صدرا

مقایسه تقریر برهان صدیقین در دیدگاه ابن سینا و صدرا

هو المطلوب سلام علیکم برترین برهان بر اثبات خدا برهان صدیقین بیان شده است. اما در تبیین این برهان تقریر های مختلفی بیان شده که دو تقریر ابن سینا و ملا صدرا از مهمترین آنهاست. در سایت گفتگوی دینی در تبیین این برهان سخن گفته شده اما از مقایسه دو تبیین مطلبی نقل نشده. سوال من از مقایسه دو برهان و نتایج حاصل از آن است. که براستی کدام دقیقتر بوده و فهم آن برای خواننده آسانتر است. در مطالعه ای که داشتم فهم این برهان از بیان ابن سینا راحتتر از بیان برهان ملاصدرا با قدمات متعدد آن است. حال آیا م توان گفت این برهان به تقریر ابن سینا برتر از تقریر آن از دیدگاه ملا صدرا است؟   پیشاپیش از پاسخگویی شما متشکرم.  

بدن برزخي و اخروي در انديشه صدرا

انجمن: 

سلام
آيا در انديشه صدرا بدن اخروي متفاوت با بدن برزخي و مثالي است؟ يا خير

وجود ذهنی

در بحث وجود ذهنی استاد حسنزاده آملی آورده اند: «کونُ الصّورة العلمیّةِ کیفاً حقیقةً لا یَخلو من دغدغة فتدبّر فی أنّ وجودَها فی نفسِها و وجودَها للنّفسِ واحدٌ، فالصّورُ العلمیّة کیفیاتٌ علی سبیل التّشبیه». این مطلب در خاتمه کتاب «النّور المتجلّی فی الظّهور الظّلی» آمده در تعلیقات ایشان بر شرح منظومه سبزواری نیز ذکر شده (نکته شماره 30 در ص 157 از جلد 2 شرح المنظومة، تهران: نشر ناب، چاپ سوم 1384). بنده برهان این مطلب را متوجّه نمیشوم. اینکه وجودِ صورت علمی فی نفسها و وجودش للنّفس واحد باشد چرا منافات دارد با کیف بودن آن؟ و بر فرض که علم را از سنخ وجود و افاضهی اشراقی نفس بگیریم باز از هر وجود محدودی ماهیّتی انتزاع میشود، و این ماهیّت میتواند از مقولهی کیف باشد. اگر لطفاً برهان این مطلب را ذکر کنید و توضیح دهید ممنون میشوم.