جمع بندی آثار بی توجهی به نماز

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آثار بی توجهی به نماز
سلام بی توجهی به نماز چه آثاری دارد؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
رسانه said in آثار بی توجهی به نماز
سلام بی توجهی به نماز چه آثاری دارد؟
با سلام بی توجهی به نماز در قالب رفتارهای مختلفی ممکن است تحقق پیدا کند. ترک نماز، قضا شدن نماز، آخر وقت خواندن نماز، بی توجهی به احکام و آداب نماز و ... همه از مصادیق بی توجهی و بی اهمیتی به نماز است که هر یک آثار و عواقب خاص به خود را دارد. در عین حال در یکی از جامع ترین روایاتی که به آثار و عواقب بی اعتنایی به پرداخته است، پانزده اثر برای بی اهمیتی به نماز ذکر شده است. در این روایت حضرت زهرا(سلام الله علیها) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سوال می کند که چه عاقبتی در انتظار مردان و زنان کاهل نماز است. پیامبر اکرم در پاسخ می فرمایند: « يَا فَاطِمَةُ مَنْ تَهَاوَنَ بِصَلَاتِهِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِخَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً سِتٌ‏ مِنْهَا فِي‏ دَارِ الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي قَبْرِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ؛ اى فاطمه، هر كس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبك بشمارد، خداوند او را به پانزده مصيبت گرفتار می ‏نمايد: شش مصیبت در سراى دنيا و سه مورد هنگام مرگ و سه چيز در قبرش و سه چيز در قيامت هنگام بيرون آمدن از قبر.»(1) پی نوشت: 1. بحار الأنوار، ج‏80، ص21.
«فَأَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَالْأُولَى يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمُرِهِ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِهِ وَ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سِيمَاءَ الصَّالِحِينَ مِنْ وَجْهِهِ‏ وَ كُلُّ عَمَلٍ يَعْمَلُهُ لَا يُؤْجَرُ عَلَيْهِ وَ لَا يَرْتَفِعُ دُعَاؤُهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ السَّادِسَةُ لَيْسَ لَهُ حَظٌّ فِي دُعَاءِ الصَّالِحِينَ؛  مصيبت هايى كه در دار دنيا بدان مبتلا می ‏گردد عبارتند از: 1- خداوند، خير و بركت را از عمر او برمی دارد. 2- خداوند، خير و بركت را از روزى اش برمى ‏دارد. 3- خداوند عزّ و جلّ نشانه صالحان را از چهره او محو می ‏فرمايد. 4- در برابر اعمالى كه انجام داده پاداش داده نمی ‏شود. 5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمی ‏رود و مستجاب نمی ‏گردد. 6- هيچ بهره ‏اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.»
«وَ أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَأُولَاهُنَّ أَنَّهُ يَمُوتُ ذَلِيلًا وَ الثَّانِيَةُ يَمُوتُ جَائِعاً وَ الثَّالِثَةُ يَمُوتُ عَطْشَاناً فَلَوْ سُقِيَ مِنْ أَنْهَارِ الدُّنْيَا لَمْ يَرْوَ عَطَشُهُ؛ مصائبى كه هنگام مرگ به او مى رسد بدين ترتيب است: 1- با حالت خوارى و زبونى جان مى دهد. 2- گرسنه مى ميرد. 3- تشنه جان می ‏سپارد، به گونه ‏اى كه اگر آب تمام رودخانه‏ هاى دنيا را به او بدهند، سيراب نگشته و تشنگى‏ اش برطرف نخواهد شد.»
«أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ فِي قَبْرِهِ فَأُولَاهُنَّ يُوَكِّلُ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يُزْعِجُهُ فِي قَبْرِهِ وَ الثَّانِيَةُ يُضَيَّقُ عَلَيْهِ قَبْرُهُ وَ الثَّالِثَةُ تَكُونُ الظُّلْمَةُ فِي قَبْرِهِ؛ مصيبت هايى كه در قبرش بدان گرفتار می ‏گردد بدين قرار می ‏باشد: 1- خداوند فرشته‏ اى را بر او مى گمارد تا او را در قبر نگران و پريشان نموده و از جايش بركند. 2- خداوند گور را بر او تنگ می ‏گرداند. 3- قبرش تاريك مى شود.»
