جمع بندی چرا شخصی که برای اعمال حج مُحرم شده، نباید غسل ارتماسی انجام دهد؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا شخصی که برای اعمال حج مُحرم شده، نباید غسل ارتماسی انجام دهد؟

سلام
در کتاب مناسک حج آمده است:

«شخصی که برای اعمال حج احرام بسته است و محرم شده است نباید غسل ارتماسی انجام دهد».
لطفا علت این حکم را توضیح دهید.
از این که سوال من را مورد بررسی قرار دادید از شما سپاسگزارم.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مستنبط

پرسش:
«شخصی که برای اعمال حج احرام بسته است و محرم شده است نباید غسل ارتماسی انجام دهد». لطفا علت این حکم را توضیح دهید.

پاسخ:

روایات، غسل ارتماسی را جایز نمی داند.

علت حرمت غسل ارتماسی برای کسی که محرم شده است، روایات مختلفی است که از اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده است. در زیر به یکی از این روایات که از امام صادق -علیه السلام- به ما رسیده، اشاره می شود: «عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع هَلْ يُدْخِلُ الصَّائِمُ رَأْسَهُ فِي الْمَاءِ؟ قال: لا ! و لا المُحْرِمُ! و قَال: مَرَرْتُ بِبِرْكَةِ بَنِي فُلَانٍ وَ فِيهَا قَوْمٌ مُحْرِمُونَ يَتَرَامَسُونَ، فَوَقَفْتُ عَلَيْهِمْ فَقُلْتُ لَهُم: إِنَّكُمْ تَصْنَعُونَ مَا لَا يَحِلُّ لَكُمْ»؛ اسماعیل بن عبد الخالق از امام صادق -علیه السلام- پرسید: آیا روزه دار، سرش را در آب داخل می کند؟ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: نه، و همین طور کسی که محرم شده هم نباید این کار را بکند. سپس امام جریانی را نقل کرده و فرمودند: از فلان برکه عبور می کردم دیدم عده ای که محرم هستند، در آن مشغول ارتماس و فرورفتن کامل در آب هستند. بالای سرشان ایستادم و به آنها گفتم: شما کاری را انجام می دهید که برایتان جایز نیست.(1)

درباره حکمت و فلسفه این حکم، در روایات، چیزی بیان نشده است.

بحث فقهی:
از آنجا که یکی دیگر از محرمات برای محرم، پوشاندن سر می باشد، و در ارتماس، کل سر به زیر آب می رود، فقها بحث کرده اند که این دو، از یک باب هستند یا از دو باب مختلف می باشند (البته این بحث، ارتباطی با حکمت و فلسفه حکم ندارد). به عبارتی، حرمت ارتماس (فرو بردن کل سر در زیر آب)، حکمی مستقل از حرمت تغطیه (پوشاندن سر) می باشد یا اینکه فرو بردن سر در زیر آب یکی از مصادیق پوشاندن سر می باشد و به خاطر آن، جایز نیست. «علماء چه بسا از باب اتحاد ملاک و یا الغاء خصوصیت آن را با تغطیه ی رأس از یک باب دانسته اند، ولی ما آن را حرام مستقل می دانیم».(1)
بهر حال در هر کدام از این دو مبنا، فرو رفتن در زیر آب یا غسل ارتماسی برای محرم جایز نیست و ما تعبدا آن را می پذیریم.



پی نوشت ها:
1. شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، 30جلد، مؤسسة آل البيت عليهم السلام - قم، چاپ: اول، 1409 ق، ج‏ 12، ص 509، ح 16931-6.
2. درس خارج فقه آیت الله مکارم شیرازی، کتاب الحج، 1391/02/26. برای مطالعه بیشتر نک:
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/makarem/feqh/90/910226

موضوع قفل شده است