی ما از آنجا که سیاست و دیانت ما عین هم هستند، و اکثریت احکام اسلامی دین اسلام را احکام اجتماعی آن تشکیل می دهد، لذا تشکیل حکومت اسلامی ضروری و نظارت بر رعایت احکام، الزامی می شود.

می دانید که بسیاری از قوانین کشوری نیز از احکام اسلامی مأخوذ شده، مثلاً رعایت حجاب در کشور اسلامی پیش از انکه یک قانون باشد یک حکم و دستور خداوندی است. از اینرو در قانون نظام اسلامی نیز دیده شده، اینطور نیست که بر اساس سلیقه و خوشامد مسئولین نظام، آمده باشند، با خودشان فکر کرده باشند و حجاب را قانون کنند، حکایت حجاب، مانند آیین نامۀ حجاب داخل فلان دانشگاه نیست (مانتو تا کجا باشد و کذا و کذا) که با فلان دانشگاه یا مکان عمومی دیگر متفاوت باشد.

پس قانون حجاب کشور ما از نص احکام و قوانین الهی اقتباس شده، از اینرو در نظام اسلامی و در حیطۀ اجتماع، رعایت حجاب، برای همۀ ادیان و مخالفان فلسفۀ حجاب، امری ضروری است.

اما در کشورهای غربی (سکولار)، که شعارشان جدائی دین از سیاست است و تابع منشور حقوق اساسی بشر سازمان ملل هستند، که محتوای ضمنی یکی از قوانین مذکور چنین است: (اینکه همه در ابراز عقیده و انجام اعمال و مراسم دینی خود مطلقاً آزادند و هیچ عقیدۀ دیگری حق ندارد دیگران را با عقاید دیگر در سطح جامعه محدود کند.) رفتار ها دوگانه است.

برخورد دولتمردان غربی با حجاب مسلمانان تبعۀ کشورهاشان، بر خلاف مبانی اصلی سکولاری و مفاد حقوق بشری است که از آن دم می زنند و در بوق و کرنا می کنند از اینرو رفتاری دوگانه و خلاف عدالت عمومی و حقوق بشر است فلذا جا برای انتقاد به سیاست های کشورهای مذکور باز است.

بزرگترین مشکل من اینه که هنوز نفهمیدم که موی زن باعث چه تحریکی میشه که نباید دیدش.(یابنده)
سلام جناب یابنده بزرگترین مشکل توی بحثها اینه که نمیشه فهمید شما به چه چیزی معتقد و
پایبند هستید:Gig:
این موضوع بستگی داره از دید چه شخصی به اون نگاه کرده بشه موقعی که بحث تقلید
(تبعیت) وسط باشه من که مسلمانم تسلیم فتوا و رساله میشوم اگر تحریک کننده نیست
چرا علما و پیامبران و امامان سفارش حجاب زنان را نموده اند؟

moein252;61669 نوشت:
2.مو بر زیبایی افراد می افزاید اگه نمی افزاید بگید همه اونایی که با شما موفقند و مخصوصا خود شما برید کچل کنید

کی گفته مو زیبایی می آورد؟؟؟؟
شما که به گفته خودتون بیشتر از من در جامعه هستید پس حتما موی بعضی از پسرها که سیخ سیخی انگار انگشتشون رو کردند تو پریز برق را حتما دیده اید. حتی دخترها هم از این مدل موی پسرها خوششان نمی آید
اگر 2 تا گزینه داشته باشم که یا موهام باید سیخ سیخی باشه یا کچل، مطمئن باشید که دومی را انتخاب میکنم.
پس مو در تمام حالات باعث زیبایی نیست.

moein252;61669 نوشت:
3.وقتی کسی پوشیده باشد یعنی اینکه برای خود حریمی قائل شده هر چند که زیبا باشد همان کار او باعث میشود که دیگران از این افکار خود به خود بیرون آیند

از کدام افکار بیرون بیایند؟
اگر کسی فکر پلیدی داشته باشد که مطمئن باشید به مقصود خواهد رسید همچنان که کم و بیش در جامعه شاهد آن هستیم.
هنوز که هنوزه شما مطمئنا به خواهر یا همسر و یا مادر خود اجازه نمیدید که در نیمه شب از منزل به تنهایی خارج شوند. حتی با حجاب کامل حتی در مملکت اسلامی. پس کسی که خلط مبحث میکنه شمایی نه من.

moein252;61669 نوشت:
البته این نظر نظر بسیاری از روانشناسانه

با ذکر منبع و دلیل
اینجوری باشه منم تا صبح حرف میزنم میگم از نظر بسیاری از ....

moein252;61669 نوشت:
اتفاقا مراجع ما به مردم خیلی خیلی نزدیکن مشکل اینه که ما خودمونو از اونا دور میدونیم

نه اینطور که میفرمایید نیست.
مراجع تو جامعه نیستند و مردم عادی هم اگر بخواهند پیش آنها بروند با حجاب کامل و رعایت اصول دینی خدمت آنها میرسند.
کدام زن سست حجاب با آرایش غلیظ و .... میره خدمت یک مرجع؟؟؟ تاحالا چند بار اتفاق افتاده؟ و یا در صورت اتفاق درصد خانمهایی که با چادر خدمت مرجع میروند نسبت به خانمایی که سست حجاب هستند چقدر است؟
اما در جامعه واقعی درصد خانمهای محجه نسبت به خانمهای سست حجاب چقدر است؟

moein252;61669 نوشت:
کسافت اونا جلوی چشم ما (البته ما نه شما)

خوش به سعادت شما

moein252;61669 نوشت:
البته اینو باید بهتون بگم چون در فیلم و عکس شما هیچ اختیاری در زاویه دید دور یا نزدیک بودن و سه بعدی نبودن اون ندارید و **نمی توانید با آن مثل دیدار رو در رو کارهایی رو انجام بدید

موی زن احتیاج به یک دید 3 بعدی داره تا تحریک آمیز بشه؟؟؟
پس اگر دختر ها مثلا سمت چپ یا راست روسری هاشون رو قیچی کنند و قسمتی از موهاشون معلوم بشه که حالت 3 بعدی نداره پس اشکالی نداره؟؟

moein252;61669 نوشت:
حجاب که فقط روسری نیست که شما فقط مثال روسری رو زدید

شاید نباشه اما اصل حجاب در جامعه ما همین روسری است
پس بیراهه نرفتم

یک نکته ای رو که خیلی وقته دوست دارم عنوان کنم این است که این انجمن محل پرسشگری است.
به این نکته دقت کنید که اگر همگان موافق باشند که این سایت رونق نمیگیرد. از پرششگری های من و امثال من است که بحث شکل میگیرد و نتیجه آن نیز برای همگان مفید خواهد بود.
وقتی یک سوال به عنوان شبهه یا مخالفت مطرح میکنم حتی بی اساس ترین دلایلی که در مخالفت با سوال بنده و به عنوان موافقین دین، پاسخ میدهند، دارای بالاترین تعداد صلوات ها میباشد. و به پرسشگر که باعث وجود این بحث در نتیجه رونق سایت شده است با شدیدترین وضع موجود با کلمات (مودبانه ولی در عین حال رساننده مفهوم) حمله میشود.
بعضی از دوستان به نظر میرسد از سر اجبار در پاسخ به پرسشها بر می آیند. که این جز دلسرد کردن پرسشگر هیچ ندارد.

اگر که وجود من در این سایت خوب نیست بفرمایید که مرخص شوم
با تشکر

یابنده;61716 نوشت:
سلام جناب یابنده بزرگترین مشکل توی بحثها اینه که نمیشه فهمید شما به چه چیزی معتقد و
پایبند هستید

به منطق دوست عزیز

سلام علیکم
البته دوستان ببخشن که زیاده ولی اگه فردی به دنبال حقه همه چیزو می خونه و اگه حق باشه می پذیره اگر چه به ضرر و خلاف اصول و کارهایی باشه که تا بحال به اونا معتقد بوده امیدوارم که دیگه نخوام بعضی از مطالب این نظرها رو یه بار دیگه و در نظر بعدی قرار بدم

یابنده;61716 نوشت:
کی گفته مو زیبایی می آورد؟؟؟؟
شما که به گفته خودتون بیشتر از من در جامعه هستید پس حتما موی بعضی از پسرها که سیخ سیخی انگار انگشتشون رو کردند تو پریز برق را حتما دیده اید. حتی دخترها هم از این مدل موی پسرها خوششان نمی آید
اگر 2 تا گزینه داشته باشم که یا موهام باید سیخ سیخی باشه یا کچل، مطمئن باشید که دومی را انتخاب میکنم.
پس مو در تمام حالات باعث زیبایی نیست.

1.حالا که قبول کردید که مو می تواند تحریک کننده باشد هم جای شکرش باقیه :Gig:
2. اینو هم بدونید حجاب مخصوص جنس مونث نیست :Gig:
3.بازهم میگم فقط خودتونو در نظر نگیرید شما در این بین کچل می کنید ولی مردم رو ببینید آیا اونا هم چنین نظری دارن دخترها به سمت چنین پسرهایی جذب نمی شوند؟

یابنده;61716 نوشت:

از کدام افکار بیرون بیایند؟
اگر کسی فکر پلیدی داشته باشد که مطمئن باشید به مقصود خواهد رسید همچنان که کم و بیش در جامعه شاهد آن هستیم.
هنوز که هنوزه شما مطمئنا به خواهر یا همسر و یا مادر خود اجازه نمیدید که در نیمه شب از منزل به تنهایی خارج شوند. حتی با حجاب کامل حتی در مملکت اسلامی. پس کسی که خلط مبحث میکنه شمایی نه من.

فکرهای ....:Labkhand: که هم من می دونم و هم شما و هم بقیه دوستان حالا بی شوخی
اولا شرایط جامعه و رفتار دیگران (مخصوصا دوستان) فردی رو به پلیدی می کشانند
ثانیا ملاک شما از اجباری بودن حجاب، کشور ماست اگه این منظورته به قول تعدادی از دوستان این نوع لباس از برهنگی هم تحریک کننده تره :Ghamgin:چون خیلی از مشکلات رو هم می پوشونه که به خاطر رعایت عفت و شان این سایت جزئی به آن نمی پردازم
ثالثا با توجه به ثانیا معلومه که نمی فرستم ولی اگر هم بروند از خیلی از جهات خیالم راحت تره نسبت به وقتی که بی حجاب در روز روشن از خانه خارج شوند شما چنین احساسی ندارید؟:Sham:
رابعا حالا چرا ناراحت میشید حالا مثلا من خلط مبحث میکنم ولی اگه درست نگاه کنید می بینید که کی داری از مثال های الکی برای سفسطه استفاده می کنه ولی ما خودمون ذغال فروشیم این روش ها رو خوب بلدیم
یابنده;61716 نوشت:

نه اینطور که میفرمایید نیست.
مراجع تو جامعه نیستند و مردم عادی هم اگر بخواهند پیش آنها بروند با حجاب کامل و رعایت اصول دینی خدمت آنها میرسند.
کدام زن سست حجاب با آرایش غلیظ و .... میره خدمت یک مرجع؟؟؟ تاحالا چند بار اتفاق افتاده؟ و یا در صورت اتفاق درصد خانمهایی که با چادر خدمت مرجع میروند نسبت به خانمایی که سست حجاب هستند چقدر است؟
اما در جامعه واقعی درصد خانمهای محجه نسبت به خانمهای سست حجاب چقدر است؟

1.معلومه چون اونا برا خودشون حریم قائل اند مثل شخص با حجاب:Kaf:
2.یعنی اگه زنان بی حجاب زیاد بودن ما هم باید جامعه رو بی حجاب کنیم
3.ما اینجا بحثی از درصد و کم و بیشی نمی زنیم چون اینها ملاک نیستند ملاک حقه و با زیادی یاران باطل هیچگاه حق تغییری نمی کند:Gig:
4.در نظر قبلی م هم نوشتم ولی چون توجه نمی کنید:Ealam: باز هم می نویسم و باز:Ealam: و باز :Ealam:و...که همین که ما خلاف اونا رفتار کردیم و به مصیبت حالمون دچار شدیم نشون می ده کی به جامعه نزدیکه و به اون احاطه داره
5.اینو هم نوشته بودم که کسی می تونه درباره مساله ی تصمیمی درست بگیره که در دام اون نیوفتاده باشه و مراجع ما:Gol: چنین اند
وووووو.......
یابنده;61716 نوشت:

موی زن احتیاج به یک دید 3 بعدی داره تا تحریک آمیز بشه؟؟؟
پس اگر دختر ها مثلا سمت چپ یا راست روسری هاشون رو قیچی کنند و قسمتی از موهاشون معلوم بشه که حالت 3 بعدی نداره پس اشکالی نداره؟؟
:Labkhand::Labkhand:
الف)شما برا بقیه ش جواب پیدا کردی؟(دوستانی رو که نمی دونن ارجاع می دم به صفحه قبلی)
ب)من نگفتم که احتیاج داره گفتم دید 2 بعدی تحریکی به مراتب کمتر از 3 بعدی داره و اینو هم گفتم که اگه شما رو تحریک کرد باید دیگه نگاه نکنی
پ)شما یه خورده درباره دید 3 بعدی و رو در رو تحقیق کنید که مثالی برای مغلطه و خلط .... نزنید البته با عرض معذرت:Gol::Gol::Gol::hamdel::hamdel::hamdel:
یابنده;61716 نوشت:

شاید نباشه اما اصل حجاب در جامعه ما همین روسری است
پس بیراهه نرفتم

شما این طور می نگرید و بعضی از دوستان که درباره حجاب پسرها هم در این پست نظر می دهند من فکر نمی کنم منظور من و دیگر دوستان جواب دهنده در این سایت فقط روسری باشه پس اصل مطلب رو بچسبید مساله حجاب برای افرادی مثل من و... اینی که تو جامعه هست نیست به مراتب والاتر و همراه با یه فرهنگ سازی نابه
یابنده;61716 نوشت:

یک نکته ای رو که خیلی وقته دوست دارم عنوان کنم این است که این انجمن محل پرسشگری است.
به این نکته دقت کنید که اگر همگان موافق باشند که این سایت رونق نمیگیرد. از پرششگری های من و امثال من است که بحث شکل میگیرد و نتیجه آن نیز برای همگان مفید خواهد بود.
وقتی یک سوال به عنوان شبهه یا مخالفت مطرح میکنم حتی بی اساس ترین دلایلی که در مخالفت با سوال بنده و به عنوان موافقین دین، پاسخ میدهند، دارای بالاترین تعداد صلوات ها میباشد. و به پرسشگر که باعث وجود این بحث در نتیجه رونق سایت شده است با شدیدترین وضع موجود با کلمات (مودبانه ولی در عین حال رساننده مفهوم) حمله میشود.
بعضی از دوستان به نظر میرسد از سر اجبار در پاسخ به پرسشها بر می آیند. که این جز دلسرد کردن پرسشگر هیچ ندارد.
اگر که وجود من در این سایت خوب نیست بفرمایید که مرخص شوم
با تشکر

