علامه مجلسی

تاریخچه پیدایش روحانیت در شیعه

انجمن: 
لطفا این شبهه جدید را پاسخ بفرمائید تاریخچه آخوندیسم در ایران بر اساس شواهد تاریخی ؛ دولت انگلیس ، قبل از فرستادن برادران شرلی به ایران ، فردی بنام مقصود علی را که یک هندی الاصل در لباس دراویش بود را روانه ایران میکند . مقصود علی با کسوت درویشی اطلاعات زیادی را در در مورد فرهنگ و آداب و رسوم و مسائل داخلی ایران ، در اختیار دولت انگلیس قرار میدهد . بعدها برادران شرلی بر اساس اطلاعات مقصود علی وارد ایران میشوند . درویش علی چنان به زبان ایرانی تسلط داشت که حتی شعر فارسی میسروده است . او ، اولین ویروس شومی بود که انگلیس روانه ایران کرد . و همین درویش علی صنعت ملاسازی و اخوند سازی را در ایران راه اندازی کرد .ورود مقصودعلی ، سال ۹۹۸ هجری گزارش شده است . در این زمان خانقاه های زیادی در ایران وجود داشت . گرداننده های خانقاه را مجلس آرا میگفتند . از آنجا که مقصود علی درویش بود و شغلش مجلس آرایی خانقاه بود ؛ به مجلسی معروف شد . این آقا ، پدر مجلسیهای معروف میباشد .شاه عباس در سال ۱۰۰۲ هجری ؛؛ بنا به دلائلی با صوفیان و دراویش به مخالفت بر میخیزد و شروع به مبارزه و کشتار آنان میکند . (در صورتیکه خود در ابتدا از طرفداران صوفیان بود) این مبارزه بقدری شدید و پر از تعصب بود که مقصود علی بناچار از ایران میگریزد و دو پسرش بنامهای محمد تقی و محمد صادق را در ایران جا میگذارد . محمد صادق هنگام فرار پدر ؛ فردی نابالغ بوده و در بزرگسالی به صوفیان می پیوندد و بدون ترس به خانقاه رفت و آمد داشته است . این محمد صادق ، همان علامه مجلسی اول میباشد . بعد از مرگ شاه عباس ؛ پسرش شاه صفی به سلطنت میرسد و در ادامه کار پدرش ، به کشتار صوفیان ادامه میدهد .علامه مجلسی نیز به حمایت از شاه صفی دستور قتل صوفیان را میدهد و وقتی مردم به او اعتراض میکنند که چرا صوفیان را میکشی در حالیکه پدر خودت نیز یک صوفی بود ؛ میگوید : پدر من یک درویش واقعی نبود ؛ برای رسوخ و نفوذ در صوفیان و کسب اخبار ، به لباس دراویش در آمده بود . در واقع پدر علامه مجلسی اول ؛ جاسوس شاه عباس بوده است . پسرش محمد صادق هم جاسوس شاه صفی بوده است در بین دراویش . و بهمین دلیل بدون ترس از شاه به خانقاه رفت و آمد میکرده است . چیزی نمیگذرد که محمد صادق هم مورد غصب شاه صفی قرار میگیرد و مانند پدرش مجبور به فرار به هندوستان میشود . علامه مجلسی اول هم دو پسر داشت به نامهای عبدالله و عزیز الله عبدالله را با خود میبرد و عزیز الله در ایران میماند . او به ثروت بسیار زیادی دست مییابد که مشخص نیست منبع و ریشه اینهمه ثروت از کجا پیدا میشود . چندی بعد،محمد تقی که عموی علامه مجلسی بوده ؛ از طرف انگلیس،با شخصی بنام مراد هندی به عراق فرستاده میشود . مراد در آنجا خود را سید مراد معرفی میکند و لقب سید از اینجا ببعد وارد فرهنگ ما میشود . زیرا او خود را سید مراد هندی معرفی میکند . محمد تقی هم پسری داشته بنام محمد باقر که در عراق تحصیل میکرده . چندی بعد محمد تقی به اتفاق سید مراد و منشی های فراوانش و پسران سید مراد به ایران برمیگردند . محمد تقی با ثروت بسیار زیاد خود که هیچگاه مشخص نمیشود از کجا بدست آورده است ، حوزه های علمیه مذهبی متعددی در ایران براه می اندازد و طلبه های زیادی را جذب حوزه های علمیه خود میکند و به آنها آموزش میدهد و باصطلاح آخوند تربیت میکند . ماموریت محمد تقی مجلسی ؛ رواج خرافات تا سر حد افراط در بین مردم بوده است .زیرا انگلیس متوجه شده بود که تنها راه سلطه بر ایرانیان ؛ رواج خرافات و تفرقه افکنی در بین آنهاست . که البته تشخیص درستی هم بوده است. محمد تقی در ادامه کار خود ؛ شروع میکند به نوشتن کتابهای خود.با همان نام خودش یعنی علامه مجلسی . محمد تقی برای تمام امور و اوقات شیعیان ؛ از بدو تولد تا لحظه مرگ؛ دعاهای مخصوص را اختراع میکند. هر روز هفته یک دعا؛هر روز ماه یک دعا ؛ هر مراسم یک دعا و آداب وتعقیبات نمازهای مختلف . آنقدر دعا که هیچکس در واقع نمیتواند تمام انها را انجام دهد . منشی های او موظف میشوند که به سراسر ایران رفته و کتب و دعاهای او را تبلیغ کنند . محمد تقی یکی از فرزندانش را به ازدواج یکی از سادات در میاورد و از آنرو کلمه طباطبایی را ابداع میکند و پس از آن فرزند دو سید را طباطبایی مینامند . پس کلمه سید و طباطبایی یادگار مجلسی هاست. دخترش را هم به محمد اکمل میدهد . که نوه اش میشود وحید بهبهانی معروف . همان که اجتهاد و تقلید در شیعه را اختراع میکند.پس از او پسرش محمد باقر مجلسی؛ کار پدر را ادامه میدهد . بعد از محمد باقر مجلسی ؛ پسرش میر محمد حسین ادامه دهنده کار میشود .از آنروز تا کنون ؛ بیشتر امامان جمعه ؛ فرزندان میر محمد حسین بوده اند . میر محمد حسین مجلسی ؛ همان آخوندیست که باعث شکست ایرانیان از افغانها شد.  

