آیا غیرت در زنان پسندیده است؟!!!

تب‌های اولیه

173 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش درقرآن کریم اصل تک همسری بنا بر قاعده ی زوجیت را بیان فرموده نموده اما بر حکم تعدد زوجات حکم جواز باقید شروط ونه حکم وجوب بر این مطلب را بیان فرموده رااصل تک همسری در اسلام :
زوجیت اساس عالم خلقت و به معنای یکی برای یکی است و این به مفهوم تثنیه، تثلیت و تربیع نیست. ازدواج­های نامحدود و ازدواج­های گروهی پس از ظهور اسلام منسوخ شدند. شریعت اسلامی، سیستم وحدت زوجه یا تک همسری را بر تعدد زوجات یا چند همسری ترجیح می­دهد (‌اعراف، 189). «قرآن کریم به مومنان تک همسری را توصیه می­کند و تعدد زوجات برخلاف آن چه برخی پنداشته­اند، تنها به عنوان یک حکم ثانوی مطرح و قابل فهم است؛ آن هم مشروط به اینکه مرد، بتواند عدالت را در حق تمام همسران رعایت کند و هیچ یک از آنان را معلق (نه شوهردار و نه بی­شوهر) نگذارد و در برزخ میان مرگ و زندگی رها نکند» (حکیم پور، 1382: ص290).

علل تعدد زوجات بسیار متفاوت است، برخی مانند: عدم تهذیب نفس، عدم رعایت حریم در رابطه با افراد نامحرم، اخاذی از مردان متأهل ثروتمند یا نجات خانواده از فقر و فریب و اغفال دختران، نشانه انحطاط اخلاقی در جامعه است، اما برخی دیگر از این علل واقعی مانند: مقابله با طلاق، از کار افتادگی جنسی یا جسمی زوجه، ازدواج ناخواسته با همسر اول، مبارزه با فساد اخلاق و رابطه نا مشروع ، نشانه کارکردهای صحیح این تأسیس حقوقی است (رمضان نرگسی، 1384 شماره 72ص290 و 178).

[="Tahoma"]

••ostad••;531723 نوشت:
و در هیچ موردی استحباب یا وجوب برای آن اثبات نمی­شود.

عروه الوثقی کتاب النکاح مساله 2:
الاستحباب لایزول بالواحده بل التعدد مستحب ایضا، قال الله تعالی:(فانکحوا ماطاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع). و الظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنکاح الدائم او المنقطع بل المستحب اعم منهما و من التسری بالاماء.
استحباب نکاح به گرفتن یک زن ساقط نمیشود بلکه تعدد مستحب است. و ظاهر آن است که استحباب مختص به نکاح دائم یا منقطع نباشد بلکه تسری به کنیز نیز مستحب است (ترجمه کتاب عروه الوثقی- حاج شیخ عباس قمی)

بسیاری از محشین عروه (بلکه مشهور؟) مستحب میدانند.

Moradali;531734 نوشت:

عروه الوثقی کتاب النکاح مساله 2:
الاستحباب لایزول بالواحده بل التعدد مستحب ایضا، قال الله تعالی:(فانکحوا ماطاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع). و الظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنکاح الدائم او المنقطع بل المستحب اعم منهما و من التسری بالاماء.
استحباب نکاح به گرفتن یک زن ساقط نمیشود بلکه تعدد مستحب است. و ظاهر آن است که استحباب مختص به نکاح دائم یا منقطع نباشد بلکه تسری به کنیز نیز مستحب است (ترجمه کتاب عروه الوثقی- حاج شیخ عباس قمی)

بسیاری از محشین عروه (بلکه مشهور؟) مستحب میدانند.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار با تشکر از دقت شما :Gol: نظر یک فقیه با اثبات موضوع تفاوت دارد از حیث آیات وروایات . بلکه برخی از فقها به مطلبی با نقطه نظرات خود به قطعیت میرسند وبرخی به احتیاط و...... کما اینکه در تحریر الوسیله و شرح لمعه چنین مطلبی واجب یا مستحب اعلام نشده وفقط درموارد بعد از انجام این جواز احکام آن را که معمولا" به شروط رعایت حق عدالت در مضاجعت وحق رعایت عدالت در نفقه پرداخته اند . ( تحریر الوسیله -کتاب نکاح - باب قسمت ونشوز وشقاق مسأله ی7)

مرسل;531693 نوشت:
وسائل الشیعه باب 82
- مردي که همسرش را بيازارد، نماز و هيچ کار خيري از او پذيرفته نيست و نخستين کسي است که وارد آتش مي‌شود

سلام علیکم و رحمه الله

در این حدیث ازار دادن به معنای عام بکار رفته و مصادیق را مشخص نکرده
که چه کارهایی از باب ازار دادن است و چه کارهایی ازار دادن نیست

و شما نمی توانید بنا به تفسیر خودتان موردی را ازار ندانید یا بدانید
بلکه تعیین اینکه چه چیزی ازار است و چه چیزی نیست
باید از روی تحقیقات و یا واکنش فرد و یا تجربه شخصی مشخص شود
با نگاهی بسیار گذرا و حتی سطحی به زنانی که شوهرشان ازدواج مجدد کرده اند و دیدن حال روز انها
و سوال از چنین زنانی براحتی ازار دادن انها مشخص می شود
بعنوان مثال یکی از اقوام حقیر شوهرش با اینکه داماد داشت ازدواج مجدد کرد
بعد از اینکه او ازدواج مجدد کرد خانمش بقدری نارامی کرد که راهی بیمارستان روانی شد و
دامادش دخترش را طلاق داد و خود شخص مزبور هم از شدت ناراحتی سکته کرد و فوت کرد

حال مانده دختری بیوه با بچه یتیمش و زنی روانی و بدون شوهر و بی سرپرست

یا رحما ن و یا رحیم


امام على عليه‏السلام :

به زن ، كارى را كه از حدّ و توان او فراتر است ، مسپار ؛ زيرا زن گُل است نه كارگزار .

نهج البلاغه : الكتاب 31 منتخب ميزان الحكمه :

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش در قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز به این مطلب اینگونه پرداخته شده است . ازدواج مجدد در قانون مدنی
در قانون مدنی موادی وجود دارد که نشان می­دهد، مرد می­تواند زنان متعدد بگیرد (مواد 900، 901، 942ق.م.).[1] همچنین از مفهوم مخالف مواد 1049 ـ 1048 ق.م. نیز جواز تعدد زوجات معلوم می­شود.[2] در قانون حدود اختیار مرد معین نشده؛ ولی عرف و عادت مسلم که مبتنی بر فقه اسلامی است، در مورد نکاح دائم بیش از چهار زوجه را جایز نمی­شمرد، که مسلمانان اتفاق نظر دارند، منع نکاح با بیش از چهار زن که از آیه قرآن (نسا،3) استفاده می­شود از ضروریات دین می­باشد.[3]
در ماده 14 قانون حمایت خانواده مصوب 1346، اجازه دادگاه برای ازدواج مجدد را تصریح نمود: «هرگاه مرد بخواهد با داشتن زن، زن دیگری اختیار نماید باید از دادگاه تحصیل اجازه نماید، دادگاه وقتی اجازه اختیار همسر تازه خواهد داد که با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن، توانایی مالی و قدرت او را به اجرای عدالت احراز کرده باشد. هرگاه مردی بدون تحصیل اجازه از دادگاه مبادرت به ازدواج نماید به مجازات مقرر در ماده 5 قانون ازدواج مصوب 1316 ـ 1310 محکوم خواهد شد» (کاتوزیان، 1375: ج1، ص112).
در ماده 16 قانون حمایت خانواده 1353، توانائی اجرای عدالت برای نکاح دوم کافی نیست، بلکه مرد فقط در موارد معین می­تواند از دادگاه تقاضای ازدواج مجدد نماید. این موارد عبارتند از: رضایت همسر، عدم قدرت همسر به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب العلاج موضوع بندهای 6 ـ 5 ماده 8، محکومیت زن به حبس5 سال یا بیشتر، ابتلا به اعتیاد مضر،ترک زندگی خانوادگی، عقیم بودن زن، غایب مفقود الاثرشدن زن».
در ماده 17 نیز آمده: «... دادگاه با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی و احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت در مورد بند 1، ماده 16 اجازه اختیار همسر جدید خواهد داد...».
این حکم شامل نکاح دائم و منقطع می­باشد، پس از تصویب لایحه قانونی تشکیل دادگاه مدنی خاص، دادگاه­ها که خود را مکلف به رعایت قواعد شرعی می­دانستند، به قانون حمایت خانواده استناد نمی­کردند و شورای نگهبان ضمانت اجرای کیفری مقرر در این مواد را غیر شرعی اعلام نمود.[4]

••ostad••;531739 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار با تشکر از دقت شما نظر یک فقیه با اثبات موضوع تفاوت دارد از حیث آیات وروایات . بلکه برخی از فقها به مطلبی با نقطه نظرات خود به قطعیت میرسند وبرخی به احتیاط و...... کما اینکه در تحریر الوسیله و شرح لمعه چنین مطلبی واجب یا مستحب اعلام نشده وفقط درموارد بعد از انجام این جواز احکام آن را که معمولا" به شروط رعایت حق عدالت در مضاجعت وحق رعایت عدالت در نفقه پرداخته اند . ( تحریر الوسیله -کتاب نکاح - باب قسمت ونشوز وشقاق مسأله ی7)

لینک مطالبی که گذاشتید را پیدا کردم:
http://womenhc.net/articles/articles/view/16192
ما نظرات همان مقاله را نقد میکنیم تا توهینی به شما نباشد که در جواب بگویید نظر فقیه با اثبات موضوع از آیات و روایات تفاوت دارد!!

