جمع بندی چه کنیم تا توفیق توبه نصوح پیدا کنیم؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چه کنیم تا توفیق توبه نصوح پیدا کنیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام.برای اینکه از ته دل از گناهان پشیمان شویم به طوری که دیگر تا ابد گناه نکنیم و خدا نیز توفیق توبه نصوح به ما بدهد چه مقدماتی را باید فراهم کنیم و چه کار هایی باید انجام دهیم؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: جناب استاد

بسمه تعالی
اینکه توبه نصوح چیست؟ تفسیرهاى زیادى براى آن ذکر کرده اند تا آنجا که بعضى شماره تفسیرهاى آن را بالغ بر بیست و سه تفسیر دانسته اند ولى همه این تفسیرها تقریبا به یک حقیقت باز مى گردد، با شاخ و برگها و شرائط مختلف توبه است.

از جمله اینکه: "توبه نصوح" آن است که واجد چهار شرط باشد:
پشیمانى قلبى، استغفار زبانى، ترک گناه، و تصمیم بر ترک در آینده.
بعضى دیگر گفته اند: "توبه نصوح" آن است که واجد سه شرط باشد:
ترس از اینکه پذیرفته نشود، امید به اینکه پذیرفته شود، و ادامه اطاعت خدا.
یا اینکه" توبه نصوح" آن است که گناه خود را همواره در مقابل چشم خود ببینى و از آن شرمنده باشى! یا اینکه "توبه نصوح" آن است که مظالم را به صاحبانش بازگرداند، و از مظلومین حلیت بطلبد، و بر اطاعت خدا اصرار ورزد و مانند اینها که همگى شاخ و برگ یک واقعیت است و این توبه خالص و کامل است.
[h=2]نصوح کیست؟ [/h] داستانی برای توبه نصوح در مثنوی معنوی آمده که با زبان نمادین چگونگی یک توبه واقعی را شرح می دهد اما شرح داستان:

شرح این توبه‌ی نصوح از من شنو بگرویدستی، ولیک از نو گرو
بود مردی پیش از این، نامش نصوح بُد ز دلاکی زن او را فتوح