نه خیر کی گفته شما رو تخم چشم بنده جا دارید :Gol:
اگه مطلبی هم گفته میشه بخاطر اینه که بعضی ها از این نوع سوال پرسیدن سوء استفاده می کنند ما رو خل و چل
فرض میکنن یا می خوان جلوه بدن (البته شاید باشم الله اعلم) یا اینکه خیال می کنن افرادی مثل من در جامعه نمی گردم ریا نباشه ولی شاید از خیلی از این افراد بیشتر با افراد مخالف خودم دوست هستم:Mohabbat:
شما نور چشم سایتی(بازم شوخی):Narahat::Narahat::Narahat::Narahat:

دوستان گفته اند فرهنگ سازی صرف کنیم و اصلا اجباری در کار نباشه ما می گیم باشه بررسی ش می کنیم لطفا فقط جواب بدید:Gig::Gig::Gig::hamdel::hamdel::hamdel:
1.شما می تونی فرهنگ همه رو بسازی؟
2.شما می تونی فرهنگ کسی که تو رو اصلا قبولت نداره بسازی؟
لطفا حرف از گذشته نزنید ما می خوایم برای الان راه چاره ای پیدا کنیم
3.همه حاضرن به حرفهای تو گوش بدن؟هر کی یه سلیقه ای داره ترجیه میده اصلا در این باره حرفی نزنه
4.وقتی همه درها برای کاری آن هم عملی که غریضتا به آن تمایل داره بازه میشه جلوی فرد رو گرفت؟
5.کسانی که میگن کسی که با بی حجابی از راه بدر بشه می خوایم بشه خودشونو مبرا و نعوذ بالله از حضرت علی(ع) که حتی از ترس تحریک شدن به زنان و دختران جوان اول سلام نمی کردند بالاتر می دونن؟ تا برسه به حجاب
6.همین طوری با ول کردن این نوع افراد می خوان فرهنگ بسازن؟تازه اینا کسایی هستند که در نزدیکی مرز هستند تا برسه به مخالفان.
7.بعضی افراد که به دنبال تور کردن دختر و پسر مردم هستند آزاد باشن و جوون های مردم رو تور کنن؟
8.وقتی با باز شدن دری که نه دروازه ای برای آن عمل ،مردم یک جامعه به طور تقریبی 1% کاملا به اعتقاداتشون پایبندندبقیه چی، میشه درستشون کرد؟ با وجود اینکه باز هم دروازه برای آن عمل بازه
9.با وجود این همه فشار های داخلی و خارجی باز هم میشه فرهنگ ساخت؟
10.با وجود اینکه افکار و فرهنگ افراد مخالف ساخته شده و جوری است که برای اشخاص و افکاری مثل ما گوششان بسته است باز هم می شود؟
11.یعنی میگید با فردی که بعد از آزادی داخل خانواده ای که مخالف با اصل حجاب بوده یا شده بزرگ شده و فرهنگ اونو داره چه کنیم؟
12.این آزادی رفتار و حجاب شما چه جور می ذاره فرهنگ ساخته بشه؟
13.اگه میگید مشکلی نداره باید بهتون بگم دیگه تو اون موقع مثلا چون تلویزیون هم آزاد شده و باید بشه چون حداقل باید یه مصاحبه از افراد بگیره مگه نه؟ و اینکه دیگه نمیشه همه افراد رو از میون همون 1% معتقد انتخاب کرد این بازم تحمیل حجاب نیست؟وووو.... و همین طور در مدارس در ادارت وووو.... چه طور فرهنگ بسازیم؟
14.همه 99% رو اخراج کنیم ؟نکنیم؟بذاریم اونا فرهنگ نسل بعدی رو بسازن؟پس چه فرهنگی شما می خواید بسازید؟
15.الان با گذشته خیلی خیلی فرق می کنه نه؟:Gig:
16.فرهنگ سازی بی تلویزیون ،بی مدارس ،بی خانواده ،بی ادارات ،بی حوزه و علما (چون مردم به قول بعضی هاتون قبولشون ندارن و همین طور هم هست و اگر طرح شما اجرا شود بیشتر هم می شود)ووووو..... یعنی چی؟
17.الان خیلی از افراد بخاطر حداقل اسمی که رو جمهوری اسلامیه ترس از خیلی کارها دارن اون موقع هم دارن؟
18.فیلم ها و عکسهای و سایت های مبتذل هم به واسطه این آزادی آزاد میشن ،میشه مهارشون کرد؟:Gig: همه جا باید چشم شما بسته باشه مگه نه؟
19.خیلی از افراد بخاطر وضع جامعه و خیلی محدودیت ها تو بعضی از شبها پاشونو تو هیئتی ،پاتوقی ،مسجدی میذارن و بعضی چیزای دین رو یاد می گیرن اون زمانی که به کارهای دیگه ای مثل.... که نمی خوام اسمشو بیارم مشغول اند اون موقع هم میان تا ما براشون فرهنگ بسازیم؟
20. این نوع فرهنگ سازی نتیجه ای جز خودکشی دین داره؟:Narahat:
21.افراد معتقد چه کار کنند مگه اونا انسان نیستند نباید بتونن بدون هیچ تشویشی از خونه بیرون بیان ؟،مغازه ها رو ببینن؟ ،از طبیعت لذت ببرن؟،با خیال راحت زن و دختر و پسرشون از خونه بیرون برن ؟زنها باید نگران تحریک شوهاشون باشن؟،بچه ها شونو بدون درد سر به مدرسه بفرستن بدون اینکه منتظر انحراف اون باشن؟اون موقع طرف بتونه بچه های خودشو براشون فرهنگ بسازه هنر کرده چه برسه برا بقیه:Ghamgin: ووووو ..... ؟؟؟؟؟؟؟؟که همه حق اوناست :Sokhan:کاملا شرعیست :Sokhan:و خدا این حق ها رو براشون تعیین کرده مگه نه؟
22.باید به خاطر امیال حیوانی بعضی هاکه خدا هم برای اینها چنین حقی قائل نیست، افراد معتقد و اونایی که می خوان بشن یا باشن تحت فشار باشن؟
23.با وجود اینکه این مشکلات تو کشور ما کمتره اینقدر مردم از دین فرارین از بدونن این مشکلات هم هست کی میاد خودشو محدود کنه؟
24.الان می گید پس تو کشورهای خارجی چه می کنند؟به نظر شما اونا به اندازه ما به عقایدشون پایبندن؟مثلا تو پاکستان مثه ما حجاب دارن؟(تازه اونا کشوری اسلامی هستند)یا مثلا این قدر مثل ما شبهه دارن و بهش می پردازن؟یا اینکه این همه هجوم شرق و غرب برشون هست؟خیلی هاشون فقط اسمشون مسلمونه مگه نه؟
25.تو فرهنگ سازی باید کار کامل باشه مگه نه؟(یعنی فرهنگ رو کاملا نهادینه و مورد قبول همه کرد تا فرهنگ کلی عوض بشه) مگه نه؟
26.اصلا همه مردم حق رو قبول می کنن ؟
27.مگه علم الان ما جواب علمی همه مسائل دین مثلا چرا با پای چپ وارد دستشویی شویم رو پیدا کرده؟ همین اینا رو وقتی پیدا می کنیم که علم بشر کامل شده باشه و در فلسفه دین جلوتر از علمه و باید باشه مگه نه؟
28.با این شرایط ما چه جوابی به فرد سوال کننده در این باب بدهیم؟ بغیر از اینکه بهش بگیم چون عقل خدا رو اثبات می کنه و وجود خدا دلیل بر وجود معاد و نبوته وووو تا به مطلب مورد نظر برسیم ؟
29.اگه میگید این کار رو می کنید همین حالا شروع کنید ببینم تا 4 ماه دیگه چندتا رو درست می کنید ؟ اصلا تا حالا چندتا رو براشون فرهنگ ساختید؟
30.اگه میگید این کار رو باید یکی مثل من بکنه من که میگم نمیشه چون امتحان کردم خیلی ها که از براهین خدا شناسی چیزی سر در نمیارن تا برسه به بقیه اش علاوه بر اون خیلی ها اصلا انگار نه انگار مگه نه؟
31.باید برای این کار کلا زیر آب دین رو زد؟
اگه با وجود این همه مشکل بازم میگید فقط فرهنگ بسازیم و حجاب اختیاری باشه باید بهتون بگم شما به مرحله جایزه راه یافتید :Kaf:چون همه ی پیامبران و ائمه رو پشت سر گذاشتید چون اونا نتونستند به غیر از اندک افرادی فرهنگ بقیه رو بسازن حتما تو دور بعدی بگید شما رو بجای پیامبر خاتم معرفی کنیم مگه نه؟:khandeh!:

:Ealam:یه درخواست از همه دوستان دارم بیشتر سوالات فرا دینه و مختص فرهنگ سازی صرف بود حال هر از این نوع فرهنگ سازی ها
پس یا جواب همه این سوالات رو بدید یا قبول کنید که پیشنهادی اشتباه بوده یا دیگه نظری ندید اگه دادید من مجبور میشم باز دوباره سوالاتمو تکرار کنم و من حتما این کار رو می کنم و بار دیگه کپی ش می کنم جلوی نظرتون

حق


به جناب رضا ی گرامی


بنده را به نوشتار های جدل پسند متهم می کنید ، خداوند را گواه می گیرم هیچگاه دنبال جدل نیستم و اگر ببینم

موضوع بی انکه پیش برود بازایستاده است و تنها حرفهای متقابلی که ربطی به بحث ندارد ، باب شده است

بلادرنگ بحث را رها خواهم کرد.

بنده هیچ تفسیری نکردم بلکه تنها توجه شما را جلب کردم به معنای کلمه ی مومنه که می شود زنان مومن .

همین

اینکه شما اصرار بیش از حد دارید که یک معنای لغت ساده را تفسیر بنامید بنده حرفی ندارم. لیک چون اینجا

چنین بحثی توسط شما مطرح شد و سوال من را همراه شده و سپس بی توجه به سوال بنده استعمال دوباره

ای از ایه توسط جناب صدیق صورت گرفت ، صلاح دیدم موضوع تا روشن شدن کامل همین جا ادامه یابد بازهم اگر

شما اینطور صلاح می دانید بنده اصلا مخالفتی ندارم و پیشنهاد شما را در زدن تایپیکی جدید قبول خواهم نمود.

در ضمن بنده هیچ کجای نوشته هایم خدای ناکرده به هیچ کس انگ بی منطقی و... نزدم بلکه ناجوانمردانه مورد

الفاظی قرار گرفتم که از نوشتن انها در پست قبلی و همچنین الان شرم دارم.

برای هدایت تمام مسلمین مخصوصا بنده دعا فرمایید.

من الله توفیق

یا حق

حق

جناب ارشیتکت گرامی :

اولا خوشحالم که به دیده ی انصاف مطالب را خواندید . لیکن دوستان به بنده بسیار لطف دارند !!!

ثانیا شما از قانون صحبت کردید ، اگر دقت کرده باشید بنده چندی قبل عرض کرده بودم که بهتر است اصل

این حکم را در اسلام فارغ از مسائل اجتماعیش در نظر گرفته و بررسی کنیم و سپس با خیالی اسوده

به سراغ مسائل اجتماعی برویم و اینکه چگونه این حکم را به بهترین وجه در جامعه اجرا کنیم.

بنده چنین عرضی را پیشنهاد کردم تا سوالات و شبهات و مسائل ذکر شده توسط جنابعالی اتفاق نیفتد.

ببینید دوست عزیز حرف اصلی دقیقا در همان پایه ی کلام شماست . قانون اسلامی

قانون اسلامی ما درباره ی حجاب بر طبق نص صریح قرآن برای زنان مومنه است – تفاوت مومن و

مسلمان را در قرآن که می دانید

اگر اطلاع داشته باشید ما در هر دو جامعه ای که بعنوان جامعه های نمونه ی حکومت اسلامی از انها یاد

می کنیم – جامعه ی نبوی و علوی – در هر دو جامعه حجاب اختیاری بوده است و اجباری بر پوشیدن

حجاب حداقل برای زنان ادیان و مذاهب غیر مسلمان اختیاری بوده است.

بنابراین ما برای ترسیم چه باید کرد هایی با دید کلان فرهنگی و اجتماعی مدلی واقعی و رئال در

دسترس داریم که متاسفانه بعضی از اقایان نمی خواهند که ببینند.

مشکل دقیقا اینجاست که قانونی که ما برای حجاب یا بعضی از احکام گذاشتیم کاملا مغایر با اسلام

است

اینجا تناقضی پدید می اید و ان اینکه ایا کشور ما بر اساس احکام اسلامی اداره می شود؟؟؟ یا بر اساس

قوانین انسانی؟؟

اگر قوانین انسانی بود کلام شما بسیار متین بود لیکن ادعای ما چیز دیگریست.

ما در دو حکومت اسلامی متعالی مان معنای کامل در کنار هم زیستن تمامی عقاید را دیدیم و این نه

چون مدینه ی فاضله های مایکل مور و کامپانلا که مدینه ای واقعی و حقیقی و قابل لمس بوده است .

شما تحقیق بفرمایید درباره ی حقوق افراد مختلف با عقاید مختلف اعتقادی و سیاسی در دوران مولا

علی متوجه می شوید که برخلاف گفته ی جناب صدیق بعد ان زمان هنوز در هیج جای دنیا ما چنین

ازادی و زندگی مسالمت امیزی را ندیدیم

امیدوارم توضیحات کافی بوده باشد

توصیه می کنم تناقضات زندگی تان را حل کنید و از حق جویی دست برندارید

خدا همه ی ما را به راه راست هدایت کند.

