توسل به معصومین علیهم السلام

تب‌های اولیه

139 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام علیکم خدمت دوستان گرامی و اساتید محترم .
[h=1]اولین سوالی که از کسانی که می گویند یا علی گفتن شرک است می پرسیم که چرا شرک است !!!؟
سوره اعراف ایه 134 می فرماید:[/h]وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِندَكَ ۖ لَئِن كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ [٧:١٣٤]
هنگامی که بلا بر آنها مسلط می‌شد، می‌گفتند: «ای موسی! از خدایت برای ما بخواه به عهدی که با تو کرده، رفتار کند! اگر این بلا را از ما مرتفع سازی، قطعاً به تو ایمان می‌آوریم، و بنی اسرائیل را با تو خواهیم فرستاد!»
پس ما شیعیان چی می خوایم ؟چیز دیگه که نمی خوایم . حالا می گند ائمه مردند و ارتباطشون با دنیا قطع است و چنین و چنان است که فقط یه جواب کوچولو می دهیم که :
الوسی حیاه شهدا حیات حقیقی است ج3 ص 326 سیوطی می گوید حياة النبي صلى الله عليه وسلم في قبره وسائر الأنبياء معلومة عندنا علماً قطعياً کتاب نظم المتناثر ج1ص126ما علم قطعی داریم پیامبر و دیگران زنده هستند ومی گویند خبر متواتر داریم الحاوی الفتاوی ج2 ص 250سکبی می گوید : وَمن عقائدنا أَن الْأَنْبِيَاء عَلَيْهِم السَّلَام أَحيَاء فى قُبُورهم عقیده ما این است طبقات الشافعیه الکبری ج3 ص 395
یک سوال از اون هایی که می گند یا علی شرک است ایا می شه برای غیر خدا سجده کرد؟اما خود خدا می گه سجده بکنید برای ادم :
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ [٢٠:١١٦]
و به یاد آور هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سرباز زد (و سجده نکرد)!
116 سوره طه
شیطان گفت فقط برای تو سجده می کنم خدا می گه توسل کنید وهابی ها می گند نه فقط خداوند وهابی ها مثل شیطان پرستان هستند.

vivaziba;399470 نوشت:
خب اگر منظور شما آبروی حضرت علی و ... است پس چرا لفظ یا علی مدد را بگوییم؟
چرا خواسته و مدد را از خدا نخواهیم؟و مدد رسان را الله متعال ندانیم؟

با سلام.

به همان دلیلی که ما از مردم در کارهای روزمره کمک می خواهیم.
روزی را از سوی خداوند می دانیم اما ضمناً می دانیم که نان و پول و ... از آسمان سقوط نمی کند بلکه باید از دست مردم و اسباب مادی گرفت.

vivaziba;399470 نوشت:
یعنی اگر آن ها با آن شیوه حضرت علی را واسطه قرار می دادند دیگر کارشان مورد رضای خدا بود و ایرادی نداشت؟

بله تا جایی که می دانم طبق آموزه های دینی و قرآنی اشکالی نداشت. مثل این است که دوشاخه اتو را به پریز بدون برق بزنیم طبیعتاً اتو گرم نخواهد شد. پس باید به چیزی متوسل شد که بتواند وسیله و موصل قرار گیرد. قرآن کریم در این خصوص آیات متعددی دارد.
[SPOILER]
َكَیفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ ینَزِّلْ بِهِ عَلَیكُمْ سُلْطَانًا ... [انعام/81]
چگونه من از بتهای شما بترسم؟! در حالی که شما از این نمی‌ترسید که برای خدا، همتایی قرار داده‌اید که هیچ گونه دلیلی درباره آن، بر شما نازل نکرده است!

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّی الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْی بِغَیرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ ینَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا ... [اعراف/33]
بگو: «خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشکار باشد چه پنهان، حرام کرده است؛ و (همچنین) گناه و ستم بناحق را؛ و اینکه چیزی را که خداوند دلیلی برای آن نازل نکرده، شریک او قرار دهید؛ ...»

