عدالت بین 4 زن !!!

تب‌های اولیه

351 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام بربقیةالله الاعظم ومنتظرانش

(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ)

معمولا" در مناظرات این قسمت از آیه را کمرنگ نموده یا اظهار میدارند که .....

اما آیا جز این است که برقراری عدالت تنها از عهده ی خداوند و معصوم (ع) بر میاید ؟

اما آنان که مدعی هستند قادرند عدالت را بر قرار کنند از عدالت چه تعریفی دارند ؟

عدالتی که فقط دل و فکر ایشان را راضی کند یا عدالت این است که همسر وفرزندان هم راضی باشند ؟ یا عدالت این است که خدا راضی باشد؟

ایا عدالت فقط یعنی برقراری مساوات ؟
آیا عدالت یعنی اجرای بهترین عمل در برابر نسبیت وجودی افراد؟ این بهترین عمل تعریفش چیست؟

قصدم فمینیست سالاری نیست همانطور که منیست سالاری هم نیست ! حکم قرآن است برای حفط انسانیت ! آنهم با برقراری عدالت! اما برخی خواسته یا ناخواسته با پر رنگ کردن جنبه ی حیوانیت قضیه اسلام را در جهان در حد یک دین ظاهر نگر و یک جانبه نگر و غیر منطقی و ...... معرفی کرده وحربه ی خوبی به دستشان داده که بله شهوت رانی با مجوزدینی!!! که البته اگر رفتارها مطابق احکام بود این مطالب خود تودهنی بود برای منتقدانش !

آیا غیر از این است که با برقراری عدالت ، انسانیت کمترین صدمه وضربه را تحمل کند ؟

شرط در موضوع پیامد وظیفه والزام را دارد .در برقراری عدالت الزام و وظیفه چیست ؟
ارضای جنبه ی حیوانیت قضیه ؟ اکثرا" که فقط به این مطلب می اندیشند! تامین نیاز های جنسی دو طرف! سیر کردن شکم خانم! ودیگر هیچ!!! بهره وری در این عمل چیست؟
اصولا" کسی که (تفاوت در مرد یا زن بودن ندارد )با وجود همسر و فرزند وبی نیاز از اغنای معمولی زندگی زناشویی به فکر حضور شخص دیگری حتی در فکر خود باشد خائن است اولا" به خود وثانیا" به خانواده ی خود !!!
واشاره یقرآن کریم به برقراری عدالت نیز میتواند همین باشد که فقدان عدالت = ظلم = خیانت (حال مخاطب این خیانت خود شخص باشد یا همسرش یا فرزندانش یا جامعه ایکه باید تاوان این عمل را پس دهد ) تعارف که نداریم حقیقت را باید پذیرفت!

کدام دل در جهان وجود دارد که عدالت را بر احساسات خود غلبه دهد ؟ وکدام اراده در جهان وجود دارد تا تحت تاثیر این احساسات قرار نگیرد ؟ ایا اگر دوفرزند از دو همسر داشتید که یکی باهوش ودیگری از بهره ی هوشی کمتر برخوردار بود چگونه عدالت را بین انان برقرار میکنید ؟ هر دو را باهم به دانشگاه میفرستید یا هر دو را باهم به عملگی؟ در اینده وقتی به فرزندانتان نگاه میکنید عدالت را برای خود وبرای ایشان وبرای جامعه چطور تعریف میکنید؟ در تربیتشان چطور؟ عدالت را با وجود دو فرهنگ متفاوت مادرانشان چگونه برقرار میکنید ؟ مادرانی که به جای تربیت صحیح فقط به فکر پاشیدن بذر نفرت از شریک مزاحم زندگی شان بوده اند ؟ به کدامیک میگویید تو فرزندمان را خوب تربیت کردی ؟ اصولا" ابتدا به ساکن در زمان ازدواج کدام آقا به این مسایل میاندیشد ؟
مهم در برقراری عدالت این است که قران گفته تا چهار همسر برای آقایان جایز است و حتی نگفته لازم است !!!!
بقیه ی مطالب قرآن را باری به هر جهت توجیه میکنیم !!!!

از طرفی به خانمها هم که خودمان اینقدر فشار روحی را برایشان فراهم میکنیم !!! خودمان هم برچسب ناقص العقلی میزنیم تا با زور گویی حرفمان را پیش ببریم !

خیر بزرگواران معمولا" خود این همسران گرامی به شما اجازه ی برقراری عدالت نمیدهند . !!! این باز تاب عمل خودتان است ! مگر اینکه عدالت را بازور بخواهید برقرار کنید !!!

البته نباید از حق هم گذشت که متاسفانه برداشتهای غلط از احکام عالی اسلام را نباید جزء اصول لاینفک اسلام در جهان معرفی کرد که این اولین بی عدالتی است که در باره ی خود اسلام انجام میگیرد.
شرایطی را که اسلام مقرر فرموده اگر با رعایت کامل جوانب توضیح داده شده در متن احکام اجرا شود البته که متعالی است . بیایید باورهایمان را منطقی تر واصولی تر کنیم.

ادامه دارد ....

........................................................................... حق یارتان :roz:..................................................................................

mkk1369;116207 نوشت:

سلام

اشتباه نشود صحبت بر سر ازدواج است

که یکی از ارکانش این نیرو است
که داریم بررسی می کنیم

چون عموما می گویند برای اینکه گناه نکنی ازدواج کن درست نمی گم؟

الان توی داستان های مشاوره ها یک خانمومی همسرش آنقدر این شهوت اش زیاد بود که آخرش خودش مجبور شد بگه برو از دواج مججد کن که اخرش مرده راضی نشد
داستانو خواندید؟

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار اولا" این مورد استثناءاست وثانیا" یک بیماری است که باید مانند تمام بیماریها معالجه شود . آنوقتها که درمان این بیماری با داروهای گیاهی یا شبه گیاهی!!!! درمان می شد خیلی وقت است که گذشته ! اکنون زمان درمان به طریق سلولی آنهم از نوع بنیادی ویا از طریق نانو ومیکرو انجام می گیرد که هزینه ی درمانش هم بسیار کمتر از ازدواج مجدد است وهمچنین درد سرهایش هم کمتر است :Gol:

اگر کسی سرما خورد که نمی گویند چون دچار لرز هستی برو در میان برفها بنشین تا آنقدر بلرزی که خسته شوی ولرزت بیفتد!
از طرفی این خود یکی از مواردی است که اگر پزشک تشخیص دهد تنها راه کنترل !!! ان ازدواج مجدد است چه عیبی دارد ؟ همانطور که خود خانم هم رضایت داده ! معمولا" انسان در مورد موضوعی انحصار طلبی میکند که از آن متضرر نشود .

موضوع بر سر سوء استفاده ویک جانبه نگری در آیه میباشد که متاسفانه معزلات زیادی را در این رابطه در دادگاهها مشاهده می کنیم .و عواقب سوئی که به دنبال داشته ونباید از آنها غافل شویم.

................................................................................ حق یارتان :roz:...............................................................................

با سلام وتشکر از همه دوستان

دوستان اصل موضوع را در نظر داشته و به تفسیر امام صادق (ع) توجه کنند :


خدای متعال فرمود :


اگر بترسيد كه مبادا درباره يتيمان مراعات عدل و داد نكنيد پس آن كس از زنانرا به نكاح خود در آوريد كه شما را نيكو و مناسب با عدالت است : دو يا سه يا چهار (نه بيشتر)

و اگر بترسيد كه چون زنان متعدد گيريد راه عدالت نپيموده و به آنها ستم كنيد پس تنها يك زن اختيار كرده و يا چنانچه كنيزى داريد به آن اكتفا كنيد كه اين نزديكتر به عدالت و ترك ستمكارى است (نسا 3)

او ما ملكت ايمانكم

منظور از اين تعبير كنيزان زر خريد هستند، آيه مى فرمايد: آن كس كه مى ترسد بين همسران خود به عدالت رفتار ننمايد با يك زن ازدواج كند و اگر خواست كه بيش از يك زن داشته باشد بايد كنيز بگيرد چرا كه خداوند تعالى تقسيم (عدالت ) را بر مردان در رابطه با كنيزان واجب نفرموده است .المیزان

ودر حدیثی که اول بحث آمد :

وامام علیه السلام جواب او را چنین فرمودند : اینکه خدا میفرماید : فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً

منظورش از این عدالت عدالت در نفقه است

اما اینکه میفرماید وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَة

منظورش عدالت در محبت است .


••ostad••;123088 نوشت:

البته نباید از حق هم گذشت که متاسفانه برداشتهای غلط از احکام عالی اسلام را نباید جزء اصول لاینفک اسلام در جهان معرفی کرد که این اولین بی عدالتی است که در باره ی خود اسلام انجام میگیرد.

بله جناب استاد! کاملا موافقم!

و یکی از این برداشتهای بسیار غلط این است که عدالت در تعدد زوجات را بر خلاف صریح روایات و فتوای فقها معنا کنیم و از ذهن خود چیزهایی بر آن بیفزاییم!!!


عدالت واجب در تعدد زوجات یعنی هر چهار شب یک شب نزد هر یک از زوجات بخوابی و نفقه هر کدام را نیز طبق ضوابط پرداخت کنی. تساوی در امور دیگر واجب نیست.

هر چند انسان عاقل سعی می کند در جاهایی که خوف حسد ورزی و فتنه وجود دارد آن را نیز رعایت کند ـ نه به عنوان وجوب شرعی ـ بلکه به عنوان یک راهبرد معقول برای اداره بهتر خانواده.


تساوی در محبت قلبی نیز که امری غیر اختیاری است از انسان خواسته نشده است.

امام صادق علیه السلام فرمودند منظور از آن آیه که فرمود: "شما هر چقدر هم حریص باشید نمی توانید بین زنان عدالت برقرار کنید", عدالت در محبت قلبی است.[که خداوند آن را به بندگانش تکلیف نکرده است چرا که ممکن نیست.]
...

خیر البریه;123713 نوشت:
منظورش از این عدالت عدالت در نفقه است

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار سند قطعی ومعتبر در اینکه منظور قران کریم تا هر عصر وزمانه فقط عدالت در نفقه است را لطفا" بفرمایید .:Gol:

واما در صورت وجود صحیح چنین سندی ! بنده در ادامه ی مطالبم عرض کردم که اگر همین بانوان محترم بگذارند شما عدالت را در این زمینه برقرار بفرمایید (غافلید ازآنجاییکه بعد از ومکروا مکرالله )حکم ؛حکم مکرالنساءاست تا عدالت شما را از بیخ وبن به بادبدهند؟ ودنیا و آخرت شما بر بی عدالتی رقم بخورد؟

گذشته از آن اگر سندی در این باره باشد که بنده خود بطور کامل در مورد صحت اسناد واقفم (به جهت تدریس) فقط حکم بر ضرورت است . مثل همان حکم در مورد رأفت بر یتیمان یا جلوگیری از شیوع فساد اجتماعی بر اثر عدم توازن وتعادل میان تعداد زنها و مردها در جامعه میباشد .

اما آیا این حکم قرآن است که در جامعه ای عده ای از مردان که در غیر ضرورت موضوع چهار همسر داشته باشند و مردان مجرد که در حد بقیه تمول مادی ندارند برای داشتن یک همسر در مشقت قرار گیرند ؟ کل بحث بنده بر سر این موضوع است که حکم قرآن باید تخصصی و برای هر عصر وزمان مشخص شود .البته نه در حکم مبرز قرآن کریم در واجبات مثل حکم حجاب و حکم حرمت شرب خمر و....

یک پیشنهاد ! چرا آنان که این توان مالی را دارند بر این حکم قران کریم عمل نمیکنند که( واتوا زکاة) وزمینه را برای ازدواج این خیل عظیم جوانان مشتاق ازدواج اما فقیر فراهم نمیکنند ؟ شاید این طرف قضیه نفع دنیوی اش کم باشد , اما برای آنانکه به احکام قران اهمیت میدهند قطعا" نفع اخروی اش سه برابر خواهد بود :ok: یک صواب برای آقایی که سرو سامان گرفته یک ثواب برای خانمی که سرو سامان گرفته و یک ثواب برای اینکه حق را به حقدار رساندید عوض اینکه حق را از حقدار غصب کنید

کمی باورهایمان را منطقی تر کنیم .واحکام خداوند را با توجه به رضای دلمان حجم بخشی و اولویت بندی نکنیم وبلکه باتوجه به رضای خداوند و ادای حق الناس در اواویت قرار دهیم .