یا حق

حق
به معین گرامی
سلام به شما که سوالهای 31 گانه تان مرا به یاد بیانیه های میرحسین موسوی انداخت
بگذریم.
قبل از انکه وارد بحث اصلی شوم عرض کنم خدمتتان که این طرز بحث شما بدترین نوع بحث است زیرا موضوع را به هزار شاخه تبدیل خواهد نمود و .... انچه نیمه تمام می ماند بحث اصلی است.
لیکن بنده تنها بدلیل باز شدن نگاهتان توضیحاتی درباره ی سوالاتتان عرض می کنم بعد ان لطف کرده و اجازه بدهید روی یک موضوع تنها تمرکز کنیم
موضوع بعدی اینکه بنده درخواست کردم در چندین پست قبل که بحث بر روی ایات شریفه ی قرآن درباره ی حکم و سپس سیره ی نبوی – علوی این حکم بپردازیم و سپس برویم سراغ جنبه ی اجتماعی لیکن نمی دانم شما و بعضی از هم عقیده هایتان چه اصراری دارند بحث به مسائل اجتماعی باز شود.
و اما اصل مطلب :
1.مشخصا هیچ کدام از ما به تنهایی قادر به چنین امری نیستیم ولی اگر با هم و در کنار هم قرار گیریم دور از دسترس نیست به شرطها و شروطها – اینکه صبر داشته باشیم و منتظر نتیجه ی سریع نباشیم – همان اشتباهی که گذشتگان ما کردند - در این صورت اصلا غیر قابل دسترس نیست.
2. شما شاید در تعریف فرهنگ مشکل دارید و یا فکر می کنید فرهنگ مانند نیازی مادی است مثلا غذا که باید تامین شود در حالی که دوست عزیز این تصور بشدت اشتباهی است فرهنگ معنوی ترین نیاز یک جامعه است که هم شخصی است و هم اجتماعی . لیکن برای اصلاح فرهنگ باید تلاشی همه جانبه انجام داد و تک نفره به جایی نمی توان رسید و یکی از ملزومات فرهنگ سازی در ابتدا ترین گامهایش همین تلاش در مسیر این است که حرف حق را حتی اگر از دهان دشمن بیرون امد با دیده ی انصاف و حریت و ازادگی بپذیریم نه انکه متعصبانه مقابلش جبهه بگیریم و ... انگاه وقتی شما حرف حق و درستی بزنی هر فرد ازاده ای خواهد پذیرفت . همانطور که قبلا عرض شد نباید گوشه ای از سر ضعف بنشینیم و غر بزنیم و بعد که اعصابمان خرد شد از قدرت چماقمان استفاده کنیم و... ما سیره ی اهل بیت داریم ما مردان بزرگ اسلامی داریم که هرکدام الگویی می توانند باشند. می ترسم از ائمه مثال بزنم که همان جواب بی دینان و سکولار ها را به بنده بدهید که انها معصوم بودند و چه و چه ... پس از غیر معصوم مثال می زنم. نمونه اش همین الغدیر علامه امینی . کدام سنی و اصولا کدام انسان ازاده ای است که چنین اثر عظیمی را بخواند و بگوید قبول ندارم؟؟؟؟ چرا نمی تواند بگوید؟؟؟ چون ترسیده؟؟؟ چون به زندانش انداخته اند ؟؟؟
حرف حق پاسخی ندارد مگر برای متحجرین و متعصبین که باید کم کم با فرهنگ سازی رسوا و سپس ریشه کن شوند.
3. فرهنگ سازی امری پلکانی است و زمانبر ، هدف اولیه در فرهنگ سازی و اصلاح ان نخبگان جامعه هستند همانطور که پیامبر از سران قریش و بزرگان مکه اغاز کرد ، سپس به تدریج درجات را پایین می رویم تا به سطح عوام برسیم بنابراین در مرحله ی اول همه ی ما شاید به 50 الی صد نفر هم نرسد که بعد تصاعدی زیاد خواهد شد. و باز هم عرض می کنم اینجا اصلا بحث سلیقه نیست که شما از ان یاد می کنید و اصولا ربطی ندارد. در یک جمع منطقی که عقل و استدلال تنها حکم فرماست تصمیم گرفته می شود و همینطور در مدارج جامعه تا به عوام برسد. اینکه شما می فرمایید طرف می خواهد حرفی نزند هم امری است که اگر رئالیستی بنگریم همواره وجود دارد چه زمان پیامبر و ائمه و چه حال و چه همیشه. انها بی گمان مختارند.
اگر این ساکت ماندگان از مردم عادی بودند که حالا حالا ها مورد خطاب و هدف گذاری برای اصلاح نیستند و اگر از خواصند . باید با منطق با ایشان به گفتگو نشست و براهین منطقی برایشان اورد انگاه اگر حریت داشتند که می پذیرند و اگر نه بر طبق اصل دموکراسی رای با اکثریت است.
4. بله میشود مگر زمان پهلوی دوم نشد؟؟؟
ان زمان همه چیز ازاد بود ولی نسل جوان و انقلابی چنان توسط رهبران اموزش دیدند و روحشان عظمت یافت که به طرفشان متمایل نشدند.
مگر زمان پیامبر جوانان حتی از پدران و مادرانشان نبریدند؟؟؟ انجا که نه تنها ازاد بودند بلکه همگان نیز تایدشان می کردند... چند مثال دیگر می خواهید؟؟؟؟ پس می شود ، قبول است؟؟؟
5. چنین ادعای را بنده نکردم ولی انچه واضح است اینکه اگر کسی تحریف شد مقصر اصلی و بنیادی و ریشه ای ماییم که در کارمان ضعیف بوده ایم
در ضمن امام علی از ترس تحریک شدن نبود که چنین می کردند اینها فلسفه ای عمیق دارد که افکار سطح پایین امثال بنده در فهمش قاصر است. مولا و تحریک؟؟؟ شما مطمئن هستید که مولا را می شناسید؟؟؟ این رسمی اجتماعی و فرهنگی بود که مولا برای جای افتادنش تلاش می نمودند تا محیط اجتماعی برای حضور هرچه بیشتر زنان هموارتر شود.
بعد هم اینکه اگر اول یا اخر سلام کنید در میزان تحریک شدن - بر فرض اینکه تحریک شوید - تفاوتی پیدا خواهد شد ؟؟؟
و اینکه اگر مردی با سلام دادن تحریک می شود احتیاج به روان پزشک دارد. قطعا !!!!
6. همانطور که قبلا عرض کردم هر کس باید در انتخاب عقیده و پوشش ازاد باشد در یک جامعه ی اسلامی بر طبق سیره ی نبوی – علوی و همینطور در یک جامعه با معیار های انسانی پیشرفته. این ازادی است و این اختیار است که باعث می شود انتخاب نوع پوشش یک فضیلت و ارزش محسوب شود وگرنه اگر اجبار باشد که دیگر چه فضیلتی در ان است؟؟؟
دقیقا مثل زمان پیش از انقلاب که خانم های چادری بزرگترین فضیلتشان در حجابشان بود و نوع عقیده و فکر هر کسی با نوع پوشش مشخص میشد و هر نوع تفکری پوشش خاصی داشت و...
7. تا بنظر شما تور کردن چه معنایی داشته باشد اولا ؟؟؟ اگر منظور شما از تور کردن صحبت کردن با طرف مقابل بعنوان یک انسان و به طرزی احترام امیز و در دایره ی عرف است که بله باید ازاد باشند ولی اگر منظور شما از تور کردن ازار و اذیت کردن است و ایجاد مزاحمت که اسلام برایش قانون دارد و مملکت هم پلیس
حالا فارغ از این مگر اکنون که در مملکت گل و بلبل و انتخابی و ایده ال شما با حجاب اجباری زندگی می کنیم ، تور کردن بقول شما کم اتفاق می افتد؟؟؟
اکنون بیشتر است یا زمان شاه؟؟؟
این شکست تز حکومتی شما را نمی رساند؟؟؟
و بازهم مقصر بنیادی ماییم که به جوانان امروزی و کودکان دیروزی یاد ندادیم چطور با جنس مخالفشان ارتباط برقرار کنند و لاجرم افراط و تفریط وحشتناک امروز را می بینیم و گند های زیر پوشش و مخفی که.... همواره انطور برایشان تعریف می کنیم که جنس مخالف لولو است و.... و حالا انتظار داریم چون بزرگواران و با شخصیتان با هم برخورد کنند... وای بر ما که روسیاه روز محشریم

8. دقیقا در چنان فضایی است که امکان اصلاح وجود دارد. اگر فضا اجبار و زور باشد که منجر به بدحجابی امروزی می شود که صد رحمت به بی حجابی زمان شاه – زیرا لااقل ان زمان ابروی پوشش اسلامی نمی رفت.
مگر در سالهای دهه ی 30 و 40 جوانان همینطور که شما می فرمایید نبودند؟؟؟ بخوانید تاریخ ان روزها را و ببینید که مسخره می شد هرکس که می خواست نماز بخواند یا امل می شد هرکس چادری بود.... بعد ببینید چه می شود که انها به یکباره انقلابی به این عظمت می کنند.
تاریخ بخوانید دوست گرامی و با وضعیت حال مقایسه کنید
9. اگر بگویید نمی شود تنها غر زدید و نق ، چرا نشود؟؟ اصلا چاره چیست؟ وظیفه ی ما چیست؟؟ دست روی دست بگذاریم تا امام زمان بیاید؟؟ روسیاه ان وجود نورانی نخواهیم شد؟؟؟ جواب پیامبر را ان دنیا چه خواهیم داد؟؟؟ اصلا بر فرض که به این نتیجه ی محال رسیدیم که بفرض یک درصد ، احتمال اصلاح فرهنگی نیم درصد است و تقریبا غیر ممکن ، دست روی دست بگذاریم ؟؟؟ انگاه چه از امثال عبدالله عمر ها و سلیمان صرد خزاعی ها کمتر داریم ؟؟؟ انها هم به همین دلایل دنبال حسین علیه السلام نیامدند
10. دقیقا باز می شود اگر با منطق و استدلال حرف بزنیم مگر نه اینست که مارکسیست های افراطی با شنیدن سخنرانی های دکتر شریعتی و مطهری و.. یک ضرب مسلمان شیعه می شدند؟؟؟ دلیل در چه بود؟؟؟ باز هم حتی الامکان مثال از ائمه نمی اورم تا نکند ان قلت بیاورید وگرنه تا مثال حر و پسر یزید هست دیگر هر چیزی امکان دارد.
11. باید بنویسیم و عرق بریزیم و کار فرهنگی کنیم . راه حل عملی اش را اگر می خواهید در حوصله ی این جواب های کوتاه نیست . بعدا اگر مایل بودید در جای مستقل بفرمایید بنده راه حلی که به ذهنم می رسد عرض خواهم نمود.
12. ازادی در انتخاب یعنی همان نعمتی که خدا به انسان داد یعنی همان اختیار. اگر ازادی در انتخاب نباشد انگاه چون ابی جوشان زیر یک کتری در حال انفجار خواهد بود که هرچه بیشتر فشار بیاوریم به سمت انفجار خواهد رفت. فرهنگ سازی در زیر بنای ازادی و انتخاب ازاد است که صورت می گیرد وگرنه با اجبار به هیچ وجه به سایه ای از فرهنگ هم نخواهیم رسید. این هم مانند مثال 11 اگر توضیح بیشتر خواستید بنده در خدمتم
13. دقیقا متوجه سوالتان نشدم
بیشتر توضیح بدهید لطفا. در نظر داشته باشید باید جامعه ازاد باشد و هر کس حق بیان و حق حرف زدن و اظهار نظر داشته باشد و به منطق مولا تا زمانی که دست به شمشیر نبرده است شهروند جامعه است . این یعنی جامعه ی متعالی و انسانی
14. درباره ی نسل بعدی هم حرف بسیار است همانطور که اول عرض شد فرهنگ سازی یا اصولا اصلاح فرهنگی پروسه ای زمان بر است و شاید چند نسل طول بکشد وگرنه نهادینه نخواهد شد. باید با حوصله و اصولی ادامه داده و همفکران دیگری تربیت کرد و تا حد امکان تلاش کرد برای اصلاح . یادتان نرود که ما مکلف به انجام تکلیفیم نه کسب نتیجه
مطمئن باشید به فرمایش ایت الله بهجت : هرکه بداند اگر خدا را یاری کند خدا همنشین اوست احتیاج به هیچ وعظی ندارد
15. نه . فکر می کنم به یک نسبت امکانات پیشرفت کرده اینکه ما غافل بودیم و دشمن بیشتر استفاده کرده اشکال از ماست
16. در فرهنگ سازی همانطور که ذکر شد باید کار طبقاتی صورت گیرد لیکن در ابتدا نخبگان و خواص در چند مرحله هستند و سپس کار به فرهنگ سازی عمومی می رسد در ان زمان هم تعداد فرهنگ سازان بیشتر است و هم دقیقا باید از تمام امکانات استفاده کرد
در واقع بدون امکانات تبلیغاتی ازاد امکان هیچ فرهنگ سازی نیست. کما اینکه اکنون هم ان را مشاهده می کنید.
17. مثلا ترس از چه کارهایی ؟؟؟ مگر جمهوری اسلامی ترس دارد قربان؟؟؟
18. اتفاقا این شما هستید که چشمهایتان را بستید و جاهلانه فکر می کنید که با فیلتر کردن می توان جلوی این موارد را گرفت . این مسئله واقعا چقدر تاثیر داشته بزرگوار؟؟؟ ایا واقعا بیشتر شده یا کمتر؟؟؟
ایا قبول دارید هر چیزی را که بیشتر پنهان کنیم حرص غریضی باعث می شود بیشتر بسمتش متمایل شویم؟؟؟
و بعد اینکه بنده تحقیقی کردم در حد توان خودم و نتیجه این بود که حدود 80 درصد از انهایی که با ایشان مصاحبه کردم یا ازشان پرسیدم تنها بدلیل کنجکاوی و ندانستن مسائل جنسی به این گونه موارد در اولین دفعه روی می اورند. وبعد دیگر الوده می شوند و....
این احمقانه ست که خودمان را گول می زنیم. شما نگاه کنید ببینید در همین واحد تنظیم خوانواده در چند درصد دانشگاه ها به مائل جنسی پرداخته می شود؟؟؟ اکثرا کنترل جمعیت درس می دهند حتی در همین درس دو واحدی که اصلا باید مختص این مسائل باشد.
این احمقانه ست که باور کنیم با فیلتر کردن جلوگیری کردیم یا می کنیم. جلوی سیل را نمی توان با بی منطقی و قلدر بازی و چشم بروی حقایق بستن و مثل قدیم فکر کردن گرفت . متحجر فکر نکنیم لطفا
شما واقعا نمی بینید که 95 درصد فکر جوانان ما را سکس پر کرده است؟؟؟ اگر بفرمایید نه اینطور نیست مطمئن میشوم در فضا زندگی می کنید نه در ایران و حداقل نه در شهرهای بزرگ ایران.
وضعیت عوض شده و باید چه باید کرد تازه ای اتخاذ کنیم تاکی می خواهیم بر شکست مان اصرار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
19. شما را به انصاف دعوت می کنم
زمان پیش از انقلاب با ان وضعیت وحشتناک و با ان جمعیت جوان اندک مساجد پر میشد یا اکنون؟؟؟؟
بعلاوه بازهم این مشکل از ماست که مساجد و هیات های ما اسلامی و منطقی و شعورمند نیستند و جذاب نیستند که جوانان کم جذب می شوند یا کم تاثیر دارد
بنیان این نقص ها ماییم دوست عزیز
20. این فرهنگ سازی تنها راه بقای اسلام اصیل نبوی و تشیع علوی است وگرنه اگر چنین پیش برویم عاقبتمان می شود عاقبت صفویان
21. اولا خدا این حق ها رو برای تمامی ادمهای زمین قائل شده است و نه فقط طرف مطبوع شما
الان این حق را شما از تمام افراد دیگر غیر طرف مطبوعتان سلب کردید
دوما واقعا شما در کجا زندگی می کنید؟؟؟ فکر می کنید اینهایی که گفتید الان نیست؟؟؟ نمی بینید در چه افتضاحی دست و پنجه نرم می کنیم؟؟؟
تا بحال به پارک های نزدیک مدارس رفتید؟؟؟ تا بحال سری به دادگاه های انقلاب زدید؟؟؟
22. فکر می کنید الان تحث فشار نیستند؟؟؟
واقعا فکر می کنید اکنون در مدینه ی فاضله قدم می زنید؟؟؟

و علاوه بر ان اینکه هر کس زمانی تقوایش با ارزش است که در معرض گناه باشد وگرنه اگر در جامعه ای ایزوله زندگی کند که دیگر بهشت و جهنم برای چیست؟؟؟ همه پسر پیغمبر می شوند