... أَتُجَادِلُونَنِی فِی أَسْمَاءٍ سَمَّیتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ ... [اعراف/71]
... آیا با من در مورد نامهایی مجادله می‌کنید که شما و پدرانتان 0بعنوان معبود و خدا، بر بتها) گذارده‌اید، در حالی که خداوند هیچ دلیلی درباره آن نازل نکرده است؟! ...

مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّیتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ ... [یوسف/40]
این معبودهایی که غیر از خدا می‌پرستید، چیزی جز اسمهائی (بی‌مسما) که شما و پدرانتان آنها را [خدا یا الهه یا واسطه فیض الهی] نامیده‌اید، نیست؛ خداوند هیچ دلیلی بر آن نازل نکرده؛ ...

وَ یعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَمْ ینَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَا لَیسَ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ ... [حج/71]
آنها غیر از خداوند، چیزهایی را می‌پرستند که او هیچ گونه دلیلی بر آن نازل نکرده است، و چیزهایی را که علم و آگاهی به آن ندارند! ...
[/SPOILER]
چیزی که بنده از این آیات می فهمم این است که واسطه قرار دادن مخلوق در درگاه الهی برای هر کاری باید پشتوانه عقلی یا نقلی داشته باشد. یعنی اشکال کار بت پرستان این نبود که چرا از غیرخدا کمک می طلبند چون خود خداوند امر کرده که در تقرب بسوی او از وسیله ها کمک بگیریم. بلکه اشکال این بود که اولاً چرا غیرخدا را هم تراز با خداوند تصور می کردند و ثانیاً اگر از بت ها فقط به عنوان واسطه فیض (و نه شریک) خداوند کمک می خواستند چرا حجت و دلیل محکمه پسندی برای این کار نداشتند. یعنی خدا کجا گفته بود که بروید از بت ها به عنوان واسطه فیض من توسل بجویید؟ در واقع بر سر قبری فاتحه می خواندند که در آن مرده ای نبود!

موفق باشید.

یونس بن عبد الرحمن;399414 نوشت:
در دعا هم وارد شده به مضامین مختلف مثلا : یا محمد و یا علی اکفینانی فانکما کافیان ...

با سلام و احترام.

این فراز از دعای عظم البلاء محل اشکال جدی است. چطور می توان به مخلوقی هرچند والامقام گفت تو برای من کافی هستی؟! در حالی که قرآن کریم همین مفهوم را در مورد خداوند می فرماید. این جمله شرک آمیز است و تا جایی که می دانم برخی علما به همین دلیل آن را معتبر نمی دانند.

موفق باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین المعصومین .

نقل قول:
با سلام و احترام.

این فراز از دعای عظم البلاء محل اشکال جدی است. چطور می توان به مخلوقی هرچند والامقام گفت تو برای من کافی هستی؟! در حالی که قرآن کریم همین مفهوم را در مورد خداوند می فرماید. این جمله شرک آمیز است و تا جایی که می دانم برخی علما به همین دلیل آن را معتبر نمی دانند.

موفق باشید.

و علیکم السلام .

در همین صفحه قبل عرض کردم بنای بنده بر اختصار و عدم تفصیل مطالب است ولی از آن جا که حضرتعالی را آدم با فضلی می بینم توضیح می دم خدمتتان .

ببیند دوست من اگر در عرایض بنده در صحفه قبل دقت می کردید مطلب روشن می شد .

این دعاء هیچ گونه اشکالی ندارد و این معنا از دید قرآن کاملا بی اشکال است . این آیه شریفه را دقت بفرمایید .

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ .الأنفال : 64

ای پیامبر - صلی الله علیه و آله - خدا و مومنانی که از شما تبعیت می کنن کافی است .

می فرماید نه فقط من خدا بلکه مومنین نیز تو را کفایت می کنند . ( دقت کنید به چه شکل و به چه صورت اصلا مهم نیست کاری به این قسمت ندارم اصلا .

مهم این که خدای متعال می فرماید مومنین نیز پیامبر صلی الله علیه و آله را کفایت می کنن )

خوب توجه بفرمایید اگر مومنین با تمام محدویتی که دارند ( از باب مثال نه متصل به غیب هستن و نه غیره ... ) در کنار خداوند متعال قادر هستن که پیامبر را کفایت کنن و کفایت و کافی بودن منحصر در خدای متعال نیست خب شما مطلب را بالعکس کن ببین چه اتفاقی می افتد .