.............................................................................................. حق یارتان :roz:......................................................................................

نقل قول:

کمی باورهایمان را منطقی تر کنیم .واحکام خداوند را با توجه به رضای دلمان حجم بخشی و اولویت بندی نکنیم وبلکه باتوجه به رضای خداوند و ادای حق الناس در اواویت قرار دهیم .


با سلام و تشکر

بنده از نظر اخلاقی با شما موافقم اما از نظر فقهی همان حکم شارع در همه اعصار نافذ است.


نقل قول:
واما در صورت وجود صحیح چنین سندی ! بنده در ادامه ی مطالبم عرض کردم که اگر همین بانوان محترم بگذارند شما عدالت را در این زمینه برقرار بفرمایید (غافلید ازآنجاییکه بعد از ومکروا مکرالله )حکم ؛حکم مکرالنساءاست تا عدالت شما را از بیخ وبن به بادبدهند؟ ودنیا و آخرت شما بر بی عدالتی رقم بخورد؟


این بستگی به ایمان خواهران گرامی دارد که بنده خداباشند یا طناب شیطان !

وبهمین علت هم در اخبار آمده که غیرت بر زنان حرام و بر مردان واجب است.

حدثنا محمد بن الحسن قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار عن أحمد

ابن محمد بن عيسى عن علي بن الحكم عن محمد بن الفضل عن سعد الجلاب عن أبي عبدالله عليه السلام قال: ان الله تعالى لم يجعل الغيرة للنساء، انما تغار المنكرات منهن، فاما المؤمنات فلا، وانما جعل الله تعالى الغيرة للرجال لان الله قد أحل تعالى له أربعا، وما ملكت يمينه ولم يجعل للمرأة إلا زوجها وحده، فان بغت معه غيره كان زانية.

قال أمير المؤمنين ( عليه السلام ) غيرة المرأة كفر وغيرة الرجل ايمان .


البته در متن دیگری هم بصورت زیر آمده که تاجائیکه من بررسی کردم در طرق خاصه و عامه اسنادش ضعیف است :

إن الله تعالى كتب الغيرة على النساء .

خیر البریه;123914 نوشت:
با سلام و تشکر بنده از نظر اخلاقی با شما موافقم اما از نظر فقهی همان حکم شارع در همه اعصار نافذ است.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار کجای مطالب بنده با حکم فقها مخالفت کردن بود ؟

اصولا" کدام فقیه بدون اعلام رعایت شرط حاصل از متون قرآن کریم حکم به تزویج چهار همسر به مردان را داده ؟

یا حتی در بین علماء (عادل و با تقوا ) اکثر علامه ها (علامه جعفری -علامه طباطبایی -و.... امام راحل عظیم الشأن ورهبر فرزانه وعزیزمان ) اجرای این امر واجب شناخته شده؟ که اگر چنین بود خود ایشان در این امر واجب مقرون به تقوا پیش قدم میشدند. تا بقیه هم از ایشان الگو بگیرند.در حالیکه امام با تقوایمان فقط یک همسر داشتند ویا رهبر معظم یک همسر دارند ونه چهار!!!! همسر!!! (زیرا شرایط زمان اضطرار بر رعایت این حکم قران رانداشت)
سخن بنده بر روی نحوه ی اجرا وبر قراری شرط حکم یعنی موضوع بر قراری عدالت است که نباید آسان تلقی شود زیرا به صراحت گفته شده اگر نتوانید عدالت را برقرارکنید ....

وقطعا" اجرای این شرط آسان نبوده که اهل واقعی تقوا از آن استقبال عملی نکرده اند !!!

آنجاییکه میگویم باورها را منطقی کنیم همین نقطه است که اکثر خوانندگان بر طبق عادت نقد بنده را چون یک خانم هستم بدون دقت در متن دلیل مخالفت من با حکم علماءمیدانند نه تفسیر وتوضیح این حکم !

بزرگوار بنده هم میگویم در شرایط اضطرار حکم مانند دارویی برای صلاح کل جامعه می باشد ودر شرایط غیر اضطرار عملکرد با وجود شرط (متعالی) شرع ، عملکردی مخالف با دیگر مسایل شرع به همراه دارد .

از قبیل محروم ماندن جوانان نیازمند به ازدواج و یا مواردی که سبب خروج مرد از شرط عدالت میشود و ذکر نمودم .

وسوءاستفاده ی برخی از این حکم مشروط فرعی در مقابل احکام قطعی اصلی واجب را مورد اعتراض قرار دادم واینکه چرا آقایان اینهمه بر اجرای این حکم مصرند اما مثلا" همان آقا برای پرداخت مهریه وگاها" نفقه (که هردو ازاحکام واجب شرعی) هستند دچار انواع تزلزلها ی جیبی و روحی قرار میگیرد
در حالیکه مهریه از احکام اصلی وعینی شرع میباشد وفقیه حق تصرف در پرداخت یا عدم پرداخت ان را ندارد .
و میزان آن و اصل دریافت یا بخشش آن باید در شأن وبا رضایت خانم باشد و هیچ شرطی برای اینکه گریزی از پرداخت مهریه باشد تعیین نشده !!!در حالیکه این امر بر اکثر مردان گران میاید ودم از چرایی این حکم میزنند !

اما مسئله ی مطروحه در مورد ازدواج با چهار همسر یک حکم شرعی مشروط به احوالات فرد وعصر و زمانه است که با توجه به شرط ضمن حکم قابل مراتب است ومرتبه ی اولویت وثانویت را میپذیرد .

.......................................................................................... حق یارتان :roz:........................................................................................

اگر توضیح بیشتر لازم است در خدمتم . گرچه در نظر شما یک خانم را چه به تفسیر احکام فقه یا اینکه در حدی باشد که در مورد مسایل قابل ابراز نظر باشد . همین قدر کافی است که بنده یک خانمم (نوعی) حتی اکرفقیه باشم و شما(نوعی ) یک آقایید حتی اگر فقیه نباشید محق هستید .!!! از همان اول ناعادلانه تصمیم میگیرید که از دور مباحث با تمام قوا و برچسبها اخراجش کنید .اما یک بار هم که شده در متون دقت کنید وپاسخ منطقی بدهید .و عادلانه در مورد فضاوتهای خود داوری کنید

••ostad••;123814 نوشت:
یک پیشنهاد ! چرا آنان که این توان مالی را دارند بر این حکم قران کریم عمل نمیکنند که( واتوا زکاة) وزمینه را برای ازدواج این خیل عظیم جوانان مشتاق ازدواج اما فقیر فراهم نمیکنند ؟ شاید این طرف قضیه نفع دنیوی اش کم باشد , اما برای آنانکه به احکام قران اهمیت میدهند قطعا" نفع اخروی اش سه برابر خواهد بود یک صواب برای آقایی که سرو سامان گرفته یک ثواب برای خانمی که سرو سامان گرفته و یک ثواب برای اینکه حق را به حقدار رساندید عوض اینکه حق را از حقدار غصب کنید کمی باورهایمان را منطقی تر کنیم .واحکام خداوند را با توجه به رضای دلمان حجم بخشی و اولویت بندی نکنیم وبلکه باتوجه به رضای خداوند و ادای حق الناس در اواویت قرار دهیم .

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

اولا":
واما در مورد حکم شارع که در تمام اعصار نافذ است لطف میفرمایید توضیح فقهی مطلب را بیان بفرمایید .

ثانیا":
لطفا" یکی از مدافعان تقوا وعمل به احکام قران کریم پاسخ این قسمت(متن بالا) از عرایض بنده را هم بدهد .

....................................................................................... حق یارتان :roz:........................................................................................

جناب ostad باور کنید مسأله خیلی واضح است لطفا پیچیده اش نفرمایید:

1. تعدد زوجات تا چهار زن دائمی به شرط رعایت عدالت برای هر مردی جایز است. کسی نگفته واجب است! بلکه جایز است.

2. عدالت در این مسأله یعنی همخوابگی با هر یک از زنان در هر چهار شب یک شب.

3. این حکم در همه اعصار جاری است. صاحب المیزان کسی را که معتقد باشد زمان این حکم گذشته مرتد می داند!

این مطالب از احکام قطعی دین است و سوال شما از اینکه مدرکش چیست مثل سوال از مدرک حرمت زنا یا شراب است!!!

باز هم باور ندارید از هر فقیهی مایل بودید استفتاء کنید!

توهمات خود را به پای دین نبندیم که گرفتاری عظیمی دارد!

والسلام

بسم الله الرحمن الرحیم



یکی از موانع رشد ازدواج موقت و تعدد زوجات در جامعه و عدم بهره مندی افراد از فواید آن غیرت ورزی و در حقیقت حسادت بعضی زنان می باشد. در این خصوص روایات مهمی در منابع معتبر شیعه وجود دارد :



عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَیْسَ الْغَیْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنْهُنَّ حَسَدٌ وَ الْغَیْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِكَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النِّسَاءِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرِّجَالِ أَرْبَعاً وَ إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ أَنْ یَبْتَلِیَهُنَّ بِالْغَیْرَةِ وَ یُحِلَّ لِلرِّجَالِ مَعَهَا ثَلَاثاً



1. امام صادق علیه السلام می فرماید:



غیرت ورزی روا نیست مگر برای مردان



و اما غیرت زنان در حقیقت حسادت است



و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز



شوهرشان را حرام كرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است.



و خداوند كریمتر از آن است كه از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی



دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال كند!



الكافی ج 5 ص 505 ح1




_ روشن است كه منظور از غیرت در این روایت همان غیرت جنسیست که مرد غیور نسبت به همسر خود دارد و نه چیزهایی مثل خوی دفاع از حق و...كه ما غیرتش می نامیم و در زن و مرد پسندیده است_



به راستی این حدیث شریف كه حاكی از تفاوتی شگرف در خلقت زن و مرد می باشد باید در صدر هر بحثی پیرامون تعدد زوجات و یا متعه بیاید.



هادی جن و انس امام جعفر صادق می فرماید بعضی زنانی که این چنینند در غیرت ورزی خود مجاز نیستند و باید بدانند كه این از حسد آنان است و حسد را باید درمان كرد!


2. امام صادق _ كه درود خداوند بر او باد _ فرمود:


خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد



و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه!



همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را



حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نكرد پس زنی كه علاوه



بر شوهرش مرد دیگری را اراده كند نزد خداوند زناكار است.



الكافی ج 5 ص505 ح 2




قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع غَیْرَةُ النِّسَاءِ الْحَسَدُ وَ الْحَسَدُ هُوَ أَصْلُ الْكُفْرِ إِنَّ النِّسَاءَ إِذَا غِرْنَ غَضِبْنَ وَ إِذَا غَضِبْنَ كَفَرْنَ إِلَّا الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ



3. امام باقر علیه السلام فرمود:



غیرت زنان حسد است و حسد ریشه كفر است.زنان وقتی غیرت می



ورزندخشمگین می شوند و وقتی خشمگین شدند كفران می ورزند



مگر زنان مسلمه!



الکافی ج5 ص505ح4




4. مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید كرد



حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟



مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما!



پس آن مرد چنین كرد و زنش هم ثابت قدم ماند.



[ و حسادت نورزید.]



خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است كه



تعریف كردی!



[چون حسود نیست و چشم دیدن هوو و یا سایر شریکهای جنسی حلال شوهرش را دارد.]



الكافی ج 5 ص505 ح5




5. روزی حضرت رسول صلوات الله علیه و آله نشسته بودند که زنی



عریان نزد ایشان آمد و ایستاد!و گفت ای رسول خدا من مرتکب فجور



شدم پس مرا پاک گردان!(بر من حد جاری ساز).



در اینحال مردی از راه رسید و لباسی بر بدن آن زن افکند.حضرت پرسید با این زن چه نسبتی داری؟



مرد گفت : او همسر من است ای رسول خدا!



من امروز با کنیز خود خلوت کرده بودم [که او دید] و [برای انتقام از من] مرتکب زنا شد!!



حضرت فرمود:او را به خانه بازگردان!



سپس فرمود : زنی که غیرت می ورزد بالای بیابان را از پایین آن تشخیص نمی دهد.



الكافی ج 5 ص505 ح3




[کنایه از اینکه آنقدر حسادتش چشم عقل او را کور می کند که حتی بدیهی ترین چیزها را نیز تشخیص نمی دهد.]