این که یک مطلب در کتابهایی مثل شرح لمعه یا تحریرالوسیله نیامده باشد دلیل بر رد آنها نیست.
مثلا در رساله توضیح المسائل در مورد حرمت ربا یا بعضی انواع موسیقی، رقص و ... صدها مساله دیگر نیست

استحباب تعدد زوجات در کتابهایی مثل جواهر الکلام، عروه الوثقی و محشین عروه (تقریبا همه فقیهان بر عروه حاشیه نوشته اند) وجود دارد.

••ostad••;531731 نوشت:
شریعت اسلامی، سیستم وحدت زوجه یا تک همسری را بر تعدد زوجات یا چند همسری ترجیح می­دهد (‌اعراف، 189). «قرآن کریم به مومنان تک همسری را توصیه می­کند

این قسمت از مقاله که بولد کرده اید
هُوَ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْکُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرينَ اعراف 189

اوست که همه شما را از یک تن بیافرید. و از آن یک تن زنش را نیز بیافرید تا به او آرامش یابد. چون با او درآمیخت، به باری سبک بارور شد و مدتی با آن سر کرد. و چون بار سنگین گردید، آن دو، الله پروردگار خویش را بخواندند که اگر ما را فرزندی صالح دهی از سپاسگزاران خواهیم بود (ترجمه آیتی)

شما کجا در این آیه آن توصیه به تک همسری را دیدید که در مقاله بولد کردید.

••ostad••;531725 نوشت:
ـ ‌رعایت عدالت بین زنان؛ رعایت مساوات بین زنان و حقوق آنان اعم از نفقه،

در قسمت دیگری از مقاله که بولد کرده اید.
رعایت عدالت به معنی مساوات نیست.
به عنوان نمونه این تاپیک را ببینید:
http://www.askdin.com/thread39532.html

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش تعدد زوجات در رویه قضایی
بعد از انقلاب اسلامی در عمل برخی از محاکم خانواده، به هیچ ماده­ای از مـواد قانون حمایت خانواده و برخی فقط به مواد17- 16 و برخی دیـگر به مجازات­های مقرر در آن استناد نمی­کنند، در حالی­که برخی دادخواست­های تمکین زوجه همراه با درخواست اجازه ازدواج مجدد از دادگاه خواسته می­شود و برخی از این دادخواست­ها به جهت عدم توانایی مالی شوهر رد می­شود؛ ولی برخی از ازدواج­های مجدد، بدون اجازه دادگاه و به­طور مخفیانه و بدون ثبت یا بعضاً ثبت غیرقانونی انجام می­شود. به هر حال هیچ رویــه ثابتی در این موضوع وجود ندارد. اما با توجه به نظر شورای نگهبان قانــون حمایت خانواده و مواد 17 ـ 16 آن لازم الاجراست و فقط مجازات مندرج در آن نسخ شده است.
این شروط بدون قید ضـمانت اجرا و فقط با تعیین مجازات کیفری یا مشابه آن برای افرادی که خارج از عـدالت رفتار مـی­کنند، بی­فایده اسـت. در حالی­که نمی­توان این ازدواج را باطل و فرزندان آنان را نامشروع دانست (کاتوزیان، 1375: ج1، ص121).
در لایحه جدید حمایت خانواده اجازه دادگاه لازم دانسته شده و دادگاه برای صدور مجوز باید اولاً توانایی مالی شوهر را احراز کند؛ثانیاً تعهد به اجرای عدالت بین همسران را احراز نماید؛ثالثاً زوج متقاضی باید مهریه زوجه اول را در صورتی که حال باشد و زوجه مطالبه نموده، پرداخت نماید. در ماده 47 برای سردفتری که بدون اجازه دادگاه اقدام به ثبت نکاح مجدد نماید؛ مجازات انفصال دائم از سردفتری را پیش­بینی کرده است. با قید پرداخت مهریه از جهاتی سخت گیری مهمی به عمل آمده است؛ زیرا حتی در قانون حمایت خانواده مصوب1353 در صورت رضایت زوجین یا سایر موارد؛ پرداخت مهریه زوجه اول برای تجدید فراش الزامی نبود. گرچه قانون سابق با تعیین موارد و علل تعدد زوجات نسبت به لایحه جدید سخت گیری بیشتری کرده بود.

Moradali;531734 نوشت:
بسیاری از محشین عروه (بلکه مشهور؟) مستحب میدانند.

با سلام. این مطلب در عروه محشی ج 5 ص 482 آمده و هیچ یک از علمایی که در این چاپ حواشیشان آمده بر آن حاشیه ای نزده اند که نتیجه می دهد همگی این مطلب (استحباب ازدواج در ازدواجهای بعدی) را قبول دارند.

به نام خدا
سلام

مرسل;531741 نوشت:

سلام علیکم و رحمه الله

در این حدیث ازار دادن به معنای عام بکار رفته و مصادیق را مشخص نکرده
که چه کارهایی از باب ازار دادن است و چه کارهایی ازار دادن نیست

و شما نمی توانید بنا به تفسیر خودتان موردی را ازار ندانید یا بدانید
بلکه تعیین اینکه چه چیزی ازار است و چه چیزی نیست
باید از روی تحقیقات و یا واکنش فرد و یا تجربه شخصی مشخص شود
با نگاهی بسیار گذرا و حتی سطحی به زنانی که شوهرشان ازدواج مجدد کرده اند و دیدن حال روز انها
و سوال از چنین زنانی براحتی ازار دادن انها مشخص می شود
بعنوان مثال یکی از اقوام حقیر شوهرش با اینکه داماد داشت ازدواج مجدد کرد
بعد از اینکه او ازدواج مجدد کرد خانمش بقدری نارامی کرد که راهی بیمارستان روانی شد و
دامادش دخترش را طلاق داد و خود شخص مزبور هم از شدت ناراحتی سکته کرد و فوت کرد

حال مانده دختری بیوه با بچه یتیمش و زنی روانی و بدون شوهر و بی سرپرست

یا رحما ن و یا رحیم


امام على عليه‏السلام :

به زن ، كارى را كه از حدّ و توان او فراتر است ، مسپار ؛ زيرا زن گُل است نه كارگزار .

نهج البلاغه : الكتاب 31 منتخب ميزان الحكمه :

فعلا کسی که با نظر شخصی خودش حدیث را تفسیر میکند شما هستید نه بنده.
حدیثی که بیان کرده اید به همه چیز شباهت دارد الا به موضوع تعدد زوجات.

شما باید یک آیه و یک حدیث را نقل بفرمایید که به صراحت بیان کرده باشد زن دوم نسبت به زن اول آزارو اذیت به شمار میاید.
وقتی قرآن می اید با شرط رعایت عدالت میگوید مرد می تواند 4 همسر اختیار کند یعنی تعدد زوجات آزار به زن نیست.
از قرآن به دور است که بیاید یک آزارو اذیت را حلال اعلام کند.
زمانی که در هیچ روایت و آیاتی اجازه زن اول برای تعدد زوجات شرط نیست یعنی این موضوع آزار و اذیت نسبت به زن نیست.

حکمتی که از حضرت علی(علیه سلام) نقل کرده اید تعدد زوجات را نقض نمیکند. و عدم رضایت همسر اول را آزار و اذیت به شمار نمیاورد.

همفکران شما که بنده را به تفسیر نفس متهم کرده بودند اینک تعدد زوجات را قبول کرده اند.

دقیقا همین عمل شما و همفکران شما که میایید با بیان حدیثی که ارتباطی با تعدد زوجات ندارد عمل حلال و مستحب را قبیح و زشت میدانید زمینه ساز کفر است.و برای همین است که میگوییم هرگاه غیرت زن باعث مخالفت با حلال خداوند باشد کفر است.

کسی زنی را که شوهر ازدواج مجدد داشته را مجبور به طلاق نکرده است.وقتی زنی خودش درخواست طلاق میدهد در فروپاشی خانواده اش نقش داشته است.زنی که بدون دلیل شرعی درخواست طلاق میدهد خودش نیز در فروپاشی خانوده اش نقش دارد.

