جمع بندی بدن برزخي و اخروي در انديشه صدرا

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بدن برزخي و اخروي در انديشه صدرا

سلام
آيا در انديشه صدرا بدن اخروي متفاوت با بدن برزخي و مثالي است؟ يا خير

سؤال:
آیا در اندیشه «ملاصدرا»، بدن اخروی، متفاوت با بدن برزخی و مثالی است؟

پاسخ:

گرچه آن حکیم بزرگ در این باب بگونه ی سخن گفته که درک عمق آن نیاز مند سال‌ها تحصیل و تحقیق در همه آثار اوست؛ ولی به اختصار باید گفت:
ملاصدرا معتقد است که بدن مُعاد در قیامت عین بدن دنیوی است از حیث نفس و بدن او. اگر چه ویژگی‌های بدنش از لحاظ مقدار و وضع زمانی و مکانی تغییر کرده، اما همان بدن است. ولی نه با مواد جسمانی و طبیعی خاص دنیا. بلکه به همان صورت دنیوی اما با موادی خاص آخرت.
بدن اخروی آن است که نفس در یوم المعاد، متعلق به آن گردد و با صورت دنیوی آن کمترین فرقی نداشته باشد. اگر چه آن صورت، فاقد ماده مربوط و متعلق بدن دنیوی است. در واقع، بین بدن مادیِ دنیوی و مثالیِ اخروی محشور در آخرت، تباین نیست و هر دو از نسخ محسوسات و از اجسام متقید هستند و فرق میان آن‌‎ها به شدت و ضعف و کمال و نقص است. یعنی بدن دنیوی، مستعد فساد و بدن اخروی دارای ثبات است.
انسان محشور در آخرت، انسان موجود در عالم ماده است که از ناحیه حرکت به غایت وجودی خود متصل است. و حکم تجدّد و انقلاب و حرکت حاکم بر ظاهر انسان، به منازل نفس و مظاهر باطنی او هم استیلا دارد. این تبدلات، با بقای اصل بدن و شخص که به تشخص نفس، متشخص، منافاتی ندارد و این بدن همان طور که در اطوار وجود شخص در دنیا به تبع وحدت و تشخص نفس، باقی بود، در اطوار بعد از دنیا نیز به تبع وحدت نفس باقی است؛ چرا که حقیقت هر شیء همان نحوه وجود خاص اوست و تشخص هر ماهیت به وجود جزئیِ عینی اوست و از آن جایی که اصالت با وجود است و وجود قابل تشکیک است وجود، در مراحل اشتداد و حرکت، باقی و حدود آن متغیر است و رو به تکامل می رود، لذا بدن با حفظ اختلاف نشآت بدنی، باقی است؛ چرا که نحوه وجود اخروی از وجود دنیوی، تام تر است. اگر چه ماده قابل ابدان در دنیا و آخرت متفاوت است؛ اما به حسب صورت تغایری ندارند. به همین دلیل، در اصل وجود، عینیت است و در بدن محشور، مثلیت.

[="Tahoma"][="Navy"]

ملا علي;508024 نوشت:
آيا در انديشه صدرا بدن اخروي متفاوت با بدن برزخي و مثالي است؟ يا خير

سلام
این دو از نظر معتقدین به معاد روحانی یکی هستند
یا علیم[/]

محی الدین;511177 نوشت:
سلام
این دو از نظر معتقدین به معاد روحانی یکی هستند
یا علیم

سلام
اما بنده هم در دروس آقاي صمدي آملي و هم صحبت هاي علامه جوادي آملي(كه هر دو صدرايي مي انديشند) صحبت از سه بدن شنيده ام كه در طول يكديگرند (سه بدن به اقتضاي سه نشئه)
در حالي كه اگر بدن اخروي طبق فرمايش شما و ديگران همان بدن برزخي است ، اين ميشود دو بدن كه در طول يكديگرند

[="Tahoma"][="Navy"]سلام
اساسا در نزد فلاسفه صدرایی هرمرتبه مادون بدن مرتبه مافوق است لذا به این اعتبار انسان را ابدان و ارواحی است به حسب مراتب وجودش
یا علیم
[/]

موضوع قفل شده است