جمع بندی ابهامات ماجرای کشتی حضرت نوح (ع)

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ابهامات ماجرای کشتی حضرت نوح (ع)

با سلام و پوزش سوالی را در مورد ماجرای کشتی نوح عرض کرده بودم اما پاسخی نگرفتم لذا اگر فراموش شده ذیلا" دوباره عرض میکنم :

با سلام، گفته میشود که در خشکی بیش از یک و نیم میلیون گونه جانوری وجود دارد، با توجه به این واقعیت کشتی نوح چه ابعادی باید داشته باشد تا 3 میلیون جانور را در خود جای دهد و دیگر اینکه حضرت نوح چقدر وقت برای جمع آوری 3 میلیون جانور صرف کرده که همانطور که میدانیم گرفتن جانوران کار ساده ای نیست مگر آنکه بگوییم این جانوران بنا به دستور الهی خود به صف شده و وارد کشتی شدند، اما مسلما تعداد انسانهای مسافر کشتی بسیار کمتر از حیوانات بوده است ولی بهرحال این چنین جمعیتی نیازمند کشتی بطول چندین کیلومتر بوده است. از طرفی سوالی که از خود من شد این بود که جمعیت زیادی از انسانها بودند که در کشتی سوار نشدند و گرفتار غضب الهی و خفه شدن در آب دریا شدند و سوال اینست که مسلما" در بین این جمعیت کودکان و نوزادان بسیاری بودند پس چگونه بوده که خداوند به این کودکان و نوزادان رحم نکرده و همه را در دریا خفه کرده؟؟!!!!
و دیگر اینکه چرا از زمان نوح یا از زمان قوم لوط به اینطرف خداوند دیگر چنین عذابهایی را بر سر بشر نازل نکرده است حال آنکه میدانیم که در همین دوره معاصر کم نبودند انسانهایی که چون قوم لوط گناه کردند یا همچون قوم نوح کفر ورزیدند، کشورهای کمونیست کم نبوده و نیستند، چرا چنین بلایی بسر شوروی کمونیست یا چین کمونیست یا کوبا یا برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیامد ؟ که این خود تبعیض است و با عدالت خدا منافات دارد، اگر خداوند در مورد کشورهای مذکور صبر پیشه کرده پس چرا برای قوم نوح صبر پیشه نکرد با آنکه اطلاعات و آگاهی بشر در زمان نوح بسیار کمتر از امروز بوده و خدا به آنها باید ارفاق بیشتری میکرده، یا چرا برای جمعیتها و گروههای همجنس باز بمانند قوم لوط عذاب نازل نشد ؟ این تفاوت رفتار و این تبعیض که به نظر با عدالت خداوند جور درنمیاد به چه علت است؟
با تشکر.

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد ممسوس و استاد مسلم

با سلام و احترام

اینکه در کشتی حضرت نوح چند حیوان وجود داشته است مشخص نیست و در قران هم به این موضوع اشاره ای نشده است. البته در مورد آماری که شما ارائه نمودید که یک ملیون و نیم گونه حیاتی در زمین وجود داشته است این امار برای عصر حاضر و زمان فعلی است و در زمان حضرت نوح ما هیچ آماری از موجودات و تعداد گونه جانوری در دست نداریم و شاید کمتر از این زمان بوده اند یا شناخته نشدند.

بنابر این وقتی تعداد انها مشخص نباشد نمیتوان گفت سه ملیون حیوان در کشتی حضرت نوح جا شدند.
البته این اشکال در جایی مطرح است که طوفان زمان حضرت نوح جهانی بوده باشد و حضرت نوح مجبور باشد همه حیوانات را داخل کشتی نماید در حالی که برخی قائل هستند که طوفان حضرت نوح جهانی نبوده و منطقه ای بوده است.

از این رو در تفسیر نمونه ضمن اینکه هر دو دیدگاه آمده می خوانیم: منطقه ‏ای بودن طوفان هم، منتفی نیست. یکی از دلایل آن این است که طوفان نوح به عنوان عذاب و کیفر، روی داده و دلیلی نداریم که دعوت نوح در آن زمان جهاني بوده و به سراسر جهان رسیده باشد. چراكه با امکانات آن روز بعید به نظر می‏رسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمی‏تواند جهانی باشد، چون مردم مناطق دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند.[1] اگر این مبنا را قبول نماییم، پس اشکالات فوق وارد نیست.

اما در مورد حجم کشتی در منابع اختلاف است.
۱. برخی گفته‌اند: طول آن ۱۲۰۰ ذراع و عرض آن ۸۰۰ ذراع و ارتفاع آن ۸۰ ذراع بوده است. بر طبق این قول روایتی هم از امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز رسیده است.
۲. بعضی گفته‌اند: طول آن ۷۰۰ ذراع و عرض آن ۳۰۰ ذراع و ارتفاع آن ۸۰ ذراع بوده است.
۳. قول دیگر: طول آن را ۳۰۰ ذراع و عرض آن را ۸۰ ذراع و ارتفاع آن را ۳۰ ذراع گفته‌اند.

از ابن عباس نقل شده است؛ که کشتی مزبور دارای سه طبقه بوده است. طبقه‌ی زیرین، طبقه میانی و طبقه‌ی فوقانی که طبقه‌ی فوقانی آن اختصاص داشت برای نجات یافتگان از انسان‌ها.[2]

همچنین در اعلام قرآن آمده: به موجب منظومه‌ بابلی، کشتی دارای هفت طبقه است و هر طبقه، بخشهای مختلفی دارد. [3]
قرآن شریف اشاره‌ای به اندازه‌ و خصوصیات کشتی ننموده و فقط فرموده: ما او و کسانی که با او در کشتی جمع آمده بودند، نجات دادیم.[4]

بنابر این اگر بنا باشد از هر حیوانی یک جفت در کشتی باشند و با توجه به اینکه جانوران آبزی از این امر مستثنی میشوند خصوصا اگر طوفان منطقه ای باشد نه جهانی میتوان گفت حضور این تعداد در کشتی بعید از ذهن نیست.

اینکه حضرت نوح چه مدت زمانی را برای جمع اوری حیوانات صرف کرده بر ما پوشیده است اما از انجا که این طوفان از معجزات الهی است دور از ذهن نیست که حیوانات به امر الهی خود جمع شده و برای سوار شدن به کشتی هدایت شده باشند.
با همه این احوالات اشکالات فوق در جایی وارد است که بگوییم طوفان جهانی بوده است اما اگر منطقه ای باشد این اشکالات وارد نیستند.

سوال جنابعالی به دو بخش تقسیم میشود بخش اول تاریخی و بخش دوم ان کلامی و اعتقادی است بنده بخش اول ان را برای شما پاسخگویی کردم و بخش دوم را باید کارشناسان کلامی پاسخگویی کنند بنده برای بخش دوم سوال شما ان را ارجاع خواهم داد و در بخش کلام پاسخ خود را دنبال کنید باتشکر


[/HR][1] . تفسیر نمونه، ج 9، ص 102 به بعد، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ 1379ش.

[2] . رسولی محلاتی، قصص قرآن، ج 1 ص 62

[3] . خزائلی، محمد، اعلام قرآن، ص۶۴۴

[4] . شعراء/سوره۲۶، آیه۱۱۹.


سلام و درود
با عرض پوزش دو سوال خدمت گرانقدر حضرتعالی عارضم
1- اگر طوفان منطقه ای بود چه لزومی به جمع اوری حیوانات بود؟در سایر پهنه های زمین می توان غیر از گونه های خاص و مختص که لزومی هم ندارد یافت و تبعتا اگر مقصود استفاده از حیواناتی مطلوب بوده باشد یافتن آن راحت تر است تا بدین شکل جمع آوری نمودن
2- در سوال دوم هم اینکه در مورد ارتباط آن با حماسه گیلگمش و اینکه همچین مضموناتی در آن یافت میشود آیا آن حماسه از جانب خداوند بوده که به تحریف دچار گشته یا اینکه از التزامات ذهن بشری بوده و داستانی بیش نیست
سپاسی فزوننده پیشاروی شما

hessam78;905327 نوشت:
اگر طوفان منطقه ای بود چه لزومی به جمع اوری حیوانات بود؟در سایر پهنه های زمین می توان غیر از گونه های خاص و مختص که لزومی هم ندارد یافت و تبعتا اگر مقصود استفاده از حیواناتی مطلوب بوده باشد یافتن آن راحت تر است تا بدین شکل جمع آوری نمودن

با سلام و احترام خدمت شما
در صورتی که ما طوفان منطقه ای را بپذیریم ثمره فایده اش در انجا بروز میکند که دیگر لزومی ندارد حضرت نوح تمام جانوران زمین را در کشتی خود جمع نماید و فقط باید جانوارن و حیوانات منطقه ای که طوفان خیز میشود را به کشتی خود سوار کند طبعا کار سختی برای ان حضرت نبوده است. واضح است که در همان منطقه ای که باید طوفان ایجاد شود دارای گونه های حیات حیوانی است و حتما حضرت نوح انها را سوار بر کشتی مینماید. اگر از حیوانات همان منطقه یک جفت از نر و ماده را سوار بر کشتی کند نسل انان منقرض نخواهد شد.

hessam78;905327 نوشت:
در سوال دوم هم اینکه در مورد ارتباط آن با حماسه گیلگمش و اینکه همچین مضموناتی در آن یافت میشود آیا آن حماسه از جانب خداوند بوده که به تحریف دچار گشته یا اینکه از التزامات ذهن بشری بوده و داستانی بیش نیست
سپاسی فزوننده پیشاروی شما

با سلام و احترام خدمت شما
در مورد حماسه گیلگمش و تحولات پس از ان منابع تاریخی یا غیر تاریخی به ان نپرداخته اندو به نظر میرسد که شبیه افسانه باشد تا حقیقت اینکه شخص گیلگمش شخصیتی فرابشری داشته این که دو سومش انسانی و یک سوم ایزدی بیشتر به افسانه میخورد اگر چه در الواح دوازده گانه ان سخن از طوفان و جمع اوری حیوانات شده است ولی باقی مطالب ان به حقیقت نزدیک نیست به هر حال نمیتوان به ان با چشم یک منبع تاریخی نگاه کرد.

