::: نقد فیلم ها از منظر اعتقادات دینی ::: نقد سریال معمای شاه

تب‌های اولیه

750 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سامیه سلطانی;129706 نوشت:
بزارید ما هم با شما رک حرف بزنیم خیلی از پست های شما رو خوندم خیلی وقتا وقتی شما رو نقد می کنن از کوره در میرید می دونید چرا به نظر من چون احساس می کنید دیگران چیزی نمی فهمند و شما عالم دهر هستید

درود
درست زدید به خال . من فقط زمانی از کوره در می رم که حس می کنم طرف مقابلم هیچی حالیش نیست. ولی تا وقتی فرد مقابلم را اهل دانش ببینم ( حتی اگر مخالفم حرف بزند ) از کوره در نمی رم. اما اگر طرف گوشهایش را بگیرد و طوطی وار حرفهای تکراری بزند واقعا عصبانی می شوم.
البته شاید بهتر بگویم . من زمانی از کوره در می روم که حرفهای تکراری و کلیشه ای ( که بارها خوانده ام یا شنیده ام ) را برایم بزنند!
بگذار راحت تر بگویم. من ادم خودخواهی هستم. دوست دارم چیزی را اگر یاد می دهم چیزی را یاد بگیرم. و اصلا دوست ندارم وقتم را برای کسانی بگذارم که چیزی برای یاد دادن من ندارند
مثلا در این چند ده پستی که برای نقد زدند جز دو جمله تکراری " رفتار ناصر با زن داداشش نامناسب بود. حرکت منشی هم دور از ادب بود " چیزی ندیدم. وقتی چند بار این جمله ها را تکرار کردند از کوره در رفتم!
سامیه سلطانی;129706 نوشت:
حق دارید همه را نقد کنید تند بشید توهین کنید اما تا دیگران بخوان با شما جدی حرف بزنن و نقدتون کنن پاسخ شما معمولا قابل پیش بینیه !

من از نقد اصلا نمی ترسم. اتفاقا استقبال هم می کنم. اگر توهین بکنند ناراحت می شم. اما در مقابل نقد اگر منصفانه باشد معمولا قبول می کنم. ولی اگر نامنصفانه باشد جواب می دم.
ولی اگر بازهم همان نقد را برایم چند بار تکرار بکنند عصبانی می شم.
سامیه سلطانی;129706 نوشت:
رشتتون ریاضیه اما همه جا نظر می دین دیگران رو غیر متخصص می دونین اما خودتون رو همه جا متخصص !

من رشته ام ریاضیه . اما سردبیر هفته نامه استانی بودم. و برای چند هفته نامه هم مقلات طنز نوشتم.
از سویی مطالعات دینی بیشماری هم داشتم.
در فراتر از این سه موضوع خیلی کم بحث می کنم. مگر اینکه بخوام چیزی یاد بگیرم و بروم در تاپیکی سوال بپرسم
سامیه سلطانی;129706 نوشت:
فقط می تونم بگم خدا هدایتتون کنه !

تشکر از دعایتان.
من هیچگاه خودم را از هدایت خدداوند بینیاز ندانستم. و این آرزو را برای همه بندگانش می کنم که همیشه مورد هدایت و رحمت خداوندی قرار بگیرند.

[="blue"]به نام خدا
با سلام وادب و احترام
تقاضایی از سروران گرامی داشتم که هدف تاپیک را که نقد فیلم هست ادامه دهند
و از مسائل حاشیه ای پرهیزکنند
متشکرم[/]

با سلام
خدمت دوستان گرامی و بخصوص مدیر محترم فرهنگی
به نظر بنده یکی از علت های به انحراف کشیده شدن بحث تو این تاپیک
همچنین سرد بودن بحث نقد فیلم
وجود موضوعات متعدد (نقد فیلم های متعدد) تو یه تاپیکه
شما اگر از اول این تاپیک دقت نمایید خواهید دید که این تاپیک برای نقد تمام فیلم هایی که در تلوزیون نشان داده شده استفاده گردیده! از تئاتر دروازه ساعت گرفته تا فیلم سینمایی "ورطه" و فیلم "هارو" و سریال های ایام نوروز و "کتاب قانون" و سریال "صاحب دلان" و "دلشکسته" و "طلا و مس" و ... و "مختار" و "ستایش" و "ساختمان پزشکان" و لابد بعد از این هم قراره "نابرده رنج" و امثالهم تو همین تاپیک نقد بشه
اینکه قراره همه نقدها تو یه تاپیک انجام بشه آفت هایی به دنبال داره که بعضی هاش عبارتند از:
به انحراف کشیده شدن بحث
کامل نشدن نقد بسیاری از فیلم ها
دلسرد شدن اعضا در مشارکت در بحث
و ...
که ای کاش به جای این که نقد مثلا ستایش و ساختمان پزشکان در یک تاپیک باشه در دو تاپیک مجزا بود چرا که در این صورت بحث دلچسب تر و جذاب تر پیش می رفت و مشارکت در نقد هم بیشتر می شد

سلامممممممم بر عزیزان اسک دین
نمیدونم شاید قسمت من این بود منم مثل سایر دوستان اومدم تو این تاپیک نظر شخصی خودم رو دادم که یوهو دیدم ی فردی با لحن تند من رو مورد هجوم قرار دادند به جای اینکه پاسخی برای نقد بیارند و الان به ما بگند منحرف کننده مبحث تاپیک!!!
باور کنید من اول بی هیچ قصدی اومدم اینجا اما خب بریم سراغ اصل مطلب


فریاد;129392 نوشت:
وای که شما چقدر شما خیر هستید. ولی می تونم یک خواهشی بکنم. دیگه اینکارو نکنید! چون بقول معروف خفته خفته را کی کند بیدار؟! حالا الان به اتهامهای قبلی توهین خوابیده بودن را هم اضافه بکنید . تا چند تا دیگه اتهام هم بهتون بزنم. بعد وقتی عددش به 10 تا رسید. یه دفعه برای همشون یک عذرخواهی کلی می کنم!

باشه جناب فریاد شما هرچقدر میخواید توهین کنید عددش به ده یا صد برسه هیچ اشکالی نداره خوب تخلیه بشید و بعد نمیخواد عذرخواهی کنید فقط اون دنیا پاسخگو باشید همین!!!
فریاد;129389 نوشت:
شما به احتمال 200 درصد بدون دخالت نقدهای دیگران آن مطلب را نوشتید. ( یعنی بالاتر از صد در صد ) و شما به یک رکورد تازه در ریاضیات رسیده اید. چون تا کنون ریاضیدانها فکر می کردند 100 درصد بالاترین درصد احتمال است. اما شما قانون احتمال را متحول کردید. به شما تبریک می گویم. شما به احتمال زیاد برنده جایزه های علمی معتبر جهانی می شوید. وای ... خدای من! یک شبه شما میلیاردر می شوید! یا حتی بالاتر! ای خدا من دارم با یک دانشمند بزرگ قرن صحبت می کنم. نمی دونید واقعا من چه حسی دارم... اصلا در پوست خودم نمی گنجم. یک دانشمند که علم ریاضیات را متحول کرده است. قانون احتمالات را زیر و رو کرده است. شما انیشتن ریاضیاتید... شما چقدر نابغه بودید و من نمی دانستم. وای ... نمی دونم چی باید بگم ....

من فک میکنم از اولین نفراتی بودم که این نظرات جناب فریاد رو خوندم اما در مقابل همه این توهینها و تمسخرها سکوت کردم تا این تاپیک منحرف نشه تا...اما شرمنده که بیشتر ازین نتونستم دووم بیارم این واقعا از انصاف به دوره(البته من انتظار داشتم تذکری که داده میشه درباره توهین نکردن و ... باشه نه انحراف تاپیک .اونوقت دیگه جایی برای پاسخ من نمیموند)
فریاد;129498 نوشت:
دوست عزیز من هم گفتم. ملاک برای بد بودن یا خوب بودن اثری تعدادش نیست! قتل بد است! چه یک قتل انجام بگیرد! چه هزار تا قتل! دروغ بد است! چه یک دروغ چه هزار دروغ! تهمت بد است! چه یک تهمت چه صد تهمت!