یازهرا:Gol:

Moradali;531750 نوشت:
لینک مطالبی که گذاشتید را پیدا کردم: http://womenhc.net/articles/articles/view/16192
ما نظرات همان مقاله را نقد میکنیم تا توهینی به شما نباشد که در جواب بگویید نظر فقیه با اثبات موضوع از آیات و روایات تفاوت دارد!!
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار گویا از این که این مطلب را بولد کرده ام بسیار مشعوفید:Gol:آیا شما درهیچ کدام از پست هایم مشاهده کردهاید که گفته باشم این مطلب از خودم است؟ خوب سرچ کردم ، مطالعه کردم ، با نظرات خودم موافق دیدم ، مطالب غیر ضرور آن را حذف کردم ود کل مطلب را مدیریت کردم تا مورد استفاده ی پاسخ بنده باشد .به نظر شما کار نادرستی بوده که اینقدر از بولد کردن استفاده نمودید ؟ حتما" صلاحیت درکی در تشخیص صحیح بودن یا نبودن مطلب را داشته ام که از ان استفاده نمودم
Moradali;531750 نوشت:
این که یک مطلب در کتابهایی مثل شرح لمعه یا تحریرالوسیله نیامده باشد دلیل بر رد آنها نیست.
مثلا در رساله توضیح المسائل در مورد حرمت ربا یا بعضی انواع موسیقی، رقص و ... صدها مساله دیگر نیست
بنده در مورد حرمت ویا حلیت مطلب نظری نداشتم بلکه مطلب در مورد این سه قسم از حکم است :1- وجوب 2- استحباب 3- جواز که :بنده فقط جواز مطلب را ثابت شده میدانم ووجوب حکم یا استحباب حکم را در فتاوای متاخرین به خصوص نیافته ام . از طرفی بنده کجا عرض کردم که این حکم رد است ؟

با سلام
بارها در این مورد در سایت گفتگو شده آنچه اهمیت دارد کلام خداوند و ائمه ع است که در ان جای هیچ تردیدی نیست
اینکه عده ای کلام قران و سخن اهل بیت ع را نادیده بگیرند و یا برداشت اشتباهی از ان به سود خود کنند چیز تازه ای نیست !
تمامی آنچه یک انسان برای رستگار شدن نیاز دارد در قرآن و روایات آمده پس خوشا به حال آنان که با جان و دل قبول کرده و در این راه از جان مایه میگذارند

اما قابل ذکر است که دوستان توجه داشته باشند

ان هذا الدين متين فاءوغلوا فيه برفق و لا تكرهوا عباده الله الى عباده فتكونوا كالراكب المنبت الذى لا سفرا قطع و لا ظهرا اءبقى .

اين دين متين است ، با ملايمت در آن وارد شويد، عبادت خدا را به صورتى ناپسند به بندگان خدا عرضه نكنيد تا مانند سوارى باشيد كه در اثر تندروى نه به مقصد رسيده و نه مركبى باقى گذارده است .

به نام خدا

••ostad••;531766 نوشت:
از طرفی بنده کجا عرض کردم که این حکم رد است ؟

جایی که بنده گفتم قرآن و روایات با تعدد زوجات مشکلی ندارد و بیان این احکام توهین به شخصیت زن نیست.و شما بنده را متهم به تفسیر نفس کرده اید.
و با بیان این جمله قصد داشتید این حکم را مردود بدانید.

یازهرا:Gol:

مرسل;531741 نوشت:
بلکه تعیین اینکه چه چیزی ازار است و چه چیزی نیست
باید از روی تحقیقات و یا واکنش فرد و یا تجربه شخصی مشخص شود

خیر تعیین این چیزها با تحقیقات و نظرات شخصی و جمعی نیست!
تعیین با خود دین است.
وقتی دین اجازه تعدد زوجات را داده و مرد با رعایت عدالت شرعی اقدام کرد ولی باز هم خانم اول ناراحت شد این ناراحتی که ناشی از حسادت است تقصیر دین یا مرد یا همسر دوم نیست!
این طوری که شما میگی خیلی از احکام دینی زیر سوال میره مثلا مردی طبق اختیاری که دین به او داده از رفتن همسرش به فلان عروسی جلوگیری می کند و خانم هم بسیار مایل است که برود و طبیعتا از این اقدام مرد بسیار ناراحت و اذیت می شود خب این دلیل میشه که مرد داره گناه می کنه و حق با زنه؟؟!!! مسلما نه! چرا؟ چون مرد طبق حقی که دین به او داده داره رفتار می کنه و این خانمه که با عدم تسلیم در برابر حکم و قانون دین موجب ناراحتی خودش میشه. کسی مقصر نیست جز خودش

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش : قسمتی دیگراز مطلب اشاره به رعایت امر عدالت در تعدد زوجات دارد عدالت شرط تعدد زوجات
درباره عدالت سه مرحله وجود دارد:
1- علاقه قلبی که امری طبیعی و غیر اختیاری است به این مرحله از عدالت تکلیف تعلق نمی­گیرد چرا که امری غیراختیاری است.
2- انجام تکالیف همسری را نسبت به همه همسران یکسان انجام دهد.
3- عوامل درونی را نسبت به کلیه همسران به یک نحو بروز و ظهور دهد، ولو در واقع یک اندازه نباشد. بدیهی است، مرحله دوم عدالت (تکلیفی) واجب است و مرحله سوم بدون شک، نزد خداوند مطلوب است و نمی­توان به وجوب آن حکم کرد، حداکثر می­توان استحباب آن را قبول نمود.
از آیـات شریفه قرآن کریم (نساء، 29 و3) درباره تعدد زوجات، اباحه مشـروط استنباط می­شود، حال این شرط منصرف به عدالت تکلیفی است؛ زیرا عدالت عاطفی مـقدور نیست و عدالت رفتاری مستحب است، ولی عدالت تکـلیفی واجـب می­باشد (گرجی،1380: ص 101).
«حکم شرعی ازدواج مجدد در آیه سوره نساء به عنوان یک تاسیس عرفی مورد امضا قرار گرفته است ... بسیاری از کارهای مباح در عمل تبعات و گناهان بسیاری را به دنبال دارد. ثروت اندوزی مباح است، لکن برای بسیاری از افراد به دلایل مختلف ممکن است، همین امر مباح، جهنم دنیایی و جهنم اخروی به بار آورد» (عمید زنجانی، 1382: صص 270- 269).
قـرآن کریم: «حکم این مـسئله را مـعلق به خوف نه علم نموده و می­فرماید: «اگر می­ترسید چند همسر اختیار کنید به یک زن اکتفا نمائید و نمی­فرماید: «اگر می­دانید که نمی­توانید عدالت را برقرار کنید» علتش این است که در این اموری که وسوسه­های شیطانی و هواهای نفسانی اثر روشنی در آن دارد، غالباً علم برای کسی حاصل نمی­شود و قهراً اگر خدای تعالی قید علم را آورده بود، مصلحت حکم، فوت می­شد» (علامه طباطبائی، بی تا: ص 177).

مرسل;531741 نوشت:
بعنوان مثال یکی از اقوام حقیر شوهرش با اینکه داماد داشت ازدواج مجدد کرد
بعد از اینکه او ازدواج مجدد کرد خانمش بقدری نارامی کرد که راهی بیمارستان روانی شد و
دامادش دخترش را طلاق داد و خود شخص مزبور هم از شدت ناراحتی سکته کرد و فوت کرد

خب با این قصه چی ثابت میشه؟!
اینکه زنی به صرف ازدواج مجدد شوهرش که امری حلال هست از حسادت دق کنه و روانی بشه گردن خودشه!
یا اینکه دامادی اینقدر احمق باشه که زنش رو به خاطر ازدواج مجدد پدر زنش طلاق بده تقصیر خودشه نه اون بنده خدا!
دقت کنید من میگم صرف ازدواج مجدد مرد دلیل اینگونه برخوردها نیست.
بهتره در خصوص اینگونه معضلات که ناشی از جو وحشیانه ساختگی علیه احکام خداست، بجای پاک کردن صورت مساله(حکم حلال خدا!) بیندیشیم که چرا کسانی که مسلمون هستن اینقدر در برابر یکی از احکام خدا ناتسلیم شدن!!!
چی شد که تو جامعه ایران از مشروطه به بعد با رواج غربزدگی چنین جوی علیه ازدواج مجدد راه افتاد؟!

منتظر امامِ حق;531773 نوشت:
خیر تعیین این چیزها با تحقیقات و نظرات شخصی و جمعی نیست!

سلام علیکم و رحمالله

جناب اگر من قلبم درد بکنه و نیاز به عمل جراجی داشته باشم

ولی شما حدیث بیاورید که نخیر تو فلبت درد نمی کنه
در درد من تاثیری نخواهد داشت

در این حالت من مجبور می شوم یا به دردم شک کنم یا به حکم دین
به درد که نمی شود شک کرد پس باید به صحت حکم دینی شک کرد

یا رحمان و یا رحیم

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش از تاسیس فوق شرایطی استنباط می­شود: اولاً تعدد زوجات با حکم الهی ایجاد نشده است، بلکه امری موجود، پذیرفته شده و در عین حال تعداد آن به چهار محدود گردیده است (مطهری، 1363: ص326). ثانیاً ازدواج مجدد به عنوان استثناء راه حل پاره ای مشکلات اجتماعی قابل قبول است (مطهری، ص390). ثالثاً ازدواج مجدد مشروط به عدالت و عدم ستم در نفقه می­باشد (راوندی، 1405ق: ج2، ص116). همچنین از آیه شریفه شروط گوارایی زندگی خانوادگی، سبک باری عائله­مندی نیز استفاده می­شود، هر چند این شروط ارشادی می­باشند (عمید زنجانی، 1382: ص 267).

