✔✔✔ عفاف ، چرا و چگونه؟ ✔✔✔
تبهای اولیه
به هنگام بازگشت زنگ تلفن به صدا در آمد. دوستم گوشی را برداشت و صحبتهایی میان آنان رد و بدل شد. تماس گیرنده برای جوانی 17 ساله وقت مشاوره می خواست!
دوستم پیشنهاد داد این مشاوره را بنده بپذیرم و من نیز با کمال میل پذیرفتم. شماره تلفنم را دادم و قرار شد آن جوان که نامش مصطفی بود با من تماس بگیرد.
بعد از ظهر تماس گرفت ، آدرس منزل را به دادم . پس از ساعتی آمد. سلام و احوالپرسی کردیم. تیپش همانند برخی از جوانان امروزی بود. به علاوه که چشمان آبی و موهای بورش، بیش از دیگران قیافه اش را شبیه غربی ها و اونور آبها کرده بود.
به خانه دعوتش کردم. به راحتی پذیرفت و با چایی و شکلات مهمان بنده شد.
از خانواده اش پرسیدم. پاسخ داد که فرهنگی و از اقشار متوسط به بالای جامعه هستند.
گفتم: نتیجه؟
گفتم به این نتیجه رسیدم که با جنس مخالف تماس برقرار نکنم، تلفن نزنم، پیامک ندهم، چت نکنم، قرار ملاقات نگذارم و . . . . الان نیز یک هفته است که در این ایام تابستان مشغول به کار مناسبی شده ام و خوشبختانه محیط کار به گونه ای است که با نامحرمان در ارتباط نمی باشم. و از این جهت حال و روزم بسیار بهتر از قبل شده است.
پنج سال بعد: سه شنبه 8/9/ 1390
عصر با منزل آقا مصطفی تماس گرفتم، مادر گرامی اش گوشی را برداشت و گفت: مصطفی در دانشگاه است.
شماره همراهش را گرفتم، تماس برقرار شد. خودم را معرفی کردم. پس از مدتی کوتاه و پرس و جوی مختصر، مرا به یاد آورد.
گفتم: در حال تنظیم نوشتاری با هما حال و هوا هستم. دوست دارم بدانم اکنون در چه وضعیتی هستید؟ آیا این مطالب و این گونه ورود و خروج به بحثها برای جوان های امروزی کارآمدی دارد یا نه؟
برای فردا عصر قرار ملاقات گذاشتیم تا در این باره به بحث و گفتگو بپردازیم.
چهارشنبه 9/9/1390
ساعت 3و20 دقیقه جلو درب اتاق با جوان رشید و خوش تیپ، اما بسیار وزین و باوقار روبرو شدم.
پس از احوالپرسی و اظهار شادمانی و خوش آمد گویی از وضعیت تحصیلاتش جویا گشتم. معلوم شد دانشجوی ترم پنجم رشته مدیریت صنعتی است و طبیعتا 22 ساله!
باهم به مرور خاطرات گذشته پرداختیم. اشک در چشمانش جمع شد و اشک مرا هم در آورد.
به راستی دوران جوانی برای برخی چقدر پر فراز و نشیب است؛ گاهی غم و گاهی شادی، گاهی امید و گاهی نا امیدی، گاهی گناه و گاهی توبه!
کمی از اوضاع و احوال افکار و عقائدش در این پنج سال سخن گفت؛ از محیط دانشگاه و دانشجویان؛ و اینکه مدتی گرفتار افکار نسبیت گرایی شده بود که مغایر با بعثت پیتمبر گرامی اسلام و نزول قرآن کریم و احکام مسلم دین مقدس اسلام است که سرانجام به کثرت گرایی ( پلورالیزم) و اباحه گری ( بی بندوباری) می انجامد.
با خود گفتم در حق این جوان خیلی جفا کردم که در پنج سال گذشته با او تماس نگرفتمو با او دمساز و همراه و رفیق نگشتم. بی شک در روز قیامت پاسخی برای این جفا ندارم. چرا که خدای متعال مرا بازخواست خواهد کرد.
خدایا! قصور و تقصیر این کمترین را ببخش و توفیق جبران عطایم نما.
برایش توضیح دادم که برای چه منظوری با او تماس گرفتم و با او قرار ملاقات گذاشتم.
گفت: آیا می توانم راحت باشم و حرف دلم را بزنم؟
گفتم: ایرادی ندارد.اتفاقا حوشحال می شوم.
گفت: این چه وضع جامعه است؟ این همه گسترش بی عفتی و فساد جنسی برای چه؟ چه کسی پاسخگوست؟ حوزه ها، دانشگاهها، ارشاد اسلامی، سازمان ملی جوانان، صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کانو ن ها، موسسات، نهادهای فرهنگی و معاونت های فرهنگی- اجتماعی در این جامعه چه کاره اند؟؟!!
چرا وضعیت عفاف و حجاب روز به روز بدتر می شود؟اگر اینها واقعا کار می کنند پس خرجی اش کجاست؟ پس یا کار نمی کنند و یا اشتباه کار می کنند!!! به گمان من در همین داخل ایران و در درون نهادهای فرهنگی دست هایی وجود دارد که مخالف عفاف و پاکدامنی افراد جامعه است!
در دل خیلی خوشحال شدم که یک جوان دانشجو این همه احساس مسوؤلیت می کند و در برابر معضلات اخلاقی و اجتماعی بی تفاوت نمی باشد و هم اینکه تا حدودی می داند متولیان فرهنگ جامعه چه نهادهایی هستند و به خروجی فعالیتهای آنان هم توجه دارد.
گفتم: بسیار خوشحالم از این همه آگاهی و شور و شعورو احساس مسوؤلیت؛ ولی مطمئن باش اگر همین کارهای مقطعی ، سطحی ، ساندویچی و لقمه ای نهادهای فرهنگی نبود، وضعیت از این برتر می شد.
چرا که در طرف مقابل، دشمن با همه توان و سرمایه های میلیاردی به میدان آمده است. به عنوان مثال طبق آمار ارائه شده فقط 50 سایت فارسی زبان با رویکرد ترویج فساد جنسی در جامعه ایران فعالیت دارند ( روزنامه قدس 5/5/90) و اکثر محصولات فرهنگی جهان غرب و حتی جهان شرق در تنافی با فرهنگ عفاف و پاکدامنی است.
بنابراین می توان گفت در این قضیه تمام جهان یک طرف است و ایران اسلامی طرف مقابل. به علاوه که گسترش وسایل ارتباط جمعی، جهان را به مثابه یک دهکده کرده ؛ دهکده ای که در همه خانه های آن رقص و پایکوبی و فساد جنسی برقرار است و تنها یک خانه تا حدودی برنامه ای غیر از برنامه های آنها دارد و بی شک پاک نگه داشتن اهل این خانه ، کاری آسان نمی باشد. و چه بسا برای این مظور لازم باشد که برای همه دهکده برنامه ریزی فرهنگی شود.
و البته من هم قبول دارم که عده ای در این مملکت و حتی « سیامک پورزند» هایی در صدا و سیما و نهادهای فرهنگی، به عنوان ستون پنجم دشمن نفوذ کرده و دست در دست دشمن داده اند. تا فرهنگ بیگانه را رواج دهند.
واطلاع دارم که کتابهای فراوان در در ترویج فساد جنسی در همین مملکت و در همین شهر مقدس مشهد به چاپ انبوه رسیده است.
و قبول دارم که بخشی از فیلمها و سریالهای داخلی و بسیاری از سریالها و فیلمهای خارجی و پربیننده همانند « جومونگ» که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، بسیار زیرکانه و حساب شده ب روابط دختر و پسر و عشق های شیطانی دامن می زنند.
وقبول دارم که متاسفانه بسیاری از پوشاک های موجود در داخل کشور ( همانند مانتوهای جورواجور و شلوارهای سایه ئار، ساییده، زخمی و فاق کوتاه ) با فرهنگ دین سازگاری نداردو خود یکی از عوامل مهم بی حیایی و گسترش فساد و فحشاء جنسی است و هیچ متولی پاسخگو هم ندارد.!
