๑✿๑ ما ماندیم و شما بال گشودید ๑✿๑ روز بزرگداشت شهداء

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
๑✿๑ ما ماندیم و شما بال گشودید ๑✿๑ روز بزرگداشت شهداء





دستى كه ورق مى زند اين خاطره ها را

بايد بنويسد غم جان كندن ما را


مانديم و شما بال گشوديد از اين شهر

رفتيد به جايى كه ببينيد خدا را


تقدير همين بود بمانيم و بپوسيم

آلوده كنيم از نفس خويش فضا را


انصاف همين نيست كه از آن همه خوبى

بر كوچه بگيريم فقط نام شما را


ديشب كسى از عرش فرود آمد و ديديم

برگردنش انداخت پلاك شهدا را

:Gol:شادی روح شهدا صلوات:Gol:

برچسب: 

بسم الله الرحمن الرحیم

شهيد و شهادت در كلام امام خميني (رحمه الله علیه)






اينجانب به اسلام و اولياي عظيم‌الشأن آن و به ملت اسلام و خصوصاً ملت مبارز ايران ضايعه تاسف‌انگيز «شهيد بزرگوار»، متفكر و فيلسوف و فقيه عاليمقام مرحوم آقاي حاج شيخ مرتضي مطهري (قدس‌سره) را تسليت و تبريك عرض مي‌كنم.

تسليت در «شهادت» شخصي كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف كرد و با كجرويها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد، و تسليت در «شهادت» مردي كه در اسلام‌شناسي و فنون مختلفه اسلام و قرآن كريم كم‌نظير بود. من فرزند بسيار عزيزي را از دست دادم و در سوگ او نشستم كه از شخصيتهايي بود كه حاصل عمرم محسوب مي‌شد. در اسلام عزيز از «شهادت» اين فرزند برومند و عالم جاودانه ثلمه‌اي وارد شد كه هيچ چيز جايگزين آن نيست. برنامه اسلام از عصر وحي تاكنون بر «شهادت» توأم با شهامت بوده، آنها گمان نكردند كه از هر موي «شهيدي» از ما و از هر قطره خوني كه به زمين مي‌ريزد انسانهاي مصمم و مبارزي به وجود مي‌آيد. (1)

قيامي كه براي خداست و نهضتي كه براساس معنويت و عقيده است، عقب‌نشيني نخواهد كرد. ملت ما اكنون به «شهادت» و فداكاري خو گرفته است و از هيچ دشمني و هيچ قدرتي و هيچ توطئه‌اي هراس ندارد. (2)

ملتي كه تازه‌عروس و تازه دامادش براي «شهادت» داوطلبند و خود را براي هر پيشامدي در راه خدا مهيا كرده‌اند از چه مي‌ترسند؟ ملتي كه «شهادت» براي او سعادت است پيروز است. ملتي كه خود و همه چز خود را براي اسلام مي‌خواهد، پيروزمند است. (3)

در آغاز سومين سال پيروزي انقلاب كه مرهون فداكاري‌هاي دلاورانه ملت خصوصاً «شهيدان و معلولان و مجروحان انقلاب» است اينجانب رحمت بي‌پايان خداوند متعال را براي «شهداي» جاويد و صحت و سلامت را براي معلولان و مجروحان عزيز خواستارم و درود پياپي تقديم آنان مي‌نمايم. اين جانبازان حماسه‌آفرين كه پرچم پرافتخار لااله‌الا الله را برفراز كشور عزيز به اهتزاز درآورده‌اند وبا خون و توان خود شرافت انساني ملت بزرگ را بيمه نمودند و با پشتيباني توده‌هاي ميليوني بپا خاسته ائمه كفر و الحاد را شكست مفتضحانه داده و كشور را از لوث وجود آنان پاك نمودند، الحق بر ملت ما حق بزرگ دارند. رحمت خدا و سپاس بي‌پايان ملت عزيز نثار روح آنان و ديگر فداكاران در راه گسترش عدالت اسلامي، انساني باد. هان اي «شهيدان»، در جوار حق تعالي آسوده خاطر باشيد كه ملت شما پيروزي شما را از دست نخواهد داد. و اي بازماندگان «شهداي» به خون خفته و اي معلولان عزيزي كه حيات جاويد را با نثار سلامت خود بيمه كرده‌ايد، مطمئن باشيد كه ملت شما مصمم است پيروزي را تا حكومت الله و تا ظهور بقيه‌الله روحي فداه نگهبان باشد، جاويد باشيد و پيروز باشد جمهوري اسلامي. (4)