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با قدرت تکوینی و احاطه تام بر وجود ( غیر استقلالی و با اذن پروردگار ) و با آن امامت عظمی بر ما سوی اللهی و آن اعجاز و سر تا پا کرامت و معجزه به طور اولی و غیر قابل وصف می تواند مومنین را کفایت کند .

لذا کفایت اولا : منحصر در خدا نیست به نص خود قرآن و ثانیا : مومنین می توانند به طور محدود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را کفایت کنند ولی پیامبر و حضرات معصومین صلوات الله علیهم می توانند به طور غیر قابل محدود به مومنین مدد رسانند .
سوما : ( که وارد بحث نمی خوام بشوم ) این کفایت معصومین صلوات الله علیهم فرقی بین این که در دنیا یا بررخ یا آخرت باشن تفاوتی نمی کنه اصلا و ابدا . - به نص قرآن کریم -

خب به نص قرآن چه اشکالی دارد به من بگم یا محمد یا علی اکفینانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران ... ( کفایت و نصرت خدا یه چیره و کفایت و نصرت پیامبر و معصومان صلی الله علیهم یه چیز دیگر است . )

حالا متوجه شدی دوست بزرگوار این دعاء و بالاتر از این صادر شده هیچ گونه اشکالی نداره و کاملا با مضامین قرآن منطبق است .

متاسفانه در قرآن کار نشده و از مضامین عالیه قرآن غافلیم .

به عرایض قبلیم هم مراجعه کنید و خوب تامل بفرمایید که مطلب بیشتر واضح و روشن می شود .

یونس بن عبد الرحمن;409671 نوشت:
این دعاء هیچ گونه اشکالی ندارد و این معنا از دید قرآن کاملا بی اشکال است . این آیه شریفه را دقت بفرمایید .

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ .الأنفال : 64

ای پیامبر - صلی الله علیه و آله - خدا و مومنانی که از شما تبعیت می کنن کافی است .

می فرماید نه فقط من خدا بلکه مومنین نیز تو را کفایت می کنند . ( دقت کنید به چه شکل و به چه صورت اصلا مهم نیست کاری به این قسمت ندارم اصلا .

مهم این که خدای متعال می فرماید مومنین نیز پیامبر صلی الله علیه و آله را کفایت می کنن )


با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست فرهیخته.

تشکر از توجه و توضیحات دقیق و ارزنده شما.

در خصوص آیه مورد اشاره که در ذهن حقیر هم بود مشخص است که حضرتعالی نیز نگاه استقلالی به کفایت مؤمنین ندارید و آن را در طول کفایت خداوند می دانید و اصلاً توسل به مخلوق و اسباب از همین باب است. اما در مورد عبارت «یا محمد یا علی، یا علی یا محمد، اکفیانی فانکما کافیان» شاید اشکال بزرگواران از این جهت باشد که از قید حصر استفاده شده است یعنی فقط شما هستید که مرا کفایت می کنید. البته اگر فرازهای قبلی دعا را نیز در نظر بگیریم شاید بتوان این عبارت را پذیرفت و اینگونه گفت که حصر در اینجا در مقابل همه مخلوقات است نه همه موجودات چرا که ما بالاتر فقط از خداوند استعانت خواسته بودیم.

اما این که فرمودید:

یونس بن عبد الرحمن;409671 نوشت:
لذا کفایت اولا : منحصر در خدا نیست به نص خود قرآن و ثانیا : مومنین می توانند به طور محدود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را کفایت کنند ولی پیامبر و حضرات معصومین صلوات الله علیهم می توانند به طور غیر قابل محدود به مومنین مدد رسانند .

بنده هم موافقم که مؤمنین می توانند بعد از خدا پیامبر را بطور محدود کفایت کنند. اما این که کفایت حضرات معصومین برای ما نامحدود باشد دلیلی برای پذیرش آن ندارم چرا که آن حضرات را نیز در چارچوب نظام کلی خلقت الهی می دانم. البته اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم. اما آیا همین که فرموده اند ما نمی توانیم در برزخ برای شما کاری انجام دهیم و شفاعت ما در قیامت است مصداقی از محدودیت کفایت ایشان نیست؟

موفق و سعادتمند باشید.