ولی بی گمان این خواسته نظام اسلامی نیست، بلکه خواسته دشمن است. دلیلش هم این است که مقام معظم رهبری سالهاست خطر تهاجم و شبیخون فرهنگی و برنامه ریزی دشمنان برای گسترش فساد جنسی را گوش زد نموده اند و برخی از مسوؤلین متعهد و دلسوز هم این خطر را تا اندازه ای درک نموده و به برنامه ریزی و اقدام در این جهت روی آورده اند.
از جمله این اقدامات ، همین نوشتار می باشد که برای گروههای اثر گذار و مرتبط با جوانان و توده مردم تهیه شده است.
در پایان این دیدار پژوهش حاضر را در اختیار این جوان عزیز قرار دادم و از او خواستم آن را مطالعه کند و دیدگاهش را درباره اینکه : ایا نوشتار حاضر می تواند برای نسل جوان امرئزی مفید باشد یانه؟ بیان نماید.
باهم خداحافظی نمودیم و قرار بر این شد ایشان در جلسه بعد نظرش را درباره این پژوهش و تحقیق بیان نماید.
هفته آینده:
نظر آقا مصفی درباره این تحقیق این بود: لذت بردم، جالب بود. یادداشت هایی نیز برای خودم برداشتم.
البته ایشان نقطه نظرات و نقدهایی هم داشتند که برایشان توضیح دادم و یکی از نقدها را نیز اعمال نمودم.
ناگفته نماند علاوه بر آقا مصطفی، تاکنون دهها جوان عزیز دیگر این مباحث را مطالعه کرده و در مجموع اظهلر رضایت نمودند. و نیز گروهی از فضلای حوزه علمیه مباحث این نوشتار را در گفتمان های دینی ، حلقه های معرفت و حتی در سخنرانی ها و منبرها مورد استقاده قرار داده و نتیجه بخش دانسته اند.
افزون بر این، پنج تن از اساتید حوزه و دانشگاه به طور ویژه این مباحث را مورد بررسی قرار ئائه و پیشنهادها و نقدهایی داشته اند که برخی از آن نقدها اعمال گشته است.
اکنون با توجه به تناسب موضوع در یک پست به تفکیک مطلب این تحقیق و پژوهش کاربردی گذاشته میشود. باشد که برای معلمان، مدرسان، طلاب، دانشجویان و دانش اموزان وسایر اقشار مفید واقع شود.
امید است کاربران گرامی نقطه نظرات خود را با پیام خصوصی به این حقیر در میان بگذارند تا در مورد بازنگری واقع شود.
جادارد از مسوول محترم کارگروه ترویج فرهنگ عفاف و معاونت محترم فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که به این حقیر، اجازه نشر این نوشتار را دادند کمال تشکر و سپاس را داشته باشم.
به امید پیروزی اسلام در تمام عرصه های جهانی
[=B Titr]پژوهش در يك نگاه
[=B Nazanin]موضوع: [=B Nazanin]عفافگرايي و پاكدامني[خویشتنداری جنسی]
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]علت توجه به موضوع: [=B Nazanin]زيانهاي فراواني است كه از طريق بیعفتی و انحرافات جنسي، متوجه افراد ميشود.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]هدف: [=B Nazanin]توانمند شدن افراد در کنترل غريزة جنسي براي دستيابي به زندگي آرام؛ و رسيدن به كمالات انساني و الهي؛ و نيكبختي در دو جهان.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]منابع تحقيق[=B Nazanin]: [=B Nazanin]قرآن و حديث[=B Nazanin](البته در برخي مباحث از يافتههاي علوم بشري كه در تأييد قرآن و حديث است نیز استفاده شده).
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]تئوري تحقيق[=B Nazanin]: [=Times New Roman]"[=B Nazanin]عفافگرایی ـ ازدواج ـ عفافگرایی" و به تعبیر دیگر [=Times New Roman]"[=B Nazanin]خويشتنداري ـ ازدواج ـ خويشتنداري[=Times New Roman]"[=B Nazanin] به معناي عفافورزي پيش از ازدواج و بعد از آن؛ كه برگرفته از آموزههای دینی ميباشد و مشاهدات عيني و آمار رسمي از سوي [=Times New Roman]"[=B Nazanin]شوراي عالي امنيت ملي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] نيز حكايت از اين واقعيت دارد كه متأسفانه انحرافات جنسي در ميان برخي از متأهلها هم وجود دارد! بنابراين رعایت روشهاي عفافگرايي(که در فصلهای مختلف آمده) قبل و بعد از ازدواج، و در زمان تأهل نيز لازم است.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]مخاطبين[=B Nazanin]: [=B Nazanin]جوانان، مربيان، مشاوران، والدين، مديران، مسئولان و هنرمندان.
مقدمه: طرح اینگونه مباحث چه ضرورتی دارد؟
[=B Nazanin]پژوهش و بررسي در پروندههاي قضايي، كه بخش اندكي از آنها در روزنامهها بهعنوان خبر منعكس[=Calibri][=B Nazanin][=B Nazanin] ميشود، نشانگر اين واقعيت است كه بسياري از نزاعها، طلاقها، قتلها، خودكشيها، اعتيادها، باندهاي فساد و فحشاء و ... ريشه در انحرافات جنسي و غريزة شهواني دارد كه اگر كنترل ميشد هرگز به اين مراحل نميرسيد و اين همه مصيبت و گرفتاري براي فرد و اجتماع پديد نميآورد. اينك بهعنوان يادآوري تيتر چند نمونه از اين حوادث را از نظر ميگذرانيم:
[=B Nazanin]روزنامه قدس(10/9/86) ص13: اعترافات تلخ زن جوان، جزئيات جنايت شبانه را فاش كرد
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]روزنامه قدس(9/2/86) ص13: قتل شوهر با چاقوي همسر خيانتكار
[=B Nazanin]روزنامه قدس(14/8/86) ص 13: مادر بزرگ راز قتل دختر 19 ساله را فاش كرد
[=B Nazanin]روزنامه اعتماد ملي(12/3/86) ص14: عاملان قتل و آزار دو دختر 7و5 ساله اعدام شدند
[=B Nazanin]روزنامه قدس(29/2/86) ص17: رقيب عشقي، قاتل جوان شكست خورده
[=B Nazanin]روزنامه اعتماد ملي(12/3/86) ص14: پسر17 ساله، سر قرار كشته شد
[=B Nazanin]روزنامه قدس(6/3/86) ص13: قتل دوست خيانتكار، با چاقوي آشپزخانه
[=B Nazanin]روزنامه قدس(20/8/86) ص13: 5 بار اعدام، مجازات قاتل 4 پسر يزدي (پس از تجاوز)
[=B Nazanin]روزنامه قدس(14/8/86) ص13: 32 دختر و پسر جوان در پارتي گوهر دشت كرج دستگير شدند
[=B Nazanin]روزنامه قدس(20/8/86) ص13: دستگيري پير مرد 92 ساله به جرم اغفال! تعجب نكنيد اين پير مرد به جرم اغفال و تجاوز به زنان دستگير شد!!
[=B Nazanin]رجانيوز،کد خبر(77149): سه متجاوز بهعنف سحرگاه امروز دوشنبه در زندان اوین بهدار مجازاتآویخته شدند
[=B Nazanin]روزنامه قدس(30/2/86) ص13: تجاوز معلم خصوصي به يك دانشآموز "هشدار به خانوادهها"
[=B Nazanin]روزنامه جمهوري اسلامي (7/10/87) ص2 : علي اكبر عصارنيا معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان ملي جوانان اعلام كرد: متاسفانه 56 درصد جوانان ما براساس اظهارات خود اعلام كردهاند كه در طول دوران جواني با يك دختر در ارتباط بودهاند و از اين تعداد 26 درصد منجر به رابطه نامشروع جنسي شده و 13 درصد به حاملگي و سقط جنين انجاميده است!!