«شهادت» انسان‌ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بيدار و متعهد راه تعالي و پيوستن به ملأ اعلي، دكتر مصطفي چمران را به پيشگاه ولي‌عصر ارواحنا فداه تسليت و تبريك عرض مي‌كنم. تسليت از آن روز كه ملت «شهيدپرور» ما سربازي را از دست داد كه در جبهه‌هاي نبرد با باطل چه در لبنان و چه در ايران حماسه مي‌آفريد و سرلوحه مرام او اسلام عزيز و پيروزي حق بر باطل بود. او جنگجويي پرهيزكار و معلمي متعهد بود كه كشور اسلامي ما به او و امثال او احتياج مبرم داشت، و تبريك از آن رو كه اسلام بزرگ چنين فرزنداني تقديم ملتها و توده‌هاي مستضعف مي‌كند و سرداراني همچون او در دامن تربيت خودپ پرورش مي‌دهد. مگر چنين نيست كه زندگي عقيده و جهاد در راه آن است؟ چمران عزيز با عقيده پاك خالص غيروابسته به دستجات و گروههاي سياسي و عقيده به هدف بزرگ الهي، جهاد را در راه آن از آغاز زندگي شروع و به آن ختم كرد. او در جهاد با نور معرفت و پيوستگي به خدا قدم نهاد و در آن راه به جهاد برخاست و جان خود را نثار كرد. او با سرافرازي زيست و با سرافرازي «شهيد» شد و به حق رسيد. هنر آن است كه بي‌هياهوهاي سياسي و خودنماييهاي شيطاني براي خدا به جهاد برخيزد و خود را فداي هدف كند نه هواي، و اين هنر مردان خداست. (5)

ملتي كه براي اقامه عدل اسلامي و اجراي احكام قرآن مجيد و كوتاه كردن دست جنايتكاران ابرقدرت و زيست با استقلال و آزادي قيام نموده است، خود را براي «شهادت» و «شهيد دادن» آماده نموده است و به خود باكي راه نمي‌دهد كه دست‌ جنايتكاران ابرقدرت از آستين مشتي جنايتكار حرفه‌اي بيرون آيد و بهترين فرزندان راستين او را به شهادت رساند. (6)

مگر ما پيروان پاكان سرباخته در راه هدف نيستيم كه از «شهادت» عزيزان خود به دل ترديدي راه دهيم؟ مگر دشمن قدرت آن دارد كه با جنايت خود مكارم و ارزشهاي انساني «شهيدان» عزيز ما را از ‌آنان سلب كند؟ مگر دشمنهاي فضيلت مي‌توانند جز اين خرقه خاكي را از دوستان خدا و عاشقان حقيقت بگيرند؟ شما ملتي را كه معلولشان در تختهاي بيمارستانها آرزوي «شهادت» مي‌كنند و ياران را به «شهادت» دعوت مي‌كنند، نشناخته‌ايد. (7)
اكنون اسلام به اين «شهيدان» و «شهيدپروران» افتخار مي‌كند، و با سرافرازي همه مردم را دعوت به پايداري مي‌نمايد؛ و ما مصمم هستيم كه روزي رخش ببينيم و اين جان كه از اوست تسليم وي كنيم. (8)