فضایل دعای « یا من اظهر الجمیل» علامه مجلسی

سلام و عرض خسته نباشید ببخشید میشه لطف کنید دعای یامن اظهرالجمیل مجلسی ک توی عده الداعی ذکر شده با معنی و فضائلش رو واسم بفرستید میخوام مطمئن باشم که متنش صحیح و معتبر هس چون توی گوگل اطمینان ندارم به صحتش. باتشکر فراوان

اشکال بر سخن علامه مجلسی درباره ی اشتهار کتاب توحید مفضل

علامه مجلسی در بحار الانوار ( ج 3 ص 55) می نویسد:

متن عربی: توحيد المفضل بن عمر ، ورسالة الاهليجة المرويتين عن الصادق لاشتمالهما على دلائل وبراهين على إثبات الصانع تعالى ، ولايضر ارسالهما لاشتهار انتسابهما إلى المفضل ، وقد شهد بذلك السيد ابن طاووس وغيره. ولاضعف محمد بن سنان والمفضل لانه في محل المنع بل يظهر من الاخبار الكثيرة علو قدرهما وجلالتهما.

ترجمه ی فارسی: توحید مفضل و رساله اهلیلجه هم که از امام صادق روایت شده اند مشتمل بر دلایل و براهین اثبات صانع تعالی هستند. مرسل بودن آن دو زیانی ندارد زیرا انتسابشان به مفضل شهرت دارد و سید بن طاووس و دیگران به آن شهادت داده اند. ضعف محمد بن سنان و مفضل هم زیانی ندارد زیرا ما این ضعفها را نمی پذیریم . زیرا در روایات فراوانی به جلالت قدر و منزلت آن دو اشاره شده است.

اینگونه دفاع از روایات از علمای اخباری مانند علامه مجلسی کاملا طبیعی است و ظاهرا منظور علامه مجلسی از (( دیگران)) پدر خودشان است زیرا قبل از علامه مجلسی غیر از پدرشان علامه محمد تقی مجلسی ( در کتاب روضه المتقین ج 14ص 282) و سید بن طاووس در هیچیک از آثار علمای شیعه ( یا حتی غیر شیعه) اثری از مفید شمردن یا گواهی دادن به صحت انتساب کتاب توحید مفضل به امام صادق نیامده است. حال اشکال ما این است که چگونه علامه مجلسی حرف دو نفر را به عنوان اشتهار این کتاب تلقی کرده است؟!
این در حالی است که حتی تا قبل از سید بن طاووس ( صرفنظر از اشاره ی کوچک نجاشی که برخی آن را همان توحید مفضل می دانند) اصلا ذکری از وجود کتاب توحید مفضل هم در آثار دیگر علما نیامده است.
با این حال ما همان اسناد و گواهی های موجود را هم بررسی می کنیم و نشان می دهیم که آنها هم نمی توانند کمکی به اشتهار کتاب توحید مفضل بکنند.

الف- سخن سید بن طاووس

سید بن طاووس در دو مورد از آثار خود از توحید مفضل یاد می کند که در پایین می آید:

متن عربی : وانظر كتاب المفضل بن عمر الذي أملاه مولانا الصادق عليه السلام فيما خلق الله جل جلاله من الاثار ( کشف المحجه ص 9)

ترجمه: ( در توصیه به فرزند خود) ودر کتاب فضل بن عمر که امام صادق درباره ی آفرینش خدای جل و علا بر او املا فرموده بنگر و اندیشه کن.

متن عربی: يصحب معه كتاب المفضل بن عمر الذي رواه عن الصادق ع في معرفة وجوه الحكمة في إنشاء العالم السفلى و إظهار أسراره فإنه عجيب في معناه. ( امان الاخطار ص 91)

ترجمه: از جمله آداب مسافران است که کتاب توحید مفضل را که درباره ی شناخت حکمتها و تدابیر و اسرار نهفته در آفرینش این جهان است و وی آن را از امام صادق نقل کرده به همراه داشته باشد.

اما به دلایل زیر نمی توان به این سخنان سید بن طاووس اعتماد چندانی کرد:

1- سید بن طاووس متعلق به قرن هفتم هجری است و فاصله زمانی زیادی با زمان امام صادق دارد و قبل از او هم کسی از علمای شیعه توحید مفضل را مورد توجه و عنایت قرار نداده است. در حالی که شایسته بود با فرض احتمال انتساب به امام صادق هم شیخ صدوق در کمال الدین و توحید و یا علامه طبرسی در احتجاج از آن استفاده کنند.