[=B Nazanin]روزنامه قدس (11/10/87) ص13[=B Nazanin]:[=B Nazanin] اعترافهاي يك جوان:[=B Nazanin]دختر مورد علاقهام مرا تحريك كرد تا مادرم را كه با ازدواجمان مخالف بود، به قتل برسانم!!!
[=B Nazanin]و از اين قبيل خبرها كه هر روزه در رسانهها و صفحة حوادث روزنامهها بهوفور ميتوان يافت.
[=B Nazanin]بيگمان تا زماني كه آگاهي درست و همه جانبه از ابعاد غريزة جنسي و راههاي كنترل آن در دست نباشد، نميتوان از طغيان و انحراف آن پيشگيري كرد و از آسيبهاي آن در امان ماند.
[=B Nazanin]بنابراين طرح اينگونه مباحث ضرورت حياتي و اجتناب ناپذير دارد بهويژه آنكه رسول خدا صلياللهعليهوآله ميفرمايد: هيچ بامدادي نيست، مگر اينكه دو فرشته آواز ميدهند: واي بر مردان از دست زنان و واي بر زنان از دست مردان!
[=B Nazanin]«مَا مِنْ صَباحٍ إلّا وَ مَلَكان يُناديان: وَيْلٌ لِلرِّجالِ مِنَ النِّساءِ،وَ وَيْلٌ لِلنِّساء مِنَ الرجالِ».( [=B Mitra]ميزان الحكمه، ح 18660)
[=B Nazanin]اين حديث به روشني دلالت دارد بر اينكه بسياري از مردان و زنان همواره در معرض خطر بيعفتي و انحرافات جنسي قرار دارند و از آسيبها و زيانهاي فراوان آن در امان نيستند.
[=B Nazanin]شايد بتوان ادعا كرد كه زيانهاي جسمي ـ روحي، و دنيوي ـ اُخرويِ بيعفتي و انحرافات جنسي، از بسياري گناهان ديگر بيشتر است. چرا كه دستورهاي فراوان در قرآن و روايات براي كنترل اين غريزه بيان شده است و حال آنكه اين حجم از احكام ودستورها دربارة ديگر گناهان كمتر به چشم ميخورد.
[=B Nazanin]بنابراين پرداختن به تعليم و تربيت صحيح جنسي بسيار لازم و ضروري میباشد، و سزاوار است انسانهاي غيور و دلسوز از ميان اهل قلم، و تحقيق، و تدريس، و تبليغ، و هنر، و ثروت، و دولت، و قانون، و قدرت، بيش از پيش به ميدان آيند و با سياستگذاري و برنامهريزي، بسترهاي بيعفتي و انحرافات جنسي را از ميان بردارند و جامعة ما را از اين خطر بزرگ نجات دهند.
[=B Nazanin]شايان ذكر است كه اين فراخواني، در واقع يك بسيج همگاني است؛ بدين معنا كه در ميدان مبارزة [=Times New Roman]"[=B Nazanin]عقل و شهوت[=Times New Roman]"[=B Nazanin] لازم است همه مردم و نهادها و دستگاهها بسيج شوند و به ياري عقل بشتابند و در مهار شعلههاي شهوت بكوشند تا مشكل انحرافات جنسي و پيآمدهاي زيانبار آن برچيده شود و بدين ترتيب غنچة زيباي عفاف و پاكدامني شكفته گردد.
[=B Nazanin]اميد آنكه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينة راهكارهاي گسترش فرهنگ عفاف مورد توجه قرار گيرد [مصوبة 1385] و 301 مأموريت محوّل به 25 وزارتخانه و سازمان به اجرا درآيد و بدينصورت نمونهاي از شكوفايي معنوي در جامعه بهبار نشيند.
[=B Nazanin]البته پيش از اين لازم است کلیه مسئولین ذيربط و دستاندرکاران و افراد و گروههاي تأثيرگذار با مباحث عفافگرایی و اهمیت آن آشنا شوند تا دغدغة اجرای وظایف محوّله را بیابند و نيز با توجه به آموزههاي ديني، بدانند در حوزة كاريِ خود، چگونه اقدام كنند. إنشاءالله
به نام علی اعلی
[=B Nasim]3. شيوه و روش بحث:
[=B Nasim][=B Nazanin]شيوه و روش بحث را، تحت عنوان يك پرسش و پاسخ در پي ميگيريم و آن اينكه: چه كسي به راهها و روشهاي [=Times New Roman]"[=B Nazanin]كنترل غريزة جنسي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] آگاهتر است؟
[=B Nazanin]در پاسخ به اين پرسش، عقل هر انسان[=Calibri][=B Nazanin][=B Nazanin] ميگويد: سازنده و مخترع هر چيز، نسبت به كاركرد درست آن چيز و آسيبهاي آن، از ديگران داناتر و آگاهتر است.
[=B Nazanin]بهعنوان مثال، سازنده يك كامپيوتر جديد و مدرن، از ديگر افراد، نسبت به كاركرد صحيح آن و چگونگي بهكارگيري آن، داناتر و تواناتر است و در صورت ايجاد نقص و آسيب، بهخوبي ميتواند از عهده تعمير آن برآيد[=B Nazanin][=Calibri].
[=B Nazanin]از همينروست كه سازندگان و مخترعان يك دستگاه جديد، همراه با آن دفترچه راهنما صادر ميكنند و حتي در صورت لزوم، افرادي را بهعنوان متخصص و خبره فن تعليم ميدهند تا از روي دفترچه راهنما چگونگي كاركرد صحيح با آن دستگاه را به ديگران آموزش دهند و به هنگام آسيب ديدن و خراب شدن نيز بتوانند از عهده تعمير و اصلاح آن برآيند.
[=B Nazanin]اينك همين عقل ميگويد خالق و سازنده انسان، براي حركت صحيح و هدايت درست آدميان، لازم است دفترچه راهنما ارائه كند و نيز متخصصان و خبرگاني امين و شايستهاي را پرورش دهد تا آنان بتوانند از عهده تربيت و هدايت انسانها برآيند.
[=B Nazanin]با اندكي تحقيق و بررسي معلوم ميشودكه خداي بينياز و مهربان ـ كه جز براي مهرباني نمودن و كمال بخشي آدمي را نيافريده است ـ در طول تاريخ حيات انسان، دفترچههاي هدايت، كه همان كتابهاي آسماني هستند بر تربيت شدگاني امين و شايسته فرو فرستاده كه آخرين و كاملترين آنها، قرآن مجيد است كه بهوسيله رسول گرامي اسلام(ص) براي تعليم و تربيت و هدايت بشر عرضه شده است. چنانكه حضرت ميفرمايد: هر كس علم را در غير از قرآن بجويد خداوند گمراهش كند. «[=B Nazanin][=Calibri]...[=B Nazanin] مَنِ ابتَغَي العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللهُ[=B Nazanin][=Calibri]...[=B Nazanin] ».( [=B Mitra]ميزان الحكمه، ح 16411)
[=B Nazanin]و نيز ميفرمايد: هر كه علم اولين وآخرين را ميخواهد ميبايست در قرآن به كاوش بپردازد. « مَنْ اَرادَ عِلْمَ الاوّلينَ وَ الاخرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ ».( [=B Mitra]ميزان الحكمه، ح 16448 )
[=Times New Roman][=B Nazanin]از سوي ديگر چون فهم و استفاده كامل و درست از قرآن براي افراد بشر ممكن نميباشد از همينرو خداوند منّان كارشناساني امين و مصون از خطا و اشتباه را برگزيده است تا به تعليم قرآن بپردازند و آدميان را از نور هدايت آن بهرهمند كنند و آن كارشناسان جز امامان معصوم(ع) نميباشند كه با تأكيدها و تصريحهاي فراوان رسول خدا(ص) بهعنوان كارشناسان راستين هدايت بشر از جانب خداوند معرفي شدهاند. [=Times New Roman]
[=B Nazanin][=B Nazanin]بنابراين عقل حكم[=Calibri][=B Nazanin][=B Nazanin] ميكند كه براي يافتن راههاي عفافگرايي و كنترل غريزة جنسي از قرآن و عترت(ع) راهنمايي و كمك بجوييم. چرا كه مسئله عفت و كنترل شهوت، در سعادت و خوشبختي انسان ـ در هر دو جهان ـ نقش كليدي و اساسي دارد. به همين جهت تلاش كردهايم تا اين مسئله مهم و حياتي را از طريق «ثقلين» پيگيري نماييم. [=B Nazanin]
[=B Nazanin]البته در راستاي ثقلين، عقل بشر و بخشي از دستآوردهاي علوم را كه در تأييد گفتههاي آنان است نيز مورد ملاحظه قرار دادهايم و از آنجا كه جوانان عزيز را مشتاق دانستن دليل احكام و دستورهاي ديني، ديديم، اين رويكرد را به فال نيك گرفته و با آغوش باز به اين نياز برخواسته از جان و خرد آنان پاسخ مثبت داده و كوشش نمودهايم آيات و روايات مورد استناد در بحثها را بيان كنيم تا سبب نورانيت دلها و آرامش جانها
[=B Nazanin][=B Nazanin]گردد و خردها را شكوفا كند و بدين ترتيب پاسخگوي عقل حقيقتجوي جوانان عزيز باشد. و در همين راستا به فتواهاي مراجع بزرگوار تقليد هم اشاره شده است.
