جمع بندی منظور از این حدیث چیست؟ (خروج از صف لشگریان امام زمان)

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور از این حدیث چیست؟ (خروج از صف لشگریان امام زمان)

بسم الله الرحمن الرحیم

در کتاب میزان الحکمه حدیثی دیدم که برایم مبهم بود خواستم بدانم منظور از این حدیث چیست ؟ لطفا سند حدیث را نیز در حد امکان بررسی بفرمایید .



با تشکر .

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد تذکره

[TD][/TD]




با سلام به محضر شما
اولا :
سند حدیث این است :
حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد بن عقدة ، قال : حدثنا حميد بن زياد ، عن علي بن الصباح قال : حدثنا أبو علي الحسن بن محمد الحضرمي قال : حدثني جعفر بن محمد ، عن إبراهيم بن عبد الحميد قال : أخبرني من سمع أبا عبد الله عليه السلام (1) ؛
إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ‏ يَرَى‏ أَنَّهُ‏ مِنْ‏ أَهْلِهِ‏ وَ دَخَلَ فِي سُنَّةِ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ ؛ یعنی هنگامي كه قائم قيام كند از امر [ولايت‏] او كساني بيرون مي ‏روند كه همواره چنين به نظر مي‏ رسيد از ياران او باشند. و به امر [ولايت‏] او در مي ‏آيند آناني كه شبيه خورشيد پرستان وماه پرستانند.
ثانیا :
موضوع این حدیث ریزش های زمان حضور حضرت امام زمان(عج) است که بسیاری از امر ولایت امام خارج می شوند در حالی که وقتی آنها را می بینی فکر می کنی از یاران امام زمان (عج) هستند
پی نوشت :
1. ابو عبدالله محمد بن ابراهیم نُعمانی، الغیبه، صفحه ٣١٧ باب ٢١ حدیث ١

تذکره;1012914 نوشت:
اولا سند حدیث این است :
حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد بن عقدة ، قال : حدثنا حميد بن زياد ، عن علي بن الصباح قال : حدثنا أبو علي الحسن بن محمد الحضرمي قال : حدثني جعفر بن محمد ، عن إبراهيم بن عبد الحميد قال : أخبرني من سمع أبا عبد الله عليه السلام.() اذا خرج القائم يخرج من هذا الامر من كان يُري انه من اهله و دخل فيه شبه عبدة الشمس والقمریعنی هنگامي كه قائم قيام كند از امر [ولايت‏] او كساني بيرون مي‏روند كه همواره چنين به نظر مي‏رسيد از ياران او باشند. و به امر [ولايت‏] او در مي‏آيند آناني كه شبيه خورشيد پرستان وماه پرستانند.
ثانیا : موضوع این حدیث ریزش های زمان حضور حضرت امام زمان(عج) است که بسیاری از امر ولایت امام خارج می شوند در حالی که وقتی آنها را می بینی فکر می کنی از یاران امام زمان (عج) هستند

سلام سند حدیث چقدر میتونه معتبر باشه ؟ و اینکه این ریزش ها چرا اتفاق میوفته به نظر شما و منظور از این ریزش ها چه کسانی هستن ؟

سلام مجدد
در مورد سوالاتی که در ادامه حدیث فوق فرمودید عرض می کنم :
اولا راجع به سند این روایت دو نکته را بیان می کنم :
1- در موضوع مرتبط به این حدیث روایات دیگری هم وجود دارد که در تایید آن می باشد لذا از جهت مضمون مشکلی ندارد.
2- در روایات اخلاقی و غیر فقهی، حتی سند آن اعتبار نداشته باشد، مهم آن است که مخالف دین نباشد .
ثانیا در مورد این که فرمودید چرا ریزش اتفاق می افتد از دو جهت پاسخ می دهم :
1-از جهت عقلی واضح است که هر امامی وقتی بیاید افرادی به طرفداری و افرادی هم برای منافع دنیا بر علیه امام قیام و مقابله می کنند و باعث ریزش طرفداران امام می شوند و افرادی که همه گمان می‌کنند باید از یاران ایشان باشند، از ولایت ایشان خارج می‌شوند!
2-از جهت روایات هم، روایات موید این ریزش است :
امام صادق علیه السلام فرمود:« وقتی قائم ما ظهور کند، با جاهلان بیشتری نسبت به جاهلان زمان جاهلیت رو به رو می‌گردد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حالی به سوی مردم آمد که آنان سنگ و چوب تراشیده را می‌پرستیدند، ولی وقتی قائم (علیه السلام) ظهور می‌کند، به سوی مردمی می‌آید که همگی قرآن را علیه او تفسیر و با آن استدلال می‌کنند. به خدا سوگند، مهدی (علیه السلام)، عدالت خود را در خانه‌های آنان از محل خلل دیوارهای آنان (مثلا از طریق اینترنت) وارد می‌کند، همانگونه که سرما و گرما وارد می‌شود.»(1)
ثالثا: مراد از ریزش خارج شدن از اطاعت و ولایت امام زمان(علیه السلام) است.
پی نوشت :
1-ابو عبدالله محمد بن ابراهیم نُعمانی، الغیبه، صفحه 297 : عن أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِیَّهِ قُلْتُ وَ کَیْفَ ذَاکَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ یَعْبُدُونَ الْحِجَارَهَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِیدَانَ وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَهَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ کُلُّهُمْ یَتَأَوَّلُ عَلَیْهِ کِتَابَ اللَّهِ یَحْتَجُّ عَلَیْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُرُّ.

