جمع بندی چگونگی رفتار با مبلغین وهابیت
تبهای اولیه
چگونگی رفتار با مبلغین وهابیت
سلام وعرض ادب خدمت شما بزرگواران
سوالی خدمت شما داشتم که تقاضا دارم مفصل جواب بفرمایید وبنده رو کاملا توجیه کنید اگر مقدور باشد واگرنه به شخص یا کتب یا سایتی معرفی کنید جهت مطالعه بیشتر
چند سالیست که دشمنان اسلام در تلاش هستند که با فریب ودست گذاشتن روی نقطه ضعف برخی قومیت ها واشخاص شیعه ومنجر به سنی شدن یا وهابی شدن این افراد میشود خواستم بدونم که رفتار با با این اشخاص چگونه .معاشرت در چه حد ووظیفه ما در قبال انها واینها واقعا مذهبشان چیست وتکلیف اخرتشان وبرای جلوگیری از زیاد شدن این افراد چه کاری باید انجام بدهیم وهر چه لازمه که باید بدانم ویا انجام بدهم لطفا دریغ نفرمایید
با سلام و عرض ادب
- 1) قریب به اتفاق کسانی که از مذهب شیعه دست برداشته به واسطه ی عدم آگاهی نسبت به معارف این مذهب مرتکب چنین اشتباه آشکاری می شوند؛ زیرا در صورت شناخت صحیح و اینکه داشته های شیعه بر اساس تبیین معصومانه ی اهل بیت (علیهم السلام) صورت پذیرفته وجهی بر تبعیت از دیدگاههای سایر مذاهب نخواهد بود.
- 2) فرقه ی وهابیت که رویه ی خود را برخاسته از تبعیت سلف صالح؟! دانسته با برداشتی انحرافی از آموزه های اعتقادی خصوصا توحید؛ شیعه و حتی سایر فرق اهل سنت را متهم به شرک و انحراف عقیدتی دانسته؛ امری که به واسطه ی آن بسیاری از عالمان اهل سنت را در تقابل با این جریان قرار داده است.
- توجه به جایگاه عترت (علیهم اسلام) در قرآن؛
- توجه به جایگاه عترت (علیهم السلام) در سنت؛
- وجوب توجه به تبیین عترت (علیهم السلام) در مسائل اعتقادی و فقهی؛
- مطالبه ی دلیل از مخالف در ادعای برداشت صحیح از قرآن و سنت؛
- رجوع به اولی الامر در مسائل اختلافی بر اساس دستور قرآن؛
- 3) از آنجا که حال این افراد یکسان نبوده؛ تبعا برخورد با آنان نیز یکسان نخواهد بود؛ اما به صورت کلی دعوت دیگران به حق زمانی اثر بخش بوده که با دلسوزی و رحمت و اخلاق خوش همراه بوده و علاوه بر آن توجه و عمل به عبادات و دستورات دینی از سوی دعوت گر که این دو عامل خود از عوامل بازدارنده ی مخالفین در برداشت منفی از شیعیان خواهد بود.
- سایت وهابیت پژوهی: (http://alwahabiyah.com/fa/Default)
- فصلنامه های: «سلفی پژوهی» و «سراج منیر» که مجموعه ای از مقالات علمی- ترویجی، مشتمل بر موضوعات مختلف نقد سلفیه؛
- کتابهای سلفی گری و وهابیت (تبار شناسی و نقد مبانی)، سید مهدی علیزاده ی موسوی؛ و سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی؛
- کتابهای منتشر شده توسط مؤسسه ی: «دارالاعلام» و مؤسسه ی: «مطالعات بنیان دینی». مجموعه ای مشتمل بر جریان شناسی گروههای سلفیه و همچنین نقد مبانی سلفیه ی جهادی؛
- کتابهای منتشر شده توسط مؤسسه ی: «دارالاعلام» با موضوعات توسل؛ سماع موتی؛ و ...