[=B Nazanin]شايان ذكر است كه در اين مجموعه از داستانها و ماجراهاي واقعي و اشعار نيز بهره گرفته شده تا مصداقي از موعظة حسنه گردد و بر بار اثرگذاري و تربيتي آن افزوده شود.
[=B Nazanin]لازم است پيشاپيش از راهنماييها، انتقادها و پيشنهادهاي سازنده همه عزيزان خداجو و دلسوزي كه دغدغه گسترش فرهنگ عفاف و پاكدامني را دارند تشكر كنيم و آنرا بر ديده منّت نهيم.
[=B Nasim]توضيح و تحليل واژههاي كليدي و كاربردي
[=B Nazanin]عفت[=B Nazanin]، خویشتنداری، كنترل، شهوت
[=B Nazanin]پيش از پرداختن به مباحثِ اصلي، مناسب است واژههاي كليدي و كاربردي توضيح داده شود تا ذهن مخاطبين عزيز با آنها انس يابد و در نتيجه فهم مباحث آسانتر گردد.
[=B Nazanin]عفت:
[=B Nazanin]واژه عفت و عفاف از كلمه [=B Badr]"[=B Badr]العِفَّة[=B Badr]"[=B Nazanin]در لغت عرب گرفته شده که به معنای ترک شهوات دنیّه و پست میباشد.(فرهنگ المنجد)[=B Nazanin] یکی از مشتقات واژة [=B Badr]"[=B Badr]العِفَّة[=B Badr]"[=B Nazanin]در لغت عرب، کلمة [=Times New Roman]"[=B Nazanin]عَفَّ [=Times New Roman]"[=B Nazanin] است که به معنای کَفَّ میباشد. [=B Nazanin][[=B Nazanin]کَفُّ النُّفس: خويشتنداري و بازداشتن نفس] و یکی از معانی [=Times New Roman]"[=B Nazanin]کَفَّ [=Times New Roman]"[=B Nazanin] كنترل كردن است. ( [=B Mitra]فرهنگ معاصر عربي ـ فارسي، ص591، آذرتاش آذر توش ) و [=Times New Roman]"[=B Nazanin]کنترل[=Times New Roman]"[=B Nazanin] یعنی: نظارت داشتنِ عقلِ شخص بر احساسات و اعمالِ وي. ( [=B Mitra]فرهنگ معين،ج3، ص3085. )
[=B Nazanin][=B Nazanin]قرآن كريم در دو جا از واژه عفت در امور مالي و اقتصادي استفاده كرده،
[=B Nazanin][=B Mitra]یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ [=B Mitra]273 بقره
[=B Nazanin][=B Mitra]و
[=B Nazanin][=B Mitra]وَ مَنْ كَانَ غَنِیا فَلْیسْتَعْفِفْ[=B Mitra] 6 نساء
[=B Nazanin]و در دو جا هم به عفت طلبي در امور جنسي سفارش نموده است:
[=B Nazanin]وَليَستَعفِفِ الّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً
[=B Nazanin]وَ أن يَستَعفِفنَ خَيرٌ لَهُنَّ[=B Nazanin] [=B Mitra]نور(24)، آيات33 و 60 .
[=B Nazanin]كه معادل مناسب آن در زبان فارسي همان عفت پيشگي و عفافگرايي است. زيرا پسوند [=Times New Roman]"[=B Nazanin]گراي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] به معناي گراييدن و ميل است و هم به معناي طلب كننده. ( [=B Mitra]فرهنگ معين، ج3، ص3225 ) پس عفافگراي يعني طالب عفت؛ و طالب عفت كسي است كه تمايل و گرايش به عفت و پاكدامني دارد و براي بدست آوردن آن تلاش ميكند.
[=B Nazanin]شهوت:
[=B Nazanin]شهوت از واژة [=B Badr]"الشَّهوَة"[=B Nazanin] در لغت عرب گرفته شده است که به معنای خواهش و رغبت شدید نفساني میباشد ( فرهنگ لغت المنجد )[=B Nazanin] و کاربرد آن در خواهش و اشتياق جنسي بسیار است بهطوری که در قرآن کریم نیز آمده است:
[=B Nazanin]إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ [=B Nazanin]الرِّجَالَ[=B Badr]شَهْوَةً[=B Nazanin] مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ ( [=B Mitra]اعراف (7) آیه 81)
[=B Nazanin][=B Nazanin][=B Mitra]ترجمه: آیا شما از روی شهوت به سراغ مردان میروید، نه زنان؟! شما گروه اسرافکار (و منحرفی) هستید!
[=B Nazanin]بيشك قسم نامشروعِ اشتیاقِ جنسی منافات با عفاف و پاكدامني دارد و در تقابل با آن ميباشد. و بهعكس پايداري ورزيدن، كنترل كردن و مبارزة با آن، همان عفافپيشگي است. چنانکه اميرمؤمنان عليهالسلام ميفرمايد: چيره شدن بر شهوت، بزرگترين عفت است. « [=B Badr]غلبةُ الشهوةِ مِن اَكبَرِ العَفاف[=B Nazanin]». ([=B Mitra]ميزان الحكمه، ح13166 )
[=B Nazanin][=B Mitra][=B Nazanin]و در بيان ديگر فرموده است: صبر و پايداري در برابر شهوت، عفت است: [=B Nazanin][=B Mitra][=B Nazanin]«[=B Badr]الصبرُ عَنِ الشَّهوَةِ عِفَّةٌ[=B Nazanin]». ( [=B Mitra]ميزان الحكمه، ح 13153 )
[=B Nazanin][=B Mitra][=B Nazanin][=B Mitra][=B Nazanin]بنابراين واژههاي عفافگرايي، پاكدامني، كنترل غريزة شهواني و خويشتنداري جنسي، از نظر معنا و مفهوم، نزديك به هم هستند و (در صورت پرهيز از مناقشات لفظي) ميتوانند مقصود ما را در ارائه مباحث اين نوشتار برآورند.
[=B Nasim]آسیب شناسی یک اصطلاح
[=B Nazanin]تلقی عموم مردم و مسئولین کشور از اصطلاحِ رایجِ [=Times New Roman]"[=B Nazanin]عفاف و حجاب[=Times New Roman]"[=B Nazanin] اغلب معطوف به مباحث مربوط به [=Times New Roman]"[=B Nazanin]حجاب بانوان" است و حال اینکه گسترة عفاف بسیار وسیع بوده و علاوه بر عفت در پوشش و حجاب اسلامی، شامل عفت بینایی، گویایی، شنوایی، چشایی، بویایی، بساوایی؛ و رعایت عفت در خلوت و اختلاط و معماری و رفتار و افکار و ارتباط نیز میشود و همة مردان را هم در برميگيرد.