جناب فریاد باز هم خلط مبحث کردید
بحث ما خوب بودن و بد بودن بود یا اکثریت مخاطب؟؟؟؟
من به شما گفتم حساسیتها بر روی فیلمهای تلویزیونی بیشتره چون مخاطب بیشتری نسبت به سینما داره

حالا خوب بودن یا بد بودن و اینکه مردم از فیلمهای مستهجن هم استقبال خوبی میکنند بحث دیگری است که شما چون معمولا جوابی ندارید یا بحث رو با هم مخلوط میکنید یا اینکه به جای پاسخ به نقد طرف مقابلتون رو به سخره میگیرید و تحت تاثیر اجنه خطابش میکنید و...
شما که یک حرفه ای هستید(به ادعای خودتون)به من بگید چه افرادی به جای دفاع از فیلم و پاسخ به نقد فیلم رو میارند به توهین کردن و مسخره کردن و ...؟؟؟شما پاسختون رو بدهید چه کار دارید که من تحت تاثیر اجنه حرف میزنم یا خیر؟؟؟
بعدشم من نمیگم ناصر یاالله بگه بعد داخل بشه شما چرا حرفهای بنده رو به اشتباه تفسیر میکنید؟؟؟کجای حرف من این بود؟؟من میگم حدود رعایت بشه ناصر در بزنه چه ایرادی داره؟؟؟/خلافکار هم باشه مطمئن باشید کسی نمیگه چون این خلافکاره در میزنه وارد خونه نامحرم میشه پس کارش درسته قدیسه

برای همین عادی سازی هایی که داره تو صداوسیمای ما انجام میشه وقتی به بچه ها میگیم زمانی که میخواید وارد اتاق پدر و مادرتون بشید در بزنید خندشون میگیره(طبق احادیث و دستورالعمل اسلام)
اون که نامحرمه و برادر شوهره حالیش نیس چه برسه به من که بچه پدرومادرم هستم

من نگران این مسائلم کاری هم به دستهای پشت پرده و کی میخواد زیرآب کی و بزنه و این سروش صحت و اون مسعود ده نمکی هم ندارم
والسلام

گل گیسو;130110 نوشت:
من فک میکنم از اولین نفراتی بودم که این نظرات جناب فریاد رو خوندم اما در مقابل همه این توهینها و تمسخرها سکوت کردم تا این تاپیک منحرف نشه تا...اما شرمنده که بیشتر ازین نتونستم دووم بیارم این واقعا از انصاف به دوره(البته من انتظار داشتم تذکری که داده میشه درباره توهین نکردن و ... باشه نه انحراف تاپیک .اونوقت دیگه جایی برای پاسخ من نمیموند)

من فقط این قسمت را جواب بدم.
قصدم توهین نبود. فقط می خواستم طنز نوشته باشم کمی بخندیم.
البته با نقد هم همراه بود.
ولی خوب قصدم توهین نبود. اگر این برداشت را کردید ببخشید.

سلام به همه ی اسک دینی های عزیز
هدفم از گذاشتن این تاپیک این بود که راستش خودم هم کلی سوال برام پیش اومده بود.
البته من همه سریالها رو نمیبینم و میخوام در مورد سقوط یک فرشته حرف بزنم.

داستان در مورد یه دختر 23 ساله هست که پدر مذهبی داره و یه دوست مذهبی که مادر دوستش با پدرش ازدواج میکنه و با اینکه اولش خیلی از این ازدواج خوشحال میشه ولی کم کم احساس بدی در موردش پیدا میکنه . تو این گیرو دار دختره با یه پسره شیک و پیک آشنا میشه و به اصطلاح پسره مخ دختره رو میزنه و ...

حرف من اینه که به نظر من سارا اصلا فرشته نبود که بخواد سقوط کنه . اگه فاطمه (خواهر ناتنی سارا ) این اتفاق براش میافتاد جذاب تر بود. ولی سارا اصلا هیچ مقاومتی نکرد و از این قضیه که اونو یه دختر چادری و مذهبی معرفی کردن خوشم نیومد. چون اگه سارا مذهبی هم نبود نباید به این راحتی ...
چون با یه اتفاق کوچیک خام شد.

نظرتون چیه؟

nakisa;133940 نوشت:
نظرتون چیه؟


سلام

کلاً فیلمی نیست که نقد بشه !! یعنی دوست پسر داشتن فرشته رو شبیه دیو میکنه !!!!

madanchi11;133958 نوشت:
کلاً فیلمی نیست که نقد بشه !! یعنی دوست پسر داشتن فرشته رو شبیه دیو میکنه !!!!

سلام

ممکنه

باید صبر کنیم

من فیلم 5 کیلومتر تا بهشت و 3دانگ سه دانگ را می بینم

بسم الله الرحمن الرحیم

تحلیلی از گروه فرهنگی مشرق
از دختر بازی یک روح سرگردان تا بازگشت بابا اتی و رفقا

پیشنهاد به مخاطبین نیز این است که پس از لحظه افطار در جهت صرفه جویی بیشتر با توجه به هدفمندی یارانه ها تلویزیون های خود را خاموش کرده و از محیط مجالس مذهبی استفاده کنند.


گروه فرهنگی مشرق- سال گذشته و درست همزمان با پایان ماه مبارک رمضان خبرهایی منتشر شد که مسوولان صدا و سیما تصمیم گرفته اند تا از این پس سر و سامانی به سریال های مناسبتی بدهند قرار هم بر این بود که از اولین مناسبت پیش رو این اتفاق بیفتد. یعنی از چند ماه، قبل از رسیدن مناسبت، گروهی برای انتخاب فیلم نامه و باقی مقدمات تولید تشکیل داده شود تا همه چیز به آخرین فرصت ها موکول نگردد. دلیل این تمهیدات نیز در آن بود که انتقادات از سریال های مناسبتی ماه رمضان گذشته بالا گرفته و به نظر می آمد این مجموعه ها نتوانسته اند آنچنان که باید نظرات مدیران رسانه ملی را برآورند.
اما بعد،ماه مبارک امسال وسریال های رمضانی آن داستانی دیگر داشت که اصلا به این مقدمات نمی آمد.سه،چهار سریال که از چند شبکه سیما پخش می شود که از میان آنها دست کم سه تایشان ماورایی و یکی کمدی است.

شبکه یک؛ بازگشت الیاس یا او یک فرشته بود که سقوط کرد!

دو دختر جوان که با هم بزرگ شده اند، در یک محله زندگی می کنند، یکی از دخترها به همراه مادرش و تحت سرپرستی او تولیت یک امام زاده را دارند و دختر دیگر نیز با پدرش زندگی می کند. داستان از آنجا آغاز می شود که فرزند حشمت صراف که پسری جوان است به محل بازمی گردد و وارد زندگی این دو دختر می شود. همه مقدمات حضور این پسر از تاثیرات شیطانی خبر می دهند و...
قصه تکراری حضور شیطان در یک سریال که از "او یک فرشته بود" آغاز شد و در داستان الیاس ادامه پیدا کرده است با تنها تغییر کارکترها یک بار دیگر کپی برداری شده تا زمانی چهل و پنج دقیقه ای را که از ساعت 22:30 تا آغاز سریال شبکه دیگری از سیما است پر کند البته در این میان آگهی های بازرگانی هم به مدد می آیند. اما آیا "سقوط یک فرشته" را می توان حتی یک سریال نامید؟ سقوط یک فرشته یک کلاژ بدون سلیقه از آدم های شناسنامه دار است که به ضرب و زور موسیقی های وحشتناک و اتفاقات نچسب می کوشد تا رمق ادامه داستان را در خود حفظ کند. شاید اگر اندکی و تنها اندکی روند دراماتیک ساختن این سوژه نخ نما و چندین بار ساخته شده پرداخت شده بود می شد درباره محتوای آن نیز سخن گفت، اما وقتی چیزی به اسم اثر تلویزیونی نمایش داده نمی شود و تنها چند باصطلاح هنرمند- فارغ از نقش آفرینی مسعود رایگان و چند بازیگر صاحب نام- در مقابل دوربین راه می روند و دیالوگ می گویند دیگر نمی توان درباره محتوای فیلم نامه و تاثیر و داستان صحبت کرد.
هیچ بخشی از وقایع به تصویر کشیده در داستان این سریال را نمی توان حتی با عجیب ترین تصورات ذهنی به هم پیوند زد، همه چیز کپی برداری است و معلوم نیست این اتفاقات در کجا و در چه جامعه ای در حال رخ دادن هستند.

......................

بسم الله الرحمن الرحیم

شبکه دو؛وقتی فرشته بر یک قاتل نازل می شود!