23. دقیق نفهمیدم منظور سوال را ولی در اینکه مشکلات می فرمایید کمتر است باید خدمتتان عرض کنم تشریف بیاورید با هم چند ساعتی در جامعه قدم بزنیم تا دستتان بیایید چه افتضاحی است.
24. بله فقط اسمشان مسلمان است ولی نکته ای هست و ان اینکه مثلا در مالزی یا ترکیه هر زنی که حجاب دارد بسیار با ارزش تر از زنی در ایران است که حجاب بسر می کند یا از سر زور یا از سر عادت و شناسنامه ای بودن عقیده اش – خودمان را گول نزنیم ، باشد؟؟؟؟ یک زن ترکیه ای در کشوری لائیک و ازاد چادر بسر دارد مطمئن باشید هیچ تندبادی اورا از عقیده اش باز نخواهد داشت ولی همین زنان با حجابی که شما بدانها می بالید کافی است هواپیما مرز کشور را رد کند.....
از انصاف نگذریم که درصد بسیار بسیار اندکی می دانند چرا حجاب دارند و فلسفه اش را می دانند ولی بسیار اندکند.
25. بصورت پلکانی باید مقبولیت پیدا کند و در سطح عامه اگر اکثریت قبولش کنند کافی است.
26. مطمئنا و متاسفانه خیر
27. تقریبا با شما موافقم
28. شما اجازه بدهید اصل و کلیت و پایه های فرهنگ ساخته بشود انوقت روی این مسائل نیز می توان فکر کرد کما اینکه باید بدانیم لازم نیست تا این حد همه چیز دیکته شده بشود مردم خودشان دنبالش را خواهند گرفت
وظیفه ی فرهنگ سازان و مصلحان فرهنگی ساختن و تغییر اصول و بنیان های فرهنگی کلان یک جامعه است
29. جواب در بالا داده شده است. و چون مربوط به شماره ی پیش است پس پاسخش نیز همان بالایی است.
و بعد اینکه توجه کنید فرهنگ سازی مثل خریدن نان یا نیاز های مادی نیست ... اشتباه نگیرید لطفا
30. چه کسی گفته از براهین خداشناسی باید شروع کرد؟؟؟؟؟؟
چه کسی گفته باید تکی شروع کرد؟؟؟؟؟؟
اصلاح فرهنگی حاصل سالها فکر و اندیشه است
31. مسلما اینطور نیست زیرا در ایران فرهنگ و دین با هم گره خوردند ولی شما دوست دارید در جوابتان بگویم نه ، ولی مطمئن باشید اگر از شما متدین تر نباشم کمتر نیز نیستم
در پایان :
جایزه را پیش خودتان نگاه دارید و هرگاه که کارنامه ی پیامبران را کامل خواندید بعد به خودتان اهدا نمایید شما نیز مثل مشایی حرف می زنید
از فرهنگ سازی پیامبر همین بس که اسلامش امروزه یک میلیارد و نیم پیرو دارد. می بینید بنده از شما متدین ترم این تدین شماست که نتیجه اش می شود نفی فرهنگ سازی متعالی پیامبرانی چون پیامبر اسلام
اگر می خواهید بدانید فرهنگ سازی یعنی چه به سیره ی تنها شخص پیامبر بنگرید و ببینید چه اعجازی می کند در متحول کردن یک قوم وحشی به قومی متمدن و پیشتاز
مطمئن باشید سوالاتی نفس گیر می توان از شما پرسید که به چالش بکشد اعتقاد هایتان را ولی همانطور که عرض کردم اهل جدل نیستم و چون شما هستید و مسلما در ادامه بحث این تایپیک مشکل ساز می شدید مجبور به پاسخ گویی شدم و بدانید چنین اعمالی تمامی حقیقت جویان و بنده ی حقیر را در راه خود مستحکم تر خواهد نمود
و من الله توفیق
به امید اگاهی
یا علی

سرباز اسلام;62032 نوشت:
اگر دقت کرده باشید بنده چندی قبل عرض کرده بودم که بهتر است اصل این حکم را در اسلام فارغ از مسائل اجتماعیش در نظر گرفته و بررسی کنیم و سپس با خیالی اسوده به سراغ مسائل اجتماعی برویم و اینکه چگونه این حکم را به بهترین وجه در جامعه اجرا کنیم.

"سرباز اسلام" عزیز فکر کنم این مشکل با حرف جناب صدیق تا حدی حل میشه. من عین جواب ایشون رو کپی میکنم:
"دوست عزیز الآن هم مطلب، به همین صورت است؛ در حوزه فردی رعایت همۀ احکام و دستورات دین اختیاری است، روزه خواری، ارتکاب به گناه و حرام، بی حجابی در حضور نامحرمان فامیل (که متأسفانه روح حیا و عفت را لگدمال می کند) و حتی ارتداد از دین مادامیکه امری فردی بماند و به اجتماع کشیده نشود و تبعات اجتماعی نداشته باشد جرم محسوب نمی شود اگر چه عقوبت اخروی آن محفوظ و باید در پیشگاه عدل الهی پاسخگو باشد."
یعنی وقتی تو جامعه نیستی دست خودته که حجاب داشته باشی یا نه.
اما در مورد اصل مسئله حجاب که البته ما خودمون هم از طریق مفسرهای قرآن با چون و چراش آشنا شدیم و معنی و مفهومش برامون جا نیفتاده من شخصا نظری نمیتونم بدم و منتظر نظر دوستانم!!!!!!!!! (البته اگه به قول شما, اونها از حیطه جامعه خارج بشن و اصل حجاب رو ببینن)

صدیق;61694 نوشت:
بی حجابی در حضور نامحرمان فامیل (که متأسفانه روح حیا و عفت را لگدمال می کند)

و اینکه چرا روح حیا و عفت رو لگدمال میکنه؟؟
یعنی بی حجابی نشونه بی حیاییه؟؟

moein252;61791 نوشت:
1.حالا که قبول کردید که مو می تواند تحریک کننده باشد هم جای شکرش باقیه

من هرچی فکر کردم متوجه نشدم از کجای حرفهاش فهمیدی که اینو قبول کرده!!!
moein252;61791 نوشت:
دخترها به سمت چنین پسرهایی جذب نمی شوند؟

"moein252" عزیز چرا جذب نمیشن؟ اون هم امکان داره.
اطلاً جذب شدن یا تحریک شدن چه ربطی داره به مو و ساق دست و ران پا و استخون گردن!!!!!!
حتی خیلی وقتها پیش اومده که یه دختر چادری و با حجاب خیلی بیشتر از یه بی حجاب برای پسر جذاب یا حتی تحریک کننده بوده. حتی حالت چادر سر کردنش, حالت روسریش, حتی نگاه هاش که همیشه به پایینه و تو چشم کسی نگاه نمیکنه و خیلی چیززهای دیگه که همه اینها هم میتونه جذاب باشه و هم تحریک کننده.
حتی برعکسش یه پسر حتی کور و کچل هم میتونه برای یه دختر جذاب باشه.
پس با این حساب همه مردم باید فقط تو خونه هاشون بشینن چون اگه از خونه بیان بیرون ممکنه یکی دیگه رو تحریک کنن (خواسته یا ناخواسته)

با سلام به همگی دوستان
دوست گرامی سرباز اسلام من فعلا به طور خلاصه و مختصر جواب چندتا از چیزهایی رو که گفتید می دم چون می خوام برم مسافرت بقیه اش رو بعد از مسافرتم می ذارم چون الان هم عجله دارم پس صبر کنید تا نظر من رو بشنوید "ان الله مع الصابرین"


بحث اصلی رو عنوان کنید تا ببینیم چه فرقی با اینها داره معلومه هر فرهنگی هزاران کهنه میلیون ها شاخه داره نمی شه که سطحی چیزی پروند

دوست عزیز توجه کنید شما که این همه از سیره نبوی-علوی بحث می کنید آیا خبر از ذاتی و عرضی بودن احکام دارید اگه دارید نگاه کنید

[=Times New Roman]پیامبر (ص) و همین طور امـام علی (ع) در زمان حکومتـشان آیا زنان سایر ادیان را هم ملـزم به رعـایت حجـاب می کردند.؟؟؟

[=Times New Roman]احکام اسلام به تدریج بیان شدند!


[=Times New Roman] حجاب از احکامی بود که بعد از هجرت و با فاصله ای از زمان رسالت بیان شد

[=Times New Roman]و تا آن زمان طبیعتا الزامی وجود نداشته

[=Times New Roman]به هر حال حجاب برای داشتن جامعه ای سالم است و قبل از تشکیل جامعه اسلامی بستر مناسبی برای این حکم وجود نداشت .

[=Times New Roman]تفاوت های جوامع امروزی با جوامع پیشین


[=Times New Roman]در جامعه اسلامی در قرون اولیه بعد از هجرت فضایی متفاوت وجود داشت که امروزه شبیه آن را نداریم

[=Times New Roman]مثلا حضور کنیزان و بردگان در جامعه

[=Times New Roman]با توجه به اینکه کنیز حجاب الزامی ندارد

[=Times New Roman]میزان اعمال نظارت حکومت ها تفاوت کرده است


[=Times New Roman] تفاوت حکومت ها را در میزان دسترسی و کنترل بر جوامع متفاوت در نظر بگیرید.

[=Times New Roman]مخصوصا شبه جزیره عربستان که علیرغم حضور دو امپراتوری (ایران و روم) در مجاورت آن اما هیچ نزاعی برای تسلط بر آن صورت نمی گیرد.

[=Times New Roman]چرا که بیابان نشینانی که نمی توان آنها را مدیریت کرد چگونه منتسب به حکومتی میشوند!

[=Times New Roman]در حالی که در جوامع امروزی توان مدیریت جامعه آن قدر افزایش یافته که می توان تمام حساب های مالی یک فرد - مسافرت ها و .. . او را کنترل کرد.

[=Times New Roman]پس در نظر داشته باشید که عدم اجبار بیابان نشین ها برای داشتن حجاب به معنای عدم لزوم آن نیست بلکه امکان آن وجود نداشته

[=Times New Roman]نارسایی های تاریخ


[=Times New Roman]برای بررسی تاریخ چاره ای جز استفاده از متون گذشتگان نداریم

[=Times New Roman]و تاریخ نویسان تمام جزئیات را نمی نوشته اند بلکه آنچه به نظرشان مهم می آمده ثبت می کردند

[=Times New Roman]بنابراین ناچاریم برای کشف یک مطلب تاریخی از آنچه ثبت شده بهره بگیریم.

[=Times New Roman]آنچه درباره زنان ثبت شده این گونه است شما از آن چه برداشت می کنید؟

[=Times New Roman]اما مطلب:

[=Times New Roman]زنان لازم نبوده در مسجد حاضر شوند و برای آنان عبادت در خانه به اندازه عبادت در مسجد ارزش داشته

[=Times New Roman]با این حال اگر زنان به مسجد می آمدند

[=Times New Roman]هنگام خروج به نوبت خارج می شدند

[=Times New Roman]یعنی بعد از اینکه تمام زنان از مسجد بیرون رفته بودند و مسیری پیموده بودند نوبت به مردان می رسیده

[=Times New Roman]به نظر شما این اقدام جامعه اسلامی در نوبت بندی کردن خروج از مسجد چه معنایی دارد؟؟!!

[=Times New Roman]یا اینکه حضرت زهرا (س) حتی در حضور نامحرم نابینا نیز نمی ایستند

[=Times New Roman]یا حکم خاص همسران پیامبر (ص) که باید خانه نشینی اختیار می کردند و ...


[=Times New Roman]تصوری درست از جامعه نبوی داشته باشیم


[=Times New Roman]پیامبر (ص) در مدینه بودند

[=Times New Roman]شهری که یک جمعیت انقلابی و شدیدا معتقد به اسلام در آن زندگی می کرد

[=Times New Roman]پس طبیعتا همه به احکام اجتماعی اسلام نظیر حجاب پایبند بودند

[=Times New Roman]غیر مسلمانانی که در مدینه بودند (مانند یهودیان) قلعه هایی داشتند و فضای زندگی آنها متفاوت بود

[=Times New Roman]غیر مسلمانان همراه مسلمانان بودند اما با قرار دادهایی سکونت در کنار یکدیگر را قبول کرده بودند.

[=Times New Roman]پس تسلطی بر آنها نبوده همچنانکه وقتی احساس حمایت کردند سریعا مشغول توطئه شدند.

[=Times New Roman]بنابر این این فضا که مسلمان از غیر مسلمان متمایز است و محیط زندگی جدا دارد را نمی توان با جامعه ای مقایسه کرد که عقیده های مختلف همسایه یکدیگر هستند.

[=Times New Roman]زمان امیرالمومنین (ع)


[=Times New Roman] در زمان امیرالمومنین هم شیرازه جامعه از هم پاشیده شده

[=Times New Roman]5 سال حکومت همراه با 3 جنگ سنگین می شود

[=Times New Roman]همان ابتدا عده ای به بهانه حج از شهر خارج می شوند و به بصره رفته و بیت المال را غارت می کنند (طلحه و زبیر و عایشه)

[=Times New Roman]و کوتاهی مسلمانان در همراهی امیرالمومنین (ع) کار را به آنجا می رساند که قضیه غارات اتفاق می افتد

[=Times New Roman]یعنی لشکریان معاویه دائما به شهرهای مسلمانان حمله می کنند و غارت و ...

[=Times New Roman]اما در مقابل لشگری وجود ندارد تا از شهرها دفاع کند

[=Times New Roman]حال به نظر شما به فرض اینکه در چنین فضایی غیر مسلمانان ملزم به حفظ حجاب نشده باشند می توان نتیجه گرفت که در جامعه اسلامی هر کس هر گونه مایل است در جامعه حاضر شود؟؟!!

نتیجه گیری


با توجه به :

نظر اسلام بر عدم اختلاط زن و مرد در یک مکان

ماهیت حکم حجاب که یک مساله اجتماعی است


اثر سوء بدحجابی در روان جامعه (وضعیت جوامع امروز ما را از توضیح زیاد بی نیاز می کند)


حکیم بودن خداوند و اینکه وقتی یک مساله را واجب کرده باید مقدمات اجرای آن را بخواهد


وجود و ضرورت حکومت دینی از نظر اسلام
و ...