[=B Nazanin]بهعبارت دیگر موضوع عفاف و پاکدامنی بهپازلی میماند که از قطعات مختلفی تشکیل یافته که یکی از آنها، مباحث مربوط به حجاب است و اگر خواسته باشیم بانوان حجاب اسلامي را بهخوبي رعايت كنند و عفيف و پاكدامن شوند بایستی همه این قطعات در کنار هم قرار گیرند و گرنه پرداختن به یک قطعه بهتنهایی کارساز نمیباشد.
[=B Nazanin]بهعنوان مثال اگر كسي اهمیت و فایدهها و روشهاي عفافگرايي و پاکدامنی را نداند و از زیانهای بیعفتی و انحرافات جنسی هم آگاه نباشد توصیه او به رعایت حجاب اسلامی سود نمیبخشد و به فرض که حجاب اسلامی را رعایت کند ممکن است از طرق دیگر دچار انحراف شود؛ مثلا از طریق عدم رعایت عفت بینایی یا گویایی یا شنوایی یا خلوت يا اختلاط یا رفتار و یا افکار !
[=B Nazanin]بنابراين تلقي نادرست از اصطلاحِ "عفاف و حجاب" يكي از آسيبهاي جدّي است كه مردم و مسئولين و حتي دستاندركاران فرهنگي را از اتخاذ روشها و راهكارهاي درستِ مقابله با معضل بيعفتي و انحرافات جنسي باز ميدارد و به همين جهت در اين نوشتار از اين اصطلاح كمتر استفاده شده است.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Nazanin][=B Nasim]برخي از كتابهايِ مرتبطِ با موضوع عفافگرایی که در گردآوري این نوشتار، مورد ملاحظه قرار گرفته است عبارتند از:
[=Times New Roman]"[=B Nazanin]اخلاق جنسي در اسلام و جهان غرب[=Times New Roman]"[=B Nazanin] شهيد مطهري. [=Times New Roman]"[=B Nazanin] انحرافات جنسي جوانان[=Times New Roman]"[=B Nazanin] آيت الله مكارم شيرازي. [=Times New Roman]"[=B Nazanin]تربيت جنسي در اسلام[=Times New Roman]"[=B Nazanin] آقاي حافظ ثابت. [=Times New Roman]"[=B Nazanin]تربيت جنسي از منظر قرآن و حديث[=Times New Roman]" [=B Nazanin]حجة الاسلام دكتر علينقي فقيهي. [=Times New Roman] "[=B Nazanin]هفت روش پيشگيري از انحرافات جنسي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] آقاي هادی حسين خاني. "پژوهشي در فرهنگ حياء"[=Times New Roman] [=B Nazanin]آقاي عباس پسنديده. "جوان، هیجان، خویشتنداری"[=Times New Roman] [=B Nazanin]گروه نویسندگان حدیث زندگی. [=Times New Roman]
[=B Nasim]
[=B Nazanin]براي ایجاد و تثبیت رفتارهاي عفيفانه لازم است متربّي، در آغاز به اهميت و فايدههاي عفافگرايي و پاكدامني واقف گردد و نيز زيانهاي بيعفتي و انحرافات جنسي را بداند تا تمايل به عفاف و پاكدامني در وجودش شكل بگيرد، آنگاه در مرحلة بعد به درگاه خداي پاكيها روي آورد و از ذات اقدس او در جهت عفافگرايي و خويشتنداري مدد بجويد؛ چرا كه بيمدد الهي توفيقي در اين مسير بهدست نيايد.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]بنابراين شايسته است در نخستين بخش، كه تحت عنوان مقدمات و تمهيدات عفافگرايي نام گرفته است، در قالب سه فصل، به اين سه موضوع مهم و مقدماتي پرداخته شود:
[=B Nazanin]فصل يكم) اهميت و فايدههاي عفافگرايي و پاكدامني
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]فصل دوم) زيانهاي بيعفتي و انحرافات جنسي
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]فصل سوم) عفافخواهي
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Davat]فصل يكم
[=B Nasim]
[=B Nazanin]خداي دانا و حكيم و مهربان ـ بهعنوان خالق و آفرينندة انسان و جهان ـ آنچه را كه براي آدميان نيك دانسته است بي شك حكمتها و فايدههاي فراواني دارد كه براي آگاهي از آنها لازم است از جهات گوناگون مورد تحقيق و بررسي قرار گيرد.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]بيگمان يكي از صفاتي كه خداي متعال براي افراد بشر نيك دانسته و آن را برايش بسيار پسنديده، صفت عفت و پاكدامني است كه ارزش و اهميت و فايدههاي آن از 5 ديدگاه مورد بررسي قرار ميگيرد و سپس توضيح مختصر آن تقديم مخاطبان عزيز ميگردد.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]ـ از ديدگاه فطرت انساني
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]ـ از ديدگاه قرآن كريم
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]ـ از ديدگاه روايات اسلامي
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]ـ از ديدگاه جامعه شناسي
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]ـ از ديدگاه روانشناسي
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]
[=B Nasim]ارزش عفاف و پاكدامني در فطرت انساني
[=B Nasim][=B Nazanin]انسان يگانه موجوديست كه شايستگي كمال بي نهايت و قرب الهي بي انتها را دارد و به همين منظور ظرفيت پذيرش و رشد و پرورش صفات و اسماء الهي در فطرت او نهاده شده است تا همانند آينهاي پاك تجليگاه صفات ربوبي شود و مسير پر فراز و نشيب كمال را به خوبي بپيمايد. اينك از جملة آن صفات، عفاف و پاكدامني ميباشد كه لازمة حيات انساني است و به همين جهت همه ما انسانها، با اندكي درنگ و انديشه، در مييابيم كه روح و سرشتمان، عفاف و پاكدامني را دوست دارد و از بيعفتي و آلودگي بيزار است.
[=B Nasim]
[=B Nazanin]بزرگداشت عفاف و پاكدامني گستره جهاني دارد و در همه فرهنگها مورد احترام است؛ در هيچ فرهنگي نميبينيم كه، بي بندوباري و فرا رفتن از مرزهاي عفاف و پاكدامني را درست بدانند؛ بيعفتي در همه جا يك رفتار بيمارگونه شمرده ميشود؛ حتي در برخي كشورها كه به گستردگي كشور ما، پايبند به دستورهاي دين نيستند باز هم در برابر بيعفتيها واكنش نشان ميدهند؛ چنانكه در امريكا، به رئيس جمهور سابقشان ـ كلينتون ـ بهخاطر رابطه نامشروع با منشياش، بهشدت اعتراض كردند، و در ژاپن بهخاطر تجاوز سرباز امريكايي به يك دختر ژاپني، صدها هزار نفر غيرتمندانه بپا خاستند و خواستار خروج نظاميان امريكا از كشورشان شدند.
[=B Nazanin]پس معلوم ميشود جامعه جهاني نسبت به بيعفتي حساسيت دارد و از اين حساسيت جهاني، ميتوان نتيجه گرفت كه عفاف و پاكدامني در فطرت پاك همه انسانها مورد احترام و بزرگداشت است. زيرا بهفرمودة قرآن كريم: خداوند قدرت تشخيصِ [=Times New Roman]"[=B Nazanin]فجور و تقوي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] را در فطرت پاك همة انسانها قرار داده است: [=AGA Arabesque][=AGA Arabesque]][=B Nazanin]وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ؛ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا[=AGA Arabesque][=AGA Arabesque][[=Calibri][=Calibri][1][=B Nazanin] بنابراين هر انساني بهطور فطري فرق ميان [=Times New Roman]"[=B Nazanin]عفت و پاكدامني[=Times New Roman]"[=B Nazanin] و [=Times New Roman]"[=B Nazanin]بيعفتي و انحراف جنسي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] را بهخوبي ميفهمد و نيز ميداند كه براي پيمودن مسير كمال چارهاي از حفظ عفت نميباشد.
