طوفان نوح عالم گیر بود

ابهامات ماجرای کشتی حضرت نوح (ع)

با سلام و پوزش سوالی را در مورد ماجرای کشتی نوح عرض کرده بودم اما پاسخی نگرفتم لذا اگر فراموش شده ذیلا" دوباره عرض میکنم :

با سلام، گفته میشود که در خشکی بیش از یک و نیم میلیون گونه جانوری وجود دارد، با توجه به این واقعیت کشتی نوح چه ابعادی باید داشته باشد تا 3 میلیون جانور را در خود جای دهد و دیگر اینکه حضرت نوح چقدر وقت برای جمع آوری 3 میلیون جانور صرف کرده که همانطور که میدانیم گرفتن جانوران کار ساده ای نیست مگر آنکه بگوییم این جانوران بنا به دستور الهی خود به صف شده و وارد کشتی شدند، اما مسلما تعداد انسانهای مسافر کشتی بسیار کمتر از حیوانات بوده است ولی بهرحال این چنین جمعیتی نیازمند کشتی بطول چندین کیلومتر بوده است. از طرفی سوالی که از خود من شد این بود که جمعیت زیادی از انسانها بودند که در کشتی سوار نشدند و گرفتار غضب الهی و خفه شدن در آب دریا شدند و سوال اینست که مسلما" در بین این جمعیت کودکان و نوزادان بسیاری بودند پس چگونه بوده که خداوند به این کودکان و نوزادان رحم نکرده و همه را در دریا خفه کرده؟؟!!!!
و دیگر اینکه چرا از زمان نوح یا از زمان قوم لوط به اینطرف خداوند دیگر چنین عذابهایی را بر سر بشر نازل نکرده است حال آنکه میدانیم که در همین دوره معاصر کم نبودند انسانهایی که چون قوم لوط گناه کردند یا همچون قوم نوح کفر ورزیدند، کشورهای کمونیست کم نبوده و نیستند، چرا چنین بلایی بسر شوروی کمونیست یا چین کمونیست یا کوبا یا برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیامد ؟ که این خود تبعیض است و با عدالت خدا منافات دارد، اگر خداوند در مورد کشورهای مذکور صبر پیشه کرده پس چرا برای قوم نوح صبر پیشه نکرد با آنکه اطلاعات و آگاهی بشر در زمان نوح بسیار کمتر از امروز بوده و خدا به آنها باید ارفاق بیشتری میکرده، یا چرا برای جمعیتها و گروههای همجنس باز بمانند قوم لوط عذاب نازل نشد ؟ این تفاوت رفتار و این تبعیض که به نظر با عدالت خداوند جور درنمیاد به چه علت است؟
با تشکر.

از نظر قرآن آیا طوفان نوح عالم گیر بود و آیا تاریخ هم نظر قرآن را تأیید می کند؟

از نظر قرآن آیا طوفان نوح عالم گیر بود و آیا تاریخ هم نظر قرآن را تأیید می كند؟


سلام

از ظاهر بسیاری از آیات قرآن چنین بر می آید كه طوفان نوح (ع) جنبه منطقه ای نداشته است، بلكه حاثه ای بوده است برای سراسر روی زمین، زیرا كلمه ارض (زمین) به طور مطلق ذكر شده مانند «خداوندا بر روی زمین از كافران كه هرگز امید به اصلاحشان نیست احدی را زنده مگذار» و همچنین «ای زمین آبهای خود را فرو بر...» از بسیاری از تواریخ نیز، جهانی بودن طوفان نوح استفاده می شود، به همین جهت تمام نژادهای كنونی را به یكی از سه فرزند نوح (حام، سام، یافث) كه بعد از نوح باقی ماندند باز می گردانند.
در تاریخ طبیعی نیز دورانی بنام دوران باران های سیلابی دیده می شود كه اگر آن را الزاماً مربوط به قبل از تولد جانداران ندانیم قابل تطبیق بر طوفان نوح نیز هست.
این نظریه نیز در تاریخ طبیعی زمین هست كه محور كره زمین تدریجاً تغییر پیدا می¬كند، یعنی قطب شمال و جنوب تبدیل به خط استوا و خط استوا جای قطب شمال و جنوب را می گیرد، روشن است كه به هنگام گرم شدن یخ¬های فوق العاده متراكم قطبی، آب دریاها به اندازه ای بالا می آید كه بسیاری از خشكی¬ها را فرا می گیرد و با نفوذ در لایه¬های زمین به صورت چشمه¬های خروشان از نقاط دیگر سر بر می¬آورد، و همین گسترش آب¬ها باعث فزونی ابرها و بارش باران¬های زیادتر می گردد.
این مطلب كه نوح از حیوانات روی زمین نمونه هایی با خود برداشت نیز موید جهانی بودن طوفان است، و اگر محل زندگی نوح را كوفه ـ آنچنان كه در بعضی از روایات آمده است ـ بدانیم و باز طبق رویات دیگر دامنه طوفان به مكه و خانه كعبه همه كشیده شده باشد، این خود مؤید دیگری بر جهانی بودن این طوفان است.
ولی با این احتمال منطقه ای بودن آن نیز بكلی منتفی نیست، زیرا اطلاق كلمه ارض بر یك منطقه وسیع جهان در قرآن مكرر آمده است چنانكه در سرگذشت بنی اسرائیل می خوانیم «مشرق ها و مغرب های زمین را در اختیار گروه مستضعفان (بنی اسرائیل) قرار دادیم» .(1)
حمل حیوانات در كشتی نیز ممكن است به خاطر این باشد كه در آن قسمت از زمین، نسل حیوانات قطع نگردد، بخصوص این كه در آن روز نقل و انتقال حیوانات از نقطه های دوردست كار آسانی نبود.
هم چنین قرائن دیگری كه در بالا ذكر شد قابل تطبیق بر منطقه ای بودن طوفان نوح می تواند باشد.
این نكته قابل توجه است كه طوفان نوح به عنوان مجازات آن قوم سركش بود، و ما هیچ دلیلی در دست نداریم كه دعوت نوح به سراسر زمین رسیده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسیدن دعوت یك پیامبر (در عصر خودش) به همه نقاط، بسیار بعید به نظر می رسد.
بنابراین به نظر ما طوفان نوح در منطقه خاصی از زمین بوده است . پی نوشت:
1- اعراف/137.