سنگسار جنایتی هولناك یا حکمی اسلامی؟

تب‌های اولیه

66 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سنگسار در اسلام

در وسائل الشيعة باب 15 از ابواب حد زنا به چند طريق روايتي نقل شده كه در زمان پيامبر اكرم (ص) ماعز بن مالك نزد آن حضرت به زناي محصنه اقرار نمود و از ايشان خواست تا بر او اجراي حد نمايد و آن حضرت روي خود را از او برگرداند ولي دو مرتبه او اقرار نمود و خواسته خود را تكرار كرد و مرتبه سوم نيز او به همين وضع اقرار نمود و حضرت پرسيدند :

آيا او گرفتار خيال و توهم نشده است ؟ اصحاب گفتند: نه !

و او براي مرتبه چهارم اقرار كرد . سپس حضرت دستور رجم او را دادند;

همين كه او تلخي رجم را چشيد از جايگاه خود فرار كرد و در بين راه زبير او را ديد و استخواني از شتر را به پاي او زد و او به زمين افتاد و مردم به او رسيدند و او را كشتند . خبر اين حادثه به پيامبر رسيد و ايشان فرمودند :

چرا او را رها نكرديد تا فرار كند و برود ؟

و سپس ديه و خونبهاي او را از بيت المال پرداختند.

و درروايت 3 و 5 همين باب از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمودند :

" اگر شخص مورد رجم فرار كرد ، چنانچه سنگي به او خورده است او را نبايد برگردانند ; ولي اگر هيچ سنگي به او اصابت نكرده است او را برمي گردانند تا تلخي اجراي حد را احساس نمايد."

از مجموع روايات ذكر شده به خوبي فهميده ميشود كه هدف از رجم ، كشتن شخص زاني نبوده است، و لذا پيامبر(ص) فرمود: " چرا ماعز را تعقيب كرديد و او را كشتيد؟ " و حتي ديه او را از بيت المال پرداخت كردند .

پسشخص مورد رجم حق فرار دارد و خون او مهدور نيست . و در روايت 3 و 5 حضرت فرمود :

" اگر او در حالي كه سنگ نخورده فرار كرد او را برگردانند تا سختي و تلخي حد را بچشد "; و نفرمود تا او را بكشند .

همچنين مطابق روايات و فتاواي فقها سنگ ها نبايد بزرگ باشد، و علت آن هم چيزي جز اين نيست كه اگر سنگ ها بزرگ باشد خطر كشته شدن بيشتر خواهد بود.

منبع : کتاب دیدگاهها – ج2 - ص 84 ، آیه اله منتظری

محمد صالحی – 26/ 4 / 90 – مصادف با 15 شعبانhttp://mahsan.parsiblog.com /

[=Arial Black]متاسفانه عمل سنگسار وحتی کلمه سنگسار اونقدر دهشتناکه که کسیکه این عمل زشت و پست رو انجام داده گناهش به خاطر حکم سنگسار کاملا کم رنگ میشه مخصوصا در مورد یه زن شوهر دار.
[=Arial Black]این زن با این عمل وقیحش یه خانواده رو نابود میکنه و به نظر من اطرافیان این زن به خصوص شوهرش برای اینکه جلوی اسیب های بیشتری رو بگیره مثل یه دندون فاسد با اون زن و طلاق بده.حکم سنگسار اثباتش اونقدر سخته که فکر نکنمهر کسی بتونه اونو اثبات کنه گر چه معتقدم کسی که جنین کاری میکنه شایسته بدترین عذاب هاست .در مورد دختران نوجوانی مثل دعا که قربانی عشق هستن باید مهربانتر بر خورد کرد خداوند در توبه ش همیشه بازه پس چرا انسان نباید ببخشه.در مورد زنهای دیگه هم باید منصفانه بود.:Gol:

سلام
من یه سوالی برام پیش اومد .