مرسل;531741 نوشت:
حال مانده دختری بیوه با بچه یتیمش و زنی روانی و بدون شوهر و بی سرپرست

خب شما چرا اون طرف قضیه رو نمی بینید؟!
زنی بیوه یا دختری مجرد با سن بالا که زمینه ازدواج اول براشون نیست مایل هستن به خاطر نیازهای عاطفی، جنسی، اقتصادی و ...با مردی که بهش علاقه دارن ازدواج کنن اما اون مرد چون متاهله و همسر اولش حسادت می کنه یا جامعه علیهش موضع می گیره از خیر این ازدواج میگذره و اون زن بیچاره از حقی که خدا بهش داده محروم میشه و دچار هزاران مشکل عاطفی و اقتصادی و جنسی میشه و حتی ممکنه به گناه بیفته...کی جوابگوی مشکلات این دسته از خانمها هست؟؟!!!
عاطفه و احساس و نیاز جنسی و ...فقط مال خانمهای اوله؟؟؟!!! بقیه زنهایی که امکان اول شدن در ازدواج رو ندارن باید بمیرن؟؟!!

مرسل;531787 نوشت:
جناب اگر من قلبم درد بکنه و نیاز به عمل جراجی داشته باشم

ولی شما حدیث بیاورید که نخیر تو فلبت درد نمی کنه

حدیث نمیگه شما درد نداری! حدیث میگه بعضی دردها تقصیر خودتونه و فقط خودتون باید درمانش کنید مثل حسادت!
پس نباید تقصیر این دردهامونو گردن دیگران یا دین خدا بندازیم!
اینهمه روایت گفتن خدا در زن غیرت جنسی نیافریده و زن بر اثر حسادته که نسبت به هوو واکنش نشون میده! یعنی اینکه این درد با اینکه هست اما تقصیر خود زنه.

منتظر امامِ حق;531784 نوشت:
خب با این قصه چی ثابت میشه؟!
اینکه زنی به صرف ازدواج مجدد شوهرش که امری حلال هست از حسادت دق کنه و روانی بشه گردن خودشه!
یا اینکه دامادی اینقدر احمق باشه که زنش رو به خاطر ازدواج مجدد پدر زنش طلاق بده تقصیر خودشه نه اون بنده خدا!
دقت کنید من میگم صرف ازدواج مجدد مرد دلیل اینگونه برخوردها نیست.
بهتره در خصوص اینگونه معضلات که ناشی از جو وحشیانه ساختگی علیه احکام خداست، بجای پاک کردم صورت مساله(حکم حلال خدا!) بیندیشیم که چرا کسانی که مسلمون هستن اینقدر در برابر یکی از احکام خدا ناتسلیم هستن!!!

سلام علیکم و رحمه الله

دوست عزیز

این همه تاکید به خوش رفتاری و مراعات زن پس برای چیه ؟
مگر در احادیث نداریم زن گل است و ...
اگر مردی ببیند زنش واقعا توانایی تحمل هوو را ندارد ایا باید او را رعایت کند یا نه ؟
اصلا یک سوال از شمای بزرگوار

به نظر شما ازدواج پیرمردان ایا ضرورت دارد و می ارزد به این همه مشکلات ؟ الان در مورد یاد شده
برای چند شب همخوابی فرد مورد نظر که فوت هم کرد
سه زن بیوه شده اند ایا واقعا ارزش دارد و می ارزد ؟
ایا به نظر شما خدا راضی به این امر بوده و یا این امر خدا برای مواقع ضرورت و اصلاح امور است یا تخریب امور ؟

یا رحمان و یا رحیم

مرسل;531795 نوشت:
این همه تاکید به خوش رفتاری و مراعات زن پس برای چیه ؟

لطفا دوباره اشکال رو تکرار نکنین!
چون جواب هم ناچار تکرار میشه:
مراعات زن منافاتی با چند همسری نداره خدایی که این حکم رو تشریع کرده میدونسته که چنین منافاتی نیست مرد میتونه چند همسر داشته باشه و به همشون محبت بورزه. مثل مادری که چند بچگی منافاتی با محبتش به تک تک بچه ها نداره.
بازم میگم ریشه مشکل رو انکار نکنین! ریشه اصلی این مشکل حسادت زنهاست و گرنه اگر واقعا مردی زنش رو دست نداشته باشه اول سعی می کنه با طلاق اونو بیرون کنه بعد دنبال یکی دیگه بره.

فرمودن «زن» گله نگفتن فقط «زن اول» گله!:ok:

••ostad••;531766 نوشت:
بزرگوار گویا از این که این مطلب را بولد کرده ام بسیار مشعوفیدآیا شما درهیچ کدام از پست هایم مشاهده کردهاید که گفته باشم این مطلب از خودم است؟ خوب سرچ کردم ، مطالعه کردم ، با نظرات خودم موافق دیدم ، مطالب غیر ضرور آن را حذف کردم ود کل مطلب را مدیریت کردم تا مورد استفاده ی پاسخ بنده باشد .به نظر شما کار نادرستی بوده که اینقدر از بولد کردن استفاده نمودید ؟ حتما" صلاحیت درکی در تشخیص صحیح بودن یا نبودن مطلب را داشته ام که از ان استفاده نمودم

از بولد کردن مشعوف نیستیم. ولی وقتی مطالبی را بولد میکنید یعنی در مقاله اهمیت بیشتری از نظر شما داشته.
که ما جواب میدیم مثلا در زمینه مستحب بودن؛ بعد شما می فرمایید:

••ostad••;531766 نوشت:
بنده فقط جواز مطلب را ثابت شده میدانم ووجوب حکم یا استحباب حکم را در فتاوای متاخرین به خصوص نیافته ام .

یا عدالت را در جواب نقل قول توضیح دادم باز در چند پست بعد ازآن تکه دیگری از مقاله را که مربوط به عدالت است و محتوایی دقیقا مشابه دارد کپی میکنید.

منتظر امامِ حق;531794 نوشت:
اینهمه روایت گفتن خدا در زن غیرت جنسی نیافریده و زن بر اثر حسادته که نسبت به هوو واکنش نشون میده! یعنی اینکه این درد با اینکه هست اما تقصیر خود زنه.

جواب شما از استاد هادی

هادی;530637 نوشت:
روایات بسیار زیادی به صورت مطلق غیرت را امری پسندیده برای زن و مرد می دانند امیرمؤمنان (ع) فرمود: من لایغار فانّه منکوس القلب. کسی که غیرت نورزد، قلبش واژگونه است.
همان طور که قبلا نیز این روایت را اوردم درباره ريشه غيرت ورزى زن، از امام صادق عليه السلام سؤال شد: زن بر شوهرش غيرت مى ورزد، آيا اين كار او را آزار مى دهد؟ امام عليه السلام فرمودند: «اين غيرت ناشى از عشق و علاقه است». «عن إسحاق بن عمار قال: قلت لابى عبدالله عليه السلام: المرأة تغار على الرجل تؤذيه، قال: ذلك من الحب»؛ (كافى، ج 5، ص 506)
لذا همان طور که یک مرد به همسرش عشق می ورزد، زن نیز عاشق شوهرش می باشد و نسبت به شوهرش غیرت دارد، با این تفاوت که غیرت زن (به تعبیر روایت شدت علاقه به همسر) نمی تواند مانع ازدواج ضروری همسر شود روایاتی که غیرت در زنان را نکوهش می کنند مواردی را شامل می شود که مرد نه از روی هوی و هوس بلکه به خاطر وجود ضرورت اقدام به تجدید فراش می کند.

منتظر امامِ حق;531797 نوشت:
فرمودن «زن» گله نگفتن فقط «زن اول» گله

فقط زن اول گله مطمئن باشید

چون زن دوم از روی ناچاری و فقط برای تامین منافعی تن به ازدواج با مرد زن دار می ده
و اگر او هم مرد مجرد پیدا کنه مجرد رو ترجیح خواهد داد

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار تمام مطالب (کپی شده ی بنده) مستند به منابع بسیار معتبر میباشد واین مهم است که نظر شخصی هیچ فرد عامی نیست پس فعلا" پاسخ مطلب داده میشود

منتظر امامِ حق;531790 نوشت:
خب شما چرا اون طرف قضیه رو نمی بینید؟!
زنی بیوه یا دختری مجرد با سن بالا که زمینه ازدواج اول براشون نیست مایل هستن به خاطر نیازهای عاطفی، جنسی، اقتصادی و ...با مردی که بهش علاقه دارن ازدواج کنن اما اون مرد چون متاهله و همسر اولش حسادت می کنه یا جامعه علیهش موضع می گیره از خیر این ازدواج میگذره و اون زن بیچاره از حقی که خدا بهش داده محروم میشه و دچار هزاران مشکل عاطفی و اقتصادی و جنسی میشه و حتی ممکنه به گناه بیفته...کی جوابگوی مشکلات این دسته از خانمها هست؟؟!!!
عاطفه و احساس و نیاز جنسی و ...فقط مال خانمهای اوله؟؟؟!!! بقیه زنهایی که امکان اول شدن در ازدواج رو ندارن باید بمیرن؟؟!!