نصوح مردی بود با هیئت و قیافه‌ی زنانه. او در حمام‌های زنان به کار مشغول بود و بخصوص دختر شاه را دلاکی می‌کرد و کسی هم به جنسیت حقیقی او پی نبرده بود. او سالیان متمادی بر این کار بود و از این راه هم امرار معاش می‌کرد و هم ارضای شهوت. گرچه چندین بار به حکم وجدان توبه کرده بود اما هر بار اخگر شهوت، او را به کام خود اندر می‌ساخت. روزی نصوح برای رهایی از این فعل قبیح نزد عارفی ربانی رفت و به او گفت مرا نیز دعا کن. آن عارف که مردی روشن‌بین بود، بی‌آنکه خواسته‌ی او را بپرسد بفراست دریافت که مشکل او چیست. به عبارت دیگر ضمیر او را خواند، ولی چیزی به رویش نیاورد. فقط تبسمی کرد و گفت إن شاالله توبه نصیبت می‌شود.
دعای آن عارف به اجابت رسید و اسباب توبه‌ی نصوح بدین صورت فراهم شد:
روزی نصوح طبق روال همیشگی در حمام زنانه مشغول کار بود که ناگهان قیل و قالی بلند شد و در آن میان زنی جار زد که یکی از مرواریدهای گوشواره‌ی دختر شاه گم شده است. در حمام را ببندید و نگذارید کسی خارج شود تا جامه و بقچه‌ی حاضران وارسی شود.
بقچه‌ها را روی زمین ولو کردند و جامه‌ها را بدقت گشتند اما از دانه مروارید خبری نشد. ناچار گفتند همه باید کاملاً برهنه شوند و یکی یکی مورد بازدید قرار گیرند. نصوح با شنیدن این حرف بکلی خود را باخت و افتان به خلوت حمام رفت و در حالی که بدنش مثل بید می‌لرزید با تمام وجود و با دلی شکسته خدا را طلبید و گفت: خداوندا گرچه بارها توبه‌ام بشکستم، اما تو را به مقام ستاریتت این بار نیز فعل قبیحم بپوشان تا زین پس گرد هیچ گناهی نگردم.
نصوح آنقدر خدایا خدایا کرد که در و دیوار نیز با او همنوا شدند. در این اثنا نوبت وارسی نصوح رسید. زنی نام او را صدا زد. اما همینکه او نام خود را شنید از ترس، بند دلش پاره شد و بر کف حمام افتاد و از هوش رفت. در این فاصله زنی جار زد که مژده مژده مروارید پیدا شد. ناگهان در حمام ولوله‌ای افتاد. زنان دستک‌زنان شادمانی خود را از یافته‌شدن مروارید اعلام کردند. و نصوح نیز در فضایی آکنده از شادمانی به هوش آمد و دید که خطر از کنار گوشش گذشته است. زنانی که بدو ظنین بودند نزدش آمدند و عذرها خواستند. او در این واقعه عیاناً لطف و عنایت ربانی را مشاهده کرد. این بود که بر توبه‌اش ثابت‌قدم ماند و فوراً از آن کار کناره گرفت. چند روزی از غیبت او در حمام سپری نشده بود که دختر شاه او را به کار در حمام زنانه دعوت کرد، ولی نصوح جواب داد که دستم علیل شده و قادر به دلاکی و مشت و مال نیستم، و دیگر هم نرفت.( مثنوی معنوی، دفتر پنجم، بیت 2228 به بعد)
نصح (بر وزن فلس) به معنى خالص شدن و خالص كردن است. در اقرب الموارد آمده «نصحه نصحا و نصحا» یعنى او را پند داد و دوستى را بر وى خالص كرد.
پند دادن را از آن جهت نصح و نصیحت گویند كه از روى خلوص نیّت و خیر خواهى محض است «وَ لا یَنْفَعُكُمْ نُصْحِی إِنْ أَرَدْتُ أَنْ أَنْصَحَ لَكُمْ ...» (1) نصیحت من به شما نفع نمی دهد اگر بخواهم پندتان دهم.
(نصح) «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً ...» (2) نصوح به فتح اوّل به معنى فاعل و نصیحت كننده است توبه نصوح آن است كه شخص را نصیحت می كند دیگر به گناه باز نگردد.
در صحاح و قاموس، توبه نصوح را توبه صادقه گفته است. راغب، توبه محكم نیز گفته است. به هر حال توبه نصوح آن است كه عود بر گناه در آن نباشد.
در مجمع آمده كه معاذ بن جبل گفت: یا رسول اللّه توبه نصوح چیست؟
فرمود: «أن یتوب التّائب ثمّ لا یرجع فى ذنب كما لا یعود اللبن الى الضرع» یعنى توبه كند بعد به گناه برنگردد چنان كه شیر به پستان باز نمی گردد.
در كافى از ابو الصباح كنانى نقل كرده كه از حضرت صادق علیه السّلام از توبه نصوح پرسید فرمود: «یتوب العبد من الذنب ثمّ لا یعود فیه». (3)
«یَأَیهّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسىَ‏ رَبُّكُمْ أَن یُكَفِّرَ عَنكُمْ سَیّاتِكُمْ وَ یُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تجرِى مِن تحتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یخزِى اللَّهُ النَّبی وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعَى‏ بَینْ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمَانهمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَ اغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلىَ‏ كُلّ شىءٍ قَدِیرٌ» ؛
«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید بسوى خدا توبه كنید، توبه‏اى خالص امید است (با این كار) پروردگارتان گناهان تان را ببخشد و شما را در باغ هایى از بهشت كه نهرها از زیر درختانش جارى است وارد كند، در آن روزى كه خداوند پیامبر و كسانى را كه با او ایمان آوردند خوار نمى‏كند این در حالى است كه نورشان پیشاپیش آنان و از سوى راست شان در حركت است، و مى‏گویند: «پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را ببخش كه تو بر هر چیز توانایى!» (4)

