جمع بندی چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ (از منظر روانشناسی و بعد شخصیت)

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ (از منظر روانشناسی و بعد شخصیت)

[="Black"]یا رب الحیدر بحق الحیدر اشف صدر الحیدر بظهور الحجه

سلام و عرض ادب و احترام

اولا میخواستم بهترین راههایی که برای شناخت شخصیت خود هست رو معرفی کنید
من نمونه هایی که به ذهنم میرسه رو بعضا مینویسم
شناخت شخصیت و خصوصیات
روحیات
اخلاقیات
علایق
سلایق
نقطه ضعف ها
تو چه رشته و شغلی موفق ترم
در زندگی مشترک با چه کسی خوشبخت ترم (البته فکر کنم این یه تاپیک مجزا احتیاج داره)
و خیلی از موارد ریز و درشت دیگه

ثانیا این طالع بینی ها و شناخت شخصیت ها که مخصوصا داخل فضای مجازی تعداد بسیار زیادیش موجود هست تا چه حد درسته و آیا میشه اونهارو معیاری برای تعیین شخصیت خود دانست؟
این نوع طالع بینی ها انواع و اقسام خیلی زیادی داره که برای مثال مهمترین نوعش طالع بینی بر اساس سال و روز و بخصوص ماه تولد هست

سپاس
یاعلی
[/]

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد حامی

سلام خدمت شما برادر عزيز و گرامي
از تأخيري كه در پاسخگويي شد عذرخواهي مي كنم.
دانشمندان بزرگ جهان اظهار داشته اند كه يكي از سخت ترين كارهاي جهان شناخت انسان و شخصيت او است. درباره شخصيت انسان مكاتب مختلف روان شناسي تعاريف و نظريه هاي مختلفي ارائه داده اند و در واقع با پيشرفت بررسي ها به نتايج كامل تري دست يافته اند. نظريه هايي با رويكرد روان تحليل گري، رفتاري، شناختي، انسان گرايي، يادگيري اجتماعي و رويكرد صفات و...به بررسي شخصيت پرداخته اند.
در واقع به مي توان گفت به تعداد هر فرد شخصيت جداگانه اي داريم.
عوامل مختلفي مانند جسم، جنسيت، هورمون ها، سن، تجربه، يادگيري (والدين، مدرسه،فرهنگ، رسانه ) و شرايط اقليمي و اراده....بر تكون شخصيت موثر است.
امروزه روان شناسان براي شناخت و ارزيابي شخصيت از پرسشنامه خودسنجي، آزمون هاي عيني و آزمون هاي فرافكن( آزمون های رورشاخ، اندریافت موضوع، تداعی کلمات و ... ) و مصاحبه ها و مشاهده رفتار و... كمك مي گيرند. بنابراين به معناي دقيق كلمه اولا ساخت ابزار براي شناخت شخصيت كاري تخصصي است و ثانيا ارزيابي شخصيت با ابزارهاي مختلف كار متخصص است.
امروزه با انتشارات ابزارهاي ارزيابي شخصيت در فضاي واقعي و مجازي برخي به اشتباه گمان مي كنند كه بدون كمك از متخصص مي توان شخصيت خود يا ديگري را شناخت. از آن بدتر وقتي است كه با آزمون ها و روش هاي غيرعلمي و نامعتبر مانند طالع بيني و آزمون هاي و تست هاي بازاري و ماه هاي تولد بخواهيم شخصيت را ارزيابي كنيم.

مؤيداتي براي ارزيابي شخصيت
اگر چه شناخت شخصيت امري تخصصي است ولي با خودكاوي، تحليل روياها، گرايش به شغل هاي خاص، گزينش دوستان، لغزش كلام، آثار علمي و هنري (مانند داستان، اشعار، و...)، و...تا حدودي مي توانيم به شخصيت خود يا ديگران پي ببريم.

تذكر:
- براي گزينش شغل و رشته تحصيلي بهتر است از مشاوره شغلي و تحصيلي كمك بگيريم. گزينش شغل و رشته تحصيلي ارتباط تنگاتنگي با شخصيت ما دارد.
- بايد بين تعريف عرفي شخصيت و تعريف علمي و روان شناسي شخصيت فرق اساسي قائل شويم به عنوان نمونه اگر در مترو نوشته ارائه بليط نشانه شخصيت است اشاره به تعريف عرفي شخصيت است.
- روان شناسان با كمك از چند ابزار مانند آزمون و مصاحبه و... به ارزيابي شخصيت مي پردازند و فقط به يك ابزار اكتفا نمي كنند.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

[=B Mitra]
امام على (عليه السلام ):
ما أَضمَرَ أَحَدٌ شَيئا إِلاّ ظَهَرَ فى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَصَفَحاتِ وَجهِهِ؛

هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد.

