احادیثی در باب توبه

آيا فرشتگان خاطرات و نيتهاي قلبي ما را هم مي نويسند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

از امام کاظم علیه السلام سوال شد : فرشتگان اعمال ما را که می نویسند بجاست برای اینکه می بینند و می نویسند . اما آیا خاطرات و نیتهایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل درنیاورده ایم هم می نویسند ؟ آنها را که نمی بینند پس از کجا می فهند تا بنویسند ؟ و اینکه خداوند می فرماید : و ان تبدا ما فی انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله (سوره بقره آیه 284): اسرار درونی را که به کسی افشا نکرده اید در قیامت باید حسابش را پس بدهید . این اسرار درونی را فرشتگان چگونه می دانند و از کجا می نویسند ؟
حضرت فرمودند : آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است ؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید بوی خوب احساس می کنید . و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد می فهمد که این جا کثافت و زباله است . از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه .

فرشتگان از بوی خوش تشخیص می دهند که در قلب این مومن اسرار و نیتها و اراده های خیر و طیب و طاهر است . و نیز از بوی بد هم فرشتگان می فهمند که در درون این شخص پلیدی است .

چه جور می شود که انسان در چاه دنیا زندگی کند و از بوی چاه اظهار تنفر نکند و با خبر نباشد ؟ اگر کسی به ملکوت رسیده باشد بوی بد و خوب دیگران هم به مشام او می رسد مومن را از منافق باز می شناسد .
...
در روایات آمده که بوی عالم بی عمل دیگران را آزار و اذیت می دهد چون بدتر از دیگران است . حتی بوی عالم بی عمل اهل جهنم را نیز اذیت می کند . آنها متاذی می شوند و می گویند او را کنار بزنید .

کتاب حکمت عبادات
1.کافی ج 2 ص 429 ح 3
2.کافی ج 1 ص 44

با سلام خدمت دوستان عزیز
این مورد درباره شیاطین هم صدق می کند و آنها کنار انسانهایی که مدام افکار پلید و شیطانی در ذهنشان خطور می کند می گردند و آنها را برای عملی کردن افکارشان یاری و کمک می کنند .
افکار انسان خاصیت جذب و دفع نیروها و انرژی های موجود در طبیعت و فرای آن را دارد زمانی که افکار منفی در ذهن انسان است بدن بطور اتوماتیک شروع به جذب و جمع آن نیروهای منفی محیط در درون می کند و بالعکس .
یکی از ذکرهایی که باعث برطرف شدن بوی بد گناهان و خو شبو شدن انسان است ذکر استغفار است که موجب برطرف شدن آثار گناهان در روح روان انسان می شود . این ذکر خانه امن شیاطین را درون انسان ناامن می کند و زمینه را برای نزدیک شدن نیروهای رحمانی فراهم می کند .

موفق و شاد باشید