اصل داستان یک خط است؛ جوانی در نزاعی ناخواسته، دیگری را به قتل می رساند؛ به اعدام محکوم می شود ولی وقتی بالای دار می رود، طناب دار یک دفعه بریده و جوان نجات پیدا می کند، اما درست بعد از نجات از مرگ است که یک فرشته بر او نازل می شود و خبر می دهد که به خاطر فطرت پاکش از قصاص نجات پیدا کرده! و البته ماموریتی دارد که باید تا سی روز آینده انجام دهد و پس از آن از دنیا خواهد رفت.
شبکه دو سیما هم کوشیده تا از قافله به تصویر کشیدن روح و فرشته و شیطان از دیگر شبکه ها عقب نماند و در میان تقسیم وظایف، احتمالا فرشته که با روحیات کودکانه این شبکه سازگار تر بوده به این شبکه رسیده است. باید خدا را شکر کرد که فرشته محترم نازل شده بر این قاتل نجات یافته به همین ابلاغ ماموریت یا بهتر بگوییم رسالت اکتفا کرده و کارگردان محترم هوس نکرده اند تا جناب قاتل را به مقام نبوت رسانده و از آن سو فرشته هم آیه ای بر او نازل نکرده است.
آش در بخش هایی از این سریال آن قدر شور می شود که در یک نما کارشناس مذهبی حاضر در سریال- که کلیشه روحانی مهربان و راهنما است- حتی باطل السحر نیز به این محکوم یاد می دهد تا فرشته اش را امتحان کند تا قلابی نباشد و به او می آموزد که العیاذ بالله در مقابل ملک نام حضرت ولی عصر(عج) را بر زبان بیاور اگر تعظیم کرد که این ملک اصل است و اگر نه... .
مشهور است که افراد در زمانی که به تنگنا برخورد می کنند به کشفیات جدیدی می رسند؛ به نظر می رسد تنگنای زمانی در سریال سازی امسال سیما جواب داده و فرمول سحر آمیز (فیلم فارسی+ عنصر ماورایی" اعم از فرشته،روح یا شیطان"= سریال موفق) توسط عوامل تولید در رسانه ملی کشف شده اند.

...............................

بسم الله الرحمن الرحیم

شبکه سه؛دوست دختر یک روح سرگردان یا سریال ماورایی از نوع هندی

جشنواره فیلم های روح و شیطان در سیما در اینجا تمام نمی شود، از قضا شبکه سه هم سریالش به اصطلاح ماورایی از آب در آمده است، البته از نوع هندی آن. پسری مذهبی و اهل دین و قرآن که پدرش از اعتیاد مرده و مادرش نیز او را رها کرده و خودش هم از 15 سالگی تحت تکفل مردی متمول بزرگ شده است و حال 25 ساله است؛ دلداده دختر قیم خود شده و از همین جا قصه شروع می شود. پس از آن که همایون(داریوش فرهنگ) پدر دختر او را از رسیدن شخصین مثبت قصه به محبوبش نا امید می کند در همان شب دزد به اموال همایون می زند و از اتفاق پسر که امیر حسین نام دارد طوری مجروح می شود که احتمالا به کما می رود و بازی ارواح شروع می شود.
قصه روح بازی در تلویزیون از آن زمانی شروع شد که سریال سازان متبحر به این نتیجه رسیدند که حالا که نمی شود به دلایل شرعی و تفاوت دیدگاه های قرآن با خرافات مسیحیت پدیده روح سرگردان را توجیه کرد، از روح آدم های به کما رفته به عنوان روح سرگردان استفاده کنند و نمونه اول آن نیز سال گذشته تست شد و عجیب اینکه با همه انتقاداتی که از این سریال به عمل آمد که خود در افتضاحات برنامه سازی تبدیل به استانداردی قابل توجه شد، همان تجربه امسال باعث شد تا خط تولید چنین سریال هایی افتتاح شود. این سریال نیز در به سخره گرفتن منطق داستانی و شخصیت پردازی دست کمی از سقوط یک فرشته ندارد. شخصیت های بی ریشه و بی منطق که تنها منطق فیلم هندی آنها را به هم پیوند می دهند، امیر حسینی که اصلا معلوم نیست چطور مذهبی و حافظ قرآن از آب در آمده است و معلمش در این مسیر چه کسی بوده -پدر معتاد یا قیم سکولارش – و یا روح دختری که نقش راهنمای روح امیر حسین را برعهده دارد و دوست دختر بازی را این بار در عالم ارواح سرگردان به نمایش می گذارد و دیگر قسمت های این لحاف چهل تکه که هیچ تکه اش به تکه دیگر نمی آید مخاطب خوشبین را هم دچار دل به هم خوردگی می کند.
الغرض "پنج کیلومتر مانده تا بهشت" توانست فرمول جدیدی را به برنامه سازان معرفی کند، (فیلم هندی+ عنصر ماورایی" اعم از فرشته،روح یا شیطان"= سریال موفق) که باید دید کدام یک از این فرمول ها در نهایت گوی سبقت را خواهد ربود، باید منتظر گفت و گو های مردمی سیما و نظرخواهی های کوچه و خیابانی خبرنگاران این سازمان از مردمی بود که مجبورند از بین این سریال ها یکی را نام ببرند.

..................

بسم الله الرحمن الرحیم

شبکه پنج؛طنز شبانه با هنرمندی بابا اتی و رفقا!

در میان همه شاهکار های رسانه ملی برای ماه مبارک رمضان امسال تنها یک چیز کم بود و آن هم یک سریال کمدی است که در ساعت های پایانی شب بتواند ترسی را که سریال های ژانر وحشت قبلی به ارمغان آورده اند را اندکی تعدیل کند. کارگردان این یکی سریال البته سعی کرده است تا کارش را بیمه کند،چند هنرپیشه که قبلا امتحان پس داده اند و تکیه کلام ها و نوع گویششان در سریالهای قبلی جواب پس داده است را گرد هم آورده است.

محمد کاسبی، مرجانه گلچین و سیروس گرجستانی مثلث طلایی است و البته بابا اتی.جواد عزتی هم با ته مایه هایی که از بازی اش در قهوه تلخ مدیری با خود دارد بازار گرمی می کند. یک داستان تخت، شوخی ها کلیشه طنزهای شبانه و در نهایت پیدا کنید ربط این طنز را با ماه مبارک رمضان.

*****


در پایان این آسمان و ریسمان بافی دو پیشنهاد می شود داشت؛ یکی برای مسوولان رسانه ملی و دیگری برای مخاطبین آن در ماه مبارک؛ به نظر می رسد اگر مسوولین رسانه ملی عنایتی داشته باشند و اجازه دهند زین پس سریال های مناسبتی بدون هیچ تمهیدی و به شکل سنتی ساخته شود، نتیجه بهتری خواهند گرفت و اقل کم می شود آثار تولید شده را تا حدودی نقادی کرد و پیشنهاد به مخاطبین نیز این است که پس از لحظه افطار در جهت صرفه جویی بیشتر با توجه به هدفمندی یارانه ها تلویزیون های خود را خاموش کرده و از محیط مجالس مذهبی استفاده کنند.

madanchi11;133958 نوشت:

سلام

کلاً فیلمی نیست که نقد بشه !! یعنی دوست پسر داشتن فرشته رو شبیه دیو میکنه !!!!

همه ی فیلمها نقد میشن حتی اگه خیلی ضایع باشن. یا خیلی خوب.
من نگفتم دوست پسر داشتن یه فرشته رو دیو میکنه .
من گفتم که سارا فرشته نبود که بخواد سقوط کنه.
اون تو همون پله های اول بود که راحت اومد پایین .
اصلا بالا نرفته بود که سقوط کنه.
منظورم این بود.

nakisa;133997 نوشت:
من گفتم که سارا فرشته نبود که بخواد سقوط کنه.


پس همین فیلم قابل نقد کردن نیست

سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته

بسیار ممنون از سرکار سلیله زهرا ک این نقدها را نقل فرمودند.

در عوض فارسی وان ( شبکه خاندان مرداک ) انواع سریالها با تیزر ماه رمضان راه انداخته و تا میتواند روی سوژه همیشگی اش ( زنای محسنه و تعبد اموال و مال در نیا و معیارهای مربوط ) حسابی کار میکند.

این در حالیست که سومین سال اقتدارش را فارسی وان در ماه رمضان میگذراند سریالهای مذهبی داخلی ( همانطوریکه در نقد و نقدهای دیگر ذکر شد ) همواره آبکی تر مزخرف تر و حتی غیر علمی تر دارند به کارشان ادامه میدهند.

5 کیلومتر تا بهشت که بنده بیشتر این سریال را دیده ام حتی به خودش زحمت نداده که لحاظ فنی تکنیک تصویر گری کمی به خودش زحمت دهد تا حداقل روح روی پله ها و تپه چاله ها بالا پائین نپرد.

نویسنده داستان خوبی را علی الظاره سوژه قرار داده ولی در هر حال کیفیت ساخت خیلی پائین است.

الان هم تم تیتراژ بی ربطش دارد پخش میشود و لاجرم برویم که شاید بتوان امیدوارانه تر به این سریال نگریست.

یاحق

من نمیدونم چرا تو ایران همه علاقه به کپی دارن حتی روی موضوعات فیلمنامه
الان چند ساله ماه رمضون شده روح و شیطان و برزخ
:Gol::Gig:

جایی دیدم که روزنامه جوان چند روز پیش تیتر زده که :

رسانه ملی دوست دختر بازی را به برزخ کشاند!!!

