جمع بندی آیا من دچار وسواس فکری شده ام؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا من دچار وسواس فکری شده ام؟

با عرض سلام 
ببخشيد من پارسال به زيارت امام حسين(ع) در کربلا مشرف شدم اما هر وقت که به زيارت ايشان ميرفتم وقتي که به ايشان سلام ميکردم،سهوا به جاي السلام عليک يا ابا عبدالله الحسين ميگفتم السلام عليک يا عبا عبدالله الحسين؛
حالا فهميده ام که اشتباه تلفظ کرده ام؛اين مسئله را از کارشناسان ديني پرسيدم گفتند زيارت شما صحيح بوده است.اما الآن فکر هايي آزاردهنده در ذهنم مي آيد که ميگويند شما عمدا هنگام تشرف به زيارت امام حسين،در سلام دادن به ايشان لفظ ابا عبدالله را عبا عبدالله تلفظ کرده ايد و زيارت شما اشکال دارد و غلط است.
اين افکار خيلي مرا آزار ميدهند.حالا ميگويم نکند اين افکار درست باشند و نکند که من لفظ ابا عبدالله را عمدا عبا عبدالله تلفظ کرده باشم؛
فکرم خيلي مشغول شده است؛در این زمینه وسواس شده ام؛تکليف من چيست؟؟؟؟؟
توضيح دهيد

با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد ناصر
با سلام و احترام به شما با توجه به اینکه از کارشناسان محترم احکام جویا شدید و جواب گرفتید اما هنوز افکار مزاحمی شما را آزار میدهد و لحظات ناخوشایندی را تجربه می کنید. اما جوانب این افکار مزاحم و به تعبیری وسواس گونه برای من مبهم است بنابراین از شما می خواهم تا به سوالاتی که در ذهن من است پاسخ بدهید تا بتوانم شما بهتر و متناسب با وضعیت روانی که دارید راهنمایی کنم. ممنونم. 1- اینکه چند سال دارید و این مشکل برای شما از کی شروع شده است؟ 2- آیا به جز این مساله خاص که درباره الفاظ زیارت پیدا کردید در موارد دیگری هم وجود دارد که افکار مزاحم داشته باشید؟ 3- این افکار وسواسی و مزاحم تا چه مقدار از وقت شما در روز اشغال می کنند؟ هیچی، کمتر از یک ساعت، یک تا سه ساعت، یا بیشتر از سه ساعت؟ 4- این افکار مزاحم تا چه اندازه در عملکرد مثلا شغلی یا تحصیلی و اجتماعی شما اختلال ایجاده کرده؟ هیچی، کم، متوسط، شدید یا بسیار شدید؟ 5- این افکار مزاحمی که گفتید تا چه اندازه باعث ناراحتی و پریشانی شما می شوند؟ ناراحت کننده نیستند، کمی ناراحت کننده، ناراحتی شدید یا ناراحتی بسیار شدید به طوری که شما را ناتوان می کند. 6- تا چه اندازه سعی می کنید که این افکار مزاحم و وسواسی رو نادیده بگیرید؟ یعنی چقدر به طور طبیعی اجازه میدهید در ذهن شما جریان پیدا کنند؟ همیشه اجازه میدید، بیشتر مواقع نادیده می گیرید، تا حدودی تلاش می کنید که این افکار را نادیده بگیرید، به ندرت نادیده می گیرید، یا هیچ وقت تلاشی برای نادیده گرفتن این افکار نمی کنید؟ 7- تا چه اندازه در نادیده گرفتن این افکار مزاحم موفق می شوید؟همیشه، معمولا، گاهی، به ندرت یا حتی برای یه لحظه هم نمی تونید این افکار را نادیده بگیرید؟  
با سلام مجدد در پاسخ به سوالات شما اول این که سنم 22 سال است و از زمانی که فهمیده ام این واژه را در حین زیارت اشتباه تلفظ کرده ام   دوم این که بله در خیلی از تکالیف دینی نظیر نماز و روزه هم سابقه ی وسواس و افکار مزاحم را داشته ام   در پاسخ به سوال سوم باید این را بگویم من الان قرص اعصاب مصرف میکنم بنابراین الحمد الله این افکار اوقات زندگی ام را اشغال نمیکنند و اگر هم قبلا اشغال کرده باشند کمی وقت اشغال کرده اند   در پاسخ به سوال چهارم هم به علت مصرف قرص های اعصاب الحمد الله اختلالی در وضع تحصیلی و اجتماعی ام ایجاد نشده است   در جواب سوال پنجم هم باید عرض کنم باز هم تاکید میکنم چون قرص اعصاب مصرف میکنم این افکار برای من ناراحت کننده نیستند اول چون مطمئن نبودم که زیارتم صحیح است یک کمی ناراحت کننده بودند اما پس از پرسش از کارشناسان که حکم بر صحیح بودن فرمودند الآن این افکار برایم ناراحت کننده نیستند الحمد الله در پاسخ سوال ششم شما الان در حال حاضر همیشه تلاش میکنم با این افکار مقابله کنم و آنان را از ذهنم بیرون کنم   و در پاسخ به هفتمین سوال شما باید عرض شود که معمولا در نادیده گرفتن این افکار موفق میشوم اما دوباره به سراغم می آیند و آزارم میدهند این افکار به من میگویند عمدا واژه ی ابا عبدالله الحسین را عبا عبدالله الحسین تلفظ کرده ای   با تشکر فراوان از شما  
از آنجایی که پیداست شما مصرف دارو هم دارید و به نظر میاد که لازم است. و بدون نظر پزشک نباید قطع شود. ولی آنچه مهم است بدانید مصرف دارو یک درمان موقتی و به عبارتی کنترل کننده افکار وسواس گونه است همانطور که در پاسخ های شما پیدا بود. یعنی تا زمانی که دارو را مصرف می کنید وضعیت روانی شما نسبتا نرمال است. اما شما نیاز به روان درمانی هم دارید بنابراین لازم است به یک روان شناس که متخصص در درمان وسواس است مراجعه کنید؛ که از ترکیب دارو درمانی و روان درمانی بهبودی حاصل شود.