در مورد اعتبار مجموعه احادیثی که ذکر شد باید توجه داشت :



اولا مضمون این روایات یک متن نیست بلکه 5 متن است با 5 سند مختلف.



ثانیا در معتبرترین کتاب شیعه یعنی کافی نقل شده اند.



ثالثا در کتاب" الفقیه" شیخ صدوق نیز همین معنا با سند دیگری آمده است.



رابعا در نهج البلاغه هم آمده که: غیرت مرد از ایمان است و غیرت زن از کفر!



خامسا هیچ یک از علمای بزرگ شیعه نسبت به این روایات اشکال نکرده اند.



سادسا حتی بنا بر سختگیرانه ترین مبنای اعتبار سنجی احادیث هم حداقل سند یک حدیث از احادیث فوق معتبر است.{شماره 2}




سابعا و از همه مهمتر اینکه دلیل عقلی قطعی بر صحت این روایات وجود دارد. همان دلیلی که درخود متن روایت اول آمده بود به این بیان که :



اولا مسلم است که طبق صریح آیه قرآن وروایات صحیح که فتوای تمامی عالمان نیز چنین است خداوند چهار زن دائم _ به شرط رعایت عدالت _ و نیز زنان موقت را برای مرد حلال فرموده است.



ثانیا غیرت را در مردان قرار داده و بیش از یک مرد را بر زن حرام کرده است . و مردانی را که بر اثر اعمال زشتشان غیرت را در خود خاموش کرده اند به شدت مورد نکوهش قرار داده است .



ثالثا خداوند کریم و رحیم است.



با توجه به سه مطلب بالا محال است که خداوند در زنان نیز همچو مردان غیرت آفریده باشد چرا که با کرم و رحمت خدا نمی سازد که از سویی بیش از یک زن را به مرد اجازه داده باشد و از سوی دیگر غیرتی در زن قرار داده باشد تا از ارتباط شوهرش با هووها برنجد و عذاب بکشد همچون ناراحتی مرد با غیرت از ارتباط نامشروع مردان نامحرم با همسرش!!!



پس منشأ این حالت شبیه به غیرت که در بعضی زنان وجود دارد چیست؟!



پاسخ این است که مطابق روایات فوق و دلیل عقلی که بیان شد ,اینکه خون بعضی زنان نسبت به هووهای خود - حتی هووهای خیالی که هنوز وجود هم ندارند! – به جوش می آید نه ناشی از غیرت جنسی - که خدا اصلا در آنها نیافریده است – بلکه ناشی از حسادت است که از القائات و خواسته های شیطان است.



باید توجه داشت در روایتی آمده است که اذیتی که گاهی زنان هوودار! نسبت به شوهر روا می دارند ناشی از حب آنها به شوهر خویش است.
(کافی ج5ص506)

ممکن است چنین توهم شود که این روایت با روایات نهی زنان از غیرت(حسادت) منافات دارد در حالیکه چنین نیست بلکه اساسا حسادت در جایی پیدا می شود که محبت نسبت به چیزی وجود دارد و شخص نمی خواهد آن چیز را دیگری داشته باشد و یا با او در آن شریک شود! پس حب نه تنها منافاتی با حسادت ندارد بلکه زمینه آن است! یعنی عدم رضایت به داشتن دیگران آنچه را که ما دوست داریم, می شود حسادت.

روایت مورد اشاره گویا می خواهد از زاویه دیگری به قضیه تعدد زوجات بنگرد و این حقیقت را به مردان چند همسر متذکر شود که گمان نکنید آزارهای همسران شما که گاه بر اثر حسادت با یکدیگر نسبت به شما روا می دارند ناشی از تنفر از شماست بلکه برعکس ناشی از حس محبت به شماست! و توجه به این نکته ظریف می تواند دلداری خوبی باشد برای مردان چند همسر و کمکی باشد برای دوری از کینه ها و دعوت ایشان به صبر که نهایتا باعث تحکیم نهاد خانواده خواهد شد.

خلاصه, روی سخن این روایت با مردان است برای بیان نکته ای روانشناختی و نه با زنان برای تأیید حسد ورزی!



البته باید توجه داشت مطابق روایات، حس حسادت تا زمانی که در عمل ظاهر نشود ـ یعنی انسان با گفتار یا کردارش موجب اذیت آنکه به وی حسادت می ورزد را فراهم نیاورد ـ گناه محسوب نمی شود (کافی ج2 ص463) اما انسان عاقل باید برای پیشگیری از وقوع چنین اعمالی با نور قرآن و اهل بیت و با استعانت از خدای متعال این حس غیر اصیل را در خود درمان و ریشه کن کند.




والسلام علی من اتبع الهدی





مطلب مرتبط:




....

حقیقت غیرت زن:

1) تنفر از زیاده طلبی و هوس بازی و دورویی مردی که هنگام ازدواج قول وفاداری داده
2) تنفر از تظاهر به دینداری توسط مردانی که با خانواده و همسایه بد اخلاقند و هزارتا وظیفه شرعیشونو انجام نمیدن ولی برای عمل به دستور اکید خدا !! سر از پا نمیشناسن
3) تنفر از کسانی که علما رو الگوی خودشون میدونن و از یه استفتای کوچیک هزارتا محدودیت برای زن در میارن ولی تو تک همسری از علما پیروی نمیکنن
کدوم عالم برجسته ای بوده که تعدد زوجات داشته؟؟

زنها به هووشون حسادت نمیکنن ،از شوهرشون متنفر میشن

اثبات اینکه در قران اصل بر تک همسریه و چندهمسری کار نیکو و پسندیده ای نیست:

موضوع چند همسري يا تعدد زوجات در قرآن كريم موضوعي دقيق و مستلزم توجه خاص ميباشد. شكي نيست كه از ديدگاه قرآن كريم اصل بر تك همسري است و اختيار كردن همسران متعدد مطلقا به عنوان عملي صواب و نيكو مورد توصيه و سفارش خداوند نبوده است.

به اين آيه كريمه توجه كنيد

مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ....(احزاب ۴)

خداوند در درون ۱ مرد ۲ قلب قرار نداده است....

و نيز بديهيست كه از ديدگاه قرآن تعدد زوجات (فقط در شرايط خاص) و قطعا منوط به برقراري عدالت هست...

توجه كنيد

...فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً...(نساء ۳)

...و اگر ميترسيد كه نتوانيد عدالت برقرار كنيد پس تنها يك همسر اختيار كنيد....

برابر اين آيه كريمه حتي ترس از ناتواني بر قراري عدالت موجب انصراف از ارتكاب اين عمل خواهد بود.

حال به اين آيه كريمه توجه كنيد....

وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ....(نساء ۱۲۹)

و نخواهيد توانست بين زنان عدالت برقرار كنيد هر چند كه به اين كار تمايل شديد داشته باشيد...

لذا با توجه به آيات فوق ميتوان گفت تعدد زوجات ( بر خلاف تصورات عوام و توجيهات ناصحيح و جاهلانه رايج) امري صواب و خداپسندانه و نيكو و يا موافق طبيعت انساني نيست. و خداوند نيز هيچگونه تاكيد و توصيه‌اي به آن نفرموده است بلكه تنها اشاره‌اي كوتاه و گذرا و به نحوي مبهم به آن نموده است. لذا ميتوان گفت موضوع تعدد زوجات از ديدگاه قرآن تنها به عنوان يك تبصره براي شرايط استثنايي و خاص مطرح ميباشد و مومنين از ارتكاب چنين عمل غير منصفانه و غم انگيز (مگر در موارد خاص و بسيار ضروري) خودداري كرده و موجبات حسرت و ندامت خود را فراهم نخواهند كرد

بررسی نظریه کافی بودن نفقه برای اجرای عدالت!!!:
http://forum.msadra.ir/thread-1536.html

باید بیاد داشته باشیم که خداوند در احکام دین رمزگونه سخن نمیگوید تا بندگانش را در سرگردانی فرو برد، در احکام دین صریح و قاطع حکم میدهد بدین ترتیب در ایات الاحکام متشابهات وجود ندارد

نتیجه:
خداوند در قران ازدواج مجدد را جایز ندونسته و با یک شرط بزرگ در ابتدای جمله که موضوعوعیتش هم گذاشتن شرط برای ازدواج مجدد نیست بلکه حل مشکل یتیمان هست یعنی اگر کسی میخواد برای یتیمان کمک کنه و میترسه که نتونه عدالتو براشون اجرا کنه و بهشون خوب نرسه پس میتونه بخاطر این موضوع تا چهارهمسر اختیار کنه نه اینکه گفته باشه:
اگر میخواهید چنتا زن بگیرید شرطش اینه که بینشون عدالتو برقرار کنید!
یعنی این اجازه برای کمک به یتیمان داده شده،پس جایز نیست مردی از هر روستایی مثل ناصرالدین شاه بره و دخترای ترگل ورگلشو جدا کنه و به زنی بگیره!
بلکه از دخترای یتیم یا زنانی که فرزند یتیم دارند طبق حکمت دستور خدا زن بگیرن
که بازم در ادامه اش این کارو هم منوط به رعایت عدالت میدونه و باز هم خدا برای اطمینان دهی و هشدار به بندگانش از علم ازلی خودش میفرماید شما هرگز نخواهید توانست بین همسران عدالت برقرار کنید!
وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ
آخرش هم میفرماید که این کار ظلمه (به عدالت و تقوا نزدیکتره که هسمران متعدد اختیار نکنید) :
ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ

فقها عدالتو به دو دسته تقسیم کردن
یکی عدالتی که واجب قانونیه دیگری عدالتی که واجب اخلاقی و شرعیه
عدالت اول اگه اجرا بشه،جواز تعدد زوجات هست اما ترس از عدم اجرای عدالت هم میتونه مانعش بشه عدالت دوم :عدالت محبتی و قلبی واجب اخلاقی و شرعیه ولی واجب قانونی نیست
طبق سخن خدا تعدد زوجات بخاطر نقض هر دو عدالت ظلمه و به علم ازلی خودش ما رو خبردار کرده که این عدالت هیچوقت اجرا نمیشه پس هرکس پرهیزکار و خواهان نزدیک بودن به تقوا و دوری از ظلم و حق الناسه،باید یک همسر داشته باشه

نقل قول:
.فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً...(نساء ۳)

...و اگر ميترسيد كه نتوانيد عدالت برقرار كنيد پس تنها يك همسر اختيار كنيد....

برابر اين آيه كريمه حتي ترس از ناتواني بر قراري عدالت موجب انصراف از ارتكاب اين عمل خواهد بود

فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ)
پس اگر ترسيديد كه نمي‌توانيد عدالت كنيد، پس به يكي اكتفا نمائيد، يا آنچه در اختيارتان است. اين شيوه نزديكتر است به اينكه كجروي نكنيد”..
بی عدالتی رو مصداق علو و ظلم دونسته و لحن ایه تاکید داره روی تک همسری:
ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ

نقل از منتقد :

حقیقت غیرت زن:

1) تنفر از زیاده طلبی و هوس بازی و دورویی مردی که هنگام ازدواج قول وفاداری داده
2) تنفر از تظاهر به دینداری توسط مردانی که با خانواده و همسایه بد اخلاقند و هزارتا وظیفه شرعیشونو انجام نمیدن ولی برای عمل به دستور اکید خدا !! سر از پا نمیشناسن
3) تنفر از کسانی که علما رو الگوی خودشون میدونن و از یه استفتای کوچیک هزارتا محدودیت بریا زن در میارن ولی تو تک همسری از علما پیروی نمیکنن
کدوم عالم برجسته ای بوده که تعدد زوجات داشته؟؟


زنها به هووشون حسادت نمیکنن ،از شوهرشون متنفر میشن

احسنت


سفیر;124006 نوشت:
2. عدالت در این مسأله یعنی همخوابگی با هر یک از زنان در هر چهار شب یک شب.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

خوبید دوست بزرگوار !!! الحمدالله :Gol:

باور کنید این یعنی جنبه ی محض حیوانیت ناطق!!! زن = هر چهار شب یکبار ....!!! این چه توهینی است ؟؟؟ که آتش آن دامن مردان را گرفته ؟ شما آقایان به کدام حق در مورد زنان اینطور فکر میکنید ؟ یعنی هر وقت قادر به انجام این وظیفه!!!! نبودند ؟؟؟ یا شما قادر به انجام این وظیفه نبودید؟؟؟؟

ازدواج یعنی همسر بودن و همدرد بودن و شریک بودن در لحظات عمر چه یک همسر وچه چها رهمسر!! یعنی به هم اعتماد داشتن وغمخوار هم بودن !!! چه یک همسر وچه چهار همسر !!!
وچقدر مشمئز کننده است این توهینها !!!