ممسوس;905450 نوشت:
با سلام و احترام خدمت شما
در صورتی که ما طوفان منطقه ای را بپذیریم ثمره فایده اش در انجا بروز میکند که دیگر لزومی ندارد حضرت نوح تمام جانوران زمین را در کشتی خود جمع نماید و فقط باید جانوارن و حیوانات منطقه ای که طوفان خیز میشود را به کشتی خود سوار کند طبعا کار سختی برای ان حضرت نبوده است. واضح است که در همان منطقه ای که باید طوفان ایجاد شود دارای گونه های حیات حیوانی است و حتما حضرت نوح انها را سوار بر کشتی مینماید. اگر از حیوانات همان منطقه یک جفت از نر و ماده را سوار بر کشتی کند نسل انان منقرض نخواهد شد.

سلام و درودی سرشار از تحیت و التفات الهی خدمت کارشناس محترم
با تشکر از پاسخگویی
سوالی دیگر به نوع دیگری به پیشاروی حضرتعالی به عرض برسانم تا حق مطلب را بهتر ادا کنم؛ مثلا در عربستان این اتفاق ممکن است رخ داده باشد دیگر جمع اوری حیوانات برای جلوگیری از مقطوع النسل شدن کار عبثی است با مهاجرت به مکان دیگر می توان آن گونه ها را یافت که کاری سهل و به مراتب آسان تر است مواردی خاص که ضرورتی هم ندارد ممکن است یافت نشود
از آنجا که حضرت نوح سالیان سال برای ساخت آن کشتی تلاش کرد میبایست طوفان فراگیر بوده باشد(به طوری که مهاجرت میسر نباشد) آنطور که از روایات و آیات مشخص است،زیرا اگر با فرض کاهش منطقه از عالم به مقیاسی مختصر برای کاهش تعداد و تنوع و واقع پذیر تر کردن ماجرا دیگر لزومی برای ساخت کشتی نیست حضرت نوح و یاران آن حیوانات را جمع آوری کرده به اذن خدا ، رهسپار دیار دیگر می شوند بدون آنکه کشتی ساخته باشند هم مردم جور پیشه آن منطقه به درک واصل میشوند و هم یاران و خوبان در امان هستند
دو شرط دیگر ممکن است پیش آید که؛
اگر تعداد و تنوع کم بوده باشد انتقال راحت تر است که فبها(که به نظر بنده در مخالفت با تفکر امروزی است و احتمال ناصواب بودن آن بیشتر است زیرا که مطلوبشان می بایست 4 پایان بوده باشد که قبل از آن به احتمال کثیری بر حسب انشقاق گونه ها تعداد و تنوع بسیار زیاد است اما ازانجا که نظر در این ماجرا مهم نیست چشم پوشی میکنیم از این فرض)
دوم اگر انتقال دشوار بوده باشد به دلیل فزونی تنوع و تعداد پس به مراتب ساختن کشتی به آن عظمت و نگه داری آنها در آن مدت می بایست سخت تر بوده باشد
با تشکر در پناه حق@};-

به نام خدا.

ممسوس;905314 نوشت:
از این رو در تفسیر نمونه ضمن اینکه هر دو دیدگاه آمده می خوانیم: منطقه‏ای بودن طوفان هم، منتقی نیست. یکی از دلایل آن این است که طوفان نوح به عنوان عذاب و کیفر، روی داده و دلیلی نداریم که دعوت نوح در آن زمان جهاني بوده و به سراسر جهان رسیده باشد. چراكه با امکانات آن روز بعید به نظر می‏رسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمی‏تواند جهانی باشد، چون مردم منطقه‏های دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند.[1] اگر این مبنا را قبول نماییم، پس اشکالات فوق وارد نیست.

با عرض سلام، با اجازه بنده در این مورد سوالی دارم که اگر ممکن هست لطف کنید در نوبت پاسخگویی قرار بدید ممنون میشم.

بنده در سخنرانی ها شنیده ام که بین حضرت نوح نبی (ع) و حضرت آدم (ع) اونقدری فاصله زمانی نبوده که نوع بشر در کلیه نقاط کره زمین پخش شده باشه و همه در یک منطقه جغرافیایی بودن. این حرف درسته؟

ستایشگر :Gol:

ممسوس;905314 نوشت:
با سلام و احترام

اینکه در کشتی حضرت نوح چند حیوان وجود داشته است مشخص نیست و در قران هم به این موضوع اشاره ای نشده است. البته در مورد آماری که شما ارائه نمودید که یک ملیون و نیم گونه حیاتی در زمین وجود داشته است این امار برای عصر حاضر و زمان فعلی است و در زمان حضرت نوح ما هیچ آماری از موجودات و تعداد گونه جانوری در دست نداریم و شاید کمتر از این زمان بوده اند یا شناخته نشدند.

بنابر این وقتی تعداد انها مشخص نباشد نمیتوان گفت سه ملیون حیوان در کشتی حضرت نوح جا شدند.
البته این اشکال در جایی مطرح است که طوفان زمان حضرت نوح جهانی بوده باشد و حضرت نوح مجبور باشد همه حیوانات را داخل کشتی نماید در حالی که برخی قائل هستند که طوفان حضرت نوح جهانی نبوده و منطقه ای بوده است.

از این رو در تفسیر نمونه ضمن اینکه هر دو دیدگاه آمده می خوانیم: منطقه‏ای بودن طوفان هم، منتقی نیست. یکی از دلایل آن این است که طوفان نوح به عنوان عذاب و کیفر، روی داده و دلیلی نداریم که دعوت نوح در آن زمان جهاني بوده و به سراسر جهان رسیده باشد. چراكه با امکانات آن روز بعید به نظر می‏رسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمی‏تواند جهانی باشد، چون مردم منطقه‏های دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند.[1] اگر این مبنا را قبول نماییم، پس اشکالات فوق وارد نیست.

اما در مورد حجم کشتی در منابع اختلاف است.
۱. برخی گفته‌اند: طول آن ۱۲۰۰ ذراع و عرض آن ۸۰۰ ذراع و ارتفاع آن ۸۰ ذراع بوده است. بر طبق این قول روایتی هم از امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز رسیده است.
۲. بعضی گفته‌اند: طول آن ۷۰۰ ذراع و عرض آن ۳۰۰ ذراع و ارتفاع آن ۸۰ ذراع بوده است.
۳. قول دیگر: طول آن را ۳۰۰ ذراع و عرض آن را ۸۰ ذراع و ارتفاع آن را ۳۰ ذراع گفته‌اند.

از ابن عباس نقل شده است؛ که کشتی مزبور دارای سه طبقه بوده است. طبقه‌ی زیرین، طبقه میانی و طبقه‌ی فوقانی که طبقه‌ی فوقانی آن اختصاص داشت برای نجات یافتگان از انسان‌ها.[2]

همچنین در اعلام قرآن آمده: به موجب منظومه‌ی بابلی، کشتی دارای هفت طبقه است و داخل هر طبقه، عرضا به نُه قسمت شده است.[3]
قرآن شریف اشاره‌ای به اندازه‌ و خصوصیات کشتی ننموده و فقط فرموده: ما او و کسانی که با او در کشتی جمع آمده بودند، نجات دادیم.[4]

بنابر این اگر بنا باشد از هر حیوانی یک جفت در کشتی باشند و با توجه به اینکه جانوران ابزی از این امر مستثنی میشوند خصوصا اگر طوفان منطقه ای باشد نه جهانی میتوان گفت حضور ایت تعداد در کشتی بعید از ذهن نیست.

اینکه حضرت نوح چه مدت زمانی را برای جمع اوری حیوانات صرف کرده بر ما پوشیده است اما از انجا که این طوفان از معجزات الهی است دور از ذهن نیست که حیوانات به امر الهی خود جمع شده و برای سوار شدن به کشتی هدایت شده باشند.
با همه این احوالات اشکالات فوق در جایی وارد است که بگوییم طوفان جهانی بوده است اما اگر منطقه ای باشد این اشکالات وارد نیستند.

سوال جنابعالی به دو بخش تقسیم میشود بخش اول تاریخی و بخش دوم ان کلامی و اعتقادی است بنده بخش اول ان را برای شما پاسخگویی کردم و بخش دوم را باید کارشناسان کلامی پاسخگویی کنند بنده برای بخش دوم سوال شما ان را ارجاع خواهم داد و در بخش کلام پاسخ خود را دنبال کنید باتشکر



[/HR][1] . تفسیر نمونه، ج 9، ص 102 به بعد، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ 1379ش.

[2] . رسولی محلاتی، قصص قرآن، ج 1 ص 62

[3] . خزائلی، محمد، اعلام قرآن، ص۶۴۴

[4] . شعراء/سوره۲۶، آیه۱۱۹.