حالا بفرمایید تکلیف دینی من چیست؟؟؟؟؟ آیا نباید به این افکار اعتنا کنم؟؟؟
حالا بفرمایید تکلیف دینی من چیست؟؟؟؟؟ آیا نباید به این افکار اعتنا کنم؟؟؟
اگر منظورتون از تکلیف دینی وظیفه شرعی است که باید به کارشناسان حوزه احکام مراجعه کنید؛ و این در حالی است که مراجعه کردید اما باز هم این افکار مزاحم و آزار دهنده را دارید.  بله باید به این افکار اعتنا نکنید ولی این یک گفته ای که نیاز دارد با جلسات درمان به شما آموزش بدهند که با این شیوه ها اعتنا نکنید. و صرف گفتن اینکه اعتنا نکنید که تغییری حاصل نمی شود شما فقط میدانید که نباید اعتنا کنید، اما چگونه؟ این با روان درمانی بدست می آید. بنابراین مراجعه حضوری به یک مشاور و متخصص درمان وسواس برای شما لازم است.
با سپاس فراوان از شما ممنون که وقت تون رو در اختیار من قرار دادید التماس دعا
جمع بندی پرسش: من سال گذشته به زيارت امام حسين(ع) در کربلا مشرف شدم اما هر وقت که به زيارت ايشان ميرفتم وقتي که به ايشان سلام ميکردم،سهوا به جاي السلام عليک يا ابا عبدالله الحسين ميگفتم السلام عليک يا عبا عبدالله الحسين؛ حالا فهميده ام که اشتباه تلفظ کرده ام؛اين مسئله را از کارشناسان ديني پرسيدم گفتند زيارت شما صحيح بوده است.اما الآن فکر هايي آزاردهنده در ذهنم مي آيد که مي گويند شما عمدا هنگام تشرف به زيارت امام حسين،در سلام دادن به ايشان لفظ ابا عبدالله را عبا عبدالله تلفظ کرده ايد و زيارت شما اشکال دارد و غلط است. اين افکار خيلي مرا آزار ميدهند.حالا مي گويم نکند اين افکار درست باشند و نکند که من لفظ ابا عبدالله را عمدا عبا عبدالله تلفظ کرده باشم؛ فکرم خيلي مشغول شده است؛در این زمینه وسواس شده ام؛تکليف من چيست؟ پاسخ: با توجه به اینکه از کارشناسان محترم احکام جویا شدید و جواب گرفتید اما هنوز افکار مزاحمی شما را آزار میدهد و لحظات ناخوشایندی را تجربه می کنید، و با توجه به اینکه به سوالات ایجاد شده پاسخ دادید که، سابقا دچار وسواس فکری بودید و دارو هم مصرف می کنید، نباید بدون نظر پزشک مصرف دارو را قطع کنید. این افکاری هم که در هنگام زیارت برای شما به وجود آمده ناشی از همان وسواس فکری است که در گذشته داشته اید و هنوز درمان شما پایان نپذیرفته است. آنچه مهم است که بدانید مصرف دارو یک درمان موقتی و به عبارتی کنترل کننده افکار وسواس گونه است همانطور که در پاسخ های شما پیدا بود. یعنی تا زمانی که دارو را مصرف می کنید وضعیت روانی شما نسبتا نرمال است. اما شما نیاز به روان درمانی هم دارید بنابراین لازم است به یک روان شناس که متخصص در درمان وسواس است مراجعه کنید؛ که از ترکیب دارو درمانی و روان درمانی بهبودی حاصل شود.