- کتابهای: «المراجعات» تألیف: علامه شرف الدین؛ گزیده ی جامعی از الغدیر، ترجمه: محمد حسن شفیعی شاهرودی، مؤسسه ی میراث نبوت؛ کتابهای امام شناسی و پاسخ به شبهات؛ و مرجعیت دینی اهل بیت (علیهم السلام) و پاسخ به شبهات، تألیف: علی اصغر رضوانی و سایر کتب مؤلف؛ کتابهای آیت الله سبحانی در موضوعات امامت و نقد سلفی گری؛
- الاحزاب/33.: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا».
- المائدة/67.: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ».
- المائدة/3.: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً».
- النساء/59.: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِر».
- المائدة/55.: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ».
- آل عمران/61.: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ».
- ر.ک: علی اصغر رضوانی، امام شناسی و پاسخ به شبهات (امامت در حدیث)، انتشارات مسجد مقدس جمکران.
- ابن تیمیة، منهاج السنة النبویة، مؤسسة قرطبة، ج5، ص161.: « أن المتأول الذي قصده متابعة الرسول لا يكفر بل ولا يفسق إذا اجتهد فأخطأ وهذا مشهور عند الناس في المسائل العملية وأما مسائل العقائد فكثير من الناس كفر المخطئين فيها وهذا القول لا يعرف عن أحد من الصحابة والتابعين لهم بإحسان ولا عن أحد من أئمة المسلمين وإنما هو في الأصل من أقوال أهل البدع الذين يبتدعون بدعة ويكفرون من خالفهم»؛ محمد بن عبدالوهاب، فتاوى ومسائل، جامعة الأمام محمد بن سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية، ج1، ص68.: «فكون بعض يرخص بالتوسل بالصالحين وبعضهم يخصه بالنبي صلى الله عليه وسلم، وأكثر العلماء ينهى عن ذلك ويكرهه، فهذه المسألة من مسائل الفقه، ولو كان الصواب عندنا: قول الجمهور: إنه مكروه، فلا ننكر على من فعله؛ ولا إنكار في مسائل الاجتهاد».
- یونس/35.: «أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون»: « پس آيا كسى كه به سوى حق هدايت مى كند سزاوارتر است كه از او پيروى شود يا آن كس كه خودش را هم تا هدايت نكنند هدايت نمى يابد؟ شما را چيست؟ چگونه قضاوت مى كنيد؟!».
جمع بندی
پرسش:
وظیفه ما نسبت به کسانی که با تبلیغات وهابیت دست از مذهب شیعه برداشته چیست و نحوه برخورد ما نسبت به آنان و تبلیغات آنان چگونه باید باشد؟
پاسخ:
- 1) کسانی که از مذهب شیعه دست برداشته به واسطه ی عدم آگاهی نسبت به معارف این مذهب دچار چنین اشتباهی شده اند؛ زیرا در صورت شناخت صحیح و اینکه داشته های شیعه بر اساس تبیین معصومانه ی اهل بیت (علیهم السلام) صورت پذیرفته وجهی بر تبعیت از دیدگاههای سایر مذاهب نخواهد بود.
- 2) فرقه ی وهابیت که رویه ی خود را برخاسته از تبعیت سلف صالح؟! دانسته با برداشتی انحرافی از آموزه های اعتقادی خصوصا توحید؛ شیعه و حتی سایر فرق اهل سنت را متهم به شرک و انحراف عقیدتی نموده؛ امری که به واسطه ی آن بسیاری از عالمان اهل سنت را در تقابل با این جریان قرار داده است.