[=B Mitra]
.نهج البلاغه، حكمت 26

[="Tahoma"][="DarkGreen"]در نمايشگاه كتاب تهران ديدم فردي كه غرفه اي داشت به قدرت حافظه شناخته شده بود مردم را دور خود جمع كرده بود و با نگاه به چهره آنها مي گفت شما چه شخصيتي داريد.
البته نمي توان انكار كرد كه تجربه نقش مؤثري در شناخت افراد دارد ولي براي كشف شخصيت با روان شناسي چهره تحقيقات كافي در دست نداريم به اضافه اين كه قدرت اراده و انتخاب انسان را نبايد ناديده بگيريم
تذكر:
متأسفانه ما گرايش به خطاهاي هاله اي داريم يعني اگر ديديم كسي حافظه قوي اي دارد تصور مي كنيم كه ايشان مثلا روان شناس خوبي هم هست يا اگر ديديم مثلا كودكي در زمان كمي حافظ قرآن است گمان مي كنيم كه ايشان مي تواند درباره ما يا وضعيت جامعه پيشگويي هم بكند. يا تصور مي كنيم چون فلان بازيگر يا فوتباليست محبوب ما فلان باور ديني را دارد الزاما آن باور درست است.
[/]

يكي از باورهاي غلط اين است كه مردم فكر روان شناسان با يك نگاهي و يا چند دقيقه گفتگو يا مطالعه چند متن مي توانند به خوبي به شخصيت افراد پي ببرند.
از اين باور غلط تر اين است كه بسياري از دختران و پسران تصور مي كنند با يك نگاه يا چند مواجهه مي توانند شخصيت فردي را بشناسند و براي گزينش شريك زندگي خود اقدام كنند.( خطر خطر خطر)

براي مطالعه بيشتر

تعريف شخصيت
تعریف کردن مفهوم شخصیت، مانند اکثر مفاهیمی که به ویژگیهای انسان مربوط می شود، کارآسانی نیست، زیرا مفهومی که این کلمه در زبان عامیانه پیدا کرده است با مفهومی که در روان شناسی برای آن قایل شده اند، تفاوت زیادی دارد. در زبان عامیانه ، کلمه شخیصت معانی مختلفی دارند . مثلا ، در لغت نامه دهخدا معانی زیر برای آن ذکر شده است : شرافت ، رفعت ، نجابت ، بزرگواری ، مرتبه و درجه.
در صحبت های روزمره، وقتی می گوییم فلانی آدم با شخصیتی است ، منظور این است که مقام و منزلی دارد ، مورداحترام دیگران است، کارهای ناشایست انجام نمی دهد ، قدرت تصمیم گیری دارد ، با سواد است ، شجاعت دارد ، متملق نیست و ...
در روان شناسی، اصطلاح شخصیت هیچ یک از معانی بالا را ندارد بلکه معانی آن عبارت از « سبک » یک فرد است ، بدون آنکه درباره آن کوچکترین قضاوت ارزشی داشته باشیم و از زشتی، زیبایی، بدی، خوبی، درستی و نادرستی آن صحبت به میان آوریم. بنابراین، باید بگوییم ، هر فرد سبک خود یعنی شخصیت خاص خود را دارد که از او انسانی واحد و منحصر به فرد می سازد .
شاید بهتر باشد بگوییم : همان طور که انسانها از نظر خطوط چهره، تن صدا،شیوه راه رفتن، حرف زدن، لباس پوشیدن ، حرکت کردن و واکنش در مقابل محرکهای داخلی و خارجی با یکدیگر تفاوت دارند ، از نظر سبک ، یعنی « شخصیت » نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین، می توان گفت که شخصیت یعنی شیوه خاص بودن .
برای روشنتر شدن مفهوم شخصیت ، بهتر است ریشه این کلمه را در نظر بگیریم، کلمه شخصیت ، ترجمه کلمه پرسونالیتی انگلیسی یا پرسونالیته فرانسه است که هر دو از کلمه پرسونای لاتین مشتقی شده است . پرسوناماسکی بود که ، در زمان قدیم ، بازیگر تئاتر به چهره خود می زد و آن را تا آخر نمایش نکه می داشت . بنابراین ، یکی از ویژگی ها ماسک ، ثابت و دایمی بودن آن در طول نمایش بود . به این ترتیب ، می توان گفت که شخصیت یعنی عنصر ثابت رفتار فرد ، شیوه بودن او و به طور کلی آنچه همواره با او هست و موجب تمایز او از دیگران می شود. این ثبات زمینه ای فراهم می آورد تا رفتار فرد در موقعیت های مختلف و تا اندازه ای به طور عینی پیش بینی شود ، مثال زیر به ما کمک می کند تا مفهوم شخصیت را بهتر درک کنیم :
اگر به رفتار اطرافیان خود دقت کنیم ، مثلا رفتار پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ، همسایگان ، دوستان و به طور کلی رفتار کسانی را که به آنها تماس داریم در نظر بگیریم ، خواهیم دید که در موقعیت های مختلف رفتارهای متفاوتی دارند . گاهی کاملا خونسرد ، گاهی بسیار خشمگین هستند . زمانی بر سر یکی دو تومان چانه می زنند و زمانی دیگر هزار تومان را هم می بخشند ، به قول معروف ، گاهی از سوراخ سوزن می گذرند و گاهی از دروازه هم رد نمی شوند .
با وجود این ، در رفتار آنها نوعی ثبات می بینیم ، [HL]بنابراین مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود داردو به دیگران اجازه میدهد تا بتوانند رفتار او را تا اندازه ی پیش بینی کنند و تفاوت او از دیگران را بدانند ، شخصیت نامیده می شود .