یعنی حکم سنگسار مال زنیه که شوهر داره و جلوی چند نفر با یکی دیگه رابطه داشته باشه؟

و اینکه حد و حدود سنگسار چیه ؟ یعمی ممکنه آدم بعد از سنگسار زنده بمونه ؟ یا اینکه مثلا یه تعداد خاصی سنگ باید زده بشه؟

با سلام
فرمودید یکی از شرایط سنگسار وجود 4 شاهد است
هم اکنون که وسایل پیشرفته از قبیل دوربین وجود دارد، آیا کسانی که فیلم عمل زنا را مشاهده کرده باشد شاهد محسوب می شود؟

با سلام درمورد ايه 25 سوره نساء كه كارشناسان فرمودند منظور از نصف شدن مجازات تازيانه است بنظرم اصلا منطقي نيست چون حكم سنگسار هم ميشه نصف كرد يعني تعداد سنگ ها نصف شه بنظرم حكم مهمي مثل سنگسار بعيده كه حدودش مشخص نشده باشه .....از شما بعيده.درضمن ايه نشان ميده كه درمورد فرد مجرد نيست

خواهان;143904 نوشت:
با سلام
فرمودید یکی از شرایط سنگسار وجود 4 شاهد است
هم اکنون که وسایل پیشرفته از قبیل دوربین وجود دارد، آیا کسانی که فیلم عمل زنا را مشاهده کرده باشد شاهد محسوب می شود؟

سلام
خیر شاهد محسوب نمیشن و هر گونه شهادت از طریق فیلم و عکس برای دادگاه سند نیست و باید 4 شاهد عینی وجود داشته با شهادت یکسان از همه لحاظ و گرنه اگر شهادتشون مثل هم نباشه نه تنها پذیرفته نمیشه بلکه بر اونها حد هم جاری میشه
یا حق

به نظر من سنگسار در اسلام بیشتر به جای اینکه یک حکم تادیبی باشه (که خیلی هست) یک حکم بازدارنده اس. بیان این حکم نشان دهنده ی خیلی پر خطر بودن رفتاری است که فرد قراره به اون نزدیک بشه به همین خاطر هم به نظرم شرایط سختی رو برا اثباتش گذاشتن. تازه تو همین حوزه هم باز برای زنان نسبت به مردان آسان تر گرفتن! مثلا اینکه مردان رو تا کمر داخل خاک می کنن و زنان رو تاسینه که بدنشون کمتر آسیب ببینه، اندازه سنگ ها و اینکه سنگ رو توی سر و صورت فرد نباید بزنن نشون می ده اسلام حتی به کسی که یک همچین رفتار کثیفی رو از خودش نشون داده هم به دیده یک انسان نگاه می کنه و اجازه نمیده هرطور که حقدها وکینه های موجود در دلها حکم می کنه اون بنده خدا رو سنگسار کنن!
تازه اثباتش خیلی سخته!باید چهارتا شاهد عادل به این موضوع شهادت بدن، همه هم شبیه هم! یعنی اگه سه تا باشن و برن شهادت بدن خودشون حد می خورن!آقای قرائتی توی قصه بریدن انگشتان دزد(اونجام نیاز هست که چندتا شاهد عادل ببینن که دزد داره قفلی رو میشکنه یا باز میکنه)می گفتن، خب این شاهد چرا داره نگاه می کنه، بره جلو دزده رو بگیره، بعد نتیجه گیری کردن که احتمالا دزده داره امنیت اجتماعی جامعه رو تهدید می کنه(یعنی خطری داره که شاهد عادل جرئت نمی کنه جلو بره)در این مورد هم میشه این قضیه رو مطرح کرد.
به نظر من حتی توی این حکم هم رحمت الهی غالبه، منتهی با یک نگاه کلی تر باید نگاه کرد و جامعه، افراد خانواده اون فرد زانی،و حتی خیر خود اون فرد(نه خواسته اش و راحتی اش) رو در نظر گرفت!

خواهان;143904 نوشت:
با سلام فرمودید یکی از شرایط سنگسار وجود 4 شاهد است هم اکنون که وسایل پیشرفته از قبیل دوربین وجود دارد، آیا کسانی که فیلم عمل زنا را مشاهده کرده باشد شاهد محسوب می شود؟

با عرض سلام خدمت کاربر محترم خواهان گرانقدر و تشکر از سئوال شما

فیلم عمل زنا نمی تواند معیار و ملاک شهادت قرار گیرد و شرعا شهادت محسوب نمی گردد اما اگر موجب علم قاضی شود ، قاضی می تواند بر اساس علم خود حکم کند .