با سلام در مورد قسمت اول پاسخ شما باید بگویم هیچیک از گونه های جانوری در عرض دو سه هزار سال اخیر بوجود نیامده اند و تمامی آنها قدمتی چند صد هزار ساله یا چند ملیون ساله دارند و گمان نمی کنم ماجرای نوح بیش از ده هزار سال قدمت داشته باشد و بر خلاف تصور شما آمار گونه های جانوری امروز بیشتر از گذشته نیست!!! بلکه کمتر از گذشته است چرا که بسیاری از این گونه ها منقرض شدند و شکارهای بی رویه بشر نسل بسیاری از جانوران را از بین برد پس کل تعداد از سه میلیون امروز هم بیشتر بوده نه کمتر!!! و من عرض کردم گونه های جانوری موجود در خشکی پس ماهی ها که شما آنها را هم کسر کردید جزو جمعیت بیش از سه میلیون در خشکی نمیباشد!!!!! و بطور کلی خداوند پس از خلق زمین در میلیاردها سال پیش کم کم حیوانات را خلق کرد برای همین تمامی آنها قدمت چند میلیون ساله دارند و در طی زمان در اثر آتشفشانها و زلزله ها و عصر یخبندان و در آخر شکار بی رویه بشر تعداد گونه های آنها مرتب کمتر و کمتر شده ، نه بیشتر!!! و اگر نوح برای گرفتن هر جفت و بردن آن به کشتی فقط یکساعت وقت صرف میکرد و روزی 16 ساعت هم بی وقفه کار میکرد چیزی در حدود 500 سال طول می کشید تا تمام حیوانات را در کشتی قرار دهد و این کار ممکن نبود چرا که در طول زمان خیلی کمتر از این حیواناتی که جمع کرده بود می مردند!! تازه مسئله غذا دادن به حیوانات که برای گوشت خواران باید حیوانات اضافه تر بعنوان غذا قرار دهد و مسئله نظافت فضله حدود 4 میلیون حیوان هم مطرح است!!! که اصلا نمیتواند در کشتی چنین کند و این خود نیازمند یک جزیره بزرگ است نه کشتی!!! و بهتر است موضوع را بشکل یک قصه نبینیم که براحتی محالات آنرا بپذیریم آنرا بشکل یک واقعیت که مثلا کسی بخواهد امروز آن عمل را با امکانات آنزمان انجام دهد ببینیم و آنگاه ببینیم واقعا چقدر چنین چیزی ممکن بوده است. چون موضوع فقط در غالب قصه های کودکانه قابل باورست و نه در واقعیت.
نکته دیگر اینکه خداوند به نوح فرمود از هر جانور جفتی را در کشتی قرار بده و نگفته نظاره کن که از هر حیوان جفتی به کشتی خواهند آمد. این نشان میدهد که اولا از تمام این بیش از سه میلیون باید جفتی در کشتی قرار دهد!!! و دوم اینکه خودش باید آنها را بگیرد و در کشتی قرار دهد!!!!! پس تا اینجا فرمایش شما صحیح نبود.
اما درین مورد که میگویید طوفان منطقه ای بوده پس چه لزومی داشته که اصلا حیوانات را دز کشتی قرار دهند حیوانات خودشان از نقاط دیگر به نقاطی که طوفان شده بود می آمدند و درین صورت خداوند نباید نگران انقراض نسل حیوانات میشد و عقلایی تر بود که می گفت برای سیر کردن خودتان تعدادی چهارپا در کشتی قرار دهید که بعد از طوفان تا حیوانات از نقاط دیگر به منطقه شما بیایند غذا برای خوردن داشته باشید. این مسئله که خداوند تاکید می کند که از هر حیوان جفتی در کشتی قرار بده نشانه اینست که هر موجودی در خارج از کشتی از بین خواهد رفت و نسل حیوانات خشکی منقرض خواهد شد پس طوفان نمی توانسته منطقه ای باشد بلکه تمام جهان را در بر گرفته بنابراین استدلال منطقه ای بودن طوفان هم با توجه به دلایلی که ذکر شد صحیح نمی باشد.
و اما در مورد آخر سوالم که چقدر طفل بی گناه در این طوفان بناحق از بین میروند و عدم وجود چنین مجازاتهایی برای کافران آینده که تبعیض و بی عدالتی است را ظاهرا جنابعالی مرا به کتابی ارجاع دادید که باید بگویم که من اگر میخواستم کتاب بخوانم که از سایت شما سوال نمی کردم هدف اینست که در کمترین زمان بتوان به جوابی مختصر و مفید دست یافت لذا لطفا قسمت آخر سوالم را کارشناسی دیگر پاسخ دهند ضمن اینکه شما نیز بدلیل نادرست بودن دلایلی که آوردید لازمست دوباره پاسخ بفرمایید.
با تشکر.

hessam78;905548 نوشت:
سوالی دیگر به نوع دیگری به پیشاروی حضرتعالی به عرض برسانم تا حق مطلب را بهتر ادا کنم؛ مثلا در عربستان این اتفاق ممکن است رخ داده باشد دیگر جمع اوری حیوانات برای جلوگیری از مقطوع النسل شدن کار عبثی است با مهاجرت به مکان دیگر می توان آن گونه ها را یافت که کاری سهل و به مراتب آسان تر است مواردی خاص که ضرورتی هم ندارد ممکن است یافت نشود

باسلام و احترام
مطلبی که شما بیان کردید در صورت وقوع میتوان گفت چنین اتفاقی میافتد اما بیان شما در حرد فرض و تصور است و در حقیقت چنین چیزی رخ نداده است اصولا اگر حیواناتی که حضرت نوح انان را جمع اوری کرد از گونه هایی باشند که نسلشان در معرض خطر قرار داشته با چنین طرفندی از این گزیند مصون میمانند البته باز همان فرض عدم کلیت طوفان حضرت نوح متصور است.

hessam78;905548 نوشت:
ز آنجا که حضرت نوح سالیان سال برای ساخت آن کشتی تلاش کرد میبایست طوفان فراگیر بوده باشد(به طوری که مهاجرت میسر نباشد) آنطور که از روایات و آیات مشخص است،زیرا اگر با فرض کاهش منطقه از عالم به مقیاسی مختصر برای کاهش تعداد و تنوع و واقع پذیر تر کردن ماجرا دیگر لزومی برای ساخت کشتی نیست حضرت نوح و یاران آن حیوانات را جمع آوری کرده به اذن خدا ، رهسپار دیار دیگر می شوند بدون آنکه کشتی ساخته باشند هم مردم جور پیشه آن منطقه به درک واصل میشوند و هم یاران و خوبان در امان هستند

نکته خوبی را اشاره کردید اما باید در این موضوع تامل کردکه خداوند قوم حضرت نوح را به بلایی و فتنه ای ازمایش میکند و بناست خداوند اتمام حجتی بر انان کرده باشد زیرا هم تمرداز امر الهی کردندو هم از دستورات پیامبر و بزرگ قوم خود سرپیچی نمودند لاجرم مستحق چنین عذابی بودند و قطعا صبر خداوند از حضرت نوح بسیار بالاتر است وقتی خداوند به حضرت نوح چنین اجازه ای میدهد که انان را نفرین کند باید دانست که صبر خداوند هم لبریز شده است. در این صورت مهاجرت معنا نمیدهد والا خداوند به حضرت نوح دستور میداد برای خلاصی از دست قوم خودت مهاجرت کن ولی قصه اینجاست که خداوند پس از سالها تخفیف به این بندگان خویش و صبر و تحمل بی دینی انان را به طوفان و عذاب خود دچار نمود این که کشتی حضرت نوح سالها طول کشید تا ساخته شود دلیل بر جهانی بودن طوفان نیست بلکه دلیل بر عذاب قوم حضرت نوح است و حتی میتواند دلیل بر منطقه ای بودن عذاب باشد چون عذاب از جنس طوفان و سیل و باران و اب و دریا است وسیله نجات از ان عذاب کشتی است پس منافاتی ندارد بگوییم عذاب منطقه ای بوده و چون از جنس اب و دریا بوده وسیله نجات از ان باید کشتی باشد

hessam78;905548 نوشت:
دو شرط دیگر ممکن است پیش آید که؛
اگر تعداد و تنوع کم بوده باشد انتقال راحت تر است که فبها(که به نظر بنده در مخالفت با تفکر امروزی است و احتمال ناصواب بودن آن بیشتر است زیرا که مطلوبشان می بایست 4 پایان بوده باشد که قبل از آن به احتمال کثیری بر حسب انشقاق گونه ها تعداد و تنوع بسیار زیاد است اما ازانجا که نظر در این ماجرا مهم نیست چشم پوشی میکنیم از این فرض)
دوم اگر انتقال دشوار بوده باشد به دلیل فزونی تنوع و تعداد پس به مراتب ساختن کشتی به آن عظمت و نگه داری آنها در آن مدت می بایست سخت تر بوده باشد
با تشکر در پناه حق

در مورد شرط اول که خود مفروض نمیدانید
در مورد شرط دوم چون از مواد اعجاز است ولو با سختی و مشقت سازگاری داد

ستايشگر;905566 نوشت:
بنده در سخنرانی ها شنیده ام که بین حضرت نوح نبی (ع) و حضرت آدم (ع) اونقدری فاصله زمانی نبوده که نوع بشر در کلیه نقاط کره زمین پخش شده باشه و همه در یک منطقه جغرافیایی بودن. این حرف درسته؟

ستایشگر


با سلام و احترام
اگر چه عدد دقیقی در مورد فاصله بین پیامبران وجود ندارد و بیشتر ناظر به اندازه تقریبی است اما برخی فاصله مرگ حضرت ادم تا طوفان حضرت نوح را 1242 سال برآورد کردند. همچنین نسل بشرامروزی از حضرت شیث است و در روایات امده است که وقتی هابیل به دست برادرش قابیل کشته شد تا 500 سال خدا اولادی به حضرت ادم و حوا نداد تا اینکه خداوند شیث را به وی داد بنابر این در فاصله این 1200 سال که 500 سال ان فرزندی از حضرت ادم و حوا به دنیا نیامده اند جمعیت بشر ان روز نباید خیلی زیاد شده باشند پس این مطلب میتواند جهانی نبودن طوفان را به نوعی تایید کند و منطقه ای بودن طوفان قوی تر است الله اعم

با سلام و احترام

ضمن تشکر از استاد ممسوس عزیز، با توجه به طرح مسائل متعدد کلامی، از محضر ایشان، و از سایر دوستان پیگیر موضوع، اجازه می خواهم تا زمان پاسخگویی کلامی به این سوالات، تاپیک بسته بماند.

