جمع بندی خواندن آیت الکرسی بعد از نماز

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خواندن آیت الکرسی بعد از نماز
با عرض  سلام و ادب خدمت مدیران و اساتید محترم سایت من شنیده ام و چند جا خوانده ‌ام که خواندن آیت الکرسی بعد از هر نماز واجب اثرات خوبی دارد. آیا میشود به جای اینکه بعد از هر نماز آیت الکرسی خواند بعد از هر وعده نماز یک آیت الکرسی خواند و همان ثواب ها و نتایج را گرفت؟ مثلا بعد از نماز صبح یکی، بعد از نماز ظهر و عصر یک آیت الکرسی، و بعد از نمازهای مغرب و عشا نیز تنها یکی آیت الکرسی خواند؟ و نه به این صورت که بعد از نماز ظهر یکی خوانده شود و بعد از نماز عصر هم یکی دیگر ۲)آیا کسی میتواند که گاهی ثواب آیت الکرسی بعد از نمازش را به اموات هدیه کند ؟ و از اثر آیت الکرسی مثل بقیه اوقات چیزی کم نخواهد شد؟ مرجع: رهبر
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد بدیع
من شنیده ام و چند جا خوانده ‌ام که خواندن آیت الکرسی بعد از هر نماز واجب اثرات خوبی دارد. آیا میشود به جای اینکه بعد از هر نماز آیت الکرسی خواند بعد از هر وعده نماز یک آیت الکرسی خواند و همان ثواب ها و نتایج را گرفت؟ مثلا بعد از نماز صبح یکی، بعد از نماز ظهر و عصر یک آیت الکرسی، و بعد از نمازهای مغرب و عشا نیز تنها یکی آیت الکرسی خواند؟ و نه به این صورت که بعد از نماز ظهر یکی خوانده شود و بعد از نماز عصر هم یکی دیگر
  با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در باره فضیلت قرائت آیة الکرسی بعد از نمازهای واجب روایات متعددی وارد شده است. از جمله: «عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ يَا عَلِيُّ اقْرَأْ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فَإِنَّهُ لَا يُحَافِظُ عَلَيْهَا إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ؛ از امير مؤمنان عليه السلام نقل شده است که پيامبر (ص) فرمود: يا على پس از هر نماز واجب آية الكرسى را بخوان كه بر خواندن آية الكرسى مداومت نمى كند مگر پيغمبر يا صدّيق يا شهيد.»(1) این روایت و تعبیر بعد از هر نماز واجب نشان میدهد کسی که بخواهد فضیلت این توصیه حضرت را در یابد باید بعد از هر نماز از نمازهای پنج گانه آیة الکرسی را بخواند. مداومت و محافظت بر قرائت این آیه  که در روایت آمده است نیز تکرار آن را می طلبد. البته نکته ای که باید در نظر گرفت این است که این توصیه را به عنوان یک تکلیف و اجبار تصور نکنیم. بلکه به عنوان یک حق و فرصت در نظر بگیریم. نمازهای واجب به خاطر اهمیتی که دارند فرصت ویژه ای را برای ارتباط با خداوند و دعا و درخواست از خدا ایجاد می کنند. بنابراین فرصتی که هر نماز واجب بعد از خود برای تعقیبات و دعا به وجود می آورد متفاوت و متعدد از نماز دیگر است و این فرصتی است برای درک فضیلت های بیشتر. پی نوشت:
  1. مکارم الاخلاق، ص283.
آیا کسی میتواند که گاهی ثواب آیت الکرسی بعد از نمازش را به اموات هدیه کند ؟ و از اثر آیت الکرسی مثل بقیه اوقات چیزی کم نخواهد شد؟
 فرد میتواند هر کسی را که می خواهد اعم از زندگان و مردگان را در اعمال مستحبی خود شریک کند. این کار نه تنها باعث کم شدن ثواب آن نمی شود بلکه باعث کمال و ثواب مضاعف خواهد شد.  «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ  علیه السلام فِی الرَّجُلِ یشْرِک أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِی حَجِّهِ فَقَالَ إِذاً یکتَبَ لَک حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تُزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ؛ امام صادق علیه السلام در مورد کسی که پدر و برادر و یا خویشاوند خود را در حج خود شریک سازد، فرمودند: در آن صورت، یک حج در نامه عمل تو ثبت می کنند و مانند آن را در نامه عمل آنان ثبت می کنند. و تو اجر و پاداش زائدی دریافت می کنی؛ بدین جهت که صله رحم کرده ای.»(1) پی نوشت: 1. الکافی، ج 4، ص 316.