[/HL]منبع: روان شناسی عمومی،حمزه گنجی

حامی;728029 نوشت:
. با وجود این ، در رفتار آنها نوعی ثبات می بینیم ، بنابراین مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود داردو به دیگران اجازه میدهد تا بتوانند رفتار او را تا اندازه ی پیش بینی کنند و تفاوت او از دیگران را بدانند ، شخصیت نامیده می شود .

دقت داشته باشيد در اختلالات شخصيت سبك و الگوي نافذ فكري، رفتاري و عاطفي تمام عمر وجود دارد.
مانند اختلال شخصيت پارانوئيد (بدبيني شديد) يا اختلال شخصيت اجتنابي يا اختلال شخصيت ضد اجتماعي

طبقه بندی اختلالات

بر اساس DSM-IV-TR ده اختلال شخصیت در سه گروه طبقه‌بندی شده است.
گروه A افراد عجیب و نامتعارف

گروه B افراد نمایشی-احساساتی و دمدمی

گروه C افراد مضطرب و هراسان

سایر اختلالات شخصیت

جستارهای وابسته


منبع

[="Tahoma"][="DarkGreen"][h=2]«روانشناسی کمال در مثنوی»[/h]
تورج عقدائی
چکیده: این مقاله سرآن دارد که بگوید مولانا پیش از روان شناسان کمال، به منش و هویت اصیل انسان می اندیشیده و از این که این موجود اشرف در حل مسایل حیات موی می شکافد ولی از معرفت خویش که سودمندترین معرفت هاست، غافل مانده، درد می برده است.بنابراین نویسنده در آغاز از «شخصیت» و چیستی آن به اختصار سخن گفته و زمینه را برای سنجش اندیشه های مولانا با روان شناسان دیگر فراهم آورده است.در گام بعدی ساختار اندیشه مولانا را در باب سلامت نفس و چگونگی دست یابی بدان بر رسیده و دو عنصر بنیادین این اندیشه، یعنی «نقص» و «کمال» را بازشناخته و گزارش کرده است. البته برای این که سخن به درازا نکشد و نوشته از حد یک مقاله بیرون نرود، در این نوشته اولین عنصر اندیشه مولانا، نقص، مورد بحث قرار گرفته و آن دیگری، کمال، به نوشته یی دیگر موکول شده است.
کلمه های کلیدی:
[h=6]• شخصیت • کمال • مولانا • روان شناسی کمال • تحقق خود • نقص[/h]

پیوست(ها):

20120326115425-1146-51.pdf (نوع: PDF حجم: 220KB)

منابع:
ادیان و عرفان سال چهارم تابستان 1386 شماره 12[/]