خيلي ممنونم از سركار سليله الزهرا براي نقد خوبه شون
در رابطه با سريال هاي شبانه ماه مبارك فقط اينو بگم از اينكه اين سريال هاي بي محتوا و بي ريشه(مخصوصآ شبكه 3) پخش ميشه ،به شدت به عنوان يه مخاطب بهم بر مي خوره كه انقدر مخاطب و كوچيك و كم آگاه در نظر گرفتند!! واقعآ يه مسيحي يه يهودي يه ملحد يا... بشين اين سريال و نگاه كنه در مورد دين مقدس ما چي فكر مي كنه؟؟ من برادر زاده ام 9 ساله شه و تازه داره اعتقادات مذهبيش شكل ميگيره اصلآ دوست ندارم اين مزخرفاتو ببينه تا پايه ي ديدگاهش انقدر ابكي و مسخره نشه!

یعنی امشب این قسمت سریال شبکه 3 رو که دیدم نمی دونستم بختدم یا بگریم(!) اینا چی فکر کردن؟ انگار انیمیشن میخواستن بسازن جدا از اینکه انیمیشن ها هم کیفیتی بیش از این سریال دارند..
موندم چرا نیگاه میکنیم؟!!!واقعا خاموش باشه بهتر نیست؟ حداقل دیگه به حال خودمون و رسانه مون تاسف نمیخوریم فقط افطارمونو میخوریم!

سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته

خب عزیزان شما در این بخش یادگرفتید وقتی مردید چطور برید توی خواب دیگران.

و اگر هنوز به هم محرم نبودید اشکال شرعی دارد یا خیر.

ببینیم چه نیتی از ساخت سریالها مد نظر است . آیا میخواهیم داستان پردازی کیم.

آیا صرفا یک سوژه ماورائی داشتن با خمیر مایه داستانی برای مخاطب ماه رمضان مفید هست ؟ کفایت میکند ؟

یا خیر نیاز است که به مفاهیم بپردازیم و آنها را مد نظر قرار دهیم نه اینکه صرفا به موضوع داستان خود بیاندیشیم و اینکه چگونه داستان سرائی مان را ادامه دهیم.

در کل یادش بخیر سال 86 - 87 که چه ماه رمضانهای زیبائی همراه با سریالهای نسبتا خوب آن زمان داشتیم.

ناشکری کردیم سرمان آمد.

یاحق

madanchi11;134112 نوشت:

پس همین فیلم قابل نقد کردن نیست

:ghati: بازم حرف خودشو میزنه
پس منم حرف خودمو میزنم . همه ی فیلمها نقد دارن:Nishkhand:

nakisa;134205 نوشت:
بازم حرف خودشو میزنه پس منم حرف خودمو میزنم . همه ی فیلمها نقد دارن

منظور معدنچی این است که هر فیلمی ارزش نقد کردن ندارد.

بله ممکن است کسی وقت اضافه داشته باشه بشینه هر فیلم و... را دید نقد کنه

ولی اگر فیلم یا سریالی بر اساس معیارها عمل نکنه و مفاهیم اصلی و پایه در اون نقشی نداشته باشند یا نقششان کم رنگ باشه - کیفیت فنی پائینی داشته باشه و... اصطلاحا میگویند این فیلم نقدی نمیتوان برش نوشت یا نقدی ندارد.
..

[="DarkSlateGray"]چه جالب

پس tv irهم خاموش بریم....[/]

bina88;134199 نوشت:
در کل یادش بخیر سال 86 - 87 که چه ماه رمضانهای زیبائی همراه با سریالهای نسبتا خوب آن زمان داشتیم.

سلام

تو ایران فیلم ماورایی طرفدار داره بخاطر همین فیلم تخیلی میسازند!

فيلم هاي رمضون سال به سال داره تخيلي تر ميشه .
قديما فيلماش قشنگ بودن . خيلي قشنگ تر از الان .
يه فيلم ساختن ديدن طرفدار داره ، هي از رو همون كپي پيست ميكنن !!!!!!!!!

فيلم شبكه 1 : نسبتا بهتر از بقيه . مبهم . تا حدودي اجتماعي
فيلم شبكه 2: نگاه نميكنم
فيلم شبكه 3 : آموزش هاي پس از مرگ ...
فيلم طنز سيماي استان ها: صرفا جهت خنده!

madanchi11;134308 نوشت:
تو ایران فیلم ماورایی طرفدار داره بخاطر همین فیلم تخیلی میسازند!

نه مطرح کردن مباحث ماورائی دلیل بر ضعف و یا اشتباه در سریالها نیست.

اینکه بگم چون ماورائی است پس بره بدرد نمیخوره

مشکل اینه که آنچه که ماه رمضان مورد نیاز است پردازش مفاهیم دینی و طرح مباحث مرتبط است.

مباحثی درباره تزکیه نفس تعالی نفس نحوه بنده بهتر شدن و آرامش و سعادت حاصل ار دین داری و ...

ولی الان اینطور نیست

فقط کارشان به ماوراء کشیده شده. و آنهم بی معنی/

از طرفی اطلاعات درباره عالم عقبی نیاز اهل دین است و همچنین حتی مردمی که نیاز به اعتقاد داشتن و معتقد بودن به خدائی برای پناه بردن دارند.

این نیاز میتواند مخاطب قوی ای برای یک سریال خوب بسازد.

ولی صدا سیما واقعا خجالت بار دارد رفتار میکند.

یاحق

bina88;134484 نوشت:
نه مطرح کردن مباحث ماورائی دلیل بر ضعف و یا اشتباه در سریالها نیست. اینکه بگم چون ماورائی است پس بره بدرد نمیخوره مشکل اینه که آنچه که ماه رمضان مورد نیاز است پردازش مفاهیم دینی و طرح مباحث مرتبط است

سلام

من نگفتم ایراد دارد یا مشکل دارد! گفتم ضعیف کار میکنند !
بعدش حالا باید موضوع مذهبی باشد ! توهمین سریال طنز میتونه مطلب شو برسونه!

به هرحال خوب بود تو ماه رمضان مسابقه فوتسال گذاشتن ما هم تیم دادیم میریم تیم رو ارنج میکنیم

همه ی اینا یه طرف! انتخاب بازیگرا یه طرف! بهتره واسه انتخاب نقش مذهبی یه بازیگری رو انتخاب کنن که عکس های ابرو برداشتش نت رو پر نکرده باشه!(مهدی سلوکی)

واقعا سریال های ماه رمضونی سال به سال بد تر میشه :Ghamgin:خصوصا امسال که دیگه هیچی تلویزین نبینیم راحت تربم ....:khaneh:

سلام

فکر کنم تو بینشون

5 کیلومتر تا بهت بد نباشه

فقط باید کلی ببینیم!!!!

mkk1369;134578 نوشت:
فکر کنم تو بینشون 5 کیلومتر تا بهت بد نباشه فقط باید کلی ببینیم!!!!

سلام
شوخی نکنین!!!من اونا رو که نمیبینم اما اینم چون دم افطاره نظاره ای میکنیم آخه کلی که میگین یعنی چی؟ ساختار کیفی اش که میگذریم فیلمنامه و دیالوگا هم که میگذریم..از هر چی بگذریم وافعا ما چیزی به نام روح سرگردان داریم؟؟ کارشناسان لطفا راهنمایی کنند شاید من نمیدونم و چنین چیزی هست!!!!!!!!!!!!!

من نمیفهمم چرا تو این فیلمها همش دختر ها رو کف شوهر نشون میدن ؟
تو سقوط یک فرشته ، دختره همچین با حسرت به لباس عروس نگاه میکنه که انگار داره میمیره از بی شوهری.
تو اون فیلم شبکه دو هم که یه دختر پولدار و با کمالات !!!!! عاشق یه پسر خلاف کارو ...
شبکه 3 که قربونش برم حرف نزنم بهتره.
شبکه ی 5 هم که منصوره از همون اول فیلم یا اون زن داداشه دارن خودشونو میکشن واسه شوهر.
اه اه حال آدمو به هم میزنن از هر چی فیلم ایرانیه .

بعدش میگن چرا مردم ماهواره میگیرن.( البته من کاملا مخالف ماهواره هستم ها )

اصلا تلویزیون روح تفکر و فرهنگ کتابخونی رو از مردم ما گرفته . حالا چه تلویزیون چه ماهواره .
همش فیلم همش فیلم اه

شهرزاد;134722 نوشت:
سلام شوخی نکنین!!!من اونا رو که نمیبینم اما اینم چون دم افطاره نظاره ای میکنیم آخه کلی که میگین یعنی چی؟

سلام

یادم نمی آید؟!!!:Nishkhand:

ولی فکر کنم باید بین فیلم ها کلا خوب باشه(نظر شخصی)

شهرزاد;134722 نوشت:
از هر چی بگذریم وافعا ما چیزی به نام روح سرگردان داریم؟؟

اینو توی یک تایپیک بیان کنید تا رویش کار شه
:Gol:

nakisa;134816 نوشت:
البته من کاملا مخالف ماهواره هستم ها )

ببخشید به چه علت.

mkk1369;134830 نوشت:
اینو توی یک تایپیک بیان کنید تا رویش کار شه

مثه اینکه دوستان زحمت کشیدن
بریم ببینیم این روحه هست ؟ باید تو خونه هم چادر سر کنیم !!!؟ یا نه

شهرزاد;135012 نوشت:
مثه اینکه دوستان زحمت کشیدن بریم ببینیم این روحه هست ؟ باید تو خونه هم چادر سر کنیم !!!؟ یا نه

سلام

آره
تازه رفتیم اون دنیا یادمون باشه به دوست دخترمون محل قرارو یاد بدیم!!!