رحمت و درود بي‌پايان ملت بر شهداي انقلاب از 15 خرداد تا 7 تير ماه 60 و سلام و تحيت بر مظلومان جهان و مظلومان ايران در طول تاريخ. (9)
در هر موقعي كه ما «شهيد» داديم ملت ما منسجم‌تر شده. (10)
آقاي رجايي و آقاي باهنر هر دو «شهيدي» هستند كه با هم در جبهه‌هاي نبرد، با قدرتهاي فاسد هم جنگ و همرزم بودند و مرحوم شهيد رجائي به من گفتند كه من 20 سال است كه با آقاي باهنر همراه بودم، و خداوند خواست كه با هم از اين دنيا هجرت كنند و به سوي او هجرت كنند. (11)

ملت ما از اين «شهادت‌»ها بسيار ديده است، و در اين چند سال اخير صدها شهيد داده و هزاران شهيد و هزاران معلول، و پايدار ايستاده است. (12)
علوم و كسب معارف و بهره‌برداري از استعدادهاي الهي خود بپردازيد و هيچ‌گاه سلاح مبارزه با ظلم و استكبار و استضعاف را بر زمين نگذاريد. (13)
ما از عهده شكر شهداي گرانقدر و شهيدان زنده عزيز و اسرا و مفقودين معظم و بازماندگان و وابستگان به آنان و بالجمله ملت بزرگوار نيز نخواهيم برآمد. (14)

و چه غافلند دنياپرستان و بي‌خبران كه ارزش «شهادت» را در صحيفه‌هاي طبيعت جستجو مي‌كنند و وصف آن را در سرودها و حماسه‌ها و شعرها مي‌جويند،‌ و در كشف آن از هنر تخيل و كتاب تعقل مدد مي‌خواهند، و حالا كه حل اين معما جز به عشق ميسر نگردد كه بر ملت ما آسان شده است. (15)
ملتي كه سالار «شهيدان» را پيشوا،‌و ايثار و فداكاري را سلاح و «شهادت» را مسبب جاودانگي خود مي‌داند از چه مي‌ـرسد و با چه كسي جز خدا معامله مي‌كند. (16)

به هر حال قلم و بيان من عاجز است كه مقاومت عظيم و گسترده ميليونها مسلمان شيفته خدمت و ايثار و «شهادت» را در اين كشور صاحب‌الزمان اروحنا فداه ترسيم نمايم و از حماسه‌ها و رشادتها و خيرات و بركات فرزندان معنوي كوثر حضتر فاطمه زهرا سلام‌الله عليها سخن بگويم. (17)

من خون و جان ناقابل خويش را براي اداي واجب حق و فريضه دفاع از مسلمانان آماده نموده‌ام و در انتظار فوز عظيم «شهادتم.» قدرتها و ابرقدرتها و نوكران آنان مطمئن باشند كه اگر خميني يكه و تنها هم بماند به راه خود كه راه مبارزه با كفر و ظلم و شركت و بت‌پرستي است ادامه مي‌دهد. و به ياري خدا در كنار بسيجيان اسلام ـ اين پابرهنه‌هاي مغضوب ديكتاتورها ـ خواب راحت را از ديدگان جهانخواران و سرسپردگاني كه به ستم و ظلم خويش اصرار مي‌نمايند سلب خواهد كرد. (18)

الحمدالله اين كشور رسول خدا امروز ميليونها جوان داوطلب جنگ و «شهادت» در خود پروريده است و دل و ديدگان ملت ما را جز رضايت حق چيزي پر نخواهد كرد. (19)
بدون شك، جهانخواران به همان ميزان كه از «شهادت‌طلبي» و ساير ارزشهاي ايثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرايش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمايت از پابرهنگان در هراسند. (20)

امت و ملت «شهيد داده» ايران اگر چه در طول دوران مبارزه و جنگ و حوادث ديگر انقلاب مظلوميتها و سختيها و درد و رنجهاي فراوان ديده است و جوانان و عزيزان گرانقدري را تقديم راه خدا كرده است، ولي يقيناً وسعت مظلوميتها و سختيهايي كه بر پيشوايان ما رفته است به مراتب بالاتر از مسائل ماست. (21)