2- حتی بعد از زمان سید بن طاووس هم تا عصر مجلسی پدر و پسر هیچ نشانی از ذکر و مفید دانستن و گواهی به صحت انتساب توحید مفضل در بین علمای شیعه دیده نمی شود.

3- سید بن طاووس در ادامه ی تمجید خود از توحید مفضل در کتاب امان الاخطار ( ص 91 و 92) همین نظر را نسبت به کتاب (( مصباح الشریعه)) هم دارد در حالی که با توجه به محتوای این کتاب کذب بودن انتساب آن به امام صادق آشکار تر است و بسیاری از علما هم انتساب مصباح الشریعه را به امام صادق رد کرده اند. حتی علامه مجلسی هم علی رغم اخباری بودن با توجه به گرایش های ضد صوفی ای که دارد انتساب این کتاب را به امام صادق صحیح ندانسته است.

4- گاهی سید بن طاووس اخبار نادر و مرسلی را در کتب خود نقل می کند که در کتب پیش از خود هیچ ردی از آنها دیده نمی شود. وی حتی در کتاب (( الملاحم و الفتن)) کعب الاحبار یهودی را هم از اصحاب خاص امام علی دانسته که تقیه می کرده است و در همان کتاب ملاحم و الفتن چندین روایت از کعب الاحبار نقل کرده است!

5- سید بن طاووس هیچ طریقی برای دریافت کتاب توحید مفضل ذکر نکرده است.

ب- اشاره ی نجاشی در رجال خود

نجاشی ( عالم رجالی قرن پنجم هجری) در رجال خود هنگام برشمردن آثار مفضل بن عمر از (( کتاب فکر کتاب في بدا الخلق والحث على الاعتبار )) یاد کرده است. ( رجال نجاشی ص 416) که برخی کتاب فکر و فی بدا الخلق را یک کتاب دانسته اند. ولی از عنوان کتاب فی بدا الخلق و الحث علی الا عتبار برمی آید که باید مشتمل بر موضوع پیدایش آفرینش هم باشد در صورتی که در توحید مفضل چنین چیزی نیامده است. و همچنین آیت الله خویی هم کتاب فکر و کتاب فی بدا الخلق را دو کتاب جداگانه دانسته است.( معجم الرجال الحدیث ج 19 ص 317)
در هر حال برخی به قرینه اینکه در آغاز برخی از مباحث توحید مفضل عبارت (( فکر یا مفضل )) به کار رفته است آن را همان ((کتاب فکر)) که نجاشی ذکر کرده دانسته اند.

اما این مطلب هم به دلایل زیر به اشتهار توحید مفضل کمکی نمی کند:

1- نجاشی به هیچ عنوان انتساب (( کتاب فکر)) به امام صادق را تایید نکرده است. بلکه وی همانطور که آثار ذکر شده برای افراد دیگر را در رجال خود آورده از کتب منسوب به مفضل بن عمر هم ذکر کرده است. همانگونه که خود در رجال خود نیز می گوید: وإنما ذكرنا [ ه ] للشرط الذي قدمناه. ( رجال نجاشی ص 416) یعنی اگر ما اسمی از او برده ایم برای این بوده است که تصمیم داشتیم کسانی که به فرق شیعه منسوب هستند و کتابی دارند را ذکر کنیم.

2- هیچ قطعیتی وجود ندارد که (( کتاب فکر)) همان توحید مفضل باشد. و وجود قرینه ی یک عبارت هم همیشه اطمینان بخش نیست.مثلا سید حسن مدرسی کتاب ما افترض الله علی الجوارح من الایمان / کتاب الایمان و الاسلام را که نجاشی در زمره کتب مفضل بن عمر ذکر کرده را به قرینه اینکه راوی آن از مفضل شخصی به نام (( صباح المدائنی)) است همان نامه امام صادق در جواب مفضل بن عمر دانسته که در بصائر الدرجات از شخصی به نام (( میاح المدائنی)) نقل شده است. که به احتمال قوی (( میاح)) و (( صباح)) تصحیف یکدیگر هستند. اما دلیل روشنی بر انطباق نامه موجود امام در بصائر الدرجات با کتاب ما افترض الله مفضل ارائه نشده است. زیرا عنوان کتاب مفضل چنین بر می آید که زمینه آن باید مسأله مدخلیت عمل در ایمان و وجوب ایمان بر اندام ها مانند چشم و گوش و شرح وظایف ایمانی تک تک آن ها باشد که در متون حدیثی نیز در این باره احادیثی رسیده است. و از این روی مضمون آن با نامه موجود در بصائر الدرجات که موضوع آن تأکید بر عمل در برابر اندیشه غالیانه تأویل واجبات و محرمات به اشخاص، و عمل گریزی و بسنده کردن بر معرفت امامان است، تفاوتی آشکار دارد. افزون بر این طریق نجاشی به کتاب ما افترض الله مفضل نیز با سند روایت بصائر و رساله میاح متفاوت است. ( میراث مکتوب شیعه ص 399)

3- گاهی نجاشی افرادی را تضعیف کرده ولی آثار آنها را مفید شمرده است (مانند حسن بن محمد نوفلی) در حالی که برای آثار مفضل بن عمر چنین کاری نکرده است.