این جز آرمان گرایی صرف نیست که حتی خودتونم مستحضر هستید و نوشتید به شرطها و شروطها

این هایی که عنوان کردید کاملا اشتباه بود چرا چون همه ی افراد که آزاده نیستند و این طور که شما باز هم مطرح کردید ما به دنبال اجبار صرف نیستیم اجباری که با فرهنگ سازی ناب همراهه پس از ای کلمات سوءاستفاده نکنید حال همین مثالی که زدید چند درصد سنیان این کتاب رو خوندن؟چند درصد از کسانی که اونو خوندن شیعه شدن؟ پس همین طور که گفتم حرفهای شما با واقعیت همسویی نداره و کاملا آرمانی است یه خرده واقع گرا باشید
کدوم منطق وقتی حتی به طور مثال در بین علما شیعه و سنی که همگی جزء خواص هستند و به قول شما باید منطق بینشون حکم فرما باشه کدوم از علمای سنی قبول می کنن؟ هنوز هم که هنوز اونا 90% مسلمونا رو تشکیل می دن دوست عزیز من خودم سابقه چنین کارهایی رو دارم دیدم که همون هایی هم که شما به عنوان خواص بیان می کنید البته شما سوال من رو منحرف کردید جواب سوال رو ندادید شما یه خلط دیگه ای هم که کردید این بود که درجه استدلال و درک خودمونو با پیامبر یکی کردید و در مورد پیامبر هم در قسمت آخر عرایضم عنوان کردم ولی بعدا بازم به اینکه حتی همان ها هم نتوانستند فرهنگ بسازند بحث می کنم حالا باید برم دیگه داره دیر میشه در ضمن یه چیزی رو که باید خدمتتون عرض کنم اینه که خودتون در قسمت اگرنه کلا از دین و حقانیت اون دست برداشتید و یه چیز دیگه کی تعیین کرده دموکراسی حقه که بعدا به طور کامل در این باره بحث خواهیم کرد انشاءالله
من الله توفیق
:hamdel::hamdel::hamdel:

:Norani:

با سلام و عرض تسلیت سالروز شهادت شکافنده دانشها حضرت باقرالعلوم علیه السلام:Sham:

  1. قوانین جوامع بشری متناسب با مصالح افراد اون جامعه وضع میشن وضع قوانینی مانند اجباری کردن بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان خودرو:drive:- استفاده از کلاه کاسکت برای سرنشین موتور سیکلت- ممنوعیت عبور از چراغ قرمز برای همه - ممنوعیت حمل سلاح:gun: - ممنوعیت گرون فروشی - ممنوعیت خرید و فروش کالاهای غیر گمرکی و قاچاق - و بسیاری از ممنوعیت های دیگه که با آزادی های فردی تنافی داره ضرورتی انکار ناپذیره.
  2. با این مقدمه میشه نتیجه گرفت که هر چیزی که برای آحاد جامعه زیان آور باشه ممنوعه.
  3. زیان بد حجابی آسیب و زیان کمی نیست. اختلال در نظام خانواده - ایجاد انحرافات جنسی و اخلاقی در افراد جامعه به ویژه جوانان - کاهش رضایت از زندگی میان همسران:gholdor: و نارضایتی از رابطه زناشویی:geryeh: - فرار از مسوولیت های ازدواج و انتخاب مسیرهای انحرافی در ارضای شهوات - بالا رفتن سن ازدواج :pir:به ویژه در دختران و خصوصا آنها که حیا و نجابت بیشتری دارند - ترویج فرهنگ مبتذل خود نمایی:paridan: و جلوه گری برای بسته نماندن بخت و رسیدن به رؤیای خوشبختی - و...
  4. آیا عاقلانه است که انتشار میکروب انفلوآنزا و ریختن زباله رو جرم بدونیم ولی انتشار میکروب :loool:بدحجابی رو که سعادت و سلامت روانی فرد و جامعه را به خطر می اندازه جرم ندونیم.
  5. این رو هم اضافه کنم که اجباری کردن حجاب منافاتی با آگاهی دادن و رسانه ای کردن :Ealam: خطرات بد حجابی:tajob: نداره که هیچ خیلی هم لازمه.:Gol::salavat(10):

با سلام و عرض ادب :Gol:

بعد از مطالعه کل تاپیک، با توجه به اهمیت بحث، تصمیم گرفتم مطلبی در این باب ارسال کنم تا شاید قدمی هر چند کوچک در راه روشن شدن حق از باطل برداشته باشم، چرا که در این مبحث، گاهی اوقات حتی افراد مذهبی هم ممکن است رأی به اختیاری بودن حجاب دهند، که نشان می دهد تشخیص عقیده درست از نادرست در این باب امری است مشکل.

البته دوستان مطالب خوبی در این باب ارسال کرده اند، و پاسخ استدلالهای مخالف حجاب توسط کاربران و کارشناسان محترم داده شده است، ولی من روشم در مباحثه همیشه این بوده که مطلبم را طوری طراحی کنم که برای همه افراد و اقشار قابل فهم باشد، و از نظر روشنی در حدی باشد که دیگر جایی برای شبهه و بحث باقی نگذارد، انشاءالله... و البته طراحی چنین پاسخهایی فراغت زیادی می طلبد، و با توجه به مشغله زیاد کارشناسان محترم سایت، نمی توان از آنها انتظار داشت که آنطور که بعضی از دوستان انتظار دارند، روی مباحث یک تاپیک خاص تمرکزی اینچنینی کنند. گاهی اوقات درگیر شدن در یک تاپیک ساعات زیادی وقت می گیرد، و از آنجا که حقیر در تاپیکهای زیادی درگیر نیستم، انشاءالله وقت کافی برای ارسال مطلبی مناسب در این باب را خواهم داشت.

ابتدا از استدلال خطاب به مؤمنین بودن آیه حجاب آغاز می کنم، چرا که ظاهراً پاسخهای ارائه شده دوستان را قانع نکرده است... اینکه ما بگوییم چون خطاب آیه به مؤمنان است، پس رعایت حجاب توسط مسلمانان باید اختیاری باشد، نامش تفسیر آیه است و کسی نمی تواند بگوید تفسیری انجام نشده است. چرا که از ظاهر آیه حکمی استنباط شده است. آن هم حکمی که با روح کلی آیات و احکام قرآن در تناقض است، که انشاءالله در ادامه با استناد به برخی دیگر از آیات، این تناقض را نشان می دهم. آیات ابتدایی سوره 23:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾
به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱)

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾
همانان كه در نمازشان فروتنند (۲)

وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾
و آنان كه از بيهوده رويگردانند (۳)

وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾
و آنان كه زكات مى‏پردازند (۴)

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾
و كسانى كه پاكدامنند (۵)

إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿۶﴾
مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى كه به دست آورده‏اند كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست (۶)

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿۷﴾
پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگانند (۷)

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾
و آنان كه امانتها و پيمان خود را رعايت مى‏كنند (۸)

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴿۹﴾
و آنان كه بر نمازهايشان مواظبت مى‏نمايند (۹)

أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿۱۰﴾
آنانند كه خود وارثانند (۱۰)

الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۱۱﴾
همانان كه بهشت را به ارث مى‏برند و در آنجا جاودان مى‏مانند (۱۱)

آیات ابتدایی سوره 5:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ ﴿۱﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد براى شما [گوشت] چارپايان حلال گرديده جز آنچه [حكمش] بر شما خوانده مى‏شود در حالى كه نبايد شكار را در حال احرام حلال بشمريد خدا هر چه بخواهد فرمان مى‏دهد (۱)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿۲﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد حرمت ‏شعاير خدا و ماه حرام و قربانى بى‏نشان و قربانيهاى گردن‏بنددار و راهيان بيت الحرام را كه فضل و خشنودى پروردگار خود را مى‏طلبند نگه داريد و چون از احرام بيرون آمديد [مى‏توانيد] شكار كنيد و البته نبايد كينه‏توزى گروهى كه شما را از مسجد الحرام باز داشتند شما را به تعدى وادارد و در نيكوكارى و پرهيزگارى با يكديگر همكارى كنيد و در گناه و تعدى دستيار هم نشويد و از خدا پروا كنيد كه خدا سخت ‏كيفر است (۲)

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۳﴾
بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه به نام غير خدا كشته شده باشد و [حيوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندى افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [كه زنده دريافته و خود] سر ببريد و [همچنين] آنچه براى بتان سربريده شده و [نيز] قسمت كردن شما [چيزى را] به وسيله تيرهاى قرعه اين [كارها همه] نافرمانى [خدا]ست امروز كسانى كه كافر شده‏اند از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‏اند پس از ايشان مترسيد و از من بترسيد امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم و هر كس دچار گرسنگى شود بى‏آنكه به گناه متمايل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد] بى ترديد خدا آمرزنده مهربان است (۳)

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۴﴾
از تو مى‏پرسند چه چيزى براى آنان حلال شده است بگو چيزهاى پاكيزه براى شما حلال گرديده و [نيز صيد] حيوانات شكارگر كه شما بعنوان مربيان سگهاى شكارى از آنچه خدايتان آموخته به آنها تعليم داده‏ايد [براى شما حلال شده است] پس از آنچه آنها براى شما گرفته و نگاه داشته‏اند بخوريد و نام خدا را بر آن ببريد و پرواى خدا بداريد كه خدا زودشمار است (۴)

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۵﴾
امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى] به آنان داده شده به شرط آنكه مهرهايشان را به ايشان بدهيد در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست ‏خود بگيريد و هر كس در ايمان خود شك كند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زيانكاران است (۵)

ادامه در پست بعدی...

ادامه از پست قبلی...

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۶﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد (۶)

وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمِيثَاقَهُ الَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿۷﴾
و نعمتى را كه خدا بر شما ارزانى داشته و [نيز] پيمانى را كه شما را به [انجام] آن متعهد گردانيده به ياد آوريد آنگاه كه گفتيد شنيديم و اطاعت كرديم و از خدا پروا داريد كه خدا به راز دلها آگاه است (۷)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۸﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت‏شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است (۸)

وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۹﴾
خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند به آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است (۹)

همانطور که می بینید خطاب همه این آیات، به مؤمنین است، نه مسلمانان. اگر بخواهیم همانگونه که برخی از آیه مربوط به حجاب برداشت کرده اند، از این آیات هم برداشت کنیم، آنگاه ناچاریم نتیجه بگیریم که عدم وفای به عهد، حرام خواری، رابطه با نامحرم، و کلاً مسائلی که در این آیات بیان شده است، همه مربوط به مؤمنین می شود، و مسلمان می تواند در این امور اختیاری عمل کند. حالا به این آیات دقت کنید (همان سوره 5):

وَإِذَا جَآؤُوكُمْ قَالُوَاْ آمَنَّا وَقَد دَّخَلُواْ بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُواْ بِهِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُواْ يَكْتُمُونَ ﴿۶۱﴾
و چون نزد شما مى‏آيند مى‏گويند ايمان آورديم در حالى كه با كفر وارد شده و قطعا با همان [كفر] بيرون رفته‏اند و خدا به آنچه پنهان مى‏داشتند داناتر است (۶۱)

وَتَرَى كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿۶۲﴾
و بسيارى از آنان را مى‏بينى كه در گناه و تعدى و حرامخوارى خود شتاب مى‏كنند واقعا چه اعمال بدى انجام مى‏دادند (۶۲)

لَوْلاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ﴿۶۳﴾
چرا الهيون و دانشمندان آنان را از گفتار گناه[آلود] و حرامخوارگى‏شان باز نمى‏دارند راستى چه بد است آنچه انجام مى‏دادند (۶۳)

پس الهیون و دانشمندان باید افراد را از گناه، از جمله حرامخواری که در آیات قبل مصداق داشت (و به مؤمنان خطاب شده بود، نه مسلمانان) باز دارند.

با توجه به این مثالها، چنین برداشتی از آیاتی که خطاب به مؤمنان است اشتباه می باشد. چرا اینطور برداشت نکنیم که خطاب به مؤمنین بودن آیات مربوطه، به این معنی است که اگر کسی دستورات مربوطه را رعایت نکند از ایمان خارج می شود؟ از ظاهر آیه کاملاً مشخص است. وقتی می فرماید ای مؤمنان فلان کار را بکنید، یعنی اگر نکنید نافرمانی است و مؤمن نیستید، چرا که مؤمنان ملزم به رعایت آن هستند. سوره 4:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ﴿۵۹﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است (۵۹)

آیا می توان از این آیه اینطور استنباط کرد که فقط مؤمنین باید از خدا و رسول (ص) و ائمه (ع) اطاعت کنند، و دیگران مختارند که آشکارا مخالفت کنند؟ اگر اینطور باشد که هیچگاه هیچ نوع حکومت دینی نمی تواند برپا شود...

سوره 7:

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۵۸﴾
بگو: اي مردم! من فرستاده خدا به سوي همه شما هستم، همان خدائي كه حكومت آسمانها و زمين از آن او است، معبودي جز او نيست، زنده مي‏كند و مي‏ميراند پس ايمان بياوريد به خدا و فرستاده‏اش، آن پيامبر درس نخوانده‏اي كه ايمان به خدا و كلماتش دارد و از او پيروي كنيد تا هدايت يابيد. (۱۵۸)

خطاب آیه به چه کسی است؟ قرآن به مردم دستور می دهد ایمان بیاورند و اطاعت کنند. پس این استدلال که فلان دستور قرآن مخصوص مؤمنین است و مسلمان می تواند مسلمان بماند و عمل نکند، اشتباه است. کسی که حجاب را رعایت نمی کند، از دستور صریح قرآن مبنی بر ایمان آوردن پیروی نکرده است، چرا که با انجام ندادن دستور به قول شما مختص به مؤمنین، نشان داده است که ایمان ندارد و بنا هم ندارد جزو مؤمنین شود. منظورم این نیست که هر کس حجابش مشکلی داشت بی ایمان است. حرفم به کسانی بر می گردد که بد حجاب افراطی هستند، و با هزار قلم آرایش و ادا، آگاهانه قصد جلب توجه جنس مخالف را دارند. درباره دسته های مختلف بد حجابها توضیح خواهم داد.

پس همانطور که مشخص شد، از یک آیه منفرد نمی توان چنین استنباطهایی کرد، بلکه باید روح کلی قرآن را در نظر داشت، و چنین استنباطها و تفسیرهایی و صادر کردن احکام بر اساس آن کار اهل فن است، و نظر مراجع محترم هم که در این باب پیشتر ذکر شد.

ادامه در پست بعدی...

ادامه از پست قبلی...

حال به بحث فرهنگ سازی می پردازیم. اشاره شده است که اجبار راه به جایی نمی برد، و مردم باید آزادانه و از روی اعتقاد فرمان خداوند را رعایت کنند تا ارزشمند باشد. در پاسخ می گوییم که، اولاً جامعه و حکومت اسلامی وظیفه دارد خیر و صلاح مردم را دنبال کند. حضرت علی (ع) فرمودند:

گروهي، خدا را به شوق بهشت مي پرستند، اين عبادت بازرگانان است؛ گروهي خدا را از ترس عذابش مي پرستند، اين عبادت بردگان است؛ و گروهي خدا را براي سپاس گزاري مي پرستند، اين عبادت آزادگان است.( نهج البلاغه، ترجمه ي عبدالحميد آيتي، ج 2، ص 401، حكمت 229)

دوستانی که چنین استدلالی می کنند فراموش کرده اند که هر سه گروه عابدانی که حضرت علی (ع) به آنها اشاره فرموده اند، از جمله کسانی هستند که پاداش نیک عبادات خود را دریافت می کنند. پس کسی نمی تواند عبادات دو دسته اول را بی ارزش جلوه دهد. بلکه آنها هم دارای ارزش می باشند. و البته این فرمایش آن بزرگوار نشان می دهد که مردم سطح درکهای مختلفی دارند، و شیوه سخن گفتن خداوند در قرآن هم همین را نشان می دهد. اگر عبادت بازرگانان چیز بدی بود، خداوند مردم را برای رسیدن به بهشت به طمع نمی انداخت. اگر عبادت بردگان بد بود، خداوند آیات وصف جهنم را نازل نمی کرد و مردم را بیم نمی داد. عبادت آزادگان متعلق به افرادی است که از معرفت خاصی برخوردارند و خداوند را می شناسند، و او را می پرستند، چرا که شایسته پرستش است.