سوال :
در کتاب میزان الحکمه حدیثی دیدم که برایم مبهم بود خواستم بدانم منظور از این حدیث چیست ؟ لطفا سند حدیث را نیز در حد امکان بررسی بفرمایید .( إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ‏ يَرَى‏ أَنَّهُ‏ مِنْ‏ أَهْلِهِ‏ وَ دَخَلَ فِي سُنَّةِ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ)

پاسخ :
اولا : در مورد سند و اعتبار این حدیث عرض می کنم :
1. در موضوع مرتبط به این حدیث روایات دیگری هم وجود دارد که در تایید آن می باشد لذا از جهت مضمون مشکلی ندارد.مثلا در دو روایتی آمده است که :
- فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً وَ سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم‏(1)
ظهوری نیست مگر پس از اذن خدای عزّوجّل و آن بعد از مدتی طولانی و قساوت قلب‌ها و پُرشدن زمین از ستم است. و به زودی کسانی نزد شیعیان من آیند و ادّعای مشاهده کنند، بدانید! پس هرکه پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگوی افترا زننده است.
- عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الْمُثَنَّى عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ لَيَنْصُرَنَ‏ اللَّهُ‏ هَذَا الْأَمْرَ بِمَنْ لَا خَلَاقَ لَهُ‏ وَ لَوْ قَدْ جَاءَ أَمْرُنَا لَقَدْ خَرَجَ مِنْهُ مَنْ هُوَ الْيَوْمَ مُقِيمٌ عَلَى عِبَادَةِ الْأَوْثَان‏(2)

2. عمدتا در روایات اخلاقی و غیر فقهی، اگر سند آن اعتبار نداشته و دچار مشکل باشد، مهم آن است که مخالف دین نباشد .
3. سند حدیث این است :
حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد بن عقدة ، قال : حدثنا حميد بن زياد ، عن علي بن الصباح قال : حدثنا أبو علي الحسن بن محمد الحضرمي قال : حدثني جعفر بن محمد ، عن إبراهيم بن عبد الحميد قال : أخبرني من سمع أبا عبد الله (عليه السلام) (2) ؛إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (علیه السلام) خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ‏ يَرَى‏ أَنَّهُ‏ مِنْ‏ أَهْلِهِ‏ وَ دَخَلَ فِي سُنَّةِ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ ؛ یعنی هنگامي كه قائم قيام كند از امر [ولايت‏] او كساني بيرون مي ‏روند كه همواره چنين به نظر مي‏ رسيد از ياران او باشند. و به امر [ولايت‏] او در مي ‏آيند آناني كه شبيه خورشيد پرستان وماه پرستانند.
ثانیا :
موضوع این حدیث خارج شدن از اطاعت و ولایت امام زمان(علیه السلام) و ریزش های زمان حضور حضرت است که بعضی از امر ولایت امام خارج می شوند در حالی که وقتی آنها را می بینی فکر می کنی از یاران امام زمان (عج) هستند.

________________________

1.ابن بابويه، محمد بن على‏، كمال الدين و تمام النعمة، محقق :غفارى، على اكبر،ناشر: اسلاميه‏، تهران‏، 1395 ق‏، چاپ: دوم‏، ج‏۲، ص۵۱۶

2.طوسى، محمد بن الحسن‏، الغيبة( للطوسي) / كتاب الغيبة للحجة، محقق: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، ناشر: دار المعارف الإسلامية، ايران؛ قم‏، 1411 ق‏، ص 450
3. ابو عبدالله محمد بن ابراهیم نُعمانی، الغیبه، صفحه ٣١٧ باب ٢١ حدیث1.

موضوع قفل شده است