ایرانیان در قرآن ، عرب ، عجم ،

چرا غیر عرب ها را عجم می نامند؟

چرا اعراب به ایرانیان عجم می گفتند؟ هنگامی که قتیبه، خوارزم را فتح کرده بود، روز سوم در میدان بزرگی برای مردم صحبت می‌کرد. وی دستور داد که از بین فاضلان خوارزم چهار هزار تن بیاورند. سر هر چهار هزارتن را در یک روز بریدند و از آن روز دستور داد تا هرکسی به زبان پارسی گویش کند زبانش را ببرند. مردم خوارزم از ترس بریده شدن زبانشان، از حرف زدن خودداری می‌کردند. به همین روی به آنها عجم یا گنگ می‌گفتند. علم و دانش در ایران باستان و تأثیر آن بر جهان، پرویز شهریاری، ص ۸  ایا این مطلب صحیح است

ایرانیان از دیدگاه قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام


با سلام و عرض ادب

با توجه به اینکه سایتهای اسلام ستیز تلاش دارند تا دین اسلام را دینی مختص اعراب نشان دهند و اعراب را از دید قرآن و بزرگان دین ، برتر از دیگر اقوام معرفی کنند ؛ لطفا آیات و احادیثی در رد این مطلب ذکر فرمائید.

در ارتباط با این موضوع:

سورة الشعراء/ الآية 198 و 199.

وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى‏ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ* فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ (سوره شعرا آیه 198 و 199)

و اگر قرآن را بر برخى از غير عرب‏ زبانان (عجمان) نازل میكرديم،و (پيامبر) آن را بر عرب ها میخواند، آنها به قرآن ايمان نمیآوردند.


امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر قرآن بر عجم نازل شده بود عرب به آن ايمان نمی آورد، ولى بر عرب نازل شد و عجم به آن ايمان آورد و اين خود براى عجم فضيلتى نسبت به عرب بشمار می‏رود.

تفسیر القمی ج2 ص124