تهذیب نفس و خود شناسی

اولین قدم در تزکیه نفس چیست؟

اولین قدم در تزکیه نفس چیست؟

البته راههای عملی، نه شعارگونه، اگر ممکن است قدم های بعدی را نیز یک به یک توضیح دهید.

راه رسیدن به خدا و تهذیب نفس

نکته هاي اخلاقي از کلام امام راحل




مثل قلب مثل طائری است که دائماً از شاخه ای به شاخه ای پرواز می کند، مادامی که درخت آرزوی دنيا و حبّ آن در قلب برپاست، طائر قلب بر شاخه های آن متعلق است و اگر به رياضات و مجاهدات و تفکر در عواقب و معايب آن و تدبّر در آيات و اخبار و حالات اوليای خدا قطع اين درخت را نمود قلب ساکن و مطمئن می شوبه کمالات نفسانيه که از آن جمله حصول حضور قلب به همه مراتب آن است ممکن است بشودد و موفق .(1)
يکی از مسائلی که توجه به در همه عبادات ضروری است، داشتن حضور قلب و مراعات آن است. علمای اخلاق به اين نکته اشاره فرموده اند که حضور قلب در نماز (به عنوان يکی از ارکان قبولی) ابتداء به دو طريق حاصل می شود:



اول : فراغت وقت


و اين امر زمانی حاصل می شود که سالک اوقاتش را تقسيم نموده و برنامه ريزی وقتی داشته باشد. پس هرگاه امور خود را بر روی نظم قرار دهد و در بين تقسيم اوقات، وقت نماز را هميشه در اول قرار دهد و به گونه ای عمل کند که موقع نماز از لحاظ وقت در فراغت باشد در اين صورت تا اندازه ای حضور قلب حاصل می شود. پس اگر نماز را در آخر وقت بجا آورد، خوف قضا شدن دارد. بنابراين حضور قلب بدست نمی آيد و اگر در بين وقت انجام دهد در فکر دنيا و کارهای دنيايی خواهد بود و در اين صورت هم فراغت حاصل نمی شود.