چه جالب یعنی میتونم حتی ثواب نمازهامو به مادرم که زنده هست هم تقدیم کنم؟ یا میتونم آیت الکرسی را به نیت سلامتی خاله هام که در شهر دور از ما زندگی میکنند تقدیم کنم؟ 
آیـــنـــور said in چه جالب یعنی میتونم حتی ثواب
چه جالب یعنی میتونم حتی ثواب نمازهامو به مادرم که زنده هست هم تقدیم کنم؟ یا میتونم آیت الکرسی را به نیت سلامتی خاله هام که در شهر دور از ما زندگی میکنند تقدیم کنم؟ 
بله؛ همانطوری که توصیه شده دیگران را در داشته های مادی مان شریک کنیم دارایی های معنوی مان را نیز میتوانیم به دیگران هدیه دهیم. حتی برخی مراجع همچون آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم حفظهما الله هدیه ثواب واجبات را نیز بدون اشکال می دانند. البته اهدای ثواب با نیابت تفاوت دارد و در این زمینه باید دو مسئله را در نظر گرفت: نیابت در واجیات جز از طرف اموات صحیح نیست. به عبارت دیگر نمی توان به جای فرد زنده واجبات او را بجا آورد.(جز در موارد خاص) نیابت از مردگان نیز در اعمالی که بر خود انسان واجب است صحیح نیست. به عبارت دیگر نمی توان همزمان یک عمل را به عنوان واجب خود بجا آورد و نیت نیابی نیز برای فرد میتی نمود.
جمع بندی پرسش: درباره خواندن آیة الکرسی دو سوال داشتم: الف: من شنیده ام که خواندن آیت الکرسی بعد از هر نماز واجب اثرات خوبی دارد. آیا می شود به جای اینکه بعد از هر نماز آیت الکرسی خواند بعد از هر وعده نماز یک آیت الکرسی خواند و همان ثواب را گرفت؟ مثلا بعد از نماز صبح یکی، بعد از نماز ظهر و عصر یک آیت الکرسی، و بعد از نمازهای مغرب و عشا نیز تنها یکی آیت الکرسی خواند؟  ب: آیا میتوان ثواب آیت الکرسی را به اموات هدیه کرد بدون اینکه از ثواب و اثر آن برای خودمان کم شود؟  پاسخ: الف: در باره فضیلت قرائت آیة الکرسی بعد از نمازهای واجب روایات متعددی وارد شده است. از جمله: «عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ يَا عَلِيُّ اقْرَأْ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فَإِنَّهُ لَا يُحَافِظُ عَلَيْهَا إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ؛ از امير مؤمنان (عليه السلام) نقل شده است که پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: يا على پس از هر نماز واجب آية الكرسى را بخوان كه بر خواندن آية الكرسى مداومت نمى كند مگر پيغمبر يا صدّيق يا شهيد.»(1) این روایت و تعبیر بعد از هر نماز واجب نشان میدهد کسی که بخواهد فضیلت این توصیه حضرت را دریابد باید بعد از هر نماز از نمازهای پنج گانه آیة الکرسی را بخواند. مداومت و محافظت بر قرائت این آیه  که در روایت آمده است نیز تکرار آن را می طلبد. البته نکته ای که باید در نظر گرفت این است که این توصیه را به عنوان یک تکلیف و اجبار تصور نکنیم. بلکه به عنوان یک حق و فرصت در نظر بگیریم. نمازهای واجب به خاطر اهمیتی که دارند فرصت ویژه ای را برای ارتباط با خداوند و دعا و درخواست از خدا ایجاد می کنند. بنابراین فرصتی که هر نماز واجب بعد از خود برای تعقیبات و دعا به وجود می آورد متفاوت و متعدد از نماز دیگر است و این فرصتی است برای درک فضیلت های بیشتر.   ب: فرد میتواند هر کسی را که می خواهد اعم از زندگان و مردگان را در اعمال مستحبی خود شریک کند. این کار نه تنها باعث کم شدن ثواب آن نمی شود بلکه باعث کمال و ثواب مضاعف خواهد شد.  «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی الرَّجُلِ یشْرِک أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِی حَجِّهِ فَقَالَ إِذاً یکتَبَ لَک حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تُزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ؛ امام صادق (علیه السلام) در مورد کسی که پدر و برادر و یا خویشاوند خود را در حج خود شریک سازد، فرمودند: در آن صورت، یک حج در نامه عمل تو ثبت می کنند و مانند آن را در نامه عمل آنان ثبت می کنند. و تو اجر و پاداش زائدی دریافت می کنی؛ بدین جهت که صله رحم کرده ای.»(2)   پی نوشت ها: 1. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، قم، الشریف الرضی، ص283. 2. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 4، ص 316.  
موضوع قفل شده است