جمع بندی آیا ممکن است خیر و مصلحت ما در ظلم و بی‌ رحمی پدر و مادرمان باشد؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا ممکن است خیر و مصلحت ما در ظلم و بی‌ رحمی پدر و مادرمان باشد؟
سلام اساتید بزرگوار خدا قوت آیا ظلم و بی‌رحمی از طرف پدر و مادر دیدن میتونه خیر و مصلحت ما باشه؟ یعنی اینکه از وابستگی‌های دنیایی دل بکنیم و بخدا و ائمه نزدیک بشیم و فقط عشق  امام زمان و فکر شون تو دل ما باشه؟ منظورم اینه آیا در اینکه پدر و مادری ظالم باشن این میتونه حکمت خدا باشه؟
با نام و یاد دوست         کارشناسان بحث: استاد صدیق و استاد بدیع
آیا ظلم و بی‌رحمی از طرف پدر و مادر دیدن میتونه خیر و مصلحت ما باشه؟ یعنی اینکه از وابستگی‌های دنیایی دل بکنیم و بخدا و ائمه نزدیک بشیم و فقط عشق  امام زمان و فکر شون تو دل ما باشه؟ منظورم اینه آیا در اینکه پدر و مادری ظالم باشن این میتونه حکمت خدا باشه؟
 با عرض سلام و ادب   دو نکته را خدمت شما عرض میکنم. نخست اینکه به صورت کلی، هر نوع مشکل و سختی ای که در این دنیا بر انسان وارد میشود، که به عنوان شر نامیده میشود، میتواند معلول چند چیز باشد. یکی از این موارد، مصلحتی است که نصیب فرد میشود و برای سعادتمندی او، ارتقای درجه او یا آمرزش گناهانش مفید باشد. اما اینکه به صورت خاص بدانیم فلان مشکل به چه جهتی بر انسان وارد میشود، در توان درک و فهم انسان نیست و جز خداوند و کسانی که از طریق او از غیب مطلعند، نمیتوانند در موارد جزئی نظر بدهند.          موفق باشید.  
دوم. در مورد اینکه شما یا هر شخصی رفتار والدینش، مورد پسندش نیست و او را آزار میدهد حتما نیاز به مشاوره کارشناسان مشاوره یا اخلاق را دارد.  شاید آنچه وی نادرست و غیر محبت آمیز میداند، ناشی از تلقی نادرستش باشد.  در نتیجه، به واسطه تلقی نادرستی که از رفتار پدر و مادر خود دارد، بغض و ناراحتی ای در قلبش نسبت به ایشان ایجاد شود و به جای اینکه به خداوند و اولیای الهی نزدیک شود، پیوسته از آنان دورتر شود.  
با سلام خدمت پرسشگر گرامی و تشکر از استاد صدیق عزیز در مورد این مسئله احتمالات مختلفی مطرح است که تعیین هر یک نیازمند تبیین بیشتر از طرف پرسشگر است. همانطوری که استاد صدیق نیز اشاره کردند ممکن است این تلقی حاصل یک سوء تفاهم بوده باشد که باید به دنبال برطرف کردن آن باشد. اما اگر واقعا پدر و مادری که از آن سخن می گویید حقوق فرزند خود را تضییع می کنند میتواند این مسئله، آزمون و ابتلائی برای فرزند باشد و اگر باعث نشود او نیز نسبت به والدین اش بی اعتنائی و یا بی احترامی روا دارد قطعا موجب قرب و تعالی او در نزد خداوند متعال خواهد شد. اما اینکه دیدن بی مهری از طرف والدین باعث دل کندن از دنیا و رسیدن به خداوند شود این گونه نیست و به نظر نمی رسد ارتباطی در میان این دو وجود داشته باشد.  
جمع بندی پرسش: آیا دیدن ظلم و بی‌رحمی از طرف پدر و مادر میتواند خیر و مصلحت برای ما داشته باشد؟ مثلا اینکه از وابستگی‌های دنیایی دل بکنیم و به خدا و ائمه نزدیک شویم و فقط عشق  امام زمان(عج) در دلمان قرار گیرد. منظورم این هست که آیا در اینکه پدر و مادری ظالم باشند می تواند حکمتی نهفته باشد؟ پاسخ: نخست اینکه به صورت کلی، هر نوع مشکل و سختی ای که در این دنیا بر انسان وارد میشود و به عنوان شر نامیده میشود، می تواند معلول چند چیز باشد. یکی از این موارد، مصلحتی است که نصیب فرد میشود و برای سعادتمندی او، ارتقای درجه او و یا آمرزش گناهانش مفید باشد. اما اینکه به صورت خاص بدانیم فلان مشکل به چه جهتی بر انسان وارد میشود، در توان درک و فهم انسان نیست و جز خداوند و کسانی که از طریق او از غیب مطلعند، نمیتوانند در موارد جزئی نظر بدهند.  دوم اینکه شما یا هر شخصی رفتار والدینش، مورد پسندش نیست و او را آزار میدهد حتما نیاز به مشاوره کارشناسان مشاوره یا اخلاق را دارد. شاید آنچه وی نادرست و غیر محبت آمیز میداند، ناشی از تلقی نادرستش باشد. در نتیجه، به واسطه تلقی نادرستی که از رفتار پدر و مادر خود دارد، بغض و ناراحتی ای در قلبش نسبت به ایشان ایجاد شود و به جای اینکه به خداوند و اولیای الهی نزدیک شود، پیوسته از آنان دورتر شود. اما اگر واقعا پدر و مادری که از آن سخن می گویید حقوق فرزند خود را تضییع می کنند میتواند این مسئله، آزمون و ابتلائی برای فرزند باشد و اگر باعث نشود او نیز نسبت به والدین اش بی اعتنائی و یا بی احترامی روا دارد قطعا موجب قرب و تعالی او در نزد خداوند متعال خواهد شد.  
موضوع قفل شده است