4- نجاشی تنها اثر و مصنفی که از امام صادق دیده شده را (( رساله ی اهوازیه)) عنوان کرده است. ( ولم ير لأبي عبد الله عليه السلام مصنف غيره __ رجال نجاشی ص 101)

ج- محمد بن سنان

همانگونه که گفته شد سند کتاب توحید مفضل مرسل است با این وجود دو راوی در آن وجود دارد که اینک به ذکر آنها می پردازیم.

محمد بن سنان در بین علمای رجال وضعیت اختلافی دارد. ولی ما همانگونه که علامه مجلسی گفت فرض را بر ثقه بودن و جلالت قدر او قرار می دهیم. اما با فرض ثقه بودن او نیز اشکال وجاده ای بودن برخی روایات او بر طرف نمی شود. زیرا برخی روایات او از طریق وجاده نقل شده است در حالی که در سند آنها تصریحی به وجاده ای بودنشان نشده است. و تنها وی قبل از مرگ خود به اینکه برخی روایاتش وجاده ای است خبر داده است. ( اختیار معرفه الرجال ج2 ص 795) وجاده در پایین ترین درجه و مرتبه ی طریق دریافت و تحمیل روایت قرار دارد.

د- مفضل بن عمر

مفضل بن عمر نیز مانند محمد بن سنان در بین علمای متقدم رجال وضعیت اختلافی دارد اما وضعیت او نسبت به محمد بن سنان بهتر است. با این حال ما فرض را بر ثقه و مورد اعتماد بودن مفضل قرار می دهیم. ولی با فرض توثیق او نیز این مسئله در مورد آثار و کتب او برطرف نمی شود:

در کتاب رجال ابن غضایری در شرح حال مفضل آمده است که : وقد زِيْدَ عليهِ شَيْءٌ كَثِيرٌ ( یعنی مطالب بسیاری نیز به او بسته اند ) و حمل الغلاة في حديثه حملا عظيما ( یعنی غلات در روایات او حساب بزرگی باز کرده اند). ( رجال ابن غضایری ص 87)

صرفنظر از انتقاداتی که به کتاب رجال ابن غضایری می شود ولی سخن ابن غضایری درباره ی روایات و آثار مفضل از طریق شواهد زیادی تقویت می شود زیرا کتب و روایات زیادی به روایت مفضل بن عمر از امام صادق وجود دارد که در کذب بودن انتساب بیشتر آنها به امام صادق تردید نداریم. در پایین نام بعضی از آنها آمده است:

1- رساله الهتف الشریف

2- رساله اهلیلجه

3-الرسالة المفضلیة و الاتکال علی بارئ البرّیة

4- کتاب الصراط

5-حدیث امام صادق علیه‌السلام درباره ظهور و رجعت ( در هدایه الکبری ص 392 -444)

6- مجالس المومنین

7- کتاب الاساس

8- کتاب العقود

9-کتاب جامع الاصول (درج المراتب)

10- کتاب الفرائض و الحدود

نتیجه گیری: قبل از علامه مجلسی و پدرشان در منابع شیعه فقط سید بن طاووس سخن از مفید بودن و گواهی به انتساب توحید مفضل به امم صادق داده است. مسلما گفته ی یکی از علمای شیعه را نمی توان تعبیر به اشتهار کرد. از طرف دیگر سخن سید بن طاووس درباره ی توحید مفضل با توجه به فاصله ی زمانی و عدم ذکر طریق دریافت و دیگر آرای او اعتبار چندانی ندارد.
همچنین علاوه بر مرسل بودن سند توحید مفضل وضعیت رجالی دو راوی موجود یعنی محمد بن سنان و م مفضل بن عمر حتی با فرض توثیق و علو شان آنها نیز به گونه ای است که انتساب کتاب توحید مفضل به امام صادق را با تردید مواجه می سازد.

خدمات علمی و اجتماعی علامه مجلسی

انجمن: 

[=&amp]علامه مجلسی بعد از رحلت آقا حسین خوانساری که منصب شیخ الاسلامی را در زمان شاه سلیمان صفوی به عهده داشت در سال 1098 ه.ق با پیشنهاد و درخواست شاه سلیمان از طرف وی به مقام شیخ لاسلامی دار السلطنه اصفهان منصوب شد و تا پایان سلطنت پادشاه مزبور در این مسند باقی ماند. بعد از مرگ شاه سلیمان در سال 1105 ه.ق و جلوس شاه سلطان حسین به تخت سلطنت علامه مجلسی مجددا از طرف شاه صفوی در مقام قبلی خود ابقا شد . او تا سال وفاتش (1111 ه.ق) عهده دار این منصب بود.[/]



[=&amp]بنابراین علامه مجلسی به مدت هفت سال در دوران سلطنت شاه سلیمان و پنج سال نیز در سلطنت شاه سلطان حسین در مجموع به مدت دوازده سال شیخ الاسلام اصفهان بود. وی بعد از
[/]

[=&amp]محقق کرکی که بعضی از مخالفان او را به مخترع مذهب شیعه ملقب ساختند از با نفوذ ترین علمای دوران صفوی است که متصدی این مقام بوده اند.[/]



[=&amp]
[/]




[=&amp]