بسم رب الحیدر

حامی;728020 نوشت:
سلام

سلام و ادب
ممنونم از شما

در یک جمله باید پرسید چگونه زندگی کنیم تا زندگیمان با روح و روان ما سازگار باشه

ظاهرا این تاپیک نمیتونه منو به هدفم که شناخت بهتر خودمه برسونه چون باید خرج کرد و به روانشناس مراجعه کرد

خدارو شکر اختلال شخصیت هم ندارم ولی فهمیدم خیلیها اختلال شخصیت دارن و خیلی از مشکلات ما سر همین موضوعه

من خودم یکی از اون افرادی هستم که معتقدم با نگاه کردن و یه رابطه کوتاه میشه شناخت خوبی نسبت به شخصیت دیگران بدست آورد

ولی بنظر من واقعا میشه روی طالع بینی ماه تولد حتی بعنوان یه ملاک تعیین شخصیت حساب باز کرد
چون روی این موضوع تمرکز و تجربه های زیادی داشتم و من خودم واقعا حیرت کردم وقتی در مورد خودم رو خوندم خیلی زیبا و دقیق نوشته بود
فقط شاید تنها اشکالی که داشته باشه اینه که شاید برای هر فرد یکی دو مورد از مواردی که گفته درست درنیاد
واقعا برام سواله چرا تا این حد متولد چه ماهی بودن بر روی شخصیت افراد تاثیر گذاره؟

حالا طالع بینی بر اساس ماه یا سال یا روز تولد یکی از صد ها طالع بینی هست که در فضای مجازی وجود داره و بقیه طالع بینی ها هم اکثرا خیلی درست درمیاد

[="Tahoma"][="DarkGreen"]سلام
زندگي ما در گزينش شغل و رشته تحصيلي بايد متناسب استعدادها و علاقه و وظايف و اهداف مان همخواني داشته باشد. درست است كه مصاحبه ها و آزمون ها و تست هاي روان شناسي كمك زيادي مي كند ما با استعدادها آشنا شويم ولي تجارب شخصي، افراد با تجربه اي كه با ما ارتباط دارند و شكست ها و موفقيت هايي كه داريم ما را تا حدود زيادي با علايق واقعي ( نه كاذب) و استعدادهايمان آشنا مي كند
اين كه گفتم شناخت شخصيت دقيق است سبب نشود كه سرد شويد هر كس با خودكاوي، نوشتن روزانه افكار و برنامه ها و نگراني ها، خواب هايي كه مي بيند، نوع نگرش ها( هيجان ها و افكار و....) تا حدودي مي تواند به شخصيت خود پي ببرد
در مورد انچه درباره ماه هاي تولد گفته مي شود ممكن است مويد باشد ولي روي آن نمي شود حساب علمي باز كرد.
[/]

[="Black"]بسم رب الحیدر

درسته
منم شناخت خوبی از شخصیتم بدست آوردم اما برای اطمینان و دقت بیشتر خوبه که علمی تر عمل کرد

اگه شما دقیق تر به تاپیک میپرداختید خیلی خوب بود!![/]


پرسش:
چگونه خود را بهتر بشناسیم؟ (از منظر روانشناسی و بعد شخصیت)
بهترین راههایی که برای شناخت شخصیت خود هست رو معرفی کنید
در یک جمله باید پرسید چگونه زندگی کنیم تا زندگیمان با روح و روان ما سازگار باشه


پاسخ:

سلام خدمت شما برادر عزيز و گرامي
دانشمندان بزرگ جهان اظهار داشته اند كه يكي از سخت ترين كارهاي جهان شناخت انسان و شخصيت او است. درباره شخصيت انسان مكاتب مختلف روان شناسي تعاريف و نظريه هاي مختلفي ارائه داده اند و در واقع با پيشرفت بررسي ها به نتايج كامل تري دست يافته اند. نظريه هايي با رويكرد روان تحليل گري، رفتاري، شناختي، انسان گرايي، يادگيري اجتماعي و رويكرد صفات و...به بررسي شخصيت پرداخته اند.
در واقع به مي توان گفت به تعداد هر فرد شخصيت جداگانه اي داريم.
عوامل مختلفي مانند جسم، جنسيت، هورمون ها، سن، تجربه، يادگيري (والدين، مدرسه،فرهنگ، رسانه ) و شرايط اقليمي و اراده....بر تكون شخصيت موثر است.
امروزه روان شناسان براي شناخت و ارزيابي شخصيت از پرسشنامه خودسنجي، آزمون هاي عيني و آزمون هاي فرافكن( آزمون های رورشاخ، اندریافت موضوع، تداعی کلمات و ... ) و مصاحبه ها و مشاهده رفتار و... كمك مي گيرند. بنابراين به معناي دقيق كلمه اولا ساخت ابزار براي شناخت شخصيت كاري تخصصي است و ثانيا ارزيابي شخصيت با ابزارهاي مختلف كار متخصص است.
امروزه با انتشارات ابزارهاي ارزيابي شخصيت در فضاي واقعي و مجازي برخي به اشتباه گمان مي كنند كه بدون كمك از متخصص مي توان شخصيت خود يا ديگري را شناخت. از آن بدتر وقتي است كه با آزمون ها و روش هاي غيرعلمي و نامعتبر مانند طالع بيني و آزمون هاي و تست هاي بازاري و ماه هاي تولد بخواهيم شخصيت را ارزيابي كنيم.

