چرا حضرت علی(ع) برای شفای حضرت زهرا (س) دعا نکرد؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا حضرت علی(ع) برای شفای حضرت زهرا (س) دعا نکرد؟

سلام خسته نباشید

1-شنیده ام دعای معصوم مستجاب است.ایا امیرالمومنین برای شفای حضرت زهرا دعا میکردند؟اگردعا میکردند چرا مستجاب نشد؟(لطفا کلی جواب ندهید مثل اینکه بگوییم که حضرت خواست خدارا میخواستند)

2-ما هم" لحظات پاکی را تجربه کرده و لحظات معصومیتی "هم داشته ایم،لحظاتی که خالصا دعا میکردیم.دعاهامون هم برای امور محال نبود.تلاش خودمون را هم کنار دعا میکردیم.ولی باز دعا دعا مستجاب نمیشد.یکی دوبار هم نبود. مثل قبل دعا نمیکنم یعنی انگیزه اش را ندارم.چرا استجابت نیست؟

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب

1-شنیده ام دعای معصوم مستجاب است.ایا امیرالمومنین برای شفای حضرت زهرا دعا میکردند؟اگردعا میکردند چرا مستجاب نشد؟(لطفا کلی جواب ندهید مثل اینکه بگوییم که حضرت خواست خدارا میخواستند)

2-ما هم" لحظات پاکی را تجربه کرده و لحظات معصومیتی "هم داشته ایم،لحظاتی که خالصا دعا میکردیم.دعاهامون هم برای امور محال نبود.تلاش خودمون را هم کنار دعا میکردیم.ولی باز دعا دعا مستجاب نمیشد. یکی دوبار هم نبود. مثل قبل دعا نمیکنم یعنی انگیزه اش را ندارم.چرا استجابت نیست؟

اگرچه در تاریخ گزارشی در این ندیده ام، اما  این دلیلی بر این نیست که امام علی(ع) برای شفای حضرت فاطمه(س) دعا نکرده اند، بلکه قطعا دعا کرده اند

اما اینکه گفته میشود دعای معصوم مستجاب است بدین معنا نیست که در هر شرایطی به صورت قطعی مستجاب است. خب این همه پیامبر(ص) برای هدایت کفار و مشرکین دعا کردند، در جنگ احد بعد از زخمی شدن به جای نفرین فرمودند: «اللهم اهد قومی فأنهم لا یعلمون»؛ خدایا امتم را هدایت کن، اینها جاهل هستند.

یا در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُم؛ ‏اگر هفتاد مرتبه برای آنها استغفار کنی، خداوند هرگز آنها را نخواهد بخشید»(توبه:80) منظور این آیه این نیست که اگر 71 بار استغفار کنی خدا انها را می بخشد، بلکه منظور این است که هر چقدر استغفار کنی خدا آنها را نخواهد بخشید، چون شرایط بخشش را ندارند، همانطور که در ادامه می فرماید: «ْ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِه‏؛ و این(عدم پذیرش استغفار تو) بدین خاطر است که آنها به خدا و پیامبرش کافر شدند.

بنابراین باید شرایط برای استجابت مهیا باشد، وگرنه دعای معصوم هم مستجاب نمیشود، با این وصف روشن می شود که وقتی به هر دلیلی اراده ی قطعی خدا به شهادت حضرت فاطمه(س) رقم خورده است شاید تا دلیلی بر حقانیت شیعه و راه امام علی(ع) باشد، یا هر دلیل دیگری، طبیعتا هیچ دعایی در این زمینه مستجاب نخواهد شد.

 

سلام خسته نباشید

1-شنیده ام دعای معصوم مستجاب است.ایا امیرالمومنین برای شفای حضرت زهرا دعا میکردند؟اگردعا میکردند چرا مستجاب نشد؟(لطفا کلی جواب ندهید مثل اینکه بگوییم که حضرت خواست خدارا میخواستند)

2-ما هم" لحظات پاکی را تجربه کرده و لحظات معصومیتی "هم داشته ایم،لحظاتی که خالصا دعا میکردیم.دعاهامون هم برای امور محال نبود.تلاش خودمون را هم کنار دعا میکردیم.ولی باز دعا دعا مستجاب نمیشد.یکی دوبار هم نبود. مثل قبل دعا نمیکنم یعنی انگیزه اش را ندارم.چرا استجابت نیست؟

 

سلام

نکته اول :

در روایات خیلی چیزها دواست یا به شفا کمک میکند.