یک سر به دادگاهها بزنید وببینید نتیجه ی این طرز تفکر به زنای محصنه در اشکال گوناگون از کلامی گرفته تا به .... انجامیده وبیداد میکند .
از هر ده پرونده ی طلاق حدودا" ومتاسفانه 4 پرونده مختص بانوان محترمی است که ازبس به گوششان خوانده اند شما فقط به درد .... میخورید کارشان به کجاها رسیده وبنیان خانواده شان چطور بر باد این طرز فکر رفته وآقا ی باغیرت !!! فقط باید مهریه ی خانم را بدهد وهمسری را که در بهترین وضعیت شاهد غذاخوردنش در رستوران با مرد اجنبی بوده و یا با ارتباط تلفن وSMS و اینترنت بوده را طلاق!!! بدهد .
چون به همسرش گفته خداوند زن را برای استفاده ی مردان آفریده !! و همسر گرامی هم خواسته بلا استفاده نماند !!! بزرگوار این مطالب را به عینه در دادگاهها شاهدم!!!

نه بزرگوار اکنون 50 سال قبل نیست موقعیت و وضعیت معاش و فکر و عرف جامعه 180 درجه تغییر کرده . یک کم دیگر سر را زیر برف نگاه داریم کار بنیان خانواده تمام است . چه رسد به این که به فکر تعدد زوجات باشیم . اگر هم خانمی را دیدید که به این شرایط تن در میدهد ازجهات مختلف بی تعارف به او شک کنید. مگر اینکه مضطر باشد .دریکی از مشاوره هایم از خانمی که اصرار داشت همسر سوم آقایی باشد این اعتراف را شنیدم که میگفت میدانم این آقا سرش به دو همسر دیگرش گرم است و من هم که فقط یک ساییییییه بالای سرم میخواهم ویک شناسنامه که نام فرزنددددم را در ان جای دهم !!!!

اکنون یک خانم در شرایط مساوی با آقای هم شأن خودش از در آمد بیشتر و موقعیت اجتماعی بهتر بر خوردار است . گذشت ان زمانی که بانوان محتاج نفقه ی واجب همسر بودند ومحکوم به سکوت در برابر هر توهین و تحقیری !!!

البته بگذریم از اینکه شرعا"در صورت عدالت آقا یک خانم موظف به اطاعت از همسرش میباشد . وبنده هم کاملا" با این مطلب موافقم . اما واقعیت حاکم بر جامعه ی امروزی این نیست .

بله متاسفانه!!! عرف جامعه ی امروز این نیست ! وبی تعارف شما آقایان قافیه را در این عرف امروزی باخته اید ودیگر جای این حرفها نمانده چون ضرورت هم اقتضا نمیکند که هیچ!! جهت ضرورت هم تغییر کرده !! یعنی دیر بجنبید همان یک خانم را هم تازه در شرایط عالی از دست داده اید!! وجامعه در آتش پنهان خود افروخته ارام ارام به سمت عرف جامعه ی جهانی (حاکمیت بی بندوباری و س ک س در هر شرایطی ) به نام عدالت وتساوی حقوق !!! پیش میرانید . واین جز با باز شدن چشمان آقایان راه حل دیگری ندارد .

و اما حقایق و واقعیات را با این اوصاف نمیتوان توجیه کرد .

واقعیت این است که الفاظ شما برای نسل امروز بانوان توهین است . عالمانشان از این توهین میرنجند و عاقلانشان خرده میگیرند و حداقل نیمی از عامیانشان به دام فساد میافتند.

............................................................................... حق یارتان :roz:........................................................................................

••ostad••;124061 نوشت:

باور کنید این یعنی جنبه ی محض حیوانیت ناطق!!! زن = هر چهار شب یکبار ....!!! این چه توهینی است ؟؟؟ ....

ازدواج یعنی همسر بودن و همدرد بودن و شریک بودن در لحظات عمر چه یک همسر وچه چها رهمسر!! یعنی به هم اعتماد داشتن وغمخوار هم بودن !!! چه یک همسر وچه چهار همسر !!!
وچقدر مشمئز کننده است این توهینها !!!

خانم استاد

لطف می کنید استفتائی از آقایان علما بفرمایید

می دانید اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند؟!

اگر بنا بر فتوای همه فقها گفته شد عدالت در تعدد زوجات یعنی همخوابگی مساوی و پرداخت نفقه با ضوابطش این به معنای نفی اخلاق و انسانیت و مهر و محبت میان همسران است؟؟؟!!! این یعنی فقها زن را محدود کرده اند در حیوانیت؟؟؟!!!منطق شما چنین است؟!

ببخشید اگر طبیبی گفت شما باید فلان غذا را بخورید, یا فلان مقدار بخوابید, یا فلان دستور را در تخلی رعایت کنید, شما می زنید توی دهانش که چرا به من توهین کردی! چرا مرا حیوان فرض کردی! چرا مرا محدود در خوردن و خوابیدن و...کردی؟؟؟!!!

چقدر زیباست سخن رسول خدا که فرمود: زنی که غیرتی می شود بدیهی ترین چیزها را نیز تشخیص نمی دهد!!!

والسلام

روزی حضرت رسول صلوات الله علیه و آله نشسته بودند که زنی

عریان نزد ایشان آمد و ایستاد!و گفت ای رسول خدا من مرتکب فجور



شدم پس مرا پاک گردان!(بر من حد جاری ساز).



در اینحال مردی از راه رسید و لباسی بر بدن آن زن افکند.حضرت پرسید با این زن چه نسبتی داری؟



مرد گفت : او همسر من است ای رسول خدا!



من امروز با کنیز خود خلوت کرده بودم [که او دید] و [برای انتقام از من] مرتکب زنا شد!!



حضرت فرمود:او را به خانه بازگردان!



سپس فرمود : زنی که غیرت می ورزد بالای بیابان را از پایین آن تشخیص نمی دهد.



الكافی ج 5 ص505 ح3




[کنایه از اینکه آنقدر حسادتش چشم عقل او را کور می کند که حتی بدیهی ترین چیزها را نیز تشخیص نمی دهد.]


مادری است که با وجود داشتن فرزندی خوب و سالم و دوست داشتنی و با وجود محبت به او, به دنبال داشتن فرزند دوم است و به او نیز احساس نیاز می کند حال

آیا:

1. این مادر بی رحم است؟!!!

2. نسبت به فرزند اول بی محبت است؟!!!

3. فرزند اولش نقص عضو دارد؟!!!

4. اگر فرزند اول گفت تو حق نداری دومی را داشته باشی, معقول و انسانی سخن گفته است؟؟!!

5. جز این است که در صورت بالا فرزند اول حسادت ورزیده است؟!

6. اگر به این مادر بگویند با وجود فرزندی خوب چرا خواهان دومی هستی, حق دارد بگوید نیاز دارم علاوه بر او به دیگری نیز محبت کنم؟!

7. اگر گفتند نیازت برای ما قابل درک نیست!, حق دارد بگوید: مهم نیست خودم نیازم را می فهمم ! و مهمتر اینکه خالق من این اجازه و حق را به من داده است؟!

8. .....

سفیر;124095 نوشت:
خانم استاد! احوال شما خوبه؟؟؟!!! طلبه هستید؟! استاد دانشگاهید؟! فقه و حقوق خوانده اید؟! مجتهد که نیستید الحمد لله؟! لطف می کنید استفتائی از آقایان علما بفرمایید و اینقدر خودتان را به رنج نیندازید؟! می دانید اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند؟!

بزرگوار توجه داشته باشید اگر هم!!!! مجتهد باشم بر طبق همین احکام شرعی اجازه صدور فتوا ندارم وبنده فقط دارم مطلب را با عرف عینی امروز جامعه نقد میکنم به زبان فارسی ثلیث این مطلب را میگویم وبرای چندمین مرتبه تکرار میکنم این مطالب پیامد عرف امروز جامعه است در برخورد با این حکم .تا به حال مطلبی در باره ی احکام مسکوت مانده نخوانده اید ؟ اگر فرصت کنم مدتی دیگر این موضوع را مستندا" عرض میکنم خدمتتان .
ضمنا" یاد آور میشوم که مثال علامه های بزرگوار و امام عزیزمان ورهبر معظممان را هم آوردم که اگر امروز این حکم واجب کفایی - عینی و.... بود خودشان که مجتهد وفقیه وعالم حقیقی هستند هرگز کوتاهی نمیکردند و اکنون چهار همسر داشتند .

............................................................................... حق یارتان :roz:.............................................................................

با سلام.

لطف کنید توهین نکنید جناب سفیر. اگر دلیل دارید با استدلال جواب بدید و کاری نداشته باشید که طرف مقابل چه کاره است هر کسی که باشد برای خودش مقام و منزلت دارد و شاید خیلی چیزها را بداند که شما ندانید. پس استفاده کنید . غرور چیز خوبی نیست.

نقل قول:
وبنده فقط دارم مطلب را با عرف عینی امروز جامعه نقد میکنم به زبان فارسی ثلیث این مطلب را میگویم وبرای چندمین مرتبه تکرار میکنم این مطالب پیامد عرف امروز جامعه است در برخورد با این حکم .تا به حال مطلبی در باره ی احکام مسکوت مانده نخوانده اید ؟ اگر فرصت کنم مدتی دیگر این موضوع را مستندا" عرض میکنم خدمتتان .


با سلام خدمت خواهر گرامی

همین عرف فاسد امروزی که شما میگویید ثمره اجتهاد در مقابل نص است و باطل ؛ بزبان دیگر تازمانیکه حکم شارع در قرآن و سنت روشن است نوبت به عرف و اجماع و... نمیرسد .

نقل قول:
ضمنا" یاد آور میشوم که مثال علامه های بزرگوار و امام عزیزمان ورهبر معظممان را هم آوردم که اگر امروز این حکم واجب کفایی - عینی و.... بود خودشان که مجتهد وفقیه وعالم حقیقی هستند هرگز کوتاهی نمیکردند و اکنون چهار همسر داشتند .


این دلیل ناتمام است زیرا که میتوان گفت انبیاء وائمه هم زنان متعددی داشتند .

هرچند که الزامی به عمل به همه اوامر معصومین توسط خودشان نیست.

خیر البریه;124103 نوشت:

با سلام خدمت خواهر گرامی

همین عرف فاسد امروزی که شما میگویید ثمره اجتهاد در مقابل نص است و باطل ؛ بزبان دیگر تازمانیکه حکم شارع در قرآن و سنت روشن است نوبت به عرف و اجماع و... نمیرسد .

این دلیل ناتمام است زیرا که میتوان گفت انبیاء وائمه هم زنان متعددی داشتند .

هرچند که الزامی به عمل به همه اوامر معصومین توسط خودشان نیست.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار این مطالب که فرمودید عینا" مطالب مورد نظر بنده است :Gol:

اینکه در آن زمان عرف و ضرورت ایجاب میکرد اما امروزه با توجه به وجود افرادی که نیازمند هستند این حکم ضرورت ندارد . نه اینکه از پایه بی اعتبار است . وبزرگ کردن مطلب فقط دامن زدن به معزلات را به دنبال دارد

واما بعد: همین اجتهاد در برابر نص است که بزرگان مجتهد ما هم عین امامان بزرگوار عملا" حکم آن را میرسانند .وبا وجود الگو بودن برای مسلمین به یک همسر اکتفا کرده اند تا عمل به حکم خداوند را به این طریق برای زمان ما تعریف کنند

وباز هم بعد : نص در این آیه شرط ضمن حکم است که تفسیر بر پایه ی این شرط بیان ضرورت یا عدم ضرورت را مینماید .

واز واجب عینی به واجب کفایی نقل وجوب میکند . واز واجب عمومی به واجب مختص تعریف میشود .

این حکم با حکم حجاب در شرط و دادن اختیار به فقیه برای مطابقتش بامحدوده ای از عرف زمان ومکان (تعیین حدود شرعی حجاب وتعریف حجاب )در یک موازات میباشد اما با حکم حرمت شراب که نص صریح بلا مناضعه است در یک موازات نیست .

........................................................................ حق یارتان :roz:...........................................................................

خانم ostad اما متأسفانه شما هم بحث شرعی کردید و هم فتوا دادید آن هم فتوایی خلاف نص و اجماع فقها!!!!عدالت مصطلح در بحث تعدد را اشتباه معنا کردید که پاسخش داده شد.

