عاشیه

بررسی روایت دستور توسل توسط عایشه

[=&amp]به نام خدا

سلام

یک وهابی به این روایت این چنین شبه وارد کرده؛ پاسخ این شبهه چیست؟

دارمی در سنن خود میگوید:«قحط اهل المدینة قحطا شدیدا فشکوا الی عائشة فقالت:انظروا قبر النبی صلی الله علیه و سلم فاجعلوا منه کووا الی السماء حتی لایکون بینه و بین السماء سقف قال:ففعلوا فمطرنا مطرا حتی نبت العشب و سمنت الابل حتی تفتقتمن الشحم فسمی عام عام الفتق»سنن دارمی ج1 ص227[/][=&amp] - [/]


[=&amp]
ترجمه: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند پس به عایشه شکایت بردند.عایشه گفت:به قبر رسول خدا رو بیاورید و پنچره هایی از آن به آسمان بگشایید به طوری که بین قبر آنحضرت و آسمان سقفی نباشد.راوی گوید:مردم همین کار را انجام دادند پس باران فراوانی بارید.تا جایی که گیاهان رویید و شترها آنقدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند.به حدی که آن سال را سال ترک نامیدند»[/]

[=&amp]نقد آن وهابی

این روایت نیز ضعیف است[/][=&amp]. [/]

[=&amp]خلاصه ی حکم محدث بزرگ شیخ آلبانی در باره ی روایت چنین است:[/]

[=&amp]الراوي: أبو الجوزاء أوس بن عبدالله الأزدي المحدث:الألباني - المصدر: تخريج مشكاة المصابيح - الصفحة أو الرقم: 5894[/][=&amp]
[/][=&amp]خلاصة حكم المحدث: إسناده ضعيف[/]

[=&amp]الراوي: أوس بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر: أحكام الجنائز - الصفحة أو الرقم: 335[/][=&amp]
[/][=&amp]خلاصة حكم المحدث: لا يصح[/]

[=&amp]الراوي: أوس بن عبدالله المحدث:الألباني - المصدر: التوسل - الصفحة أو الرقم: 126[/][=&amp]
[/][=&amp]خلاصة حكم المحدث: ضعيف الإسناد موقوف[/]

[=&amp]همانطور که دیده میشود این روایت ضعیف و غیر صحیح موقوف است یعنی به عایشه نسبت داده شده[/]

[=&amp]سند روایت چنین است:[/]

[=&amp]حدثنا أبو النعمان ثنا سعيد بن زيد ثنا عمرو بن مالك النكري حدثنا أبو الجوزاء أوس بن عبد الله قال قحط أهل المدينة قحطا شديدا فشكوا...[/]

[=&amp]راوی اول:[/]

[=&amp]1-[/][=&amp]ابو نعمان( محمد بن الفضل معروف به عارم). [/]

[=&amp]در رواه التذهبین رقم 6226 آمده است[/][=&amp]:
[/][=&amp]رتبته عند ابن حجر : ثقة ثبت تغير فى آخر عمره . در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد[/][=&amp]
[/][=&amp]رتبته عند الذهبي : الحافظ ، تغير قبل موته فما حدث. قبل از فوتش تغییر کرد[/][=&amp].[/]

[=&amp]و قال النسائى : كان أحد الثقات قبل أن يختلط .یکی از ثقات بود قبل از اینکه مغزش تغییر کند.[/]

[=&amp]و قال البخارى : تغير فى آخر عمره .بخاری میگوید در آخر عمرش تغییر کرد[/]

[=&amp]و قال ابن حبان : اختلط فى آخر عمره و تغير حتى كان لا يدرى ما يحدث به ، فوقع فى حديثه المناكير الكثيرة ، فيجب التنكب عن حديثه فيما رواه المتأخرون ، فإن لم يعلم هذا من هذا ترك الكل و لا يحتج بشىء منها[/][=&amp] .[/]

[=&amp]در آخر عمرش حافظه اش تغییر کرد تا حدی که نمیدانست چه میگوید و در حدیث هایش مناکیر پدید آمد[/][=&amp] .[/]

[=&amp]راوي دوم[/]

[=&amp]2-[/][=&amp]سعید بن زید[/]

[=&amp]در جرح سعید آمده است[/][=&amp]:[/]

[=&amp]قال أبو حاتم ، والنسائي ، والبيهقي[/][=&amp]: [/][=&amp]ليس بالقوي[/][=&amp]قوی نیست[/][=&amp].[/][=&amp] معجم الجرح والتعديل ص 65[/]

[=&amp]وقال الدارقطني ، وابن حزم ضعيف[/][=&amp]. [/][=&amp]الجرح والتعديل عند ابن حزم الظاهري ص 118[/]

[=&amp]وقال البزار[/][=&amp] : [/][=&amp]لين.[/][=&amp]سستی دارد.[/]

[=&amp]وقال الجوزجاني : سمعتهم يضعفون أحاديث فليس بحجة. شندیم که ضعیفش میدانند . حجت نیست[/]

[=&amp]وقال ابن حبان : كان يخطئ في الاخبار ويهم حتى لا يحتج به إذا انفرد. در اخبار خطا میکند و توهم دارد و اگر خبری را تنهایی نقل کند خبرش حجت نیست[/][=&amp].[/]

[=&amp]وذكره ابن الجوزي في كتاب والضعفاء والمتروكين ، وذكره الذهبي في المغنى في الضعفاء[/][=&amp] .[/]

[=&amp]ابن جوزی در کتاب ضعفا و متروکین اسمش را آورده و ذهبی هم در المغنی او را ضعیف میداند[/][=&amp].[/]

[=&amp]راوی سوم:[/]

[=&amp]3-عمرو بن مالك النكري[/]

[=&amp]ذكره ابن حبان في الثقات وقال[/][=&amp] : [/][=&amp]يغرب ويخطئ.[/][=&amp] اسمش را در ثقات ذکر کرده و میگوید غریب الحدیث و خطا دارد[/][=&amp].[/][=&amp] ص 487 / 8[/]

[=&amp]قال ابن عدي في الكامل وقال[/][=&amp] : [/][=&amp]منكر الحديث[/][=&amp] عن الثقات ويسرق الحديث سمعت أبا يعلى يقول عمرو بن مالك النكري كان ضعيفا. ص 150 / 5[/]

[=&amp]ابن عدی میگوید از ثقات منکر الحدیث است و حدیث میدزدد و شنیدم که ابا یعلی میگفت عمرو بن مالک ضعیف است[/]

[=&amp]وقال محمد بن طاهر المقدسي[/][=&amp] : [/][=&amp]ضعيف جداً[/][=&amp] ذخيرة الحافظ ص 1991 / 4[/]



[=&amp]همچنین انقطاع بین ام المؤمنین عایشه و ابی الجوزاء وجود دارد[/]

[=&amp]خود ابو الجوزاء هم مورد بحث است.[/]

[=&amp]اسم او اوس بن عبد الله الربیعی البصری است و بخاری در تاریخ الکبیر میگوید[/][=&amp]: [/][=&amp]في إسناده نظر.[/][=&amp] تاریخ کبیر ص 16 / 2[/]