اما مرگ همیشه جزو استثنائات بوده.

یعنی اگر قضای خدا بر مرگ باشد، هیچ دعایی اثر نمیکند.

نکته دوم :

به نظر می رسد خداوند هیچ گاه وعده به حاجت روایی نداده است.

خداوند فقط وعده به شنیدن و جواب دادن، داده است.

لذا در روایات میگویند 

ممکن است خدا در جواب، فقط ثواب بدهد

یا تاخیر بیاندازد

یا مصلحت نداند

یا چیز دیگری بدهد

حتی در روایات داریم برخی افراد حتما حاجت روا نخواهند شد.

نکته سوم :

دعا کردن یک عیب دارد.

اینکه در دعا امید به استجابت خواسته خود داشته باشیم، به ناامیدی خواهد انجامید.

چون شما انتظار دارید، خداوند کمک کند

وقتی کمک نکرد ، حداقل امیدتان به یاس تبدیل میشود.

و چه بسا به خدا بدگمان میشوید.

و چه بسا به خدا کافر شوید و او را منکر شوید.

 

نکته چهارم :

چگونه میتوان دعا کرد، ولی نا امید نشد؟!

چون تقریبا بیش از ۹۰ درصد دعاها استجابت ( حاجت روا) نمیشوند.

به لحاظ روانشناختی، کار سختی است و شاید غیر ممکن.

  شاید هم به همین خاطر است که حداقل در برخی دعاها، شرط و شروط گذاشته میشود.

مثلا اگر این به مصلحت است به من بده.

به این مضمون در صحیفه سجادیه داریم.

شاید باید معنای دعا را چیز دیگری بدانیم.

 

نکته پنجم :

شاید اگر پاسخ درستی برای پرسش فوق پیدا نکنیم

به این نظریه سوق پیدا کنیم :

اصولا خداوند وعده به حاجت روایی نداده.

فقط وعده به جواب قولی داده است.

مثلا فردی بود که از خدا چیزی میخواست و خدا به او الهام میکرد.

یعنی فقط جواب قولی و به عبارتی جواب زبانی داده میشد.

ممکن است شما چیزی از خدا بخواهید و خدا بگوید : نمیدهم

و در واقع جواب داده ولی جوابش منفی بوده است.

حالا اینکه ما جواب خدا را نمی شنویم، مشکل از ماست که چشم و گوش دل را بستیم.

و الا افرادی هستند که صدای خدا را می شنوند.

البته یکی از جواب های خدا همین قرآن است.

به همین دلیل خداوند به مشرکان می گوید :

اگر بت ها، خدا هستند آنها را بخوانید پس باید جواب بدهند.

و جون جواب نمیدهند پس خدا نیستند.

اما الله با قرآن جواب داده.

پس شرط اولیه خدا بودن، جواب دادن است.

جواب دادن در ابتدا حیات را ثابت میکند.

و در وهله دوم وحی و اعجاز بودن را.

و قرآن هر دو را نشان داد.

با این نظریه

حتی میتوان گفت، مقصود خدا از استجابت

اثبات الوهیت از طریق قرآن بوده.

و این وعده در مقابل مشرکان داده شده است.

چون بت ها ، استجابت نکردند.

اما الله با قرآن استجابت کرد.

 

 

با توجه به صحبت های اخیر :

شما خودتان دعا کردید و برآورده نشده است.

چون خداوند جوابش همین بوده.

جواب خدا این بوده که به شما چیزی نمیدهد.

پس از اول قرار نبوده چیزی بدهد که حالا بگوییم چرا نداده.

از اول قرار بوده به شما بگوید می دهد یا نمیدهد.

و مشخص است که بیش از ۹۰ درصد جواب ها، خیر است.