نقل قول:
با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست فرهیخته.

تشکر از توجه و توضیحات دقیق و ارزنده شما.

در خصوص آیه مورد اشاره که در ذهن حقیر هم بود مشخص است که حضرتعالی نیز نگاه استقلالی به کفایت مؤمنین ندارید و آن را در طول کفایت خداوند می دانید و اصلاً توسل به مخلوق و اسباب از همین باب است. اما در مورد عبارت «یا محمد یا علی، یا علی یا محمد، اکفیانی فانکما کافیان» شاید اشکال بزرگواران از این جهت باشد که از قید حصر استفاده شده است یعنی فقط شما هستید که مرا کفایت می کنید. البته اگر فرازهای قبلی دعا را نیز در نظر بگیریم شاید بتوان این عبارت را پذیرفت و اینگونه گفت که حصر در اینجا در مقابل همه مخلوقات است نه همه موجودات چرا که ما بالاتر فقط از خداوند استعانت خواسته بودیم.

[=&amp]همچنین سلام عرض می کنم خدمت شما دوست بزرگوار .[/]
[=&amp]خواهش می کنم شما بزرگوارید .[/]

[=&amp]بله همین طور است ما سه نوع کفایت داریم کفایت خدای متعال , کفایت أنبیاء و رسل مخصوصا 14 معصوم سلام الله علیهم , و کفایت مومنین و مردم .
[/]
[=&amp]این دو کفایت اخیر در طول کفایت اللهی هستن ولی خود هر کدام مستقل است .
[/]
[=&amp]در این دعای شریف حصری وجود ندارد و اگر داشته باشد هم اشکالی پیش نمی آید بزرگواران که اشکال کرده اند نکات ریزی را متوجه نیستن .
[/]
[=&amp]از این که فقط از حضرات پیامبر اقدس و امیر المومنین صلوات الله علیهم نام برده شده از این روست که در روایات صحیح داریم که این دو بزرگوار شان و منزلت خاصی در نزد خدا دارند که هیچ کس ندارد حتی معصومین از حضرت زهراء و اولاد طاهرینشان سلام الله علیهم اجمیعن.
[/]
[=&amp]و نکات دقیق و ریز شریف دیگری که موارد بحثش طولانی ست لذا می گذاریم فرصتهای بعدی.[/]

نقل قول:
بنده هم موافقم که مؤمنین می توانند بعد از خدا پیامبر را بطور محدود کفایت کنند. اما این که کفایت حضرات معصومین برای ما نامحدود باشد دلیلی برای پذیرش آن ندارم چرا که آن حضرات را نیز در چارچوب نظام کلی خلقت الهی می دانم.

[=&amp]ببینید دوست عزیز خداوند متعال اگر بخواهد به کسی که اصطفاء کرده چیزی بدهد هیچ گونه خساستی به خرج نمی دهد و به عبارت دیگر نامحدود عطاء می کند و دست خدا کاملا باز است . موارد آن این عطاء در قرآن زیاد است یکی از مصادیق أتم آن امامت عظمای خاصه که به حضرت ابراهیم سلام الله علیه عطاء فرموده است.
[/]
[=&amp]لذا در روایات صحیح داریم از حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین که ما را از چارچوب ربوبیت و اللهویت نازل کنید ( به یک عبارت خدا نگویید ) بعد هر چی در تصور شما بگنجد و بگویید کم گفتید ( نزلونا عن الربوبیة و قولوا فینا ما شئتم و لن تبلغوا )
[/]
[=&amp]این کفایت حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین واقعا غیر قابل تصور است خدا لعنت کند موسسین سقیفه را که نگذاشتند حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین آن طور که شاید و باید برای مردم ظاهر شوند .
[/]
[=&amp]نمونه دیگر آن روزی که ولی الله الاعظم امام السر و العلن حضرت صاحب زمان صلوات الله علیه ظهور کنن و علم به هر کجا رسیده باشد تازه فقط یک باب از 28 باب است و حضرت 27 باب دیگر را بر مردم کشف و نمایان می کند آن وقت است که عظمت این کفایت اللهی امام معصوم صلوات الله علیه به طور کاملا واضح و روشن بر همگان روشن خواهد شد . اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه .[/]

البته ناگفته نماند هر امری و مساله ایی هر چند به اذن خدای متعال بزرگ و نامحدود باشد ولی خب به هر حال از حوادث است و در برابر خداوند عز و جل نامحدود است .