خداوندا، تو مي‌داني كه فرزندان اين سرزمين در كنار پدران و مادران خود براي عزت دين تو به «شهادت» مي‌رسند و با لبي خندان و دلي پر از شوق و اميد به جوار رحمت بي‌انتهاي تو بال و پر مي‌كشند. (22)

خداوندا، دل مردم ما را كه براي دين تو «شهيد و مفقود و مجروح و اسير» داده‌اند و سختي هجران عزيزان را به عشق لقا و رضاي تو تحمل كرده‌اند شادمان فرما و همه ما را در مسير بندگي خود عاشق و دردآشنا فرما و «شهيدان» ما را از كوثر زلال ولايت خود و رسول اكرم و ائمه هدي سيراب نما و انقلاب اسلامي ما را به اقنلاب مصلح كل متصل فرما، انك ولي النعم. (23)
پروردگارا، «شهداي» ما را با سيدالشهدا (عليه‌السلام) محشور فرما و «جانبازان» عزيز صبر و اجر، و به مصدومين و مجروحين شفا عنايت فرمايد و شر متجاوزان را به خودشان بازگرداند و آنان را بهعقوبت خود كيفر دهد. (24)



---------------------------


پى‏ نوشت‏ها:

1. بخشي از پيام حضرت امام به مناسبت «شهادت» آيت‌الله مطهري، 11/2/1358

2و3. بخشي از پيام حضرت امام به مناسبت دومين سالگرد 17 شهريور، 17/9/1359

4. بخشي از پيام امام خطاب به خانواده «شهدا و معلولين»، 22/11/1359

5. بخشي از پيام حضرت امام به مناسبت «شهادت» دكتر چمران، 1/4/1360

6و7و8و9. بخشي از پيام امام به مناسبت «شهادت» 72 «شهيد» بزرگ انقلاب اسلامي (فاجعه 7 تير)، 8/4/1360

10و11و12. بخشي از پيام حضرت امام به مناسبت «شهادت» برادران: محمدعلي رجائي، و دكتر باهنر، 9/6/1360

13.بخشي از پيام حضرت امام در پاسخ به پيام فرزندان «شهدا، اسرا، مفقودين و جانبازان انقلاب اسلامي»، 8/2/1364

14. بخشي از پيام حضرت امام خطاب به بازماندگان ايثارگران انقلاب و جنگ تحميلي، 20/5/1365

15و16و17. بخشي از پيام حضرت امام خطاب به خانواده «شهدا، اسرا، مفقودين و جانبازان انقلاب اسلامي»،‌16/11/1365

18و19و20و21و22و23. بخش از پيام مهم و تاريخي امام امت به مسلمانان و مستضعفان جهان به مناسبت برگزاري مراسم حج، 6/5/1366

24. بخشي از پيام حضرت امام خطاب به زائران ايراني بيت‌الله الحرام، 12/5/1366


شهادت


خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که با قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.

سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی (رحمت الله علیه) مجله¬ی دیدار آشنا (خانواده) شماره ی 118 تیرماه 1384، ص17.

پدر و مادر! من زندگی را دوست دارم، ولی نه آن قدر که آلوده اش شوم و خویش را فراموش و گم کنم. علی وار زیستن و علی وار شهید شدن و حسین وار زیستن و حسین وار شهید شدن را دوست دارم.

سردار شهید حاج ابراهیم همت


[="Blue"]بقول [="DarkGreen"]سید مرتضی آوینی [/]که خود نیز به درجه شهدات نایل شد :
« پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند اما حقیقت آن است که زمان زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند».[/]


[="Blue"]«ای شهید،‌ ای آنکه بر كرانه ازلی و ابدی وجود برنشسته‌ای،‌ دستی برآر و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز از این منجلاب بیرون بكش.
[="DarkGreen"](سید مرتضی آوینی)[/]»[/]

[="blue"]ای تاریخ قلمت بشکند اگر ننویسی بر بسیجیان این فداییان خمینی چه گذشت.[/]

بسم الله الرحمن الرحیم

در زمان غیبت به کسی منتظر گفته می شود که منتظر شهادت باشد

شهید مهدی زین الدین


خدایا !