استاد بزرگوار

من یک سوال از شما دارم

اگر شما گرسنه باشید ایا مجاز هستید که دزدی کنید ؟
جواب این سوال کاملا جواب پست شما را می دهد

مرسل;531800 نوشت:
جواب شما از استاد هادی

جواب شما از روایات با تحلیل آنها از اینجا
http://aghlaniyat14.blogfa.com/post/39:

آیا خداوند در وجود زنان هم همچو مردان غیرت آفریده است؟!
در این خصوص روایات مهمی در منابع معتبر روایی وجود دارد :

1. امام صادق علیه السلام می فرماید:


غیرت ورزی روا نیست مگر برای مردان

و اما غیرت زنان در حقیقت حسادت است

و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز

شوهرشان را حرام كرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است.

و خداوند كریم تر از آن است كه از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی

دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال كند!
الكافی ج 5 ص 505 ح1



_ روشن است كه منظور از غیرت در این روایت همان غیرت جنسیست که مرد غیور نسبت به همسر خود دارد و نه چیزهایی مثل خوی دفاع از حق و...كه ما غیرتش می نامیم و در زن و مرد پسندیده است_


به راستی این حدیث شریف كه حاكی از تفاوتی شگرف در خلقت زن و مرد می باشد باید در صدر هر بحثی پیرامون تعدد زوجات و یا متعه بیاید.



هادی جن و انس امام جعفر صادق می فرماید بعضی زنانی که این چنینند در غیرت ورزی خود مجاز نیستند و باید بدانند كه این از حسد آنان است و حسد را باید درمان كرد!

2. امام صادق _ كه درود خداوند بر او باد _ فرمود:

خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد

و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه!

همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را

حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نكرد پس زنی كه علاوه

بر شوهرش مرد دیگری را اراده كند نزد خداوند زناكار است.

الكافی ج 5 ص505 ح 2


3. امام باقر علیه السلام فرمود:

غیرت زنان حسد است و حسد ریشه كفر است.زنان وقتی غیرت می

ورزندخشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند كفران می ورزند

مگر زنان مسلمه!
(غَیْرَةُ النِّسَاءِ الْحَسَدُ وَ الْحَسَدُ هُوَ أَصْلُ الْكُفْرِ إِنَّ النِّسَاءَ إِذَا غِرْنَ غَضِبْنَ وَ إِذَا غَضِبْنَ كَفَرْنَ إِلَّا الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ
)
الکافی ج5 ص505ح4


4. مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید كرد

حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟

مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما!

پس آن مرد چنین كرد و زنش هم ثابت قدم ماند.

[ و حسادت نورزید.]

خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است كه

تعریف كردی!

[چون حسود نیست و چشم دیدن هوو و یا سایر شریکهای جنسی حلال شوهرش را دارد.]
الكافی ج 5 ص505 ح5


5. روزی حضرت رسول صلوات الله علیه و آله نشسته بودند که زنی

عریان نزد ایشان آمد و ایستاد!و گفت ای رسول خدا من مرتکب فجور

شدم پس مرا پاک گردان!(بر من حد جاری ساز).

در اینحال مردی از راه رسید و لباسی بر بدن آن زن افکند.حضرت پرسید با این زن چه نسبتی داری؟

مرد گفت : او همسر من است ای رسول خدا!

من امروز با کنیز خود خلوت کرده بودم [که او دید] و [برای انتقام از من] مرتکب زنا شد!!

حضرت فرمود:او را به خانه بازگردان!

سپس فرمود : زنی که غیرت می ورزد بالای بیابان را از پایین آن تشخیص نمی دهد.

الكافی ج 5 ص505 ح3



[کنایه از اینکه آنقدر حسادتش چشم عقل او را کور می کند که حتی بدیهی ترین چیزها را نیز تشخیص نمی دهد.]

در مورد اعتبار مجموعه احادیثی که ذکر شد باید توجه داشت :


اولا مضمون این روایات یک متن نیست بلکه 5 متن است با 5 سند مختلف.


ثانیا در معتبرترین کتاب شیعه یعنی کافی نقل شده اند.


ثالثا در کتاب" الفقیه" شیخ صدوق نیز همین معنا با سند دیگری آمده است.


رابعا در نهج البلاغه هم آمده که: غیرت مرد از ایمان است و غیرت زن از کفر!


خامسا هیچ یک از علمای بزرگ شیعه نسبت به این روایات اشکال نکرده اند.


سادسا حتی بنا بر سختگیرانه ترین مبنای اعتبار سنجی احادیث هم حداقل سند یک حدیث از احادیث فوق معتبر است.{شماره 2}


سابعا و از همه مهمتر اینکه دلیل عقلی قطعی بر صحت این روایات وجود دارد. همان دلیلی که درخود متن روایت اول آمده بود به این بیان که :


اولا مسلم است که طبق صریح آیه قرآن وروایات صحیح که فتوای تمامی عالمان نیز چنین است خداوند چهار زن دائم _ به شرط رعایت عدالت _ و نیز زنان موقت را برای مرد حلال فرموده است.

ثانیا غیرت را در مردان قرار داده و بیش از یک مرد را بر زن حرام کرده است . و مردانی را که بر اثر اعمال زشتشان غیرت را در خود خاموش کرده اند به شدت مورد نکوهش قرار داده است .


ثالثا خداوند کریم و رحیم است.

با توجه به سه مطلب بالا محال است که خداوند در زنان نیز همچو مردان غیرت آفریده باشد چرا که با کرم و رحمت خدا نمی سازد که از سویی بیش از یک زن را به مرد اجازه داده باشد و از سوی دیگر غیرتی در زن قرار داده باشد تا از ارتباط شوهرش با هووها برنجد و عذاب بکشد همچون ناراحتی مرد با غیرت از ارتباط نامشروع مردان نامحرم با همسرش!!!


پس منشأ این حالت شبیه به غیرت که در بعضی زنان وجود دارد چیست؟!

پاسخ این است که مطابق روایات فوق و دلیل عقلی که بیان شد ,اینکه خون بعضی زنان نسبت به هووهای خود - حتی هووهای خیالی که هنوز وجود هم ندارند! – به جوش می آید نه ناشی از غیرت جنسی - که خدا اصلا در آنها نیافریده است – بلکه ناشی از حسادت است که از القائات و خواسته های شیطان است.


باید توجه داشت در روایتی آمده است که اذیتی که گاهی زنان هوودار! نسبت به شوهر روا می دارند ناشی از حب آنها به شوهر خویش است.
(کافی ج5ص506)

ممکن است چنین توهم شود که این روایت با روایات نهی زنان از غیرت(حسادت) منافات دارد در حالیکه چنین نیست بلکه اساسا حسادت در جایی پیدا می شود که محبت نسبت به چیزی وجود دارد و شخص نمی خواهد آن چیز را دیگری داشته باشد و یا با او در آن شریک شود! پس حب نه تنها منافاتی با حسادت ندارد بلکه زمینه آن است! یعنی عدم رضایت به داشتن دیگران آنچه را که ما دوست داریم, می شود حسادت.

روایت مورد اشاره گویا می خواهد از زاویه دیگری به قضیه تعدد زوجات بنگرد و این حقیقت را به مردان چند همسر متذکر شود که گمان نکنید آزارهای همسران شما که گاه بر اثر حسادت با یکدیگر نسبت به شما روا می دارند ناشی از تنفر از شماست بلکه برعکس ناشی از حس محبت به شماست! و توجه به این نکته ظریف می تواند دلداری خوبی باشد برای مردان چند همسر و کمکی باشد برای دوری از کینه ها و دعوت ایشان به صبر که نهایتا باعث تحکیم نهاد خانواده خواهد شد.

خلاصه، روی سخن این روایت با مردان است برای بیان نکته ای روانشناختی و نه با زنان برای تأیید حسد ورزی!



البته باید توجه داشت مطابق روایات، حس حسادت تا زمانی که در عمل ظاهر نشود ـ یعنی انسان با گفتار یا کردارش موجب اذیت آنکه به وی حسادت می ورزد را فراهم نیاورد ـ گناه محسوب نمی شود (کافی ج2 ص463) اما انسان عاقل باید برای پیشگیری از وقوع چنین اعمالی با نور قرآن و اهل بیت و با استعانت از خدای متعال این حس غیر اصیل را در خود درمان و ریشه کن کند.



والسلام علی من اتبع الهدی


پس بفرمایید ما بی غیرتیم دیگه
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در جامعه ای و دینی که بی غیرتی ارزش باشد وای به حال ان جامعه
وای به حال ان مردمان !!!!!!!!!!

من انچه شرط بلاغ است گفتم
تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال

خوش باشید

مرسل;531802 نوشت:
فقط زن اول گله مطمئن باشید

عرض نکردم مشکل اصلی حسادت و انحصار طلبی بعضی خانمهاست؟!
یعنی چون طرف به خاطر مشکلاتش مجبور شده از خواسته اولیه اش کوتاه بیاد دیگه گل نیست؟! نباید دوستش داشت؟! نباید کمکش کرد؟!

••ostad••;531788 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش از تاسیس فوق شرایطی استنباط می­شود: اولاً تعدد زوجات با حکم الهی ایجاد نشده است، بلکه امری موجود، پذیرفته شده و در عین حال تعداد آن به چهار محدود گردیده است (مطهری، 1363: ص326). ثانیاً ازدواج مجدد به عنوان استثناء راه حل پاره ای مشکلات اجتماعی قابل قبول است (مطهری، ص390). ثالثاً ازدواج مجدد مشروط به عدالت و عدم ستم در نفقه می­باشد (راوندی، 1405ق: ج2، ص116). همچنین از آیه شریفه شروط گوارایی زندگی خانوادگی، سبک باری عائله­مندی نیز استفاده می­شود، هر چند این شروط ارشادی می­باشند (عمید زنجانی، 1382: ص 267).