خدمات اجتماعی

1-نخستین کاری که علامه مجلسی بعد از به دست گرفتن اجرای احکام شرع در دوران سلطنت شاه سلیمان انجام داد شکستن بت کفار هند در شهر اصفهان است. واقعه از این قرار بود: (( روزی مسموع شیخ افتاد که جماعتی از کفار هند پنهانی بتی را در شهر اصفهان بوده می پرستیدند. پس حکم شرعی به شکستن آن بت صادر کردو سعی و تلاش کفار موثر نیفتاد و هرچه مال و منال و هدایا تقدیم همایونی نمودند که بلکه داهیه را از سر معبود خودشان دفع کرده باشند سودی نبخشید و بر حسب حکم نافذ آن عالم ربانی بت را شکستند.)) ( ریحانه الادب ج5 ص 194)[/]



[=&amp]اهمیت این کار علامه مجلسی در آن است که وجود بت در پایتخت کشور مدعی شعار توحید و نفی شرک و بت پرستی مایه ی ننگ بود. این اقدام علامه مجلسی در زمان او و بعد از وی مورد تحسین و ستایش عالمان دینی قرار گرفت و به گفته ملک الشعرا (( این عالم در ترویج شیعه فایدتی بزرگ حاصل نمود.)) ( علامه مجلسی و آثار فارسی او ص 66-67)[/]



[=&amp]

2-مورد دوم از فعالیت های علامه مجلسی در دوران سلطنت شاه سلطان حسین است. براساس آنچه مورخان نوشته اند در مراسم تاجگذاری شاه سلطان حسین صفوی شاه اجازه نداد کسی از صوفیان به رسم معمول شمشیر را زیپ پیکر وی سازد و در عوض انجام آن را از شیخ الاسلام خواست. ( وقایع السنین و الاعوام ص 541)[/]



[=&amp]علامه مجلسی شمشیر سلطنت را به دست خود به کمر شاه بست و خطبه ی مراسم تاجگذاری را نیز وی انشاد و ایراد نمود. شاه صفوی در مقام سپاس از اقدام علامه مجلسی اظهار داشت که علامه در عوض این خدمت چه خواسته هایی دارد تا شاه آنها را برآورده سازد.علامه مجلسی سه خواسته را عنوان کرد: نخست منع شرابخواری و شراب فروشی و دوم منع جنگ طوایف و سوم منع دسته جات کبوتر بازی. شاه نیز خواسته های علامه مجلسی را پذیرفت و بلافاصله فرمان لازم را صادر کرد.( علامه مجلسی . حسین طارمی ص97)[/]



[=&amp]در مورد خواسته دوم و سوم مجلسی باید اوضاع اجتماعی آن روز اصفهان و دیگر شهرهای ایران را ملاحظه نمود. ممکن است در آن عهد اشخاصی در پی ارتکاب این اعمال موجب اذیت و آزار شهروندان می گشتند و جنگ طوایف هم که بنیانگذار آن شاه عباس اول بود پیامد های ناگواری از قبیل کشته و زخمی شدن عده ای بی گناه را به دنبال داشت و این دو مسئله از مسائل و مشکلات اجتماعی آن دوران محسوب می شد و رفع این منکرات جز با فرامین حکومتی امکان پذیر نبود.[/]



[=&amp]و اما درخواست نخستین او بسیار مورد توجه و حائز اهمیت است. او از شرابخواری شاه سلیمان و درباریان فاسد وی آگاه بود. پادشاهی که به گفته ی شاردن (( نمی توان باورکرد که تاب و تحمل این پادشاه در نوشیدن مشروب تا چه اندازه است ... اه تقریبا همیشه مست است... حتی این پادشاه بزرگان و اشراف را نیز مجبور می کرد مشروب بخورند...) ( انقراض سلسله صفویه لارنس لکهارت ص 46)[/]



[=&amp]تاریخ صفویه پر است از گزارشهایی که مورخان درباره ی میگساری پادشاهان این سلسله داده اند. از میان پادشاهان صفویه به جز شاه طهماسب اول و سلطان محمد خدابنده تقریبا بقیه ی[/]

[=&amp]سلاطین این سلسله آلوده به میگساری و عیاشی بوده اند و اعتیاد به شراب در مورد جانشینان شاه عباس اول یعنی شاه صفی و شاه عباس دوم و شاه سلیمان و شاه سلطان حسین از حد گذشته بود.[/]



[=&amp]با توجه به شرایط نامناسب اخلاقی حاکم بر دربار صفوی و نیز جامعه ی آن روز می توان گفت که علامه مجلسی در ابتدای تصدی منصب شیخ الاسلامی در پی فرصتی بود که فرمان منع شراب را از شاه صفوی بگیرد. به گونه ای که این فرمان حکومتی شامل خود شاه و درباریان نیز بشود. با وجو احتمال آلوده شدن شاه جدید به باده نوشی و لزوم پیشگیری از آن اظهار چنین خواسته ای برای اجرای یکی از احکام الهی ضروری می نمود و این زمان پیش آمده برای علامه مجلسی بهترین فرصتی بود که می توانست خواسته ی خود را عملی سازد. بنابراین آنچه را که مسئولیت و وظیفه ی دینی و سیاسی علامه مجلسی اقتضا می کرد وی انجام داد.لیکن اقدامات علامه مجلسی در جلو گیری از آلوده شدن شاه صفوی به باده نوشی با توطئه ی مریم بیگم عمه ی پدر شاه با شکست مواجه شد و شاه سلطان حسین نیز مانند اعقاب و پدران خود به شرابخواری آلوده گشت. به گفته مورخان (( از آن به بعد سخت پایبند شراب شد به طوری که ندرتا هشیار دیده می شد و طبعا دیگر قادر به تمشیت امور دولتی نبود)).(انقراض سلسله صفویه ص 46)[/]