به من قلبی ده كه تو در آن جای گیری ، و چشمی ده تا راهم را از میان كوه راه ها بیابم ، و گوشی ده تا صدای الهی ات را از میان نغمه های شیطانی جدا كنم .

خدایا !

دستی ده تا بدان سنگلاخ ها را هم كنار بگذارم ، و پایی ده تا كه آن را بپیمایم و آنگاه ، در پایان ،
شهادتی ده تا بدان به سر منزل مقصود رسم...

(شهید علی صفاری)


بسم الله الرحمن الرحیم


بسم الله الرحمن الرحیم


شهید سیّد مجتبی علمدار:

برای بهترین
دوستانتان دعای شهادت کنید ...
یا زهرا

شهادت قسمت ما می شد ای کاش ...

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم (ص):

فَوقَ کُلِّ ذی بِرّ بِرٌّ حَتَّی یُقتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ فاذا قُتِلَ فی سَبیلِ اللهِ فَلَیسَ فَوقَهُ بِرٌ

برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه خدا کشته شد برتر از آن کاری وجود ندارد

(کافی ج2 ص348)

بسم الله الرحمن الرحیم

شهيد سيد مرتضي آويني

1) الهي اگر جز سوختگان را به ضيافت عنداللهي نمي‌خواني، ما را بسوز آنچنان که هيچ‌کس را آنگونه نسوخته باشي.

2) شهادت پايان نيست، آغاز است، تولدي ديگر است در جهاني فراتر از آنکه عقل زميني به ساحت قدس آن راه يابد. تولد ستاره‌اي است که پرتو نورش عرصه زمان را در مي‌نوردد و زمين را به نور رب‌الارباب اشراق مي‌بخشد.

3) شهادت قلبي است که خون حيات را در شريان‌هاي سپاه حق مي‌دواند و آن را زنده نگه مي‌دارد.

4) شهادت، جانمايه انقلاب اسلامي است و قوام و حيات نهضت ما در خون شهيد است.

5) شهيد منتظر مرگ نمي‌ماند، اين اوست که مرگ را برمي‌گزيند. شهيد پيش از آنکه مرگ ناخواسته به سراغ او بيايد، به اختيار خويش مي‌ميرد و لذت زيستن را نيز هم او مي يابد نه آن کس که دغدغه مرگ حتي آني به خود او وانمي‌گذاردش و خود را به ريسمان پوسيده غفلت مي‌آميزد.

6) شهادت مزد خوبان است.

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز برای شهدا وقت نداریم
ای داغ دل لاله تو را وقت نداریم

با حضرت شیطان سرمان گرم گناه است
ما بهر ملاقات خدا وقت نداریم

چون فرد مهمی شده نفس دغل ما
اندازه ی یک قبله دعا وقت نداریم

در کوفه تن غیرت ما خانه نشین است
بهر سفر کرببلا وقت نداریم

تقویم گرفتاری ما پر شده از زر
ای داغ دل لاله تو را وقت نداریم

هر چند که خوب است شهیدانه بمیریم
خوب است ولی حیف که ما وقت نداریم

................

:Gol:

شهیدان نه از جنس ملک بودند و نه در ساحت عصمت قرار داشتند.

شهدا مثل ما در کشاکش زندگی تقلا می کردند ، عشق می ورزیدند و نفرت دشمنان را در سینه داشتند.
نه نور می نوشیدند ، نه بالی برای پرواز به آسمان هفتم داشتند.

آنها فقط از همه چیز می گذشتند.
تسلیم در برابر ولایت عشق و ساحت معصومین !

برای همین هم امام خمینی می فرمایند:
هشتاد سال عبادت کردید ، خدا قبول کند، بروید وصیت نامه ی شهدا را بخوانید.

با آرزوی شهادت.