در پناه حضرت حق باشید

با عرض سلام كسي درمورد تعداد سنگ ها اطلاعي داره؟از نظر شرعي تا چند سنگ مجاز است و سنگ ها در چه اندازه اي هست؟احتمال مرگ هست يا نه؟

[=&quot]به نام یگانه هستی بخش

[=&quot]آیا ما برای به دست آوردن احکام و معارف دین تنها باید به قرآن مجید مراجعه کنیم؟

[=&quot]خداوند در قرآن بخشی از احکام را بیان نمود و در بسیاری از موارد مسائل کلی احکام بیان شد. مانند اینکه در آیات فراوانی از قرآن نسبت به اقامه نماز و اداء زکات دستور داده شد، اما با وجود اهمیت این دو موضوع و تکرار و تاکید فراوان آن در قرآن احکام جزیی شان، حتی تعداد رکعات هر نماز واجب روزانه بیان نشد. با این وجود چگونه می توان انتظار داشت در مواردی که موضوعی به مراتب کمتر در قرآن تکرار شد، تمام احکام آن را مستقیما از قرآن بدست آورد؟!

[=&quot]خداوند دو مرتبه در کلام وحی به مسلمانان تذکر می دهد، بیان جزییات دین و احکام بر عهده پیامبر اکرم(ص) می باشد و مسلمانان در هر موردی که دچار اختلاف شدند باید به رسول گرامی اسلام(ص) مراجعه و از ایشان سوال کنند: « [=&quot]وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَينِ‏َّ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِْمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون» (و به سوى تو نيز اين ذكر (قرآن) را فرو فرستاديم تا براى مردم آنچه را كه به سوى آنها نازل شده روشن كنى و باشد كه بينديشند) سوره نحل،آیه44، «وَ مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَينِ‏َّ لهَُمُ الَّذِى اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» (و ما اين كتاب را بر تو فرو نفرستاديم مگر براى اينكه، آنچه را كه در آن اختلاف دارند (مانند اختلاف مسلمين با كفار و با اهل كتاب) براى آنان توضيح دهى، و هدايت و رحمتى باشد براى گروهى كه ايمان مى‏آورند) سوره نحل،آیه64.

[=&quot] علاوه بر این خداوند نسبت به تبعیت و پیروی از دستوارت پیامبر اسلام(ص) سفارش می کند و از مخالفت با فرامین آن حضرت ما را برحذر می دارد؛«[=&quot] ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ» (آنچه را فرستاده ما به شما داد (از احكام و معارف و اموال) بگيريد و از آنچه شما را منع و نهى كرد باز ايستيد، و از خدا پروا نماييد، كه خداوند سخت‏كيفر است) سوره حشر،آیه7.

[=&quot]قرآن مجید به منظور اثبات حقانیت و الهی بودن بیانات پیامبر اسلام(ص) می فرماید:« وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَْوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَی» (و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد آنچه مى‏گويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست) سوره نجم،آیه3-4.

[=&quot]در نتیجه احکام بیان شده توسط پیامبر(ص) برای ما حجت و تبعیت از آنان لازم می باشد، به گونه ای که مخالفت شان عذاب در پی خواهد داشت.
:Gol::Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام دین رحمت است به چه معناست؟

رحمت در لغت به نازک دل و با عاطفه بودن معنی شده است.( لسان العرب، ج‏12، ص231). در اثبات این مطلب که دین اسلام دین رحمت است، توجه به همین نکته کافی است که صدوسیزده سوره از صدوچهارده سوره قرآن با « بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می شود، و در عوض یک سوره از قرآن(سوره توبه) که به دلیل خاصی با « بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز نشده، در سوره دیگری از این کتاب آسمانی( سوره نمل) این آیه دو مرتبه بیان شد تا به تعداد سوره های قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم» در این کتاب شریف وجود داشته باشد.

در مورد لطف و رحمت پیامبر گرامی اسلام(ص) خداوند مطالب متعددی بیان فرمود که به برخی از آنان اشاره می شود: « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» (ما تو را جز براى رحمت جهانيان نفرستاديم) سوره انبیاء،آیه107. « فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ» (به (بركت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم‏] نرم (و مهربان) شد) سوره آل عمران، آیه 159.