ضمنا عرض شد که کسی نگفته تعدد زوجات واجب است بلکه ادعا این است که جایز است و مخصوص عصر خاصی نیست. پس لطفا دیگر مطالبی ننویسید که گویا ما گفته ایم واجب است!!

و اما یکی از علل تأکید بر مساله حلیت تعدد زوجات این است که با بدعت"حرمت تعدد زوجات" یا "مخصوص بودن آن به زمان خاصی" و یا "مقید بودن آن به شرایط من درآوردی!" مبارزه شود.

چنانچه تأکید بر حلیت متعه برای مبارزه با بدعت آن ملعونی است که متعه را ممنوع کرد و امیرمومنان علیه السلام فرمود: اگر چنین نکرده بود هیچ کس جز شقاوتمند, زنا نمی کرد.

حالا اینکه عرف مزخرف جامعه اجازه اجرای خیلی از قوانین متعالی را نمی دهد تقصیر دین چیست؟!

ضمنا اینکه فلان عالم چه عمل جایزی را انجام نداده و چه عمل جایزی را انجام داده اهمیتی ندارد. چون هر انسانی در ترک امری جایز می تواند هزاران علت شخصی داشته باشد.

مهم این است که بنا به حکم شریعت چه عملی جایز است و وقتی ثابت شد فلان کار جایز است هر کسی اختیار خود را دارد که انجام دهد یا ترک کند.
اگر بنده امروز بخواهم مثلا هندوانه بخورم لازم نیست بگردم ببینم آیا فلان عالمان هندوانه خورده اند یا خیر!!!

ضمن اینکه عرض شد همان آقای طباطبائی صریحا می گوید هر کس تعدد زوجات را مربوط به دوران خاصی بداند مرتد است.

از بدعت گذاشتن در دین خدا بترسیم!


و اما نکته ای در حاشیه:

"سلیس" صحیح است نه "ثلیث"

"معضلات" درست است نه "معزلات"


....

سادات;124101 نوشت:
با سلام.

لطف کنید توهین نکنید جناب سفیر. اگر دلیل دارید با استدلال جواب بدید و کاری نداشته باشید که طرف مقابل چه کاره است هر کسی که باشد برای خودش مقام و منزلت دارد و شاید خیلی چیزها را بداند که شما ندانید. پس استفاده کنید . غرور چیز خوبی نیست.

سلام بر شما

ممنون از تذکر

اما قصد بنده توهین و نفی مقام و منزلت کسی نبود. هدفم تذکر این نکته بود که کسی که فقه خوانده باشد حکم تعدد زوجات رامی داند. این حکم از بدیهی ترین احکام دین است. از قطعیات است.

بله کاملا موافقم غرور چیز خوبی نیست به همین دلیل انسان نباید بر خلاف نص قرآن و روایات و اجماع فقهای شیعه فتوا بدهد و مطلب واضحی را بپیچاند و دیگرانی را که متذکر این مطلب واضح می شوند متهم کند که: به مقام زن توهین کردید و او را حیوان فرض کردید!!!!!!

اگر اخلاق خوب است برای همه خوب است!

سلامممممممم بر بزرگواران اسک دین
یکی از اشکالاتی که امروزه به فقه وارد میشه و ما نباید به اون دامن بزنیم اینه که فقه مخصوص دوره پیامبر بوده و زمانیکه جامعه به اندازه دارالحکومت بوده و امروز فقه نمیتونه پاسخگوی مشکلات باشه(من این حرفها خودم مستقیما از یکی از اساتیدم شنیدم)و در ادامه حرفش همین مسئله تعدد زوجات که بهانه ای شده در دست این افراد سواستفاده گر رو مطرح کردند
ببنید بزرگواران درباره تعدد زوجات چند سال پیش لایحه ای به مجلس رفت که گرفتن بیش از یک زن جایز نباشه و امروز هم دو زن دائمی رو نمیشه به صورت قانونی داشت
یعنی یک زن دائمی و حالا بقیه صیغه ای
درصورتیکه در ایسلام تا چهار زن دائمی اشکالی نداره اما چرا الان در جامعه ما که جمهوری اسلامی اشکال دار شده و جایز نیست و غیر قانونیه(وفقط داشتن یک زن دائمی قانونی هست)؟؟؟

مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای نگهبان که شش تن مجلس شورای نگهبان مجتهد هستند رای مثبت دادند و به صورت قانون درومده
چون این احکام قابل تغییر به مقتضای شرایط جامعه است

ببینید بزرگواران بیایید به جای نگاه افراطی نگاه منصفانه داشته باشیم
و من الله التوفیق
یا علی

کلید حل مشکلات جامعه ما فقه پویا و اجتهاد نوین است:
http://www.hawzah.net/hawzah/magazin...ID=134&id=1908

راهبردهاي اجـتـهاد نـويـن(گفت و گو با آیت الله العظمی جناتي)

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid...Mode=&Content=

http://lib.ahlolbait.ir/parvan/resou...8%D9%8A%D9%86/

اجتهاد، توسعه، مسایل زنان

http://www.hawzah.org/Hawzah/Article...B3%D8%A7%D9%86

با تشکر از سرکار منتقد

گل گیسو;124160 نوشت:
سلامممممممم بر بزرگواران اسک دین
یکی از اشکالاتی که امروزه به فقه وارد میشه و ما نباید به اون دامن بزنیم اینه که فقه مخصوص دوره پیامبر بوده و زمانیکه جامعه به اندازه دارالحکومت بوده و امروز فقه نمیتونه پاسخگوی مشکلات باشه(من این حرفها خودم مستقیما از یکی از اساتیدم شنیدم)و در ادامه حرفش همین مسئله تعدد زوجات که بهانه ای شده در دست این افراد سواستفاده گر رو مطرح کردند

یا علی

سلام
لطفا منبع گفتار خودتان را بفرماید

گل گیسو;124160 نوشت:

ببنید بزرگواران درباره تعدد زوجات چند سال پیش لایحه ای به مجلس رفت که گرفتن بیش از یک زن جایز نباشه و امروز هم دو زن دائمی رو نمیشه به صورت قانونی داشت
یعنی یک زن دائمی و حالا بقیه صیغه ای
درصورتیکه در ایسلام تا چهار زن دائمی اشکالی نداره اما چرا الان در جامعه ما که جمهوری اسلامی اشکال دار شده و جایز نیست و غیر قانونیه(وفقط داشتن یک زن دائمی قانونی هست)؟؟؟
...
چون این احکام قابل تغییر به مقتضای شرایط جامعه است

اشکال رو خوب مطرح کردین اما نتیجه گیریتون (خط آخر) کاملا بر عکس بود یعنی بجای اینکه بپرسید چرا باید در جامعه اسلامی قانون خلاف نص قرآن وضع بشه!, نتیجه گرفتید پس اسلام باید طبق هر قانونی که وضع شد تغییر کنه!!!

...

سفیر;124095 نوشت:
اگر بنا بر فتوای همه فقها گفته شد عدالت در تعدد زوجات یعنی همخوابگی مساوی و پرداخت نفقه با ضوابطش

سلام خدمت جناب سفیر و بقیه دوستان

به ایات قران نگاه کنید

نقل.فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً...(نساء ۳)

...و اگر ميترسيد كه نتوانيد عدالت برقرار كنيد پس تنها يك همسر اختيار كنيد....

برابر اين آيه كريمه حتي ترس از ناتواني بر قراري عدالت موجب انصراف از ارتكاب اين عمل خواهد بود

فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ)
پس اگر ترسيديد كه نمي‌توانيد عدالت كنيد، پس به يكي اكتفا نمائيد، يا آنچه در اختيارتان است. اين شيوه نزديكتر است به اينكه كجروي نكنيد”.. نقل.فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً...(نساء ۳)


”..

همه جا صحبت از عدالت به طور مطلق شده است . یعنی رعایت عدالت در همه ابعاد نه تنها در هم خوابگی و نفقه
شما چرا ایه قران را کم و زیاد می کنید و مطلب دلخواهتان را از ان برداشت می کنید ؟
کجای ایه گفته است عدالت را فقط در هم خوابگی و نفقه رعایت کنید ؟
لطفا ایات قران را طبق منافع شخصی خود تفسیر نکنید .

جناب مرسل! سلام بر شما

ما معتقد به ثقلین هستیم یعنی قرآن و اهل بیت!

این اهل بیت هستند که قرآن را تفسیر می کنند و فصل الخطاب همه بحثها هستند.

اهل بیت فرموده اند منظور از عدالت در تعدد زوجات نفقه و همخوابگی است و فقهای شیعه هم بر همین مبنا فتوا داده اند.

پس ما و فقهای مکتب, قرآن را تفسیر به رأی نکردیم این شما هستید که اهل بیت را حذف کردید! ـ ولو ناخواسته ـ

شعار " حسبنا کتاب الله: کتاب خدا ما را بس است", شعار عمر بن خطاب بود برای حذف اهل بیت از صحنه دین و دنیای مردم.

این شعار نمی تواند مرام یک شیعه اهل بیت باشد!

از بدعت گذاشتن در دین خدا بترسیم که وادی هولناکی ست!

والسلام

سفیر;124176 نوشت:
اشکال رو خوب مطرح کردین اما نتیجه گیریتون (خط آخر) کاملا بر عکس بود یعنی بجای اینکه بپرسید چرا باید در جامعه اسلامی قانون خلاف نص قرآن وضع بشه!, نتیجه گرفتید پس اسلام باید طبق هر قانونی که وضع شد تغییر کنه!!!

...

ببنید بزرگواران درباره تعدد زوجات چند سال پیش لایحه ای به مجلس رفت که گرفتن بیش از یک زن جایز نباشه و امروز هم دو زن دائمی رو نمیشه به صورت قانونی داشت
یعنی یک زن دائمی و حالا بقیه صیغه ای
درصورتیکه در ایسلام تا چهار زن دائمی اشکالی نداره اما چرا الان در جامعه ما که جمهوری اسلامی اشکال دار شده و جایز نیست و غیر قانونیه(وفقط داشتن یک زن دائمی قانونی هست)؟؟؟

مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای نگهبان که شش تن مجلس شورای نگهبان مجتهد هستند رای مثبت دادند و به صورت قانون درومده


سلام بر بقیةالله العظم ومنتظرانش

بزرگوار اینطور که معلوم است شما حکم فقها را هم دلبخواهی میپذیرید یعنی فقهای قبلی (اعصار گذشته ) عالم و مجتهد بوده اند و فقهای فعلی که قانون را برمبنای حکم شرطی قران کریم به روز تبدیل نموده اند مجتهد نیستند واز طرف شما اینطور حکم میشود که.... فتاوای ایشان و رضایت رهبر معظم بر این احکام (از طریق سکوت) مبنا وارزشش در مقابل حکم فقهای سابق غیر قابل اعتماد است؟ وایشان وسایر فقها حکم بر خلاف ثقلین فرموده اند ؟

لطفا" به منابعی که سرکار گل گیسو مرقوم فرموده هم نظری بیاندازید .

ضمنا" از تذکرتان در مورد غلطهای تایپی متشکرم زیرا بسیار عجله داشتم .اگر به زیر بعضی از پستها دقت فرماید میبینید که بنده خودم از کسانی هستم که به این کار غلط گیریتایپی اهمیت زیادی میدهم وانها را تصحیح میکنم .

.......................................................................... حق یارتان :roz:............................................. .............................

خانم ostad اولا بفرمایید بنده در کجای این بحث دلبخواهی حرف زده ام که این دومین بارش باشد؟! لطفا دقیقا نشان دهید! چرا که بدترین خطر برای دین انسان دلبخواهی حرف زدن و فتوا دادن است!!

ثانیا قانون, لزوما مساوی شرع نیست. و این را همه می دانیم و اساسا مجمع تشخیص مصلحت برای همین تشکیل شد که قوانین خلاف شرع را بررسی کند!

پس بحث ما بر سر شرع است و همه فقها فتوایشان همان است که ذکر شد. می توانید از هر مرجعی که مورد نظرتان است استفتاء کنید.

ضمن اینکه بنده اطمینان کامل ندارم آخرین قانون مصوب آنی باشد که دوستمان ادعا کردند. اگر شما یا خود ایشان مدرکش را ذکر کنید جهت اطلاع خوب است. ـ البته فقط جهت اطلاع! چون که عرض شد قانون لزوما مطابق با شرع نیست ـ

ثالثا غلط تایپی داریم و غلط املایی. گاهی بر اثر مجاور بودن دو حرف در کیبورد اشکال تایپی پیش می آید اما گاهی دو حرف چنان فاصله دارند که احتمال غلط تایپی را بسیار بعید می سازد.