[=&amp]و نتیجه آن بود که شاه سلطان حسین بر اثر افراط در باده نوشی و عیاشی چنان سست عنصر و بی اراده گشت که در حمله ی افغان با دست خود تاج و تخت سلطنت را به محمود افغان تسلیم کرد.[/]



[=&amp]

3-یکی دیگر از اقدامات سیاسی علامه مجلسی تالیف رساله مستقلی درباره ی آداب سلوک حاکم با رعیت است که در واقع ترجمه ی عهدنامه ی مالک اشتر به همراه سه حدیث دیگر به زبان فارسی و روان جهت استفاده حکام زمان خود است.[/]



[=&amp]از آنجا که مسلک علمی علامه مجلسی مسلک اخباری بود قهرا تالیف سیاست نامه را نیز با همان زبان نگاشت. به نظر می رسد که علامه مجلسی با مشاهده ی فساد دلتمردان صفوی و گرایش آنها به عیاشی و تجمل گرایی و اسراف و تبذیر وراحت طلبی و ظلم وستم نسبت به مردم و غفلت آنان از امور کشور داری در صدد نگارش این رساله برآمد و هدف از تالیف آن را (( تنبیه ارباب غفلت و اصلاح اصحاب دولت)) ( بیست و پنج رساله فارسی ص 135) بیان کرد.[/]



[=&amp]

4-ترویج آداب و سنن و مستحبات اسلامی : علامه مجلسی عملا مردم را به رعایت موازین آداب و سنن ترغیب می نمودند و تقید زائد الوصفی راجع به اجزای آداب و سنن مبذول می داشتند . نمازهای مستحبی و اغسال مستحبه و دیگر مستحبات وارده در شرع مطهر هرگز از ایشان و پیروانش ترک نمی شد. و در همین زمینه کتاب (( حلیه المتقین)) را به زبان فارسی تالیف نمودند.[/]



[=&amp]

5-علامه مجلسی با عقل و درایت خاصی که داشتند در صدد برآوردن کلیه ی نیازهای فرهنگی جامعه اسلامی برآمدند و جامعه خود را از روی آوردن به مکتب های الحادی و غیر اسلامی بی نیاز سازند و این ابتکار در آثار ایشان مشهود است چه آثار فارسی و چه آثار عربی و چون [/]

[=&amp]مردم محیط اجتماعی ایشان فارسی زبان بودند نیاز فرهنگی آنان را از راه تالیف آثار فارسی برآورده نمودند.[/]



[=&amp]در زمینه معارف اسلامی و اصول دین کتاب (( حق الیقین)) و در مسائل اخلاقی و اجتماعی کتاب (( عین الحیات)) و ((مشکوه الانوار)) و در مسائل آداب و سنن اسلامی کتاب (( حلیه المتقین)) و در مسائل تاریخی کتاب (( حیات القلوب)) که درباره تاریخ انبیا نگاشته و راجع به شناخت چهارده معصوم کتاب (( جلاء العیون)) و در مسائل ادعیه و زیارات و تعقیبات کتاب (( تحفه الزائر)) و (( زاد المعاد)) و (( مقباس المصابیح)) و (( ربیع الاسابیع)) و غیره می باشد و در مسائل اعتقادی (( رساله اعتقادات)) و ((رساله رجعت)) و (( رساله جبر و تفویض و بدا)) و ((رساله صفات ذات و فعل)) و غیره می باشد.[/]



[=&amp]در مسائل هیات و نجوم (( رساله اختیارات الایام کبیر و صغیر)) و در مسائل فقهی رساله های فراوانی در موضوع های گوناگون تالیف نموده اند.[/]



[=&amp]

6-بازسازی مساجد مخروبه و به وجود آوردن مساجد بزرگ: مساجد در زمان علامه مجلسی رونقی پرشکوه به خود گرفت و اجتماعات عظیم صفوف نمازهای جمعه و جماعت را تشکیل می داد و اکثر مساجدی که الان در شهر اصفهان از آن زمان باقی است مساجد بسیار وسیع و دارای شبستان های وسیع می باشد که طبعا چنین مساجد وسیع مورد نیاز بوده است.[/]



[=&amp]

7-رهبری دینی: همانگونه که گذشت علامه مجلسی در سال 1098 هجری قمری به منصب شیخ الاسلامی منصوب گردید و به مدت دوازده سال در این منصب باقی بود. در این مدت علاوه بر مرجعیت دینی کارهای اساسی حکومتی را چون عزل و نصب قضات و اجرای حدود و اصلاح امور مردم و رفع نیازمندی های آنان را شخصا به عهده داشت . مرحوم سید نعمت الله جزایری می نویسد: پس از وفات علامه مجلسی ارکان دولت سلاطین صفویه درهم ریخت تا منجر به سقوط و اضمحلال آنها گشت.[/]



[=&amp]