[=Times New Roman][1][=B Mitra] ـ الشمس(91)آيه[=B Mitra] 7و8. و قسم به جان آدمی و آن کس که آن را (آفریده و) منظم ساخته، سپس فجور و تقوا (شر و خیرش) را به او الهام کرده است،
[=B Nasim]اهميت و فايدههاي عفافگرايي و پاكدامني از ديدگاه قرآن كريم
[=B Nasim]
[=B Nazanin]شايد كمتر كسي يافت شود كه آرزوي قرب الهي را در سر نپروراند و در پي سعادت و خوشبختي نباشد؛ يكي از صفات پسنديدهاي[=B Nazanin][=Calibri] [=B Nazanin]كه ميتواند آدمي را به خداوند نزديك كند و او را سعيد و خوشبخت گرداند همان [=Times New Roman]"[=B Nazanin]عفاف و پاكدامني[=Times New Roman]"[=B Nazanin] است كه در قرآنكريم با بيانهاي گوناگون به اهميت آن اشاره شده است. هم در قالب قوانين و اوامر و نواهي، و هم در قالب داستانهاي واقعي، همانند داستان عفافگرايي يوسف عليهالسلام و روحية خويشتنداري شديد مريم عليهاالسلام.
[="]عفاف گرايي يوسف عليهالسلام[/]
[="]عفافگرايي و پاكدامني و نقش آن در جلب خشنودي پروردگار و تأمين سلامت و سعادت انسان، بهاندازهاي مهم[/][="]است كه يوسف عليهالسلام را واداشت تا از محيط پُرناز و نعمت كاخ، چشم بپوشد و رنجها و سختيهاي محيط زندان را به جان و دل بخرد.
[/]
[="]
[/]
[="]چرا كه زليخا و زنان اشراف تصميم گرفته بودند گوهر عفاف و پاكدامني يوسف عليهالسلام را بربايند و او را از قرب الهي و سعادت دنيوي و اخروي محروم گردانند؛ ليكن يوسف عليهالسلام كه قدر گوهر عفاف خويش را ميدانست و از ناخشنودي خداي مهربان بيم داشت، به درگاه پروردگار پناه برد و دراين ميدان مبارزه با نفس، ا ز او ياري طلبيد و با سوز و گداز گفت:
[/][="]« رَبِّ السِّجنُ[/][="] أحَبُّ إلَيَّ مِمّا يَدْعُونَني إلَيْهِ وَ إلّا تَصْرِفْ عَنّي كَيْدَهُنَّ أصْبُ إلَيْهِنَّ وَ أكُن مِنَ الجاهلينَ[/] » [="] سوره یوسف آیه 33[/]
[="] پروردگارا زندان، برايم محبوبتر است از آنچه زنان مرا بدان فرا ميخوانند؛ و اگر كيد و مكرشان را از من بازنگرداني، شيفته آنان ميشوم و از جاهلان ميگردم![/]
[="]
[/]
[="]پروردگار مهربان و اجابت كننده دعا كنندگان و دوستدار پاكدامنان نيز به فرياد يوسف عليهالسلام رسيد و كيد و مكر آلودگان را از او بازگردانيد:[/]« [="]فَاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ[/][="][="]» [/][/] [="]سوره یوسف آیه 34[/]
[="]پس پروردگارش درخواست او را برآورد و [/][="]([/][="] بدين ترتيب [/][="])[/][="] نيرنگ آنان را از او بازگرداند؛ زيرا اوست كه شنوا و داناست؛ [/][="](يعني نيايش بندگان را ميشنود و هم از اسرار درون آنها آگاه است، و هم راه حل مشكل آنها را ميداند).[/]
[="]بدين ترتيب يوسف عليهالسلام براي حفظ عفت و پاكدامني خويش به زندان افتاد و سالها در محيط سخت زندان تاب آورد، و سرانجام بهياري خداوند از زندان آزاد گشت و سپس عزيز و پادشاه مصر گرديد و ثمره عفافگرايي و پاكدامني خود را چشيد.[/]
[="]آري بسياري از موهبتهاي علمي و اجتماعي را خداوند بهخاطر پرهيز از گناه و مقاومت در برابر هوسهاي سركش به بندگان پاكش عطا ميكند، گويا اين موهبتهاي علمي و اجتماعي مدال و جايزهاي[/][="]استكه خداوند دراين دنيا به اين اشخاص هديه ميدهد و در آن دنيا نيز آنها را از نعمتهاي بيكران بهشتي بهرهمند مينمايد.
[/]
[="]
[/]
[="]همانگونه كه يوسف عليهالسلام در خطاب به برادرانش خاطر نشان كرد: بيگمان هر كه تقوا و صبر پيشه كند، بهراستي خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نميكند». ([/][="] إنَّهُ مَن يَتَّقِ وَ يَصبِر فَاِنَّ اللهَ لايُضِيعُ اَجرَ المُحسِنِينَ)[/][="][="] [/][/] [="]سوره یوسف آیه 90[/]
[="]خويشتنداري مريم عليهاالسلام
[="]خداوند مهربان و دوستدار پاكدامنان، در قرآنكريم، عفافگرايي و حجاب و پاكدامني مريم عليهاالسلام را ميستايد و او را براي همين روحية خويشتنداري مورد توجه ويژه قرار ميدهد و بهگونهاي [="]معجزه آسا، عيسي مسيح را از او بدنيا ميآورد:[="][="][1] « [="]وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمران ألَّتي أحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيه مِن رُوحِنا...[="][="]» [="][="][2][="]
مريم ـ دختر عمرانـكه دامان عفت خويش را ـ از هرگونه آلودگي جنسي ـ بهشدت حفظ كرد، در نتيجه ما از روح خود در او دميديم[="].
[="]و در آيهاي [="]ديگر ميفرمايد: [="][="]« [="]وَ الّتي أَحْصَنَتْ فَرجَهَا فَنَفَخنا فيها مِن رُوحِنا وَ جَعَلْنَاها وَ ابْنَها آيةً لِلعَالَمينَ » [="][="][3][="]
و آنكه دامان عفت خويش را ـ از هرگونه آلودگي جنسي ـ بهشدت حفظ كرد، در نتيجه ما از روح خود در او دميديم و او، و پسرش را آيت و نشانهاي[="]براي جهانيان قرار داديم.
[="]از اين دوآيه و بهويژه از آيه 12 سوره تحريم كه حضرت مريم عليهاالسلام را بهعنوان الگوي همة مؤمنان معرفي ميكند،[="][="][4] يك ملاك و قانون فراگير ميتوان برداشت كرد و آن اينكه:هر كه، عفت و پاكدامني خود را نگهدارد و دامن خويش را از هرگونه آلودگي جنسي پاك سازد مورد عنايت و توجه ويژه خداي مهربان قرار ميگيرد و در دنيا و آخرت خوشبخت ميگردد.
پانوشت ها:
[="][1] [="] ـ مقام معظم رهبري در همين باره ميفرمايد: خداي متعال بيهوده به مريم اينقدر لطف نميكند؛ اين كلام قرآن است، او با همة وجود پاكدامني خود را حفظ كرد، لذا شايستة اين شد كه مادر عيسي شود. 5/5/1384
[="][2] [="] - تحريم (66) آيه 12 .
[="][3] [="]- انبياء (21) آيه 91.
[="][4] [="]ـ ضرب الله مثلا للذين آمنوا امرأة فرعون ... والتي أحصنت فرجها ...
[=B Nasim]اهميت و فايدههاي عفافگرايي و پاكدامني از ديدگاه روايات اسلامي
[=B Nazanin]خاندان عترت و اهلبيت پيامبرعليهمالسلام كه عِدل و همتاي قرآنند، همانند قرآن كريم در بارة اهميت و فايدههاي عفافگرايي و پاكدامني سخناني نغز بيان نمودهاند. از جمله اينكه اميرمؤمنان عليعليهالسلام ميفرمايد:
[=B Nazanin]«أَفْضَلُ العِبادَةِ الْعَفافُ»[=B Nazanin][=Calibri][1] عفاف و پاكدامني، برترين عبادت است.