مثل حرف "ز" و "ض"! در دو کلمه معضلات و معزلات

یا "بلا مناضعه" که بجای "بلا منازع" نوشته شده! (در پست74)

....

نقل قول:
همین عرف فاسد امروزی که شما میگویید ثمره اجتهاد در مقابل نص است و باطل ؛ بزبان دیگر تازمانیکه حکم شارع در قرآن و سنت روشن است نوبت به عرف و اجماع و... نمیرسد .
دقیقا همینطوره
حکم قرآن واضح و قاطعه
موضوعش هم حل مشکل مردان زیاده طلب نیست،حل مشکلات یتیمانه

ولی کدوم مردیه که برای رضای خدا زن میگیره؟؟ برای سرپرستی یتیما یا دختران یتیم تجدید ازدواج کنه؟
همه فکر میکنن تعدد زوجات برای حل مشکلات خودشونه،ولی کجای قران ربط به تعدد زوجات بدون پیش زمینه کمک به یتیم داره؟؟

درباره همسران ائمه:
خیلیاش دروغه، به امام حسن تهمت زدن که چهارصدتا زن داشته و هی طلاق میداده!!
http://www.askdin.com/showthread.php?t=240
ما تو تاریخی که اینقدر غرض ورزی شده و چیزای عجیب غریب و باورنکردنی توش هست چجوری سیره ائمه رو در ازدواج در بیاریم؟؟؟

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

اولا" با ید عرض کنم در جمهوری اسلامی در رشته ی حقوق متون فقه حرف اصلی را میزند

ثانیا" مجتهدان شورای نگهبان هم مراقبند تا قوانین مطابق شرع باشد

ثالثا" با یک سرچ در ایترنت قانون مزبور را رویت بفرمایید

رابعا" مگر شما علم رجال را پاس نکردید که در مورد احادیث اینطور اظهار نظر میکنید ؟

خامسا" ازدید شما بنده بیسواد! لطفا" در موضوع انحراف بوجود نیاورید برادر بزرگوار . بنده غلط املایی دارم و اما غلط فقهی را هرگز !!!منبع اعلام میکنم خدمتتان .

.......................................................................... حق یارتان :roz:............................................. ..............................

سفیر;124176 نوشت:
اشکال رو خوب مطرح کردین اما نتیجه گیریتون (خط آخر) کاملا بر عکس بود یعنی بجای اینکه بپرسید چرا باید در جامعه اسلامی قانون خلاف نص قرآن وضع بشه!, نتیجه گرفتید پس اسلام باید طبق هر قانونی که وضع شد تغییر کنه!!!

جالبه جناب سفیر شما از سرکار استاد ایراد میگیرید که دارند ادای مجتهدا رو درمیارند و سخن بزرگان رو زیر پا میذارند درصورتیکه خودتون دقیقا اینکار رو انجاام میدید
پس شما نه روحانیونی که در مجلس هستند رو قبول دارید نه شش مجتهدی که در شورای نگهبان هستند و نه مقام معظم رهبری چرا که نمایندگان ایشون رو در مجلس شورای نگهبان زیرسوال میبرید
بله درسته هرچیزی که در مجلس تصویب میشه شاید جایی از اشککال داشته باشه اما مطمئن باشید مخالف با نص قرآن هم هرگز نخواهد بود و این حرف شما توهین به نظام جمهوری اسلامیه
ببخشید که از روی علایق شما قانون تصویب نمیشه جناب سفیر

یا علی (ع);124172 نوشت:
سلام لطفا منبع گفتار خودتان را بفرماید

سلاممممممم بر شما
اگه منظورتون حرفهای استادمه که شما همین رو نقل قول کردید
فک میکنم نوشتم که استادم گفتند و نمیدونم چطور باید منبع رو ذکر کرد اما خوشبختانه

یا متاسفانه ایشون جای دیگری همین حرفها رو تکرار کردند و در مصاحبه ای با دانشجویان دانشگاه پردیس قم که در نشریه سپهر اندیشه شماره دوم و سوم زمستان 88 و بهار 89 چاپ شد دکتر حاتم قادری صفحه 21 این نشریه نظریاتشون چاپ شد که سرو صدای زیادی کرد و البته جواب ایشون هم ب طور مفصل داده شد(البتته جواب ایشون ب شکل مناظره در دانشگاه گفته شد)

یا علی

••ostad••;124215 نوشت:
ببنید بزرگواران درباره تعدد زوجات چند سال پیش لایحه ای به مجلس رفت که گرفتن بیش از یک زن جایز نباشه و امروز هم دو زن دائمی رو نمیشه به صورت قانونی داشت
یعنی یک زن دائمی و حالا بقیه صیغه ای
درصورتیکه در ایسلام تا چهار زن دائمی اشکالی نداره اما چرا الان در جامعه ما که جمهوری اسلامی اشکال دار شده و جایز نیست و غیر قانونیه(وفقط داشتن یک زن دائمی قانونی هست)؟؟؟

مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای نگهبان که شش تن مجلس شورای نگهبان مجتهد هستند رای مثبت دادند و به صورت قانون درومده

سلام بر بقیةالله العظم ومنتظرانش

بزرگوار اینطور که معلوم است شما حکم فقها را هم دلبخواهی میپذیرید یعنی فقهای قبلی (اعصار گذشته ) عالم و مجتهد بوده اند و فقهای فعلی که قانون را برمبنای حکم شرطی قران کریم به روز تبدیل نموده اند مجتهد نیستند واز طرف شما اینطور حکم میشود که.... فتاوای ایشان و رضایت رهبر معظم بر این احکام (از طریق سکوت) مبنا وارزشش در مقابل حکم فقهای سابق غیر قابل اعتماد است؟ وایشان وسایر فقها حکم بر خلاف ثقلین فرموده اند ؟

لطفا" به منابعی که سرکار گل گیسو مرقوم فرموده هم نظری بیاندازید .

ضمنا" از تذکرتان در مورد غلطهای تایپی متشکرم زیرا بسیار عجله داشتم .اگر به زیر بعضی از پستها دقت فرماید میبینید که بنده خودم از کسانی هستم که به این کار غلط گیریتایپی اهمیت زیادی میدهم وانها را تصحیح میکنم .

.......................................................................... حق یارتان :roz:............................................. .............................

سلام
ممنون از بحثی که شروع کردید.

این قانونی که مفرمایید دقیقا به همین شکل هست یا اینکه با شرط اجازه همسر اول این کار شدنی می شود؟
اون قانونی که این کار رو منوط به اجازه همسر اول میکنه که تاجایی که شنیدم قدیمی تر از این حرف هاست. (منبع موثق الآن خونه نیست! برگرده خونه ازش می پرسم:Cheshmak:)

منجم باشی;124248 نوشت:
این قانونی که مفرمایید دقیقا به همین شکل هست یا اینکه با شرط اجازه همسر اول این کار شدنی می شود؟ اون قانونی که این کار رو منوط به اجازه همسر اول میکنه که تاجایی که شنیدم قدیمی تر از این حرف هاست

سلامممممممممم بزرگوار خب تبریک میگم بهتون که در منزل یک حقوقدان دارید این یک سعادته:khandeh!:
اما این قانون تقریبا حدود دو سال هست که تصویب شده و چون به صورت لایحه به مجلس ابلاغ شده هنوز وارد قانون مدنی و اساسنامه نشده اما به تمامی محضرخونه ها ابلاغ شده و لازم الاجراست و ان شالله در اصلاحاتی که قصد دارند در قانون مدنی ایجاد کنند این قانون هم وارد خواهد شد و منوط به اجازه همسر اول هم نیست
و کسانی که امروز چندین همسر دارند یا قبل ازین قانون بوده و یا به صورت عقد موقت تمدید میکنند

گل گیسو;124238 نوشت:
جالبه جناب سفیر شما از سرکار استاد ایراد میگیرید که دارند ادای مجتهدا رو درمیارند و سخن بزرگان رو زیر پا میذارند درصورتیکه خودتون دقیقا اینکار رو انجاام میدید

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

گل گیسوی عزیز دقیقا" چون ادا درنمیاورم و آنچه دیگران فکر میکنید که ادا است عین واقعیت مباشد وبه همین دلیل ازطرف افراد کم تخصص توهین زیادی را تحمل میکنم بسیاری از دوستانم به همین دلایل از بنده خواسته اند که حضورم را دربین این افراد مغرور کم تخصص که فقط از ایشان متحمل این توهینات وبرچسبها هستم خاتمه بدهم افرادی که متخصص را ازغیر آن تشخیص نمی دهند .و خودم نیز همین تصمیم را دارم . چرا هم انرژی صرف کنم واز زمان کاری خودم وقت بگذارم وهم در عین دارا بودن تخصص مورد تمسخر قرار بگیرم . وحتی از طرف کارشناسان محترم هم نه تاییدی ونه تکذیبی باشد ونه همکاری . همکاران خارج ازاین جا نیز بنده را به همین دلایل از حضور منع میکنند. واین دردی است که.....خدا را شکر که جوانان ما بخصوص خانمها آنقدر آگاهی و درک دارند که این افراد تفکر وذهن ایشان را به تمسخر نگیرند وخود میتوانند با چشمی باز در مورد دین شریف اسلام تحقیق کنند وازبزرگان حاضر نیز در این زمینه کمک بگیرند.

و شایدجایی دیگر خود دوستان متوجه اصل مطلب بشوند . شاید فکر کرده اند که بنده ازسر بیکاری و .... میآیم وشاید گاهی اوقات حس میکنم در بعضی انجمنها مزاحم هستم والبته شاید خداحافظی بنده درمانی بر این درد باشد . و خواسته ی دل برخی ! در هر حال موفق وسلامت باشید

........................................................................................... حق یارتان :roz:.................................................................................

خانم استاد
وجود شما مایه دلگرمی برای ما بود
از رفتنتون خیلی ناراحت میشیم
سعی میکنیم راه شما رو ادامه بدیم

سخنی با دیگران:
چرا خیلیا باید از سایت دلسرد بشن؟ حتما یه ایرادی هست دیگه،نمیخواین فکری بحالش بکنین؟

بعی از رفتارها واقعا زشته،الان یکی از شاخصهای تمدن یک ملت،جایگاه و ارزش زن در اون جامعه است،اما متاسفانه بعضی از مسلمون نماها بمحض اینکه متوجه بشن طرف مقابلشون یک خانومه حتی اگه مجتهد هم باشه،با هر لحنی که دلشون میخواد صحبت میکنن و شروع میکنن به توهین
این خیلی به چهره دینداری ضربه میزنه
پیامبر آخرین وصیتشون تو حدیث ثقلین خوب رفتاری با زنان بود
این همه به احترام گذاشتن به زن توصیه شده ولی بعضیا از دینداری فقط تعدد زوجات و صیغه و .. رو فهمیدن

وقتی یه اقایی برای خنک کردن عذاب وجدان خودش میاد ظلمایی که تحت عنوان دین به خانوادش انجام داده توجیه میکنه و اصرار میکنه تا حقایی رو به ناحق از دین برای خودش بیرون بکشه،وقتی برای خنک کردن دل خودش حاضره حرفایی بزنه که چهره اسلامو بد نشون میده، وقتی هنوز معتقدا تو یه واحد کوچیک یه سایت کوچیکم نمیتونن وحدت داشته باشن، هیچ وقت نباید توقع اصلاح رو داشت

با این حرفای نسنجیده و تفسیر به رای،مردم هیمنطور از صف دین اسلام خودشونو میکشن کنار
آهای آقایی که راحت توهین میکنی و حکم تعیین میکنی!