و فی الكافی، عنه علیه السلام: "إذا تاب العبد توبة نصوحاً احبّه اللَّه فستر علیه فی الدنیا و الآخرة. قیل و كیف یستر علیه؟ قال: ینسی ملكیه ما كتبا علیه من الذنوب، و یوحی الى جوارحه اكتمی علیه ذنوبه، و یوحی الى بقاع الأرض اكتمی ما كان یعمل علیك من الذنوب، فیلقى اللَّه حین یلقاه و لیس یشهد علیه بشی‏ء من الذنوب"‏.
چون بنده اى توبه نصوح كند، خدا دوستش دارد و گناهانش را در دنیا و آخرت بپوشاند.
راوى گوید: گفتم چگونه گناهانش را مى پوشاند؟
فرمود: آنچه را ازگناهان كه دو فرشته موكل بر او نوشته اند از یادشان مى برد، و به اعضا و جوارحش دستور دهد كه گناهانش را پنهان دارند، و به بقاع زمین نیز فرمان دهد كه آنچه بر روى تو گناه كرده مخفى بدار، پس خدا را ملاقات نماید در حالى كه هیچ گواهى نباشد كه بر گناهان او شهادت دهد. (5)

پی نوشت ها :

(1) هود، 34
(2) تحریم، 8
(3) ر.ک: قاموس قرآن، ج ‏7، ص 71

(4) تحریم، 8
(5) تفسیر الصافی، ج ‏5، ص 197


یا رحمن;716214 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام.برای اینکه از ته دل از گناهان پشیمان شویم به طوری که دیگر تا ابد گناه نکنیم و خدا نیز توفیق توبه نصوح به ما بدهد چه مقدماتی را باید فراهم کنیم و چه کار هایی باید انجام دهیم؟

سلام علیکم
إن شاء الله که خداوند کریم توفیق چنین توبه ای را به همه ما عطا کند.
مواردی که موثر است را خدمتتان عرض می کنم:
1-ارتقای معنویت(مواردی مثل توسل و عبادت و انجام کارهای خیر و .... تحت این عنوان هستند)
2-ارتقای معرفت(تفکر ،مطالعه و کسب معرفت از بذل کنندگان آن تحت این عنوان هستند)
3-تنبیه قرار دادن برای گناه کردن(تنبیه باید شدنی باشد و البته باید به نفس هم سخت و گران بیاید)

خیلی ممنون از پاسخگوییتان

یکی از نکاتی که در این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد این است که توبه کردن یک قدم است و دوام توبه و باقی ماندن بر عهد خود قدمی دیگر.
همه ی ما از انجام گناه خود سریعا پشیمان میشویم و گاهی بلافاصله توبه می کنیم اما بعد از گذشت مدت زمانی دوباره فراموش کرده و مشغول گناه می شویم لذا در این شرایط توصیه می شود که بلافاصله بعد از توبه برای خود برنامه ی تهذیب نفس و ترک رذائل و متخلق شدن به فضائل اخلاقی را در نظر بگیرید و با استمرار بر این برنامه ی اخلاقی به نفس خویش در ترک گناه کمک نمایید.

آنچه که در ارتقای معرفتی که استاد فرمودند موثر است خودشناسی است که باید استعدادها ، قابلیت‏ها و توانمندیهای خود را به خوبی بشناسیم و بر اساس همان ویژگی ها برنامه ریزی دقیق داشته باشیم .انسان‏ها دارای تفاوت‏های فردی روحی و جسمی هستند و هر کس باید متناسب با همان ویژگی ها برنامه ی خاص خود را داشته باشد.

برنامه ی عملی در این مسیر باید جذابیت لازم را برای روح انسان داشته باشد و از زیاده روی و برنامه ی سنگین در وهله ی اول اجتناب شود.

نکته ی مهم دیگر توجه به تدریج در امور است بدین شکل که از کم شروع کرده و به تدریج بر میزان اعمال عبادی افزوده شود.