در روایات معصومین (ع) مستقیماً به درجات ایمان اشاره شده است:

امام صادق ـ علیه السّلام ـ به یكی از پیروان خود فرمود:
ای عبدالعزیز، به راستی كه ایمان ده درجه است، به مانند نردبان كه می بایست پله پله از آن بالا رفت، پس كسی كه دارای دو درجه از ایمان است به آنكه دارای یك درجه است، نباید بگوید تو را ایمانی نیست و همین طور (دومی به سومی) تا به دهمی برسد و آن را كه در درجه پایین تر از تو است نباید ساقط از ایمانش پنداری (كه اگر چنین باشد) آنكه در درجه بالاتر از تو است می بایست تو را ساقط پندارد. بلكه پایین تر از خود را كه دیدی با مهربانی به درجه خودت برسان و آنچه را كه تواناییش را ندارد بر او بار مكن كه كمرش خواهد شكست و به حق، كسی كه دل مؤمنی را بشكند بر او لازم است كه جبرانش كند و بهبودش بخشد.
كلینی: كافی، ج 2 ص 45، ح 2؛ صدوق: خصال، ص 447، ح 48.

همانطور که اشاره شد در قرآن خداوند در سه سطح سخن گفته (والله اعلم): شوق بهشت، ترس از عذاب، و معارفی که در باطن قرآن نهفته و هر کسی را به آنها راه نیست. در حقیقت افراد باید ابتدا از لایه های اول عبور می کنند تا به معارف دست پیدا کنند، و لازمه امر هم همین است. هر چیزی قدم به قدم. شاید کسی ابتدا برده باشد، بعد بازرگان شود، بعد به خاطر رعایت دستورات الهی و تزکیه نفس، چشم بصیرتش باز شده، به معارفی دست پیدا کند که جزو آزادگان شود. رشد معنوی تدریجی است، و چنین معارفی را هم نمی توان به کسی آموزش داد و در وجودش نهادینه کرد، چرا که اگر اینطور بود، پیامبران این کار را خیلی بهتر از من و شما انجام می دادند. در حالی که همه خوب می دانیم چطور قوم لوط حاضر به ترک هوای نفس خود نشدند، و مستحق عذاب گشتند. یعنی این کم کاری حضرت لوط (ع) در فرهنگ سازی بود؟؟؟ مسلماً خیر. معارف قرآنی فقط با عمل به قرآن حاصل می شود (سوره 75):

لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ ﴿۱۶﴾
زبانت را بخاطر عجله براى خواندن آن [= قرآن] حركت مده (۱۶)

إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ﴿۱۷﴾
چرا كه جمع‏كردن و خواندن آن بر عهده ماست (۱۷)

فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ﴿۱۸﴾
پس هر گاه آن را خوانديم از خواندن آن پيروى كن (۱۸)

ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ ﴿۱۹﴾
سپس بيان و توضيح آن نيز بر عهده ماست (۱۹)

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند:
من عملَ بما علمَ ورثهُ الله عِلمَ ما لم یعلم
هر كس به آنچه می‌داند عمل كند خداوند او را وارث آنچه نمی‌داند خواهد گردانید.
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 40، ص 128، بیروت، 1403 ق.

و می فرمایند:
کسی که چهل شبانه روز، با اخلاص در راه خدا قدم بردارد، خدای سبحان چشمه های حکمت را از قلب او بر زبانش جاری می کند.

پس بین عمل به دستورات خداوند و کسب معرفت رابطه مستقیمی وجود دارد، و نمی شود کسی مقدمه آن را دور بزند و از کانالی دیگر به این معارف دست پیدا کند. چرا که این معارف با دل حس و شهود می شود. شما با هیچ استدلالی نمی توانید محبت خداوند را وارد دل کسی بکنید که پر از محبت غیر خداست. و البته همانطور که در روایت درجات ایمان اشاره شد، شما اصلاً حق ندارید باری بر دوش مؤمنی بگذارید که تحمل آن را ندارد.

پس وقتی که خداوند در قرآن با اقشار مختلف به طرق مختلف سخن می گوید و آنها را اینگونه هدایت می کند، این نشان می دهد که یکی دانستن سطح درک افراد امری است بسیار غلط. بعضی فقط زبان عذاب را می فهمند. بعضی فقط زبان پاداش را می فهمند. بعضی هم ورای عذاب و پاداش را درک می کنند.

برای اداره و هدایت جامعه هم که از اقشار مختلفی با سطح درکهای متفاوتی تشکیل شده است، باید از شیوه قرآن استفاده کرد. بعضی فقط زبان عذاب را می فهمند (اجبار)، بعضی فقط زبان پاداش را می فهمند (استدلال منطقی و بیان منفعتهای مادی رعایت حکم خداوند)، بعضی هم مؤمن بوده، از دستور خداوند بی چون و چرا اطاعت می کنند.

و البته اینجا اشکالی به نظرات برخی از افراد وارد می شود. بعضی می پندارند که با بیان فلسفه حجاب و متقاعد کردن مردم بر اساس منفعتهای مادی قانون حجاب، مردم خود به خود حجاب را رعایت خواهند کرد، و این را برابر می دانند با ایمان حقیقی، در حالی که این حالت معادل دنیوی همان عبادت بازرگانان است. اینکه کسی حجاب را برای منافع مادی (مورد آزار قرار نگرفتن، و غیره) رعایت کند، به هیچ عنوان مصداق ایمان حقیقی محسوب نمی شود.

اینکه کسی همواره دستورات صریح قرآن و دین را با منطق بسنجد، و اگر به نظرش منطقی نیامد، آن را رد کند یا اجرا نکند، فقط و فقط نشان می دهد که فرد مزبور دستورات دین را به خاطر منطقی بودن (و نفع آنها) انجام می دهد، نه اینکه چون دستور خداوند هستند. در حالی که مؤمن حقیقی و آزاده، دستور خداوند را بی چون و چرا اجرا می کند. و این حاصل معرفتی است که پیشتر به آن اشاره کردم، نه حاصل فلسفه بافی برای احکام دین. یعنی اگر در قرآن نوشته بود روزی هفتاد بار پشتک بزنید، او روزی هفتاد بار پشتک می زند. ممکن است از روی کنجکاوی برای یافتن حکمت این عمل اقدامی بکند. ولی به هیچ عنوان نبود منطق ظاهری برای این امر او را به نافرمانی از حکم خداوند وا نمی دارد. پس بحث بیان فلسفه منطقی احکام و متقاعد ساختن مردم برای رعایت آنها (به خاطر منفعتهای مادی آن)، منجر به تشکیل جامعه ای از بندگان مؤمن آزاده نمی شود.

ادامه در پست بعدی...

ادامه از پست قبلی...

مسئله رعایت نکردن حجاب و جلب توجه جنس مخالف، مستقیماً به هوای نفس مربوط می شود. بد حجابها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

دسته اول: بد حجابهای افراطی که هر انگی به آنها بزنید، بهشان می چسبد. همانها که با هزار قلم آرایش به خیابان می آیند، و آگاهانه جلب توجه می کنند. و کسی که دست به چنین اقدامی می زند، در واقع هوای نفسش را به خدایی گرفته است. از اینکه دستور صریح قرآن را رعایت نمی کند مشخص می شود که اعتقادی به قرآن ندارد، که اگر داشت، اینطور آشکارا و عملاً به مخالفت با آن نمی پرداخت. خود به خود چنین کسی اصلاً به محرم و نامحرم معتقد نیست، که اگر بود چنین و چنان نمی کرد. و البته کسی که قرآن را نپذیرد، خود به خود خدای قرآن را هم نمی پذیرد...

دسته دوم: البته همه اینطور نیستند. برخی هم به خدا و قرآن ایمان دارند، ولی خب نیازهای نفسانی و جنسی گاهی انسان را به کارهایی وا می دارد که خودش هم می داند اشتباه هستند. طبیعی است که این دسته از بد حجابها، به صورت افراطی بد حجابی نکنند، چرا که در درون خودشان مبارزه ای با نفس دارند، که نفس را تا حدودی مهار می کند.

دسته سوم: از نظر روانشناسی گاهی بعضی رفتارها حالت بیمار گونه داشته، از کنترل خود فرد خارج است. این موضوع شامل برخی از انحرافات جنسی، و مسائلی مثل خود نمایی و خود کم بینی می شود. برخی از بد حجابها نیاز به مشاوره روانشناسی دارند، یعنی از نظر روانشناسی بیمار محسوب می شوند.

پر واضح است که برای هر دسته از بد حجابها باید راهکار خاص خود آن دسته را به کار برد، و نمی توان یک نسخه کلی برای همه آنها نوشت. راهکار دسته سوم که مشخص است. دسته دوم هم با بیان فلسفه حجاب و فلسفه اصلی دین (که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد)، امکان اصلاح دارند.

ولی با کمی اندیشه و تعقل متوجه می شویم که بیان فلسفه حجاب برای کسی که خدا را قبول ندارد یا قرآن را کلام او نمی داند، فقط وقت تلف کردن است. منظورم همان دسته اول است. طرف در اصول اساسی دین دچار شبهه است، می خواهید با بیان فلسفه حجاب او را محجبه کنید؟ او به دنبال هوای نفسش است، و اصلاً به نفع جامعه فکر نمی کند. او حتی قادر نیست نفع خودش را تشخیص دهد، که اگر تشخیص داده بود، هیچگاه خودش را در معرض چنین خطراتی قرار نمی داد.

به فرض محال که قانع شود مثلاً برای حفاظت از خودش و مورد آزار هوس بازان قرار نگرفتن (اگر اصلاً چنین چیزی را آزار بداند) محجبه شود، این حجاب چه ارزشی دارد؟ به محض اینکه حس کند در محیط امنی قرار دارد، حجاب را کنار می گذارد، چرا که قصد او از رعایت حجاب، اطاعت از خداوند نیست، بلکه فقط یک نفع دنیوی را دنبال می کند.

و البته هدف حکومت اسلامی این نیست که مردم را به رعایت ظاهری دین وادارد (چه با فرهنگ سازی، چه با اجبار)، بلکه هدف نهایی حکومت اسلامی این است که بستری فراهم کند تا مردم در آن بستر رشد معنوی کنند، و به کمال حقیقی دست پیدا کنند. پس متقاعد کردن دسته اول برای رعایت ظاهری حجاب به هیچ عنوان هدف نهایی جامعه اسلامی را محقق نمی کند. مشکل دسته اول در جای دیگری است. اعتقاد آنها از بیخ خراب است، و باید یک کار اساسی برای رفع این مشکل کرد. مثالی می زنم:

فرض کنید که اعتقادات مردم در جامعه مثل یک ساختمان باشد. زیربنای آن پنهان است، و آنچه ظاهر است خود بنا است. حجاب بخشی از این بناست. امروزه می بینیم که این بنا در بعضی بخشها، از جمله حجاب، در حال فرو ریختن است... با قانون حجاب اجباری این قسمت از بنا نگه داشته شده است تا فرو نریزد، ولی کماکان به فرو ریختن ادامه می دهد. علت این است که خرابی در زیربنای ساختمان است. یعنی از آنجا که زیربنا در حال فروپاشی است، خود به خود اصل بنا هم می ریزد. حتی اگر ما آن را به زور نگه داریم روزی می رسد که به دلیل نبود زیربنا به محض رها کردن ساختمان کل آن فرو می ریزد. پس باید زیربنا را مرمت کرد. ولی اگر ما قسمت ظاهری بنا را رها کنیم باز هم به خاطر خسارات وارده فرو می ریزد، حتی اگر به مرمت زیربنا بپردازیم. پس عاقل هم بنا را نگه می دارد، هم به زیربنا می پردازد. در غیر این صورت بعد از مرمت زیربنا، باید از نقطه صفر آغاز کنیم، چرا که در حین مرمت آن به علت رها کردن قسمت ظاهری، خود بنا فرو ریخته است. و چه بسا در حین مرمت زیربنا، زیر آوار خود بنا بمانیم!

پس بحث فرهنگ سازی باید در کنار قوانین مربوطه باشد، چرا که همانطور که پیشتر اشاره شد، هر کس سطحی دارد، و قطعاً عده ای از آزادی حجاب سوء استفاده می کنند. همانها که هوای نفس کورشان کرده عده ای را هم با خود به قعر چاه می برند. عده ای که در صورت وجود قانون مربوطه به قعر چاه سقوط نمی کردند. درست است که ظاهراً پرهیزگاری در زمان عدم دسترسی به موقعیت گناه ارزش چندانی ندارد، ولی حکومت اسلامی خیر جمع را دنبال می کند، و با حراست از شهروندانش، جلوی سقوط آنها را می گیرد تا در حین پرداختن به فرهنگ سازی، پتانسیلهای موجود از دست نرود.

در شرایط کنونی، بهترین راه مواجهه با دسته اول بد حجابها همان قانون اجباری است. چرا که فرهنگ سازی برای این دسته کاری است بسیار وقت گیر، و شاید هیچگاه به نتیجه نرسد، مثال قوم لوط را به خاطر داشته باشید. مطمئن باشید که در صورت آزاد شدن حجاب، دسته اول بد حجابها، باز هم در جامعه انگشت نما خواهند بود. مطمئناً آنها از بقیه برهنه تر خواهند شد تا جلب توجه کنند، و چه بسا آشکارا به کارهایی بپردازند که پیشتر پنهانی انجام می دادند. چرا که آنها از هوای نفس پیروی می کنند، و وقتی همرنگ جماعت باشی، در چشم نیستی، پس باید کاری بکنی که دوباره در چشم قرار بگیری.

همانطور که قانون حجاب اجباری به تنهایی قادر نیست جلوی فرو ریختن بنا را بگیرد، فرهنگ سازی در زمینه حجاب هم قادر نیست این کار را بکند. چرا که فرهنگ سازی برای حجاب (که بخشی از قسمت ظاهری بنای مربوطه است)، دقیقاً مثل همان نگه داشتن زوری ساختمان می ماند. وقتی که زیربنا خراب باشد، مرمت اصل بنا چه با زور چه با فرهنگ سازی راه به جایی نمی برد. بلکه یک فرهنگ سازی اساسی باید انجام شود، که با اجرای آن خود به خود حجاب و بسیاری از مسائل حل می شود. به همین دلیل من به هیچ وجه به فرهنگ سازی به آن معنایی که در ذهن برخی هست معتقد نیستم. حتی ترکیب فرهنگ سازی حجاب و قانون حجاب اجباری هم نمی تواند به تنهایی از فرو ریختن این ساختمان جلوگیری کند.