پیشاپیش متشکرم@};-

با سلام و احترام

mehrdaad.;903269 نوشت:
گفته میشود که در خشکی بیش از یک و نیم میلیون گونه جانوری وجود دارد، با توجه به این واقعیت کشتی نوح چه ابعادی باید داشته باشد تا 3 میلیون جانور را در خود جای دهد و دیگر اینکه حضرت نوح چقدر وقت برای جمع آوری 3 میلیون جانور صرف کرده که همانطور که میدانیم گرفتن جانوران کار ساده ای نیست مگر آنکه بگوییم این جانوران بنا به دستور الهی خود به صف شده و وارد کشتی شدند، اما مسلما تعداد انسانهای مسافر کشتی بسیار کمتر از حیوانات بوده است ولی بهرحال این چنین جمعیتی نیازمند کشتی بطول چندین کیلومتر بوده است.

در این خصوص به دو نکته باید توجه بفرمایید:

نکته اول:
همانطور که استاد ممسوس هم اشاره فرمودند در این که طوفان منطقه ای بوده است یا جهانی اختلاف نظر است و از نظر بنده شواهد منطقه ای بودن آن قوی تر است، شواهدی چون:
«انا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ»؛ ما نوح را به سوى قومش فرستاديم‏(اعراف:59) روشن است که واژه قوم برای همه مردم به کار نمی رود، یعنی اگر نوح برای تمام جهان آمده بود قرآن نمی فرمود: نوح را به سمت قومش فرستادیم.
طبیعتا نوح در یک منطقه خاص تبلیغ میکرده و یک پیامبر مهاجر نبوده است، پس عذاب هم باید در همان جغرافیا بوده باشد، چرا که به سنت قرآن: «ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آنكه پيامبرى مبعوث كرده باشيم‏ (اسراء: 15) لذا در سایر مناطق که نوح برای تبلیغ به آنجا نرفته است تا اتمام حجت کند نباید عذابی رخ داده باشد.

علاوه بر این که عادتا نمیشود همه حیوانات را در شرایط یکسان جمع آوری و نگهداری کرد، مثلا از خرس قطبی که در دمایی منهای 30 درجه زندگی می کند و گرم شدن زمین یکی از تهدیدات انقراض نسل اوست، تا شیر آفریقایی که گاهی در دمایی بالاتر از 50 درجه سانتیگراد به سر میبرد، نمی توان این دو را در یک شرایط آب و هوایی جمع کرد، مگر آنکه بگوییم از باب اعجاز است، اما تا زمانی که جهانی بودن طوفان نوح اثبات نشود، چنین اعجازی ضرورت نخواهد داشت.

حتی اگر معتقد به جهانی بودن رسالت حضرت نوح(ع) شویم، و تمام انسان ها را مخاطب ایشان بدانیم باز هم لازم نیست طوفان نوح را جهانی بدانیم، چون در زمان نوح، نسل بشر به تازگی شکل گرفته بود، و تمدن آن روز مثل امروز در سرتاسر کره زمین گسترده نبوده است، و در جایی که انسانی نیست چه لزومی دارد سیل به عنوان عذاب الهی بیاید؟
لذا با توجه به این که مأموریت نوح منطقه ای بوده، و با توجه به این که هر منطقه اکوسیتم خاص خود را دارد فقط لازم بوده است حیوانات همان منطقه حفظ شوند، بنابراین همین مقدار که از حیوانات همان منطقه یک جفت به کشتی بیاورد کفایت می کند.

نکته دوم:
جمع آوری حیوانات هم طبق برخی روایات به این صورت نبوده که نوح به دنبال آنها برود، بلکه با ندایی که نوح به اذن الهی سر داده است، حیوانات جمع شده اند و نوح آنها را سوار کشتی کرده است(تفسیر قمی، ج1، ص327)

mehrdaad.;903269 نوشت:
جمعیت زیادی از انسانها بودند که در کشتی سوار نشدند و گرفتار غضب الهی و خفه شدن در آب دریا شدند و سوال اینست که مسلما" در بین این جمعیت کودکان و نوزادان بسیاری بودند پس چگونه بوده که خداوند به این کودکان و نوزادان رحم نکرده و همه را در دریا خفه کرده؟؟!!!!

همین سوال را عبد السلام بن صالح الهروي از امام رضا(ع) پرسید، و حضرت(ع) در پاسخ فرمودند: «ما كان فيهم الأطفال، لأن الله عز و جل أعقم أصلاب قوم نوح و أرحام نسائهم أربعين عاما، فانقطع نسلهم، فاغرقوا و لا طفل فيهم»؛ در بین آنان اطفالی نبوده است، چون خداوند مردان و زنان قوم نوح را چهل سال عقیم کرد، پس غرق شدند در حالی که کودکی در میانشان نبود.
البته اگر کودک هم می بود مشکلی نبود، چون کشته شدن آن کودک به عنوان عذاب برای او نبود، بلکه در ازاء این کشته شدن مأجور می بود؛ مرگ همه کودکان منتسب به خداوند است، اگر این بی عدالتی باشد برای همه باید بی عدالتی باشد، و اگر بی عدالتی نباشد برای هیچ کسی بی عدالتی نیست، به شرط اینکه آن غرق شدن برای آن کودک در حکم مجازات او نباشد که نبوده و نیست و در ازاء آن عوضی مضاعف در آخرت خواهد داد.

mehrdaad.;903269 نوشت:
چرا از زمان نوح یا از زمان قوم لوط به اینطرف خداوند دیگر چنین عذابهایی را بر سر بشر نازل نکرده است حال آنکه میدانیم که در همین دوره معاصر کم نبودند انسانهایی که چون قوم لوط گناه کردند یا همچون قوم نوح کفر ورزیدند، کشورهای کمونیست کم نبوده و نیستند، چرا چنین بلایی بسر شوروی کمونیست یا چین کمونیست یا کوبا یا برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیامد ؟ که این خود تبعیض است و با عدالت خدا منافات دارد، اگر خداوند در مورد کشورهای مذکور صبر پیشه کرده پس چرا برای قوم نوح صبر پیشه نکرد با آنکه اطلاعات و آگاهی بشر در زمان نوح بسیار کمتر از امروز بوده و خدا به آنها باید ارفاق بیشتری میکرده، یا چرا برای جمعیتها و گروههای همجنس باز بمانند قوم لوط عذاب نازل نشد ؟ این تفاوت رفتار و این تبعیض که به نظر با عدالت خداوند جور درنمیاد به چه علت است؟

این سوال ربطی به طوفان نوح و کیفیت آن نداشته، و خودش موضوع گسترده ای است که یک تاپیک مستقل می طلبد، پاسخ هایی در این سایت به آن داده شده است مراجعه بفرمایید، اگر قانع نشدید یک تاپیک جدید ایجاد کنید، چون در صورت ورود، و پاسخ دادن به آن، تاپیک از موضوع اصلی شما (حواشی طوفان نوح) منحرف شده و در جمع بندی پایانی هم به مشکل بر میخوریم.(از همکاری شما صمیمانه ممنونم)

mehrdaad.;905633 نوشت:
چه لزومی داشته که اصلا حیوانات را دز کشتی قرار دهند حیوانات خودشان از نقاط دیگر به نقاطی که طوفان شده بود می آمدند

hessam78;905327 نوشت:
اگر طوفان منطقه ای بود چه لزومی به جمع اوری حیوانات بود؟در سایر پهنه های زمین می توان غیر از گونه های خاص و مختص که لزومی هم ندارد یافت و تبعتا اگر مقصود استفاده از حیواناتی مطلوب بوده باشد یافتن آن راحت تر است تا بدین شکل جمع آوری نمودن


امروزه دانشمندان محیط زیست بیشتر به اهمیت حفظ اکوسیستم هر منطقه ای دست یافته اند، و می دانند جابجایی بدون محاسبه جانوران چقدر می تواند خطر آفرین باشد، مانند ماجرای انتقال نوعی خرگوش به استرالیا که چون در محیط زیست آنجا آفت، یا حیوانی برای کنترل جمعیت آن وجود نداشت، به طور سریع رشد عظیمی کرد که موجب اختلال در منطقه، و نابودی بافت گیاهی برخی مناطق استرالیا شد.(آیت الله سبحانی، الالهیات، ج1، ص45) امروزه اصرار بر حفظ گونه های جانوری به همین خاطر است که هر جانوری در هر منطقه نقشی بی بدیل دارد که علم به بخش عظیمی از آن پی برده، و این ضرورت را درک کرده است، لذا در مواردی هم که از نقش آن موجود اطلاعی در دست نیست، باز هم آن را طبق قاعده مفید دانسته، و بر حفظ نسل آن اصرار می ورزد.