مؤيداتي براي ارزيابي شخصيت
اگر چه شناخت شخصيت امري تخصصي است ولي با خودكاوي، تحليل روياها، گرايش به شغل هاي خاص، گزينش دوستان، لغزش كلام، آثار علمي و هنري (مانند داستان، اشعار، و...)، و...تا حدودي مي توانيم به شخصيت خود يا ديگران پي ببريم.

تذكر:

- خودشناسي ابعاد مختلف دارد مانند:‌خودشناسي وجودي(فلسفي، خودشناسي اخلاقي، خودشناسي فقهي و حقوقي، خودشناسي فيزيولوژيكي و زيستي، خودشناسي معنوي و عرفاني، خودشناسي جنسيتي( مرد يا زن بود) و خودشناسي روان شناختي.براي گزينش شغل و رشته تحصيلي بهتر است از مشاوره شغلي و تحصيلي كمك بگيريم. گزينش شغل و رشته تحصيلي ارتباط تنگاتنگي با شخصيت ما دارد.
- بايد بين تعريف عرفي شخصيت و تعريف علمي و روان شناسي شخصيت فرق اساسي قائل شويم به عنوان نمونه اگر در مترو نوشته ارائه بليط نشانه شخصيت است اشاره به تعريف عرفي شخصيت است.
- روان شناسان با كمك از چند ابزار مانند آزمون و مصاحبه و... به ارزيابي شخصيت مي پردازند و فقط به يك ابزار اكتفا نمي كنند.

خطاي هاله اي
در نمايشگاه كتاب تهران ديدم فردي كه غرفه اي داشت به قدرت حافظه شناخته شده بود مردم را دور خود جمع كرده بود و با نگاه به چهره آنها مي گفت شما چه شخصيتي داريد. البته نمي توان انكار كرد كه تجربه نقش مؤثري در شناخت افراد دارد ولي براي كشف شخصيت با روان شناسي چهره تحقيقات كافي در دست نداريم به اضافه اين كه قدرت اراده و انتخاب انسان را نبايد ناديده بگيريم. متأسفانه ما گرايش به «
خطاهاي هاله اي» داريم يعني اگر ديديم كسي حافظه قوي اي دارد تصور مي كنيم كه ايشان مثلا روان شناس خوبي هم هست يا اگر ديديم مثلا كودكي در زمان كمي حافظ قرآن است گمان مي كنيم كه ايشان مي تواند درباره ما يا وضعيت جامعه پيشگويي هم بكند. يا تصور مي كنيم چون فلان بازيگر يا فوتباليست محبوب ما فلان باور ديني را دارد الزاما آن باور درست است.