چرا این طوری فیلم ساختند؟

مراجع کارشناسان چرا سکوت کردید؟

جواب بدهید آیا حقیقت دارد؟!

سلیلة الزهراء;133993 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

تحلیلی از گروه فرهنگی مشرق
از دختر بازی یک روح سرگردان تا بازگشت بابا اتی و رفقا

پیشنهاد به مخاطبین نیز این است که پس از لحظه افطار در جهت صرفه جویی بیشتر با توجه به هدفمندی یارانه ها تلویزیون های خود را خاموش کرده و از محیط مجالس مذهبی استفاده کنند.

[=13]

*تسنیم*;134167 نوشت:
خيلي ممنونم از سركار سليله الزهرا براي نقد خوبه شون
[=14][=darkorchid]در رابطه با سريال هاي شبانه ماه مبارك فقط اينو بگم از اينكه اين سريال هاي بي محتوا و بي ريشه(مخصوصآ شبكه 3) پخش ميشه .....

ریحانه بهشتی;134569 نوشت:
واقعا سریال های ماه رمضونی سال به سال بد تر

میشه :ghamgin:خصوصا امسال که دیگه هیچی تلویزین نبینیم راحت تربم ....:khaneh:

شهرزاد;134173 نوشت:
یعنی امشب این قسمت سریال شبکه 3 رو که دیدم نمی دونستم بختدم یا بگریم(!) اینا چی فکر کردن؟ م!

napelit;134457 نوشت:
فيلم هاي رمضون سال به سال داره تخيلي تر ميشه .
قديما فيلماش قشنگ بودن . خيلي قشنگ تر از الان .
يه فيلم ساختن ديدن طرفدار داره ، هي از رو همون كپي پيست ميكنن !!!!!!!!!

!

secret55;134529 نوشت:
[=13]همه ی اینا یه طرف! انتخاب بازیگرا یه طرف!

[="darkslategray"]==> همه مخالفن اما اینطورام نیستش درسته یکم ایراد داره

اما همه ی این فیلم ها (5 بهشت )منظورم نیست

واقیعت دارن حالا همه جاش نه بعضی جا هاش 100%

هم فیلم های پارسال هم 5 ...تا بهشت[/]

anti310;134937 نوشت:
ببخشید به چه علت.

سلام
فکر کنم این مساله هم یه تاپیک جدا گانه میخواد واسه بحث .
اگه تونستم یه تاپیک میذارم تشریف بیارین اونجا :Gol:

سلام...
فقط یه قسمت سریال سقوط یک فرشته تو دیدم... روز شنبه همین دیروز... خوب گلچینی از قسمت های قبلی رو بنظر نشون داد... داشتم شاخ در می آوردم... خدای من؟ ... دختر محجبه یه پسر غریبه رو راه داد تو خونه!... خواهرش وقتی گفت چرا راه دادی بیاد تو خیلی راحت بر می گرده می گه اومده کمک نمی خوام زنش بشم که!... بعدشم رفت با پسره خرید! خوبه والا...خیلی جالبه فاطمه خودش منکر پسره بود اول ولی بعدش با سارا و اون پسره رفتن کافی شاپ:khandeh!: ... با اون پسره رفتن دنبال اون پیکانیه؟
... خدای من؟
فردای قیامت جواب حضرت زهرا س رو چطوری می خوان بدن؟ هیچ فکر کردن؟... آبرو هر چی محجبه رو بردن...
تا دیروز با فیلم مارمولک آبروی هر چی ***** رو بردن... بعدش اخراجی ها آبرو ****** برد... حالا نوبت خانم های محجبه است... دست مریزاد... چه کردیم بعد شهدا؟...
خدایا اول از سر تقصیرات من بگذر بعدشم به اینا یه جور عقل درست و حسابی بده- الهی آمین

در به دره مزار شهدا;135108 نوشت:
سلام...
فقط یه قسمت سریال سقوط یک فرشته تو دیدم... روز شنبه همین دیروز... خوب گلچینی از قسمت های قبلی رو بنظر نشون داد... داشتم شاخ در می آوردم... خدای من؟ ... دختر محجبه یه پسر غریبه رو راه داد تو خونه!... خواهرش وقتی گفت چرا راه دادی بیاد تو خیلی راحت بر می گرده می گه اومده کمک نمی خوام زنش بشم که!... بعدشم رفت با پسره خرید! خوبه والا...خیلی جالبه فاطمه خودش منکر پسره بود اول ولی بعدش با سارا و اون پسره رفتن کافی شاپ:khandeh!: ... با اون پسره رفتن دنبال اون پیکانیه؟
... خدای من؟
فردای قیامت جواب حضرت زهرا س رو چطوری می خوان بدن؟ هیچ فکر کردن؟... آبرو هر چی محجبه رو بردن...
تا دیروز با فیلم مارمولک آبروی هر چی ***** رو بردن... بعدش اخراجی ها آبرو ****** برد... حالا نوبت خانم های محجبه است... دست مریزاد... چه کردیم بعد شهدا؟...
خدایا اول از سر تقصیرات من بگذر بعدشم به اینا یه جور عقل درست و حسابی بده- الهی آمین

lمنم با این قضیه موافقم
حالا من میگم این دختره اصلا فرشته نبود که سقوط کنه بقیه ایراد میگیرن

سلام علیکم و رحمه الله
ارتباط بین دختر و پسر یکی از معضلات مهم جامعه ماست.
قبول دارم هممون نسبت به چادری بودن اون دختر خانم و رابه اش با اون آقا پسر انتقاد شدید داریم.
چرا که متاسفانه صدا و سیما جایی که باید برای پوشش خانم ها فرهنگ سازی کنه اینکارو نمیکنه ولی جایی که باید از معضلات و انحرافات و گناه و بیچارگی و بدبختی حرف بزنه یه خانم محجبه رو سوژه میکنه .
به نظرم این رفتارهای صدا و سیما باعث دوریش از بطن مردم و اجتماع میشه و این قبیل برنامه ها نتیجه معکوس خواهد داد.
تو این چند ماهه اخیر هر چی ملت زدن تو سر خودشون که خانم ها حجابشون رو درست کنن با اینکارای صدا و سیما
و سریالهاش حسابی از خجالت مردم دراومد!!!
یا زهرا س

سلام

اصلا فکر کنم دیگه تلوزیون و سینما اسلامی نیست!!!

با اون وضع نشان دادن زنان توی سینما

با این فیلم ها شون!!
و...

سلام
انصافا این سریالهای ماه رمضون برا پر کردن اوقات فراغت گزینه های مناسبی هستن مخصوصا امسال که قبل از اذان هم شروع میشن.
گذشته از شوخی اشکال بزرگی که این سریال های به اصطلاح ماورائی دارن اینه که به مخاطب یه جورایی القا میکنن که اگه برق خونه ات یهو قطع نشد و حضرت ابلیس رو ندیدی و جغد نیومد بالای خونت یعنی کارت خیلی درسته! پس با خیال راحت به کارت برس اگر بد باشی حتما یه بلایی سرت میاد.این اشکال به سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد هم وارده....دیدید که اون آدم بده همیشه آخر فیلم یه بلایی سرش میاد.
اشکال دیگه اینه که متاسفانه تو این فیلم های مناسبتی هر وقت میخوان القاء معنویت کنن صحبت از مرگ و مردن میشه در حالی که میتونن با روش های مناسب که مخاطب هم زده نشه معنویت رو به ذهن مخاطب تسری بدن. این همه زیبایی دین ما داره من منکر نقش یاد آوری مرگ در متنبه کردن انسان نیستم اما واقعا توجه نمیکنن کسایی در حال تماشای این فیلم ها هستند که ممکنه از لحاظ اعتقادی چندان مقید نباشن وبا دیدن این صحنه ها بیشتر از دین زده بشن.

بررسی قرآنی سریال « پنج کیلومتر تا بهشت »


چند سالی است که سریال های ماه رمضان به مسائل ماورایی از جمله شیطان و روح و ... می پردازند مسائلی که برای خیلی جذاب و دیدنی است و از طرفی هم سوالات زیادی را برای مخاطبین به وجود می آورد. در این مقاله گذشته از نقد هایی که به آن وارد است از جمله عادی سازی روابط دختر و پسر و یا اینکه صحنه های این فیلم از فیلم های غربی الهام گرفته شده به بررسی روایی و قرآنی سریال " 5 کیلومتر تا بهشت" پرداخته شده است.
به گزارش ادیان نیوز، این شب ها بعد از لحظات افطار سریالی مهمان خانه هاست که تا حدودی مخاطب زیادی دارد و در مورد جوانی حرف میزند که به کما رفته است و روح او در میان مردم زندگی می کند و رفت و آمد میکند از دیوار رد میشود و بسیاری از مسائل دیگر که خودتان هر شب نظاره گر آن هستید.