[=B Nazanin]و نيز ميفرمايد: «العَفافُ يَصُونُ النَّفْسَ وَ يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا»[=B Nazanin][=Calibri][2] عفاف و پاكدامني، نفس را محافظت ميكند و آنرا از پستيها، پاكيزه و منزّه ميگرداند.
[=B Nazanin]در بياني ديگر ميفرمايد: «عَليكَ بِالعَفافِ فَاِنَّهُ اَفْضَلُ شِيَمِ الاَشرافِ»[=B Nazanin][=Calibri][3] بر تو باد به پاكدامني، كه آن برترين خوي شرافتمندان است.
[=B Nazanin]و در بياني ديگر: «العِفَّةُ شِيمَةُ الاَكياس».[=Calibri][=Calibri][4][=B Nazanin] عفاف و پاكدامني خوي زيركان و هوشمندان است.
[=B Nazanin]و نيز فرموده است: «زَكاةُ الجَمالِ العَفافُ»[=Calibri][=Calibri][5][=B Nazanin] زكات زيبايي، عفافورزي و پاكدامني است.
[=B Nazanin]و نيز: « ثَمَرَةُ العِفَّةِ الصِّيانَةُ».[=Calibri][=Calibri][6][=B Nazanin] ميوه و نتيجة عفافگرايي، صيانت و سلامتي است.
[=B Nazanin]و از همة اين بيانها گرانمايهتر اينكه ميفرمايد: اجر و پاداش شهيد بيش از عفيف نميباشد! « مَا الْمُجاهِدُ الشيهدُ في سَبيلاللهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛ لَكَادَ الْعَفيفُ أنْ يَكونَ مَلْكاً مِنَ الْمَلائِكَة»[=B Nazanin][=Calibri][7] مجاهد شهيد در راه خدا، پاداشش بيش از كسي نيست كه قدرت بر گناه دارد ليكن عفاف ميورزد؛ انسان عفيف نزديك است فرشتهاي از فرشتگان گردد!
[=B Nazanin]آري چه بسا پاداش عفيف بيش از شهيد نيز باشد، چرا كه جهاد اكبر برتر است از جهاد اصغر.
[=B Nazanin]بنابراين اگرجوانان ميهن اسلامي مرزهاي عفاف و پاكدامني را پاس بدارند و در جهاد اكبر و مبارزه با نفس و شيطان پيروز شوند، بعيد نيست كه از مجاهدان جهاد اصغر و رزمندگان دفاع مقدس برتر باشند!
[=Times New Roman][1][=B Mitra] - ميزان الحكمه، ح13116.
[=Times New Roman][2][=B Mitra] - همان، ح 13123.
[=Times New Roman][3][=B Mitra] - همان، ح13126.
[=Times New Roman][4][=B Mitra] ـ مستدرك الوسائل، ج11، ص275.
[=Times New Roman][5][=B Mitra] ـ مستدرك الوسائل، ج7، ص46.
[=Times New Roman][6][=B Mitra] ـ غررالحكم، ص256.
[=Times New Roman][7][=B Mitra] - نهجالبلاغه، حكمت 474.
[=B Nasim]اهميت و فايدههاي عفافگرايي از ديدگاه جامعه شناسي
[=B Nazanin]فايدههاي عفافگرايي در موضوعات مختلف علوم اجتماعي نیز قابل پيگيري و بررسي ميباشد مثل موضوع زنان خياباني، كودكان بيسرپرست، بزهكاريهاي اجتماعي، خانواده، طلاق و ... كه به جهت اختصار تنها به يكي از موضوعات مطرح در علوم اجتماعي كه مسئلة علل و عوامل استحكام خانواده است پرداخته ميشود و آن اينكه بيشك عفافگرايي و پاكدامني در تحكيم و استوار ماندن خانوادهها تأثيري ژرف دارد هم در خانوادة خود و هم در خانوادههاي ديگر:
[=B Nazanin]الف)[=B Nazanin] نقش آن در تحكيم خانواده خويش بدينجهت است كه اطمينان و اعتماد همسر را، به پاكي خود جلب ميكنيم و بيترديد چنين اعتماد و اطميناني در تحكيم خانواده نقش بهسزايي دارد. چه بسا عدم اين اطمينان، گاه منجر به سردي روابط زن و شوهر شود و سرانجام به نزاع و طلاق و جدايي بينجامد.
[=B Nazanin]اگر ما فردي عفيف باشيم و در خارج از محدوده زندگ[=B Nazanin]ي زناشويي، به لذتهاي نامشروع جنسي نپردازيم، بهطور طبيعي به همسر خود بيشتر توجه ميكنيم و در نتيجه روابط صميميتر ميشود و بنيان خانواده، استوارتر ميگردد.
[=B Nazanin]ب)[=B Nazanin] نقش آن در تحكيم خانوادههاي ديگر بدينسان است كه اگر ما عفيف و پاكدامن باشيم، اين سبب ميشود تا ديگران بهوسيلة ما تحريك جنسي نشوند و در نتيجه خانوادههاي ديگر استوارتر ميمانند.
[=B Nazanin]افزون براين كه اگر ما پا را از مرزهاي عفاف فراتر نهيم و ديگران را تحريك كنيم و در ساير خانوادهها سستي و تزلزل و سردي و جدايي پديد آوريم، ممكن است از مكافات رفتار خود بينصيب نمانيم؛ از آن جهت كه شايد كسي پيدا شود و با بيعفتيِ خود، همسر يا فرزند يا يكي از بستگانمان را به خود جلب كند و بدينترتيب سبب سستي و ناپايداري خانواده گردد. چنانكه در روايات اسلامي آمده است: «كَما تَدينُ تُدانُ» به هر دست بدهي، از همان دست پس ميگيري.
[=B Nazanin]بنابراين كسي كه حريم ديگران را پاس ندارد و نسبت به ناموس مردم بيعفتي ورزد، ناموس و حريم او نيز پاس داشته نخواهد شد. چنانكه امام صادق عليهالسلام ميفرمايد: خداوند به موسي(ع) وحي فرمود: زنا نكنيد كه زنانتان زنا ميدهند و هر كه به همسر مردي مسلمان، خيانت كند به همسرش خيانت كنند؛ به هر دست بدهي از همان دست پس ميگيري. « أوحَي اللهُ إلَي موسي ... لا تَزنُوا فَتَزْنِي نِِساؤُكُم وَ مَن وَطِئَ فُرُشَ إمْرَئٍ مُسلِمٍ وُطِئَ فِراشُهُ ؛ كَما تَدينُ تُدانُ». ( [=B Mitra]ميزان الحكمه، ح7673.)
[=B Nazanin]و نيز فرمود: در برخورد با زنان مردم عفت بورزيد تا ديگران نسبت به زنان شما خويشتندار و عفيف باشند. « عِفُّوا عَن نِساء الناسِ تَعِفُّ عَن نِسائكُم ». ( میزان الحکمه، [=B Mitra]ح7674.)
[=B Nazanin]گذشته از اين، اگر ما عفيف نباشيم چگونه انتظار داشته باشيم بستگانمان عفيف و پاكدامن باشند!
[=B Nazanin]پس بياييد با عفافگرايي و پاكدامني، كانون خانوادة خود و ديگران را استوار سازيم و از تزلزل، سردي و جدايي خانوادهها پيشگيري نماييم.