به نظر حقیر، باید به مسائل مهمتری از دین پرداخته شود و آنها را اصل هدف فرهنگ سازی قرار داد. هدف اصلی فرهنگ سازی باید زیربنا باشد، ظاهر بنا در حاشیه است. چرا که نجات ظاهر بنا به هیچ وجه زیربنا را نجات نمی دهد، و وقتی که زیربنا بریزد، مهم نیست چقدر روی ظاهر بنا کار کرده باشیم، آن هم فرو می ریزد. لطفاً به این آیات دقت کنید (سوره 87):

قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى ﴿۱۴﴾
رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد (۱۴)

وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾
و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد (۱۵)

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۱۶﴾
ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى‏گزينيد (۱۶)

وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾
با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است (۱۷)

اگر جوان پیام این چهار آیه را درک کند، خیلی از مسائل حل می شود. ما باید فرهنگ سالک الی الله بودن را جا بیاندازیم. با این کار خود به خود فرهنگ حجاب و خیلی چیزهای دیگر هم جا می افتد. و البته نباید همان اشتباه کسانی را که طرفدار اختیاری شدن حجاب هستند را بکنیم. هر چیزی سر جایش. سطح درک اقشار مختلف جامعه متفاوت است. هم باید حجاب اجباری برقرار باشد (تا هوا پرستان پتانسیلهای موجود را از بین نبرند)، هم باید فلسفه حجاب گفته شود (تا کسانی که آمادگی ذهنی دارند آن را بپذیرند)، هم باید زیربنا مرمت شود (تا هدف نهایی جامعه اسلامی محقق شود). من معتقدم ریشه بیشتر این قبیل مشکلات در بیان نشدن فلسفه اصلی دین، یعنی سالک الی الله بودن نهفته است.

پس پاسخ نهایی من به پرسش این تاپیک این است:

حجاب باید اجباری باشد، ولی نه قانون حجاب اجباری، و نه فرهنگ سازی در باب حجاب، هیچکدام به تنهایی قادر به حل این مشکل نیستند. به تنهایی که هیچ، ترکیب آنها هم نمی تواند این معضل را ریشه کن کند. بلکه در کنار این راه حلهای سطحی، باید فلسفه اصلی دین، یعنی سالک الی الله بودن و شدن بیان گردد. چه بسا اگر آنطور که باید و شاید این امر انجام شده بود، هرگز چنین معضلاتی پیش نمی آمد. پر واضح است که هر سه راه حل باید به صورت اصولی در کنار هم و به موازات هم دنبال شوند تا نتیجه مطلوب به دست آید.

اختیاری شدن حجاب را از منظر سیاسی هم می توان بررسی کرد. چنین رویدادی مقدمه ای خواهد شد بر اقدامات و خواسته های جدید از سوی مخالفان حکومت اسلامی و طرفداران آزادی به معنای غربی، و نوعی عقب نشینی حکومت اسلامی از ارزشهایش محسوب می شود. زمینه برای علنی شدن مسائل دیگر مساعد شده، و همان استدلالهای موافق حجاب اختیاری برای برخی چیزهای دیگر هم مطرح خواهد شد. در واقع فقط موضوع بحث عوض می شود، ولی خود بحث را پایانی نیست، چرا که پشت این قضایا دستهای پنهانی وجود دارد که می خواهند هویت اسلامی را از جوامع اسلامی بگیرند. همانطور که مراجع بنا به مصالح، تنباکو را حرام اعلام کردند، می توانند حجاب را هم اجباری کنند. البته من بنا ندارم بحث به این سمت برود، و این را فقط به عنوان نکته ای در انتهای پست اضافه کردم تا خوانندگان در صورت تمایل به این جنبه موضوع هم بیاندیشند.

در انتها می خواهم درد دلی هم کرده باشم... این همه جوانان پاک رفتند و جان و مال خود را در راه آرمانهای والای اسلام فدا کردند. واقعاً شرم آور است که بعد از فداکاری آن بزرگواران مسائل مورد بحث ما اجباری بودن یا نبودن حکم صریح قرآن یا حتی مسائل مسخره ای مثل سهمیه دانشگاه فرزند شهید و غیره باشد. :geryeh:

با تشکر فراوان
یا حق

با سلام خدمت همگی
دوستان ببخشید که بازم وقتتونو می گیرم



از وقتی خانم architect گفتند من آقا نیستم خانومم دیگه می ترسم بگم آقا
خانوم یا احتمالا آقای سرباز اسلام(محراب خان) من نظر شما رو خودم و با این نوع جواب دادن تان به نظرم رسید که اصلا شما توجه وفکری در این باره نکرده اید وخواسته اید که کم نیاورده باشید و این هم به خاطر غرور شماست که در آخر هم گفته اید که اگر از شما متدین تر نباشم کمتر هم نیستم ولی بدانید که با این حرف ارزش خود رو پایین آورده اید "من تکبر علی الناس ذلّ":کسی که بر مردم بزرگی فروشد در واقع خود را خوار کرده. حالا نظری دادید تا بتوانید بازم در این باره نظر بدید ولی هیچ مسئله ای نیست من حرف های شما رونقد می کنم امیدوارم که این بار با ژرف نگری و دقت به آنها بپردازید:Kaf::

1در نظر قبلی ام خدمت شما عرض کردم که این چیزی که شما می فرمایید آرمانگرایی صرف است و چون ما به دنبال آینده ای روشن هستیم نه یک تصور در ذهن و مدینه فاضله حرف شما کاملا باطل است چون افرادی که در این فرهنگ سازی باید فرهنگشان ساخته شود کل جامعه هستند و نه 2/3 و نه نیمی از افراد این نوع فرهنگ سازی شما حداکثر می تواند تا کثری از افراد رو در بر بگیرد شما باید تمام حالات و جوانب جامعه امروزی رو در نظر بگیرید که در ادامه به طور اخص به آن پرداخته خواهد شد
حالا اگر بازم فکر می کنید حرف درستی می زنید یه لایحه به مجلس بدید که جریمه و زندان و هزار کوفت و زهر مار دیگه رو بر دارند به قول شما فرهنگ سازی کنن همه رعایت می کنن ببینیم اصلا یه رای موافق میاره اینم مثل همونه فقط اسمش فرق می کنه حالا چون شده حجاب باید این طوری زد تو سرش فکر کنم تا اینجا فهمیدید چرا مثل مدینه فاضله رو زدم و به اشتباه بودن اختیاری بودن حجاب پی بردید ان شاءالله و دریافتید که باید همون طور که گفتم اجبار با یک فرهنگ سازی ناب رو پیش رو گرفت

2خودتان جواب خودتان را داده اید ولی توجه ندارید که 1.تلاش فردی که شما میفرمایید همان کاری است که خودتان در زمینه فرهنگ سازی عرض می کنید و آن را از برخورد اجتماعی جدا می دانید و2.چه تعداد از افراد به همان جمله ای که "حرف حق را حتی اگر..." عمل می کنند حتی ما هم شاید عمل نمی کنیم تا برسد به افرادی که اصلا به دنبال حق نیستند که این جواب حرف خودتان است 3.می دانید افراد آزاده چند درصد از افراد یک جامعه هستند ، ما آزاده ایم؟؟؟؟ ،چند درصد از افراد این جامعه اگر در زمان امام حسین بودند به 72 تن یار امام می پیوستند ،سخن امام حسین را در روز عاشورا شنیده اید که "اگر دیندار نیستید لااقل آزاده باشید"یعنی چی ؟ یعنی اینکه اگه آزاده باشی اگر در سپاه یزید در میون هزاران سپاهی باطل باشی بازم برای اجرای حق قیام می کنی من که خودم به شخصه شک دارم که اگر در آن زمان بودم جز یاران آن حضرت می بودم یا نه ،میدانید تعریف آزادگی و آزاده بودن چیست ؟ این که الان ما شاید به دنبال حق و حقیقت هستیم به خاطر دینمان است که ما را این چنین بار آورده ،به نظر شما اگر ما در جامعه ای غیر اسلامی بودیم به دنبال حق و خدا می رفتیم ؟؟؟؟ اگر می رفتیم آزاده می بودیم؟؟؟؟ اگر فردی آزاده در این جامعه باشد به نظر شما خودش به دنبال خدا و دین و حق نمی رفت ؟؟؟ یعنی خودش به حقانیت حجاب نمی رسید که ما بخواهیم برای او فرهنگ بسازیم؟؟؟؟ پس یه خورده تأمل کنید بد نیست
همون طوری که گفتم حرف از گذشته نزنید ولی بازم جوابتونو می دم این چیزی که شما می گید که "چماغ کشی به خاطر این است ضعف داریم" اصلا درست نیست همون طور که گفتم باید به این شکل باشه اگه نباشه اشتباهه ،درسته که در این راه اشتباه های زیادی شده و این کار بسیار مفید و آینده ساز الان تبدیل به آینده خراب کن شده و این که به این شکل در آمده اصلا برای ما حجت نیست چون اصلا درست اجرا نشده نه قسمت اجبارش و نه قسمت فرهنگ سازی ش که اصلا ازش حرف نزنید
در مورد الغدیر هم خودتون گفتید انسان آزاده ولی دیدید که تعداد این افراد چقدر هست ، تقریبا 0% چرا چون آزاده نیستند چون انسان آزاده ای در کار نیست به گفتن نیست همین که قلبا شیعه شود کافی است
در ضمن اینو من و خیلی از دوستان می دانیم طرح شما عملی شدنی نیست ولی شما می توانید برای اثبات حرفتان در محله خودتون متحجرین رو رسوا و ریشه کن کنید چرا نمی شه چون وقتی این کار ممکنه که اکثر افراد آن جامعه خود آزاده باشند و دچار تعصب نشده باشد و هیچ گاه این طور نیست
طولانی شد می رویم نظر بعدی....:Gol:



3 دیدید که اتفاقا سران و افرادی که شما آنها را نخبه می دانید به مراتب از افراد عادی متعصب ترند و به هیچ وجه از فکر و عقیده خودشان کوتاه نمی آیند چون خودشونو بزرگ می دونن برای مثال چند نفر از بزرگان اهل سنت پس از مباحثه با عالمی از اهل شیعه به حقانیت شیعه اذعان کردند و ما در طول تاریخ بسیار از این مباحثه ها داشتیم و یک کتاب هم هست که الان اسمش به خاطرم نیست که یک عالم در میان چندین از علمای سنی به مباحثه پرداخته و جواب تک تک سوالات آنها را داده حالا چند نفر از اونا شیعه شدند
اتفاقا اولین نکته ای که در این نوع فرهنگ سازی هاست سلیقه است چون اصلا باید فرد مشتاق گفتگو با شما باشد آن هم در این زمینه پس همین طوری سرسری نگیرید
حال دیدید که امکان حریت سران بسیار بسیار کمتر از افراد عادی جامعه هم هست پس چه طور قانع شوند مگر همین الان افرادی که در جامعه به عنوان نخبه معروف هستند از مبانی لزوم حجاب و وجود براهین عقلی و نقلی آن آگاه نیستند پس اگر حریت دارند باید به دنبال آنها بروند و آن را قبول کنند پس چه حریتی اگه در جامعه ای غیر از جامعه اسلامی بودیم شاید حرف شما صادق بود آن هم شاید الان مثلا نخبگان حرف هایی کودکانه در باب حجاب می زنند که به قول آقای کروبی ننجون منم جوابشونو بلده تا برسد به افرادی مثل ما تا برسد به بزرگان پس معلومه که اصلا نمی خوان قبول کنن مگه نه؟؟؟؟(حرف از موسوی زدید ما هم به یاد کروبی افتادیم)علاوه بر چیزهایی که گفتم باید اضافه کنم بسیاری از مخالفان در خارج کشور هستند و از اونجا مردم رو به ضلالت می کشونن برای مثال همین سروش ملعون حرفهایی می زنه که حتی منم جواب حرفهاشو بلدم این همه بزرگان ، این همه علما، این همه علامه جوادی نظرهاشو رد می کنن نمی دونم چرا قبول نمی کنه
شما با این حرفی که زدید نهایت افکار و عقیده تون و یکی از نقاط بن بست حرفتونو ذکر و قبول کردید که همه نمی پذیرند الان با زمان پیامبر بسیار فرق کرده در زمان پیامبر قبل از آمدن اسلام مردم نقطه اتّکائی به نام اسلام نداشتند و پیامبر شیوه ای جدید برای آنها آورد ولی قبل از ما مردم اسلام رو داشتن و این خود فرقی بسیار بزرگه اگه درش تأمل کنید حالا باز نیاید در این باره حرفی بزنید که بخوام جواب بدم یه خورده تأمل کنید شما که می گید از من کمتر نیستید پس فکر کنید بعد جواب بدید
غلاوه بر اون مگر پیامبر توانستند فرهنگ مردم رو بسازند به نظر شما فرهنگ اینه که وقتی در جنگ احد فردی گفت پیامبر کشته شد مردم خواستند به جاهلیت خود باز گردند این فرهنگه؟؟؟؟ یا اینکه بعد از فوت پیامبر بر خلاف سخن پیامبر مبنی بر خلافت حضرت امیر مردمی که خود با حضرت بیعت کرده بودند ابوبکر را به عنوان جانشین پذیرفتند این فرهنگه؟؟؟؟ این که مردم در اون زمان دین اسلام رو پذیرفتند به خاطر بسیاری از شرایط بود که در اینجا جای بحث آن نیست و بخاطر آزادگی نبوده . فرهنگ افرادی مثل 72 شهید کربلا ساخته شده بود نه من نه شما نه بسیاری از افراد جامعه امروز وقتی 313 تا آزاده پیدا کردید بگید تا منتظر ظهور حضرت در جمعه بعدش باشیم
مطلب دیگه ای که باید خدمتتون عارض بشم اینه که شما با جمله آخرتون در قسمت3 حرفاتون کلا زیر آب دین و جامعه دینی رو زدید و در آخر هم حرف از دموکراسی زدید که من کاملا با اون مخالفم شاید خیلی ها از من گلایه کنن چرا؟؟؟ برا اینکه می دونم برا خیلی ها دموکراسی یک بتی است که حداقل باید وجود داشته باشد می گم
1.در دموکراسی نظر یک فرد نخبه و فردی بی سواد که اصلا از چیزی سر در نمی آورد چه رسد به آن موضوع مورد بحث ،یکی در نظر گرفته می شود و برای گوشه ای از این مشکل در کشور امریکا مجلس سنا و در کشور ما که اسلامی است شورای نگهبان و مجلس خبرگان وجود دارد
2.در دموکراسی اگر اکثریت خلاف رای نخبه ای که کاملا آگاه است رو بدهند باید حرف اکثریت رو پذیرفت و این کاملا اشتباهه که برای حل این مشکل ما رهبری رو داریم
3.در دموکراسی اگر اکثریت جامعه به امری که باعث افول می شود رای دادند باید طبق آن عمل شود که باز کاملا اشتباهه
4.در دموکراسی طریقه و مبنا و هدف حرکت برای یک جامعه مشخص نیست تا تقّی به توقّی می خوره مردم نظرشون تغییر می کنه و باید هرچی رشته اند پنبه کنند و از نو راهی دگر را بروند و باز دوباره نظر مردم عوض میشه ووووو و در امریکا برای حل این مشکل لابی صهیونیست ودر کشور ما باز دوباره رهبری حل این مشکل است
5.مردم جامعه اصلا بر موضوع مورد بحث آگاهی ندارند و حداکثر طبق شایعات رایی می دهند حال این رای درسته؟؟؟ برای حل این مشکل مجلش شورای اسلامی کار گشاست
ووووو......که فعلا هم خسته ام و هم خوابم میاد چون الان ساعت 4:40 است و من از ساعت تقریبا 11 داشتم تقریبا یکسره می خوندم و فکر می کردم و می نوشتم و هیچ کدوم از اینا کپی پیست شده نیست همش از خودمه
پس دیدید که دموکراسی صرف به هیچ وجه خوب نیست و حتی در امریکا هم که ادعاش میشه اجرا نمیشه چون اصلا عقلانی نیست و این تبلیغات دموکراسی چیزی جز برای فریب اذهان عموم نیست و می خوان که بقیه جوامع رو خراب و از بین ببرن که این حرفها رو می زنن
ببخشید که از بحث منحرف شدیم ولی
لازم بود چون اون طوری می گفتن کلی گویی کردید و بازم باید توضیح می دادم
ویه چیز دیگه حتما از اون سوالات نفس گیرتان در نظر بعدی بذارید تا جواب بدهند بقیه هم فیض ببرند تا اگرعقیده من رو از بین برد عقیده بقیه رو نبره و جوابشو بدونن حالا منم یه چیزایی در اون باره می نویسم