با این اوصاف فقط باید موجودات همان منطقه حفظ میشدند، و ورود آنها به منطقه دیگر، یا ورود حیوانات مشابه از منطقه ای دیگر بعد از سیل ممکن بود عوارض زیست محیطی داشته باشد؛ اصلا همین فرمان جمع آوری حیوانات همان منطقه می تواند به جالی جای اشکال بودن، درسی حکیمانه برای بشر باشد، و در صورت دقت در آن میشد پیش از کشف نظریات جدید زیست محیطی، از سرّی نامکشوف پرده برداشت.
همچنین نمی توان توقع داشت که حیوانات خودشان به منطقه دیگری بروند و دوباره برگردند! خصوصا با توجه به ابعاد داستانی که از طوفان نوح نقل شده، اگرچه منطقه ای بوده، اما ابعاد آن گسترده بوده است، در جغرافیای پنجاه کیلومتر و صد کیلومتر نمیشود دریایی به آن عظمتی شکل بگیرد.

hessam78;905548 نوشت:
اگر با فرض کاهش منطقه از عالم به مقیاسی مختصر برای کاهش تعداد و تنوع و واقع پذیر تر کردن ماجرا دیگر لزومی برای ساخت کشتی نیست حضرت نوح و یاران آن حیوانات را جمع آوری کرده به اذن خدا ، رهسپار دیار دیگر می شوند بدون آنکه کشتی ساخته باشند هم مردم جور پیشه آن منطقه به درک واصل میشوند و هم یاران و خوبان در امان هستند

همان نکته پیشین که عرض کردم، درست است که این سیل منطقه ای بوده، اما منطقه کوچکی نبوده است، و ثانیا عمده ماجرای سیل و کشتی جنبه اتمام حجت داشته است، لذا کشتی سازی نوح در طول ده ها سال پیش چشم آنها بوده است، و دائما ضمن ساختن کشتی آنها را به راه راست دعوت میکرده است، لذا اولا نجات نوح و تحقق وعده الهی باید پیش چشم ایشان اتفاق بیفتد تا آن را حادثه ای نپندارند که اگر نوح هم می بود غرق میشد، و ثانیا باید نوح باقی می ماند تا آخرین لحظات باب بازگشت و توبه باز باشد، و نوح حتی در آن لحظاتی که سیل آغاز شد آنها را به توبه و ورود به کشتی دعوت کند.

مسلم;906466 نوشت:
با سلام و احترامدر این خصوص به دو نکته باید توجه بفرمایید:نکته اول: همانطور که استاد ممسوس هم اشاره فرمودند در این که طوفان منطقه ای بوده است یا جهانی اختلاف نظر است و از نظر بنده شواهد منطقه ای بودن آن قوی تر است، شواهدی چون:«انا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ»؛ ما نوح را به سوى قومش فرستاديم‏(اعراف:59) روشن است که واژه قوم برای همه مردم به کار نمی رود، یعنی اگر نوح برای تمام جهان آمده بود قرآن نمی فرمود: نوح را به سمت قومش فرستادیم.طبیعتا نوح در یک منطقه خاص تبلیغ میکرده و یک پیامبر مهاجر نبوده است، پس عذاب هم باید در همان جغرافیا بوده باشد، چرا که به سنت قرآن: «ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آنكه پيامبرى مبعوث كرده باشيم‏ (اسراء: 15) لذا در سایر مناطق که نوح برای تبلیغ به آنجا نرفته است تا اتمام حجت کند نباید عذابی رخ داده باشد.علاوه بر این که عادتا نمیشود همه حیوانات را در شرایط یکسان جمع آوری و نگهداری کرد، مثلا از خرس قطبی که در دمایی منهای 30 درجه زندگی می کند و گرم شدن زمین یکی از تهدیدات انقراض نسل اوست، تا شیر آفریقایی که گاهی در دمایی بالاتر از 50 درجه سانتیگراد به سر میبرد، نمی توان این دو را در یک شرایط آب و هوایی جمع کرد، مگر آنکه بگوییم از باب اعجاز است، اما تا زمانی که جهانی بودن طوفان نوح اثبات نشود، چنین اعجازی ضرورت نخواهد داشت.حتی اگر معتقد به جهانی بودن رسالت حضرت نوح(ع) شویم، و تمام انسان ها را مخاطب ایشان بدانیم باز هم لازم نیست طوفان نوح را جهانی بدانیم، چون در زمان نوح، نسل بشر به تازگی شکل گرفته بود، و تمدن آن روز مثل امروز در سرتاسر کره زمین گسترده نبوده است، و در جایی که انسانی نیست چه لزومی دارد سیل به عنوان عذاب الهی بیاید؟لذا با توجه به این که مأموریت نوح منطقه ای بوده، و با توجه به این که هر منطقه اکوسیتم خاص خود را دارد فقط لازم بوده است حیوانات همان منطقه حفظ شوند، بنابراین همین مقدار که از حیوانات همان منطقه یک جفت به کشتی بیاورد کفایت می کند.نکته دوم: جمع آوری حیوانات هم طبق برخی روایات به این صورت نبوده که نوح به دنبال آنها برود، بلکه با ندایی که نوح به اذن الهی سر داده است، حیوانات جمع شده اند و نوح آنها را سوار کشتی کرده است(تفسیر قمی، ج1، ص327)همین سوال را عبد السلام بن صالح الهروي از امام رضا(ع) پرسید، و حضرت(ع) در پاسخ فرمودند: «ما كان فيهم الأطفال، لأن الله عز و جل أعقم أصلاب قوم نوح و أرحام نسائهم أربعين عاما، فانقطع نسلهم، فاغرقوا و لا طفل فيهم»؛ در بین آنان اطفالی نبوده است، چون خداوند مردان و زنان قوم نوح را چهل سال عقیم کرد، پس غرق شدند در حالی که کودکی در میانشان نبود.البته اگر کودک هم می بود مشکلی نبود، چون کشته شدن آن کودک به عنوان عذاب برای او نبود، بلکه در ازاء این کشته شدن مأجور می بود؛ مرگ همه کودکان منتسب به خداوند است، اگر این بی عدالتی باشد برای همه باید بی عدالتی باشد، و اگر بی عدالتی نباشد برای هیچ کسی بی عدالتی نیست، به شرط اینکه آن غرق شدن برای آن کودک در حکم مجازات او نباشد که نبوده و نیست و در ازاء آن عوضی مضاعف در آخرت خواهد داد.این سوال ربطی به طوفان نوح و کیفیت آن نداشته، و خودش موضوع گسترده ای است که یک تاپیک مستقل می طلبد، پاسخ هایی در این سایت به آن داده شده است مراجعه بفرمایید، اگر قانع نشدید یک تاپیک جدید ایجاد کنید، چون در صورت ورود، و پاسخ دادن به آن، تاپیک از موضوع اصلی شما (حواشی طوفان نوح) منحرف شده و در جمع بندی پایانی هم به مشکل بر میخوریم.(از همکاری شما صمیمانه ممنونم)امروزه دانشمندان محیط زیست بیشتر به اهمیت حفظ اکوسیستم هر منطقه ای دست یافته اند، و می دانند جابجایی بدون محاسبه جانوران چقدر می تواند خطر آفرین باشد، مانند ماجرای انتقال نوعی خرگوش به استرالیا که چون در محیط زیست آنجا آفت، یا حیوانی برای کنترل جمعیت آن وجود نداشت، به طور سریع رشد عظیمی کرد که موجب اختلال در منطقه، و نابودی بافت گیاهی برخی مناطق استرالیا شد.(آیت الله سبحانی، الالهیات، ج1، ص45) امروزه اصرار بر حفظ گونه های جانوری به همین خاطر است که هر جانوری در هر منطقه نقشی بی بدیل دارد که علم به بخش عظیمی از آن پی برده، و این ضرورت را درک کرده است، لذا در مواردی هم که از نقش آن موجود اطلاعی در دست نیست، باز هم آن را طبق قاعده مفید دانسته، و بر حفظ نسل آن اصرار می ورزد.با این اوصاف فقط باید موجودات همان منطقه حفظ میشدند، و ورود آنها به منطقه دیگر، یا ورود حیوانات مشابه از منطقه ای دیگر بعد از سیل ممکن بود عوارض زیست محیطی داشته باشد؛ اصلا همین فرمان جمع آوری حیوانات همان منطقه می تواند به جالی جای اشکال بودن، درسی حکیمانه برای بشر باشد، و در صورت دقت در آن میشد پیش از کشف نظریات جدید زیست محیطی، از سرّی نامکشوف پرده برداشت.همچنین نمی توان توقع داشت که حیوانات خودشان به منطقه دیگری بروند و دوباره برگردند! خصوصا با توجه به ابعاد داستانی که از طوفان نوح نقل شده، اگرچه منطقه ای بوده، اما ابعاد آن گسترده بوده است، در جغرافیای پنجاه کیلومتر و صد کیلومتر نمیشود دریایی به آن عظمتی شکل بگیرد.همان نکته پیشین که عرض کردم، درست است که این سیل منطقه ای بوده، اما منطقه کوچکی نبوده است، و ثانیا عمده ماجرای سیل و کشتی جنبه اتمام حجت داشته است، لذا کشتی سازی نوح در طول ده ها سال پیش چشم آنها بوده است، و دائما ضمن ساختن کشتی آنها را به راه راست دعوت میکرده است، لذا اولا نجات نوح و تحقق وعده الهی باید پیش چشم ایشان اتفاق بیفتد تا آن را حادثه ای نپندارند که اگر نوح هم می بود غرق میشد، و ثانیا باید نوح باقی می ماند تا آخرین لحظات باب بازگشت و توبه باز باشد، و نوح حتی در آن لحظاتی که سیل آغاز شد آنها را به توبه و ورود به کشتی دعوت کند.
خیلی ممنون از پاسخ شما نکاتی را مطرح کردید که نمی دانستم اما سوال دیگرم را به توصیه شما جداگانه مطرح میکنم.

