استفاده از مهر در نماز به استناد کدام حدیث انجام می شود؟
ارسال شده توسط بهادری در سهشنبه, ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۱۹:۲۵
سلام و عرض ادب
من چنین چیزی نشنیده ام! بلکه شنیده ام که اهل سنت میگویند در اذان زمان پیامبر (صدراسلام) جمله "اشهد ان علی ولی الله" وجود نداشته و شیعه آن را به اذان اضافه کرده است.
همچنین میگویند مهر در زمان پیامبر وجود نداشته و شیعه آورده است. کلا این دو مورد را (به اضافه خیلی چیزهای دیگر مثل عزاداری و توسل و ...) بدعت می دانند.
سلام علیکم
عرض ادب و احترام
در پست قبل درباره «اشهد ان علیا ولی ا...» مطالبی عرض شد ، در این پست درباره مُهر نکاتی به عرض می رسد
رسول خدا (ص) بر خاك و زمين سجده مىكرد و در سجود چيزى را بين پيشانى و زمين حائل قرار نمىداد و مىفرمود: «جعلت لى الارض مسجد و طهورا»(1) زمين براى من سجده گاه و پاك كننده قرار داده شده است».
پيامبر، مسلمانان را نيز بدين كار امر مىكرد، در روایت است که روزى پيامبر وقتى ديدند كه بلال حبشى بر گِردىِ عمامهاش سجده كرد تا داغى زمين آزارش ندهد پيامبر با دست خود عمامه بلال را از زير پيشانى او بيرون كشيد و فرمود: «بلال پيشانىات را بر خاك گذار»(2) و به صهيب نيز فرمود: «ترب وجهك يا صهيب پيشانىتان را بر خاك گذار». (3)
خباب بن ارت مىگويد: «به رسول خدا (ص) از شدت حرارت زمين كه پيشانى و دستها را آزار مىدهد شكايت كرديم. او به شكايت ما پاسخ نگفت». (4)
البته خاکی بر آن سجده می شود باید پاك باشد، و از همين روست كه شيعيان تكه اى گِلِ خشك شده را براى اطمينان از پاكى آن با خود برمى دارند و چه بسا كه براى تبرك آن را از خاك مبارك كربلا كه شهادتگاه امام حسين (ع) است، بر مىگيرند .
نکته دیگر این که خود مهر موضوعيت ندارد و در زمان پيامبر (ص) تمام زمين مهر بوده است و پيشانى را روى زمين مىگذاشتند از اين رو براساس روايات معصومين، سجده بايد برزمين و روييدنىهاى زمين غير از خوردنىها و پوشيدنىها باشد. و از نظر علماى شيعه نيز سر برخاك زمين يا سنگ و امثال آن نهادن كافى است. شيعيان بر خاك، زمين، سنگريزه، تخته سنگ و ديگر اجزاى زمين و روييدنىهاى آن مانند حصير سجده مىكنند و نه بر فرش، پارچه، چيزهاى خوردنى و زينتى و اين برگرفته از روايات بسيار است.
آخرین نکته این که ،سجده، نهایت خضوع و فروتنى است و اين با سجده كردن بر سجاده، فرش، پارچه و زينتىهاى گران قيمت به دست نمىآيد و تنها راه تحققش اين است كه ارزشمندترين قسمت بدن را كه پيشانى است، بر ارزانترين چيز كه خاك است، بگذاريم. سجده بر خاك و يا قطعه ای از زمین ، نشان از سجده براى خداست و اين به خاك ساييدن به نوعى خضوع در پيشگاه پروردگار تلقى مىشود، اين نهادن پيشانى بر زمين و سجده كردن بر خاك، مناسبترين حالت سجده در برابر خداست، و بيشترين فروتنى و تواضع در پيشگاه معبود را در خود دارد. و اين كار، انسان را به ياد ريشه و اصل او، يعنى خاك مى اندازد. خداى تعالى مىفرمايد: «منها خلقناكم و فيها نعيدكم و منها نخرجكم تاره اخرى (5) از [خاك] آفريديمتان و بدان بازتان مىگردانيم و بار ديگر از آن بيرون مىآوريمتان».
برای تبرک بحث در نهایت به روایتی از حضرت امام صادق ع در این زمینه اشاره می شود:هشام از ایشان پرسید:بفرمایید سجده بر چه چیزهایی جایز است و بر چه چیز هایی جایز نیست؟حضرت فرمودند: سجده تنها بر زمين و آن چه مىرويد جايز است جز آنچه كه پوشيدنى و خوردنى است. هشام پرسيد: فدايت شوم علت آن چيست؟ حضرت فرمودند: زيرا سجده خضوع در پيشگاه خداوند عزوجل است. پس نشايد كه بر پوشيدنى و خوردنى انجام گيرد. زيرا دنياطلبان، بنده خوردنىها و پوشيدنى هايند و سجده کننده در سجده اش عبادت کننده خداست. لاجرم نشايد كه پيشانى خود را بر معبود دنيا طلبان- كه فريفته فريبايى آنند- بسايند. (6)
منابع:
1 صحيح بخارى، ج 1، ص 91 كتاب تيمم.
2 و 3 الحقيقه كماهى، ص 105
4 سنن بيهقى، ج 2، ص 105
5 سوره طه آیه 55
6 وسائل الشیعه ج 5 ص 343