ندیدی دور و اطرافتو؟ندیدی جامعه رو؟
فکر کردین اگه این حرفا رو بزنین،یه خانوم میگه چشم! سمعنا و اطعنا؟ نخیر! چه بسا دین اسلامو رها کنه و باهاش دشمن بشه!
الان باید کلی تلاش کنین که یه خانوم قبول کنه دین اسلام زن رو پایین نیاورده تا اون خانوم حداقل به دین توهیه نکنه،اون وقت مشکل حجاب و فساد حل نشده،شما حرف از چندهمسری میزنین؟

من از اصلاح بعضی از ادما نا امید شدم،واقعا نمیشه کاری کرد
فاجعه درحال رخ دادنه و هیچ چاره ای نداره


هرچه بادا باد

گل گیسو;124250 نوشت:
سلامممممممممم بزرگوار خب تبریک میگم بهتون که در منزل یک حقوقدان دارید این یک سعادته:khandeh!:
اما این قانون تقریبا حدود دو سال هست که تصویب شده و چون به صورت لایحه به مجلس ابلاغ شده هنوز وارد قانون مدنی و اساسنامه نشده اما به تمامی محضرخونه ها ابلاغ شده و لازم الاجراست و ان شالله در اصلاحاتی که قصد دارند در قانون مدنی ایجاد کنند این قانون هم وارد خواهد شد و منوط به اجازه همسر اول هم نیست
و کسانی که امروز چندین همسر دارند یا قبل ازین قانون بوده و یا به صورت عقد موقت تمدید میکنند

سلام
چیزی که من مطلع شدم، قانون با قبل فرقی نکرده و فقط در قانون جدید حمایت خانواده تازه برعکس قرار هست اون جنبه کیفری ازدواج بدون رضایت همسر اول را حذف هم کرده اند.
حالا چون این کارشناس ما کمتر پرونده خانوادگی داره؛ اگر خود قانون رو در دسترستون بود بفرمایید من دوباره بگردم.

سفیر;124214 نوشت:
جناب مرسل! سلام بر شما ما معتقد به ثقلین هستیم یعنی قرآن و اهل بیت! این اهل بیت هستند که قرآن را تفسیر می کنند و فصل الخطاب همه بحثها هستند. اهل بیت فرموده اند منظور از عدالت در تعدد زوجات نفقه و همخوابگی است و فقهای شیعه هم بر همین مبنا فتوا داده اند. پس ما و فقهای مکتب, قرآن را تفسیر به رأی نکردیم این شما هستید که اهل بیت را حذف کردید! ـ ولو ناخواسته ـ شعار " حسبنا کتاب الله: کتاب خدا ما را بس است", شعار عمر بن خطاب لعنه الله بود برای حذف اهل بیت از صحنه دین و دنیای مردم. این شعار شیطانی نمی تواند مرام یک شیعه اهل بیت باشد! از بدعت گذاشتن در دین خدا بترسیم که وادی هولناکی ست! والسلام

سلام
جناب سفیر این حرفها چیه که فرمودید .
کی اهل بیت را حذف کرد . هرکی حرف قران رو بزنه سریع به او انگ می زنید .
حرف قران صریح و روشنه . فرموده رعایت عدالت .هیچ تبصره و ماده ای برای اون هم نگذاشته
هیچ جای گنگ و مبهمی هم وجود نداره . کلمه عدالت هم معنیش برای همه روشنه .
اگر اینطور که شما می فرمایید عدالت فقط در نفقه و همخوابگی باید باشه . برای ایه قران تبصره وضع کرده اید

لطف کنید بفرمایید از کجای این ایه چنین تبصره ای را برداشت کرده اید ؟
البته می دونم شما به احادیث اشاره خواهید کرد .
احادیثی که مخالف و مغایر ایات قران باشه طبق سخن پیامبر قابل قبول نیست . حتی اگر متواتر باشه

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان: برای ازدواج مجدد نباید شرطی گذاشته شود

نقل قول از وبلاگ www.manmote.com

اشاره: حجت‌الاسلام زیبایی
نژاد، مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، در میان سروصداهای دوهفته پیش مجلس(سال 88) در مورد لایحه حمایت از خانواده، نامه‌ای به رئیس مجلس داده بود به دلیل اهمیت این نامه، متن کامل آن را تقدیم می‌کنم:

حضور جناب آقای دکتر علی لاریجانی(دام عزه(
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

چنان که مستحضرید «لایحه تحکیم خانواده»، پیشنهادی از سوی قوه قضائیه به دولت، ناظر به رفع مشکلات شکلی حقوق خانواده تنظیم شده بود اما دولت محترم با اضافه‌نمودن برخی مواد محتوایی، از جمله ماده 23، که ازدواج مجدد را موکول به اجازه دادگاه پس از احراز تمکن مالی زوج و تعهد به اجرای عدالت می‌دانست، لایحه را به مجلس ارسال نمود. کمیسیون محترم قضایی نیز با اصلاح ماده 23، با نگاهی سخت‌گیرانه، جواز ازدواج مجدد را موکول به حصول شرایطی از جمله عدم تمکین همسر اول، محکوم شدن به حبس قطعی به مدت 5 سال یا بیشتر، ترک محل زندگی و ابتلا به بیماری‌های ناعلاج نموده و در غیر این صورت ازدواج مجدد را عملی مجرمانه دانسته است.

اینجانب برحسب وظیفه کارشناسی در نامه‌ای که در تاریخ 24/8/88 خطاب به حضرتعالی و برخی نمایندگان محترم مجلس ارسال کرده به برخی مشکلات این ماده، چه به لحاظ شرعی و چه به لحاظ اجتماعی اشاره کرده و تأثیر آن را از جمله بر افزایش طلاق و افزایش روابط جنسی نامشروع به سمع بزرگان رسانده است.

هم‌اکنون نیز بر خود لازم می‌دانیم به چند نکته اشاره کنیم.

[=1]

  • [=&quot]در فرهنگ اسلامی گرچه مدارا با همسر و خشنود‌سازی وی موجب خشنودی خداوند است، اما در موضوع ازدواج مجدد به لحاظ آثار مهمی که در هدایت غریزه جنسی به مسیرهای مشخص و ضابطه‌مند، حراست از خانواده و حل معضلات اجتماعی دارد، صحت و یا حتی رجحان ازدواج مجدد به رضایت همسر اول موکول نشده است[=&quot]. [=&quot]نیاز گروهی از دختران آماده ازدواج که به دلایل مختلف شخصی در مظان ازدواج به عنوان همسر اول نیستند، فزونی دختران آماده ازدواج نسبت به پسران، صفات جنسی متمایز مردان و زنان و زنان بیوه‌ای که نیازمند حمایت اقتصادی و تأمین نیازهای عاطفی و جنسی‌‌اند، از جمله مواردی است که می‌تواند ضرورت تشریع ازدواج مجدد و ضوابط شرعی مربوط به آن را توضیح دهد. حال باید پرسید [=&quot]چه دلیل مهمی مجوز تقیید این حکم شرعی است؟ آیا در زمان ما مفسده جدیدی که ضرورت محدودسازی را تبیین کند تحقق یافته است؟
  • [=&quot]هم‌اکنون موضوع دختران مجرد که در ادبیات کارشناسانه ما با اصطلاحاتی چون «دختران تنها» و «دختران ناامید» و در کشورهای عربی با عنوان «عانسات» [=&quot]به آن اشاره می‌شود به یکی از مسائل اجتماعی کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است. در کشورهای عربی وجود میلیون‌ها دختر تنها، مسئولان را به پیشنهاد شیوه‌های جدیدی از ازدواج سوق داده است که [=&quot]تعهدات کم‌تری برای مردان ایجاد و آنان را به ازدواج با دختران ترغیب نماید. [=&quot]موضوع دختران تنها، کشور ما را نیز با مسائل متعددی از جمله شیوع تک‌زیستی، خلأ عاطفی، مشکلات مالی، تحول در اخلاق جنسی و عطش اشتغال به دلیل ترس از آینده مواجه کرده است که نظام اسلامی‌باید سیاست‌هایی را، هم به منظور کاستن از تعداد دختران تنها و هم کاستن از مشکلات آنان، پی‌گیری نماید. در چنین شرایطی محدود‌سازی ازدواج مجدد به معنای نادیده‌ گرفتن نیازهای عاطفی، اقتصادی و جنسی این گروه، محروم‌سازی آنان از تشکیل خانواده و افزایش‌ آسیب‌های اجتماعی است.
  • [=&quot]سیاست محدود‌سازی ازدواج مجدد سبب خواهد شد افرادی که به هر دلیل درصدد ازدواج مجددند، به طلاق همسر خود بیاندیشند. بنابراین افزایش آمار طلاق از پیامدهای محدود‌سازی است. در حقیقت می‌توان گفت ازدواج مجدد می‌تواند به پایایی ازدواج اول کمک کند[=&quot].
  • [=&quot]از پیامدهای تصویب این ماده علاوه بر شیوع روابط نامشروع جنسی، افزایش ازدواج‌های مخفیانه است که مشکلاتی را برای همسران دوم و فرزندان آنها پدید می‌آورد[=&quot]. [=&quot]به نظر می‌رسد نهاد قانونگذار با تصویب این ماده به جای آن که سیاست حمایت از این دو گروه را، برای برخورداری از زندگی آرام و بدون دغدغه در پیش گیرد، عملاً‌ به تحقیر و نادیده گرفته شدن آنان کمک می‌کند.
  • [=&quot]ماده پیشنهادی کمیسیون قضایی ازدواج مجدد را منوط به شروطی کرده است که برخی از آن‌ها غالباً تحقق نمی‌یابد. این که زوج، برای کسب مجوز ازدواج، اقدام به طرح شکایت علیه همسر خود کند و مسائل عرصه خصوصی را به حریم دادگاه بکشاند نه به مصلحت خانواده است و نه در مواردی چون نشوز جنسی به راحتی اثبات می‌شود.
  • [=&quot]مشکل تعدد زوجات در کشور ما بیش از هر چیز ناشی از دو عامل است: [=&quot]اول. [=&quot]عامل فرهنگی: تحولات فرهنگی در چند دهه اخیر، که بیش از هر چیز معلول تبلیغات رسانه‌ای و ترویج ارزش‌های مدرن است، به گونه‌ای از ناشکیبایی اجتماعی در قبال این موضوع انجامیده و فشار اجتماعی را بیش از همه بر همسر اول تحمیل کرده است.
    [=&quot]دوم. رعایت نکردن معروف در روابط خانوادگی که به ویژه همسر اول را در موقعیت نامطلوبی قرار می‌دهد.
    [=&quot]لازم است سیاست نظام اسلامی در مواجهه با عامل فرهنگی فوق از یک سو اعمال سیاست‌های تبلیغی برای ممانعت از تحقیر چند همسری و تبدیل کردن آن به یکی از شیوه‌های پذیرفته شده در فرهنگ ایرانی و در مواجهه با عامل دوم آموزش و مهار‌ت‌افزایی برای مردان و همسران آن‌ها در بدو ازدواج مجدد و مقابله قانونی با افرادی باشد که با همسران خود ظالمانه معاشرت می‌کنند.

  • [=&quot]برخی کارشناسان محترم در توجیه محدود‌سازی ازدواج مجدد به [=&quot]لزوم برقراری عدالت، از جمله عدالت عاطفی، اشاره کرده‌اند که به نظر می‌رسد ناشی از عدم آشنایی با مباحث فقهی و حقوقی مربوطه است. آنچه آیه شریفه «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً» به رعایت آن اشاره می‌کند عدالت در انفاق و در حق مبیت، با توضیحاتی که در کتب فقهی آمده است، می‌باشد اما رعایت عدالت عاطفی امری غیرممکن است که آیه شریفه «وَلَن تَسْتَطِیعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِیلُواْ کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوهَا کَالْمُعَلَّقَهِ» نیز به عدم اعتبار آن اشاره می‌کند.
  • [=&quot]کارشناسان گرچه از تأثیر قانون بر فرهنگ کم‌تر سخن گفته‌اند اما، واقعیت تأثیرگذاری تحولات حقوقی در تحولات فرهنگی و [=&quot]ایجاد ارزش‌های جدید را نمی‌توان کتمان نمود. آیا تبدیل شدن ازدواج مجدد به عملی مجرمانه زمینه بدبینی به احکام شریعت اسلام، آیات قرآن و سنت عملی معصومان(ع) را فراهم نمی‌سازد؟ [/]
    به هر حال به نظر می‌رسد تصویب ماده 23 به شکل موجود علاوه بر آن که به مشکلات اجتماعی دامن می‌زند، به دلیل آن که حکمی برخلاف شرع است به شکاف جامعه مذهبی و نهاد مرجعیت با حکومت منجر می‌شود که در شأن نظام اسلامی نیست. از این رو پیشنهاد می‌شود مجلس محترم به جای تصویب ماده 23 به قوانین موجود اکتفا نماید.
    پیشاپیش توفیق آن سرور گرامی و نمایندگان محترم را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم
    .
  • سلام عزيزان
    خدا قوت

    فرمودين از شرايط ازدواج مجدد برقراري عدالت است كه تقريبا هيشكي نميتونه رعايت كنه!