ولی یه چیز بگم اونم اینه که اگه من با روحیه جدال اومدم به خاطر این بود که دیدم 13صفحه این پست نظر داشته هرچی هم که گفتند جواب دادن چند تا نظر که ازش گذشته باز دوباره شما همون سوالات تکراری رو عنوان کردید



البته یه چیزو نباید منکر شد اونم اینه که شما قرآن رو تفسیر هم می کنید و این کاری است که فقط از علّامان بر می آید همون طور که گفتید از ما هم متدین ترید از کجا معلوم شاید روح علامه طباطبایی هستید می خواهید تفسیر المیزان رو تصحیح بفرمایید:Gig: که اینجا خاص زنانی است که به درجه ایمان رسیده اند پس نکنه ما الکی نماز می خوندیم و روزه می گرفتیم و زکات می دادیم :Khandidan!:چون آیه اینه "یا ایها الذین امنوا اقیموا الصلوه و اتوا الزکاه"و"یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام" و همه احکام اسلام همین طوری رد میشه پس خوش بحال شما با این تفسیرتان دیگه هیچ کاری نمی خواد انجام بدیم و حتی می تونیم برا خدا شریک هم قائل بشیم وای عجب دینی داریم ما:Mohabbat:.....البته جهت مزاح و اینکه بفهمید چرا الکی نباید یکی مثل من و شما قرآن رو تفسیر کنه گفتم تا قبح مطلب درک کنید و رو حرفتون پا فشاری نکنید البته در این باره آقای بینام در نظر قبلی نوشتن حالا منم برا اینکه افسرده نشم و حرفمو زده باشم یه چیزی نوشتم



السلام علینا و علی عبادالله الصالحین



فعلا



در ضمن تا نرفتم یه چیزو بگم یه سوال ذهن منو به خودش مشغول کرده چرا تعدادی از افراد مخالف به یکبارگی و در یک زمان پشت سرهم نظر می ذارن نکنه خدای ناکرده با هم دست به یکی کرده اند نکنه همه شان یک فرد هستند و با اسمهای گوناگون؟؟؟؟؟؟؟



البته آقایان قبلا و آقای بینام حال جواب شما رو به وضوح و بی کم و کاست داده اند چون بازم ادامه می دید و هی میگید این کارشناسان کجا هستند مگه کم آوردن و بازم نظر تکراری میذارید،من ه کمترین که کارشناس هم نیستم فعلا اینجا نظر شما رو نقد می کنم این طوری هم می نویسم چون نمی خوای قبول کنی واقعا اومدی جواب بگیری یا فقط می خوای نظر بدی یا....

پس ادامشو بعدا می نویسم:Gol:...


با سلام دوباره به همگی

architect;62108 نوشت:

من هرچی فکر کردم متوجه نشدم از کجای حرفهاش فهمیدی که اینو قبول کرده!!!

نکنه دیوونه شدم حالیم نیست!!!!:Gig:
جمله آخرش که نوشته پس مو در تمام حالاتش باعث تحریک نیست یعنی اینکه در برخی از حالاتش باعث تحریکه
architect;62108 نوشت:

"moein252" عزیز چرا جذب نمیشن؟ اون هم امکان داره.

سرکار خانم اگه خدا قبول کنه من مذکر هستم نکنه من خدای ناکرده هم جنس بازم :Ghamgin:جذب پسر بشم؟؟!!!
architect;62108 نوشت:

اطلاً جذب شدن یا تحریک شدن چه ربطی داره به مو و ساق دست و ران پا و استخون گردن!!!!!!

خب شما بگید ربطی به چی داره:Gig: تا ما به آقایون بگیم دیگه از این به بعد با اینا تحریک و جذب بشن خانمهایی هم که می خوان جلب توجه کنن لطفا از این به بعد چادر بپوشن
دیگه بجای فیلمای بی حجابی برن فیلمای با پوشش کامل مخصوصا چادر رو ببینن حال کنن
:Cheshmak:
سرکار خانم همون طور که هم دخترش و هم پسرش می دونه و طبق اونا دنبال جذابیت و جلب توجه خودش می گرده می بینیم که همین هاست حالا شما می خواین منکر شید همون کاری که قبلا گفتم رو بگید انجام بدیم
architect;62108 نوشت:

حتی خیلی وقتها پیش اومده که یه دختر چادری و با حجاب خیلی بیشتر از یه بی حجاب برای پسر جذاب یا حتی تحریک کننده بوده. حتی حالت چادر سر کردنش, حالت روسریش, حتی نگاه هاش که همیشه به پایینه و تو چشم کسی نگاه نمیکنه و خیلی چیززهای دیگه که همه اینها هم میتونه جذاب باشه و هم تحریک کننده.
حتی برعکسش یه پسر حتی کور و کچل هم میتونه برای یه دختر جذاب باشه.

زحمت کشیدید اینو که خودمم گفتم که حالت رفتار و گفتار هم تحریک کننده است
ولی یه چیزی رو که باید خدمتتون عرض کنم اینه که هر کدوم از حالات درصد جذابیتی خاص خودشونو دارن باید ببینیم کدوم حالت بیشترین مشکل رو داره کدوم حالت مخصوص جلب توجهه و از اونا دوری کرد پس سعی نکنید با این نوع مثال زدن و مغلطه جو رو تغییر بدید البته جو برا کسی تغییر می کنه که نظر قبلی منو ندیده باشه و فقط به نظر شما بسنده کنه
architect;62108 نوشت:

پس با این حساب همه مردم باید فقط تو خونه هاشون بشینن چون اگه از خونه بیان بیرون ممکنه یکی دیگه رو تحریک کنن (خواسته یا ناخواسته)

نخیر نه همه داخل خونه می شینن و نه همه حالات حالت تحریک کننده اند حالا برای مثال شاید فردی از خوردن کپک خوشش بیاد اون یک فرد خاصه نه عموم و این فرد مشکل از خودشه نه ازخوبی کپک پس باید حالت عام رودر نظر گرفت وبس

شما چطور میخواهید این ابلیسه ها را محجوبه کنید ؟

خانمی که ........
نه تذکر شفاهی دیگران
, نه ایمانی باطنی
؛ نه حیاء وحجب درونی
؛ ونه عفت وکرامت ذاتی
ونه ترس از عذاب آخروی
و.و.و.و
جلودار وی در عدم عرضه اندام وعشوه گری وجلوه گری ............نیست ..........
با وی چه باید کرد؟

با سلام به همگی
البته من یه مدت بود با رنگ آبی می نوشتم چون رنگ آبی به انسان آرامش میده ولی چون تکراری شده بود گفتم از سبز که همون خصوصیت رو داره استفاده کنم البته از نوع لجنی ش

یاس من;63689 نوشت:
شما چطور میخواهید این ابلیسه ها را محجوبه کنید ؟




ولی حالا بپردازیم به اصل مطلب
إإإإإإإإ
سرکار این عکس های قبیحه چیه نمی گید کسی که کمی سر و گوشش می جنبه ....
این عمل شما شاید ما رو مصمم تر کنه ولی بعضی ها رو هم از اون طرف مصمم می کنه که تو دلشون میگن اگه اجباری بشه چه ....... هایی از دستمون میره پس بشدت و بی منطق بازهم به مخالفت می پردازند
نکته دوم اینه که حالا کِی که دارم میگم اگه من نظر رو بلافاصله بعد از شما نمی گذاشتم نمی گفتید کور دلان از این نوع لفظ شما در قبال این افراد سوء استفاده می کنند و باز بحث تازه ای رو به میون می کشند
:Ealam:حالا هم می گم ،احتمالا بعضی از کوردلان یا از سخن شما در نظرتان یا از نظر من سوء استفاده می کنند و نظری می گذارند شاید هم از همین قسمت قرمز رنگ استفاده کنند
میگی نه نگاه کن نظرات بعدی رو

سلام من کار بر جدیدم. اینکه حجاب اجباری باشه مخالفم چون باید اعتقاد پشتش باشه تا وقتی پرسید چرا؟ بتونه جواب بده .چرا ؟تبلیغ بد .الگوی بدتر .نگرش و تعریف غلط همه و همه باعث وضعی شده که داریم پس تقصیر دختر و پسرای جون نندازید

با سلام و عرض ادب و تشکر فراوان خدمت تمامی دوستان :Gol:

نقل قول:
سلام من کار بر جدیدم. اینکه حجاب اجباری باشه مخالفم چون باید اعتقاد پشتش باشه تا وقتی پرسید چرا؟ بتونه جواب بده .چرا ؟تبلیغ بد .الگوی بدتر .نگرش و تعریف غلط همه و همه باعث وضعی شده که داریم پس تقصیر دختر و پسرای جون نندازید


خوش آمدید.

ولی اینطور که نمی شود دوست عزیز. اگر به صفحات قبلی بازگردید و مطالعه کنید متوجه می شوید که پاسخ اینگونه استدلالها پیشتر داده شده است.

یا حق

سلام
سوالي كه در نظرسنجي پرسيديد كلي بود.
آيا منظورتان در ايران است؟ يا منظور كلي داشتيد؟
در مورد سوال دومم بايد بگم كه خدا دين را اجبار نكرد.
ولي در مورد سوال اولتان: بله. موافقم كه اجباري باشد.
اول اينكه ما در كشور اسلامي زندگي مي كنيم. و قوانين آن هم بايد اسلامي باشد. حتي اگر كسي مسلمان هم نبود بايد قوانين را رعايت كند. يكي از قوانين هم حجاب است. اولين چيزي كه يك زن و حتي مرد مسلمان را مستثني مي كند حجابش است.
بعدم خود مردم با راي گيري و بدون اجبار موافقت كردند كه كشورشان جمهوري اسلامي شود. خب حالا هم به راي خودشون احترام بگذارند.

سلام دوست گرامی جناب فلق
بر اساس نظر شما که حجاب بر خواسته از رای مردم بر جمهوری اسلامی است لطفا موارد ذیل را در نظر داشته باشید
مردم سی و دو سال قبل اگر همه شان زنده باشند آیا هنوز همه برآن رای هستند؟
با توجه به جمعیت 75 میلیونی فعلی ایران و جمعیت سی و دو میلیونی سی سال قبل اگر همه زنده باشند برای تصمیم گیری در اقلیت هستند
بگذریم.

ولی آنچه که اهمیت دارد مسئله قانون کشوری و تمکین از قانون مقوله دیگری است

ممنون از بحث جالبتون.منم فکرمیکنم حجاب مقوله ای نیست که بشه اونو کاملا قانونی دونست و بی حجابی رو رعایت نکردن قانون.چون قانون ما برای جلوگیری از فساد و جرم و جنایت وضع شده و هنوز رابطه مستقیمی بین بی حجابی و افزایش جرم کشف ودیده نشده.

جناب متحير
به هرحال راي دادند. آخه اونايي هم كه راي دادند و زنده هستند رعايت نمي كنند. حداقل به خاطر احترام به ديگران و احترام به خودشون. به نظر من احترام به قوانين احترام به خودمونه.
فقط حجاب نيست كه رعايت نيمشه خيلي قوانين ديگه هم هست كه رعايت نمي كنيم. از اين جمله كه مي خوام بگم شرمندم ولي" مردم خودخواه شدند" اگر يه كاري مثلا 10 ريال براشون منفعت داشته باشه و براي ديگران 100 ريال ضرر داشته باشه انجام ميدن.

البته رعايت حجاب منفعت هاي بسيار بسيار زيادي داره منتها من از لحاظ قانوني اش گفتم.

لاَ َّ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ...;(بقره،256)

در دين هيچ اجباري نيست و راه از بيراهه به خوبي آشكار شده است...

با سلام خدمت دوستان
به نظر من هيچ اجباري نبايد باشه ./.

:Gol:سلام

نه نبايد اجبار باشه چون هيچ چيزي با اجبار درست نميشه وحجاب

اجباري ميتونه عواقب بدتري داشته باشه مثل اين كه اون شخصو نسبت به

دينش بي اعتماد كنه :Gol:

يه جوان مسلمان بايد خودش به اين نتيجه برسه كه حجاب مصونيته نه

محدوديت :Gol:

سلام به همگی مخصوصا کاربر جدید گرامیمان

رسول اوجاقی;68507 نوشت:
[=arial]لاَ َّ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ...;(بقره،256)

[=arial]در دين هيچ اجباري نيست و راه از بيراهه به خوبي آشكار شده است...


با اجازه بزرگان
بزرگوار تا بحال تفسیر این آیه را خوانده اید
منظور این است که در برگزیدن دین اجباری نیست وقتی شما پذیرفتید دیگر مختار به انجام یا عدم انجام فرایض نیستید چون وارد حیطه قوانین دین گشته اید در ضمن این آیه استفهام انکاری است و از قسمت
"قد تبین الرشد من الغی" آن به خوبی این موضوع دیده می شود:Gol:

والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین

سلام بر همگی

متحیر;68470 نوشت:
سلام دوست گرامی جناب فلق
بر اساس نظر شما که حجاب بر خواسته از رای مردم بر جمهوری اسلامی است لطفا موارد ذیل را در نظر داشته باشید
مردم سی و دو سال قبل اگر همه شان زنده باشند آیا هنوز همه برآن رای هستند؟
با توجه به جمعیت 75 میلیونی فعلی ایران و جمعیت سی و دو میلیونی سی سال قبل اگر همه زنده باشند برای تصمیم گیری در اقلیت هستند
بگذریم.

ولی آنچه که اهمیت دارد مسئله قانون کشوری و تمکین از قانون مقوله دیگری است


بزرگوار
اگر این 75 میلیونی که شما می فرمایید از دامان همان 32 میلیون بر نخاسته بودند فرمایش شخص عالی یا عالیه شما منطقی می بود

در ضمن چرا فکر می کنید بر همان آراء خودشان نمی بودند؟

فی الثالث اولین موردی که در مورد قوانین مورد بحث است منطقی بودن حکم است اگر حکم یا قانون مورد بحث از حیطه عقل و منطق خارج باشد دیگر گرچه آراء جمعی له (مثبت)باشد صادر شدن حکم امری باطل است

:Gol:

در نهایت جناب یا سرکار متحیر موضع خودشونو مشخص فرمایند در حیطه دین هستید یا خیر چون ما چه در موضوعات داخل دینی چه در موضعات خارجی دین رده پایی از شما می بینیم اگر موضع شما مشخص باشد حرف زدن و آوردن دلیل برای شخص شخیص شما امری به مراتب ساده تر و نتیجه آن بهتر خواهد بود:Gol::Gol:

والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
موضوع قفل شده است