[="Tahoma"][="Navy"]

mehrdaad.;903269 نوشت:
ا سلام، گفته میشود که در خشکی بیش از یک و نیم میلیون گونه جانوری وجود دارد، با توجه به این واقعیت کشتی نوح چه ابعادی باید داشته باشد تا 3 میلیون جانور را در خود جای دهد و دیگر اینکه حضرت نوح چقدر وقت برای جمع آوری 3 میلیون جانور صرف کرده که همانطور که میدانیم گرفتن جانوران کار ساده ای نیست مگر آنکه بگوییم این جانوران بنا به دستور الهی خود به صف شده و وارد کشتی شدند، اما مسلما تعداد انسانهای مسافر کشتی بسیار کمتر از حیوانات بوده است ولی بهرحال این چنین جمعیتی نیازمند کشتی بطول چندین کیلومتر بوده است.

سلام
فراگیر بودن طوفان نوح خلاف اصول الهی است لذا این طوفان در محدوده ای از کره زمین و همان منطقه قوم او بوده است . بنابر این تعداد گونه ها محدود و قابل انتقال به کشتی بوده اند. البته نحوه حضور آنها در کشتی هرچند کاملا مشخص نیست اما بنظر می رسد به نحو تصرف و اعجاز بوده است.

mehrdaad.;903269 نوشت:
از طرفی سوالی که از خود من شد این بود که جمعیت زیادی از انسانها بودند که در کشتی سوار نشدند و گرفتار غضب الهی و خفه شدن در آب دریا شدند و سوال اینست که مسلما" در بین این جمعیت کودکان و نوزادان بسیاری بودند پس چگونه بوده که خداوند به این کودکان و نوزادان رحم نکرده و همه را در دریا خفه کرده؟؟!!!!

از دعای حضرت نوح ( و لا یلدوا الا فاجرا کفارا) مشخص است که حضرت نوح ع به علم الهی خود می دانسته که دیگر از آنها بنده مومنی متولد نمی شود هرچند فراگیری عذاب هم خیلی وقتها توجیه کننده کشته شدن برخی بی گناهان است و البته این نوع مرگ برای آنها نه عذاب بلکه اتمام عمر محسوب می شود

mehrdaad.;903269 نوشت:
و دیگر اینکه چرا از زمان نوح یا از زمان قوم لوط به اینطرف خداوند دیگر چنین عذابهایی را بر سر بشر نازل نکرده است حال آنکه میدانیم که در همین دوره معاصر کم نبودند انسانهایی که چون قوم لوط گناه کردند یا همچون قوم نوح کفر ورزیدند، کشورهای کمونیست کم نبوده و نیستند، چرا چنین بلایی بسر شوروی کمونیست یا چین کمونیست یا کوبا یا برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیامد ؟ که این خود تبعیض است و با عدالت خدا منافات دارد، اگر خداوند در مورد کشورهای مذکور صبر پیشه کرده پس چرا برای قوم نوح صبر پیشه نکرد با آنکه اطلاعات و آگاهی بشر در زمان نوح بسیار کمتر از امروز بوده و خدا به آنها باید ارفاق بیشتری میکرده، یا چرا برای جمعیتها و گروههای همجنس باز بمانند قوم لوط عذاب نازل نشد ؟ این تفاوت رفتار و این تبعیض که به نظر با عدالت خداوند جور درنمیاد به چه علت است؟

چه بسا برخی حوادث طبیعی که پس از عاقبت شوم آن اقوام برای سایر ملتها اتفاق افتاده مصداق عذاب الهی بوده است اما اولیاء الهی از آن به این نحو خبر نداده اند
یا علیم[/]

واخ استاد چقد بد پس تمیزاری پست های دو خطی ادم سرش گیج میره

گفته میشود که در خشکی بیش از یک و نیم میلیون گونه جانوری وجود دارد، با توجه به این واقعیت کشتی نوح چه ابعادی باید داشته باشد تا 3 میلیون جانور را در خود جای دهد و دیگر اینکه حضرت نوح چقدر وقت برای جمع آوری 3 میلیون جانور صرف کرده که همانطور که میدانیم گرفتن جانوران کار ساده ای نیست مگر آنکه بگوییم این جانوران بنا به دستور الهی خود به صف شده و وارد کشتی شدند، اما مسلما تعداد انسانهای مسافر کشتی بسیار کمتر از حیوانات بوده است ولی بهرحال این چنین جمعیتی نیازمند کشتی بطول چندین کیلومتر بوده است. از طرفی سوالی که از خود من شد این بود که جمعیت زیادی از انسانها بودند که در کشتی سوار نشدند و گرفتار غضب الهی و خفه شدن در آب دریا شدند و سوال اینست که مسلما" در بین این جمعیت کودکان و نوزادان بسیاری بودند پس چگونه بوده که خداوند به این کودکان و نوزادان رحم نکرده و همه را در دریا خفه کرده؟؟!!!!
با سلام و عرض ارادت.

از اسباب و لازمه ی زندگی دنیایی این است که وقتی عذاب بیاید بر همه خواهد آمد و این امری کاملا طبیعی استمنتها افراد بی‌گناه دچار عذاب قیامت نخواهند شد (. قرآن کریم در این باره هشدار داده و می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّة»؛سوره انفال آیه 25؛ و از فتنه‌‏اى پروا کنید که (چون درگیرد) تنها به کسانى از شما که ستم کردند نمی‌رسد (بلکه دامن‌گیر همه می‌‏شود.) و یادمان باشد هر زمان هم نبایست به صورت معجزه کاری رخ دهد. و اگر این حرف را قبول نکنیم باید در تمام اتفاقات عالم که در آن عده ای کشته می شوند نیز اشکال کنیم مثلا اگر زلزله ای آمد یا سیلی در شهری وارد شد اثر طبیعی آن زیر آوار رفتن مردم است چه بزرگ چه کوچک ؛ لذا نمی توان گفت چرا خدا به بچه ها رحم نکرد؛ یا در یک تصادف ممکن است همه ی افراد موجود در یک اتوبوس از بین بروند با اینکه تنها مقصر آن راننده بوده، قضیه حضرت نوح را نیز همین گونه ارزیابی کنید. در جریان طوفان نوح، مقصر اصلی کشته شدن بچه ها( طبق فرض شما)، کفر پدر و مادر آنها بوده و چه بسا کشته شدن بچه ها پیش چشم والدین، نوعی شکنجه و تادیب کفار به شمار می آمد. این عذاب سخت را باید پس از لج بازی وحشتناک کفار بررسی کرد که این عذاب بعد از بارها تذکر حضرت نوح و تمسخر کفار اتفاق افتاد. لذا جناب نوح علیه السلام در شکایتی به خداوند عرضه می دارد: خداوندا! من هر زمان آنها را دعوت كردم كه ايمان بياورند تا تو آنها را مشمول آمرزش خود قرار دهى، آنها انگشتان خويش را در گوشهاى خود قرار داده، و لباسهايشان را بر خود پيچيدند و در مخالفت و عدم ايمان اصرار ورزيدند و شديدا استكبار كردند" (وَ إِنِّي كُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَكْبَرُوا اسْتِكْباراً).سوره ی نوح آیه 7 گذاشتن انگشت در گوشها براى اين بوده كه صداى حق را نشنوند و پيچيدن لباس بر خويشتن يا به اين معنى است كه لباس بر سر مى‏انداختند تا پشتوانه‏اى براى انگشتان فرو كرده در گوش باشد و كمترين امواج صوتى به پرده صماخ آنها نرسد، و از آنجا كه پيامى به مغز منتقل نگردد! و يا مى‏خواستند صورت خود را بپوشانند مبادا چشمانشان بر قيافه ملكوتى نوح اين پيامبر بزرگ بيفتد، در واقع اصرار داشتند هم گوش از شنيدن باز ماند و هم چشم از ديدن! اين راستى حيرت‏انگيز است كه انسان به اين مرحله از عداوت و دشمنى با حق برسد كه حتى اجازه ديدن و شنيدن و انديشيدن را به خود ندهد. در بعضى از تفاسير اسلامى آمده است كه بعضى از آن قوم منحرف دست فرزندان خويش را گرفته و نزد" نوح" مى‏بردند، و به فرزند خود چنين مى‏گفتند:
از اين مرد بترس مبادا تو را گمراه كند اين وصيتى است كه پدرم به من كرده، و من الان همان سفارش را به تو مى‏كنم (تا حق وصيت و خير خواهى را ادا كرده باشم.)مجمع البيان" جلد 10 صفحه 361
(وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً)سوره ی نوح 26؛ " نوح گفت: پروردگارا! احدى از كافران را روى زمين زنده مگذار. اين سخن را هنگامى گفت كه به طور كامل از هدايت آنها مايوس شده بود، و آخرين تلاش و كوشش خود را براى ايمان آوردن آنها به كار زد و نتيجه‏اى نگرفت، و تنها گروهى اندك به او ايمان آوردند.( تفسير نمونه، ج‏25، ص: 88) در آیه ی دیگر (إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلَّا فاجِراً كَفَّاراً)نوح آیه 27: سپس" نوح" براى نفرين خود استدلال مى‏كند و مى‏افزايد:" زيرا اگر آنها را واگذارى بندگانت را گمراه مى‏كنند، و جز نسلى فاجر و كافر به وجود نمى‏آورند.
از آیه قرآن معلوم می شود حتی کودکان نیز در صورت باقی ماندن همان راه پدر و مادرشان که بر اساس کفر بوده ادامه می دادند..
البته این مساله را هم حضرت از راه وحی فهمیده بود( وَ أُوحِيَ إِلى‏ نُوحٍ أَنَّهُ لَنْ يُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِكَ إِلَّا مَنْ قَدْ آمَنَ‏ ) سوره هود- آيه 3 ؛ به نوح وحى فرستاده شد كه از قوم تو احدى جز آنان كه ايمان آورده‏اند ايمان نخواهد آورد. گرچه اين احتمال نيز قابل قبول است كه" نوح" از روى مجراى طبيعى و محاسبات معمولى به اين حقيقت رسيده بود، زيرا قومى كه نهصد و پنجاه سال با مؤثرترين بيانات تبليغ شوند و ايمان نياورند اميدى به هدايتشان نيست، و چون اين گروه كافر اكثريت قاطع را در اجتماع داشتند و همه امكانات در اختيار آنها بود طبعا براى اغواى ديگران كوشش مى‏كردند، و نسلهاى آينده چنين قومى قطعا فاسد بود.