انجام واجبات و مخصوصا توجه ویژه و خاص به نماز می تواند کار را بخوبی تقویت نماید.استعانت و توسّل به ائمه ی معصومین علیهم السلام نیز در این مسیر بسیار راهگشاست چرا که توسل دائم به ائمه(ع) به ویژه حضرت ولی عصر(عج) که هر هدایتی از مجرای ایشان انجام می گیرد و هر لطفی به برکت ایشان شامل حال انسان می گردد می توان در تداوم توبه بسیار موثر باشد.

به نام خدا

با سلام

توبه با یقظه و بیداری از خواب غفلت اتفاق می افتد و یک تصمیم جدی برای ترک گناه،یک داستان واقعی از توبه یک دختر سیزده چهارده ساله می گویم شاید مفید باشد.

این دختر تعریف می کرد،در مدرسه طنز کلاس بودم و بچه ها هم به خاطر شوخ طبع بودنم مرا بسیار دوست داشتند و همیشه دور من جمع می شدند.

بعضی وقتها حس طنزم دامن مدیر و معاون و معلم را هم می گرفت و غیبت هم پیش می آمد،اما نماز اول وقتم ترک نمی شد،ولی چه نمازی؟ با عجله و بدون حضور قلب!

به "السلام علیکم و رحمة الله" که می رسیدم تازه می فهمیدم نماز می خوانده ام!

تا اینکه یک روز مشغول نماز ظهر بودم به همان منوال با عجله و بی حضور قلب اما نمی دانم چطور شد که در رکعت دوم و در قنوت به ذهنم رسید تو در مقابل خدا ایستاده ای

چقدر بی ادبی! اگر در مقابل دوستانت هم بودی همینطور بی توجه سخن می گفتی؟

نمی فهمیدی چه می گویی و آنها به تو چه می گویند؟

حالم عوض شد، خجالت کشیدم، حواسم جمع شد،به" السلام علینا و عباد الله الصالحین"که رسیدم تمام تنم لرزید!

مکث کردم سلام بر من و بندگان صالح خدا؟

من که صالح نیستم!من که گناهکارم!

بغضم ترکید،اشکم روان شد

"السلام علیکم و رحمة الله و برکاته"

خدایا دیگر هرگز گناه نمی کنم،هیچ گناهی،هیچ وقت!................................

قصدم از نقل این داستان این است که بعضی وقتها نفحات رحمانی روح و روان انسان را نوازش می دهد

اگر آن دم توجه کردی و آن عنایت را گرفتی،حال یقظه اتفاق می افتد و بعد از آن است که توفیق توبه دست می دهد.

و بعد از توبه باید بسیار مراقب بود بسیار زیاد،بخصوص در معاشرت با خلق که بزرگترین لغزشگاهها همانجاست.

"الهی لا تکلنا علی انفسنا طرفة عینا ابدا"

پرسش:
برای اینکه از ته دل از گناهان پشیمان شویم به طوری که دیگر تا ابد گناه نکنیم و خدا نیز توفیق توبه نصوح به ما بدهد چه مقدماتی را باید فراهم کنیم و چه کار هایی باید انجام دهیم؟

پاسخ:
اینکه توبه نصوح چیست؟ تفسیرهاى زیادى براى آن ذکر کرده اند تا آنجا که بعضى شماره تفسیرهاى آن را بالغ بر بیست و سه تفسیر دانسته اند ولى همه این تفسیرها تقریبا به یک حقیقت باز مى گردد، با شاخ و برگ ها و شرائط مختلف توبه است.
از جمله اینکه: "توبه نصوح" آن است که واجد چهار شرط باشد:
پشیمانى قلبى، استغفار زبانى، ترک گناه، و تصمیم بر ترک در آینده.
بعضى دیگر گفته اند: "توبه نصوح" آن است که واجد سه شرط باشد: ترس از اینکه پذیرفته نشود، امید به اینکه پذیرفته شود، و ادامه اطاعت خدا.
یا اینکه" توبه نصوح" آن است که گناه خود را همواره در مقابل چشم خود ببینى و از آن شرمنده باشى! یا اینکه "توبه نصوح" آن است که مظالم را به صاحبانش بازگرداند، و از مظلومین حلیت بطلبد، و بر اطاعت خدا اصرار ورزد و مانند اینها که همگى شاخ و برگ یک واقعیت است و این توبه خالص و کامل است.