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگواران دقت بفرمایند که شهید مطهری اثبات نمودند که این یک حکم امضایی است ویک حکم الهی نیست . بلکه این آیه فقط عرف جامعه ی آن روز را امضا ومحدود نموده است .

مرسل;531817 نوشت:
پس بفرمایید ما بی غیرتیم دیگه
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در جامعه ای و دینی که بی غیرتی ارزش باشد

خواهرم لطفا مغلطه نکنید!!!

غیرتی که برای زن بده غیرت نسبت به همسران دیگر شوهرشه که خدا حلال کرده براشون.

غیرتی که همه باید داشته باشن غیرت بر احکام خداست. غیرت بر حفظ ناموس و دین و ...اینهاست.

غیرت خوب یعنی غیرتی که خدا دستور داده نه غیرتی که خدا منع کرده. غیرت زن نسبت به هوو را خدا منع کرده و هر کس این غیرت رو داشته باشه ضد ارزش عمل کرده!

بنده هم سعی کردم آنچه را شرط بلاغ است بگویم شما خود دانید!

منتظر امامِ حق;531819 نوشت:
عرض نکردم مشکل اصلی حسادت و انحصار طلبی بعضی خانمهاست؟!
یعنی چون طرف به خاطر مشکلاتش مجبور شده از خواسته اولیه اش کوتاه بیاد دیگه گل نیست؟! نباید دوستش داشت؟! نباید کمکش کرد؟!

استاد من رفتم ولی این پست شما رو نتونستم بدون جواب بزارم
اولا گفتم فردی به دلیل اینکه گرسنه است حق دزدی ندارد
ثانیا شما اگر واقعا در صدد کمک به بی شوهران هستید و می توانید خواسته های مادی و معنوی انها را تامین کنید
خدا خیرتان بدهد بروید و مشکلات چهار خانم را حل کنید :Kaf:
ولی مواظب باشید برای حل مشکلات انها
خانم خودتان و زندگیتان و بچه هایتان را مشکل دار نکنید :khaneh:

افرین بر شما مردان فداکار :Kaf:

مرسل;531825 نوشت:
گفتم فردی به دلیل اینکه گرسنه است حق دزدی ندارد

بله کاملا درسته برای گرسنگی نمیشه دزدی کرد اما این چه ربطی به بحث ما داره؟!

دزدی حرامه اما ازدواج مجدد حلاله!

باید این طوری مثال بزنین و سوال کنین: اگر کسی با یک وعده غذای حلال سیر نشد میتونه غذای حلال بیشتری بخوره؟

که جوابش واضحه: بله میتونه چون حلاله!:ok:

مرسل;531825 نوشت:
ثانیا شما اگر واقعا در صدد کمک به بی شوهران هستید و می توانید خواسته های مادی و معنوی انها را تامین کنید
خدا خیرتان بدهد بروید و مشکلات چهار خانم را حل کنید

خب مهمترین خواسته مادی و معنوی این خانمها ازدواج هست. ما هم همینو میگیم! :ok: میگیم خانمهای اول نسبت به همجنسهای خودشون حسادت نداشته باشن.

مرسل;531825 نوشت:
ولی مواظب باشید برای حل مشکلات انها
خانم خودتان و زندگیتان و بچه هایتان را مشکل دار نکنید

از بحث شخصی خوشم نمیاد ولی چون مطرح شد میگم:
ما همین حرفها رو تو خونه گفتیم و فرهنگ سازی کردیم. همسر عزیز من که همین الان داشت این مباحث رو میدید فهمیده که حسادت بده و غیرت بر زن روا نیست.
به هر حال ما سعی کردیم وظیفه آگاهی بخشی رو انجام بدیم

••ostad••;531821 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگواران دقت بفرمایند که شهید مطهری اثبات نمودند که این یک حکم امضایی است ویک حکم الهی نیست . بلکه این آیه فقط عرف جامعه ی آن روز را امضا ومحدود نموده است .

دوستان دقت بفرمایند که احکام امضایی همان احکام الهی هستند. اکثر احکام بلکه تقریبا تمام احکام (بیشتر غیر عبادی) امضایی هستند.

مثلا حج قبل از اسلام هم بوده و در اسلام با اصلاحاتی امضا شده ؛ولی به این معنی نیست که حج یک حکم الهی نیست.

••ostad••;531821 نوشت:
بزرگواران دقت بفرمایند که شهید مطهری اثبات نمودند که این یک حکم امضایی است ویک حکم الهی نیست . بلکه این آیه فقط عرف جامعه ی آن روز را امضا ومحدود نموده است

فرض می کنیم این طوری هست یعنی حکم تعدد زوجات امضایی باشه. اما اولا این مطلب حکم رو از الهی بودن خارج نمی کنه. حکم حکم خداست چه ابتدائا و بدون سابقه بفرماید و چه امری جاری را امضاء نماید. بنابراین امضایی بودن منافاتی با الهی بودن ندارد. مصدر حکم مهم است که خداوند است نه سابقه آن. همین که مصدر حکم خداوند است یعنی الهی است.
ثانیا امضایی بودن آن را محدود به عرف جامعه آن روز نمی کند. لسان حکم نسبت به همه زمانها اطلاق دارد.

منتظر امامِ حق;531830 نوشت:
بله کاملا درسته برای گرسنگی نمیشه دزدی کرد اما این چه ربطی به بحث ما داره؟!

نمی زارید که برم :khaneh:

ربطش این است که خانم مجرد برای رفع نیازش مجاز نیست از دیوار خانه دیگری بالا برود
شوهر دیگری را اغفال کند

یک خانم مجرد خوب هرگز چنین کاری نمی کند و روا ندارد روی زندگی دیگران برای خودش زندگی بسازد

منتظر امامِ حق;531830 نوشت:
باید این طوری مثال بزنین و سوال کنین: اگر کسی با یک وعده غذای حلال سیر نشد میتونه غذای حلال بیشتری بخوره؟

که جوابش واضحه: بله میتونه چون حلاله!

اگر کسی با یک وعده غذای سیر نشد با وعده دیگر هم نخواهد شد و با وعده سوم نیز
زیرا اب شور انسان را تشنه تر می کند نه سیراب

این شهوت بد چیزی است که همه را اسیر خودش می کند

اسیر شهوت نباید شد باید فکر را در جای دیگر متمرکز کرد
فرق انسان با حیوان پس چیست ؟

منتظر امامِ حق;531830 نوشت:
خب مهمترین خواسته مادی و معنوی این خانمها ازدواج هست. ما هم همینو میگیم

بعد از ازدواج خانه و پوشاک و وسیله زندگی مسافرت و بچه و مریضی و .... و هزار خواسته دیگر پیدا می شود :khaneh:

منتظر امامِ حق;531830 نوشت:
از بحث شخصی خوشم نمیاد ولی چون مطرح شد میگم:
ما همین حرفها رو تو خونه گفتیم و فرهنگ سازی کردیم. همسر عزیز من که همین الان داشت این مباحث رو میدید فهمیده که حسادت بده و غیرت بر زن روا نیست.
به هر حال ما سعی کردیم وظیفه آگاهی بخشی رو انجام بدیم

بین حرف تا عمل خیلی فرقه
هر وقت رفتید ازدواج مجدد کردین و خانمتون واقعا از ته دل ناراحت نشد اونوقت حق با شماست
اگر دخترتون رو شوهر دادید و بعد دامادتان رفت ازدواج مجدد کرد و ناراحت نشدید انگاه اهل عملید

یا رحمان و یا رحیم و انشالله اخرین پستم باشد در این تاپیک

[=arial]سلام!
یک سوالی که برای من با توجه به صحبت های دوستان پیش اومد اینه که :
چرا تا زمانی که حضرت زهرا (س) زنده و در قید حیات بودند حضرت علی (ع) همسر دیگه ای اختیار نکرد؟ اگر تا این حد سفارش به تعدد زوجات شده و خانم هم نباید با از نظر ما غیرت روی زندگی و از نظر شما حسادت بی جا مانع این امر بشه ، با توجه به اینکه بانوی دو عالم رو الگو برای تمام زنان میدونیم ایا نباید چنین الگوی بزرگی شیوه ی رفتار در اینگونه موارد رو به دیگر زنان یاد میدادند؟ پیامبر گرامی اسلام هم تا زمان حیات حضرت خدیجه همسر دیگه ای نداشتند ...

بانوی برفی;531840 نوشت:
چرا تا زمانی که حضرت زهرا (س) زنده و در قید حیات بودند حضرت علی (ع) همسر دیگه ای اختیار نکرد؟ اگر تا این حد سفارش به تعدد زوجات شده و خانم هم نباید با از نظر ما غیرت روی زندگی و از نظر شما حسادت بی جا مانع این امر بشه ، با توجه به اینکه بانوی دو عالم رو الگو برای تمام زنان میدونیم ایا نباید چنین الگوی بزرگی شیوه ی رفتار در اینگونه موارد رو به دیگر زنان یاد میدادند؟ پیامبر گرامی اسلام هم تا زمان حیات حضرت خدیجه همسر دیگه ای نداشتند ...