براي مطالعه بيشتر

تعريف شخصيت
تعریف کردن مفهوم شخصیت، مانند اکثر مفاهیمی که به ویژگیهای انسان مربوط می شود، کارآسانی نیست، زیرا مفهومی که این کلمه در زبان عامیانه پیدا کرده است با مفهومی که در روان شناسی برای آن قایل شده اند، تفاوت زیادی دارد. در زبان عامیانه ، کلمه شخیصت معانی مختلفی دارند . مثلا ، در لغت نامه دهخدا معانی زیر برای آن ذکر شده است : شرافت ، رفعت ، نجابت ، بزرگواری ، مرتبه و درجه.
در صحبت های روزمره، وقتی می گوییم فلانی آدم با شخصیتی است ، منظور این است که مقام و منزلی دارد ، مورداحترام دیگران است، کارهای ناشایست انجام نمی دهد ، قدرت تصمیم گیری دارد ، با سواد است ، شجاعت دارد ، متملق نیست و ...
در روان شناسی، اصطلاح شخصیت هیچ یک از معانی بالا را ندارد بلکه معانی آن عبارت از « سبک » یک فرد است ، بدون آنکه درباره آن کوچکترین قضاوت ارزشی داشته باشیم و از زشتی، زیبایی، بدی، خوبی، درستی و نادرستی آن صحبت به میان آوریم. بنابراین، باید بگوییم ، هر فرد سبک خود یعنی شخصیت خاص خود را دارد که از او انسانی واحد و منحصر به فرد می سازد .
شاید بهتر باشد بگوییم : همان طور که انسانها از نظر خطوط چهره، تن صدا،شیوه راه رفتن، حرف زدن، لباس پوشیدن ، حرکت کردن و واکنش در مقابل محرکهای داخلی و خارجی با یکدیگر تفاوت دارند ، از نظر سبک ، یعنی « شخصیت » نیز با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین، می توان گفت که شخصیت یعنی شیوه خاص بودن .
برای روشنتر شدن مفهوم شخصیت ، بهتر است ریشه این کلمه را در نظر بگیریم، کلمه شخصیت ، ترجمه کلمه پرسونالیتی انگلیسی یا پرسونالیته فرانسه است که هر دو از کلمه پرسونای لاتین مشتقی شده است . پرسوناماسکی بود که ، در زمان قدیم ، بازیگر تئاتر به چهره خود می زد و آن را تا آخر نمایش نکه می داشت . بنابراین ، یکی از ویژگی ها ماسک ، ثابت و دایمی بودن آن در طول نمایش بود . به این ترتیب ، می توان گفت که شخصیت یعنی عنصر ثابت رفتار فرد ، شیوه بودن او و به طور کلی آنچه همواره با او هست و موجب تمایز او از دیگران می شود. این ثبات زمینه ای فراهم می آورد تا رفتار فرد در موقعیت های مختلف و تا اندازه ای به طور عینی پیش بینی شود ، مثال زیر به ما کمک می کند تا مفهوم شخصیت را بهتر درک کنیم :
اگر به رفتار اطرافیان خود دقت کنیم ، مثلا رفتار پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ، همسایگان ، دوستان و به طور کلی رفتار کسانی را که به آنها تماس داریم در نظر بگیریم ، خواهیم دید که در موقعیت های مختلف رفتارهای متفاوتی دارند . گاهی کاملا خونسرد ، گاهی بسیار خشمگین هستند . زمانی بر سر یکی دو تومان چانه می زنند و زمانی دیگر هزار تومان را هم می بخشند ، به قول معروف ، گاهی از سوراخ سوزن می گذرند و گاهی از دروازه هم رد نمی شوند .
با وجود این ، در رفتار آنها نوعی ثبات می بینیم ، بنابراین مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود داردو به دیگران اجازه میدهد تا بتوانند رفتار او را تا اندازه ی پیش بینی کنند و تفاوت او از دیگران را بدانند ، شخصیت نامیده می شود .[1]

تذكر:
1- زندگي ما در گزينش شغل و رشته تحصيلي بايد متناسب استعدادها و علاقه و وظايف و اهداف مان همخواني داشته باشد. درست است كه مصاحبه ها و آزمون ها و تست هاي روان شناسي كمك زيادي مي كند ما با استعدادها آشنا شويم ولي تجارب شخصي، افراد با تجربه اي كه با ما ارتباط دارند و شكست ها و موفقيت هايي كه داريم ما را تا حدود زيادي با علايق واقعي ( نه كاذب) و استعدادهايمان آشنا مي كند
اين كه گفتم شناخت شخصيت دقيق است سبب نشود كه سرد شويد هر كس با خودكاوي، نقدپذيري، محاسبه روزانه اعمال، افكار و هيجان ها، نظرسنجي از ديگران، تحليل رفتار در روابط گذشته، مطالعه كتب مربوط، نوشتن روزانه افكار و برنامه ها و نگراني ها، خواب هايي كه مي بيند، نوع نگرش ها( هيجان ها و افكار و....) تا حدودي مي تواند به شخصيت خود پي ببرد
در مورد آنچه درباره ماه هاي تولد گفته مي شود ممكن است مويد باشد ولي روي آن نمي شود حساب علمي باز كرد.


.....................

1-روان شناسی عمومی،حمزه گنجی

موضوع قفل شده است