خدمات علمی

1-احیای حوزه علمیه اصفهان: علامه مجلسی توانست حوزه علمیه اصفهان را گسترش دهد تا جایی که یکی از بزرگترین حوزه های علمیه تشیع فرار گرفت و رونق به سزایی یافت. [/]



[=&amp]

2-تدوین و تالیف بزرگ ترین دایره المعارف احادیث شیعه به نام بحار الانوار[/]



[=&amp]

3-جمع آوری کتب شیعه: یکی از خدمات بسیار بزرگ علامه مجلسی به جامعه اسلامی جمع آوری کتب شیعه بود او افراد متخصص و کتابشناس را به کلیه ممالک اسلامی گسیل داشت تا کتاب های شیعه را جمع آوری نمایند و در این راه مشقت های فراوانی را متحمل گردید و از قدرت سلاطین صفویه به نحو شایسته در این راه استفاده نمود و در نتیجه کتاب های فراوانی از کتب شیعه که اثری از آنها نبود جمع آوری شد که تا کنون باقی مانده و آنچه را از کتب شیع که دسترسی به آنها نیافت هنوز مفقود است.[/]



[=&amp]از باب نمونه کتاب (( مدینه العلم)) تالیف مرحوم شیخ صدوق که یکی از کتب بسیار معتبر شیعه است تا قرن نهم این کتاب موجود بوده و سپس مفقود گردیده و علامه مجلسی در طلب آن رنج ها کشید و دسترسی به کتاب پیدا نکرد و هنوز این کتاب مفقود است.[/]



[=&amp]

4-استنساخ کتب شیعه و نشر آن : علامه مجلسی از وجوهاتی که در دست داشت چه وجوهات ثلثی و دولتی و وقفی و امثال آن افراد خاصی را با اجرت معین استخدام نموده بود که کار آنها همیشه استنساخ کتابهای شیعه بود چه کتب حدیثی و غیره. این اقدام او سبب تکثیر و نشر کتابهای شیعه گردید.[/]



[=&amp]گواه بر آن کتب خطی ای است که در این زمان ملاحظه می شود که اکثر آنها در عصر علامه مجلسی استنساخ شده ودر پاره ای از این کتب خطی نشان هایی از آن موجود است و مخصوصا در کتب خطی حدیثی که علامت بلاغ و انهاء و اجازه ی مهر ایشان مشهود است.[/]



[=&amp]

5-احیا و ترویج کتب اربعه شیعه ( کافی شیخ کلینی و من لایحضره الفقیه شیخ صدوق و تهذیب الاحکام و استبصار شیخ طوسی): علامه مجلسی با دو اقدام این چهار کتاب را ترویج نمودند:[/]



[=&amp]اول: در مقام شرح این چهار کتاب برآمدند شرحی بسیار دقیق به نام ((مرآه العقول)) بر کتاب کافی نوشتند که در 26 جلد چاپ و منتشر شده و شرحی بر کتاب تهذیب الاحکام شیخ طوسی نوشتند به نام (( ملاذ الاخیار)) در 16 جلد که به طبع رسیده و شرحی بر کتاب من لایحضره الفقیه و استبصار نوشته اند که متاسفانه هنوز چاپ و منتشر نگردیده است.[/]



[=&amp]دومین اقدام ایشان در ترویج کتب اربعه آن بود که هرکس موفق به استنساخ یکی از کتب اربعه می شد از جانب علامه مجلسی مفتخر به مدال اجازه روایتی می شد که در آن اعصار ارزش والایی داشت و به سبب همین اجازه روایت است که صاحب اجازه سلسله اسناد او به معصوم متصل می گردد. و این اقدام ایشان سبب رونق یافتن کتب اربعه در آن اعصار تا کنون گردید. تا جایی که در حدود دویست مورد اجازه روایت علامه مجلسی در کتب اربعه مخطوط به خط ایشان مشاهده می شود.[/]


دانلود کتب علامه محمد باقر مجلسی

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

:Gol:سلام علیکم و رحمة الله و برکاته:Gol:

کتاب عین الحیاة رو از علامه محمد باقر مجلسی(رحمت الله و رضوان الله علیه) رو برای دانلود میزارم با فرمت Html

خودم رفتم از کتابخانه 12600خریدم بعد دیدم تو اینترنت مجانی واسه دانلود هست:Gig::khaneh:

توجه:

- بعد از دانلود کتاب را از حالت زیپ خارج کرده و مطالعه بفرمایید.

- فرمت کتاب html می باشد.

- قابلیت کپی برداری از تمامی متون کتاب.

- ترجیحا برای مطالعه کتاب از مرورگر Internet Explorer استفاده نمایید.

- در ادامه مطلب می توانید از فهرست کتاب دیدن فرمایید.