ممکنه به دلیل منزلت بسیار بسیار خاص این دو بانوی بزرگ اسلام باشه.

چرا پس از این دو بزرگوار چندهمسر داشتند؟
چرا سایر امامان در کنار همسرشان که مادر امام بوده اند و لذا آنها هم مثل حضرت فاطمه و حضرت خدیجه سلام علیهما از منزلت رفیعی برخوردار بوده اند، همسران دیگری داشته اند؟

پس نمیتوان از این مطلب رد چندهمسری را استفاده کرد.
حتی ضرورت را هم نمیتوان استفاده کرد چون این ضرورت در زمان آن دو معصوم بیش از هر زمان دیگری بوده است.
مطلب به منزلت و شان بسیار بسیار خاص این دو بانوی بزرگ اسلام بازمیگردد.

مرسل;531787 نوشت:
جناب اگر من قلبم درد بکنه و نیاز به عمل جراجی داشته باشم

ولی شما حدیث بیاورید که نخیر تو فلبت درد نمی کنه
در درد من تاثیری نخواهد داشت

در این حالت من مجبور می شوم یا به دردم شک کنم یا به حکم دین
به درد که نمی شود شک کرد پس باید به صحت حکم دینی شک کرد

یا رحمان و یا رحیم

تشکر ،واقعا همینطور است و من تعجب میکنم که چطور اولیا دین نسبت به چنین دردی بی اعتنا هستند و اساسا جنین احساسی را در زنان تحقیر میکنند و به رسمیت نمیشناسند ، خالق این حس خداوند است و حتما حکمتی در آن هست تا از کیان خانواده حفاظت شود. البته احادیث دیگری هم وجود دارد ولی کمتر عنوان میشود

فتح ابن یزید گفت از امام رضا(ع) از متعه پرسیدم حضرت فرمود آن حلال و مباح مطلق است برای کسی که خدا او را از ازدواج بی نیاز نکرده است(مجرد است) پس به وسیله متعه عفت خود را حفظ کند(گناه نکند) پس اگر ازدواج کرده است پس وقتی همسرش نیست برایش مباح می باشد(وسایل الشیعه ،ج21، ص23).

امام رضا (ع) برای بعضی از دوستانش مرقوم فرمودند: بر متعه گرفتن اصرار نورزید، شما را بر اقامه ی سنت سفارش می کنم ، به وسیله ی متعه کردن از همسران و آزادگان خود غافل نشوید(مبادا از نظر عاطفی به آن ها نرسید)، زیرا موجب کفر و شک همسران تان خواهد شد و علیه این امر(ولایت) نفرین خواهند کرد و ما را لعن می کنند.(الكافی ج5 ص 453).

امام صادق (ع) در پاسخ پرسش فردی پیرامون متعه او را از آن بر حذر می دارند که مبادا خودش را پست و خوار بگرداند:


عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ لَا تُدَنِّسْ نَفْسَكَ بِهَا
امام صادق به یکی از اصحاب خود می فرمایند که خودت را مبتلا به متعه نکن و نفس خودت را پست نکن (بحار ج100،
319

منتظر امامِ حق;531790 نوشت:
کی جوابگوی مشکلات این دسته از خانمها هست؟؟!!!
عاطفه و احساس و نیاز جنسی و ...فقط مال خانمهای اوله؟؟؟!!! بقیه زنهایی که امکان اول شدن در ازدواج رو ندارن باید بمیرن؟؟!!

نیاز عاطفی و جنسی مهم است ولی زنان بخاطر نیاز عاطفی و جنسی نمیمیرند ، من در میان دوستان و همکارانم افراد بیوه و مجرد با سن بالا هم هستند که حاضرند با تنهایی و حقوق مختصر خود کنار بیایند ولی کانون خانواده دیگری را برهم نزنند و وارد حریم زندگی زنان دیگر نشوند . این به وجدان و داشتن اصول اخلاقی مربوط میشود . شاید ربطی به دین نداشته باشد .به قول حجت السلام یزدی ازدواج مجدد و موقت در شرایط فعلی تنها یک نسخه است و هنگامی تجویز میشود که فرد و جامعه حقیقتا دچار بیماری شده باشد و لزومی ندارد که در شرایط نرمال اینقدر برای ترویج و موجه نشان دادنش تلاش کنیم.
. من متاسفانه میبینم که در اکثر فیلمای ما هم به جای ترویج محبت میان زن و شوهر و پدر و فرزند و حفظ کیان خانواده بحث دوزنه بودن مرد و پنهانکاریهای او و دروغ و دغل هایش سوژه میشود .
بله هستند یک عده زنانی که چند تا بچه دارند، شوهرشان مرده یا از دست رفته، یا به دلیلی طلاق گرفتهاند و امکان یک ازدواج میزان برای بار دوم ندارند، با قانون صیغه میتوانند یک ازدواج موقت کنند.» اما باید ازایشان پرسید آیا مشکل این دسته از زنان با صیغه حل میشود ؟
و اساسا مشکل آنها همبستری با یک مرد در ازای مبلغ معین است؟این رابطه ها چقدر دوام دارد و کدام مشکل عاطفی را میتواند حل کند؟ .
کدام مردی برای ازدواج مجدد یا موقت سراغ زنان سن بالا با چند تا بچه میرود؟ آیا او جوانتر ها را ترجیح نمیدهد آنوقت آیا میتواند یکسان توجه نشان دهد؟ با این مسئولیت سنگین و عقاب آن چه میکند که این طور به دفاع از این حلال میتازد . ازدواج مجدد فقط یک امر حلال و مجاز است هرچند مزموم ،عمل واجب یا مستحب که نیست، آیا همه واجبات و مستحباتمان را انجام دادیم که از اسلام همین یکی را
دائما عنوان میکنیم؟

Moradali;531833 نوشت:
دوستان دقت بفرمایند که احکام امضایی همان احکام الهی هستند. اکثر احکام بلکه تقریبا تمام احکام (بیشتر غیر عبادی) امضایی هستند.
مثلا حج قبل از اسلام هم بوده و در اسلام با اصلاحاتی امضا شده ؛ولی به این معنی نیست که حج یک حکم الهی نیست
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار حق با شما است ولی بنده متاسفانه در ارسال عجله کردم وباز هم متاسفانه نمیدانم به چه دلیل امکان ویرایش ندارم (البته احتمالا" نقص از ویندوز خودم است ) لذا مطلب را در اینجا تصحیح میکنم که حکم امضایی است وحکم تاسیسی نیست .

منتظر امامِ حق;531834 نوشت:
فرض می کنیم این طوری هست یعنی حکم تعدد زوجات امضایی باشه. اما اولا این مطلب حکم رو از الهی بودن خارج نمی کنه. حکم حکم خداست چه ابتدائا و بدون سابقه بفرماید و چه امری جاری را امضاء نماید. بنابراین امضایی بودن منافاتی با الهی بودن ندارد. مصدر حکم مهم است که خداوند است نه سابقه آن. همین که مصدر حکم خداوند است یعنی الهی است.
ثانیا امضایی بودن آن را محدود به عرف جامعه آن روز نمی کند. لسان حکم نسبت به همه زمانها اطلاق دارد.
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار از وقفه در پاسخ معذورم زیرا سرچ در اینترنت زمان بر است مجبورم کپی کنم چون حرف بنده ملاک نیست وباید مطلب مستند باشد

← اهمیت تمایز احکام تأسیسی و امضایی
اهمیت تمایز احکام تأسیسی و امضایی در آن است که اگر حکمی تأسیسی باشد، شرایط و قلمرو و مفاد آن حکم را دقیقاً باید از ادله شرعی دریافت کرد و کمتر اجتهادپذیر است، اما اگر حکمی امضایی باشد، از مطالعه چگونگی اعتقاد مردم و نحوه اجرای حکم در زمان امضای آن، گاهی می‌توان به نتایج جدید رسید.


منبع :تأسیسی - ویکی فقه

Moradali;531847 نوشت:

ممکنه به دلیل منزلت بسیار بسیار خاص این دو بانوی بزرگ اسلام باشه.

چرا پس از این دو بزرگوار چندهمسر داشتند؟
چرا سایر امامان در کنار همسرشان که مادر امام بوده اند و لذا آنها هم مثل حضرت فاطمه و حضرت خدیجه سلام علیهما از منزلت رفیعی برخوردار بوده اند، همسران دیگری داشته اند؟

پس نمیتوان از این مطلب تک همسری را استفاده کرد.

