خیرات برای اموات

کیفیت هدیه کردن خيرات به روح رفتگان

سلام و ادب   میخواستم در مورد نحوه نیت و هدیه کردن خیرات برای رفتگان بدونم... اجازه بدید سوالم رو ساده تر بپرسم، اگه یه نفر بطور مثال یک مرتبه آیت الکرسی رو قرائت کنه، آیا میتونه ثوابش رو به کل اموات هدیه بده یا نه؟ و باید فقط به یه نفر برسه...  در اینصورت برای هر کس جدا جدا نیت کنه و بعد بخونه... اما اگه بتونه به همه اموات هدیه بده آیا ثواب اون تقسیم میشه یا به هر کس بطور کامل میرسه؟   آیا برای نیت کردن باید حتما اسم رفتگان رو به زبون بیاریم یا همین که در ذهن مون میدونیم برای چند نفر و چه کسانی میخونیم کافیه(چون ممکنه اسم کسی از قلم بیوفته و فراموش کنیم...)؟   آیا هدیه در همون لحظه به رفتگان میرسه و متوجه میشن چه کسی اون رو انجام داده حتی اگه توو این دنیا اون رو نمیشناختن و فقط ما اونا رو بشناسیم؟ و چه واکنشی رو نشون میدن؟   بابت وقتیکه گذاشتید ممنون  

مژدگانی بردن برای میت

انجمن: 
سلام خسته نباشید اینکه برخی جاها رسمه شبی که میت دفن میشه صبحش براش مژدگانی می برند و روی قبرش شیرینی و ... میگذارن درسته؟

تفاوت های هدیه به یک میت و هدیه به تعدادی از اموات

انجمن: 

سلام
اگر انسان برای یک میت ، سوره ای از قرآن ، یا یک ذکر ، یا یک نماز را هدیه کند ، ثوابش به آن میت می رسد.

اگر به علت زیادی اموات و ذوی الحقوق در گذشته ، انسان به نیت تعدادی از آنها ، یک عبادات را یکبار انجام دهد ، آیا ثواب آن عبادت بین همه آنها تقسیم خواهد شد و به هر نفر مقداری از ثواب خواهد رسید؟ یا همه ثواب به هر یک از آن افراد می رسد؟

آیا از جهت ثوابی که به میت می رسد ، انجام عمل عبادی به نیت یک نفر خاص ، افضل از انجام یک امر عبادی به نیت تعدادی از اموات است؟

اگر تفاوتی نداشته باشد ، پس حکم عقل این است که انسان به جای اینکه برای میت واحد و معینی ، عمل عبادی (مثلا فاتحه خواندن) انجام بدهد ، هر بار که چنین قصدی دارد ، برای کل مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات آن کار را انجام بدهد. در حالیکه در سیره بزرگان دین و عرفان ، زیاد سراغ داریم که به نیت فرد خاصی عمل عبادی را انجام داده اند.