در مورد شدت علاقه پیامبر(ص) به مردم و تلاش شدید آن حضرت به هدایت شان خداوند می فرماید:« لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنينَ» (گويى مى‏خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى بخاطر اينكه آنها ايمان نمى‏آورند). سوره شعراء،آیه3.

بنابراین خداوند و رسول گرامی اسلام(ص) مظهر تام و کامل رحمت می باشند. اما معنی رحمت این نیست که همیشه و نسبت به همه افراد حتی جنایتکاران و فاسقان باید ترحم نمود، بلکه عقل و منطق حکم می کند، اگر افرادی از حریم قوانین تخطی کرده و قوانین مسلّم دینی را زیر پا گذاشته و هتک حرمت کردند باید به مجازات برسند تا نظم و امنیت و آرامش عمومی جامعه حفظ شود.

یکی از قوانین لازم اسلامی رعایت عفت و پاکدامنی می باشد. خداوند برای برآورده شدن نیازهای طبیعی و غریزی جنسی انسان راه ازدواج را قرار داد و به منظور حفظ پاکدامنی مسلمانان به این امر توصیه می کند: « وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ» (مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد خداوند گشايش‏دهنده و آگاه است). سوره نور،آیه32. و اگر این افراد ازدواج نکردند و دچار فساد اخلاقی شدند خداوند دستور می دهد، آنان را مجازات کنید:« الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ« (هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده كنند) سوره نور،آیه2.

از طرف دیگر به منظور حفظ کرامت و آبروی افراد مومن و برای جلوگیری از تهمت و افتراء افراد بی تقوا خداوند می فرماید:« وَ الَّذينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً وَ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (و كسانى كه آنان پاكدامن را متّهم مى‏كنند، سپس چهار شاهد (بر مدّعاى خود) نمى‏آورند، آنها را هشتاد تازيانه بزنيد و شهادتشان را هرگز نپذيريد و آنها همان فاسقانند) سوره نور،آیه4.

از این آیه به خوبی فهمیده می شود که خداوند برای آبروی مسلمانان و حفظ عفت عمومی جامعه ارزش و احترام بسیار بالایی قائل است، به گونه ای که اگر کسی به دیگری نسبت زنا بدهد و نتواند با ادله و شواهد کافی آن را اثبات کند، به دلیل هتک حرمت و آبروی مسلمان خودش با هشتاد تازیانه حد زده می شود.

اما بحث در این است که اگر تعوذبالله افرادی حرمت قوانین الهی را زیر پا گذاشته به صورت علنی مرتکب فسق و فجور شدند به گونه ای که این عمل شان برای جمعی از مسلمانان به اثبات رسید، آیا در این گونه موارد چه باید کرد؟

زن یا مردی که دارای همسر است و می تواند نیاز جنسی خود را از طریق مشروع برآورده کند، و با شخص دیگری که او نیز دارای همسر است ارتباط نامشروع برقرار می کند، آیا در چنین مواردی نیز باید با تسامح و تساهل برخورد نمود؟

مثلا مردی که برای حفظ آبروی خود و خانواده اش و تامین مخارج زندگی از صبح تا شب مشغول تلاش و زحمت است تا نیازهای خانواده را برطرف کند، همسر او در نبود شوهر با مردان دیگری ارتباط برقرار می کند، و این کار به گونه وقیحانه انجام می شود که چهار مرد، این زن و مرد را در آن حالت خاص و شرایط خاص می بینند، اینجا چه عمل و مجازاتی برای این افراد سزاوار است؟!

نکته قابل توجه این است که اگر این چهار شاهد، حتی یک نفرشان شهادتش به گونه ای باشد که با حرف ها و شهادت آن سه نفر دیگر متفاوت باشد، بر همه این چهار حد جاری می شود. زیرا در دین اسلام اصل بر این است، که انسان مسلمان، مخصوصا زن و مردی که ازدواج کردند، مرتکب چنین عملی نمی شوند و اگر حتی سه نفر در شهادت دادن یکسان بودند و شهادت یک نفر دیگر متفاوت بود، باز جرم و جنایت این زن و مرد اثبات نمی شود.

اما فرض این است که زن و مرد آن چنان پرده دری کردند که این مساله با وجود تمام شرائط سخت و نزدیک به محال آن محقق شد، در اینجا آنها سزاوار چه مجازاتی هستند و چه عملی می تواند از ارتکاب این جرم جلوگیری کند.