و دیگر اینکه چرا از زمان نوح یا از زمان قوم لوط به اینطرف خداوند دیگر چنین عذابهایی را بر سر بشر نازل نکرده است حال آنکه میدانیم که در همین دوره معاصر کم نبودند انسانهایی که چون قوم لوط گناه کردند یا همچون قوم نوح کفر ورزیدند، کشورهای کمونیست کم نبوده و نیستند، چرا چنین بلایی بسر شوروی کمونیست یا چین کمونیست یا کوبا یا برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیامد ؟ که این خود تبعیض است و با عدالت خدا منافات دارد، اگر خداوند در مورد کشورهای مذکور صبر پیشه کرده پس چرا برای قوم نوح صبر پیشه نکرد با آنکه اطلاعات و آگاهی بشر در زمان نوح بسیار کمتر از امروز بوده و خدا به آنها باید ارفاق بیشتری میکرده، یا چرا برای جمعیتها و گروههای همجنس باز بمانند قوم لوط عذاب نازل نشد ؟ این تفاوت رفتار و این تبعیض که به نظر با عدالت خداوند جور درنمیاد به چه علت است؟

آیا نزول عذاب بعد از 950 سال دعوت پیامبری چون نوح، نشان از صبر خدانیست؟!!! برای قوم لوط نیز عذابی از نوعی دیگر نازل شد.(فرشتگان سپس به لوط(ع)دستور دادند که شبانه اهل خود را برداشته و درهمان شبپشت به مردم نموده، از قریهبیرون روند و احدی از آنان به پشت سر خود نگاه نکندولی همسرخود را بیرون نبرد که به او آن خواهد رسید که به مردم شهر می رسد، و نیز به وی خبردادند که بزودی مردم شهر در صبح همین شب هلاک می شوند. (حجر ، آیه ۶۶.) صبح، هنگام طلوع فجر، صیحهآن قوم را فرا گرفت و خدای عز و جل سنگی از گل نشاندار که نزد پروردگارت برای اسرافگران در گناه آماده شده بر آنان ببارید و شهرهایشان رازیر و رو کرد و هر کس از مؤمنین را که در آن شهرها بود بیرون نمود، البته غیر از یک خانواده هیچ مؤمنی در آن شهرها یافت نشد و آن خانواده لوط بود و آن شهرها را آیت و مایه عبرت نسلهای آینده کرد تا کسانی که از عذاب الیم الهی بیم دارند با دیدن آثار و خرابه های آن شهرها عبرت بگیرند. (هود آیه ۸۱ذاریات/ آیه ۳۷) بسیاری از اقوام دیگر نیز عذاب های مختلفی را بعد از جریان نوح به خود دیده اند. در ضمن آن که باید بگوییم لازم نیست همیشه یک نوع عذاب نازل شود.و در زمان ما هم هنوز فرصت برای نزول عذاب هست و از سویی دیگر گرچه در زمان نوح آگاهی بشرکمتر بوده اما از آن طرف، یک پیامبر اولوالعزم را در برابر دیدگان خود می دیدند و از نزدیک با او در ارتباط بوده و برخی معجزات را از وی دیده بودند. اما در زمان ما مردم از این نعمت محروم بوده و گرچه اطلاعات بالا رفته اما هجمه ی مخالفین دین بوسیله ی همین رسانه ها و کتاب ها آن قدر زیاد است که عملا قدرت فکر را از بسیاری از افراد جهان گرفته است. ( در مساله ی عدالت اگر اطلاعات کامل می خواهید به عدل الهی شهید مطهری ره مراجعه کنید) همیشه موفق باشید.

ممسوس;906398 نوشت:
الله اعم

ممسوس;905314 نوشت:
ینکه در کشتی حضرت نوح چند حیوان وجود داشته است مشخص نیست و در قران هم به این موضوع اشاره ای نشده است.

مسلم;906466 نوشت:
کشتی دعوت کند.

سلام
این مطلب رو از هر دو استاد میپرسم
به نظرتون علت اکثر این شبهات یک پیش فرض غیرواقعی نیست؟(علت جمع آوری موجودات در کشتی حفظ نسل حیوانات بوده)

بنا به نظر یکی از اساتید تاریخ اولا همه انواح حیوانات نبوده بلکه فقط حیواناتی که برای حفظ نسل بشر ضرورت دارند وثانیا چون طوفان منطقه ای بوده نه جهانی
مگر نسل حیوانات در خطر نبوده والا حضرت نوح باید گیاهان را هم نمونه برداری میگرد

وثالثا مگر اصلا انبیاء مامور هستن که تک تک گونه های حیوانی وگیاهی که به خاطر عذاب الهی در خطر می افتن را نجات دهند ؟مگر این مسئله جزو دغه دغه های انبیاء بوده؟
حیوانات محدودی آورده شده که احتمالا حلال گوشت هستن وبرای حفظ نسل انسان مفید هستند

وقتی قران وروایات در مورد تعداد وکمیت موجودات سکوت کرده اند چه معنائی دارد طوری فرضیه را تعریف کنیم که خود منشاء شبهاتی بسیاری شود
جالبه در فیلم وانیمشن ها طوری القاء میکنند که حضرت نوح همه حیوانات را آورده حتی در غالب طنز مثله قسمتی از کارتون پلنگ صورتی
که این نوع نمایش ها خود منشاء شبهات میشود

عبد آبق;909746 نوشت:
به نظرتون علت اکثر این شبهات یک پیش فرض غیرواقعی نیست؟(علت جمع آوری موجودات در کشتی حفظ نسل حیوانات بوده)


با سلام و احترام و تشکر صمیمانه از مشترکت شما در بحث

ببینید معتقدین به نظریه مشهور، در این ماجرا پیش فرضشان حفظ نسل حیوانات نیست، یعنی از مسئله ضرورت حفظ نسل حیوانات، سوار کردن همه آنها به کشتی را نتیجه نمی گیرند، بلکه بالعکس، از سوار شدن یک جفت از همه حیوانات آن منطقه چنین نتیجه می گیرند که این عمل به خاطر حفظ نسل آنها بوده است. پس برای روشن شدن حقیقت باید بررسی کنیم که نوح(ع) همه حیوانات را سوار کشتی کرده است یا از چند جفت خاص.
سوال پرسشگر در این فرض بود که نوح همه حیوانات را سوار کرده باشد، و بعد اشکال گرفته بود که طبق این فرض همه حیوانات چطور در یک کشتی جا می شوند، ما هم گفتیم طوفان منطقه ای بوده و حتی اگر نوح همه حیوانات آن منطقه را در کشتی سوار کرده باشد این شدنی است، اما اصل صحت این فرض که آیا نوح واقعا از تمام حیوانات آن منطقه یک جفت را سوار کرده یا خیر را باید مستقل بحث کرد.