امام صادق (علیه السلام) در بیانی می فرمایند:
«إذا تاب العبد توبة نصوحاً احبّه اللَّه فستر علیه فی الدنیا و الآخرة. قیل و كیف یستر علیه؟ قال: ینسی ملكیه ما كتبا علیه من الذنوب، و یوحی الى جوارحه اكتمی علیه ذنوبه، و یوحی الى بقاع الأرض اكتمی ما كان یعمل علیك من الذنوب، فیلقى اللَّه حین یلقاه و لیس یشهد علیه بشی‏ء من الذنوب (1)
چون بنده اى توبه نصوح كند، خدا دوستش دارد و گناهانش را در دنیا و آخرت بپوشاند.راوى گوید: گفتم چگونه گناهانش را مى پوشاند؟فرمود: آنچه را ازگناهان كه دو فرشته موكل بر او نوشته اند از یادشان مى برد، و به اعضا و جوارحش دستور دهد كه گناهانش را پنهان دارند، و به بقاع زمین نیز فرمان دهد كه آنچه بر روى تو گناه كرده مخفى بدار، پس خدا را ملاقات نماید در حالى كه هیچ گواهى نباشد كه بر گناهان او شهادت دهد.»

امور زیر در موفق شدن برای توبه بسیار موثر است:
1-ارتقای معنویت (مواردی مثل توسل و عبادت و انجام کارهای خیر و .... تحت این عنوان هستند)
2-ارتقای معرفت (تفکر ،مطالعه و کسب معرفت از بذل کنندگان آن تحت این عنوان هستند)
3-تنبیه قرار دادن برای گناه کردن(تنبیه باید شدنی باشد و البته باید به نفس هم سخت و گران بیاید)
نکته ی مهمی که در این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد این است که توبه کردن یک قدم است و دوام توبه و باقی ماندن بر عهد خود قدمی دیگر.
همه ی ما از انجام گناه خود سریعا پشیمان میشویم و گاهی بلافاصله توبه می کنیم اما بعد از گذشت مدت زمانی دوباره فراموش کرده و مشغول گناه می شویم لذا در این شرایط توصیه می شود که بلافاصله بعد از توبه برای خود برنامه ی تهذیب نفس و ترک رذائل و متخلق شدن به فضائل اخلاقی را در نظر بگیرید و با استمرار بر این برنامه ی اخلاقی به نفس خویش در ترک گناه کمک نمایید.

آنچه که در ارتقای معرفتی موثر است خودشناسی است که باید استعدادها ، قابلیت‏ ها و توانمندی های خود را به خوبی بشناسیم و بر اساس همان ویژگی ها برنامه ریزی دقیق داشته باشیم .انسان‏ها دارای تفاوت‏های فردی روحی و جسمی هستند و هر کس باید متناسب با همان ویژگی ها برنامه ی خاص خود را داشته باشد.برنامه ی عملی در این مسیر باید جذابیت لازم را برای روح انسان داشته باشد و از زیاده روی و برنامه ی سنگین در وهله ی اول اجتناب شود.

نکته ی مهم دیگر توجه به تدریج در امور است بدین شکل که از کم شروع کرده و به تدریج بر میزان اعمال عبادی افزوده شود.انجام واجبات و مخصوصا توجه ویژه و خاص به نماز می تواند کار را بخوبی تقویت نماید.
استعانت و توسّل به ائمه ی معصومین (علیهم السلام) نیز در این مسیر بسیار راه گشاست چرا که توسل دائم به ائمه (علیهم السلام) به ویژه حضرت ولی عصر(علیه السلام) که هر هدایتی از مجرای ایشان انجام می گیرد و هر لطفی به برکت ایشان شامل حال انسان می گردد می توان در تداوم توبه بسیار موثر باشد.
پی نوشت:
1.كلينى، محمد بن يعقوب‏،كافي(ط- دار الحديث)، دار الحديث‏، قم‏[=Traditional Arabic]، ق 1429، ج4،ص226.

موضوع قفل شده است