البته چند سالی است که سریال های ماه رمضان به مسائل ماورایی از جمله شیطان و روح و ... می پردازند مسائلی که برای خیلی جذاب و دیدنی است و از طرفی هم سوالات زیادی را برای مخاطبین به وجود می آورد.

این سریال گذشته از نقد هایی که به آن وارد است از جمله عادی سازی روابط دختر و پسر و یا اینکه صحنه های این فیلم از فیلم های غربی الهام گرفته شده مثل صحنه ای که دختر جوان به امیرحسین میگوید اگر میخواهی به هرجا بروی چشم هایت را ببند وآنجا را تصور کن تا به آن مکان بروی, برای کسانی که با داستان های هری پاتر در ارتباط هستند صحنه های آشنا و مأنوسی است , یا صحنه های رد شدن امیرحسین از بین اجسام و انسان ها نیز شباهت دقیقی به رفت و آمدهای ارواح سرگردان ساكن در هاگوارتز مدرسه جادوگری داستان هری پاتر _ دارد,و یا اینکه بعضی از رفتار زشت و ناپسند را به دنیای ماورایی کشیده است : اما علاوه براین نقد ها سوالات زیادی در ذهن مخاطبین این سریال در مورد روح و ویژگی های آن کارهایی که میتواند انجام بدهد پیش می آورد که با توجه به فرمایش بعضی از بزرگان شبهاتی رو مطح می کند که بدون جواب می ماند,که پاسخ به این سولات انگیزه من را برای نوشتن این پست بر انگیخت.اما قبل از نوشتن این مطلب در همین جا تاکید می کنم که این متن به هیچ گونه تأییدی از این سریال نیست و فقط به سؤالاتی که در قسمت های مختلف فیلم در ذهن مخاطب ایجاد میشود طبق آیات قران و روایات پاسخ میدهد.

برای اینکه بدانیم روح چیست و چه قابلیت هایی دارد اول از همه باید سراغ قرآن و کلام الهی برویم تا ببینیم آیه های کتاب وحی در این مورد چه می گویند :

در قران کریم واژه روح در آیات متعددی بکار برده شده است که بیشتر ناظر به فرشته وحی ست که یکی از این 21 مورد درسوره اسراء ناظر به مسئله روح است , گویا این مسئله سالیان سال است که سوالات زیادی رو برای بشر به وجود آورده است که از همان روزهای نخستین رسالت مردم در مورد این مسئله از پیامبر سوالاتی رو می پرسیدند از جمله این سوال:

«وَیَسْأَلُونَكَ عَنْ الرُّوحِ قُلْ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُمْ مِنْ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلاً (85)

از تـو در بـاره روح سـؤ ال مـیـكنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است ، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است ؟ (اسراء 85)

که در این آیه روح را یک امر مبهم و دارای خلقت اسرار آمیز بیان می کند که ما در مورد ویژگی های آن علم اندکی داریم اما برای اینکه این مساله روشن بشود باید به سراغ مفسرین واقعی قرآن کریم برویم تا سخنان آنها را در مورد این مسئله جویا شویم .

حال به سراغ سکانس های مختلفی از این سریال میرویم و سوالاتی رو که احیانا در ذهن مخاطبین به وجود آمده است را طبق آیات کتاب وحی و روایات بررسی می کنیم:

سکانس اول:مجروح شدن امیرحسین و جدا شدن روح

بعد از دیدن سکانسی که امیر حسین با خوردن سنگ بر سرش به حالت کما میرود و بلافاصله روح او از بدنش جدا میشود اولین سوالی که به ذهن مخاطب می آید این سوال است که اصلا روح بعد از مردن آزاد است که هر جا بخواهد برود یا اینکه محدودیت هایی برای آن وجود دارد ؟


در جواب این سؤال باید گفت که ارواح مردگان از هنگام مرگ آزاد میشوند و اصلا مرگ به معنای رهایی روح از بدن است هرچند ممکن است که این روح از محدودیت هایی هم برخوردار باشد چون در روایتی از امام کاظم امده است :
(ارواح با بازماندگانشان دیدار دارند، لیکن این دیدار به قدر منزلت واعمالشان است ممکن است در هر حالی یک بار و یا سالی یک بار باشد)(بحار الانوار ج6 ص264)

پس این طور نیست که هر روحی بتواند آزادانه به هر طرف سر بزند و به همه جا برود بلکه بستگی به اعمال خوب و شأن و مقامی دارد که انسان در این دنیا کسب کرده است.

سکانس دوم:ملاقات امیرحسین با یک روح

بعد از اینکه روح امیرحسین از بدن او جدا شد در ادامه فیلم با روح شخص دیگری آشنا میشود و با هم ملاقات می کنند که در این قسمت نیز این سوال به ذهن مخاطب می آید که آیا ارواح بعد از مرگ و در عالم برزخ با هم در ارتباطند و می توانند همدیگر را ملاقات کنند ؟


از روایات استفاده میشود که بله میتوانند با هم ارتباط داشته باشند .ابراهیم بن اسحاق جازی گوید:به حضرت صادق(ع) عرض کردم:ارواح مؤمنان کجا هستند؟حضرت فرمود:"ارواح مؤمنان در حجره هایی از بهشت (بهشت برزخی،‌ نه بهشت قیامت) به سر می‌برند و از طعام و نوشیدنی آن می خورند، و به زیارت یکدیگر می روند، و برپایی قیامت را از خدا می طلبند تا برپایی قیامت به وعده های الهی در مورد و نعمت های جاویدان برسند.عرض کردم:ارواح کفار کجایند؟فرمود: در حجره هایی از آتش مسکن دارند و از طعام و شراب آن جا می خورند، و با هم ملاقات می کنند و می گویند :خدایا! قیامت را بر پا نکن (چون می دانند که مجازات قیامت شدیدتر است).(همان)

سکانس سوم:ملاقات امیرحسین با افراد زنده

در قسمتی دیگر از فیلم امیرحسین میخواهد با افراد زنده ارتباط برقرار کند تا بدین وسیله بتواند به آنها مکانی را که جسد خودش قرار دارد را گوش زد کند که این سوال باز در ذهن مخاطب شکل میگیرد که آیا ارواح این قدرت را دارند یا نه؟

که با توجه به روایات قبلی میتوان نتیجه گرفت که این کار باز به شان و منزلت و مقامی دارد که فرد در دنیا کسب کرده است و هر چقدر شان و مقام فرد بیشتر باشه بهتر میتوانند با بازماندگان خود ارتباط برقرار کنند.

سکانس چهارم:گفتگوی امیرحسین با روح دیگری

باز در قسمت های مختلفی از سریال میبینیم که امیرحسین بادختر جوان بارها و بارها با هم حرف میزنند و با هم به گفتگو می پردازند که سوالی که مطرح میشود این است که آیا ارواح میتوانند به راحتی با هم صحبت کنند ؟

جواب این سوال رو طبق روایتی از وجود مبارک امیرالمومنین بیان می کنیم که :

حبّه عرنی می گوید:با امیرالمؤمنین(ع) به وادی السلام در پشک کوفه رفتیم. حضرت مدتی طولانی ایستاد ماننداین که با افرادی سخن می گفتد. خسته شم و نشستم، سپس بلند شدم و گفتم:خسته شدید!مقداری استراحت کنید. سپس عبایم را پهن کردم تا روی آن بنشیند، حضرت فرمود:اُنس و گفتگویی با ارواح داشتم!گفتم:آیا ارواج با هم گفتگو دارند؟فرمود:آری، اگر پرده و حجاب کنار رود، آن ها را گروه گروه که با هم گفتگو می کنند، خواهی یافت!
امام صادق(ع) فرمود:"هر گاه شخصی بمیرد ارواج نزد او می آیند و از او دربارة انسان ها سؤال می کنند که آیا فلانی و فلانی زندهاند یا مرده اند؟اگر گفت فلانی مرده است آنان می گویند:بیچاره بدبخت شد، چون نز ما نیست لابد به وادی برهوت نزد کفّار رفته است [بحارالاءنوار، ج 6 ص 269]

سکانس پنجم:اطلاع امیرحسین از کارهای افراد زنده

در قسمتی دیگر از سریال میبینم که امیرحسین از کارهایی که جمشید و یاور و همایون خان انجام میدهند کاملا مطلع میشود و از حوادثی که بعد از گم شدن او اتفاق می افتد کاملا با خبر است که برای مخاطبین این سوال پیش می آید که آیا این کار ممکن است و اگر ما هم روزی از دنیا برویم این قدرت را داریم که بفهمیم بعد از ما چه می گذرد؟