بنابراین اسلام در عین حال که دین رحمت و رأفت است، با افراد هنجار شکن و فاسق که عفت و امنیت و آرامش عمومی جامعه را بر هم می زنند با شدت تمام به مقابله برمی خیزد، و در مورد چنین زن فاسقی حکم سنگسار را صادر می کند، تا مایه عبرت برای دیگران باشد.

:Gol::Gol:

یاسین;150466 نوشت:
بنابراین اسلام در عین حال که دین رحمت و رأفت است، با افراد هنجار شکن و فاسق که عفت و امنیت و آرامش عمومی جامعه را بر هم می زنند با شدت تمام به مقابله برمی خیزد، و در مورد چنین زن فاسقی حکم سنگسار را صادر می کند، تا مایه عبرت برای دیگران باشد.

:gol::gol:


با سلام و تشكر واقعا حرفتون بجاست.ولي ايا فقط آن زن فاسقه مرداني كه زنهاي متاهل را فريب ميدهند چي؟انها فاسق نيستند؟حالا خوبه دست مردا در اين زمينه خيلي بازه ازدواج موقت و ....درضمن موقع قضاوت كه ميرسه خانمها عقلشون ناقصه موقع مجازات كه ميشه همه چي برميگرده همه ميگن خوب مرد بيچاره نياز داره ......
البته با حكم سنگسار مخالف نيستم ولي اينطور كه شما از زنها بد ميگيد هم خوشم نمياد از كجا ميدونيد شايد ان زن هنگام مرگ توبه كرده باشه درست نيست؟

سلام ببخشيد 1 سوال خيلي مهم.چرا درمورد مجازات مردان متعدي و متجاوز حكمي در قران نيومده حتي درمورد گناهش هم صحبت نشده علتش سنگيني گناهه يا برعكس خيلي براي خدا مهم نبوده اخه موضوعات مهم مطرح شده ولي برعكس درمورد گناه زنها ايه اختصاصي داريم اينهمه زنها سختي ميكشن چرا خدا تخفيف نداده وقتي مجازات ما سنگين ولي حقوقمون كمتره فكر ميكنم خدا كمتر دوستمون داره براي خدا جنسيت بنده هاش مهمه؟علت افرينش زنها مردها بودن يا هركدام ارزش خاص خود را دارند؟واقعا جواب اين سوال نميدونم ممنون ميشم جواب بديد:Gol::Gol::Gol:

بسم الله الرحمان الرحیم

با سلام
fargol;151699 نوشت:
سلام ببخشيد 1 سوال خيلي مهم.چرا درمورد مجازات مردان متعدي و متجاوز حكمي در قران نيومده حتي درمورد گناهش هم صحبت نشده علتش سنگيني گناهه يا برعكس خيلي براي خدا مهم نبوده اخه موضوعات مهم مطرح شده ولي برعكس درمورد گناه زنها ايه اختصاصي داريم اينهمه زنها سختي ميكشن چرا خدا تخفيف نداده وقتي مجازات ما سنگين ولي حقوقمون كمتره فكر ميكنم خدا كمتر دوستمون داره براي خدا جنسيت بنده هاش مهمه؟علت افرينش زنها مردها بودن يا هركدام ارزش خاص خود را دارند؟واقعا جواب اين سوال نميدونم ممنون ميشم جواب بديد