    و شرايطي مثل بيماري همسر اول يا بچه دار نشدن يا ...

    كه هيچكدام ملزم نيست اما مردان امروز بيشتر به خاطر هوس به ازدواج مجدد اقدام ميكنند نه دلايل شرعي.

    درسته؟

    دولت و قوه قضاییه اول تشریف ببرن مشکل ازدواج مردان مجرد رو حل کنن بعد به فکر تجدد همسر برای مردان فداکار بیفتن کدوم امار میگه تعداد زنان بر مردان فزونی داره و تنها راخ حلش ازدواج مجدده؟؟؟

    فکر میکنین مشکل زنان مطلقه ریشش اینه که مردان ما نمیتونن براحتی و با افتخار همسر مجدد اختیار کنن؟؟ خیر باید راه حل های برای کاهش طلاق و اموزش برای استحکام زندگی مشترک ایجاد بشه نه اینکه این قسمت از واقعیت اینکه چرا امار طلاق برعکس امار ازدواج در حال رشد هست رو نادیده بگیرن و سپس به داروی پرعوارضی مثل ازدواج مجدد برای اقایون پناه برد. احتمالا درصدد اموزش زنان برای تحمل چند همسری هستن اقایون ولی برای طلاقهای روزافزون اون هم در سالهای اول ازدواج چاره ای اندیشیده نمیشه! برای کاهش تمایل به ازدواج چاره ای اندیشیده نمیشه. فکر میکنین با رواج چند همسری مشکلات حل میشه بله شاید حل بشه اون بدین صورت که زنان دو دستی به هر زندگی بچسبن و مدام در اضطراب این باشن که اقا از حق قانونی شرعی و فقهی و حلال خودش استفاده نکنه و اگر کرد هم بسوزن و بسازن.
    مشکلات زنان بیوه رو فرمودین چند درصد ازدواج های مجدد برای رفع مشکل زنان بیوه صورت میگیره؟؟ فکر میکنین اگر دست اقایون محترم باز باشه برای ازدواج مجدد بدون هیچ گونه سخت گیری چند درصد اقایون برای رضای حق تعالی سراغ زنان بیوه و فرزندان بی کس اونها میرن و چند درصد دنبال دختران مجرد در سن ازدواج انهم برای پیروی از هوس؟؟ شما میفرمایین اهراز برخی شرایط در بند 23 باعث میشه حریم خصوصی خانواده به دادگاهها کشیده بشه و این بضرر خانواده است درصورتی که همین شرایط برای زنان همیشه هست اونهم وقتی زنی قصد طلاق یا جدایی و یا تنبیه همسرش بخاطر سومعاشرت و یا هر موردی رو داره باید این راهههای قانونی اثبات و شهود مدعا رو طی کنه یعنی همین مشکلات نامبرده همیشه برای زنان وجود داره اقایون ژرف اندیش چرا یکسویه چاره میکنن اگر مشکل هست در مراحل قانونی برای همه هست این درسته که یه طرف مسیر هموار مثل سرسره برای مردان باشه برای هر کاری و از طرفی برای زنان سخت گیری نتیجه چنین قوانین ناهمگونی چه خانواده ای رو ایجاد میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اسیب شناسی مشکلات کنونی جامعه باید همه جانبه باشه چرا که اگر یکسویه باشه نه تنها دردی درمان نمیشه بلکه دردهای دیگری اشکار و اونوقت باید مجلس و قوه قضاییه و دلسوزان خانواده به راه حل های کوتاه مدت دیگری پناه ببرن
    یا حق

    نقل قول:
    [=tahoma][=tahoma][=&quot]سیاست محدود‌سازی ازدواج مجدد سبب خواهد شد افرادی که به هر دلیل درصدد ازدواج مجددند، به طلاق همسر خود بیاندیشند. بنابراین افزایش آمار طلاق از پیامدهای محدود‌سازی است. در حقیقت می‌توان گفت ازدواج مجدد می‌تواند به پایایی ازدواج اول کمک کند[/][=&quot].[/][/]
    [/]

    لذا برای رسیدن به هدف به هر دلیل پیشنهاد اندیشمندان هموار کردن مسیر هست!! و نتیجش هم پایایی ازدواج اول به هر شرایطی!!!
    بسیار منطقی هست که روی این قسمت" به هر دلیل" کار کارشناسی صورت بگیره تا منتج به هر شرایطی نشه وگرنه امار طلاق عاطفی هم بالا میره طلاق فقط طلاقی نیست که توی دفتر خانه ها ثبت میشه


    به نام خالق حکیم


    در مکتب ما ارضای شهوات از راه حلال عیب نیست.


    شهوات خواسته هایی طبیعی هستند که خداوند در وجود انسان گذاشته است و راه ارضای صحیح آنها را نیز به او یاد داده است.مسلم است که عدم ارضای صحیح این خواسته ها منجر به عوارض جسمی و روحی فراوان گشته انسان را از مسیر کمال باز می دارد

    خداوند می فرماید :

    قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُون.
    اعراف /32

    بگو: چه كسى زینت الهى را كه خدا براى بندگانش پدید آورده و روزى‏هاى پاكیزه و مطبوع را حرام كرده است؟ بگو: این نعمت‏ها در زندگى دنیا براى كسانى است كه ایمان آورده‏اند [هر چند دیگران نیز استفاده مى‏كنند] ولى روز قیامت مخصوص ایشان است. ما این گونه، آیات را براى مردمى كه مى ‏فهمند شرح می‏دهیم.

    در مورد میزان استفاده از حلالها هر کسی به حسب نیاز خود تشخیص می دهد چه مقدار لازم دارد و وارد شدن در حریم خصوصی اشخاص تنها نشانگر بی ادبی انسان است

    در مورد خاص غریزه جنسی نیز همین قاعده کلی جاری است با این تفاوت که به دلیل خطرناک بودن عدم ارضای صحیح آن از نظر عوارض روحی و روانی فردی و مهمتر از آن افتادن در وادی حرام که خودمنجر به آثار شوم اجتماعی می گردد راهکارهای خاصی در دین ـ خصوصا برای مردان به علت تحریک پذیری بالای غریزه جنسی در آنان ـ قرار داده شده است:

    1.توصیه اکید به ازدواج هر چه سریعتر چه برای پسر و چه دختر

    2.حلیت متعه برای مرد مجرد و متاهل و برای زن مجرد غیر باکره بدون اجازه پدر. ـ برای دخترباکره بدون اجازه پدر اختلاف فتوا هست ـ

    3. حلیت تعدد زوجات دائمی تا چهار همسر به شرط عدالت

    4. اعلام به اینکه کثرت آمیزش از سنتهای انبیا بوده است ـ در روایات معتبر ـ که مسلما سنتهای انبیا اموری بسیار مطلوب است.

    پس مرد مسلمانی که در مواقع احساس نیاز از راههای مشروع درصدد ارضای شهوت جنسی خود برآید ـ از راههای مشروع چون تعدد آمیزش یا متعه به هر دلیل یا ازدواج دائم مجدد به شرط رعایت عدالت ـ نه تنها خطا نکرده بلکه به حکم عقل و شرع راه درست را برگزیده چرا که راهی را رفته که نه منجر به سرکوب غریزه خداداد و نه در افتادن به حرام می گردد.


    از امام صادق علیه السلام سوال شد:چرا مومن گاهی از همه بیشتر نکاح می کند؟
    فرمود : چون با اینکار شهوتش را از
    حرام باز میدارد و از اینکه شهوتش او را به این طرف و آن طرف ( حرام )بکشاند ...

    وسائل الشیعه جلد 20 ص242


    حال اگر کسی اصرار داشته باشد بر لفظ شهوترانی و هوسبازی و بگوید اینها یعنی شهوترانی باید به او گفت پس از این تعالیم دینی معلوم می شود که شهوترانی حلال نه تنها بد نیست بلکه مطلوب نیز هست.آنچه که منفور است شهوترانی حرام است.البته بهتر است انسان از الفاظی که دارای بار منفی هستند درباره امور مثبت استفاده نکند.


    ضمن اینکه اگر کسی هوسباز مطلق باشد اصلا در دایره ازدواج چه دائم و چه موقت محدود نمی شود. با اینهمه فرصت زنا که در این جامعه فراهم است آن هوسباز مرض دارد خود را به دردسرهای ازدواج بیندازد؟؟!!

    به نام حضرت حق
    سلامممممم بر همه بزرگواران اما پاسخ ها

    ••ostad••;124264 نوشت:
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش گل گیسوی عزیز دقیقا" چون ادا درنمیاورم و آنچه دیگران فکر میکنید که ادا است عین واقعیت مباشد وبه همین دلیل ازطرف افراد کم تخصص توهین زیادی را تحمل میکنم بسیاری از دوستانم به همین دلایل از بنده خواسته اند که حضورم را دربین این افراد مغرور کم تخصص که فقط از ایشان متحمل این توهینات وبرچسبها هستم خاتمه بدهم افرادی که متخصص را ازغیر آن تشخیص نمی دهند .و خودم نیز همین تصمیم را دارم . چرا هم انرژی صرف کنم واز زمان کاری خودم وقت بگذارم وهم در عین دارا بودن تخصص مورد تمسخر قرار بگیرم

    سرکار استاد بزرگوار شاید بعضی نخواهند شما فعالیت کنید اما خیلیها و امثال من شما رو همیشه استاد و راهنما و پشتیبان خودشون میبینند پس لطفا به اکثریت نگاه کنید و نه اقلیت محدود که اگر قابل هدایتند ایشالله هدایت بشند اگرم نه محیط اسک دین رو خراب نکنند
    منجم باشی;124294 نوشت:
    چیزی که من مطلع شدم، قانون با قبل فرقی نکرده و فقط در قانون جدید حمایت خانواده تازه برعکس قرار هست اون جنبه کیفری ازدواج بدون رضایت همسر اول را حذف هم کرده اند. حالا چون این کارشناس ما کمتر پرونده خانوادگی داره؛ اگر خود قانون رو در دسترستون بود بفرمایید من دوباره بگردم.

    بزرگوار من که گفتم هنوز وارد قانون مدنی نشده اما به مراجع مربوط ابلاغ شده و در هر دو صورت یعنی چه منوط به اجازه همسر اول باشه و چه نباشه دیگه گرفتن همسر دوم به صورت دائم ی امر تقریبا محاله(مطلبی هم که جناب سفیر گذاشتند در ادامه رو هم مطالعه کنید لطفا)
    سفیر;124654 نوشت:
    حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد، مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان،

    بلهههههههه واقعا مظلوم آن زنانی که یک مرد بخواد براشون دلسوزی کنه اون هم تو زمینه ازدواج مجدد
    این دلایلی که این آقا بهش اشاره کردند برای چه کسی قانع کننده است؟؟؟؟

    برای خانم ها؟؟؟؟یا علما؟؟؟؟یا نمایندگان مجلس؟؟؟؟
    اگر برای کسی قانع کننده بود این لایحه لغو میشد که در حال حاضر این اتفاق نیفتاده
    و سالهاست که ازدواج مجدد دائم مشروط به اجازه همسر اول هست(تازه اگر لایحه دوم رو که دیگه نیازی به اجازه همسر اول نداره رو ندید بگیریم)
    دلایل این آقا به هیچ وجه منطقی و قانع کننده نیست

    مجددا تکرار میکنم کسانی که قانون رو تصویب میکننند همگی مسلمان و پایبند به شرع هستند علی الخصوص که روحانیون و حجت الاسلامها در مجلس حضور دارند در شورای نگهبان حضور دارند و رهبر معظم عالم جامع به دین هستند و هیچ مخالفتی با این قانون نکردند
    حالا من نمیدونم چرا باید با همه این بزرگواران مخالفت کنیم و به حرف حجت الاسلام زیبایی نژاد گوش کنیم؟؟؟

    سلام
    من شنیده ام که زنی حق نفقه دارد که :

    1- بدون اجازه مرد از خانه او بیرون نرود

    2- در مسائل زناشویی از مرد تمکین کند.

    اگر زنی در این دو مورد، از مرد اطاعت نداشت حق نفقه ندارد.
    این درست است؟

    اگر درست باشد که 99.99999999% زنها حق نفقه ندارند.

    در این صورت، میشه اون چیزهایی که مرد در طول سالها صرف نفقشون کرده، جزء مهر حساب بشه و از مهر کم بشه؟

    موضوع قفل شده است