تشخیص اصل مطلب بیشتر یک بحث تاریخی است تا کلامی، باید به متون مراجعه کرد، اگر تعبیر «مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْن‏»(هود:40) را بتوان از نظر دلالت توجیه کرد و نیز برخی روایات، چون روایتی که علی بن محمد قمی در تفسیرش از امام صادق(ع) نقل کرده است که: «فَأَدْخَلَ مِنْ كُلِّ جِنْسٍ مِنْ أَجْنَاسِ الْحَيَوَانِ زَوْجَيْنِ فِي السَّفِينَة»؛ پس (نوح) از هر جنسی از اجناس حیوانات یک زوج را سوار کشتی کرد(تفسیر قمی، ج1، ص327) را بتوان از نظر سندی و دلالتی توجیه کرد، می توان فرض مخالف را تقویت کرد.
خصوصا این که در روایت صحیحه ای از امام صادق(ع) داریم که نوح فقط 8 جفت از حیواناتی که به دست انسان اهلی شده بودند را سوار بر کشتی کرده است:
حَمَلَ نُوحٌ ع فِي السَّفِينَةِ الْأَزْوَاجَ الثَّمَانِيَةَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ‏ وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْن‏»؛ نوح ازواج هشتگانه ای را سوار کشتی نمود که خداوند فرموده است: « از گوسفند و دو جفت و از بز دو جفت و از شتر دو جفت، و از گاو هم دو جفت.(دو جفت یعنی یکی اهلی و دیگری وحشی، ر.ک: الکافی، ج8، ص283و284)

حقیقتش بنده هنوز در این خصوص موضعی اتخاذ نکرده ام، زیرا نتیجه گیری را متوقف بر تتبع بیشتر می دانم، چون روایات پراکنده دیگری هم در این خصوص وجود دارد که با صحیحه فوق در تعارض هستند و باید سندا و دلالتا بررسی شوند، مثلا در برخی روایات از ورود الاغ هم به کشتی سخن به میان آمده(بحارالانوار، ج11، ص323) اما در این روایت صحیحه سخنی از الاغ نیست.

در هر صورت این دو نظریه هر دو ممکن است، و ما را با مشکل مواجه نمی سازد، و البته علاقمند به کشف حقیقت می تواند جستجو و تفحص کند که این واقعه به کدامیک از دو صورت ممکن اتفاق افتاده است.



یا علی(سلام الله علیه)

پرسش:
گفته می شود بیش از یک و نیم میلیون گونه جانوری در خشکی زندگی می کنند، کشتی نوح چه ابعادی داشته تا 3 میلیون جانور را در خود جای دهد؟ و همچنین حضرت نوح(علیه السلام) چقدر وقت برای جمع آوری 3 میلیون جانور صرف کرده است؟
همچنین این جمعیت غرق شدگان بالاخره کودکان و نوزادان بسیاری داشته اند، چگونه خداوند به این کودکان و نوزادان رحم نکرده است؟


پاسخ:

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

در این که طوفان منطقه ای بوده است یا جهانی اختلاف نظر است و به نظر می رسد شواهد منطقه ای بودن آن قوی تر است، شواهدی چون:
«انا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ»؛ ما نوح را به سوى قومش فرستاديم‏(1) روشن است که واژه قوم برای همه مردم به کار نمی رود، یعنی اگر نوح برای تمام جهان آمده بود قرآن نمی فرمود: نوح را به سمت قومش فرستادیم.

طبیعتا نوح در یک منطقه خاص تبلیغ میکرده و یک پیامبر مهاجر نبوده است، پس عذاب هم باید در همان جغرافیا بوده باشد، چرا که به سنت قرآن: «ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ ما هرگز (قومى را) مجازات نخواهيم كرد، مگر آنكه پيامبرى مبعوث كرده باشيم‏ (2) لذا در سایر مناطق که نوح برای تبلیغ به آنجا نرفته است تا اتمام حجت کند نباید عذابی رخ داده باشد.

حتی اگر معتقد به جهانی بودن رسالت حضرت نوح(علیه السلام) شویم، و تمام انسان ها را مخاطب ایشان بدانیم باز هم لازم نیست طوفان نوح را جهانی بدانیم، چون در زمان نوح، نسل بشر به تازگی شکل گرفته بود، و تمدن آن روز مثل امروز در سرتاسر کره زمین گسترده نبوده است، و در جایی که انسانی نیست چه لزومی دارد سیل به عنوان عذاب الهی بیاید؟

حتی اگر معتقد باشیم در سایر مناطق هم انسان هایی بوده اند باز هم با توجه به امکانات آن روز بعید به نظر می‏رسد که دعوت نوح به سراسر جهان رسیده باشد. در اين صورت طوفان نمی‏تواند جهانی باشد، چون مردم مناطق دیگر، مانند قوم نوح نبودند و آنان از نوح بی خبر بودند.(3)

علاوه بر این که عادتا نمیشود همه حیوانات را در شرایط یکسان جمع آوری و نگهداری کرد، مثلا از خرس قطبی که در دمایی منهای 30 درجه زندگی می کند و گرم شدن زمین یکی از تهدیدات انقراض نسل اوست، تا شیر آفریقایی که گاهی در دمایی بالاتر از 50 درجه سانتیگراد به سر میبرد، نمی توان این دو را در یک شرایط آب و هوایی جمع کرد، مگر آنکه بگوییم از باب اعجاز است، اما تا زمانی که جهانی بودن طوفان نوح اثبات نشود، چنین اعجازی ضرورت نخواهد داشت.

لذا بر فرض منطقه ای بودن این طوفان، و با توجه به این که هر منطقه اکوسیتم خاص خود را دارد فقط لازم بوده است حیوانات همان منطقه حفظ شوند، بنابراین همین مقدار که از حیوانات همان منطقه یک جفت به کشتی آورده شده باشد کفایت می کند.

نکته دوم:
در مورد اندازه کشتی چندان مسئله روشن نیست؛ طبق برخی روایات طول آن ۱۲۰۰ ذراع(هر ذراع حدود نیم متر است) و عرض آن 6۰۰ ذراع بوده است. (4)
همچنین از ابن عباس نقل شده است که کشتی مزبور دارای سه طبقه بوده است. طبقه‌ی زیرین، طبقه میانی و طبقه‌ی فوقانی که طبقه‌ی فوقانی آن اختصاص داشت برای نجات یافتگان از انسان‌ها(5) و نیز در اعلام قرآن آمده: به موجب منظومه‌ بابلی، کشتی دارای هفت طبقه است و هر طبقه، بخشهای مختلفی دارد(6)

نکته سوم:

همچنین در مورد این که آیا حیوانات آن منطقه به خاطر طوفان در معرض انقراض نسل بوده، و همگی آنها برای بقای نسل جمع آوری شدند یا هدف دیگری در کار بود هم با صراحت نمیشود ابراز نظر کرد خصوصا این که در روایت صحیحه ای از امام صادق(علیه السلام) داریم که نوح فقط 8 جفت از حیواناتی که به دست انسان اهلی شده بودند را سوار بر کشتی کرده است:
حَمَلَ نُوحٌ ع فِي السَّفِينَةِ الْأَزْوَاجَ الثَّمَانِيَةَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ‏ وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْن‏»؛ نوح ازواج هشتگانه ای را سوار کشتی نمود که خداوند فرموده است: «از گوسفند و دو جفت و از بز دو جفت و از شتر دو جفت، و از گاو هم دو جفت.(7)

نکته چهارم:

در مورد جمع آوری حیوانات هم باید دقت کرد طبق برخی روایات به این صورت نبوده که نوح به دنبال آنها برود، بلکه با ندایی که نوح به اذن الهی سر داده است، حیوانات جمع شده اند و نوح آنها را سوار کشتی کرده است(8)

نکته پنجم:

و اما در مورد غرق شدن کودکان و خردسالان نیز باید عرض کنیم همین سوال را عبد السلام بن صالح الهروي از امام رضا(علیه السلام) پرسید، و حضرت در پاسخ فرمودند: «ما كان فيهم الأطفال، لأن الله عز و جل أعقم أصلاب قوم نوح و أرحام نسائهم أربعين عاما، فانقطع نسلهم، فاغرقوا و لا طفل فيهم»؛ در بین آنان اطفالی نبوده است، چون خداوند مردان و زنان قوم نوح را چهل سال عقیم کرد، پس غرق شدند در حالی که کودکی در میانشان نبود.(9)

علاوه بر اینکه صرف کشته شدن کودکان در بلایای طبیعی ظلم محسوب نمیشود؛ روشن است که مرگ همه کودکان منتسب به خداوند است، اگر این بی عدالتی باشد برای همه باید بی عدالتی باشد، در حالی که چنین نیست ما کودکان بسیاری را می بینیم که در بلایای طبیعی چون سیل و زلزله جانشان را از دست می دهند.
اگر کودکی بی گناه در بلایای طبیعی کشته شود خداوند برای او عوض قرار داده و با نعمت های اخروی این مصیبت را جبران می کند، اما کسانی را که از روی عذاب مبتلا سازد، این بلا حکم مجازات را داشته، و هرگز برای ایشان جبران نخواهد کرد؛ بنابراین به صرف ظاهر نمی توان مسئله ای را عادلانه و ناعادلانه شمرد، بلکه باید دید خداوند از این مصیبت چه اراده کرده است.

پی نوشت ها:
1. اعراف:59/7.
2. اسراء: 15/17.
3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1379ش، ج 9، ص 102 به بعد.
4. مکارم شیرازی، ناصر، قصه های قرآنی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1381ش، ص49.
5. رسولی محلاتی، قصص قرآن، ج 1 ص 62.
6. خزائلی، محمد، اعلام قرآن، ص۶۴۴.
7. ر.ک: کلینی، محمد، الكافي، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج8، ص283و284
8. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، دار الكتاب‏، قم، چاپ سوم، 1404ق، ج1، ص327
9. صدوق، محمد بن علی، التوحید، نشر جامعه مدرسين‏، قم، چاپ اول، 1398ق، ص392.

موضوع قفل شده است