جناب فرگل با عینک بدبینی نمی شود به احکام خدای حکیم نگریست اگر ایمان دارید که خدا حکیم است لذا او هیچ گاه حکمی بر خلاف مصلحت انسان صادر نمی کند. عقل انسان به دلیل ناتوانی از فهم صحیح فلسفه احکام ممکن است برخی از احکام را نفی کند و آنها را بد بداند اما خدای متعال در قرآن می فرماید: "عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم" یعنی چه بسا چیزی را بد بدانید در حالیکه برای شما خیر است.
در مورد سنگسار باید نکاتی خدمتتان عرض شود:
حکم سنگسار تنها اختصاص به زن ندارد علاوه بر اینکه مجازات های شدیدتری همانند سوزاندن و گردن زدن و از بالای بلندی پرت کردن برای مردان گناهکار در نظر گرفته شده که اگر بر ملاک شما حکم کنیم باید گفت خدای متعال زنان را بیشتر دوست داشته که در گناه های مشابه مردان مجازات های خفیف تری در نظر گرفته است.
حکم سنگسار در اسلام بدون مقدمه اجرا نشده است. اسلام بعد از اینکه پایه های فکری و عقیدتی مردم را بالا برد و ازدواج را رواج داد و آن را سهل الوصول کرد و با کانون های فساد مبارزه کرد و همچنین فقر که یکی از عوامل فساد است را تضعیف نمود یعنی پس از ایجاد زمینه های لازم جهت انجام عمل حلال، برای انجام عمل حرام مجازات های سنگینی قرار داد تا حالت بازدارندگی داشته باشد. حال در روزگار ما که برخی از این مقدمات فراهم نیست باید از مراجع دینی پرسید که آیا در شرایط کنونی می توان حکم سنگسار را اجرا نمود؟

بنابراین یک طرفه قضاوت کردن در مورد حکم الهی دور از انصاف است و باید در این موارد محتاطانه قدم برداشت.
موفق باشید
:Gol:

fargol;151699 نوشت:
سلام ببخشيد 1 سوال خيلي مهم.چرا درمورد مجازات مردان متعدي و متجاوز حكمي در قران نيومده حتي درمورد گناهش هم صحبت نشده علتش سنگيني گناهه يا برعكس خيلي براي خدا مهم نبوده اخه موضوعات مهم مطرح شده ولي برعكس درمورد گناه زنها ايه اختصاصي داريم اينهمه زنها سختي ميكشن چرا خدا تخفيف نداده وقتي مجازات ما سنگين ولي حقوقمون كمتره فكر ميكنم خدا كمتر دوستمون داره براي خدا جنسيت بنده هاش مهمه؟علت افرينش زنها مردها بودن يا هركدام ارزش خاص خود را دارند؟واقعا جواب اين سوال نميدونم ممنون ميشم جواب بديد:Gol::Gol::Gol:

با سلام و عرض ادب
اسلام زن را مانند مرد برخوردار از روح كامل انسانى و اراده و اختيار دانسته و او را در مسير تكامل كه هدف خلقت است مى‏بيند، لذا هر دو را در يك صف قرار داده و با خطاب‏هاى «يا أَيُّهَا النَّاسُ» و «يا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا» مخاطب ساخته ومیزان ارزش گذاری بین زن و مرد را تقوی آنان معرفی نموده:«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِير»؛[1]اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولى گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست، خداوند دانا و خبير است.

وبیان نموده که ملاک اصلی قرب الهی ایمان و عمل صالح است و جنسیت نقشی در این میان ایفا نمی کند:«وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ»؛[2]و هر كس از مرد و زن كه مؤمن باشد و عمل صالحى به جاى آرد به بهشت داخل شود و بى‏حساب روزى‏اش دهند.

«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون»؛[3]هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.

لذا هر كدام از زن و مرد مى‏توانند به دنبال انجام برنامه‏هاى اسلام و وظايف الهى به تكامل معنوى و مادى برسند و به حياتى «طيّب» و پاكيزه كه سراسر سعادت و نور است، گام نهند.

اسلام، زن را مانند مرد به تمام معنى مستقل و آزاد مى‏داند و قرآن با آياتى نظير: «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛[4]هر كس در گرو اعمال خويش است. و يا «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها»؛[5]كسى كه عمل صالحى انجام دهد، سودش براى خود اوست و هر كس بدى كند، به خويشتن بدى كرده است ..

قرآن اين آزادى را براى عموم افراد اعم از زن و مرد، بيان مى‏دارد و لذا در برنامه‏هاى مجازاتى هم مى‏بينم در آياتى مثل: «الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ»؛[6]هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد.و مانند آن هر دو را به مجازات واحدى محكوم مى‏كند و اینچنین نیست که مجازات زنان بیش از مردان قرار داده شده باشد.

[=Calibri][1].الحجرات/13.

[2].غافر/40.

[3].النحل/97.

[4].المدثر/38.

[5].فصلت/4.

.النور/2.[=Calibri][6]
موضوع قفل شده است