[=arial]پس یعنی خداوند بین این دو بانوی بزرگوار و بقیه ی خانم هایی که خلق کرده فرق گذاشته؟ شاید از نظر تقوا فرق باشه ولی از نظر زن بودن و احساسات و غرایز زنانه هم تفاوتی داره؟
بله پس از این دو بزرگوار چند همسر بوده اند ولی ازدواج های پیامبر اسلام بسیاری از انها دلایل سیاسی اجتماعی داشتند و ایشون مثل بعضی از اقایان صرفا به دلیل شهوت (که پیامبر بزرگوار از این صفات مبراست) ازدواج نکرده اند ... درباره ی بقیه ی امامان اطلاعات کاملی ندارم ولی منظورم اینه که :
-من وقتی کتاب نظام حقوق زن شهید مطهری رو خوندم ، نمیگم کاملا ولی تقریبا راجب تعدد زوجات تا حدی قانع شدم ... ولی با خوندن نظرات برخی دوستان دوباره کاملا نسبت به بحث جبهه گرفتم ... نحوه بیان و استدلال خیلی با هم فرق داشت و به این نتیجه رسیدم که الحق واژه متفکر برازنده شهید مطهریه ...
-بعضی اقایان چنان راجب تعدد زوجات صحبت میکنن انگار اگر مردی تک همسر بمیره گناه کبیره کرده !
-در ایه 129 سوره نسا هم خداوند فرموده که شما هرگز نمیتوانید میان زنان به عدالت رفتار کنید ... که یادمه حدیثی خوندم که منظور از عدالت اینجا محبت است . (اگه پیداش کردم میزارم)
حالا با توجه به شرط تعدد زوجات که عدالته ایا نباید جز در مواقع لزوم (که در همون کتاب اشاره شده بود) اقدام به تعدد زوجات کرد؟
-دوستان محترم! زن هم شخصیت و غروری داره پس لطفا به نحوه بیانتون دقت کنید . شاید دلیل مخالفت زنان با این حکم رفتار و گفتار های اینچنینی باشه . بعضی ها واقعا انگار هیچ حقی رو به زن نمیدن .

Moradali;531847 نوشت:
ممکنه به دلیل منزلت بسیار بسیار خاص این دو بانوی بزرگ اسلام باشه.

خوب بخاطر همین منزات خاص است که الگوی زنان مسلمان هستند
باید این خاصان در همه جهت الگو باشند باید طاقت هوو داشتن را هم یاد بقیه زنان می دادند
تا بقیه زنان هم انان را الگو قرار دهند

ما با توجه به الگوی بزرگ زنان اسلام حضرت فاطمه و خدیجه ع طرفدار تک همسری هستیم

زنده باد حضرت فاطمه و حضرت خدیجه ع که این مورد را به ما اموزش داده اند

یا رحمان و یا رحیم

••ostad••;531857 نوشت:
اهمیت تمایز احکام تأسیسی و امضایی در آن است که اگر حکمی تأسیسی باشد، شرایط و قلمرو و مفاد آن حکم را دقیقاً باید از ادله شرعی دریافت کرد و کمتر اجتهادپذیر است، اما اگر حکمی امضایی باشد، از مطالعه چگونگی اعتقاد مردم و نحوه اجرای حکم در زمان امضای آن، گاهی می‌توان به نتایج جدید رسید.

دراین صورت که میفرمایید در احکام تاسیسی هم با تامل در این که آن مساله در چه شرایطی گفته شده میتوان به نتایج جدیدتری رسید.
این گاهی به نتایج جدید رسیدن میتونه کل احکام غیرعبادی دین رو دربربگیره؟!
لا اقل ببینید در همان رشته خودتان حقوق، چقدر از احکام امضایی دیه و حقوق زن و اعدام و قصاص و اینطور مسائل نگاه جدید شده؟!!

بانوی برفی;531858 نوشت:
حالا با توجه به شرط تعدد زوجات که عدالته ایا نباید جز در مواقع لزوم (که در همون کتاب اشاره شده بود) اقدام به تعدد زوجات کرد؟

پستم رو ویرایش کرده بودم چون جوابتون رو حدس زده بودم. به پست قبلی مراجعه کنید.
شهید مطهری متکلم هستند. صحبتهای ایشون رو در مقام کلامی و تحلیل عقلانی مساله بخونید نه در مقام افتا.
مگر نه من از سایر بزرگان به جز استاد مطهری؛ تحلیلهای بهتری دیدم و میتونم با بیان بهتری برای شما بیان کنم ولی اینا تحلیل عقلیه.

مرسل;531837 نوشت:
نمی زارید که برم

از این به بعد سعی کنید تا مطمئن نشدید قهر نکنید!

مرسل;531837 نوشت:
خانم مجرد برای رفع نیازش مجاز نیست از دیوار خانه دیگری بالا برود
شوهر دیگری را اغفال کند

خانم مجرد حق دارد همانطور که خدا به او اجازه داده با مرد متاهل ازدواج کند به من و شما هم ربطی ندارد. خانم اول هم نباید حسادت کند و گرنه دین و دنیایش خراب می شود. محبت شوهرش به او بیشتر که نمی شود هیچ گاهی تنفر بجایش می آید . عقوبت الهی هم که جای خود دارد.
پس شما اگر حلال خدا را اغفال بنماید فقط بار اخرت خود را سنگین می کنید وگرنه دین خدا با پسند بزرگتر از شما هم تغییر نمی کند.
حرف آخر با شما و امثال شما که دین خدا را به رأی شخصی خود تفسیر می کنند و به هیچ منطقی هم تن نمی دهند نه آیه و روایت می پذیرند و نه حداقل فتوای علما را:
حد خود را بشناسید و بندگیتان را بکنید. گردنفرازی برای احکام خدا بد عاقبتتان میکند.
والسلام

Moradali;531867 نوشت:
دراین صورت که میفرمایید در احکام تاسیسی هم با تامل در این که آن مساله در چه شرایطی گفته شده میتوان به نتایج جدیدتری رسید.
این گاهی به نتایج جدید رسیدن میتونه کل احکام غیرعبادی دین رو دربربگیره؟!
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار این دیگر از بحث علمی خارج شدن است بنده تمام مطالبم را مستند عرض کردم شما نیز از این قاعده پیروی کنید :Gol: اولا" حکم تاسیسی مانند حکم حرمت شرب خمر در هر شرایطی غیر قابل اجتهاد است زیرا حکم واضح قران کریم است وشرع آن را بیان نموده پس هیچگاه شرایط برآن داخل نمیشود ومطلق است ونمیتوان در باره ی آن به نتایج جدید رسید . درضمن بنده این مطلب را که از خودم نگفتم که بخواهم توضیح دهم این یک مطلب با منبع علمی موثق است پس شما هم میتوانید با سرچ در اینترنت وبلود ،مطالب صحیح دراین باره را پیدا کنید وبه پاسخ خود برسید .البته شاید بنده فردا فرصت پیدا کنم و....

••ostad••;531857 نوشت:
اما اگر حکمی امضایی باشد، از مطالعه چگونگی اعتقاد مردم و نحوه اجرای حکم در زمان امضای آن، گاهی می‌توان به نتایج جدید رسید

خیر از این جهت هیچ فرقی بین حکم تاسیسی و امضایی نیست بلکه کاملا و فقط باید به ادله شرعی که آن حکم را بیان کرده رجوع کرده و عام و خاص یا مطلق و مقید بودنش را فهمید.
حکم تعدد زوجات برای همه زمانها جاری است. دلیل حکم مطلق است و هیچ دلیل شرعی بر مقید بودنش به زمان خاصی نیست.
البته بدعتگزاران همیشه بر اساس اهواء و نظرات شخصی خود بیراهه خود را می روند!

منتظر امامِ حق;531874 نوشت:
خیر از این جهت هیچ فرقی بین حکم تاسیسی و امضایی نیست بلکه کاملا و فقط باید به ادله شرعی که آن حکم را بیان کرده رجوع کرده و عام و خاص یا مطلق و مقید بودنش را فهمید.
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار به هیچ عنوان مطلب بدون سند را نمیپذیرم لطفا" بر ادعای خود سند معتبر ارایه بفرمایید وگر نه که بنده مطلب از این دست بسیار دارم که خارج از این سایت مورد قبول بسیاری از اهل فن است .

تارک دنیا;531851 نوشت:
فتح ابن یزید گفت از امام رضا(ع) از متعه پرسیدم حضرت فرمود آن حلال و مباح مطلق است برای کسی که خدا او را از ازدواج بی نیاز نکرده است(مجرد است) پس به وسیله متعه عفت خود را حفظ کند(گناه نکند) پس اگر ازدواج کرده است پس وقتی همسرش نیست برایش مباح می باشد(وسایل الشیعه ،ج21، ص23).

باید بدانید که فقها مجموع روایات را در استنباط حکم شرعی می بینند. مثلا روایت صحیح السند داریم ـ که از نظر سند قویتر از روایت فتح است ـ که مرد متاهلی که همسرش در دسترسش هست می تواند متعه بگیرد. ضمن اینکه روایت فتح صراحتا نمی گوید در غیر از این موارد جایز نیست ـ دقت کنید ـ پس بهتر است تابع نظرات علما باشید که همگی در رساله هایشان متعه را مطلقا (برای مرد مجرد و متاهل) جایز دانسته اند.

تارک دنیا;531851 نوشت:
امام رضا (ع) برای بعضی از دوستانش مرقوم فرمودند: بر متعه گرفتن اصرار نورزید، شما را بر اقامه ی سنت سفارش می کنم

این روایت هم دقیقا خلاف نظر شماست. ضمن سفارش به اقامه سنت متعه از افراط در آن نهی می کند. روایت می گوید: سنت را به پا دارید ولی در آن افراط نکنید. اما خانمها فتوا می دهند اصلا متعه نکنید!!!

موضوع قفل شده است