در نهی از منکر

مستند شرعی توسل به زور در نهی از منکر چیست؟

[="Black"]سلام.
در بحث مراتب نهی از منکر مرتبه سوم آن را توسل به زور می دانند مرحوم امام در تحریر الوسیله (1/479) می فرماید:
المرتبة الثالثة- الإنكار باليد‌
مسألة 1 لو علم أو اطمأن بأن المطلوب لا يحصل بالمرتبتين السابقتين‌ وجب الانتقال إلى الثالثة، و هي أعمال القدرة مراعيا للأيسر فالأيسر.

همچنین:
مسألة 10 لو لم يحصل المطلوب إلا بالضرب و الإيلام فالظاهر جوازهما‌ مراعيا للأيسر فالأيسر و الأسهل فالأسهل، و ينبغي الاستيذان من الفقيه الجامع للشرائط، بل ينبغي ذلك في الحبس و التحريج و نحوهما.
مسألة 11 لو كان الإنكار موجبا للجر إلى الجرح أو القتل فلا يجوز إلا بإذن الإمام‌ عليه السلام على الأقوى، و قام في هذا الزمان الفقيه الجامع للشرائط مقامه مع حصول الشرائط.

چند مسئله پیرامون این موضوع مطرح است؟
اولا مستند شرعی این فتوا چیست که می توان بلکه واجب است با اعمال قدرت با رعایت مراتب و شرایط شخص را از گناه برداشت؟ (اصل سوال بنده این موضوع است و بقیه سوالات در حکم فرع را دارد)
ثانیا در مساله 10 از ینبغی الاستیذان ظاهرا بر خلاف مساله 11 وجوب استیذان از فقیه جامع الشرایط فهمیده نمی شود،آیا این مطلب درست است؟ (بحث ما پیرامون این نیست که در حکومت اسلامی هستیم یا نه فرض را بر این می گذاریم که می خواهیم در جایی که حکومت اسلامی برقرار نیست نهی از منکر را با مراتب آن انجام دهیم)
ثالثا آیا این مسئله مربوط به تمام مسائل است فرض بفرمایید شخصی نماز نمی خواند،می خواهیم او را از این منکر نهی کنیم با مرحله اول و دوم شخص همچنان نماز نمی خواند،آیا اینجا واجب است مثلا وی را مجبور به نماز خواندن کنیم با اعمال قدرت؟
[/]