نقل قول:
اما آیا همین که فرموده اند ما نمی توانیم در برزخ برای شما کاری انجام دهیم و شفاعت ما در قیامت است مصداقی از محدودیت کفایت ایشان نیست؟

[=&amp]این فرموده شما خب مخالف صریح قرآن مجید است لذا بین کلام خداوند متعال و کلام معصوم سلام الله علیه تعارضی وجود ندارد بلکه تصور تعارض محال است .[/]

[=&amp]شما لطف کنید درج بفرمایید حضرات ائمه صلوات الله علیهم کجا گفته اند که در برزخ نمی توانن برای مومنین کاری کنند تا ببینیم قضیه از چه قرار است .[/]

saeedsaeedi1;434123 نوشت:
من که ندیدم امامان کسی را شفا بدهند همش از این و اون به ندرت شنیدم تازه خیلی از وقتها دیدم که یارو این همه نذر و نیاز هم میکنه و آخر سر هم هیچ شفایی پیدا نمیکنه خیلی از آدمها رو دیدم که یک عمر وقتشون رو تلف کردند و دعا کردند و به اون چیزی که میخواستند نرسیدند در کل خیلی خوشحال هستم که با این که در یک خانواده کاملا مذهبی هستم اما خودم مذهب رو اصلا دوست ندارم و ازش متنفر هم هستم حداقل وقت خودم را تلف نمیکنم و آزادانه و بدون تقلید و تعصب راجع به مسایل پیرامون خودم تفکر و اندیشه میکنم

دوست گرامی
شفا اولا دست خداست و ما این جور عقیده داریم و امامان واسطه هستن.
دوم اینکه من دیدم افراد زیادی که گفتن حاجت داشتیم و با توسل به اهل بیت از خدا گرفتیم.
بعضیا میگن هر چی خواستیم از خدا گرفتیم
شما هم اگه کمی دقیق تر نگاه کنین می بینید دور و برتون پر از دعای مستجاب است هر چند خودتون متوجه نشید، فکرشو بکنید الان سلامتی امنیت نعمت نشاط دارید اگه نداشتید چه میشد؟

یه مورد خیلی جالب از اثبات توسل در منابع اهل سنت با گرایش سلفی از یکی از علما شنیدم ،متن را در نرم افزار پیدا کردم و برای علاقه مندان قرار میدم
در تفسیر ابن کثیر دوست ابن تیمیه متعصب جلد دوم صفحه960 داستان جالبی آورده است که: عتبی می گوید نزد قبر رسول خدا نشسته بودم که دیدم یک مرد اعرابی آمد مقابل قبر رسول خدا و گفت:
السّلام عليك يا رسول اللّه، سمعت اللّه سبحانه و تعالى يقول: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً [سورة النّساء 4/ 64]، و قد جئتك مستغفرا من ذنبي، مستشفعا بك إلى ربّي، ثمّ أنشأ يقول، [من البسيط]:
يا خير من دفنت في التّرب أعظمه فطاب من طيبهنّ القاع و الأكم‏
نفسي الفداء لقبر أنت ساكنه فيه العفاف و فيه الجود و الكرم‏
أنت النّبيّ الّذي ترجى شفاعته عند الصّراط إذا ما زلّت القدم‏
قال: ثمّ انصرف. فأخذتني سنة، فرأيت النّبيّ صلى اللّه عليه و سلم في النّوم، فقال لي: يا عتبيّ، الحق الأعرابيّ، فبشّره بأنّ اللّه قد غفر له‏
مرد اعرابی آمد و این آیه شریفه را خواند و گفت یا رسول الله من آمده ام تا از گناه خودم استغفار کنم و تو را نزد پروردگام شفیع قرار دهم. سپس برگشت. عتبی می گوید چرتی مرا گرفت پس پیامبر خدا را در خواب دیدم که به من فرمود: حق با اعرابی است او را بشارت بده که خدا او را آمرزید.

موضوع قفل شده است