احکام تقلید

تکلیف کسی که در اصول دین تقلید می کند؟

با سلام و عرض ادب   ۱. تکلیف کسی که متوجه شده تا حالا داشته در اصول دین تقلید میکرده چیه؟ ۲. اگر تحقیق این فرد از الان مثلا به مدت یکسال طول بکشه، در این یکسال باید چیکار کنه؟ ۳. اصلا این مسئله، شرعیه یا عقلی؟ (استفتا حکم شرعی و تقلید در فروع دین متوقف بر تحقیق در اصول دین و اثبات حقانیت اسلام است پس وقتی که تحقیقی صورت نگرفته، به تبع آن تقلید در فروع دین هم بی معناست و در حال حاضر فقط عقل حجت است و شرع هنوز حقانیتش با تحقیق ثابت نشده که حجت باشد و تبعیت از حکم آن لزوم پیدا کرده باشد؛ اما عقل هم در اینجا که هنوز عقیده ای با دلیل معتبر به انسان ثابت نشده، تبعیت از آن عقیده را لغو میداند و حکم به کنار گذاشتن همه تعصبات و اعتقادات تقلیدی میکند تا موقعی که عقیده ای با تحقیق ثابت شود.) ۴. اگر کسی در این مسئله شرع را حجت نداند و مطابق حکم عقل عمل کند و همه عقاید اسلامی تقلیدی اش را کنار بگذارد و شروع به تحقیق برای جستجوی حقیقت و عقیده محققانه کند، مرتد محسوب میشود و گناه کرده است؟ رهبری  

تقلید از میت در مسائلی که قبلا تقلید نکرده ایم

با سلام. بنابر فتوای آیت الله سیستانی بر تقلید از آیت الله بهجت باقی مانده ام. آیت الله بهجت میفرمایند که در مسائلی که از ایشان در زمان حیاتشان تقلید نکرده ام، حتی بعد از باقی ماندن بر تقلید از ایشان با اجازه مرجع زنده، نمیتوانم از ایشان(از آیت الله بهجت) در آن مسائل(که قبلاً در زمان حیاتشان تقلید نکردم) تقلید کنم. حال سوال این است که بنده آیا در این مسئله باید فتوای آیت الله بهجت که اجازه نمیدهند را مدنظر قرار بدهم یا فتوای آیت الله سیستانی را، که با اجازه ایشان بر تقلید بر آیت الله بهجت باقی مانده ام؟ و فتوای آیت الله سیستانی در این باره چیست؟

تقلید و عدول از آیت الله بهجت به سایرمراجع تقلید

سلام و درود.
من مقلد آیت الله بهجت هستم، ایشان عدول به مساوی را در مسائلی که ارتباطی با هم ندارد (مسائل غیر مرتبط) جایز می دانند من هم
در باب نماز به آیت الله مکارم عدول کرده ام .
سوال اول) می خواستم بدانم مسئله عدالت امام جماعت جزء باب نماز محسوب می شود یا خیر؟
به عبارتی آیا عدالت امام جماعت مرتبط با باب نماز هست یا خیر؟
سوال دوم) آیا هم باب خمس و هم باب نماز( هر دو باب) را می توانم از آیت الله بهجت به آیت االله مکارم عدول کنم؟
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
رساله آیت الله بهجت: « 5 » در صورت مساوى بودن دو مجتهد ، جايز است انسان در مسائلى كه ارتباطى با هم ندارند،
بعضى مسائل را از يكى و بعضى ديگر را از مجتهد ديگر تقليد نمايد.
« 6 » عدول از مجتهد زنده به مجتهد ديگر، در صورت تساوى دو مجتهد در اعلميّت، در جميع مسائل يا در بعض مسائل
كه ارتباطى با هم ندارند، جايز است؛ ولى احوط ترك عدول است مگر به اعلم؛ و حكم اَورَعيّت نيز مانند اعلميّت است.