- توجه به جایگاه عترت (علیهم اسلام) در قرآن؛
- توجه به جایگاه عترت (علیهم السلام) در سنت؛
- وجوب توجه به تبیین عترت (علیهم السلام) در مسائل اعتقادی و فقهی؛
- مطالبه ی دلیل از مخالف در ادعای برداشت صحیح از قرآن و سنت؛
- رجوع به اولی الامر در مسائل اختلافی بر اساس دستور قرآن؛
- 3) از آنجا که حال این افراد یکسان نبوده؛ تبعا برخورد با آنان نیز یکسان نخواهد بود؛ اما به صورت کلی دعوت دیگران به حق زمانی اثر بخش بوده که با دلسوزی و رحمت و اخلاق خوش همراه بوده و علاوه بر آن توجه و عمل به عبادات و دستورات دینی از سوی دعوت گر که این دو عامل خود از عوامل بازدارنده ی مخالفین در برداشت منفی از شیعیان خواهد بود.
- سایت وهابیت پژوهی: (http://alwahabiyah.com/fa/Default)
- فصلنامه های: «سلفی پژوهی» و «سراج منیر» که مجموعه ای از مقالات علمی- ترویجی، مشتمل بر موضوعات مختلف نقد سلفیه؛
- کتابهای سلفی گری و وهابیت (تبار شناسی و نقد مبانی)، سید مهدی علیزاده ی موسوی؛ و سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی؛
- کتابهای منتشر شده توسط مؤسسه ی: «دارالاعلام» و مؤسسه ی: «مطالعات بنیان دینی». مجموعه ای مشتمل بر جریان شناسی گروههای سلفیه و همچنین نقد مبانی سلفیه ی جهادی؛
- کتابهای منتشر شده توسط مؤسسه ی: «دارالاعلام» با موضوعات توسل؛ سماع موتی؛ و ...
- کتابهای: «المراجعات» تألیف: علامه شرف الدین؛ گزیده ی جامعی از الغدیر، ترجمه: محمد حسن شفیعی شاهرودی، مؤسسه ی میراث نبوت؛ کتابهای امام شناسی و پاسخ به شبهات؛ و مرجعیت دینی اهل بیت (علیهم السلام) و پاسخ به شبهات، تألیف: علی اصغر رضوانی و سایر کتب مؤلف؛ کتابهای آیت الله سبحانی در موضوعات امامت و نقد سلفی گری؛
- الاحزاب/33.: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا».
- المائدة/67.: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ».
- المائدة/3.: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً».
- النساء/59.: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِر».
- المائدة/55.: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ».
- آل عمران/61.: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ».
- ر.ک: علی اصغر رضوانی، امام شناسی و پاسخ به شبهات (امامت در حدیث)، انتشارات مسجد مقدس جمکران.
- ابن تیمیة، منهاج السنة النبویة، مؤسسة قرطبة، ج5، ص161.: «أن المتأول الذي قصده متابعة الرسول لا يكفر بل ولا يفسق إذا اجتهد فأخطأ وهذا مشهور عند الناس في المسائل العملية وأما مسائل العقائد فكثير من الناس كفر المخطئين فيها وهذا القول لا يعرف عن أحد من الصحابة والتابعين لهم بإحسان ولا عن أحد من أئمة المسلمين وإنما هو في الأصل من أقوال أهل البدع الذين يبتدعون بدعة ويكفرون من خالفهم»؛ محمد بن عبدالوهاب، فتاوى ومسائل، جامعة الأمام محمد بن سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية، ج1، ص68.: «فكون بعض يرخص بالتوسل بالصالحين وبعضهم يخصه بالنبي صلى الله عليه وسلم، وأكثر العلماء ينهى عن ذلك ويكرهه، فهذه المسألة من مسائل الفقه، ولو كان الصواب عندنا: قول الجمهور: إنه مكروه، فلا ننكر على من فعله؛ ولا إنكار في مسائل الاجتهاد».
- یونس/35.: «أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون»: « پس آيا كسى كه به سوى حق هدايت مى كند سزاوارتر است كه از او پيروى شود يا آن كس كه خودش را هم تا هدايت نكنند هدايت نمى يابد؟ شما را چيست؟ چگونه قضاوت مى كنيد؟!».