[=B Nasim][=2 Titr]جايگاه عفافگرايي و كنترل غريزة شهواني در روانشناسي[=B Nasim][=Calibri][1]
[=B Nazanin]تسلط بر خويشتن (خودكنترلي)، يكي از عاليترين رهيافتهاي يك نظام تربيتي بهشمار ميرود. در قرن بيستم، براي چند دهه، ملاك سنجش در موفقيتها، تستهاي مرسوم « بهرة هوشي » بود؛ بهگونهاي كه در بسياري از كشورها بخشي از سؤالات كنكور نيز محسوب ميشدند؛ اما با مرورِ زمان و پيشرفت روانشناسي، اين ديدگاه مورد تشكيك واقع شد.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]مفهوم « بهرة هوشي » كه توسط « استنفرد » و « بينه » و تعدادي ديگر از روانشناسان مطرح شده بود و متأثر از فضاي روانشناسي رفتاري بود، در سالهاي اخير، مورد انتقاد شديد بسياري از محققان قرار گرفت؛ چرا كه تأكيد آن بر توانمندي رياضياتي، منطقي و حافظه بود، در حالي كه بسياري از توانمنديهاي ديگر نيز در انسان هست و در زندگي روزمرّه به كمك افراد بشر ميآيد و در بهتر زندگيكردن، به آنها كمك ميكند و حال آنكه در تعريف سنتّي و تستهاي مربوط به آن، موردِ توجه قرار نگرفته بود.
[=B Nazanin]لذا « گاردنر » با تقسيمبندي هشتگانه خود (1- هوش زباني 2- هوش منطقي ـ رياضي 3- هوش عددي 4- هوش فضايي 5- هوش موسيقيايي 6- هوش بدني 7[=Times New Roman]-[=B Nazanin] هوش خودشناسي 8- هوش ديگرشناسي) ديدگاه سنتي هوش را به چالشي جدّي فرا خواند.
[=B Nazanin]
[=B Nazanin]«سالووي» و «ماير» با مددگيري از بخشي از تحقيقات «گاردنر» مفهوم « هوش هيجاني» را مطرح كردند. اين مفهوم در يك كلام به معناي «شناخت، كنترل و مديريت هيجان» استكه از جهاتي به مفهوم «تقوا» درفرهنگ اسلامي نزديك ميباشد.
[=B Nazanin]«هيجان» عبارت است از انگيزشي شديد، كه موجب پيدايش واكنشهاي فيزيولوژيك آشكاري در ارگانيزم ميشود. همانند هيجان گرسنگي، تشنگي، خشم، ترس و[=B Nazanin][=Calibri]…[=B Nazanin] كه هريك از اينها، رفتارهاي آدمي را در جهت خاصي تجهيز ميكند و او را وادار به فرا رفتن از مرزهاي مشروع و قانوني مينمايد، ليكن انسان موفق و نرمال كسي است كه هوش هيجاني خود را بهكار اندازد و بحرانها را كنترل و مديريت كند و سپس خواستههاي خود را در چارچوب مشروع و قانوني برآورد.
[=B Nazanin]اينك هيجان غريزة جنسي نيز در همين راستا قابل بررسي ميباشد زيرا آن، انگيزشي شديد است كه آدمي را وادار به انجام رفتارهاي ويژه ميكند. ليكن آن كسيكه از «هوش هيجاني» بهرهاي داشته باشد ميتواند شهوتش را كنترل كند و هيجان غريزة جنسي را مهار نمايد و بدينترتيب از زيانهاي فراوان انحرافات جنسي در امان بماند.
[=B Nazanin]در فرهنگ اسلام نيز، انسان عفيف، هيجانهاي جنسي خود را كنترل ميكند و صبوري ميورزد و آنرا در مسير درست و مشروع به جريان مياندازد، ليكن او همة اينها را براي خشنودي خداي مهربان و وارد شدن در بهشت رضوان و دوري از آتش سوزان انجام ميدهد. هرچند كه از منافع دنيوي آن بهره ميبرد و از زيانهاي فراوان انحرافات جنسي نيز در امان ميماند.
[=B Nazanin]پس مفهوم «هوش هيجاني» در روانشناسي غرب، گرچه به معناي «تقوا» و خودسازي در فرهنگ اسلامي نيست و فاصلة زيادي با آن دارد ليكن ميتواند گامي مثبت در اين راستا شمرده شود و انسان غربي گريزپا را تا اندازهاي متمايل به شريعت كند و او را با راهکارهاي منطقی، آشنا سازد و در كنترل هيجانها، و از جمله هيجان غريزة جنسي ياريش نمايد.
[=B Nazanin]ناگفته نماند که هم اكنون در غرب پژوهشهايي صورت گرفته مبني بر اينكه، نوجواناني كه در كنترل غرايز (گرسنگي، تشنگي، خشم و...) سستي ميورزند در آينده افرادي شرور، بزهكار و جاني ميشوند. و بهعكس، نوجوانان خويشتندار و برخوردار از هوش هيجاني و توانمند بر كنترل غرايز، در بزرگسالي افرادي دلسوز، خير رسان و خدمتگزار به اجتماع ميگردند.[=B Nazanin][=Calibri][2]
[=B Nazanin]خوشبختانه همين پژوهشها سبب گشته تا نسل جديد غرب، رويكردي مثبت به كنترل غرايز داشته باشد. ليكن مشكل بزرگي كه آنان در پيشرو دارند عدم دسترسي به راهها و روشهاي گوناگون كنترل غرايز و از جمله غريزة جنسي ميباشد؛ زيرا از فرهنگ دين و شريعت فاصله گرفتهاند و بنابراين در اينجهت آنگونه كه بايد، موفق نميگردند مگر آنكه به شريعت رويآورند و با راهها و روشهاي کنترل غرايز آشنا شوند.
[=B Nazanin]اميد است دانشگاهيان عزيز در رشتههاي روانشناسي و علوم تربيتي بخشي از پژوهشهاي خود را به موضوعِ [=Times New Roman]"[=B Nazanin] اهميت و فايدههاي عفافگرايي، پاکدامني و کنترل غريزة جنسي[=Times New Roman]"[=B Nazanin] اختصاص دهند و با زبان علم جامعه انساني را از دستآوردهاي خود بهرهمند نمايند. بيشک آيات و روايات فراوان در اين موضوع، ميتواند در بهينه شدن تحقيقات اين عزيزان نقش بهسزايي داشته باشد. بهعلاوه که اين حرکت علمي به ياري خدا ميتواند بهعنوان يکي از مصاديق وحدت و همکاري حوزه و دانشگاه ـ و تعامل ميان علم و دين ـ بهشمار آيد و بر پيوند هر چه بيشتر اين دو قشر بيافزايد.
[=B Nazanin]پی نوشتها:
[=Times New Roman][1][=B Mitra]- برگرفته از دو ماهنامه حديث زندگي، ش6، ص6 . و روانشناسي عمومي دانشسراهاي تربيت معلم 1369.
[=Times New Roman][2][=B Mitra] - اين گزارش در يک نشست علمي ـ در راديو معارف ـ اسفند84 توسط کارشناسان علوم تربيتي عنوان گرديد. و نيز در كتاب "جوان، هيجان و خويشتنداري" ص85 آمده است: «دانشمندان، یکی از عوامل موفقیت را برخورداری از توان "انتظار کشیدن" دانستهاند و بر این باورند که بدون این عامل نمیتوان یک زندگی کامیاب را رقم زد. ... این نظریه پردازان، با آزمایشی که انجام دادند، نشان دادند کسانی که در کودکی، توانِ انتظارکشیدن و به تأخیر انداختنِ خواسته را آموختهاند، در بزرگسالی، زندگی موفقی داشتهاند و برعکس، کسانی که فاقد چنین نیرویی بودهاند، در آینده، خلافکار و بزهکار شدهاند. نکته جالبی که در این آزمایش به دست آمد، وجودِ روشهایی بود که کودکان، برای به تأخیر انداختن خواستههای خود و بالا بردن توان انتظار کشیدن، بهکار برده بودند همه آنها به نوعی (نقاشی کردن، بازی کردن، صحبت کردن با دوست خود و خوابیدن و ...) حواس خود را از موضوعی که باید نسبت به آن انتظار میکشیدند (مثل غذای خوشمزه، پس از یک گرسنگی طولانی) پرت میکردند.
[=B Mitra]
[=B Mitra]