با توجه به مطالب فوق باید گفت :ارواح مردگان از حوادث و وقایع بازماندگان آگاه هستند، گرچه ارتباط به حسب افراد و وضعیت ارواح تفاوت دارد. همچنین به مقتضای روایات معصومان(ع) می توان گفت که ارواح مردگان تا حدودی می‌توانند بر کارهای بشر در جهان طبیعت آگاه گردند. نه آگاه در همة زمینه ها و موارد

از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که فرمود:"الناس نیامٌ فإذا ماتوا انْتبهو؛ انسان ها در خوابند. آن گاه که مردند، بیدار می شوند".( بحارالانوار، ج 69، ص 317. )از این که عالم برزخ عالم بیداری است، می فهمیم که شعاع علم و معرفت ارواح در برزخ بیش تر از دنیا است.
ادراکات و شعاع معرفتی و حیات در عالم قیامت به مراتب نسبت به عالم برزخ قوی تر است. به همین جهت قرآن عالم قیامت را عالم حیات معرفی کرده است.قران در این زمینه میفرماید:

(و إنّ الدار الاخرة لَهِیَ الحیوان).( این زندگى دنیا جز سرگرمى و بازیچه نیست، و زندگى حقیقى همانا [در] سراى آخرت است؛ اى كاش مى‏دانستند.)(عنکبوت 64)

از این که عالم قیامت نسبت به عالم برزخ، عالَم بیداری است، فهمیده می شود که دانش ارواح در برزخ بر امور دنیا و اعمال بازماندگان محدود است و موارد علم نسبت به موارد جهل بسیار ناچیز است. این سخن مورد تأیید روایات معصومان(ع) می باشد.

سکانس ششم:خواب حقیقت یا خرافه

در یکی از سکانس های این سریال نشان میدهد که دختری که همراه امیرحسین است خواب را انکار می کند و می گوید که این خواب ها ساخته و پرداخته ذهن انسان هاست و اصلا چیزی به نام خواب نداریم و شما نمیتوانید در خواب دیگران نفوذ کنید اما باز تاکید می کند که حاج فتح الله میگوید انسان های خوب میتوانند این کار را انجام بدهند .که با این حرفها ذهن مخاطب را به چالش می کشد که آیا اصلا خواب دیدن حقیقت دارد یا ندارد؟

جواب این سوال این است که بیشتر خواب ها واکنش حوادثی است که در زندگی روزمره با آن روبرو هستیم و خیالاتی که می بافیم، نیز آرزوهایی را که در دل می پروریم، گاهی در خواب بدان دست می یابیم. بسیاری از حوادث خواب ها و حتی انسان ها را در ذهن و خیال خود ساخته ایم و در شب در هنگام رؤیا می بینیم.

اما این سخن به این معنا نیست که رویای صادقه را با این سخن منکرشویم و بگوییم که چیزی به نام رویای صادقه وجود ندارد در مورد رویای صادقه باید گفت که رویا و خواب از جمله مسائلی هست که همواره مورد توجه انسان ها بوده است. خداوند متعال نیز در قرآن کریم در برخی موارد رویا و خواب را مورد تایید قرار داده و خواب های صادقی را از پیامبران نقل کرده است.

از جمله:
خواب دیدن حضرت ابراهیم در مورد ذبح حضرت اسماعیل(صافات 102 و 103)، خواب دیدن حضرت یوسف(یوسف4)، خواب مادر حضرت موسی(سوره قصص) و همچنین خواب دیدن پیامبر اکرم ((صلوات الله علیه و آله ))درباره فتح مکه(فتح 27).

همچنین روایاتی که خواب و رؤیا را به سه بخش تقسیم می کنند از جمله این روایت :
عن ابی عبدالله علیه السلام، قال: الرؤیا علی ثلاثه وجوه: بشارة من الله للمؤمن و تحذیر من الشیطان و اضغاث احلام:حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: رؤیا بر سه قسم است: یکی خوابی که در آن از خداوند بر مؤمنان بشارت است. دوم خوابی ترسناک که از شیطان است و سوم خواب هایی که فکر و خیالات و اوهام است.(کافی، ج 8، ص 90، حدیث 61)

سکانس هفتم:تسخیر روح

سؤال دیگری که با دیدن قسمت های مختلف این فیلم به وجود می آید این است : با توجه به قدرت ارواح امکان دارد تا دربیداری با انها ملاقات کنیم تا درنتیجه کارهایی برای ما انجام بدهند ویا خبرهایی به ما بدهند؟

آیةالله مکارم شیرازی در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است و حتی با کسانی که با ارواح رابطه برقرار می‏کنند، چند جسله ملاقات داشته و از طریق آنها با ارواح صحبت کرده ‏اند. ایشان بعد از نقل آنچه درجلسات ارتباط با ارواح رخ داده، چنین نتیجه‏ گیری می‏کنند:"ارتباط با ارواح را به عنوان یک واقعیت می‏توان پذیرفت، ولی نباید از نظر دور داشت که این مسئله مورد سوءاستفاده عده زیادی قرار گرفته، و یا افراد ساده ذهنی به خیال خود به همین سادگی، و بدون هیچ گونه اطلاعات علمی با یک میز چرخان، یا یک استکان، یک صفحه کاغذ پر از حروف الفبا با ارواح کبیر و صغیر می‏توانند تماس بگیرند و به دنبال آن بازی میزگرد به راه افتاده و کم کم مسئله سر از تناسخ و بازگشت ارواح به بدن‏های جدید درآورده است و یک واقعیت با هزاران اوهام به هم آمیخته شده است".( حضرت آیت الله مکارم شیرازی، عود ارواح یا ارتباط با ارواح.)

سکانس هشتم:اطلاع امیرحسین از اتفاقات و حوادث اطراف خود

در قسمتی دیگر این قطعه از فیلم را مشاهده می کنیم که امیرحسین از همه خبر های خوب و بدی که اتفاق می افتاد با خبر میشود که باز این سوال مطرح میشود که آیا این مسئله حقیقت دارد یا خیر؟

که جواب این سوال در روایتی که از وجود مبارک امام صادق علیه السلام نقل شده است داده میشود:

امام صادق(ع) فرمود:"مؤمن اهل خود را می بیند و آنچه را که موجب محبّت او است می بیند، لیکن چیزهایی که موجب کراهت او می شود، از نظر او پوشیده می شود . کافر نیز اهل خود را می بیند و آنچه را موجب ناراحتی و کراهت او است، مشاهده می کند، لیکن چیزهایی را که موجب محبت اواست، از نظر پوشیه می شود. نیز بعضی از مؤمنان در هر هفته یک بار در روز جمعه بهزیارت و ملاقات اهل خود می رسند و بعضی دیگر بر حسب مقدار عمل خود می توانند آنانرا ملاقات و زیارت کنند".[معاد شناسی، حسینی تهرانی، ج 3، ص 220]اسحاق پسر عمار می گوید:از امام کاظم (ع) راجع به ارواح درگذشتگان پرسش کردم که ایا آنها اهل خود را ملاقات می کنند ، حضرت فرمود:بلی . گفتم :در چه مقدار از زمان دیدار می کنند. حضرت فرمود:در هر جمعه و در هر ماه و در هر سال یک بار بر حسب منزلت و مکانت مؤمن(همان)

سکانس نهم:دریافت پیام از امیرحسین در خواب

در قسمت بعدی میبینیم که امیرحسین چاره ای جز این ندارد که به خواب یکی از دوستان برود تا در نتیجه بتواند آنها را از مکانی که جسد خودش افتاده است مطلع کند تا بتواند نجات پیدا کند.


اینجاست که دختر جوان میگوید از حاج فتح الله شنیدم که اولا خودت باید ادم خوبی باشی و دوما آن شخصی که که میخواهی به خوابش بروی باید آدم خوبی باشد که باز این سوال در ذهن مخاطب نقش میبندد که آیا انسان میتواند در خواب پیامی از عزیزان خودش دریافت کند؟

اصل این که انسان در خواب‌، می‌تواند با ارواح دیگران ارتباط برقرار کند، امری درست است و فرقی هم بین ارتباط با روح زنده و مرده نیست‌؛ یعنی انسان گاهی پیامی را از روح انسانی که از دنیا رفته است‌، دریافت می‌کند و گاهی از روح انسانی که زنده است‌،

پس هم امکان ارتباط با ارواح در خواب و هم دریافت پیام از آنان‌، امکان دارد؛ امّا در اختیار انسان نیست که با چه روحی ارتباط برقرار کند و از او چه پیامی را دریافت کند. مرحوم شیخ عباس قمی در باب ششم از کتاب باقیات الصالحات در حاشیة "مفاتیح الجنان‌" آیات و ذکر هایی رو نقل می کنه که بوسیله اونها میتوان افرادی را درخواب دید.(و نیز ر.ک‌:بحارالانوار، علامه مجلسی‌؛، ج 73، ص 215، نشر وفأ، بیروت‌.)