عین‏ الحیات در یک نگاه:عین‏الحیات کتابى است فارسى در اخلاق و عرفان اسلامى شیعى اثر عالم نامدار اواخر دوران صفوى ملا محمدباقر مجلسى (متولد سال 1037 و در گذشته به سال 1110 ه.ق). این کتاب ترجمه و شرح سفارشها و توصیه‏هاى اخلاقى پیامبر اکرم (ص) به ابوذر غِفارى صحابى معروف آن حضرت است. نثر کتاب در بیشتر بخشها از نمونه‏هاى نثر ساده و روان دوران صفوى است و شرحها عمدتا شامل نقل ترجمه روایات پیامبر و امامان معصوم درباره هر موضوع مى‏شوند. هدف مؤلف آن بوده است که با این کتاب، مردم عادى و غیر متخصص را با عرفان اسلام اصیل آشنا سازد و آنها را از گرایش به عرفانهاى آمیخته با عناصر مسیحى، بودایى، یونانى، هندى، مانوى، زرتشتى و تسنن بازدارد و به عرفان در تشیع ناب سوق دهد؛ عرفانى که در آن، شریعت و طریقت یکى مى‏شوند، دنیا و آخرت به همزیستى مى‏رسند و خلق و مخلوق و زن و فرزند و دوست مى‏توانند به جاى آن‏که حجاب حق باشند، به عنوان جلوه حق و وسیله قرب حق به کار آیند؛ عرفانى که در آن، سالک خوش مى‏زید، خردمندانه مى‏اندیشد، عالمانه مى‏نگرد، زیبایى مى‏آفریند و مسند حکومت و مکنت و پهنه مبارزه و نبرد به همان اندازه مرکب سلوک اوست که زمین فقر و مسکنت و محراب عبادت؛ عرفان بندگى، زندگى و سرزندگى، نه عرفان دریوزگى، درماندگى و واپسماندگى؛ عرفان تعالى و ستیز، نه عرفان خوارى و گریز؛ عرفانى که در آن، عشق‏ورزى با همسر، مهرورزى با فرزند و شادى آفرینى در قلب مؤمن، گاه با ثواب برترین ذکرها و مقبولترین توبه‏ ها و استغفارها برابرى مى‏کند.


ان شاءالله براتون مفید باشه:Gol:

حجم فقط 980کیلوبایت

دریافت از کتابخانه سایت






لینک دانلود مستقیم: http://shiabooks.dl4.ir/uploads/1298820384.zip

اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم ان شاءالله

دانلود داستان های بحار الانوار

داستان های بحار الانوار


"داستان های بحار الانوار نسخه1" با فرمت jar مجموعه زیبایی از داستان های مجموعه گرانقدر بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی و شامل بخش های مقابل است.


جلد 1 : لبخند پیامبر صلى الله علیه و آله ، نوبت را رعایت كنید! ، گریه پیامبر صلى الله علیه و آله ! ، رعایت حجاب در نزد نابینا! ، بد خلقى فشار قبر مى آورد! ، دوازده درهم با بركت .

جلد 2 : از ما حركت از خدا بركت ، یك شبانه روز خدمت ، بهتر از یك سال جهاد! ، رضایت مادر ، فقیرى در كنار ثروتمند ، نان خوردن به وسیله دین خدا ممنوع ! ، قوى ترین انسان ، پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در معرض قصاص ، پیغمبر صلى الله علیه و آله و شبان ، گناهان خود را كوچك نشمارید! .
جلد 3 : درختان بهشتى ، بهترین آرزو ، مزاح پیغمبر ، ارزش دانش اندوزى ، چهار خصلت خدا پسند ، محك امتحان ، اطاعت از شوهر.

جلد 4 : چگونگى گناهان فرو مى ریزد ، بنده سپاسگزار ، زندگى دنیا ، مردى كه باغهاى بهشت را به دنیا فروخت ، خصلت هاى پسندیده ، دروغ كوچك در نامه اعمال ، كنترل زبان ، انسان خوشبخت ، زندن شدن مردگان ، علامتهاى آخرالزمان ، على علیه السلام مظهر عدالت.

جلد 5 : رفیقان همسفر ، انسان بزرگ ، یك درس آموزنده ، پیامبر صلى الله علیه و آله و مبارزه با كارهاى بى منطق ، حق شناسى پیامبر صلى الله علیه و آله ، قوانین آسان ، بدترین مردم ، راه ورود از درهاى بهشت ، پیامبر صلى الله علیه و آله با مردگان سخن مى گوید! ، هفتصد درود خداوند و غیره ...

حجم فایل :598 KB

دانلود کتاب «توحيد مفضل»

انجمن: 

مولف: مفضل ابن عمر
مترجم: علامه محمد باقر مجلسی
این احادیث که از لسان مبارك امام صادق (ع) صادر شده و هم اينك در دست است روايتى طولانى است در توحيد، معروف به «توحيد مفضل» كه به واسطه يكى از شاگردان ممتاز امام صادق به جاى مانده است.
راوى اين كتاب يكى از تربيت يافتگان حوزه شكوفاى شيعه، مفضل بن عمر جعفى كوفى است. اين دانشمند نامى كمال و فضيلت فراوان داشته و عمرى با حضور در محفل امام صادق و امام كاظم (ع) از مكتب سعادتبخش ايشان درس معرفت آموخت. مفضل در زمره اصحاب خاص امامان بوده و در نزد آنان از موقعيت ويژه اى برخوردار بوده است. اين راوى نور آثار ماندگارى داشته است.

دانلود 110جلد بحار الانوار علامه مجلسی رحمة الله علیه (مخصوص رایانه)

انجمن: 

به نام خدا
بعد از داستان های بحار (مخصوص همراه)
اینجا
http://www.askdin.com/showthread.php?t=5616
الان 110 جلد بحار که در اینترنت دیدم
اینجا
به ترتیب 110 جلد بر روی سایت آپ می کنم
التماس دعا
28 صفر :Gol: