ابلیس و شیطان

آیا عصیان شیطان تقدیر الهی بوده؟

انجمن: 
با سلام وقت تون به خیر سوالی برای من به وجود اومده اینکه ایا عصیان شیطان تقدیر الهی بوده و همه چیز از قبل مشخص بوده ؟ مطلبی مطالعه کردم با این مضمون که سوال بالا رو برام به وجود اورد : احمد غزّالى عصیان ابلیس را تقدیر الهى می‌داند؛ یعنی خواست خدا بود که ابلیس عصیان کند، و اگر خدا می‌خواست که ابلیس ملک مقرّب بماند، هیچ نیرویى قادر به مخالفت خواست الهى نمی‌بود. پس عصیان ابلیس و برگزیدن آدم از پیش بر قلم قضاى الهى جارى گشته بود. قبل از این‌که آدم خلق شود و عصیان کند، قضاى پروردگارى کشتى برگزیدگى را براى نجات او مهیّا ساخته بود سپس پروردگارش او را برگزید و توبه‌اش را پذیرفت و او را هدایت کرد و این پشت‌کننده (ابلیس) هم قبل از این‌که خلق شود، گمراهیش در مشیّت الهى ثبت شده بود. حکم آن دو چیست؟ آنها به نزد صرّاف قدر پیش آمدند و نقد حالشان را بر محک خداوندى که معصیت و طاعت بود عرضه داشتند. این پشت‌کننده (ابلیس) در مشیّت الهى بود که کبر ورزد و روانه جهنّم شود، و این خوش‌بخت (آدم) نیکو بود و روانه بهشت گردد» همچنین این سوال هم برام به وجود اومده که ایا برگزیدگی ادم هم همینطور بوده ؟

آیا خدا می خواست شیطان را ذلیل و خوار کند؟

انجمن: 
سلام چرا گذاشتند بعد از اینکه ابلیس عجب قلبشو گرفت و خودبرتربینیش زیاد شد گفتند به حضرت ادم سجده کن .....نمیشد همون جن بمونه نمیشد نزارن فرشته بشه؟ نمیشد نزارن فکر کنه کسی هست نمیشد عزیز نشه تا متکبرم نشه؟؟؟

آیا شیطان خدا ترس است؟

كَمَثَلِ الشَّیطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْكَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ
چون حکایت‏شیطان که به انسان گفت کافر شو و چون [وی] کافر شد گفت من از تو بیزارم زیرا من از خدا پروردگار جهانیان می‏ترسم

«الحشر/16»

ایا واقعاً شیطان خدا ترس است ؟