مطلب مهم ، مربوط به پیام‌های کسانی است که از دنیا رفته‌اند؛ باید بدانیم که این پیام‌ها، هیچ تکلیفی برای انسان نمی‌آورد به خصوص اگر از شخص دیگری پیام داده باشند؛ در هر صورت‌، انسان باید دقّت کند و به هیچ پیامی ترتیب اثر ندهد، مگر آن‌که در واقع و در خارج‌، علامتی ـ که برای او یقین به صحّت پیام حاصل کند ـ برای او قرار داده باشد.

سکانس دهم:امیرحسین افراد زنده را میبیند:

با دیدن قسمت های مختلف این سریال این سوال نیز به وجود می آید که آیا ارواح قدرت دارند افراد زنده را ببینند که در جواب این سوال باید گفت قدرت مانور و اثر ارواح با یکدیگر فرق می کند و بعضی از ارواح از این قدرت برخوردارند. چنانچه در بعضی از آیات قرآن خداوند به این حقیقت اشاره می کنه :
((اوَ من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس کمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منها)
آیا کسی که مرده جهل و ضلالت بود و ما او را در پرتو علم و دین زنده کردیم تا با روشنی و فروغ آن سرافراز در میان مردم رود، مانند کسی است که در تاریکی‏های جهل و گمراهی فرو رفته،
توان خروج از آن را ندارد)(122 انعام)

سکانس یازدهم:(جابه جا شدن سریع امیرحسین)

باز در قسمت های مختلف فیلم میبینیم که امیرحسین و آن دختر به راحتی به هر جا که میخواهند سفر می کنند و به راحتی از جایی به جای دیگر میروند که باز این سوال در ذهن مخاطب نقش میبندد که آیا ارواح میتوانند به راحتی سیر و سفر کنند و از مکانی به مکان دیگر بروند؟


جواب این سوال این است که روح بعد از مرگ آزاد تر از قبل است و در نتیجه موانع مادی نمیتواند مانع آن شود و بنابر آنچه قبلا بیان شد باید گفت که اگر این روح از مومنی باشد به راحتی میتواند به همه جا سفر کند و از حال دوستان و آشنایان و یا غیر آشنایان با خبر بشود که در روایت زیر نیز این مطلب تایید میشود :

محمد بن حسن صفار، از امام موسی بن جعفر (ع) روایت کرده است که آن حضرت فرمود:( من با پدرم امام صادق علیه السلام)) برای سرکشی به بعضی از املاکش به خارج از شهر رفتیم . چون در صحرا وارد شدیم ، پیر مردی که موهای سفیدی داشت ، بر پدرم وارد شد و بر او سلام کرد. پدرم پیاده شده و به نزد او رفت و شنیدم که به او گفت :فدایت شوم . سپس نشستند مدتی طولانی از هم پرسشهایی نمودند. و بعد پیر مرد برخاست و با پدرم وداع کرد ورفت . پدرم ایستاد و پیوسته به پشت سر او نگاه می کرد تا از نظر پنهان شد. به پدرم گفتم :این پیرمرد که بود؟فرمود:پدرم بود)).(سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ، معادشناسی ، ج 3 ص 238 )

سکانس دوازدهم:دانشگاه رفتن ارواح

بارها در جای جای این سریال مشاهده کرده اید که دختر جوان با اینکه روح است اما به دانشگاه میرود و در کلاس های مختلف شرکت می کند و علم کسب می کند و چیزهای زیادی یاد می گیرید شاید از خود بپرسید که مگر امکان دارد کسی که روح است کسب دانش کند و علم آموزی کند؟
در جواب این سوال نیز باید گفت که این مسئله تحت عنوان تکامل نفوس در عالم برزخ مطرح است که به موجب روایاتی که از اولیاء اسلام رسیده پس از مرگ نیز انسان می‌تواند بواسطه داشتن سرمایه‌هایی از دنیا تغذیه کند و به تکامل و رشد برسد یکی از آنها سنّت حسنه و پی‌ریزی سیره خوب در جامعه است اما مسئله کسب علم را نیز میتوان تا حدودی قبول کرد زیرا در روایتی از امام کاظم علیه السلام است که میفرماید ( اى حفص ! هر كه از پیروان ما بمیرد و قرآن را خوب یاد نداشته باشد، در قبرش بدو آموزش دهند تا خداوند به این وسیله پایه اش را بالا ببرد.)(اصول کافی )

منابع:
1)قران کریم
2)بحار الانوار
3)اصول کافی
4)معاد شناسی (حسینی تهرانی)
5)ارتباط با ارواح(مکارم شیرازی)
6)وبلاگ یه دنیا سوال/بی باک
http://www.adyan.net/110/7337-news.html

سلام.
به این نتیجه رسیدم که اصلا فیلمساز و کارگردان درست حسابی نداریم آخه اینا هم فیلمه.آخه اسلام به این قشنگی حیف نیس بخوایم اینجوری اسلام رو به جامعه بشناسونیم.اینجاست که قدر شهید آوینی رو باید دونست.

mkk1369;135135 نوشت:
فکر کنم دیگه تلوزیون و سینما اسلامی نیست!!!

دیگه؟؟!!؟؟...مگه بود؟؟:Gig:... :moteajeb: .. :Gig:..>>>:Labkhand:

guest;135040 نوشت:
همه مخالفن اما اینطورام نیستش درسته یکم ایراد داره اما همه ی این فیلم ها (5 بهشت )منظورم نیست واقیعت دارن حالا همه جاش نه بعضی جا هاش 100% هم فیلم های پارسال هم 5 ...تا بهشت

خب خدار رو شکر یک نفر راضی پیدا شد!خوش به حالتون که راضی هستید و نگاه میکنید من که دیگه همون 5تا بهشت (!) هم نمیبینم!

[=Times New Roman]سلام علیکم جمیعا

رضای عزیز بنده حاضرم فیلنامه فیلم روح رو در حضور شما با اتفاقات این سریال تطبیق بدم و ثابت کنم سریال 5 کیلومتر تا بهشت بر اساس فیلنامه فیلم روح نوشته شده ولی تغئیراتی در حدود قوانین جامعه اسلامی به آن داده شده نه اعتقادات اسلامی.
[=Times New Roman]
تنها تفاوت میان داستان این سریال با داستان فیلم روح در این است که این پسر نه تنها زنده میشود ( نمیمیرد ) بلکه باز میگردد و از غیب سخن میگوید.

محمد;135171 نوشت:
اشکال دیگه اینه که متاسفانه تو این فیلم های مناسبتی هر وقت میخوان القاء معنویت کنن صحبت از مرگ و مردن میشه در حالی که میتونن با روش های مناسب که مخاطب هم زده نشه معنویت رو به ذهن مخاطب تسری بدن.

[=Times New Roman]
درست است محمد عزیز. من خیلی خوشحالم که بالاخره شما هم دست به نقد شدید و این دال بر این مدعاست که سریالها واقعا قابل تحمل نبوده اند.

اساسا ما قرآن را برای مردگان - خیر خواستن و خوبی گفتن از دیگران را برای مردگان - احترام را برای مردگان - احترام به خانواده ای را صرفا هنگام از دست دادن عزیزی - احترام به اشخاص در خانواده ها تنها برای بعد از مرگشان و ... میدانیم.

طبعا اگر بخواهیم برای دیانت هم ارزش و اهمیتی توصیف کنیم میرویم سراغ مرگ. چون در این قالب احترام میگنجد.

دردناک است نه ؟

ما اساسا نمیدانیم در قرآن سعادت دنیوی وجود دارد. ما نمیدانیم در دیانت سعادت دنیوی وجود دارد. ما نمیدانیم در این دو محبت و عزیز شدن و عشق ورزیدن وجوددارد.

موضوع یک تاپیکی که اخیرا در این سایت ایجاد شده بود این بود که چگونه دوست داشتنی شوم.
این بنده خدا و خیلی های دیگر نمیدانند اگر کسی کلید عزت در دنیا و عقبی در قرآن و دین مداری را میخواهد کافی است رازش را از کلام خدا و کلام بزرگان دین بپرسد . نمیداند و اخلاق نیکو از نوع دین مدارانه برایش رازی بزرگ است.

بله قرآن و اعتقادات ما و حتی احترام ما برای دیگر نفوس متعلق به بعد از مرگ است.

یاحق

شهرزاد;135420 نوشت:
خب خدار رو شکر یک نفر راضی پیدا شد!خوش به حالتون که راضی هستید و نگاه میکنید من که دیگه همون 5تا بهشت (!) هم نمیبینم!

:Gig:

[="DarkSlateGray"]ممنون از جناب [="Red"]رضا[/].خیلی خوب بود[/[/]

guest;135611 نوشت:
:Gig:


:makhfi:
چه چیزی در این کلام بود که موجب تفکر شما شد؟