«أَمَّا اللَّوَاتِي تُصِيبُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ فَأُولَاهُنَّ أَنْ يُوَكِّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يَسْحَبُهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلَائِقُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ وَ الثَّانِيَةُ يُحَاسَبُ حِسَاباً شَدِيداً وَ الثَّالِثَةُ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ لَا يُزَكِّيهِ وَ لَهُ عَذَابٌ أَلِيم؛ مصائبى كه در روز قيامت، هنگام بيرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى شود، عبارت است از: 1- خداوند فرشته‏ اى را بر او مى گمارد تا در حالى كه مردم به او می ‏نگرند، او را به رو بر زمين بكشد. 2- سخت از او حساب می ‏كشند. 3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بديها پاكيزه‏ اش نمى گرداند، و براى او عذاب دردناكى خواهد بود.»
جمع بندی پرسش: بی توجهی به نماز چه آثاری دارد؟ پاسخ: بی توجهی به نماز در قالب رفتارهای مختلفی ممکن است تحقق پیدا کند. ترک نماز، قضا شدن نماز، آخر وقت خواندن نماز، بی توجهی به احکام و آداب نماز و ... همه از مصادیق بی توجهی و بی اهمیتی به نماز است که هر یک آثار و عواقب خاص به خود را دارد. در عین حال در یکی از جامع ترین روایاتی که به آثار و عواقب بی اعتنایی به پرداخته است، پانزده اثر برای بی اهمیتی به نماز ذکر شده است. در این روایت حضرت زهرا(سلام الله علیها) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سوال می کند که چه عاقبتی در انتظار مردان و زنان کاهل نماز است. پیامبر اکرم در پاسخ می فرمایند: «يَا فَاطِمَةُ مَنْ تَهَاوَنَ بِصَلَاتِهِ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِخَمْسَ عَشْرَةَ خَصْلَةً سِتٌ‏ مِنْهَا فِي‏ دَارِ الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي قَبْرِهِ وَ ثَلَاثٌ فِي الْقِيَامَةِ إِذَا خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ؛ اى فاطمه، هر كس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبك بشمارد، خداوند او را به پانزده مصيبت گرفتار می ‏نمايد: شش مصیبت در سراى دنيا و سه مورد هنگام مرگ و سه چيز در قبرش و سه چيز در قيامت هنگام بيرون آمدن از قبر. مصيبت هايى كه در دار دنيا بدان مبتلا می ‏گردد عبارتند از: 1- خداوند، خير و بركت را از عمر او برمی دارد. 2- خداوند، خير و بركت را از روزى اش برمى ‏دارد. 3- خداوند عزّ و جلّ نشانه صالحان را از چهره او محو می ‏فرمايد. 4- در برابر اعمالى كه انجام داده پاداش داده نمی ‏شود. 5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمی ‏رود و مستجاب نمی ‏گردد. 6- هيچ بهره ‏اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود. مصائبى كه هنگام مرگ به او مى رسد بدين ترتيب است: 7- با حالت خوارى و زبونى جان مى دهد. 8- گرسنه مى ميرد. 9- تشنه جان می ‏سپارد، به گونه ‏اى كه اگر آب تمام رودخانه‏ هاى دنيا را به او بدهند، سيراب نگشته و تشنگى‏ اش برطرف نخواهد شد. مصيبت هايى كه در قبرش بدان گرفتار می ‏گردد بدين قرار می ‏باشد: 10- خداوند فرشته‏ اى را بر او مى گمارد تا او را در قبر نگران و پريشان نموده و از جايش بركند. 11- خداوند گور را بر او تنگ می ‏گرداند. 12- قبرش تاريك مى شود. مصائبى كه در روز قيامت، هنگام بيرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى شود، عبارت است از: 13- خداوند فرشته‏ اى را بر او مى گمارد تا در حالى كه مردم به او می ‏نگرند، او را به رو بر زمين بكشد. 14- سخت از او حساب می ‏كشند. 15- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بديها پاكيزه‏ اش نمى گرداند، و براى او عذاب دردناكى خواهد بود.»(1) پی نوشت: 1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج‏80، ص21.
موضوع قفل شده است